Opetustyö

  • 363 997
  • 3 058

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vantaalla ei tunneta työn vaativuuden lisää. Niistä joskus puhuttiin, mutta en tiedä, mihin jäivät. Henkilökohtaisia lisiä sitävastoin maksetaan, varmaan niissä on osittain taustalla työn vaativuus.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tätä en täysin allekirjoita kuin ehkäpä matematiikan osalta, jossa laskinohjelman käyttö käsittääkseni eroaa fyysisen laskimen käytöstä tai ainakin vaatii selkeää harjoittelua lukion aikana. Muutoin sähköiset yo-kokeet ovat olleet hyvin perinteisiä kokeita suurimmassa osassa aineita ja ehkä isoin "uudistus" on, että staattisten kuvien lisäksi materiaali voi olla videomuodossa ja että lähdeaineiston määrä on suurempi kuin paperikokeissa. Joo, tietyissä ainessa voi joutua käyttämään yksinkertaisia kuvankäsittelyohjelmia ja OpenOfficen Calcia, mutta niillä tehtävät suoritukset ovat ainakin toistaiseksi olleet varsin simppeleitä ja opiskelija voi myös valita tehtäviä, joissa niitä ei käytetä. Toki oman mielenkiintonsa luo se, että opiskelijoiden tietotekniset taidot ovat todella heterogeeniset eli tässä mielessä hirviösana diginatiivius on kyllä melkoinen myytti. Se, että sujuvasti näppäilee puhelimella tai padilla snäppejä, yodeleita tai mobiilipelejä ei todellakaan tarkoita, että suoriutuisi välttämättä yksinkertaisimmistakaan "oikeista" tietoteknisistä tehtävistä. Mm. käsitteet tiedosta ja tallentaminen ovat suurelle osalle aivan hepreaa eli kursseilla joudutaan käyttämään oikeasti aikaa ihan ruohonjuuritason juttuihin, joilla ei lopulta kuitenkaan ole kovinkaan suurta merkitystä itse ylioppilaskokeessa.

Ei pidä ymmärtää väärin, sähköiset menetelmät ja sähköiset yo-kokeet ovat hyvä uudistus, en minä sillä.

Tästä päästään kuitenkin itse ongelmaan(?); lukion uusi opetussuunnitelma painottaa tutkimuksellisuutta, koejärjestelyjen laatimista, projektimaisuutta ja ainerajat ylittävää oppimista. Silti tuloksia mitataan kuitenkin hyvin perinteisellä vastausruutuun kirjoitettavalla kokeella ja tämän kokeen painoarvoa aiotaan lähitulevaisuudessa nostaa. Eli toistaiseksi ylioppilaskoe ei mittaa opetussuunnitelman tavoitteita mielestäni kovinkaan hyvin. Mutta joo, melko sekava kirjoitus tuli, ei voi mitään.

Joo, olen itse matemaattisella puolella, eli kuva voi olla vähän vääristynyt. Mutta kyllä esimerkiksi terveystiedon kokeessa piti nyt syksyllä jo osata taulukkolaskentaa aika sujuvasti diagrammeineen ym. Ei nuokaan taidot ihan hetkessä tule, vaan vievät runsaasti aikaa oppitunneilla.

Samaa mieltä digiosaamisesta. Kännyä osataan käyttää ja jakaa sisältöä pyyhkäisemällä, mutta monien hyötyohjelmien käyttö on lapsenkengissä. Wordilla sisennetään hakkaamalla välilyöntiä, tämä on se taso tiivistettynä. Valtaosalle pitää neuvoa, miten tiedosto tallennetaan niin, että sen myös myöhemminkin löytää jne.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mutta kyllä esimerkiksi terveystiedon kokeessa piti nyt syksyllä jo osata taulukkolaskentaa aika sujuvasti diagrammeineen ym. Ei nuokaan taidot ihan hetkessä tule, vaan vievät runsaasti aikaa oppitunneilla.

Tässä on myös yksi aika perustavanlaatuinen kysymys eli onko lukiokurssien tarkoitus opetella käyttämään tiettyä ohjelmaa vai pitäisikö niillä ottaa enemmän haltuun ko. aineen oppimäärän sisältöä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyseenalaistan tämän suuren murrosvaiheen, taas kerran. Jos katsomme kuvaa 1800 luvun lopun kansakoulusta ja nykykoulusta, hyvin vähän on muuttunut. Oppilaat istuvat edelleen pääsääntöisesti peräkkäin olevissa pulpeteissa ja opettaja opettaa kateederilta.
Raamit eivät ole hirveästi muuttuneet, se on totta, mutta onhan toimintatavoissa, oppisisällöissä ja oikeastaan kaikessa muussa tapahtunut selkeä muutos jo omista kouluajoistani saati jostain 1800-luvun lopulta. Koko ajan on menty eteenpäin, mutta eihän muutos tällaisessa instituutiossa voikaan olla yhtäkkinen. En oikein ymmärrä, miksi se, että koululaitos ulkoisilta puitteiltaan muistuttaa edeltäjiään, olisi mikään peruste vetää mattoa uudistustarpeen alta. Vähän sama kuin toteaisi, että toimistotyö ei lopulta ole paljoakaan muuttunut 1800-luvun lopulta.

Muistan kun 90 luvun lopussa puhuttiin muutosagenteista ja miten 2004 opetussuunnitelma tulee mullistamaan koulumaailman. Jokaisen uuden opetussuunnitelman jälkeen kuulee samat sanat, "ollaan siirtymässä hyvästä havaitusta tuntemattomaan, huonompaan". Ja seuraavana vuonna opetus jatkuu ennallaan..

Suomessa opettajan pedagoginen vapaus on kiistämätön oikeus ja väitän, että hyvin moni opettaja käyttää tätä oikeutta ja jatkaa entiseen tyyliin.[/QUOTE]
OPS yltää opettajan pedagogisen vapauden yli. Tätä on toki vaikea valvoa, mutta vanhemmat ovat entistä valveutuneempia - myös positiivisessa mielessä - ja pelkällä luennointi- ja koelinjalla etenevä opettaja tulee aivan varmasti saamaan palautetta joko suoraan tai rehtorin kautta. Tuo murros on puolestaan aivan selvä verrattuna aiempaa aikaan ennen somea ja älypuhelimia, tästä ei tarvitse huutoäänestystä järjestää - tietoa on helposti saatavilla jokaiselle, eikä ole pienintäkään järkeä siinä, että kaikki pitäisi omaksua jostain hikisestä oppikirjasta tai sellaisenaan kuin pahimmillaan täysin asenteellinen opettaja sen tuo esille. Uusi OPS tuo varsinkin reaaliaineisiin mielestäni todella paljon mahdollisuuksia, jos ne sellaisena haluaa nähdä, eikä poteroidu omaan erinomaisuutensa ja auktoriteetilla argumentointinsa nurkkaukseen, viittaamatta nyt siis sinuun sen kummemmin. Digitaaliset oppimisvälineet on yleiseen osuuteen kirjattukin, eli sitäkään ei oikein voi paeta. Mä väitän, että muutosvastarintaa, laiskuutta ja mielen tylsyyttä on yhtä paljon liikkeellä kuin aitoa kritiikkiä uudistusvimmaa kohtaan. Eihän toki muutos ole mikään itseisarvo, mutta ei koululaitos vo pysyä yhteiskunnan muutoksen ulkopuolella.

Pakko sanoa, että ihmetyttää ihan vitusti joidenkin kollegojeni toiminta, kun pääpaino edelleen on ulkoaopettelussa ja neljän sivun kokeissa. Pidetään projekteja, joita lapset tekevät illat kotonaan, esittävät koulussa, saavat palautteen ja sitten pidetään vielä koe päälle. Eikö oikeasti osata arvioida sitä tuotosta, joka projektista syntyy, vai eikö vain uskalleta luottaa siihen, että lapsi oppii jotain siinä tehdessään, kun se pitää vielä tentata kokeella. Oppiaineiden väliseen yhteistyöhön pitää suurin piirtein pakottaa ja digitaalisten välineiden tuomia mahdollisuuksia suurin piirtein pelätään. Apua olisi tarjolla, mutta ei. Toki on paljon porukkaa - onneksi enemmistö, väittäisin - joka oikeasti tekee duunia oppilaiden eteen suurella sydämellä ja ammattitaidolla, mutta yhtälailla opettajan työ on viran jälkeen sellainen suojatyö, ettei pahemmasta väliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
OPS yltää opettajan pedagogisen vapauden yli. Tätä on toki vaikea valvoa, mutta vanhemmat ovat entistä valveutuneempia - myös positiivisessa mielessä - ja pelkällä luennointi- ja koelinjalla etenevä opettaja tulee aivan varmasti saamaan palautetta joko suoraan tai rehtorin kautta. Tuo murros on puolestaan aivan selvä verrattuna aiempaa aikaan ennen somea ja älypuhelimia, tästä ei tarvitse huutoäänestystä järjestää - tietoa on helposti saatavilla jokaiselle, eikä ole pienintäkään järkeä siinä, että kaikki pitäisi omaksua jostain hikisestä oppikirjasta tai sellaisenaan kuin pahimmillaan täysin asenteellinen opettaja sen tuo esille. Uusi OPS tuo varsinkin reaaliaineisiin mielestäni todella paljon mahdollisuuksia, jos ne sellaisena haluaa nähdä, eikä poteroidu omaan erinomaisuutensa ja auktoriteetilla argumentointinsa nurkkaukseen, viittaamatta nyt siis sinuun sen kummemmin. Digitaaliset oppimisvälineet on yleiseen osuuteen kirjattukin, eli sitäkään ei oikein voi paeta. Mä väitän, että muutosvastarintaa, laiskuutta ja mielen tylsyyttä on yhtä paljon liikkeellä kuin aitoa kritiikkiä uudistusvimmaa kohtaan. Eihän toki muutos ole mikään itseisarvo, mutta ei koululaitos vo pysyä yhteiskunnan muutoksen ulkopuolella.

Olen monesta asiasta samaa mieltä, mutta siitä huolimatta tai juuri siksi nostaisin kuitenkin esille myös sen, että ns. perinteisen mallin kokeet ovat oppilaiden valtakunnallisen oikeusturvan kannalta hyvä asia. Tästähän on ollut nyt julkisuudessa keskusteluakin. Toisaalta lukiossahan yo-kirjoitukset saavat yhä suuremman painoarvon, ja valitettavasti ne ovat varsin sidottuja hissassa, yhteiskuntaopissa yms. kirjan tietojen ''omaksumiseen'', joka merkitsee aivan liikaa ulkoaopettelua. Muutosta on valitettavasti vaikea nähdä.

Itse olisin sitä mieltä, että kirjoituksissa tulisi olla vapaampi mahdollisuus käyttää monia eri lähteitä, ja arvostelun tulisi keskittyä nykyistä enemmän lähdekritiikkin ja analyysin tason arviointiin sen sijaan, että katsottaisiin listasta, että löytyykö vaadittuja asioita ja onko ne yksituumaisesti oikein vaiko väärin.

Tuntuu, että nimenomaan YTL on tässä asiassa kaikkein voimakkaimmin siellä kivikaudella. Koska kirjoitukset ovat opiskelijioden kannalta se tärkein juttu, niin on mielestäni opettajalta väärin mikäli varsinkin syventävien kurssien kohdalla irtaudutaan turhan vahvasti kirjoituksissa vastaantulevasta testausmallista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen monesta asiasta samaa mieltä, mutta siitä huolimatta tai juuri siksi nostaisin kuitenkin esille myös sen, että ns. perinteisen mallin kokeet ovat oppilaiden valtakunnallisen oikeusturvan kannalta hyvä asia. Tästähän on ollut nyt julkisuudessa keskusteluakin. Toisaalta lukiossahan yo-kirjoitukset saavat yhä suuremman painoarvon, ja valitettavasti ne ovat varsin sidottuja hissassa, yhteiskuntaopissa yms. kirjan tietojen ''omaksumiseen'', joka merkitsee aivan liikaa ulkoaopettelua. Muutosta on valitettavasti vaikea nähdä.

Itse olisin sitä mieltä, että kirjoituksissa tulisi olla vapaampi mahdollisuus käyttää monia eri lähteitä, ja arvostelun tulisi keskittyä nykyistä enemmän lähdekritiikkin ja analyysin tason arviointiin sen sijaan, että katsottaisiin listasta, että löytyykö vaadittuja asioita ja onko ne yksituumaisesti oikein vaiko väärin.

Tuntuu, että nimenomaan YTL on tässä asiassa kaikkein voimakkaimmin siellä kivikaudella. Koska kirjoitukset ovat opiskelijioden kannalta se tärkein juttu, niin on mielestäni opettajalta väärin mikäli varsinkin syventävien kurssien kohdalla irtaudutaan turhan vahvasti kirjoituksissa vastaantulevasta testausmallista.
Mielestäni perinteiset kokeet puolustavat edelleen paikkaansa, tosin sovellettavaa niissäkin on. Itse olen lähtenyt siitä, että annan oppilaiden tehdä kokeet pääasiassa kirjojen kanssa, puhutaan siis yläkoulusta. Se vähentää koestressiä, haastaa oppilaita tiedonhakuun ja toivottavasti myös tekee kokeesta oppimistilanteen. Lisäksi olen siinä luulossa, että viimeisenä iltana hädissään tankattu tieto ei välttämättä kanna kovin pitkälle, harva murrosikäinen kun lopulta määrätietoisesti kokeisiin valmistautuu ja saa siten maksimaalista hyötyä oppimisesta, vaan uskon, että itsenäinen tiedonhaku ja vastausten jäsentely rauhassa edesauttaa tiedon prosessointia ja sitä kautta oppimista. Tähän jälkimmäiseen liittyen annan oppilaideni myös jatkaa kokeitaan seuraavalla oppitunnillani, olipa se sitten tuplatunti tai ei. Jos he keskustelevat tehtävistä tunnin ulkopuolella, näen sen vain hyvänä asiana - milloin muutoin näin tapahtuisi perusjannujen kohdalla?

Mutta näen kyllä ristiriidan perusopetuksen ja lukion välillä. Meitä ohjeistetaan antamaan oppilaille vapauksia ja löytämään omia vahvuuksiaan, mutta muutaman vuoden päässä heitä odottaa ilmeisesti entistäkin merkityksellisempi lähinnä pänttäämistä mittaava koe. Siksi ymmärrän hyvin tuon viimeisen virkkeesi viittauksen. Minä lähden kuitenkin siitä ajatuksesta, että yläkouluopena pyrin pitämään oppituntini viihtyisinä ja rohkaisemaan nuoria luottamaan itseensä sekä taitoihinsa. Siinä sivussa sitten opetan ainettakin.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielestäni perinteiset kokeet puolustavat edelleen paikkaansa, tosin sovellettavaa niissäkin on. Itse olen lähtenyt siitä, että annan oppilaiden tehdä kokeet pääasiassa kirjojen kanssa, puhutaan siis yläkoulusta. Se vähentää koestressiä, haastaa oppilaita tiedonhakuun ja toivottavasti myös tekee kokeesta oppimistilanteen. Lisäksi olen siinä luulossa, että viimeisenä iltana hädissään tankattu tieto ei välttämättä kanna kovin pitkälle, harva murrosikäinen kun lopulta määrätietoisesti kokeisiin valmistautuu ja saa siten maksimaalista hyötyä oppimisesta, vaan uskon, että itsenäinen tiedonhaku ja vastausten jäsentely rauhassa edesauttaa tiedon prosessointia ja sitä kautta oppimista. Tähän jälkimmäiseen liittyen annan oppilaideni myös jatkaa kokeitaan seuraavalla oppitunnillani, olipa se sitten tuplatunti tai ei. Jos he keskustelevat tehtävistä tunnin ulkopuolella, näen sen vain hyvänä asiana - milloin muutoin näin tapahtuisi perusjannujen kohdalla?

Mutta näen kyllä ristiriidan perusopetuksen ja lukion välillä. Meitä ohjeistetaan antamaan oppilaille vapauksia ja löytämään omia vahvuuksiaan, mutta muutaman vuoden päässä heitä odottaa ilmeisesti entistäkin merkityksellisempi lähinnä pänttäämistä mittaava koe. Siksi ymmärrän hyvin tuon viimeisen virkkeesi viittauksen. Minä lähden kuitenkin siitä ajatuksesta, että yläkouluopena pyrin pitämään oppituntini viihtyisinä ja rohkaisemaan nuoria luottamaan itseensä sekä taitoihinsa. Siinä sivussa sitten opetan ainettakin.

Jep, kiitoksia hyvästä kommentista. Opetustapasi ja -filosofiasi kuulostaa varsin hienolta, enkä ollenkaan tarkoittanut, että siinä olisi korjaamisen varaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, kiitoksia hyvästä kommentista. Opetustapasi ja -filosofiasi kuulostaa varsin hienolta, enkä ollenkaan tarkoittanut, että siinä olisi korjaamisen varaa.
Juu, en kokenut viestiäsi ollenkaan hyökkäävänä, enkä omaanikaan sellaiseksi tarkoittanut. En kyllä tiedä, mitä tekisin lukiossa, ja pakko myöntää, että mietin toisinaan, teenkö tällä opetustavallani hallaa lukioon suuntaaville ei niin lahjakkaille nuorille. Toistaiseksi olen kuitenkin pitäytynyt tavassani osin oppilailta saamani palautteen vuoksi ja osin siksi, että mielestäni tämä natsaa sekä OPSiin että omaan järkeeni vallan kivasti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tässä on myös yksi aika perustavanlaatuinen kysymys eli onko lukiokurssien tarkoitus opetella käyttämään tiettyä ohjelmaa vai pitäisikö niillä ottaa enemmän haltuun ko. aineen oppimäärän sisältöä?
Onhan ko. tieteessä yleisesti käytetyt tekniset apuneuvotkin osa sisältöä. Plus sitten tuo yo-koe, vaikka ei saa liikaa ohjata, niin et voi oppilaitasi veteenkään heittää opettamatta uimaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ajauduin interwebin ihmeellisyydessä jostain syystä Pohjola- Nordenin sivuille ja siten miettimään opetustyön vaativuutta moninaisissa kulttuureissamme.
Kuva jostain päin Ruotsia tai Suomea kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta selitän sitä silti auki: poika-oletetut näyttäisivät olevan samalla oppimateriaalin sivulla jokainen, tummahipiäinen tyttö-oletettu kuitenkin eläytyy opettajan ilmeikkäiseen kertomaan aktiivisimmin, orientaali-oletettu-tyttö-oletettu vaikuttaisi funtsivan Heisenbergin epävarmuusperiaatetta:
Kouluille - Pohjola-Norden
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko olemassa jotain englanninkielistä kirjaa maamme koululaitoksen historiasta? Pakkohan jotain teoksia on olla, mutta onko käännettynä.

En minä osaa vastata kaikkiin ulkomaalaista opettajaa askarruttaviin asioihin Suomen järjestelyistä, niin olisi mukava voida opastaa opaskirjan ääreen. Ostan ja maksan toki itse, jos vain on mitä hankkia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko olemassa jotain englanninkielistä kirjaa maamme koululaitoksen historiasta? Pakkohan jotain teoksia on olla, mutta onko käännettynä.

En minä osaa vastata kaikkiin ulkomaalaista opettajaa askarruttaviin asioihin Suomen järjestelyistä, niin olisi mukava voida opastaa opaskirjan ääreen. Ostan ja maksan toki itse, jos vain on mitä hankkia.
Googlaa Jari Salminen, sillä on ainakin suomalaisia teoksia, hyviä sellaisia. Lisäksi Pasi Sahlstedt, joka on julistanut peruskoulun ilosanomaa maailmalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä sujuvasti kirjoitettu koululaitoksen ja koulun historiaa käsittelevä Salmisen teos, suomeksi tosin, mutta koska kyseessä on myös hyvä pläjäys yleissivistystä, heitän kehiin: Koulun pirulliset dilemmat | Jari Salminen | teos.fi

Pasi Sahlbergin ja Timothy Walkerin teokset ovat englanniksi, mutta eivät suoraan kouluhistoriaa. Veikkaisin kuitenkin, että niissä on jonkinlaiset historiakatsaukset asiaan liittyen.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
YLE: Yksi kuva näyttää suomalaisten nuorten miesten osaamisen laskun, ja se on pysäyttävä – syitä ei tunneta

Eräs tuttuni teki huomion, että tuo muutos ajoittuu kiinnostavasti luokallisesta lukiosta luokattomaan siirtymisen aikoihin.

Tähän vastasi hänen FB-kaverinsa:

Teoriani on matkapuhelin. Sen yleistyminen näkyy piikkinä niissä ikäluokissa, jotka ovat kasvaneet yhdessä kännykän kanssa. Se ei niinkään tyhmennä, vaan vie pois kirjallisen ilmaisun tarpeen, jolloin ihmiset alkavat vaikuttaa tyhmemmiltä. Pisatulos näkyy viiveellä älypuhelimien myötä. Ennen hitaimpienkin oli pakko oppia lukemaan tv-tekstien vauhdissa, youtubessa ei enää tarvitse.

Ei tuo hajatelma aivan tuulesta temmattu ole.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei tuo hajatelma aivan tuulesta temmattu ole.

Johan äidinkielenopettajat ovat olleet huolissaan tekstiviesteistä ammoisista ajoista asti. Sitä laiskistuu, kun asiat pystyy tekemään helpommin. Aikaisemmin kirjoitettiin pitkiä kirjeitä kynällä ja paperilla ja sitten pystyi vain laittamaan tekstiviestin mihin nopeasti kehittyi omat lyhenteet ja slangit.

Ymmärrän, että viralliset tiedemiehet tarvitsevat niitä omia vertaisarvioituja tutkimuksiaan ennen kuin mitään varmaa voidaan sanoa. Silti moni asia ei ole tuulesta temmattu. Se myös hidastaa vastatoimia, kun niitä lopullisia tuloksia odotellaan vuosikausia ja samaan aikaan käyrät vain jatkaa laskuaan.

Tässä menee taas vielä ainakin viisi vuotta ennen kuin julkaistaan uutinen "Lasten lisääntynyt älypuhelimien käyttö on heikentänyt oppimista".

Vaikka asialle voisi ja pitäisi tehdä jotain jo nyt.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä, matematiikan opettajana tuon on huomannut, että jatkuvasti ikäluokkien lähtötaso laskee. Kun tästä raportoi ylemmäs, saa vain kuulla, että nuoriso muuttuu, ja että onkohan menetelmäsi ajan tasalla. Totta kai muuttuu, ja menetelmät ovat ajan tasalla, mutta ne perustat on luotava jos ei nyt välttämättä kynällä ja paperilla, niin vastaavasti ruohonjuuritasolta lähtien. Nyt matematiikan opetuksessa painotetaan hyvin voimakkaasti tekniikka-avusteista soveltamista, mutta kun ei se soveltaminen lähde, jos perusta on kuraa.

Samaa mieltä pernaveikon kanssa , että lukemisen vähentyminen yksi iso syy matematiikan puolellakin ongelmiin. Lukeminen kehittää niin paljon aivoja/ajattelua, että vaikutus näkyy kaikessa.

Mähän olen -74 syntyneenä ihan käppyröiden huipulla ;)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muistaakseni tässä ketjussa aikaisemmin kirjoitin, että koulu-uudistus jakaa lapset menestyjiin ja häviäjiin. Tässä on nyt sanottu sama professorin suulla. Hyvien perheiden lapset menestyvät, huonojen perheiden lapset eivät.

Tasa-arvo rappioituu ja kotitaustan merkitys korostuu.

Professori peruskoulun opetussuunnitelmasta: ”Lasten pitäisi ilmeisesti opettaa toisiaan” | Yle Uutiset | yle.fi

Arvostan Keltikangas- Järvistä tempperamenttitutkijana, mutta näyttää siltä, että hänen kosketuksensa nykykouluun on ohut. Kuvitelma, että oppilaat jätetään oman onnensa nojaan ei ole todellisuutta. Opetussuunnitelmassa on hienoja tavoitteita, todellisuus luokassa on jotain muuta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Arvostan Keltikangas- Järvistä tempperamenttitutkijana, mutta näyttää siltä, että hänen kosketuksensa nykykouluun on ohut. Kuvitelma, että oppilaat jätetään oman onnensa nojaan ei ole todellisuutta. Opetussuunnitelmassa on hienoja tavoitteita, todellisuus luokassa on jotain muuta.
Alkuosasta viestiä täysin samaa mieltä. Loppuun sellainen tarkennus, että tavoitteitahan voi ja pitääkin olla. Hänen kritiikkinsä siitä ettei lapsia ohjata tavoitteisiin, on lähinnä opettajien ammattitaidon vähättelyä. Ei kai kukaan, toivottavasti, aseta oppilaille vain tavoitteita ja jätä sitten oppimisprosessia sikseen.
 

sinikettu

Jäsen
Muistaakseni tässä ketjussa aikaisemmin kirjoitin, että koulu-uudistus jakaa lapset menestyjiin ja häviäjiin. Tässä on nyt sanottu sama professorin suulla. Hyvien perheiden lapset menestyvät, huonojen perheiden lapset eivät.

Tasa-arvo rappioituu ja kotitaustan merkitys korostuu.
Olen lukenut viime kuukausina kohtuullisesti juttua siitä, miten koulu vaikuttaa ylipäänsä elämässä menestymiseen (Yhdysvalloissa tosin). Koulu-uudistukset tai interventiot perusasteella eivät näytä vaikuttavan pysyvästi oikeastaan mihinkään. Laadukkaiden opettajien vaikutus tai vaikka keskittyminen erityisesti heikoimpiin oppilaisiin ei tuota kuin hyvin hyvin pieniä tuloksien nousuja, jotka kuitenkin näyttävät katoavan osapuilleen kokonaan 3-5 vuodessa, kun interventio on loppunut.

Ainut asia, joka näyttää oikeasti toimivan, on seuloa älykkyystesteillä parhaat oppilaat alhaisista sosioekonomisista luokista ja laittamalla heidät omaan edistyneiden ryhmään.

Nykyisen tietoni perusteella en usko, että nykymuotoisilla koulu-uudistuksilla on mitään vaikutusta ihmisten pärjäämiseen koulussa tai elämässä aikuisena. Jos jollain on parempaa tietoa aiheesta, otan sen kernaasti vastaan. Vielä ei ole kuitenkaan tullut eteen sellaista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös