Onko Liiga korruptoitunut?

  • 34 396
  • 210

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Mitään kohua ei ollut ennen lauantaita missään.

Kaikki oli ennen lauantaita hyvin, sitten tapahtui jotain ja yhtäkkiä koko sarja onkin ollut suunnitelmallinen isku IFK:ta vastaan.

Koska jatkat paskan jauhamista vailla mitään perusteita, pastean nyt edes yhden viestin, jonka tänne kirjoitin tuon 6-0 ottelun jälkeen:

Vituttaa dumareiden törkeä puolueellisuus. En tiedä kumpuaako se kielivihasta, stadilaisantipatiasta vai mistä traumasta, mutta totaalisen ala-arvoista oli heidän tuomarointinsa etenkin ekassa erässä. Yksi päivänselvä väärä vaihto ja toinenkin mielestäni selkeä jäi viheltämättä Tapparalle. Iso läjä pleijarisääntöjenkin vastaisia kampituksia, poikkareita ja estämisiä jäi viheltämättä Tapparalle, mutta IFK:lle pilli oli herkässä. Kerran vihellettiin myös pitkä kiekko, vaikka IFK:n pelaaja koski kiekkoon punaisen jälkeen JA lisäksi toinen IFK:n pelaaja ehti ensimmäisenä p-pisteille.

Se, että 3-0 maalia edelsi paitsio, ei poista sitä tosiasiaa, että tuomareiden toiminta oli paskaa ja valtaosin Tapparaa suosivaa.
Kuka joi oluet, kuka joi oluet? Levonen joi ne, Levonen joi ne. Tosin, autoin minäkin niiden juomisessa, kun vitutti. Tulos auttoi unohtamaan vitutuksen.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koska jatkat paskan jauhamista vailla mitään perusteita, pastean nyt edes yhden viestin, jonka tänne kirjoitin tuon 6-0 ottelun jälkeen:

Tässä tapauksessa jätän vihaviestisi täysin huomiotta. Yritän puhua yleisestä keskustelun linjasta ja se, että joku yksittäinen ihminen on jossain vaiheessa sarjaa käynyt parkumassa jostain, ei vielä tarkoita, että koko IFK-perhe olisi ollut yhteisessä huudossa mukana. Minä en tietysti voi sille mitään, jos IFK haluaa hakea yhtenäisyytensä viholliskuvansa kautta ja hakea yhteisvoimaa Kahvara-myytistä.

En minä sitä voi teiltä pois viedä, jos haluatte tuolla tavalla saada äänenne kuuluviin ja uskotte, että se tuo teille sellaista moraalista pääomaa, mitä te tarvitsette niin mitäs minä sitä tuomitsemaan. Sanoin vaan Tappara-fanin näkökulman asiaan ja se on se, että tuo levy on soitettu ja keskeinen viesti on kyllä meille tuttu. Siinä ei ole mitään omaperäistä, uutta tai ihmeellistä.

Sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että Levonen / Fonselius -pari ei ole koko näissä playoffeissa viheltänyt kovin hohdokkaasti Tapparan peleissä ja itse olen arvostanut Suorsa-Salminen -paria huomattavasti enemmän. Suorsa-Salminen -pari epäonnistui pahasti Tappara-Kärpät välieräsarjan game 6:ssa, jossa Kärpät sai kaikesta jäähyn (muistaakseni pelissä oli Tapparalla 7 ylivoimaa) ja Kärpillä nolla, mutta muutoin he vihelsivät paljon tiukemmalla ja paremmalla linjalla kuin Fonselius-Levonen-pari. Yksi erittäin hyvin vihelletty peli oli JYP-HIFK -sarjan neljäs peli tältä parilta.

Fonselius-Levonen -pari epäonnistui ainakin Kärpät-Tappara game 3 ja Tappara-Lukko game 5. Tältä osin minulle (ja uskon, että monelle muullekin) Tappara-fanille kelpaa parinvaihto finaaliin, koska tarkempi linja voi olla molempien etu. Kuitenkin Fonselius-Levonen -pari ei mielestäni tätä yhtä tilannetta lukuun ottamatta ole nyt niin karmivasti epäonnistunnut koko sarjassa kuin tilanne antaa ymmärtää. Paitsiomaali meni läpi, juu ja sitten meni tämä väärä vaihto eilen läpi. Mutta inhimillisessä toiminnassa sattuu virheitä.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Ei mun tarvitse mihinkään painua, jos ei teksti miellytä, sitä ei tarvitse lukea. Täältä löytyy myös komento jatkoajasta, jolla voi epämiellyttävän kirjoittajan (minut) hiljentää, jos se ottaa päähän. Mitään kohua ei ollut ennen lauantaita missään. Jos mua syytetään siitä, että puhun mustaa valkoiseksi niin kannattaa ostaa se peili. Kaikki oli ennen lauantaita hyvin, sitten tapahtui jotain ja yhtäkkiä koko sarja onkin ollut suunnitelmallinen isku IFK:ta vastaan.

Ainakaan itse en ole syyttänyt sinua siitä, että puhuisit mustaa valkoiseksi, ollaan nyt tarkkoina. Väitin tuomareiden ja etenkin Savolaisen ja Rönnin pyrkivän siihen, siellä ei ollut niitä "palleja" myöntää selkeä virhe. Toisaalta olen ainakin itse todennut jo aiemmin, että Tappara on hyötynyt heikoista vihellyksistä, mutta kuten sanoin, niin osin siinä on sitten ollut myös huonoa tuuria mukana, kun niistä tulee niin ratkaiseviin paikkoihin jäähyjä. Siitä en myöskään tule vastaan, että Tappara hyötyy nykyisestä tuomarilinanjasta ja linja on juuri se mihin Tapola on pyrkinyt. Se ei tietysti myöskään ole Tapparan vika, senkin olen jo todennut, se on myös tuomareiden heikkoutta. Mielestäni vain se kolmas ottelu oli yleisesti kohtuullisen hyvin vihelletty, siinäkin tuli tietysti se paitsiomaali, mutta edelleen väitän myös, ettei sillä ollut mitään merkitystä lopputuloksen kannalta.

Pahoin pelkään, että tuomarit tulevat epäonnistumaan myös seuraavassa pelissä, paineet ovat aivan liian kovat ja nyt voi vain sanoa, että sitä saa mitä tilaa ja ensi kesän suurin keskustelun aihe liigassa saattaakin olla se, kuinka tuomaritoimintaa pystyisi kehittämään. Yksi asia on varma, sitä pitäisi pystyä helpottamaan ja tietyillä uusilla säännöillä, joista itse olen myös maininnut, se voisi alkaa. On aika turhaa syyttää valmentajia ja pelaajia siitä, että hermot menevät tai katsojia, kuitenkin koko kausi pelataan ja harjoitellaan kovaa ja sitten lopuksi surkea tuomaritoiminta arpoo sarjan voittajan. Ei ole reilua kenellekään.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Fonselius-Levonen -pari epäonnistui ainakin Kärpät-Tappara game 3 ja Tappara-Lukko game 5. Tältä osin minulle (ja uskon, että monelle muullekin) Tappara-fanille kelpaa parinvaihto finaaliin, koska tarkempi linja voi olla molempien etu. Kuitenkin Fonselius-Levonen -pari ei mielestäni tätä yhtä tilannetta lukuun ottamatta ole nyt niin karmivasti epäonnistunnut koko sarjassa kuin tilanne antaa ymmärtää. Paitsiomaali meni läpi, juu ja sitten meni tämä väärä vaihto eilen läpi. Mutta inhimillisessä toiminnassa sattuu virheitä.

Näin se pitkälti on, mitään älytöntä draamaa ei olla nähty yksittäisissä tilanteissa. Vaikka toki nämä kaksi maalia ovat puhuttaneet ihmisiä aiheestakin. Eniten minua tökkii se (vaikka Levosta kyllä arvostan), että linja on nyt äärimmilleen viety "antaa poikien pellailla". Aiemmin kun on saanut pelata, on sentään vihelletty osa asioista pois.

Seuraava peli on kyllä järkyttävän kova paikka tosiaan joka tapauksessa. Jos on vaihdettava, äänestäisin parin Laaksonen-Kaukokari puolesta, mutta miten on, voiko Tom Laaksonen olla viheltämässä. Laaksonen nimittäin parantaa kauden loppua kohti, olen tehnyt tällaisen havainnon.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä itse asiassa luulen, että tuomarit eivät oikeasti huomanneet sitä väärää vaihtoa. Sitä vaan on jälkeen päin selitelty sitten noilla törmäämisillä, "vaihtoalueen venymisillä" ja tuomarin harkinnalla.
Videolta näkee selvästi, että ainakaan Fonselius ja toinen linjatuomari eivät tätä voineet nähdä. Tuskin kaksi muutakaan näkivät. Liigalta olisi ollut ainoa oikea vaihtoehto rehdisti myöntää tapahtunut virhe, mutta se on sortunut Jyri Rönnin johdolla myötähäpeää aiheuttavaan selittelyyn, kun päättivät puolustaa sekä erotuomareita että Rami Savolaista.

Kaiken taustalla on luonnollisesti Jussi Tapolan toiminta ja psyykkaus.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@ultrar

Niin. Tässä tulee meidän välillälle aika fundamentaalinen ero. Oon nyt ollut Tapparan matkassa kolme kertaa finaaleja häviämässä viimeisen neljän vuoden aikana. Sarjan aikana voi tuntua, että pienellä tuurilla ja parilla pompulla tää olisi kääntynyt meille, mutta todellisuudessa pienet marginaalit on aina lopulta isoja marginaaleja. En edelleenkään koe, että yhdessäkään näistä kolmesta menneestä finaalista väärä joukkue olisi astellut ulos voittajana.

Se saattoi tuntua 2014 hetken siltä, että ei perkele taas, mutta kun aikaa kuluu yleensä ymmärrys lisääntyy. Paras seitsemästä sarja on raadollinen, mutta mikään joukkue ei voita vahingossa neljää kertaa toista. Tälläkin hetkellä näen kasan - ihan muita syitä - kuin tuomarit, miksi Tappara johtaa sarjaa IFK:ta vastaan 3-2. Fakta on se, että IFK:lla on ollut sarjassa jo nyt KOLME eri momentumia, joista yhtäkään he eivät ole pystyneet käyttämään. Minä en suostu näkemään, että se olisi jotenkin Tapparan vika, että HIFK ei pysty tekemään paikoistaan maaleja ja sitä kautta voittamaan pelejä.

IFK:n ensimmäinen momentum tuli, kun Tappara oli aivan SURKEA ja unessa sarjan alussa. Ekassa pelissä HIFK leikitteli Tapparan kanssa ja vei pelin aivan pystyyn, IFK oli juuri sen verran parempi. Seuraavana päivänä Tappara jatkoi pitkälti yhtä surkeasti, mutta se pystyi kuitenkin terävöittämään tekemistään sen verran, että se pystyi vääntämään kaksi maalia. HIFK oli siinäkin pelissä parempi, mutta ei se tehnyt paikoistaan maaleja. Hintz jne. vetelevät tyhjästä maalista katsomoon jne. Toki tarina olisi voinut olla toinen, jos HIFK olisi sen avausmaalinsa saanut pitää. Sanoin jo silloinkin, että se oli jossittelumaali, mutta siitä mentiin aika sujakasti eteenpäin jo.

Sarjan toinen momentum tuli, kun IFK hakkasi Tapparan vielä pahemmin jään rakoon seuraavassa pelissä. Tappara oli jälleen aivan aseeton, mutta oli silläkin maalipaikkoja, mutta nyt Tappara oli huono eikä saanut yhtäkään niistä hyödynnettyä. Taas IFK sai ison momentumin sarjasta ja oli lähes mestaruusvalmis, mutta Hakametsässä se ei pystynyt enää edes taistelemaan voitosta. Tappara oli neljännessä pelissä aivan selvästi parempi, turha siitä on pullikoida. Viidennessä pelissä Tappara pelasi sarjan parhaan pelin vieraissa ja vaikka mitään dumarivirhettä ei olisi tullut, peli olisi ollut edelleen 1-1. IFK ei olisi ollut matkalla voittoon kuten jotkut varmasti täällä miettivät. Varsinkin, kun huomioidaan Tapparan AV ja IFK:n täysin toimimaton YV koko finaalisarjassa.

Nyt Tappara sai ensimmäinen momentumin itselleen ja nyt pallo on Tapparalla, pystyykö se pitämään sen itsellään. On aivan toissijaista käydä keskustelua siitä, kuka voittaa minkäkin takia. Sarjoissa on kyse TÄYSIN ja AINOASTAAN otteluvoitoista, ei tyylistä eikä maalieroista. Yleinen ongelma on se, että yhden huonon tuomion jälkeen aletaan käymään koko sarjan jokaista peliä uudestaan läpi alusta. Peleistä pystyy aina löytämään jossiteltavaa, jos vain haluaa. IFK:llakin suurin jossittelu on omassa tekemisessä ja hyödyntämättömissä hetkissä sarjassa.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
@ultrar
On aivan toissijaista käydä keskustelua siitä, kuka voittaa minkäkin takia. Sarjoissa on kyse TÄYSIN ja AINOASTAAN otteluvoitoista, ei tyylistä eikä maalieroista.

Mun mielestä kirjoitit paljon asiaa viestissä mutta on pakko tarttua tuohon kohtaan. Sillä on nimenomaan väliä millä tyylillä homma voitetaan. Ryminäpronssi on parempi kuin neppailukulta, koska sinun pitää olla uskollinen sille mitä teet. Tämä on toki filosofinen ero, mutta itse arvostan korkeasti sitä, että kulta tulee nimenomaan olla pelillä ja sen takia 98-kulta on se kulta minulle.

Jos asiaa tarkastelee laajemmin niin kyseessä on joukkuueen, sen hengen ja pelitavan fanituksesta ja siinä pitää olla jokin tyyli joka sitoo homman yhteen. Jos voitto tulee jollakin muulla tyylillä niin voittiko sun fanittama joukkue sen kullan vai joku toinen joukkue? Onko logo ja nimi ainoa mikä määrittelee sinun joukkueen?

Pahoittelut jos meni väärään ketjuun, mutta pakko tarttua tohon.

Lisätään vielä. HIFK:n voiton avain tässä sarjassa on siinä, että se lopettaa sen trapin pelaamiseen ja keskittyy luovaan hyökkäämiseen.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@ultrar

Paras seitsemästä sarja on raadollinen, mutta mikään joukkue ei voita vahingossa neljää kertaa toista.

Tämä on mun mielestä kyllä osin höpöä ja tolkuton klisee. 4-2-voittoon päättyneessä sarjassa näin on ollut, sillä kaksi on voinut voittaa tahdolla ja tuurilla, mutta neljä kertaa voittanut on osoittanut olevansa parempi. Sen sijaan seitsemännessä matsissa 4-3-sarjan voittanut jengi on ollut parempi tuossa yksittäisessä finaaliottelussa, joko tuurilla tai tahdolla, ehkä taidollakin. Mutta jos sarja olisi paras yhdeksästä, näin tasaväkisten jengien kesken olisi oletettavaa, että toinen voittaisi jälleen seuraavan ja pelattaisiin se G9. Ja niin edelleen.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Outoa miten täällä muuttuu nää asiat, riippuen siitä mistä kulmasta sitä tarkastellaan. Eli kun Grillforssia estettiin se oli tahaton sattuma, ja niitä nyt sattuu joka pelissä. Sitten ku tappara pelaaja on menossa 10m leveään vaihto-aitioon ja törmää tuomariin, on se dumarin vika. No molemmissa tilanteissa soi verkko HIFK:n päädyssä. En siis tarkoita sitä että, tuomari tahalleen esti Grilforssia, muttei se estänyt myöskään Mäntylän tapauksessa.
Ikäviä sattumia molemmat, mistä kärsi vain yksi joukkue.

Korruptioon en tässä tuomari työskentelyssä usko, mutta en myöskään sano ettei Levosella olisi jotain antipatioita meitä kohtaan, niin joka vuotista tuo pelleily hänen osltaan on Nordiksella jatkunut. Kannatan tuomareiden lennättämistä tänne ameriikoista, sielä ei ole kellekkään toivottavasti kerennyt syntymään antipatioita esim omalta peliuraltaan mitään seuraa kohtaan ja olisivat vielä ammattilaisia kaupan päälle. Luulisi sielä olevan tuomareita jotka eivät saa NHL:stä paikkaa mutta haluavat viheltää ammatikseen. Enkä usko että tuo olisi mikään mahdottoman kalliskaan ratkaisu vrt nykyinen.

Huomenna haetaan voitto Tampereelta se on vähän niinku de måste vi göra!
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Jaa, että parran pärinä tuomioista loppuisi jos tänne lennätetään joku Billy Bob viheltämään pelejä? En menisi takuuseen Billy Bobin puolueettomuudesta vaikka ameriikasta asti tulee. Olli Jokinen on kuitenkin huseerannut aika kauan siellä päin, ja hänen IFK taustansa tietänee jokainen Arkansasin laitamaiden kylähullukin.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oon nyt ollut Tapparan matkassa kolme kertaa finaaleja häviämässä viimeisen neljän vuoden aikana. Sarjan aikana voi tuntua, että pienellä tuurilla ja parilla pompulla tää olisi kääntynyt meille, mutta todellisuudessa pienet marginaalit on aina lopulta isoja marginaaleja. En edelleenkään koe, että yhdessäkään näistä kolmesta menneestä finaalista väärä joukkue olisi astellut ulos voittajana.

Kirjoitat paljon asiaa @peterra. Luulen tietäväni mitä tarkoitat tuolla eli joka tapauksessa oikea joukkue nämä paras seiskasta-sarjat yleensä vie. Totta kai se on paljon myös tuurista kiinni. Kuvitellaan nyt vaikka niin, että Puustinen olisi tuossa edellisessä pelissä saanut laukauksensa pari senttiä ylemmäs tai alemmas. HIFK olisi johtanut 2-0 ja pelin kuva olisi takuuvarmasti ollut täysin toisenlainen siitä eteenpäin. Olisi voinut hyvinkin käydä niin, että nyt odoteltaisiin tiistain peliä HIFK:n johtaessa sarjaa 3-2, eikä mistään vääristä vaihdoista olisi tarvinnut edes spekuloida.

Tuomarivirheitä on tullut tähän finaalisarjaan aivan liikaa. Se on fakta. Sekin on fakta, että kahdesta tuomarivirheestä HIFK on joutunut maksamaan sen isoimman laskun. Siitäkin huolimatta uskon, että sarja on nyt ihan oikeissa numeroissa. Tampereen edellistä peliä en nähnyt, mutta ainakin kaiken lukemani perusteella Tappara sen täysin ansaitusti voitti.

Mitä tuohon vaihtovirheeseen nyt tulee, sen IFK voi käsitellä oikeastaan kahdella tavalla. Joko se jää rypemään itsesääliin ja harmittelee hamaan tappiin asti, että siihen tämä nyt hävittiin. Tai sitten ottaa siitä itselleen helvetinmoisen buustin ja pakottaa sarja vielä kerran Nordikselle. Ja sitten on taas kaikki auki. Yhtä hyvin voi IFK olla mestari kuin Tapparakin. Toivoisin oikeastaan kaikkien kannalta, että nähtäisiin vielä yksi peli tiistain jälkeen. Silloin ei ainakaan tarvitsisi kenenkään jauhaa enää tuosta karmeasta mokasta. Jos joukkueen selkäranka sitten katkeaa tuollaiseen, niin ei IFK edes mestaruutta ansaitse. Vaikka se etenkin pelin jälkeen tuntuikin äärimmäisen katkeralta, niin kyllähän noita tulee.

Mihinkään korruptoitumiseen en usko. Osaamattomia ihmisiä on vain yksinkertaisesti liikaa ja toiminta näyttää puuhastelulta. Toivon kaikkien kannalta, että päättyi tämä sarja sitten ihan miten vain, niin tuomarit ovat nyt viimeistä kertaa vaikuttaneet ottelun lopputulokseen näin räikeästi.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannatan tuomareiden lennättämistä tänne ameriikoista, sielä ei ole kellekkään toivottavasti kerennyt syntymään antipatioita esim omalta peliuraltaan mitään seuraa kohtaan ja olisivat vielä ammattilaisia kaupan päälle. Luulisi sielä olevan tuomareita jotka eivät saa NHL:stä paikkaa mutta haluavat viheltää ammatikseen. Enkä usko että tuo olisi mikään mahdottoman kalliskaan ratkaisu vrt nykyinen.
Tähän vahva sama! Tätä olen miettinyt joka vuosi tähän aikaan. Liigan arvolle parasta olisi tosiaankin rekrytoida ammattituomarit aina finaaleihin, jolloin riskit nähdyn kaltaiseen sekoilemiseen laskee merkittävästi. Myöskään mahdollinen puolueellisuus ei korostuisi lähedkään samassa määrin. Eikä tosiaankaan voi olla niin kallis ratkaisu etteikö se kannattaisi tehdä!
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihinkään korruptoitumiseen en usko. Osaamattomia ihmisiä on vain yksinkertaisesti liikaa ja toiminta näyttää puuhastelulta. Toivon kaikkien kannalta, että päättyi tämä sarja sitten ihan miten vain, niin tuomarit ovat nyt viimeistä kertaa vaikuttaneet ottelun lopputulokseen näin räikeästi.

Ei kyse ole varmastikaan korruptiosta mutta naivia on myös uskoa, että kyse olisi pelkästä osaamattomuudesta. Ei ole muuten selitettävissä esim. se, kuinka otteluvalvoja on kyllä oikopäätä ilmoittamassa "selkeää tuomarivirhettä" yhden paitsiomaalin jälkeen ja toteamassa, eetä Zaborsky olisi ansainnut ulosajon, ja vastaavasti todennut 2+10 olevan oikea ratkaisu hyppytaklauksesta päähän. Mikä on jo aivan sairaalloisen törkeä näkemys ja perustelu. Ja kirsikkana kakun päällä tietusti kaikki nämä Savolaisen ja Rönnin lausunnut vaihtovirheen tiimoilta.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Ei kyse ole varmastikaan korruptiosta mutta naivia on myös uskoa, että kyse olisi pelkästä osaamattomuudesta. Ei ole muuten selitettävissä esim. se, kuinka otteluvalvoja on kyllä oikopäätä ilmoittamassa "selkeää tuomarivirhettä" yhden paitsiomaalin jälkeen ja toteamassa, eetä Zaborsky olisi ansainnut ulosajon, ja vastaavasti todennut 2+10 olevan oikea ratkaisu hyppytaklauksesta päähän. Mikä on jo aivan sairaalloisen törkeä näkemys ja perustelu. Ja kirsikkana kakun päällä tietusti kaikki nämä Savolaisen ja Rönnin lausunnut vaihtovirheen tiimoilta.
Ottelunvalvojat ja tuomarijohtaja puolustavat ennen kaikkea tuomareita noissa tilanteissa. Tuomarivirheet kyllä myönnetään, mutta samalla kyllä puolustetaan tuomareiden päätöksiä ja valitellaan tapahtunutta. Varmaan kulissien takana saattavat tuomarit sitten saada kovempaakin kritiikkiä.
 

Lindfors

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, YNWA
Ihmeellistä, ettei Sika-Mäntylä saanut pelikieltoa, kun ajoi Simon hakemalla kylmäksi kyynärpäällään jalat ilmassa. Tosin Liivik ei ollut ämmä, vaan nousi saman tien ylös.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei kyse ole varmastikaan korruptiosta mutta naivia on myös uskoa, että kyse olisi pelkästä osaamattomuudesta. Ei ole muuten selitettävissä esim. se, kuinka otteluvalvoja on kyllä oikopäätä ilmoittamassa "selkeää tuomarivirhettä" yhden paitsiomaalin jälkeen

Varmasti tuokin olisi selitelty parhain pain, mutta paitsiosääntö on niin aukoton, että paha siinä on selitellä, jos eteen lyödään kuva Ramusta hyökkäysalueella ja kiekosta keskialueella ;)
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jaa, että parran pärinä tuomioista loppuisi jos tänne lennätetään joku Billy Bob viheltämään pelejä? En menisi takuuseen Billy Bobin puolueettomuudesta vaikka ameriikasta asti tulee. Olli Jokinen on kuitenkin huseerannut aika kauan siellä päin, ja hänen IFK taustansa tietänee jokainen Arkansasin laitamaiden kylähullukin.

Sitähän ei tiedä ennen kun on kokeillut. En tarkoittanut pelkästään finaaleihin, vaan ihan koko kaudeksi. Tuolla on nyt tuomareita viheltämäässä keiden ei pitäisi ammattisarjoissa edes viheltää, korkeintaan jotain suomisarja pelejä. Enkä edes tarkoita tätä Finaali fiasko paria. Broidi kävi tuomarikurssin 2012 talvella, samalla tuomari kurssilla olleita viheltää nyt liigassa, aika nopeaa ylenemistä tapahtunut, että en yhtään ihmettele miksi tuo erotuomari toiminta on kauttaaltaan noin päin helvettiä. Johdonmukaisuus,rehtiys ja ammattitaito on asioita mitkä pitäisi korostua joka pelissä, ei ole liigassa hetkeen ollut näitä asiota näkyvissä. Nyt sielä loistaa sellaiset "arvot" kuin, munattomuus ja linjattomuus. edelleenkin puhun isommassa kuvassa kuin pelkkään finaali sarjaan peilaten.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Olen samaa mieltä, että tuomari toiminta on aika surkealla mallilla liigassa. En tiedä johtuuko se munattomasta johtamisesta vai itse tuomarien ammattitaidosta. Miten se kuitenkaan parantaa asiaa, että amatöörit korvataan jenkki amatööreillä? Ei sieltä amerikoista mitään änäri tuomareita kuitenkaan saada. Järkevämpää olisi kehittää tuota tuomarien koulutusta suomessa ihan itse.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen samaa mieltä, että tuomari toiminta on aika surkealla mallilla liigassa. En tiedä johtuuko se munattomasta johtamisesta vai itse tuomarien ammattitaidosta. Miten se kuitenkaan parantaa asiaa, että amatöörit korvataan jenkki amatööreillä? Ei sieltä amerikoista mitään änäri tuomareita kuitenkaan saada. Järkevämpää olisi kehittää tuota tuomarien koulutusta suomessa ihan itse.

En usko että johtaminen on enää isoimpana ongelmana jos on koskaan ollutkaan, Rönn tuli täksi kaudeksi KHL:stä kansainvälisen tason tuomarina Liigan erotuomarijohtajaksi, ja hänen teemana oli nimenomaan uudistaa toimintaa ja antaa tuomareille se täydellinen tuki.* Silti homma ei ole pääosin muuttunut mihinkään eli ei se johtajakaan pysty siellä jokaista ottelua viheltämään, ne tuomarit ovat se lopullinen ongelma. Joo ei NHL:stä saada tuomareita koska A) He ovat NHL:ssä ja kun Liigan playoffit ovat välierä vaiheessa niin siellä ovat vapaat tuomarit jo kesälomalla ja B) Liiga ja joukkueet tuskin olisivat valmiita maksamaan NHL-tason tuomareille, NHL-tuomarit tienaavat pelkästään ensimmäisenä vuonnaan yli 100 000$, ja palkka voi kohota aina yli 300 000$ asti, siitä voi jokainen laskea olisiko Liigalla varaa palkata runkosarjan ja playoffien ajaksi tuon tason tuomareita. Pelkästään playoffeihin noita tuomareita tuskin kannattaa hommata, jos runkosarjassa olisi ollut ensin aivan eri tuomarit ja eri linja, playoffeissa yllätys olisi aika suuri joukkueille jotka eivät ole tottuneet P-Amerikan linjaan, joka siis on tiukempi noiden jäähyjen suhteen.

Mutta, tämä ei tarkoita etteikö Liigaankin olisi mahdollista saada parempia tuomareita ja ammattituomareita. P-Amerikassa on varmasti NHL:n lisäksi valtava määrä tuomarin hommista työttömiä tuomareita jotka voisivat olla halukkaita lähtemään Eurooppaan, tutustumaan tänne pelityyliin ja myöhemmin viheltämään pelejä. Nuo ammattilaistuomarit maksaisivat reilusti nykyisiä enemmän, mutta eiköhän joukkueet olisi valmiita yhdessä maksamaan yhteisen paremman tuomaroinnin puolesta. Ja nimenomaan joukkueistahan tämä pitäisi lähteä, eihän Liigalla ole tarvittavia intressejä korvata vanhoja ja uusia suojattejaan, sehän tarkoittaisi, että Liiga myöntäisi tuomaritoiminnan olleen heikkoa ja joutuisi luopumaan suojateistaan. Kuitenkin Liiga on käytännössä joukkueet, yhdessä joukkueet voivat päättää asioita ja eihän Liiga voi yksin päättää näistä asioista.

Tuo Suomalaisten tuomareiden koulutuksen kehitys on kaunis ajatus, mutta miksi se muuttaisi mitään jatkossa kun se ei ole aiemminkaan toiminut? *Toki se on todettava että Rönn on ollut erotuomarijohtajana vasta vuoden, ja siinä ajassa voi olla vaikea tehdä isoon kokonaisuuteen muutoksia, ehkä ne Rönnin vaikutukset näkyvät paremmin tulevina vuosina, ehkä ei. Lisäksi edelleen painotan että paskasta on vaikea tehdä kanasalaattia, eli osaltaan ongelmana ovat ne Liigan tuomarit, joiden näkemys ja ominaisuudet ovat hyvin rajalliset. Siihen päälle sitten otteluvalvojat jotka saattavat pahentaa vaan tilannetta, ei se Rönn voi jokaisen ottelun jälkeen jokaisen tuomarin kanssa pitää palavereita.
 

Salmis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mietin ihan samaa. Jos korruptiota olisi aika selvää on että se olisi Hesan suuntaan kallellaan.

Ehkäpä ajatuksena olisikin rakentaa vastakkainasettelua kahden perinteisen seuran välille. Jokerit ovat KHL:ssä, Blues konkassa jne.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin, mä en siis todellakaan usko mihinkään salaliittoon finaalien osalta, mutta onhan nämä pikkuseurat ennenkin koonneet voimansa isoja vastaan, joten sikäli suurimman ja kauneimman suosiminen ei olisi itsestäänselvyys. Kyllä tämä tuli Jokereillekin tutuksi. Tosin Tappara ei ole pikkuseura.
 

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Ei varmastikaan ole.

On tosi ärsyttävää jos mennään tilanteeseen, jossa rikkeestä annettuun rangaistukseen vaikuttaa se, miten pitkäksi aikaa jää makoilemaan kentän pintaan. Ei eroa pian italialaisesta tai espanjalaisesta jalkapallosta.

Ja kyllä tässä on ihmetellyt koko finaalisarjan että mikä sitten ON estämistä. Linja on vielä aika ikävästi muuttunut runkosarjasta. Jos nopea joukkue voittaa runkosarjan ja sitten pleijareissa saa kahvata vauhdin pois niin eihän hommassa ole mitään järkeä.

Se mikä näissä porkkanoiden kommenteissa ihmetyttää on että nyt olisi jotenkin virheet tasan. Mitä sitten? Yhtäkään tuollaista maaliin johtanutta tuomarivirhettä ei saa tapahtua. Ei saa. Aika nihkeää silti väittää ettei noiden maalien merkityksellä olisi mitään eroa.

Ja sitten joku valopää heittää oikein tilaston, joka todistaa että jäähyjä on vihelletty yhtä paljon. Eiköhän jäähyjä kuulu viheltää sen mukaan miten paljon virheitä tehdään? (Mutta näköjään saman verran molemmille oli linja Levosella ja kumppaneillakin. Ei voinut viheltää Tapparalle kun sitten olis pitänyt viheltää vastaavasti IFK:lle ja aika alkoi olla vähissä!)
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Siis täällä on mainittu korruptiosta ja kielivihasta lähtien näköjään kaikki mahdollinen kun jääkiekkopelissä on ihminen tehnyt virheen. Ilmeisesti vieläpä ensimmäisen koskaan. Iso paha IFK ja katsomo täynnä foliohattuisia itkupillejä. Missä helvetin vaiheessa kaikki alkoi mennä näin metsään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös