Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 250 857
  • 28 700

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Toivottavasti taikaseinästä riittää rahaa sinun vitutuksesi lieventämiseen sillä sitähän sinulla riittää, tuota vitutusta nimittäin.

Minulle ei taikaseinästä rahaa irtoa vaikka kuinka vituttaisi, joten yritän tulla toimeen sillä vähällä minkä kapitalisti minulle maksaa. Minä olen tulevaisuuteni munannut, mutta pärjään kyllä. Sen sijaan minua ei kiinnosta rahoittaa tänne matkaavia ulkomaanpellejä, kotimaisten vähäosaisten hyväksi olen valmis veroja maksamaan, tuntipalkkani kertymällä ei kukaan valitettavasti kuuhun mene. Ja osakesalkkunikin on lähinnä naurettava. Olen toki tyytyväinen että kaltaisiasi hyvin toimeentulevia maailmanparantajia Suomessa riittää, taikaseinän ylläpitäjiä.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Länsimaiden ahneus on kurjistanut kolmannen maailman elämää pitkään ja lasku tullee pian maksettavaksi. Koska Lähi-Idän ja Afrikan maiden asiat on jätetty hoitamatta, on vaan rahastettu, tilanne tulee kärjistymään seuraavien vuosikymmenien kuluessa. Kansainvaelluksia historia tuntee monia, nyt on edessä ehkä se historian suurin ihmismassojen siirtyminen.

Kutsumasi ''Länsimaiden ahneus'' on tehnyt aika paljon hyvääkin, maapallolla menee monella mittarilla paremmin kuin koskaan. Ei se nyt ihan niinkään mene että ahneet länsimaat ovat yksin syypäitä kaikkeen maailman kurjuuteen. Lähi-idässä mm. Jenkit ovat vahvasti olleet pahentamassa esim. Irakin tilannetta, mutta oliko esim. Saddamin diktatuurin alainen Irak lähelläkään länsimaiden oloja ihan yleisessä hyvinvoinnissa mitattuna? Vastaan itse itselleni, ei ollut. Länsimaat eivät tietääkseni ole syyllisiä siihen että Saddamin Irak juuttui sotaan Iranin kanssa, velkaantui pahasti, ja hyökkäsi Lähi-Idässä. Se mitä Jenkit teki silloin Persianlahden sodassa Irakille, oli pitkälti oikeutettua, Saddamin Irak piti pysäyttää. Jenkkien virhe tapahtui kuitenkin silloin ja paheni 2000-luvulla, mutta ei siitä sen enempää nyt.

Onko esim. Lähi-idän maat olleet koskaan lähelläkään länsimaiden sen hetkistä hyvinvointia? Tuskin. Ei Länsimaat voi mitään ikuista syntisäkkiä kantaa niiden maiden kohdalla joilla menee huonosti. Ei kai esim. Syyria ole koskaan ollut lähelläkään mitään länsimaista hyvinvointia, onko sekin alusta tähän päivään asti ''ahneista länsimaista'' johtuvaa? Ja ahneus on myös yksi ihmisen perisynneistä, ahneutta löytyy myös Afrikasta ja Lähi-Idästä. Moni on varmaan lukenut tai kuullut kuinka Afrikkalaiset vievät hyväntekeväisyysjärjestöjen rahoja, tai myyvät itse niitä lääkkeitä kalliimmalla summalla eteenpäin jne jne.

Kysymys on kulttuurista ja tavasta tehdä asioita, mitä länsimaiset eivät ymmärrä. Ei ymmäretä, että tärkeintä olisi pitkä jänteinen koulutus, eikä naureskelu ja vähättely.

Pitäisikö myös näiden Lähi-Idän ja Afrikan maiden ottaa vahvemmin oppia länsimaisesta kulttuurista? Voisiko olla että meidän kulttuurissa on paljon hyviä puolia jotka ovat mahdollistaneet meidän hyvinvoinnin. Se on totta että Länsimaat ei monilta osin ymmärrä esim. Lähi-Idän kulttuuria, varmasti voisimme ottaa oppia sieltäkin. On myös kulttuuria jota meidän ei pidäkkään ymmärtää. Jari Sarasvuota lainatakseni, tätä suomalaista ja länsimaista kulttuuria täytyy uskaltaa pitää parempana kuin esimerkiksi Islamilaista kulttuuria. Jarin perustelut löytyy youtubista jos jotain kiinnostaa. Islamilainen kulttuuri on laaja käsite, mutta minä perustelen tuota sillä tavalla, että ei esim. Sharia-lakia noudattavaa kulttuuria tulekkaan ymmärtää tai hyväksyä, meidän länsimainen kulttuuri ja lainsäädäntö on monilta osin parempi kuin Sharia-lakia noudattavien kulttuuri, sen varmaan jokainen tervejärkinen myöntää.

E: Jaettu viesti.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monesti tässä ketjussa kerrotaan, miten Suomi ei ole riistänyt siirtomaita, eikä näin ollen ole vastuussa nykyisestä tilanteesta. Tämä käsitys on tietysti väärä, kyllä Suomi on hyötynyt monella tavalla esim. Lähi-Idän ja Afrikan maiden tilanteista, öljyn ja muiden raaka-aineiden hinta hyvänä esimerkkinä. Suomen kuuluu ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnin synnystä ja olla mukana ratkaisemassa tätä ongelmaa.

Hyötyminen ja riistäminen on kaksi aivan eri asiaa. Se että me ollaan hyödytty esim. öljyn ja muiden raaka-aineiden hinnasta, ei tee meitä velvolliseksi auttaa kaikkia niiden kansojen ihmisiä. Sen ymmärrät varmaan itsekkin jos vähän katsot maailmaa niiden punavihreiden lasien ulkopuolelta. Se että me hyödytään pääosin meistä täysin riippumattomista tekijöistä johtuen, ei tee meille Suomessa mitään velvollisuutta. Syy miksi meidän pitää oman sietokyvyn rajoissa auttaa, on inhimillisyyden sekä empatian tunne. Nuo kaksi eivät kuitenkaan saa ohjata kaikkea tekemistä, koska kaikkia maailman ongelmia me ei voida ratkaista, eikä kaikkia maailman kurjasti eläviä ihmisiä auttaa.

Pakolaisongelma ratkeaa vain yhdellä tavalla, rakentamalla Syyriaan, Afganistaniin, Somaliaan, Nigeriaan jne. sellaiset olosuhteet, jossa elämänlaatu kannustaa jäämään. Tämä tarkoittaa ihan perustarpeiden tyydyttämistä, työtä, kotia ja turvallisuutta.

Totta, mutta ei tule koskaan tapahtumaan. Jos olet tätä pidemmällekkin miettinyt, niin kysyn että kuka nuo olosuhteet niille kustantaa? Meidänkö pitäisi raataa työtä sen eteen että muut saavat myös siedettävät olosuhteet vai miten? Entä jos me onnistuttaisiin saamaan taikanappulalla varoja jolla ne olosuhteet rakennettaisiin, ja he itse tuhoaisivat ne rakenteet sotimalla jne, pitäisikö meidän edelleen auttaa heitä?
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noita tämän ketjun punavihreitä idealistisia ajatuksia kun lukee, niin tulee sellainen mieleen, että missä se auttamisen raja tulee vastaan? Jos tuo pakolaiskriisi jatkuu kymmeniä vuosia, ja mm. Afrikan väkiluku jatkaa erittäin todennäköisesti kasvuaan, ja tänne lappaa vaikka seuraavat 50 vuotta ihmisiä, niin missä vaiheessa tulee se raja vastaan? Pitääkö meidän ottaa tänne vaikka miljoonia ihmisiä, vaikka se tekisi pahastikkin hallaa meidän omalle taloudelle, ja sitä kautta omille kansalaisille?

Vastaan itse tuohon viimeiseen kysymykseen itsekkäästi: Ei pidä. Minä en suostu siihen että me aletaan ottamaan niin paljon ihmisiä, että meidän oma talous alkaa selkeästi kärsimään (entisestään), ja että meidän omilta kansalaisilta joudutaan leikkaamaan tukia, palkkoja ja valtio joutuu nostamaan veroja, sen takia että me voidaan auttaa toisen maan ihmisiä, jonka ongelmia ei olla itse käytännössä millään tavalla aiheutettu. Minä haluan kuitenkin pitää Suomen länsimaisena hyvinvointiyhteiskuntana, joka auttaa esim. pakolaisia, mutta ei hinnalla millä hyvänsä, ja oman sietokyvyn rajoissa.

E: Lisätään vielä edellisen kappaleen viimeiseen lauseeseen, että auttaisin hädänalaisia pakolaisia (hengenvaarassa), elintasopakolaisia en ottaisi tänne yhtään. Jos halutaan auttaa oikeasti kurjiintuneita ihmisiä niin haetaan mielummin Afrikasta oikeasti nälkiintyneitä naisia, lapsia ja miehiä joilla ei ole oikeasti sitä vettä tai leipääkään, saati sitten että mitään mahdollisuutta tulla tänne. Ei paljon löydy sympatioita jotain Irakilaisia tai Syyrialaisia kohtaan, jotka tulevat rauhallisilta alueilta, ja ovat saaneet sellaiset summat rahaa kokoon, että eläisivät niillä rahoilla pitkään monessa alemman elintason maassa.

Ja jos jollain tulee mieleen kommentoida tuon toisen kappaleen kohtia, että pakolaisista ja maahanmuuttajista on taloudellista hyötyä, niin joo voi olla jos heitä otetaan tarpeeksi pieni määrä, joka onnistutaan integroimaan tänne. Toistaiseksi kovin moni länsimaa ei ole tuossa onnistunut, Ruotsin pakolaisista valtaosa on edelleen työttömänä. Suomen työttömyyslukemat ovat niin korkeat, ettei tänne tulevilla pakolaisilla ole kovin hyvät mahdollisuudet päästä töihin, vaikka oppisivat riittävästi kieltä, ja koulutus mätsäisi. Paha skenaario on että Suomen vähän päätä nostanut talous kääntyy taas laskuun, työttömyyslukemat eivät vähene, me koulutamme tänne pakolaisia, jotka eivät tule mm. Suomen työllisyystilanteesta johtuen pääsemään edes kohtalaisilla prosenttilukemilla töihin. Tuossa skenaariossa jouduttaisiin luultavasti jossain päin Suomea haistelemaan palavien autojen savua, ja poliisit alkaisi työllistyä tietyillä alueilla aiemmin nähtyä enemmän. Tämä viimeksi mainittu lause voi toki helposti toteutua vaikka Suomen talous lähtisi nousuun, ja saataisiin pakolaisia töihin vähän paremmillakin prosenteilla.
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Minusta nykyinen turvapaikkajärjestelmä ei toimi, koska tuhlaamme rahaa tutkimalla ja ylläpitämällä tapauksia ketkä oikeasti eivät apua tarvitse. Tämän takia lopettaisin kokonaan antamasta turvapaikkoja maahan ominavuin saapuville. Pakolaisleireiltä voitaisiin valita sitten maahan päästettäviä ja valikoida henkilöitä kenellä on parhaat mahdollisuudet työllistyä ja kotoutua osaksi yhteiskuntaa.

Välimeren alueella kaikki merestä pelastettavat palautettaisiin Afrikan rannikolle ja maissa tavatut laittomasti maassaolevat pidetettäisiin ja karkoitettaisiin samantien. Enemmän rahaa voisi ohjata pakolaisleirien olosuhteiden parantamiseen, koska uskoisin silloin rahalla voitavan auttaa useampaa ihmistä kuin ottamalla länsimaihin vuosiksi sosiaalituilla elätettäviä yksilöitä.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pappi Marjaana Toiviainen: Valitaan toivo – Naistoimittajat ry

”Minun toiveeni oli saada kotiini joku komea nuori mies, muslimi, jolla on ainakin kaksi älypuhelinta”, Toiviainen nauraa.

Tästä voi miettiä, että minkälainen meteli siitä nousisikaan, jos Suomeen tulisi iso määrä nuoria turvapaikanhakijanaisia, joita suomalaismiehet sitten innolla majoittaisivat ja kommentoisivat asiaa samaan tapaan kuin Toiviainen tuossa lainatussa kohdassa. Feministinen kaksoisstandardi asian käsittelyssä haisee täältä aina Irakiin asti.

Vihaksi pistää. Ajattelen mielessäni tästä Toiviaisesta oikeasti pahoja asioita, myönnän sen suoraan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pappi Marjaana Toiviainen: Valitaan toivo – Naistoimittajat ry

”Minun toiveeni oli saada kotiini joku komea nuori mies, muslimi, jolla on ainakin kaksi älypuhelinta”, Toiviainen nauraa.

Aikamoista. Tässä on monen suomalaisen naisen motiivi olla mukana tässä turvapaikkapöhköilyssä. Yrityismaininta muslimin rodullistamisesta, taas. Senhän nämä pörhöt osaavat.

Ammatin ja uskonnon vaihto olisi Marjaanalla edessä. Mitäpä sitä ei tekisi komean nuoren miehen eteen.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Eipä tuossa kauaa menisi mielipiteiden muuttumiseen, kun miehet laittaisvat ilmoituksia että pari muodollisesti pätevää naispuolista pakolaista majoitetaan. Selkeä win-win tilanne. Pakolaisnaisilla hyvä olla ja suomalaisella ukkelilla hyvä olla. Valtion rahaakaan ei palaisi.

Taisi olla aamu-tv:ssä, kun mainittiin että tuo veneiden käännyttäminen lähtösatamiin olisi paras vaihtoehto. Ihmiskauppa kokisi pahan takaiskun kun yksikään laiva ei pääsisi perille.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taisi olla aamu-tv:ssä, kun mainittiin että tuo veneiden käännyttäminen lähtösatamiin olisi paras vaihtoehto. Ihmiskauppa kokisi pahan takaiskun kun yksikään laiva ei pääsisi perille.
Kukas natsi tuollaista nyt on esittänyt?

Ensimmäisen kerran tuo asia on nimittäin tuotu esille jo pari vuotta sitten. Ja silloin ne henkilöt leimattiin välittömästi natseiksi.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Marjaana väittää, että fobbat olisivat pahoinpidelleet hänet:

Kommentit

Aika pitkälle fobbien kuminauha venyi pastorin kanssa, ennen kuin putkapilliin vihellettiin.

Edit: Jaahas, El Lude laittoi fobbien tiedotteen asiasta, kiitos!
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Kuinkahan kauan kirkko katsoo tuon huuhaa-papin touhuja ja puoliuhkailevia kirjoitteluita? Pitkä on kirkon pinna, toivottavasti käy idämitrot ja pian.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuinkahan kauan kirkko katsoo tuon huuhaa-papin touhuja ja puoliuhkailevia kirjoitteluita? Pitkä on kirkon pinna, toivottavasti käy idämitrot ja pian.

Tätä minäkin olen miettinyt. Olen aika varma, että kirkon piirissä on hyvin paljon ihmisiä, jotka eivät nyt ollenkaan ole Toiviaisen ajaman agendan saatikka toimintatapojen takana. Ihmetyttää se hiljaisuus heidän osaltaan. Tokihan aina on mahdollista, että suurin piirtein kaikki papit ja kirkon työntekijät seisovat yhdessä rintamassa Toiviaisen ajaman agendan takana, mutta minun on hyvin, hyvin vaikea uskoa sitä. No, todennäköisesti pinnan alla kytee kuitenkin.

Taitaa vaan rasistiksi leimaamisen pelko olla tässä taustalla kovin vahvana. Ja kyllä minä sen ymmärrän. Minullakin on tunne, etten julkisesti omalla nimellä viitsi sanoa näistä asioista yhtään mitään, koska elämänpiirissäni on suht paljonkin ihmisiä, jotka tuomitsevat käytännössä kaiken pienenkin kriittisen suhtautumisen islamilaiseen maahanmuuttoon vähintäänkin rasismin kanssa flirttailuksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kuinkahan kauan kirkko katsoo tuon huuhaa-papin touhuja ja puoliuhkailevia kirjoitteluita? Pitkä on kirkon pinna, toivottavasti käy idämitrot ja pian.

Onhan se nähty, että kirkkoa kiinnostaa puuttua vain Suomen lakia noudattavien homoja vihkivien pappien toimintaan. Ei tästä asiasta enempää, koska sillä ei ole mitään tekemistä pakolaispolitiikan kanssa, kuten ei Marjaana Toiviaisellakaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Minullakin on tunne, etten julkisesti omalla nimellä viitsi sanoa näistä asioista yhtään mitään, koska elämänpiirissäni on suht paljonkin ihmisiä, jotka tuomitsevat käytännössä kaiken pienenkin kriittisen suhtautumisen islamilaiseen maahanmuuttoon vähintäänkin rasismin kanssa flirttailuksi.

Älä myy itseäsi noin halvalla. Tuo siipihän haluaa jatkuvasti rasistiksi kutsua ja tyhmäksi leimata, he kun ovat totuus, valo ja sivistys. Sen edessä ei kuitenkaan saa mennä rähmälleen, heidän argumenttinsä ovat lopulta niin kevyitä ja pinnallisia - paper thin.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Marjaana väittää, että fobbat olisivat pahoinpidelleet hänet:

Kommentit

Aika pitkälle fobbien kuminauha venyi pastorin kanssa, ennen kuin putkapilliin vihellettiin.

Edit: Jaahas, El Lude laittoi fobbien tiedotteen asiasta, kiitos!

Marjaana myös väittää, että hänellä oli matkalippu lennolle. Jostain syystä ei kuitenkaan lippua suostunut näyttämään tai vastaa kommentoijien kysymyksiin että miten on saanut lipun tilauslennolle ja viisumin Afganistaniin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Taisi olla aamu-tv:ssä, kun mainittiin että tuo veneiden käännyttäminen lähtösatamiin olisi paras vaihtoehto. Ihmiskauppa kokisi pahan takaiskun kun yksikään laiva ei pääsisi perille.

Vaikka asiasta ei taida paljon olla julkisuudessa, NY Times julkaisi viime kuussa artikkelin, jonka mukaan EU:n toimesta ihmissalakuljettajien veneitä on tuhottu vuodesta 2015 alkaen satoja ja esillä oli määränä yli 400 venettä.

Efforts to Rescue Migrants Caused Deadly, Unexpected Consequences - The New York Times

Seuraavaksi salakuljettajat hankkivat kumiveneitä, jotka soveltuvat aiempaa vähemmän isojen määrin kuljettamiseen. Tulos varmistetaan poistamalla esimerkiksi moottori hyvissä ajoin Afrikan merialueiden sisällä, josta kansalaisjärjestöt pelastavat. Nämä järjestöt ovatkin meripelastusoperaatioillaan tekemässä uutta ennätystä pelastettavien määrässä ja nyt pelastetaan Afrikan merialueelta, ei enää Euroopan.

Moni varmasti muistaa Halla-ahon aloitteen meripelastuksen lopettamiseksi, mutta kyllä mm. EU:n Frontexin pomo on myös asiasta ainakin suunnilleen samaa mieltä toteamalla, että toiminnalla tuetaan rikollisverkostoja ja ihmiskauppiaita.

EU-rajaviraston johtaja: Siirtolaisten pelastaminen Välimerellä rohkaisee ihmissalakuljetusta - Ulkomaat - Helsingin Sanomat

Yksi EU:n perusongelma tässä(kin) asiassa on se, että samaan aikaan kun salakuljettajien veneitä on tuhottu satamäärin, maksetaan kansalaisjärjestoille, että ne takaavat salakuljettajien elannon ja korvaavat faktisesti omilla laivoillaan salakuljettajien tuhotut veneet.

Toisin sanoen, kun EU pyrkii ratkaisemaan ongelman, se itse asiassa pahentaa ongelmaa. EU:lla ei luulisi olevan näinä aikoina varaa tällaiseen pelleilyyn varsinkaan tässä asiassa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Marjaana myös väittää, että hänellä oli matkalippu lennolle. Jostain syystä ei kuitenkaan lippua suostunut näyttämään tai vastaa kommentoijien kysymyksiin että miten on saanut lipun tilauslennolle ja viisumin Afganistaniin.
Marjaana taitaa pelata aavistuksen vajaalla pakalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös