On aika oluen

  • 673 171
  • 3 967

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Olen konservatiivi, periaatteessa pidän joulu-ideasta, mutta jossain vaiheessa iski joulupaniikkireaktio. Pystyn nykyään elämään vaivani kanssa, helpottaa kun jouluproseduuria yksinkertaistaa mahdollisimman paljon. Siksi olen tyytyväinen, että pystyn kylämme Alkosta noutamaan jälleen perusoluet, Weltenburger ja Ayinger ovat jälleen panneet parastaan maailmalle. Oluiden Telecastereita, luotettavia, konstailemattomia mutta kuitenkin osaavan juojan tuntemuksissa sävykkäitä. Näitä sitten höystetään Schenkerlan Savulla sopivasti. Mikään ei voi mennä pieleen.

Olen vanha pilsener-fani, mutta nämä nykyiset ipa-fantasia kokeilut eivät minua innosta. Ei siinä mitään, paneminen on kivaa.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kiitoksia vinkeistä @VTVH, @sampio ja @olkikuukkeli!

Runsaat 2 000 kruunua tuli tärvättyä Systembolagetiin, mutta sillä sai lastata jo varsin mukavan määrän erikoisuuksia auton takakonttiin. Useimpia oluita otin vain kaksi kappaletta kutakin, mutta sitten esim. Oppigårds Thurbo Stoutia ja Carnegie Porteria ostin kymmenen kappaleen satsin, kun ne luultavasti kuitenkin maistuvat erittäin hyvin.

Ton Thurbo Stoutin kans ei voi mennä pieleen. Aivan loistava olut! Oppigårdsin muutkin tuotteet maistuu.. sattuiko mukaan myös thurbo IPA!? Aika tykkiä tavaraa!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen vanha pilsener-fani, mutta nämä nykyiset ipa-fantasia kokeilut eivät minua innosta. Ei siinä mitään, paneminen on kivaa.
Joo, kyllähän noissa joissain ipa-testailuissa on karannut mopo aikaa sitten lapasesta. Perusmyträkkä, rungoltaannja alkoholiltaan riittävän tukeva ja raikkaasti humaloitu ipa on yksi lemppareistani, esimerkkinä vaikkapa tuo em. Oppigårdsin tupla tai kotoisien Alkojen vakiovieras Brewdogin HC Ipa. Mutta sitten kun niihin aletaan tunkea erilaisia funkyja mausteita, osutaan harvemmin maaliin mun kohdallani.
---

Olen huomannut sen, että itse pidän erittäin paljon vahvojen porttereiden alkupuraisusta ja pullosta noin puoliväliin saakka. Sen jälkeen alkaa hiukan tökkiä, varsinkin jos on puolen litran puteli kyseessä, olipa kuinka laadukas juoma tahansa kyseessä. Jänskä juttu, jotenkin se mämmimäisyys alkaa nousta esiin. Pitänee jatkossa säästää laadukkaat portteria isoissa pulloissa jakojuomiksi.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Toteampa että Lidliin ilmestynyt nelivolttinen Excelsior lager on muuten hiton hyvää. Etiketti vahvasti saanut vaikutteita Carlsingista ja maku on oikeasti aika fätti sellaisella kuivalla twistillä. Tulee mieleen ulkoasusta ja mausta Tescon markettioluet jotka ovat oikeasti todella hyviä

Tölkkikoko hämmentävästi 440ml ja hintaa yhdelle tölkille tuli 1,3475 euroa (myydään fourpackissa)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Santa's Little Helper Mikkeleriltä ja Nøgne Ø:n jouluipa tuli joulupyhien nautinta-aineiksi hommattua. Jotain miedompaa pitänee ostaa vielä varsinaiseksi ruokajuomaksi, pöydässä on kalaa paljon, kasviksia ja hiukan punaista lihaa. Ehkä joku laadukas lager olisi varmin valinta.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Jokohan tässä voisi hankintojen puolesta hiljentyä joululoman ajaksi! Kaapissa kököttelee viitisenkymmentä laatuolutta.

DSC05008

[/bräg]
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Vaikka tuskin mikään oikeaoppisesti loistava börsta onkaan mutta Fuller'sin Old Winter Ale putoaa mulle hyvin. Kelpaa näin Gallowsissa tätä hörsiä, kun kerran Alko jätti tämän vuoden kattauksestaan pois.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Siellähän on oikein kelpo arsenaali oluita. Ns. perussetti, joka tulisi jokaisella itseänsä kunnioittavalla oluenystävällä olla kaapissaan!

Onhan noita itselleenkin kertynyt, ehkä osittain liian kanssakin.

Mistäs olet tammikypsyteltyä Yetiä löytänyt? En ole ihan varma olenko testannut. Perusversiotahan saa Alkosta ja sen lisäksi olen suklaalla tuunattua ja jotain belgihiivalla(?) ryyditettyä Yetia maistellut, mutta tuo taitaa olla tuntematon.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mistäs olet tammikypsyteltyä Yetiä löytänyt? En ole ihan varma olenko testannut. Perusversiotahan saa Alkosta ja sen lisäksi olen suklaalla tuunattua ja jotain belgihiivalla(?) ryyditettyä Yetia maistellut, mutta tuo taitaa olla tuntematon.

Systembolagetistahan tuo, muistaakseni vitosen hintaan sai. Koko setti on belgejä (6kpl) lukuun ottamatta Ruotsista ostettu, kuten jenkkien määrästä voi päätellä. On kyllä kovasti ollut odotuksissa päästä tuota maistamaan, vaikka sinänsä perusversiota olen tähän asti pitänytkin Yeteistä parhaana ja itse asiassa parhaana oluena mitä olen koskaan maistanut.

Erittäin kiinnostavia, itselleni uusia oluita ovat myös:
Smuttynose Baltic Porter (Smuttynose Baltic Porter)
Victory Moonglow Weizenbock (Victory Moonglow Weizenbock)
Clown Shoes Crunkle Sam Barley Wine (Clown Shoes Crunkle Sam)
Sierra Nevada Harvest Wet Hop IPA - Northern Hemisphere (Sierra Nevada Harvest Wet Hop IPA - Northern Hemisphere)

Ja toki paljon muutakin. Onneksi sitä (vielä) asuu lähellä länsirajaa.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Toteampa että Lidliin ilmestynyt nelivolttinen Excelsior lager on muuten hiton hyvää. Etiketti vahvasti saanut vaikutteita Carlsingista ja maku on oikeasti aika fätti sellaisella kuivalla twistillä. Tulee mieleen ulkoasusta ja mausta Tescon markettioluet jotka ovat oikeasti todella hyviä

Tölkkikoko hämmentävästi 440ml ja hintaa yhdelle tölkille tuli 1,3475 euroa (myydään fourpackissa)

Kiitokset tästä! :peukku ylös: Halvan bulkin ystävänä kävin tänään poistamassa tuosta lähi Liidelistä päkillisen ja on kyllä hinta/laatu-suhteeltaan suorastaan loistavaa. Pesee kaikki koffit, karjalat ja ale coqit mennen tullen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joulupöydässä tuli taas nautittua perinteikästä ja aina maistuvaa Koffin Porteria. Siitä tulikin taas mieleen että pitkään aikaan ei ole missään pubissa näkynyt kyseistä herkkua hanatuotteena. Mahtaako jossain kuitenkin tätä herkkua hanaversiona olla tarjolla?

Siperiaakin nautin, namia on sekin mutta kyllähän tuo Koffin näkemys imperial stoutista hinta-laatusuhteeltaan Siperian hakkaa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Onko mitään käsitystä mistä Suomesta saa Zlaty Bazant olutta? Sitä on joskus saatu myös nimellä Golden Pheasant.

Zlatý Bažant - Wikipedia

Sen mitä sain Alkon karmeiksi muuttuneista sivuista irti että ilmeisesti mitään slovakialaista olutta ei sieltä saa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jouluna testasin Põhjalan Jouluöön ja piru vie kun oli hyvää. Parhaita porttereita vähään aikaan. Suussasulavaa herkkua. Kyllä ne Viron pojat osaa, ainaskin tietyt panimot ja näistä juurikin Põhjala on tällä hetkellä yksi kiinnostavimpia panimoita mitä tiedän, ei ole pahemmin tullut huteja vastaan. Väitän, että hakkaa 10-0 kaikki suomalaiset panimot. Ottakaa mallia. Toki heillä taitaa olla joku BrewDogin entinen panimomestari leivissään, että noin meritoitunut kaveri tietysti vaikuttaa paljon asiaan.

Ehkä Suomeenkin pitäisi saada vähän isommasta maailmasta tekijöitä mukaan, niin saataisiin laatua tasaisemmaksi ja ylipäätään kohoamaan. Ikävä kyllä aika monen tuoreenkin panimon tuotteet on jotenkin aika hätäisen makuisia ja usein persoonattomia, tunkkaisia tekeleitä. On tietysti hyvä, että ala kasvaa ja tekijöitä tulee, mutta aika harvalla tutnuu olevan homma kunnolla hyppysissä. Harrastelijapohjaltakin kun ollaan lähdetty. Mikä taas ei tietysti ole huono asia ja kotona tehty olut voi olla todella hyvää, mutta samaan tulokseen pääseminen isommalla laitteistolla ei tunnu olevan ihan mikään helppo homma.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Ted Raikas
Onhan ne Põhjalan oluet hyviä, mutta ei nyt ihan 10-0 vie suomalaisia, kuten vaikkapa Hiisi tai Malmgård. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että laatu monessa suomalaisessa pienpanimossa vaihtelee aivan tolkuttomasti ja syyt siihen mainitsitkin. Ehkä nyt ollaan jonkinmoisen trendiaallon harjalla - tuossa läheisen ABC:n yhteydessä olevan herkkumyymälän pienessä kylmiössä on toistakymmentä pienpanimoa esillä - ja hyvähän se vain on, että yritetään. Osa sitten kuivuu kasaan, osa säilyy ja osasta kehkeytyy ehkä ihan helmiäkin. Ja toisaalta, jos paikalliselle oluelle on kysyntää, vaikkei se olutpuristien makua miellyttäisikään, pidän sitä silti oikein hyvänä juttuna. Tässä Lohjan seudulla on kai neljä panimoa ja kesällä käsittääkseni avautuu kiertolaispanimo. Laatu ei kaikissa mitenkään erityisen hyvää ole tai se vaihtelee, mutta silti aika jees on tarjota paikallista lageria vieraille makkaranpaiston yhteydessä. No, tuskin me tästä kovin eri linjoilla ollaan uskoakseni, mutta kirjoittelinpa nyt kuitenkin tällaista yleistä höpinää.
 

Bay

Jäsen
Virolaiset kyllä osaavat. Itse en yleensä edes niinkään välitä stouteista tai portereista mutta Vaat Jailhouse brew oli mielestäni todella hyvää. Myös Tankerin IPAt ovat maistuneet.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Õllenautin American IPA oli omaan makuuni hyvä tuote, kun joskus tuossa keväällä tai kesällä pääsin maistamaan. Olisi pitänyt varmaan ostaa se jouluyö itsekin, mutta on viime aikoina alkanut mennä noiden oikein tummien oluiden kanssa homma siihen, että ekat puraisut ovat mahtavia, kunnes parin desin kohdalla alkaa jo kyllästyttää. Sama homma panimosta riippumatta, Pohjalan Must Kuld, Plevnan Siperia stout ja Brewdogin Tokio ovat kaikki saaneet saman aikaan - ihan huikeasta alusta täyteen kyllästymiseen lopussa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Plevnan Siperia onkin sellainen, että se kannattaa juoda autenttisessa ympäristössä hanaversiona. Noh, makukin on parempi, mutta suurin syy on se, että oluen saa myös kahden desin kokoisena, ja se on minusta juuri optimaalinen määrä noin tuhdille oluelle.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ehkä Suomeenkin pitäisi saada vähän isommasta maailmasta tekijöitä mukaan, niin saataisiin laatua tasaisemmaksi ja ylipäätään kohoamaan. Ikävä kyllä aika monen tuoreenkin panimon tuotteet on jotenkin aika hätäisen makuisia ja usein persoonattomia, tunkkaisia tekeleitä. On tietysti hyvä, että ala kasvaa ja tekijöitä tulee, mutta aika harvalla tutnuu olevan homma kunnolla hyppysissä. Harrastelijapohjaltakin kun ollaan lähdetty. Mikä taas ei tietysti ole huono asia ja kotona tehty olut voi olla todella hyvää, mutta samaan tulokseen pääseminen isommalla laitteistolla ei tunnu olevan ihan mikään helppo homma.

Olet asian ytimessä. Paria tuttua hyvää lukuun ottamatta olen tehnyt periaatepäätöksen jättää suomalaiset pienpanimo-oluet varsinkin maitokaupoissa hyllylle. Ostan ainoastaan tuotetta, mitä tiedän jonkun toisenkin maistaneen ja arvostaneen (esim. olutopas auttaa), mutta sokko-ostokset jätän tekemättä. Mitään muutakaan yhtä huonolla hinta-laatusuhteella siunattua elintarviketta tai käyttötavaraa en osta.

Olisi suomalaiselle pienpanimoskenelle ihan helvetin tarpeellista tehdä tiukempaa laatuvalvontaa ja tiukentaa omia tasokriteerejään. En usko, että pienpanimobuumia erityisesti buustaa se, että jokainen satsi samaakin olutta maistuu eriltä ja markkinoille pääsee jopa pilalle mennyttä olutta (Mufloneita tullut vastaan paljonkin, CCCCC, Talviporter, DIPA, Top Fuelia, ym.). Jotain rotia siihen hommaan pitäisi saada. Yksi vaihtoehto olisi esim. kehitellä edes hyvä geneerinen IPA, stout tai vastaava ennen kuin alkaa leikkimään marjoilla, hedelmillä tai vastaavilla. Esim. Malmgård on tämän hyvin haltsannutkin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@sampio no ok, liioittelin hieman. Ei se tasoero tosiaan niin suuri ole varsinkaan mainitsemiisi panimoihin nähden jotka omasta mielestäni edustaa Suomen kärkijoukkoa tällä hetkellä. Osaan kyllä pätee tuo kuvaukseni kyllä, helpostikin, mutta Põhjala nyt onkin olutskenessä Viron selkeästi isoin tapaus ja omanlaisensa kruununjalokivi ja homma tuntuisi toimivan todella ammattimaisesti. On siellä toki muitakin panimoja, joilta tulee mainioita tuotteita. Viron etu on tietysti se, että ei ole monopolia säätelemässä ja sitä kautta vahvempien oluiden kehittely ja eteenpäin myyminen on iisimpää. Suomessa tosi moni aloittelevakin panimo näpertelee kauppavahvuisten oluiden kanssa, sinänsä ihan ymmärrettävistä syistä, mutta rajoittaahan se tosi paljon.

@olkikuukkeli, jos en nyt väärin muista, niin Malmgårdilla on ihan ammattilaisia tekemässä olutta, joilla on siis panimokoulutus. Kyllä se, että on tutkinto ja toiminut jonkun panimomestarin opissa vaan vaikuttaa asiaan ja helpottaa siinä, että tuotteet on priimaa ja tasalaatuista. Näitä kunnolla koulutettuja panimomestareita tarvittaisiin Suomeen lisää. Käsittääkseni niitä ei ihan erityisen paljon ole ja se, että perustat panimon ja toimit siellä panijana ei yksistään riitä käyttämään ko. titteliä, eli se on koulutettu alan ammattilainen ja sitä kautta tuleva titteli.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tulipas törmättyä eilen pubissa Guinnessin tekemään Nitro Ipaan ja pakko myöntää että saisivat pysyä vain perus Guinnessin valmistamisessa, oli nimittäin oikein harvinaisen mitäänsanomaton esitys!
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Olen kai ennenkin kirjoittanut näistä, mutta on tullut viimeisen parin kolmen vuoden aikana tutustuttua Nøgne Ø:n tuotantoon ihan reilummin. Ja ainakin juuri tällä hetkellä menee omassa kategoriassani yksinkertaisesti parhaaksi panimoksi, mitä maa päällään kantaa. Toki moni panimo hyviä tuotteita tekee, mutta Nøgnen valikoima on omassa maussani laadukkain ja kattavin kokonaisuus. Tuotteita toki tulee ja menee ja valikoima on ehkä jopa vähän liiankin laaja. Enkä toki kaikkia ole edes maistanut.

Jouluna nappasin Two Captain Double IPA:n, joka oli kyllä aivan verraton kokemus. Ja myöskin sitten noissa tummissa puuroissa panimo on aivan ykkösluokkaa. Se Dark Horizon, minkä olen juonut, on varmasti yksi parhaista oluista ikinä. Mutta Imperial Stout teki myös suuren vaikutuksen. Ja kyllä likimain kaikki tuotteet, joita heiltä olen maistanut, ovat olleet aina positiivisia yllätyksiä. Ihan perus IPA:sta lähtien.

Pitää vielä antaa ihan erityismaininta Ølhus Kobenhavnin valikoimille kyseisen panimon kohdalta. Oslossakin on hyvä valikoima. Muissa ketjun kapakoissa en ole vieraillut.

Pakko antaa propsit vielä firman sloganille: "Nøgne Ø, Det Kompromissløse Bryggeri"

Osuu ja uppoaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
.Olisi suomalaiselle pienpanimoskenelle ihan helvetin tarpeellista tehdä tiukempaa laatuvalvontaa ja tiukentaa omia tasokriteerejään. En usko, että pienpanimobuumia erityisesti buustaa se, että jokainen satsi samaakin olutta maistuu eriltä ja markkinoille pääsee jopa pilalle mennyttä olutta (Mufloneita tullut vastaan paljonkin, CCCCC, Talviporter, DIPA, Top Fuelia, ym.). Jotain rotia siihen hommaan pitäisi saada.

Olet asian ytimessä. Itse olen havainnut sellaista, että monella pienpanimolla oluen maku on alkanut kärsiä silloin kun oluen saatavuus paranee. Liekö tässä kyse sitten siitä, että tuotantokapasiteetti ei riitä laadultaan samanlaisen erän tekemiseen, vai joudutaanko reseptiä tai tuotantoprosessia muuttamaan?

Havaitsin tätä ongelmaa jo toissa vuonna. Tampereen SOPP:ssa moni erinomaiselta maistunut pienpanimotuotos olikin varsin valju saman vuoden Helsingin tapahtumassa. Siellä toki menekki oli isommista kävijämääristä johtuen selvästi suurempaa.

Vastaavaa olen havainnut myös silloin kun tuote lähtee laajempaan levitykseen pulloversiona. Silloin ero on alkanut olla merkittävä sen aiemmin juodun kanssa. Ja tämä koskee myös hanaoluita. Niidenkin taso tuntuu usein laskeneen silloin kun pullotettua versiota on alkanut saada laajemmin.

Tason lasku on ollut nähtävissä etenkin suosikkipanimoni Hopping Brewstersin kohdalla. Aiemmin heiltä tuli vastaan todella huikeita oluita, jotka ovat myöhemmin taantuneet vain varsin hyviksi. Erinomainen panimo tuo vieläkin on, mutta näitä parhaita tekeleitä on silti ikävä.

Oma lukunsa on toki sitten nämä oikeasti pilalla olevat oluet. Olen lyhyen ajan sisällä todistanut muutamaakin tapausta, jossa avaamisen jälkeen pullon koko sisältö kuohuaa pöydälle.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lidlistä tarttui mukaan Sori Brewing Out of Office Session IPAa noin kahdella eurolla. Hetken epäilin, että onko tuote ihan ok kunnossa kun vaahtosi niin pirusti, mutta nettiarvosteluissa tuo ominaisuus mainittiin. Kuten greippimäinen katkeruus.
Ainakin oli tuohon hintaan paljon makua, eikä todellakaan ollut "helposti juotavaa" sorttia tämä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös