On aika oluen

  • 672 885
  • 3 967

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Ei se ihan tähän kuulu, mutta kun vähän pyrkii vituttamaan niin kerronpa nyt vaan esimerkin miten hieno meidän typerä alkoholipolitikka on. Pidän huomenna kavereiden kanssa monivuotisen olutmoniottelun eli kisaillaan eri lajeissa joihin jollain tapaa jokaiseen kuuluu juoda olut. Ensimmäinen lai on pilkkionkiminen jossa viisi kalaa saatuaan on juotava olut, että kisaa saa jatkaa ja näin se jatkuu edelleen loppuun saakka.
Pilkkikilpailu alkaa klo. 9:00 ja lähtö on minun rannasta. Kukaan ei halua täällä pidempien välimatkojen maaseudulla jättää autojaan minun pihaan niin haen aamulla kaverit itse meille.
Sitten se huumori, sattuu olemaan niin surkea tilanne että jääkaapissa ei ole kaljan kaljaa joten kauoan kautta. Kun haen miehet aamulla niin en pysty köymään kaljan ostossa samalla reissulla vaan tänään on ajeltava erikseen kauppaan hakemaan ne eväät. Eipä tästä nyt ole kun karvan päälle 10km kauppaan mutta kyllähän tää on perseestä, että moisen älyttömyyden vuoksi kukkahattuinen alkoholipolitiikka ajattaa pari reissua kylillä. Mitähän ne vihreät sanoisi kun tietäisi paljon tuo alkoholipolitiikka aiheuttaa ylimääräistä yksityisautoilua maaseudulla. (joo ei ole vihreiden syy) Ainahan joku voi tulla sanomaan, että onko pakko asua maalla. Ei ole, mutta onko myöskään pakko tehdä niin pölhökustaan politiikkaa, että se on varsinaista kiusantekoa ihmisille. Tässäkään tapauksessa se ei vähennä yhtään kansalaisen, eli minun, kuluttamaa alkoholimäärää mutta lisää yksityisautoilua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
HBF olisi, mutta kun on viikot niin tolkuttoman kiireisiä, en kyllä jaksa lähteä enää mihinkään. Paljon kehuttu Pohjoisen Jättiläinen on muuten tuolla UG Breweryn hanassa, eli aikoinaan Hiiden paneman oluen reseptinhaltija panee nykyään Lohjalla kiertolaisten oluita ja siinä sivussa omiaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Haastankin porukan ilmiantamaan erinomaisia ruokakauppaoluita. Alkoraja siis 4,7% ja hintaraja max 6€/litra jotta voidaan puhua löydöstä arkijuomaksi.

Itse ostan aika harvoin olutta kaupasta, ja kun ostan, en kiinnitä huomiota hintaan, vaan tärkeämpää on laatu. Siksi nämä ehdotukseni ovat todennäköisesti hieman liian kalliita, mutta kuitenkin mielestäni tutustumisen arvoisia.

Fullersin London Pride on varmasti kaikille tuttu. Se on kuitenkin todella hyvä olut, ja mukavasti myös sen saatavuus on kohtuullinen. Suomalaisista Olvi yllätti iloisesti IPA:lla, ja jatkoi sarjaa myöhemmin APA:lla ja Black IPA:lla. Kaikki nuo toimivat. Noita oli mielestäni vielä joku muukin, mutta se ei ollut niin onnistunutta...

Stadin Panimon tuotokset ovat varmuudella tuon rajan yli. APA ja Session IPA ovat kuitenkin sellaisia, että niistä voi maksaa vähän enemmänkin.

Keisari on yleensä edullista. 66 on taas ollut mielestäni tasalaatuisempaa, ja ihan kohtuullista maultaan. 2nd Avenue (vai mikä se American lager olikaan) toimii kohtuullisesti. Kellari ja Münchener ovat OK, mutta aika harvoin niitä tulee ostettua. Yleensä löytyy aina jotain parempaa.

Urquell on hyvä saunaolut, mutta taitaa olla tähän haasteeseen liian kallis. Samoin Brewdogin ja Brooklynin tuotokset, pois lukien jälkimmäisen American ale, joka on mielestäni mautonta...
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Laitilan uutuus Kakolan Kalpea pale ale on kauppavahvuisten genressä aivan parhaimmistoa ja hinta menee tuohon alle 6e/l kategoriaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Laitilan uutuus Kakolan Kalpea pale ale on kauppavahvuisten genressä aivan parhaimmistoa ja hinta menee tuohon alle 6e/l kategoriaan.
Maistuu mun sokkotestissä vehnäselle. Kiva kukkainen bukee. Kiva kesäolut.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Laitilan uutuus Kakolan Kalpea pale ale on kauppavahvuisten genressä aivan parhaimmistoa ja hinta menee tuohon alle 6e/l kategoriaan.

Ootte täällä asian ytimessä. Olin juuri tulossa tuosta mainitsemaan. Mulle tälläinen vaalea ale on nykyään se mitä lager oli joskus 20 vuotta sitten. Maistuu mainiosti katkeralta muttei liikaa kikkailla maulla ja on nimenomaan helppo ale kun kevät terassitkin alkaa aukeilemaan.
Eihän tuo kalliskaan ollut kun nyt tuon hinnan itse otin esille männä viikoilla. Lidlistä taisin ostaa ja 0,5litr alle 3€ joten arkioluesta puhuisin hinnankin puolesta.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Paljonkos jengi täällä juopi keskimäärin per viikko? Mulla menee se 0-3 olutta viikossa sisältäen perusviikonloput. Reissussa sitten ehkä enemmän. Useamman viikon tuossa keväällä menin yhden alkoholittoman oluen voimilla, kun huvikseni kokeilin, kuinka koukussa olen, siten taas viime to-la join yhden per ilta. Eniten rassaa treenaaminen varsinkin noiden vahvempien herkkujen nauttimista, kauppavahvuisia siksi onkin tullut enemmän viime aikoina osteltua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ilman olutta kyllä pärjään mutten ilman kahvia jos nautintoaineista puhutaan.
Itse ostelen näitä yllä puheissa olleita ale-oluita sen pari kolme kerralla kaappiin ja yleensä ne kestää pari viikkoa.

Jos lähdetään frendien kanssa ulos kuten vaikkapa viikonlopun lätkämatsiin tai live-keikalle niin peto on irti ja saattaa mennä pitkän kaavankin mukaan. Onneksi näin enää harvoin, ehkä kerran kahdessa kuussa. Joten sellainen tri jekyyl herra hyyde olen, himassa nätisti, ei oikein maistukaan mutta ulkona huh hei ja kaksin käsin sahtia.

_
 

julle-jr

Jäsen
Paljonkos jengi täällä juopi keskimäärin per viikko? Mulla menee se 0-3 olutta viikossa sisältäen perusviikonloput. Reissussa sitten ehkä enemmän. Useamman viikon tuossa keväällä menin yhden alkoholittoman oluen voimilla, kun huvikseni kokeilin, kuinka koukussa olen, siten taas viime to-la join yhden per ilta. Eniten rassaa treenaaminen varsinkin noiden vahvempien herkkujen nauttimista, kauppavahvuisia siksi onkin tullut enemmän viime aikoina osteltua.
Mä olen noin joka toinen tai joka kolmas viikkoa reissussa ja reissussa juon olutta joka päivä. En ole edes ajatellut juovani ikinä mitään muuta illallisen kanssa. Tai no viiniä joskus, jos olen jollain viinialueella.

Kotona ollessa ehkä kolme olutta menee viikossa. Sunnuntaina on yleensä pitkä lenkki, sen jälkeen juon aina yhden oluen, koska kovat maratoonaritutut ovat kertoneet, että olut on pitkän lenkin jälkeen paras palautusjuoma.
 
Viikonloppuisin menee päivittäin aika paljon kevyempiä öölejä, mutta muuten en juuri tissuttele enää nykyään. Harmi ettei sinistä Prippsiä saa Suomesta kai mistään.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Paljonkos jengi täällä juopi keskimäärin per viikko?

Noin 6-7 olutta viikossa on sellainen normaali. Viikonloppuna ehtii juoda pari olutta per päivä. Jos sattuu oikein leppoisa viikonloppu niin voi olla että toisena päivänä ehtii juomaan kolmekin. Sen lisäksi parina arki-iltana tulee juotua urheilun jälkeen tai jos muuten vaan on jano joku yksittäinen olut. Oluitten tyylilajit ja vahvuudet menee vähän kausien mukaan, mutta kaikkia lajeja ja vahvuuksia on harrastettu.

Nyt olen huomannut että kun kevät tekee tuloaan niin ei enää oikein kellarista löytyvät vahvat belgioluet tai imperial stoutit maistu vaan mieli tekee kevyempiä ja raikkaampia olusia. Toki vahvat vehnikset ja bockit uppoaa kesälläkin, mutta sen huomaa että talvella ei ruokakauppojen oluthyllyiltä tarttunut juurikaan oluita ostoskoriin. Nyt alkavat ruokakauppaoluetkin taas kiinnostaa.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Itse maistelin viikonloppuna yhden purkin tuota kehuttua Cream Alea. Eihän se maistunut yhtään millekään. Osuikohan kohdalleni huonon erän tölkki vai mikä juttu tässä oikein on? Tarkannuksena vielä, että se join sen iltani alku- enkä loppupäässä.
Yhden tölkin olen maistellut ja aika laimean kuvan itsestään jätti. Toki makuaistit odottavat ehkä jo vähän liikaa katkeroa niin tuo oli semmoinen helteisen kesäpäivän vähän makua sisältävä janon sammuttaja, ei mikään fiilistelyolut. Eli Olvin IPA ja APA sopivat siihen paremmin ja tämä tosiaan kesäolueksi bulkkilagerin tilalle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulle maistui nimenomaan melko kylmänä tuo Cream Ale ruoan kanssa oikein hyvin. Lämpimän iltana saunan jälkeen laiturinokassa jääkaappikylmää inauksen leudompana varmasti aivan kuningas. Mutta ei toki mikään nautiskelujuoma siinä mielessä kuin joku täyteläinen ipa esimerkiksi. Ja vielä, saman huomion olen tehnyt kuin @VTVH eli auringon alkaessa lämmittää, tuntuu hyvältä hakea vähän kepeämpiä oluita - sopivan rapea ipa 5-6 pinnan kieppeillä tai kauppa-alet toimivat oikein hyvin, toki laadukkaiden lagereiden lisäksi.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Paljonkos jengi täällä juopi keskimäärin per viikko?

Juon aina samalla tavoin. Elän aika vilkasta sosiaalista elämää ja siihen kangistuneena pe-la-välillä menee iltaa istuessa aina 4-6 olutta (yhteensä). Koostuu yleensä yhdestä tai kahdesta vahvasta maisteluoluesta ja sitten jostain kevyemmästä mielenkiintoisesta uudesta tutusta tai "varmasta nakista".
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Vituttaa lukea näitä netin olutarvosteluja. Jos olut ei ole pohjaan palanutta mämmiä, on se näiden vitun tietäjien mielestä paskaa. Vittu.

Minä tykkään pliisuista lager-oluista. Baltikan 7, Red Stripes, Sol...uusimpana tuttavuutena on tämä "Varasto Olut". Todella hyvää. Mutta jos näiden arvosteluja menee lukemaan, niin paskaa ovat kaikki. Kun ei edes vaahto pysy tuopissa. Voi vittu. Mua ei paljoo vaahdot kiinnosta. Saati joku lasiin kipattu pohjaan palanut mämmipuuro.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Vituttaa lukea näitä netin olutarvosteluja. Jos olut ei ole pohjaan palanutta mämmiä, on se näiden vitun tietäjien mielestä paskaa. Vittu.

Minä tykkään pliisuista lager-oluista. Baltikan 7, Red Stripes, Sol...uusimpana tuttavuutena on tämä "Varasto Olut". Todella hyvää. Mutta jos näiden arvosteluja menee lukemaan, niin paskaa ovat kaikki. Kun ei edes vaahto pysy tuopissa. Voi vittu. Mua ei paljoo vaahdot kiinnosta. Saati joku lasiin kipattu pohjaan palanut mämmipuuro.

Esim varasto-olut on ihan puhdasta lageria ilman ohratärkkelystä, joten ei sen diggailussa voi olla mitään väärää. Lähinnä sitten makuasia, miten maistuu käytetyt humalat ym. Yleisesti oluissa pätee parhaiten sääntönä "jokaiselle on paikkansa" eli esim vaikka erittäin vahvoista portereista tykkään, eivät ne ole (mulle) parhaimmillaan saunan päälle kesämökillä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vituttaa lukea näitä netin olutarvosteluja. Jos olut ei ole pohjaan palanutta mämmiä, on se näiden vitun tietäjien mielestä paskaa. Vittu.

Minä tykkään pliisuista lager-oluista. Baltikan 7, Red Stripes, Sol...uusimpana tuttavuutena on tämä "Varasto Olut". Todella hyvää. Mutta jos näiden arvosteluja menee lukemaan, niin paskaa ovat kaikki. Kun ei edes vaahto pysy tuopissa. Voi vittu. Mua ei paljoo vaahdot kiinnosta. Saati joku lasiin kipattu pohjaan palanut mämmipuuro.
Jos paskan arvostelu koskee, kannattaa lopettaa arvostelujen lukeminen. Tai vaihtoehtoisesti hommata makuaisti.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vituttaa lukea näitä netin olutarvosteluja. Jos olut ei ole pohjaan palanutta mämmiä, on se näiden vitun tietäjien mielestä paskaa. Vittu.

Minä tykkään pliisuista lager-oluista. Baltikan 7, Red Stripes, Sol...uusimpana tuttavuutena on tämä "Varasto Olut". Todella hyvää. Mutta jos näiden arvosteluja menee lukemaan, niin paskaa ovat kaikki. Kun ei edes vaahto pysy tuopissa. Voi vittu. Mua ei paljoo vaahdot kiinnosta. Saati joku lasiin kipattu pohjaan palanut mämmipuuro.
Itseäni ihmetyttää tämä IPA/APA-buumi. En ole yhtään hyvää maistanut, järjestäen joutuu väkisin juomaan että saa sen tyhjennettyä. Sitten taas kozelin tumma on herkkua, kuten myös alecoq-bulkkilager. Cream alenkin join, sekin oli paskaa. Onneksi arvostelu en jaksa lukea ja tiedän mikä olut maistuu itselleni. Välillä tulee toki ostettua erikoisempia, mutta aika harva noista on loppujen lopuksi hyvää. Joku vehnä-olut (vai kaura?) oli ihan juotavaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä tykkään pliisuista lager-oluista. Baltikan 7, Red Stripes, Sol...uusimpana tuttavuutena on tämä "Varasto Olut". Todella hyvää. Mutta jos näiden arvosteluja menee lukemaan, niin paskaa ovat kaikki. Kun ei edes vaahto pysy tuopissa. Voi vittu. Mua ei paljoo vaahdot kiinnosta. Saati joku lasiin kipattu pohjaan palanut mämmipuuro.

Perus-lager on moneen paikkaan oikein hyvä valinta. Kuumana kesäpäivänä terassilla, mausteisten ja rasvaisten ruokien kanssa, saunajuomana tai jossain promillen tuolla puolen se on ainoa oikea valinta. Näissä ei ole kauheasti eroja ja nekin pääosin makuasioita, joten niiden arvostelu on vähän vaikeaa. Tosin aikanaan kun Lidl tuli Suomeen niin ihan aluksi Mallaskoski teki niille veroedun turvin Grafenwalderia joka oli oikein erinomaista. Jossakin vaiheessa se vaihtui sitten yllättäen johonkin kitkerään Keski-Eurooppalaiseen kuraan ja silloin ensimmäisen kerran tajusin, että lagereissakin on laatueroja.

Ei nämä ole toisistaan poissuljettuja eikä homma ole mitään sellaista snobismia, että jos pitää tummemmista tai voimakkaamman makuisista oluista niin pitää nyrpistellä lagerille. Lisäksi hipsteri-pienpanimo voi tehdä keskinkertaista moskaa vaikka sillä olisi kuinka hieno tarina (sanoiko joku Pyynikin panimo?).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuumana kesäpäivänä terassilla, mausteisten ja rasvaisten ruokien kanssa, saunajuomana tai jossain promillen tuolla puolen se on ainoa oikea valinta.
Kuumana kesäpäivänä myös jääkylmä vehnäolut on ainoa oikea valinta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuumana kesäpäivänä kepeä viiden pinnan ipa menee myös oikein napsakasti. Mutta juu, kukin tavallaan. Onhan noissa lagereissakin eroa maitokauppabulkin ja vaikkapa yli kauppavahvuisten kanssa, se reilu viisi pinnaa toimii monessa.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Perus-lager on moneen paikkaan oikein hyvä valinta. Kuumana kesäpäivänä terassilla, mausteisten ja rasvaisten ruokien kanssa, saunajuomana tai jossain promillen tuolla puolen se on ainoa oikea valinta. Näissä ei ole kauheasti eroja ja nekin pääosin makuasioita, joten niiden arvostelu on vähän vaikeaa. Tosin aikanaan kun Lidl tuli Suomeen niin ihan aluksi Mallaskoski teki niille veroedun turvin Grafenwalderia joka oli oikein erinomaista. Jossakin vaiheessa se vaihtui sitten yllättäen johonkin kitkerään Keski-Eurooppalaiseen kuraan ja silloin ensimmäisen kerran tajusin, että lagereissakin on laatueroja.

Ei nämä ole toisistaan poissuljettuja eikä homma ole mitään sellaista snobismia, että jos pitää tummemmista tai voimakkaamman makuisista oluista niin pitää nyrpistellä lagerille. Lisäksi hipsteri-pienpanimo voi tehdä keskinkertaista moskaa vaikka sillä olisi kuinka hieno tarina (sanoiko joku Pyynikin panimo?).
Pyynikin panimo on kyllä keskinkertaisuuden mestari. Käsityöläispanimo, jonka maitokaupan maistelupäkeissä oluet vaihtelevat keskinkertaisesta apasta ala-arvoiseen marjoilla maistettuun saisoniin. Mitään keskinkertaista parempaa en ole vielä pyynikiltä maistanut. Sen sijaan näistä jokaisessa kaupassa ja alkossa myytävistä esimerkiksi Stadin panimon, Ruosniemen panimon tai vaikka Makun oluet ovat lähes järekseltään hyviä, olivat sitten maitokaupassa tai oikean oluen vahvuisina.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Maistelen tässä Pyynikin Käsityöläispanimon Ruby Jazz Alea, varsin maukas olut. Humala maistuu mutta juuri sopivasti ja pehmeästi, nam.

Tampereella tehtiin oluthistoriaa: Pyynikin käsityöläispanimon ale valittiin maailman parhaaksi - Aamulehti

@BileTooth , onko tämäkin mielestäsi keskinkertaista? Minusta tämä on varsin onnistunut maustettu olut. Roomassa tuli nautittua paikallista Peronia, vaikka onkin bulkkiolutta niin pidin sen raikkaasta mausta, hyvä olut nautittavaksi lämpimänä päivänä terassilla.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
@BileTooth , onko tämäkin mielestäsi keskinkertaista? Minusta tämä on varsin onnistunut maustettu olut. Roomassa tuli nautittua paikallista Peronia, vaikka onkin bulkkiolutta niin pidin sen raikkaasta mausta, hyvä olut nautittavaksi lämpimänä päivänä terassilla.
Hassu sattuma, join juuri kyseisen oluen tänään joskus kolmen aikaan Aurinkolahdessa kaverini ja vihaisen näköisen joutsenen seurassa. En varsinaisesti keskittynyt makuun, suoraan tölkistä kun tuli vielä juotua, mutta ei kyllä mitään erikoisia tuntemuksia herättänyt tuokaan, vaikka tilanne ja ympäristö oli mitä mainioin oluesta nauttimiselle. Toisaalta en ole koskaan ollut mikään red/ruby alen suurin ystävä. Maustetut oluet eivät myöskään minulle maistu yhdeksän kertaa kymmenestä, joku niissä aina tökkii. Voi olla, että pääsisi paremmin oikeuksiinsa lasista juotuna.

Toki kova meriitti tuo palkinto, mutta pysyn silti kannassani toistaiseksi, kunnes se herkullinen Pyynikin olut sattuu osumaan lasiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös