Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 251 400
  • 28 700

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
ei. Ei ihmisillä ole tapana otta yhteyttä lehtiin ja kertoa, että juuri noin asiassa tapahtui kuin lehdessä kerrottiin. Vanha sanonta sanoo, että helpoin tapa saada oikea vastaus kysymykseen on postata nettiin väärä vastaus siihen.

Tässä vain ei ollut kysymys terrorismistä vaan uhrien auttamisesta. Terroriteon tekijä tiedetään. Se että minkämaalainen uhrin auttaja on about yhtä relevantti kysymys kuin että minkämaalainen on kolariuhrin auttaja.

Mikäli auttajan kotimaalla ei ole mitään väliä, miksi toimittaja toi tämän asian esiin uutisoinnissaan?

Pitää kyllä antaa sinulle täydet pisteet maalitolppien siirtämisestä. Kyvykkyytesi tämän saralla lähenee jo taidetta.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kyseinen toimittaja ei kuitenkaan näin ole ymmärtääkseni missään todennut - hän on kyllä todennut nähneensä kuvat, mutta ei ole tarjonnut järkevää selitystä miksi kuvia ei ole julkistettu. Ymmärtääkseni kuvien julkaisemattomuuden kyseenalaistaminen kuuluu osaksi medianlukutaitoa? Korjaa toki mikäli olen ymmärtänyt medianlukutaidon väärin.

Kyseisellä, tai kenelläkään muullakaan toimittajalla ei ole selittely. tai todistelutaakkaa työstään hän tekee työtään päätoimittajan vastuulla ja jos mitään todellista pohjaa omaavaa kyselyä esiin tulee, siihen suhtautumiset ja toimenpiteet päättää se päätoimittaja. Oikeassa mediassa työskentelevä toimittaja ei ole mikään sooloilija siinä mielessä, että hän olisi kohde kyselyille tai todistusvaatimuksille ohi esimiesten. Tämän ymmärtäminen olisi myös sitä medianlukutaitoa. saivartelu ja sillä pohjalla toisilta todistelujen vaatiminen taas ei osoita medialukutaitoa.

Asiana ei myöskään ole kovin merkityksellistä jaanata auttajien etnisestä taustasta, ellei itsellä satu olemaan jotain tiettyä tarkoitushakuista agendaa viedä huomiota sivuseikkoihin tai puolustella maalittavaa poliitikkoa, joka masinoi noitavainon viedäkseen huomion siitä, että väristä riippumatta ihmiset on sittenkin ihmisiä olematta lainkaan väitettyä terrorisakkia pelkästään etniseen ryhmään kuuluvana.

Kun punnitsee näkyviä asioita ja ymmärtää median (laillisen) toimintaperiaatteita, ei todellakaan tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, mitä sontaa tämä kuvien perään huutelu on ja mistä huussista se löyhkää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikäli auttajan kotimaalla ei ole mitään väliä, miksi toimittaja toi tämän asian esiin uutisoinnissaan?

Pitää kyllä antaa sinulle täydet pisteet maalitolppien siirtämisestä. Kyvykkyytesi tämän saralla lähenee jo taidetta.
Toimittaja on asiasta eri mieltä kuin minä. Valitettavan monet ovat toimittajan kanssa samaa mieltä, jopa siihen pisteeseen asti että he ovat valmiita rikolliseen käytökseen tuon kotimaan kertomisen takia.

Minun maalitolppani ei ole siirtynyt senttiäkään. Alkuperäinen pointtini, että helvetinmoista roskasakkia nuo ihmiset jotka käyttäytyvät noin pätee täysin edelleen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kyseisellä, tai kenelläkään muullakaan toimittajalla ei ole selittely. tai todistelutaakkaa työstään hän tekee työtään päätoimittajan vastuulla ja jos mitään todellista pohjaa omaavaa kyselyä esiin tulee, siihen suhtautumiset ja toimenpiteet päättää se päätoimittaja. Oikeassa mediassa työskentelevä toimittaja ei ole mikään sooloilija siinä mielessä, että hän olisi kohde kyselyille tai todistusvaatimuksille ohi esimiesten. Tämän ymmärtäminen olisi myös sitä medianlukutaitoa. saivartelu ja sillä pohjalla toisilta todistelujen vaatiminen taas ei osoita medialukutaitoa.

Asiana ei myöskään ole kovin merkityksellistä jaanata auttajien etnisestä taustasta, ellei itsellä satu olemaan jotain tiettyä tarkoitushakuista agendaa viedä huomiota sivuseikkoihin tai puolustella maalittavaa poliitikkoa, joka masinoi noitavainon viedäkseen huomion siitä, että väristä riippumatta ihmiset on sittenkin ihmisiä olematta lainkaan väitettyä terrorisakkia pelkästään etniseen ryhmään kuuluvana.

Kun punnitsee näkyviä asioita ja ymmärtää median (laillisen) toimintaperiaatteita, ei todellakaan tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, mitä sontaa tämä kuvien perään huutelu on ja mistä huussista se löyhkää.

Hei kaveri,

Olen ollut aikoinaan tehtävieni kautta tekemisissä suoraan pakolaisten kanssa, eli sinun on melko turha heittää mitään rasismikorttia sieltä puskasta tännepäin. Et sinä minusta rasistia saa vaikka yrityksen puutteesta sinua ei kyllä todellakaan voi syyttää. Et myöskään saa minusta toimittajaa kiusanneiden & häirinneiden idioottien puolustajaa tekemälläkään: ei ole olemassa mitään järkevää syytä mikä oikeuttaisi heidän täysin idioottimaisen toimintansa.

Odotinkin sinun vetoavan tuohon todistustaakkaan joten kiitos siitä. Olet toki täysin oikeassa tämän suhteen - toimittajalla ei luonnollisestikaan ole mitään todistustaakkaa juttunsa tiimoilta. Kuitenkin häntä kiusattiin ja häirittiin niin paljon jutun tiimoilta, että hän joutui muuttamaan toiseen kaupunkiin. En luonnollisestikaan voi sanoa mitä toimittajan päässä on liikkunut tai mitkä hänen motiivinsa kuvien julkaisemattomuudelle olivat, sillä hän ei ole tätä asiaa mitenkään kommentoinut - pl. todeten kuvien olevan olemassa. Itse kuitenkin olisin helpottanut omaa ja läheisteni elämää vähintäänkin antamalla jonkinlaisen syyn kuvien julkaisemattomuudelle. Ymmärtääkseni tälle ei ole mitään estettä? Kuitenkin hän on tehnyt valinnan olla kommentoimatta asiaa sen enempää ja tämä ei tästä muutu miksikään vaikka tätä täällä vatvotaan. Toivottavasti kuitenkin kykenet ymmärtämään miksi olen tästä asiasta kirjoitellut.

Itse olen täysin samaa mieltä mitä presidentti Niinistökin oli tapauksesta - eli hän ei olisi tuonut esiin auttajien taustaa, vaan lähtökohtana on ihmisen halu auttaa apua tarvitsevia. Tämän olen itsekin aiemmin sanonut edellisissä kirjoituksissani.

Mielestäni on melko tarkoitushakuista kun huutelet ruudinkeksijöitä, sontaa, huusseja ja sun muita kun asiasta yrittää esittää eri mielipiteitä joita sinulla on asiasta. Asiallisesti tässä yritetään keskustella ja toivoisin sitä samaa sinultakin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Olen ollut aikoinaan tehtävieni kautta tekemisissä suoraan pakolaisten kanssa, eli sinun on melko turha heittää mitään rasismikorttia sieltä puskasta tännepäin.

Korjaanpa sen verran, jos vajavaisesti olen ilmaissut. Vastineeni oli yleistasoinen, ei pelkästään sinua maalittamassa. Olen tätä turhaa todisteiden vaatimista lukenut täältä viesti toisensa perään, enkä voi nähdä mitään oikeata järjellistä syytä jankkauksen jatkamiselle, kuin kertomai. Mitä tulee siihen, että toimitta itse tai mahdollisesti esimiehet, viranomaiset, omaiset, uhrit ovat katsoneet, ettei kuvien julkaisu jostain syystä ole vaihtoehto, se tuskin on se, että auttajien etnisyys olisi tapetilla, vaan joku muu. Saattaa myös päätellä asiasta jotain, että hän on päättänyt ottaa paskan niskaansa, vaihtanut kotipaikkaa ja työtänsä, ihan kevyin perustein ei tuota kukaan valitse. Yksi mahdollinen on se, ettei halua alistua mölyapinoiden älämölölle, minusta hyvä syy.

Silti, olipa suyy se tai tämä, en ymmärrä miksi asiaa pitää nostaa tieten isommaksi, kuin itse asia on, johon se liittyy. Mutta kun kerrot, että syysi asian esille pitoon on joku muu, kuin esittämäni, ole hyvä, valaise kansaa kertomalla mikä se motiivisi sitten oikein on? Voimme sitten unohtaa turha kuvista jaanaaminen ja alkaa pohtia onko motiivisi totta vai ei, siis hymyllä ja ystävällisin merkein.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Korjaanpa sen verran, jos vajavaisesti olen ilmaissut. Vastineeni oli yleistasoinen, ei pelkästään sinua maalittamassa. Olen tätä turhaa todisteiden vaatimista lukenut täältä viesti toisensa perään, enkä voi nähdä mitään oikeata järjellistä syytä jankkauksen jatkamiselle, kuin kertomai. Mitä tulee siihen, että toimitta itse tai mahdollisesti esimiehet, viranomaiset, omaiset, uhrit ovat katsoneet, ettei kuvien julkaisu jostain syystä ole vaihtoehto, se tuskin on se, että auttajien etnisyys olisi tapetilla, vaan joku muu. Saattaa myös päätellä asiasta jotain, että hän on päättänyt ottaa paskan niskaansa, vaihtanut kotipaikkaa ja työtänsä, ihan kevyin perustein ei tuota kukaan valitse. Yksi mahdollinen on se, ettei halua alistua mölyapinoiden älämölölle, minusta hyvä syy.

Silti, olipa suyy se tai tämä, en ymmärrä miksi asiaa pitää nostaa tieten isommaksi, kuin itse asia on, johon se liittyy. Mutta kun kerrot, että syysi asian esille pitoon on joku muu, kuin esittämäni, ole hyvä, valaise kansaa kertomalla mikä se motiivisi sitten oikein on? Voimme sitten unohtaa turha kuvista jaanaaminen ja alkaa pohtia onko motiivisi totta vai ei, siis hymyllä ja ystävällisin merkein.

Motiivini on yrittää ymmärtää miksi toimittaja ei helpota omaa elämäänsä vähintäänkin kommentoimalla syytä tai syitä miksi kuvia ei julkaista. Mikäli kyseistä syytä ei voi suoraan sanoa, hän olisi voinut todeta että ei voi syystä x y z kommentoida kuviin / kuvaan liittyvää asiaa ja varmasti myrsky vesilasissa olisi laantunut. Ymmärrän varsin hyvin sen jos kuvia ei voi julkaista jostain hyvästä syystä - sitä ettei tätä edes kommentoi on tosin melko hankalaa käsittää?

En valitettavasti oikein kykene ymmärtämään sitä miksi toimittaja olisi vaan päättänyt ottaa paskan niskaansa tai olisi haluton mölyapinoiden huutelulle alistumiseen kuten yllä kirjoitit. Ei kuulosta kovin loogiselta valinnalta minusta.

Tämä julkaisemattomuus / kommentoimattomuus ei ainakaan ole omiaan vähentämään ihmisten uteliaisuutta tämän valinnan taustalla eikä tämä palvele ketään millään tavalla. Vähiten kyseistä toimittajaa itseään.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Korjaanpa sen verran, jos vajavaisesti olen ilmaissut. Vastineeni oli yleistasoinen, ei pelkästään sinua maalittamassa. Olen tätä turhaa todisteiden vaatimista lukenut täältä viesti toisensa perään, enkä voi nähdä mitään oikeata järjellistä syytä jankkauksen jatkamiselle, kuin kertomai. Mitä tulee siihen, että toimitta itse tai mahdollisesti esimiehet, viranomaiset, omaiset, uhrit ovat katsoneet, ettei kuvien julkaisu jostain syystä ole vaihtoehto, se tuskin on se, että auttajien etnisyys olisi tapetilla, vaan joku muu. Saattaa myös päätellä asiasta jotain, että hän on päättänyt ottaa paskan niskaansa, vaihtanut kotipaikkaa ja työtänsä, ihan kevyin perustein ei tuota kukaan valitse. Yksi mahdollinen on se, ettei halua alistua mölyapinoiden älämölölle, minusta hyvä syy.

Silti, olipa suyy se tai tämä, en ymmärrä miksi asiaa pitää nostaa tieten isommaksi, kuin itse asia on, johon se liittyy. Mutta kun kerrot, että syysi asian esille pitoon on joku muu, kuin esittämäni, ole hyvä, valaise kansaa kertomalla mikä se motiivisi sitten oikein on? Voimme sitten unohtaa turha kuvista jaanaaminen ja alkaa pohtia onko motiivisi totta vai ei, siis hymyllä ja ystävällisin merkein.


Ihan sama oliko niitä kuvia tai ei... mutta eikös Härkönen ihan itse ottanut ne "kuvat" puheeksi ja sen että niillä hän todistaa juttunsa?

Kai niitä silloin voi julkaista ja näyttää miten väärässä natsit ovat.

Kuitenkin se on väärin että kyseistä toimittajaa alkoi hörhöt somessa kiusaamaan ja uhkailemaan. Sellaista se vaan on kun ihmiset pääsee purkamaan itseään anonyymisti nettiin... oli asia mikä tahansa niin kyllä sieltä aina joku kaheli löytyy joka kilahtaa ja alkaa purkaa pahaa mieltään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tämä julkaisemattomuus / kommentoimattomuus ei ainakaan ole omiaan vähentämään ihmisten uteliaisuutta tämän valinnan taustalla eikä tämä palvele ketään millään tavalla. Vähiten kyseistä toimittajaa itseään.

Niin, mikäli oletat, että asia oli/on pelkästään toimittajan päätettävissä, sulla on pointti. Siinäkin tapauksessa loogista yhtälailla hänen työssään on olla tarttumatta kaikenmaailman vaatimuksiin. Se mitä kutsut alistumiseksi voi myös olla selkärankaa ja päättäväisyyttä. Mikäli joillakuilla on tahtotila uskoa, ettei työtään muka ole toimittajan etiikan mukaisesti toimittanut asia on mahdollista riitauttaa ilman noitavainoakin ja noitavaino saattaa olla ponnin entistä päättäväisemmin olla alistumatta minkäänlaiseen painostukseen. Edelleen on myös mahdollista, ettei päätös kuvien julkaisuista ole hänen käsissään ja hän myös katsoo olevansa sen selittelyyn väärä ihminen, kun päätös ei ole hänen omansa.

Minua ihmetyttää, että jollain olettamalla toimittaja on tässä tulilinjalla, kun hänen työnsä takaaja on olemassa media, joka julkaisun päättää tai kieltää. Kyse ei ole mielipidepalstasta, kuten oli hänet maalittaneen poliitikon tapauksessa.

Tiesin kyllä, että sinulla on sevästi maalitettu mielipide asiaan, jolloin järkeen perustuva keskustelu on ajanhukkaa, mutta katson, kun asiat laittaa vaakakuppiin, että kuvien tivaamisen perusteet ovat loogisesti vähemmän kestäviä ja uskottavia, kuin toimittajan mahdolliset syyt toimia kuten toimii. Sen verran on tuttuja toimittajakunnassa, että tiedän heitä lähestyttävän mitä kummallisimmin vaatein ja pääsääntöisesti ne urpoilut päätyy roskakoriin, minne ne kuuluvatkin. Se, että tämmöisen pikkuisen anekdootin saa paisutettua kuin pullataikinan taas edellyttää tiettyä poliittista masinointia, jos ei tätä usko tai myönnä on naivi. Toimittajien työstä ei tulisi yhtään mitään, jos kaikenmaailman mielipiteenmuokkaajat päästettöäisiin masinoimaan viestien ja uutisten sisältöä.

Minusta olen looginen ja katson näkemykseni mitään salaliittoa todemmaksi perusteineni, mutta jokainen tyylillään ja päämäärillään.
 

teppana

Jäsen
No, vaikka tässä nyt kärpäsestä väännetään härkästä niin kuitenkin vielä jatka vähän. On suhteellisen harvinaista toimittajan julkisesti kertoa hänellä olevan hallussa todisteita kirjoittamansa jutun perusteeksi mutta loppujen lopuksi näitä todisteita ei sitten tuoda julki. Vielä harvinaisempaa on se, että syytä tälle todisteiden pois vetämiselle ei kerrota. Siinä mielessä ymmärrän kyllä, että jotkut ihmettelevät mitä niille kuville tapahtui. Itse ajattelen että kyseessä on melkoisen pieni fiba toimittajan osalta enkä jaksa siitä kammeta kovin paljoa. Näin itsekin useamman toimittajan tuntien (on yksi semi-kuuluisa toimittaja jopa erittäin läheinen) tiedän että on loputon suo jos lähtee jokaisen ihmisen vaatimuksia tarkennuksista sun muista toteuttamaan. Mutta tässä ei ole kyse siitä. Vaan toimittajan itse esille tuomasta väitteestä koskien kuvallista todistetta. Tässä mielessä on normaalia kysyä "mitäs sille todisteelle tapahtui"? Koko juttu vaan paisui niin käsittämättömän isoksi rasisti-öyhötykseksi että suurimman osan tekee vain mieli lopettaa asiasta tivaaminen.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Luulen että monelta meni kuppi nurin tämän Radio Cityn uutisoinnin takia: Silminnäkijä Turussa: Ulkomaalaiset jahtasivat puukottajaa, suomalaiset kaivoivat älypuhelimiaan - Uutiset - Radio City
Tähän päälle Turun Sanomien juttu jossa oli kenties hieman värikynää, ja...
Rasmuksessa varmasti taas ihmeteltiin, mistä silminnäkijä tiedt että sankarit olivat ulkomaalaisen näköisiä. Nykyäänhän kukaan missään ei enää ole ulkomaalaisen näköinen, tai suomalaisen näköinen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Niin, mikäli oletat, että asia oli/on pelkästään toimittajan päätettävissä, sulla on pointti. Siinäkin tapauksessa loogista yhtälailla hänen työssään on olla tarttumatta kaikenmaailman vaatimuksiin. Se mitä kutsut alistumiseksi voi myös olla selkärankaa ja päättäväisyyttä. Mikäli joillakuilla on tahtotila uskoa, ettei työtään muka ole toimittajan etiikan mukaisesti toimittanut asia on mahdollista riitauttaa ilman noitavainoakin ja noitavaino saattaa olla ponnin entistä päättäväisemmin olla alistumatta minkäänlaiseen painostukseen. Edelleen on myös mahdollista, ettei päätös kuvien julkaisuista ole hänen käsissään ja hän myös katsoo olevansa sen selittelyyn väärä ihminen, kun päätös ei ole hänen omansa.

Minua ihmetyttää, että jollain olettamalla toimittaja on tässä tulilinjalla, kun hänen työnsä takaaja on olemassa media, joka julkaisun päättää tai kieltää. Kyse ei ole mielipidepalstasta, kuten oli hänet maalittaneen poliitikon tapauksessa.

Tiesin kyllä, että sinulla on sevästi maalitettu mielipide asiaan, jolloin järkeen perustuva keskustelu on ajanhukkaa, mutta katson, kun asiat laittaa vaakakuppiin, että kuvien tivaamisen perusteet ovat loogisesti vähemmän kestäviä ja uskottavia, kuin toimittajan mahdolliset syyt toimia kuten toimii. Sen verran on tuttuja toimittajakunnassa, että tiedän heitä lähestyttävän mitä kummallisimmin vaatein ja pääsääntöisesti ne urpoilut päätyy roskakoriin, minne ne kuuluvatkin. Se, että tämmöisen pikkuisen anekdootin saa paisutettua kuin pullataikinan taas edellyttää tiettyä poliittista masinointia, jos ei tätä usko tai myönnä on naivi. Toimittajien työstä ei tulisi yhtään mitään, jos kaikenmaailman mielipiteenmuokkaajat päästettöäisiin masinoimaan viestien ja uutisten sisältöä.

Minusta olen looginen ja katson näkemykseni mitään salaliittoa todemmaksi perusteineni, mutta jokainen tyylillään ja päämäärillään.

Sinä vaikutat olevan jo etukäteen päättänyt mitkä motiivini asian ihmettelemiselle on - silti kuitenkin vastasin kysymykseesi motiiveistani ja kun motiivini eivät olleetkaan sinulle kelvollisia toteat vaan lakonisesti mielipiteeni olevan maalitettu. Melko samantekevää mitä minä sinulle kirjoitan kun olet päättänyt mitkä motiivini kerran ovat.

Mikäli Härkönen haluaisi tuoda julki asiasta enemmän kuin hän tähän mennessä on tuonut, hän voisi sen tehdä käyttämällä vaikka mitä tahansa sosiaalisen median alustaa - hänellä on ymmärtääkseni esim. sekä twitter että facebook tilit. Ei hän tarvitse keneltäkään mitään lupaa lisätiedon jakamiseen - tai mikäli tarvitsee, hän ammatiltaan toimittajana varmasti tietää mitä asiasta saa - tai ei saisi - kirjoittaa ja varmasti alan ammattilaisena osaa ottaa asioista selvää. Ole ystävällinen ja ota huomioon että en siis tarkoita tässä sitä kuvaa, vaan esimerkiksi kommenttia siitä miksi kuvaa ei ole jaettu tai miksei tästä asiasta voi keskustella. Hän on kuitenkin päättänyt olla hiljaa tämän asian suhteen enkä oikein ymmärrä yllä olevaa kommenttiasi miten ko. jutun kirjoittanut toimittaja ei olisi oikea henkilö olemaan asiaa "selittämään"?

Sinä itse mainitsit että toimittajan haluttomuus alistua mölyapinoiden älämölölle voisi olla yksi hyvä syy olla kommentoimatta tätä asiaa. Sinä mainitsit alistumisen - en minä - ja sitten kommentoit tuota alistumista selkärangaksi, aivan kuin minä olisin tuon alistumisen alunperin maininnut. Ajattelin vain korjata tämän kun kovin helposti näemmä lipsahtaa sielläkin. Sattuu sitä näköjään paremmissakin piireissä. Rohkaisevaa huomata, että ruudun silläkin puolella on vain ihmisiä.

Sinun mielestäsi tuo on erittäin hyvä syy - minusta asianhaarat huomioon ottaen aivan äärimmäisen huono syy, sillä kyseessä on yksittäistapaus. Kukaan ei ole pyytänyt toimittaja Härköstä vastaamaan jokaiseen hänelle kirjoituksistaan heitettyyn kysymykseen tästä ajanhetkestä ikuisuuteen.

Motiivini ovat 0%:sti poliittiset tai rasistiset, sillä yritän yksinkertaisesti vain ymmärtää miksi toimittaja Härkönen on toiminut kuten on toiminut tämän asian suhteen. Mikäli sinä koet motiivieni olevan jollain tavalla latautuneita vaihtoehtoisesti motiivieni olevan jotain muuta kuin mitä olen sinulle yrittänyt muutaman kerran selittää, niin enhän minä sille mitään voi. Härkösen elämä on vaikeutunut huomattavasti ja hän olisi yksinkertaisesti avaamalla asiaa enemmän pystynyt vähentämään häneen kohdistettua - tarpeetonta ja erittäin ikävää - huomiota ja vihaa. Onko sinun todellakin mahdotonta ymmärtää motiivejani?

edit:

@teppana Juuri tuo yllä kirjoittamasi oli pointtini.

Omasta mielestäni olen yrittänyt keskustella tästä asiasta objektiivisesti ja ilman rasistista öyhötystä - sillä en ole rasisti enkä mielestäni öyhöttäjäkään - your mileage may vary though :)
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hmm, pro forma toista ja sitten sitä reaalisesti periferistä aspektia peräti intoutuneella vuolaudella. Kiintoisa reaktio.

Outoa on, että tämäkään asia ei sinulle aukene. Jos joku olisi väittänyt vastaan kirjoittaessani toimittajaan kohdistuvasta uhkailusta ja sen tuomitsemisesta, olisin käsitellyt asiaa enemmän. Kukaan ei väittänyt. Mutta riippumatonta uutisointia ei sinun lisäksi muutama muukaan hahmota, joten siitä sitten enemmän.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Oliko tää Härkönen se sama toimittaja jonka mielestä Turun puukottaja, tuo allah akbaria kaduilla huutanut ja viattomia ihmisiä puukottanut ansaitsee tuomionsa jälkeen normaalin elämän SUOMESSA? Tommoset aivopestyt terroristit helvetin kauas täältä. Mitähän päässä liikkuu jos tommosia ajattelee edes.
 

teppana

Jäsen
Sinä vaikutat olevan jo etukäteen päättänyt mitkä motiivini asian ihmettelemiselle on - silti kuitenkin vastasin kysymykseesi motiiveistani ja kun motiivini eivät olleetkaan sinulle kelvollisia toteat vaan lakonisesti mielipiteeni olevan maalitettu. Melko samantekevää mitä minä sinulle kirjoitan kun olet päättänyt mitkä motiivini kerran ovat.

Mikäli Härkönen haluaisi tuoda julki asiasta enemmän kuin hän tähän mennessä on tuonut, hän voisi sen tehdä käyttämällä vaikka mitä tahansa sosiaalisen median alustaa - hänellä on ymmärtääkseni esim. sekä twitter että facebook tilit. Ei hän tarvitse keneltäkään mitään lupaa lisätiedon jakamiseen - tai mikäli tarvitsee, hän ammatiltaan toimittajana varmasti tietää mitä asiasta saa - tai ei saisi - kirjoittaa ja varmasti alan ammattilaisena osaa ottaa asioista selvää. Ole ystävällinen ja ota huomioon että en siis tarkoita tässä sitä kuvaa, vaan esimerkiksi kommenttia siitä miksi kuvaa ei ole jaettu tai miksei tästä asiasta voi keskustella. Hän on kuitenkin päättänyt olla hiljaa tämän asian suhteen enkä oikein ymmärrä yllä olevaa kommenttiasi miten ko. jutun kirjoittanut toimittaja ei olisi oikea henkilö olemaan asiaa "selittämään"?

Sinä itse mainitsit että toimittajan haluttomuus alistua mölyapinoiden älämölölle voisi olla yksi hyvä syy olla kommentoimatta tätä asiaa. Sinä mainitsit alistumisen - en minä - ja sitten kommentoit tuota alistumista selkärangaksi, aivan kuin minä olisin tuon alistumisen alunperin maininnut. Ajattelin vain korjata tämän kun kovin helposti näemmä lipsahtaa sielläkin. Sattuu sitä näköjään paremmissakin piireissä. Rohkaisevaa huomata, että ruudun silläkin puolella on vain ihmisiä.

Sinun mielestäsi tuo on erittäin hyvä syy - minusta asianhaarat huomioon ottaen aivan äärimmäisen huono syy, sillä kyseessä on yksittäistapaus. Kukaan ei ole pyytänyt toimittaja Härköstä vastaamaan jokaiseen hänelle kirjoituksistaan heitettyyn kysymykseen tästä ajanhetkestä ikuisuuteen.

Motiivini ovat 0%:sti poliittiset tai rasistiset, sillä yritän yksinkertaisesti vain ymmärtää miksi toimittaja Härkönen on toiminut kuten on toiminut tämän asian suhteen. Mikäli sinä koet motiivieni olevan jollain tavalla latautuneita vaihtoehtoisesti motiivieni olevan jotain muuta kuin mitä olen sinulle yrittänyt muutaman kerran selittää, niin enhän minä sille mitään voi. Härkösen elämä on vaikeutunut huomattavasti ja hän olisi yksinkertaisesti avaamalla asiaa enemmän pystynyt vähentämään häneen kohdistettua - tarpeetonta ja erittäin ikävää - huomiota ja vihaa. Onko sinun todellakin mahdotonta ymmärtää motiivejani?

edit:

@teppana Juuri tuo yllä kirjoittamasi oli pointtini.

Omasta mielestäni olen yrittänyt keskustella tästä asiasta objektiivisesti ja ilman rasistista öyhötystä - sillä en ole rasisti enkä mielestäni öyhöttäjäkään - your mileage may vary though :)

Et mielestäni olekaan mitenkään agendalla tässä ollut. Tuo aihe vain on niin herkkä kun Härkönen tosiaan sai aivan kohtuuttomasti palautetta ja uhkailua. Mutta tosiaan, jos asiaa tarkastellaan pelkästään toimittajan työn laadun kohdalta jää tässä Härkösen kohdalla toivomisen varaa. Ei varmasti ensimmäinen eikä viimeinen toimittaja joka perustaa juttunsa todistusaineistolle jota ei sitten syystä tai toisesta voi käyttää jutun tukemiseen. Se tarkoittaa kuitenkin että silloin työ on tehty heikosti. Oli syyt mitkä tahansa, Härkönen ei ole pystynyt näyttämään sitä aineistoa jonka sanoi tukevan hänen juttuaan. En tiedä onko sitä kuvamateriaalia koskaan tulossa julki vai ei. Kunnes näin tapahtuu voidaan kuitenkin Härkösen toimia pitää heikkotasoisena journalismina.

Mutta kuten sanottua, asia sai niin älyttömät mittasuhteet että mitään rakentavaa keskustelua sen tiimoilta tuntuu olevan lähes mahdotonta käydä. Sympatiat on Härkösen puolella. Vaikka olisi virheen työssään tehnytkin on siitä syntyneet seuraukset täysin kohtuuttomat.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Outoa on, että tämäkään asia ei sinulle aukene. Jos joku olisi väittänyt vastaan kirjoittaessani toimittajaan kohdistuvasta uhkailusta ja sen tuomitsemisesta, olisin käsitellyt asiaa enemmän. Kukaan ei väittänyt. Mutta riippumatonta uutisointia ei sinun lisäksi muutama muukaan hahmota, joten siitä sitten enemmän.

No, skandaali tässähän ei ole - ehkä - epätarkka hetken uutisointi kaoottisesta tilanteesta vaan se että on täysin laillista kohdistaa valtava intensiivisen somevihan aalto yksittäiseen toimittajaan ja pakottaa tämä muuttamaan asuinpaikkaansa ja työtehtäväänsä. Tämä ilmeisesti on se uusi journalistinen todellisuus, joka meidän vapaan, länsimaisen journalismin kannattajien on vain hyväksyttävä. Tästä ehkä soisin hieman enemmän keskustelua kuin yleisesti hyväksytyistä uutistoiminnan perusperiaatteista. Mutta kukin toki keskustelee siitä, mikä eniten mieltä painaa. Sinua nyt se, että tässä tapauksessa tämä silminnäkijä (ehkä) liioitteli toimiaan eikä Härkönen - ehkä - suorittanut tarpeeksi tarkkaa lähdekritiikkiä tuolla verityön näyttämöllä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Luulen että monelta meni kuppi nurin tämän Radio Cityn uutisoinnin takia: Silminnäkijä Turussa: Ulkomaalaiset jahtasivat puukottajaa, suomalaiset kaivoivat älypuhelimiaan - Uutiset - Radio City
Tähän päälle Turun Sanomien juttu jossa oli kenties hieman värikynää, ja...
Rasmuksessa varmasti taas ihmeteltiin, mistä silminnäkijä tiedt että sankarit olivat ulkomaalaisen näköisiä. Nykyäänhän kukaan missään ei enää ole ulkomaalaisen näköinen, tai suomalaisen näköinen.

Ja tuossa aiemmin linkkaamassani presidentin tiedotustilaisuudessa toimittaja käyttää nimenomaan auttajista termejä ulkomaalaisen näköiset ja sitten oli ne kantasuomalaiset. Jatkoajan suvaitsevaisen tiedekunnan mukaan mitään kantasuomalaisia ei ole olemassakaan, joten erikoista kielenkäyttöä JSN-kelpoiselta toimittajalta.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Oliko tää Härkönen se sama toimittaja jonka mielestä Turun puukottaja, tuo allah akbaria kaduilla huutanut ja viattomia ihmisiä puukottanut ansaitsee tuomionsa jälkeen normaalin elämän SUOMESSA? Tommoset aivopestyt terroristit helvetin kauas täältä. Mitähän päässä liikkuu jos tommosia ajattelee edes.

No, kriminaalipsykologi Jaana Haapasalo ei löytänyt teolle mitään motiivia ja siitä puhuminenkin on hänen mielestään turhaa:

Turun puukotussarjassa tuskin on motiivia – Kriminaalipsykologi
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No, skandaali tässähän ei ole - ehkä - epätarkka hetken uutisointi kaoottisesta tilanteesta vaan se että on täysin laillista kohdistaa valtava intensiivisen somevihan aalto yksittäiseen toimittajaan ja pakottaa tämä muuttamaan asuinpaikkaansa ja työtehtäväänsä. Tämä ilmeisesti on se uusi journalistinen todellisuus, joka meidän vapaan, länsimaisen journalismin kannattajien on vain hyväksyttävä. Tästä ehkä soisin hieman enemmän keskustelua kuin yleisesti hyväksytyistä uutistoiminnan perusperiaatteista. Mutta kukin toki keskustelee siitä, mikä eniten mieltä painaa. Sinua nyt se, että tässä tapauksessa tämä silminnäkijä (ehkä) liioitteli toimiaan eikä Härkönen - ehkä - suorittanut tarpeeksi tarkkaa lähdekritiikkiä tuolla verityön näyttämöllä.

Jos olisit tarkempi, huomaisit minun kirjoittaneen lähinnä uutisoinnista osana riippumatonta journalismia. En siis Härkösen kirjoituksista pelkästään, vaan koko maahan levinneistä epäuutisoinneista, joista tässä ketjussa on ihan viime sivuillakin kuvauksia (mm. Cityn uutisointi). Totesin pariinkin kertaan olevani samoilla linjoilla presidentti Niinistön kanssa siitä, että auttajien profilointi ei ollut paikallaan. Ja huomaa, että tämä uutisointi oudoijn painotuksin tapahtui muussa mediassa kuin Turun Sanomissa. Olennaista tässä osassa oli a) terrori-isku, uhrit ja iskun tekijä sekä b) uutisointi edellä mainituista.

Näitä asioita voi ja tuleekin käsitellä irrallaan yksittäiseen toimittajaan kohdistuvasta vihatoiminnasta.

Olet siinä oikeassa, että Härkösen jahtaaminen saavutti suomalaisittain suuret mittasuhteet. En usko, että juuri kukaan sellaista jahtaamista hyväksyy. Miksi asiasta ei sitten keskustella riittävästi ja esimerkiksi sinä perusta Härköstä käsittelevää ketjua? Itse olen tehnyt ainakin sen verran, että olen toivottanut tsemppiä Härköselle. Tosin tämä tapahtui vasta kun hän lähti Rasmuksesta koettuaan epäluottamusta myös heidän taholtaan. Rasmuksessa ei hyväksytty Härkösen mielipiteitä, jonka Rasmuksen jäsenenä hyvin tiedät. On aika hassua, että et ole valmis itse tekemään mitään Härkösen tilanteen käsittelemiseksi, mutta arvostelet minua, kun minä en käsittele mielestäsi riittävästi häneen kohdistuvaa vainoamista.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
No, skandaali tässähän ei ole - ehkä - epätarkka hetken uutisointi kaoottisesta tilanteesta vaan se että on täysin laillista kohdistaa valtava intensiivisen somevihan aalto yksittäiseen toimittajaan ja pakottaa tämä muuttamaan asuinpaikkaansa ja työtehtäväänsä. Tämä ilmeisesti on se uusi journalistinen todellisuus, joka meidän vapaan, länsimaisen journalismin kannattajien on vain hyväksyttävä. Tästä ehkä soisin hieman enemmän keskustelua kuin yleisesti hyväksytyistä uutistoiminnan perusperiaatteista. Mutta kukin toki keskustelee siitä, mikä eniten mieltä painaa. Sinua nyt se, että tässä tapauksessa tämä silminnäkijä (ehkä) liioitteli toimiaan eikä Härkönen - ehkä - suorittanut tarpeeksi tarkkaa lähdekritiikkiä tuolla verityön näyttämöllä.

Hassua kun rasmus on huolissaan someraivosta... eikös se ole teidänkin ryhmän ykköstyökalu?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
No, skandaali tässähän ei ole - ehkä - epätarkka hetken uutisointi kaoottisesta tilanteesta vaan se että on täysin laillista kohdistaa valtava intensiivisen somevihan aalto yksittäiseen toimittajaan ja pakottaa tämä muuttamaan asuinpaikkaansa ja työtehtäväänsä. Tämä ilmeisesti on se uusi journalistinen todellisuus, joka meidän vapaan, länsimaisen journalismin kannattajien on vain hyväksyttävä. Tästä ehkä soisin hieman enemmän keskustelua kuin yleisesti hyväksytyistä uutistoiminnan perusperiaatteista. Mutta kukin toki keskustelee siitä, mikä eniten mieltä painaa. Sinua nyt se, että tässä tapauksessa tämä silminnäkijä (ehkä) liioitteli toimiaan eikä Härkönen - ehkä - suorittanut tarpeeksi tarkkaa lähdekritiikkiä tuolla verityön näyttämöllä.

Tuo on tietenkin täysin totta mitä tuossa kirjoitit. Toimittajaan kohdistunut viha on mennyt aivan järjettömästi överiksi eikä tuota voi - eikä edes pidäkään - perustella millään tavalla. Oli itse uutisointi ollut tarkoitushakuista tai ei, oliko lähdekritiikki vähän vasurilla tehty tai oli syy sitten ihan mikä muu tahansa. Ei tuollaista käytöstä voi millään tavalla perustella eikä puolustella.

Tämä(kin) tapaus on kuitenkin valitettavan hyvä esimerkki siitä kuinka some-raivon lumipalloa ei saa pysäytettyä kun se lähtee vyörymään. Sen alle jää helposti lähes kaikki ja jäljelle jää savuavia raunioita ja toisilleen helvetin katkeria ihmisiä ja tämä ei varmasti ole yhdenkään ihmisen tai ihmisryhmän etu. SoMen kautta on helppo lähestyä suurta määrää ihmisiä jotka ottavat kaiken interwebissä lukemansa kirjaimellisesti ja sitten lähtevät miekat tanassa ristiretkelle. Samalla tavalla SoMea voi käyttää tiedon keräämiseen ja mikäli tätä kerättyä tietoa sitten jaetaan tarkastamattomana eteenpäin käy helposti kuten kävi Mr. Metsäketo & Veitola casessa - mutta tämä on oma tapauksensa tietenkin. Pointtina vaan se, että tuo miekka on kaksiteräinen ja sitä pystyy käyttämään kuka tahansa.

Samaan hengenvetoon toimittaja olisi kuitenkin voinut tuota asiaa avata paremmin. Näin ei kuitenkaan ole tehty enkä pidätä hengitystäni sen suhteen että näin tapahtuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Ei. Toimittaja on haastatellut silminnäkijää ja raportoinut mitä hän on kertonut. Jos silminnäkijä on valehdellut, niin se se ei ole toimittajan epärehellisyyttä. Ei toimittaja joka raportoi valtiovarainministerin sanoneen ettei suomi devalvoi menetä uskottavuuttaan.

Täsmennetään nyt vielä, että koko keissi on itselleni täysin yhdentekevä muilta osin, mutta toimittajan osuus asiassa on kieltämättä kiinnostava. Kaikkihan viittaa juurikin siihen, että toimittaja on joko etsinyt sopivan silminnäkijän, silminnäkijä on valehdellut eikä toimittaja ole jaksanut tai halunnut kertomusta tarkastaa, tai silminnäkijä puhuu totta, mutta Härkönen ei halua nauhoituksia ja kuvia tuoda julkisuuteen syystä tai toisesta.

Härkösen taustoja jos haluaa tutkiskella hetken, niin en ihmettele miksi muutkin vaihtoehdot kuin viimeinen herättävät kiinnostusta. Kun toimittaja on tietyssä asiassa aivan äärimmäisen vahvasti poliittisesti asemoinut itsensä, niin totta kai häneen suhtaudutaan vähän niin kuin vedonlyöntiyrityksen myyntijohtajaan puhumassa ongelmapelaamisen ehkäisemisestä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös