Noniin.Venäjän trollien hillotolppa siis.
Noniin.Venäjän trollien hillotolppa siis.
Nojaa, en nyt tiedä, onko niitä "ammuttu alas". Se että et itse anna esim. arvoa yleissivistykselle, kulttuurintuntemukselle tms, ei tarkoita, etteikö joku muu sitä arvoa voisi antaa. En myöskään pidä tätä aihetta minään kohtalon kysymyksenä, koska vaikka pakkoruotsi poistettaisiin, suurin osa joka tapauksessa opiskelisi sitä entiseen tapaan eikä syntyisi mitään hirveää ryntäystä alkaa opiskella mandariinikiinaa.Tämä ketju on myöskin malliesimerkki JAn ikiliikkujista. Kaikki perustelut pakkoruotsille on ammuttu alas vaikka kuinka monta kertaa, mutta kuitenkin säännöllisin väliajoin ilmaantuu joku valopää kertomaan perusteluita pakkoruotsille tyyliin ”pakkomatematiikka”, ”muitten kielten opiskelun helpottaminen”, ”duunipaikka Ruotsissa” jne jne. Mistä näitä tyyppejä oikein sikiää?
Perusteletko vielä miksi ruotsin kieli on mielestäsi enemmän yleissivistävää ja kulttuurintuntemusta edistävää kuin esimerkiksi tuo mandariinikiina? Odotan innolla vastaustasi.Nojaa, en nyt tiedä, onko niitä "ammuttu alas". Se että et itse anna esim. arvoa yleissivistykselle, kulttuurintuntemukselle tms, ei tarkoita, etteikö joku muu sitä arvoa voisi antaa. En myöskään pidä tätä aihetta minään kohtalon kysymyksenä, koska vaikka pakkoruotsi poistettaisiin, suurin osa joka tapauksessa opiskelisi sitä entiseen tapaan eikä syntyisi mitään hirveää ryntäystä alkaa opiskella mandariinikiinaa.
Kyllä minä annan paljonkin arvoa yleisivistykselle ja kulttuurintuntemukselle, mutta pakkoruotsin opiskelua ei pysty näillä argumenteilla mitenkään perustelemaan. Tai voithan tietysti yrittää, jos haluat väkisin tehdä itsesi naurettavaksi peräkammarinpojaksi.Nojaa, en nyt tiedä, onko niitä "ammuttu alas". Se että et itse anna esim. arvoa yleissivistykselle, kulttuurintuntemukselle tms, ei tarkoita, etteikö joku muu sitä arvoa voisi antaa. En myöskään pidä tätä aihetta minään kohtalon kysymyksenä, koska vaikka pakkoruotsi poistettaisiin, suurin osa joka tapauksessa opiskelisi sitä entiseen tapaan eikä syntyisi mitään hirveää ryntäystä alkaa opiskella mandariinikiinaa.
Kuuluu Suomen historiaan varsin kiinteästi. On ihan fiksua tuntea naapurimaan ja kulttuurillisesti merkityksellisen, entisen emämaan kieltä. Toki venäjän opiskelukin on kannustettavaa, jos aika ja kiinnostus riittää.Perusteletko vielä miksi ruotsin kieli on mielestäsi enemmän yleissivistävää ja kulttuurintuntemusta edistävää kuin esimerkiksi tuo mandariinikiina? Odotan innolla vastaustasi.
Jaa, miksei pysty perustelemaan? Aika erikoista määritellä, mitä perusteita on hyväksyttävää käyttää ja mitä ei. Miten peräkamarinpoikuus liittyy aiheeseen?Kyllä minä annan paljonkin arvoa yleisivistykselle ja kulttuurintuntemukselle, mutta pakkoruotsin opiskelua ei pysty näillä argumenteilla mitenkään perustelemaan. Tai voithan tietysti yrittää, jos haluat väkisin tehdä itsesi naurettavaksi peräkammarinpojaksi.
Paska peruste. Eurooppa on täynnä valtiota, jotka ovat kuuluneet joskus johonkin muuhun valtioon. Tanskalaiset isännöivät Norjaa, Espanja Hollantia, Saksalaiset Puolaa ja Baltiaa, Itävalta-Unkari Keski-Eurooppaa,Osmannit Balkania, Roomalaiset hallitsivat aikoinaan koko Välimerta ja Länsi-Eurooppaa, Venäläiset koko Itä-Eurooppaa jne.. Eikä noissa yhdessäkään pakoteta opiskelemaan entisten isäntien kieltä esim. Norjassa Tanskaa.Kuuluu Suomen historiaan varsin kiinteästi. On ihan fiksua tuntea naapurimaan ja kulttuurillisesti merkityksellisen, entisen emämaan kieltä. Toki venäjän opiskelukin on kannustettavaa, jos aika ja kiinnostus riittää.
En jotenkin näe yhteyttä yli 200-vuotta vanhoilla tapahtumilla ja pakollisen ruotsin kielen opiskelulla nykyaikana vaikka maisterin olenkin suorittanut pääaineena Suomen historia. Ehkä sitten olen moukka. Siitä samaa mieltä, että tätä aikakautta pitää luonnollisesti opettaa historian opetuksessa. Maailma on nykyään niin globalisoitunutkin, että naapurimaan käsitteen merkityskin on vähentynyt.Kuuluu Suomen historiaan varsin kiinteästi. On ihan fiksua tuntea naapurimaan ja kulttuurillisesti merkityksellisen, entisen emämaan kieltä. Toki venäjän opiskelukin on kannustettavaa, jos aika ja kiinnostus riittää.
Kuuluu Suomen historiaan varsin kiinteästi. On ihan fiksua tuntea naapurimaan ja kulttuurillisesti merkityksellisen, entisen emämaan kieltä. Toki venäjän opiskelukin on kannustettavaa, jos aika ja kiinnostus riittää.
Kuuluu Suomen historiaan varsin kiinteästi. On ihan fiksua tuntea naapurimaan ja kulttuurillisesti merkityksellisen, entisen emämaan kieltä. Toki venäjän opiskelukin on kannustettavaa, jos aika ja kiinnostus riittää.
Pakkoruotsin poistaminen on kuin poistaisi apartheidin eli ei kelpaa bätre folkille.Ei kai pakkoruotsin poistaminen peruskoulusta tätä estä?
Nojaa, en nyt tiedä, onko niitä "ammuttu alas". Se että et itse anna esim. arvoa yleissivistykselle, kulttuurintuntemukselle tms, ei tarkoita, etteikö joku muu sitä arvoa voisi antaa. .
Pakkoruotsin kannattaminen saa iisalmelaislähtöiset sosiologit tuntemaan itsensä kuulumaan vallasväkeen ja "sivistyneistöön". Todellisuudessa kyseessä on vain orjakansan hyödylliset idiootit, joiden pyrkyryys estää näkemästä totuutta: Suomen oma afrikaans, jolla ei pitäisi olla enää nykymaailmassa nykyisen kaltaista asemaa "koko kansan" kielenä.Pakkoruotsin poistaminen on kuin poistaisi apartheidin eli ei kelpaa bätre folkille.
On muuten jännä juttu myös, että vaikka ruotsin opetusta ajoittain perustellaan tällä historia, kulttuuri ja sun muilla läheisyysperusteilla. Kuten yllä mainittuna "Kuuluu Suomen historiaan varsin kiinteästi. On ihan fiksua tuntea naapurimaan ja kulttuurillisesti merkityksellisen, entisen emämaan kieltä." niin en ainakaan itse edes muista puhuttavan näistä ruotsin tunneilla? Joku toinen voi korjata asian.En minä ainakaan näe, että naapurimaan kielen osaaminen olisi jotenkin erityisen tärkeää yleissivistyksen kannalta verrattuna siihen, miten tärkeää minusta olisi tuntea historiaa naapurimaihin liittyen. Ruotsin vallan ajan historia on suomalaisille suhteellisen tuntematon ajanjakso, tai näin ainakin väittäisin. Minun lukiossani oli tuosta ajasta tarkempaa opetusta vain valinnaisella historian kurssilla, jonka kävi ehkä noin 10% opiskelijoista, jos sitäkään.
Häkellyttävän vähän myös saamelaisuus tai pakkosaame kiinnostaa näitä "progressiiviisia liberaaleja". Kolonialismi on tuomittavaa vain angloamerikkalaisena versiona mutta rodunjalostus-Ruotsi on jättekiva. Suomensukuisten kansojen ja Siperian alkuperäiskansojen karmea kohtalo Venäjällä/N-Liitossa/Putlerreichissä 1600-1900 -luvuilla ei myöskään ilmeisesti ole tarpeeksi seksikäs aihe. Mutku siouxit ja pawneet hei! Mutku!On muuten jännä juttu myös, että vaikka ruotsin opetusta ajoittain perustellaan tällä historia, kulttuuri ja sun muilla läheisyysperusteilla. Kuten yllä mainittuna "Kuuluu Suomen historiaan varsin kiinteästi. On ihan fiksua tuntea naapurimaan ja kulttuurillisesti merkityksellisen, entisen emämaan kieltä." niin en ainakaan itse edes muista puhuttavan näistä ruotsin tunneilla? Joku toinen voi korjata asian.
No mainitse edes yksi pakkoruotsiperuste, jota ei ole "ammuttu alas". Mainitset itsekin, että suuri osa suomalaisista lukisi varmaan silti ruotsia koulussa. Miksi on tärkeää, että ruotsinopiskelu pakotetaan koululaisille, eikä annettaisi heidän itse tehdä kielivalintaansa, joka varmasti motivoi enemmän opiskelemaan?Nojaa, en nyt tiedä, onko niitä "ammuttu alas". Se että et itse anna esim. arvoa yleissivistykselle, kulttuurintuntemukselle tms, ei tarkoita, etteikö joku muu sitä arvoa voisi antaa.
Siitä olen kyllä eri mieltä ( @Byvajet ), että perinteisessä (tähän varaus, sillä en tiedä onko kieltenopiskelu tältä osin muuttunut), kieliopin pänttäämisestä olisi suurtakaan hyötyä
Sulla on jotenkin perverssi tapa saada kiksit siitä, ettei suomalainen voi itse valita vapaasti kieltään, vaan se tätyy pakottaa sille. Mutta astutaan tähän ajatusleikkiin. Jos minun olisi pitänyt pakosti opetella mandariinikiinaa, niin olisi se ainakin taito, jolla voisin tuolla kansainvälisillä foorumeilla leveillä. Ja jos kiinalaiset joskus jyrää Euroopan yli, niin ehkä näkisivät jotain hyötyä Suomen kansasta, joka osaa mandariinikiinan alkeita.Olishan se toisaalta hieno kuulla millainen poljento ja saundi sillä mandariinillä tulisi. Kuitenkaan en voi tyrskimättä visioida, kuinka innolla ja motivation hapattamana täällä kirjaileva väki opiskelisi pakkomandariinia, kun ruotsi apartheidistä on selvitty.
Sulla on jotenkin perverssi tapa saada kiksit siitä, ettei suomalainen voi itse valita vapaasti kieltään,
Höpäjät omituisia. Vanhemmathan sen kielen varsinaisesti määrää, mitä lapsi puhuu, se asia ei ole maasta riippuvainen asia. Sitten taas koulun suhteen lienee selvä, että jotakin siellä aina on pakko opiskella, jos ei sitä niin sitten tätä. Ilmiselvää myös pitäisi olla jokaiselle, ettei opetus koskaan voi olla tavaratalo, jossa mielesensä rusinan pullasta valitsee...
Näin täydellisessä maailmassa. Nykyisessä väitän, että lisää poikien syrjätymistä.Peruskoulun pitäisi siirtyä entistä enemmän kohti tavarataloa, jossa annetaan tietty perusopetus ja sen päälle on entistä enemmän valinnan vapautta.
Näin täydellisessä maailmassa. Nykyisessä väitän, että lisää poikien syrjätymistä.
@TosiFani
Sorry epäselvä kirjoittaminen.
Suomen koululaitos on nykyisin tyttöjä suosiva, se näkyy tilastoista selvästi. Jos valinnanvapautta lisättäisiin ja muuta muutosta ei tulisi, niin poikien syrjäytyminen lisääntyisi.