Opetustyö

  • 363 997
  • 3 058

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä en käsitä tuota nyt ollenkaan. "Kahdeksan sämpylän pusseja on 4. Kuinka monta sämpylää yhteensä on?" Mikä tuohon on muka oikea vastaus jos ei tuo 8X4 = 32?

Ja nuo alemmat esimerkit myös?

Varmaan vastaus on joku yksinkertainen, mutta minä en ainakaan osaa sitä ratkaista.
Opettajan mielestä pitää olla 4x8=32

Koska neljässä pussissa 8 sämpylää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No joo, en ole alakoulun opseja lukenut, mutta näin väitän. Matemaattiseen ajatteluun pystyvä opettaja hyväksyisi ratkaisun ilman muuta, aivan sama mitä opseissa tai opettajan oppaissa lukee.

Helsingissä tämä kaverini joutui näitä treenaamaan, ja on kuulemma taitojaan käyttänytkin.

Veikkaisin, että kysymys ei ole matematiikasta vaan pedagogiikasta. Uskoisin, että jokainen alakoulun opettaja tietää kertolaskun vaihdannaisuuden, mutta oppilaan itsenäinen oppiminen pelottaa monia opettajia, niin alakoulu kuin aineopettajia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Veikkaisin, että kysymys ei ole matematiikasta vaan pedagogiikasta. Uskoisin, että jokainen alakoulun opettaja tietää kertolaskun vaihdannaisuuden, mutta oppilaan itsenäinen oppiminen pelottaa monia opettajia, niin alakoulu kuin aineopettajia.
En mä tunnista tuota taas omista tao lasteni opettajista tai monista kollegoistani. Eiköhän tuossa vaan ole opittu, että matikassa muodollisuus on tärkeää, mutta ei tunnisteta, että oppilaankin vastaus on muodollisesti oikein.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En mä tunnista tuota taas omista tao lasteni opettajista tai monista kollegoistani. Eiköhän tuossa vaan ole opittu, että matikassa muodollisuus on tärkeää, mutta ei tunnisteta, että oppilaankin vastaus on muodollisesti oikein.

Miksi opettaja sitten antaa pisteitä väärästä vastauksesta, jos se kerran on muodollisesti väärin?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Alakoulun matematiikankirjojen valmiit kokeet ovat onnettomia. Nuo pisteytykset varsinkin ovat ihmeellisiä. Maksimi usein on vain 20 pistettä. Viimeisistä, hankalammista tehtävistä tulee eniten pisteitä. Yksi kun menee pieleen, numero voi tippua jo sillä kasiin, vaikka muut olisivat oikein. En käytä valmiita kokeita koskaan.

Oppikirjat ovat myös ihmeellisiä. Vitos- ja kutosluokkia olen opettanut, ja vieläkään ei ole tullut vastaan ainuttakaan loogisesti rakennettua kirjaa. Hankalat sanalliset tehtävät korostuvat, vaikka oppilaiden lukutaito heikkenee vuosi vuodelta. Maahanmuuttajataustaisille oppilaille sanalliset ovat myös mahdottomia. Tunnin aikana saadaan ihan liian vähän laskettua, kun aika kuluu epäoleeellisiin asioihin. Näin siis, jos noudattaa kirjaa orjallisesti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
K
Miksi opettaja sitten antaa pisteitä väärästä vastauksesta, jos se kerran on muodollisesti väärin?
Minun on oikeasti mahdoton vastata ko. opettajan puolesta, mutta arvaan, että hän ajattelee oppilaan ajatellaan asian oikein, mutta siis kertolasku väärin päin merkitty.

Annan itsekin pisteitä, jokainen järkevä opettaja antaa, jos tehtävä on periaatteessa oikein, mutta on noita muoto- eli merkintävirheitä. Esimerkiksi jos pitää laskea alennettu hinta, kun 100 € kenkien hintaa lasketaan 10 %. Seuraava merkintä on paskaa, mutta annan pisteitä 2-2,5 / 3:

0,1 x 100€ = 10 € = 100 € - 10 € = 90 €
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
K

Minun on oikeasti mahdoton vastata ko. opettajan puolesta, mutta arvaan, että hän ajattelee oppilaan ajatellaan asian oikein, mutta siis kertolasku väärin päin merkitty.

Annan itsekin pisteitä, jokainen järkevä opettaja antaa, jos tehtävä on periaatteessa oikein, mutta on noita muoto- eli merkintävirheitä. Esimerkiksi jos pitää laskea alennettu hinta, kun 100 € kenkien hintaa lasketaan 10 %. Seuraava merkintä on paskaa, mutta annan pisteitä 2-2,5 / 3:

0,1 x 100€ = 10 € = 100 € - 10 € = 90 €

Tämä vaatii kertolaskun vaihdannaisuuden osaamista, mistä alunperin keskustelimme.

En mä tunnista tuota taas omista tao lasteni opettajista tai monista kollegoistani. Eiköhän tuossa vaan ole opittu, että matikassa muodollisuus on tärkeää, mutta ei tunnisteta, että oppilaankin vastaus on muodollisesti oikein.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hankalat sanalliset tehtävät korostuvat, vaikka oppilaiden lukutaito heikkenee vuosi vuodelta. Maahanmuuttajataustaisille oppilaille sanalliset ovat myös mahdottomia.

Voisi tietysti kuvitella, että hankalat sanalliset tehtävät korostuvat KOSKA oppilaiden lukutaito heikkenee vuosi vuodelta....

Tärkeämpää olisi kuitenkin osata lukea kuin laskea, noin niin kuin pohjimmiltaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä vaatii kertolaskun vaihdannaisuuden osaamista, mistä alunperin keskustelimme.
Niin,no, jos opettaja vähentää pisteitä, koska käytetään vielä opiskelematonta tekniikkaa oikein, niin hän ei matematiikan kohdalla osaa päätellä, millaiset asiat voidaan katsoa yleisesti tunnetuiksi jo alakoululaisen kohdalla. Meneehän tuo pedagogiikan puolelle tietysti, mutta itse ainakin katson myös aineen hallinnan puutteelliseksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Opetan tänä vuonna oman aineeni rinnalla myös äikkää ja juuri korjailen verbikokeita tässä. Äsken oli edessäni tapaus, jossa oppilas oli ajatuksissaan taivuttanut pyydetyissä persoona- ja aikamuodoissa edellisen tehtävän verbiä, ei tehtävässä annettua. Kaveri oli osannut hommansa täysin, joten en todellakaan alkanut vähentää pisteitä häneltä, mutta alleviivasin annetun verbin ja kirjoitin lyhyen kommentin viereen.
 

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Joskus aikoinaan yläasteella historian luokan takana oli opettajan tietokone, jota ei tietenkään saanut oppilaat kuin erityistapauksissa käyttää. Noh, kerran sitten lähti ope hakemaan jotain rekvisiittaa ryhmätöitä varten, niin luonnollisesti luokan rasavillit paukkas sinne koneelle ja mitä löytyikään? Täbissä neekerihomopornot paussilla.

Tuli vaan opetustyöstä mieleen. Eli muistakaahan opet jättää pervoilut kotiin, ettei tavitse lasten saada traumoja tuollaisista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Opetan tänä vuonna oman aineeni rinnalla myös äikkää ja juuri korjailen verbikokeita tässä. Äsken oli edessäni tapaus, jossa oppilas oli ajatuksissaan taivuttanut pyydetyissä persoona- ja aikamuodoissa edellisen tehtävän verbiä, ei tehtävässä annettua. Kaveri oli osannut hommansa täysin, joten en todellakaan alkanut vähentää pisteitä häneltä, mutta alleviivasin annetun verbin ja kirjoitin lyhyen kommentin viereen.
Joo, sama matikassa, että usein merkitään jotain annettuja alkuarvoja väärin. Annan täydet, jos on oikein tehty niillä, eikä väärät alkuarvot merkittävästi tehtävää helpota. Yleensä ne vaikeuttaa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Voisi tietysti kuvitella, että hankalat sanalliset tehtävät korostuvat KOSKA oppilaiden lukutaito heikkenee vuosi vuodelta....

Tärkeämpää olisi kuitenkin osata lukea kuin laskea, noin niin kuin pohjimmiltaan.
Eivät lukemaan ja laskemaan oppiminen ole pois toisiltaan, kumpikin on tietenkin tärkeää. Siinä vaan mennään metsään, että peruslaskutaito ei kehity, jos matematiikan tunnit kuluvat liian hankalien sanallisten tehtävien ratkaisemiseen.
 

Minusta tuo kuvan toinen tehtävä on aika kohtuuton. En minä osaisi vastata siihen, kuinka monta hedelmää tuossa on, sillä mulla ei ole hajuakaan hedelmän määritelmästä. Minusta laskennon kokeessa pitäisi testata laskutaitoa eikä kasviopin hallintaa.

Myös kuvan kuudes tehtävä on erittäin kyseenalainen. Siinä on unohdettu muunsukupuoliset täysin.

Elina Sorsan suorittaminen tuolla kommenttiosiossa on aika vahvaa. Mämmit olivat tippua lattialle, kun klikkasin Elinan nimeä ja hänen Twitterin esittelyteksinsä kuului näin:

#elämälive #feminismi #r_iskauskulttuuri#kuukuppihommat #somehäirintä#tissiviikko #allyhaaste :: she/her

Kallio, Helsinki (Finland)
 
Viimeksi muokattu:

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minusta tuo kuvan toinen tehtävä on aika kohtuuton. En minä osaisi vastata siihen, kuinka monta hedelmää tuossa on, sillä mulla ei ole hajuakaan hedelmän määritelmästä. Minusta laskennon kokeessa pitäisi testata laskutaitoa eikä kasviopin hallintaa.
Montahan pistettä tehtävästä olisi saanut jos olisi kirjoittanut vastaukseksi 7+8+9=24?

Tehtävänannossa kyseenalaista on se, että suomen kielessä luvut 1-10 kirjoitetaan tekstin joukossa kirjaimin (tämä opitaan ala-asteella), joten vain 25 olisi pitänyt tehtävänannoissa kirjoittaa numeroin, mutta myös pienempiä lukuja on mielivaltaisesti kirjoitettu välistä kirjaimin ja välistä numeroin. Pitäisi olla siis esimerkiksi "kahdeksan sämpylän pusseja on neljä" jne.
 
Joo, sama matikassa, että usein merkitään jotain annettuja alkuarvoja väärin. Annan täydet, jos on oikein tehty niillä, eikä väärät alkuarvot merkittävästi tehtävää helpota. Yleensä ne vaikeuttaa.

Matikan opettajana voisit ehkä neuvoa minua yhdessä tehtävässä, joka meni lukiossa täysin yli hilseeni. Kysymys kuului näin: mikä on pienin kolmella jaollinen kolminumeroinen kokonaisluku? Mikä on oikea vastaus.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Matikan opettajana voisit ehkä neuvoa minua yhdessä tehtävässä, joka meni lukiossa täysin yli hilseeni. Kysymys kuului näin: mikä on pienin kolmella jaollinen kolminumeroinen kokonaisluku? Mikä on oikea vastaus.
Menenköhän nyt johonkin miinaan taas, mutta kyseisen tehtävän vastaus on 102. Kolme numeroa, jaollinen 3:lla. Edellinen 3:lla jaollinen 99, jossa vain 2 numeroa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
N
Näin sanottiin myös oppikirjamme vastausosiossa, ja näin sanoi myös opettajamme. Silti en ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt, miksi oma vastaukseni −999 ei kelvannut.
No meninhän miinaan, ja ihan vitun helppoon. Yleensä tuollaisissa tehtävissä tarkastellaan luonnollisia lukuja, mutta kokonaislukujen joukossa vastauksesi tietysti oikea.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Meidän opettajamme oli tästä eri mieltä, vaikka yritin kovasti vängätä vastaan.
Milläs asteella tämä oli, kyllä aineenopettajan pitäisi nimittäin asia tajuta, vaikka tuo sama källi kuin mulla helposti tuleekin? Mutta heti kun huomaa, että tosiaan kokonaisluvuista puhutaan.
 
Milläs asteella tämä oli, kyllä aineenopettajan pitäisi nimittäin asia tajuta

Tämä oli lukion ensimmäisellä matikan kurssilla. 102 oli ihan oppikirjan vastausosionkin mukaan oikea vastaus. Eikä tarvitse kenenkään sitten kysellä, että muistankohan nyt varmasti kysymyksen sanamuodon ihan oikein. Kyllä muistan, sillä kyseessä oli sen verran mieleenpainuva tapaus. Jos olisin silloin tuntenut adjektiivin "kafkamainen", se olisi saattanut tulla tuolla oppitunnilla mieleen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä oli lukion ensimmäisellä matikan kurssilla. 102 oli ihan oppikirjan vastausosionkin mukaan oikea vastaus. Eikä tarvitse kenenkään sitten kysellä, että muistankohan nyt varmasti kysymyksen sanamuodon ihan oikein. Kyllä muistan, sillä kyseessä oli sen verran mieleenpainuva tapaus.
Melkein jo kysyin. Kyseessä selvästi painovirhe/kirjoitusvirhe kysymyksessä tai sitten vastausta laadittaessa on unohdettu se määrittelyjoukko. Joka tapauksessa opettajan olisi ehdottomasti pitänyt tuo huomata, vaikka aluksi tuo virhe tuleekin hyvin helposti tehtyä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tehtävänannossa kyseenalaista on se, että suomen kielessä luvut 1-10 kirjoitetaan tekstin joukossa kirjaimin (tämä opitaan ala-asteella), joten vain 25 olisi pitänyt tehtävänannoissa kirjoittaa numeroin, mutta myös pienempiä lukuja on mielivaltaisesti kirjoitettu välistä kirjaimin ja välistä numeroin. Pitäisi olla siis esimerkiksi "kahdeksan sämpylän pusseja on neljä" jne.
En nyt ihan 100% varma ole, mutta tekniikan tieteellisessä tutkimuksessa ohjeistetaan käyttämään numeroita noissakin tapauksissa, koska se on selkeämpää. Tuota muistan joskus ihmetelleeni, mutta mielestäni lukujen esittäminen lukuina on parempi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös