Oletko juntti?

  • 10 115
  • 60

Oletko sinä juntti?

  • En sitten varmana oo!

    Ääniä: 147 47,0%
  • Kyllä, mie oon juntti!

    Ääniä: 96 30,7%
  • En kyllä nyt oekeen tiijjä.

    Ääniä: 70 22,4%

  • Äänestäjiä
    313

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kysymys on ajankohtainen, sillä myös juppien olemassaoloa tiedustellaan juuri tällä hetkellä.

Minkälainen on oikea juntti? Onko hän tapaus, jolla ei ole hajuakaan maailman menosta? Tyyppi joka valittaa kaikesta joka on "ajan hermolla? Vai patu, joka äyskäröi Hankkijan lärvä päässä, Vikingin "halavassa laevassa" seisovassa pöydässä lautasen täyteen kamaa, pikku puna niskassa, kintaalla viitaten ja kevyen höhötyksen kera?
Vai onko hän se, joka tilaa maitoa hienossa ravintelissa, tai sanoo että kännykkä on homoja varten?

Voiko oikean juntin määritellä koulupohjan mukaan, vai riittääkö että on vain juntti jostain Peräseinäjoelta?

Auto! Millä ajaa juntti? Ladallako? Vai Saabilla? Kamu väittää että kaikki jotka ajavat kyseisillä autoilla ovat juntteja. "Seuraa saatana vähän aikaa, niin pian huomaat mitä juntteja nää on!" -väittää hän.

Voiko oikean juntin kanssa keskustella (siis jostain muusta kuin kalastuksesta ja metsästyksestä)?

Oletko tavannut junttia, joka antaa itsestään ihmisenä positiivisen kuvan?

Onko sinulla tuttavapiirissäsi yhtään tosi junttia?
 

Kaivanto

Jäsen
Tsät tsät

Niin ja sitten vielä se, että onko juntit perseestä vai ei.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Jee, junttikeskustelua!

Niin, itse olen sitä mieltä että juntteja esiintyy kaikissa maissa, yhteiskuntakuokissa, kaupungeissa ja kylissä.

Että näin, ensiksi onkin siis määriteltävä mikä on "juntti"?

Omasta mielestäni juntti on sellainen henkilö joka on ikänsä tuijotellut vain omaa napaansa, pyörinyt ikänsä samoilla nurkilla sekä on muutenkin hieman avuton.

Asian tässä valossa sanonkin että ikänsä tzzadin kalliossa asunut voi olla ihan samanlainen, ellei jopa pahempi juntti kuin vaikkapa ikänsä Juukalaisessa peräkammarissa majaillut henkilö.

Asuinpaikka ei siis tee ihmisestä junttia. Kyse on siis asenteesta.

Juntin asenne on pääasiassa sitä että muualla kaikki on perseestä paitsi omilla kulmilla, myös kaikki muut paitsi oman kulmakunnan henkilöt ovat perseestä.

Juntteja tapaa vaikkapa tuolla kesäisessä suomessa ihmettelemässä että kummalla päällä kirveellä halotaan puita tai sitten sitä, että miksi ihmeessä metrossa ei ole konnaria myymässä lippuja.

Että näin meillä.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän myös asuinpaikka vaikuttaa siihen onko juntti vai ei. Tietäätekseni kehäkolmosen sisäpuolella ei ole juntteja. Ainakaan sisäpuolella asuvien mielestä.

Itse en täytä kuin kolme mahdollista junttiuden ominaisuutta.
- Asun maalla. (Hämeenlinna)
- Olen juonut hienossa ravintolassa maitoa.
- Ajan Ladalla.

Kalastuksesta pystyisin keskustelemaan tuntitolkulla, mutta myöskin muista aiheista jonkun verran.

Yksi junttiuden perusilmentymä on mielestäni se, että ei osaa yleisillä paikoilla käyttäytyä asiallisesti. Muutamia esimerkkejä joita juntit eivät hallitse julkisilla paikoilla: kohtuulliset ruokailutavat, vaatteet ovat kuukauden sisään käyneet pesukoneessa, hillitty äänenkäyttö.

Ja mihin unohtui junttiuden perussymbolit tuulipuku, nappiverkkarit ja vyölaukku.:confused:
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Näihin jo mainittuihin asioihin lisään tälläisen:
- Juntit menee risteilylle, vetävät pään täyteen ja raahaavat vielä oluet kotiinsa. (jos ne sinne asti kestävät.) (vielä juntimpaa on jos kyseessä on Viron risteily)

Mikään ei mielestäni ole pahemman juntin merkki, kuin se että joka hel*etin hetki kun vaan on mahdollisuus pitää olla 'perseet olalla'.

Joka hemmetin perjantai tai mikä päivä tahansa.
Juoda saa kunhan tekee sen sivistyneesti ja tajuaa lopettaa tiettyyn pisteeseen.

Paatosta puhkuen, Tenho.
 

Lukkolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juntin tunnistaa helpoimmiten siitä että se muistaa aina morjenstaa kaljapullolla ku on dokaamassa jä lähettää JUNTTIFONTILLA tekstiviestit.onhan noita lisää ku jaksais muistella
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti BigRedBob
En suostu kuulumaan mihinkään lokeroon tai sitten kuulun kaikkiin. So not.

Kaikki on pellejä.
Amen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti Hiili
Erva kiteyttikin junttiuden aika tehokkaasti, eikä siihen ole juuri mitään lisättävää. Ehkä voisin kuitenkin laittaa tällaisen linkin, joka omasta mielestäni edustaa junttiutta lähes puhtaimmillaan.
http://www.iltalehti.fi/2002/05/21/20020521_uuKosto.shtml

Niin, tämä ko. iltapäivälehden juttu esittelee todella klassisen junttitapauksen.
Tapaus menee tietysti kaiken taiteen sääntöjen mukaan niin, että ensin käydään vähän näytillä naapurikylillä, yritetään iskeä / isketään naapurikylän naikosia. Tämän jälkeen vähän huudellaan puolin ja toisin, jonka jälkeen alkaa läski tummumaan. Tästä eteenpäin homma jatkuu samalla tavalla, tosin sillä erotuksella että jatkossa ko. kahakan väki lisääntyy ja ongelmat kertaantuvat.

Itsekkin muistan takavuosina, eli siis 80-luvulla, kun tuolla Hämeessä käytiin vastaavan kaltaista sotaa akselilla Hämeenlinna-Turenki. Parhaimmillaan Turenkiin saapui ainakin linja-autollinen Hämeenlinnalaisia jotka sitten saivat tulikivenkatkuisen vastaanoton, lopputulosta en muista, mutta taisi siinä sattua molempia joukkueita. Tämän jälkeen 90-luvulla oteltiin Turenki-Tervakoski akselilla sekä tietysti pienempiä otteluita muidenkin halukkaiden kesken. Muistan ainakin sellaisen tapauksen että eräs Tervakoskelainen lensi ilman omaa tahtoaan Turengin työväentalon ikkunalasin läpi pihalle, tämä tiettävästi kostettiin Tervakoskelaisten taholta.

Joskus tähän maailman aikaan Turenki muuten oli suomen väkivaltaisin paikkakunta suhteessa asukaslukuunsa, yllättäin.


Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Eipäs jäänyt juuri lisättävää edellä esitettyyn. Esitettyyn kysymykseen vastauksena; en ole juntti. Toisaalta en kyllä juppikaan, joten asiat lienevät kunnossa.

Värikkäitä ihmisiä, jotka voi lokeroida laatikkoon juntit edustaa eräs ammattikalastaja saaristosta. Kaveri ei ole Turkua kauempana koskaan elämänsä aikana käynyt ja asustelee töllissään siskonsa kanssa. Molemmilla alkaa olla 60 vuotta mittarissa ja elämä soljuu hiljakseen verkkoja laskiessa ja nostaessa. Kumpikaan ei ole koskaan ollut naimisissa, vaan kaksistaan ovat eläneet koko ikänsä.

Kyseisen kaverin selviytyminen elämässään on mysteeri, sillä lukutaito on niin ja näin puhumattakaan laskemisesta. Jos häneltä ostaa talvella matikoita hän pyytää asiakasta laskemaan hinnan.

Kaupunkilaiset ovat kalastajastamme vain välttämätön paha, mutta niin ovat kuulemman maalaisetkin... ja napurit. Hemmo elelee omissa oloissaan ilman muuta yhteyttä ulkomaailmaan kuin radio ja kalojen vienti pappa-tunturilla kirkonkylään. Ajellessa päässä on Hankkijan kauhtunut lippalakki, sillä kypärää ei kaveri päähänsä ikinä laittaisi.

Ykä on kuitenkin virkistävä poikkeus tehokkaassa maailmassa. Kiire on tuntematon käsite, eikä vierailulle mennessä saa olla pulaa ajasta. Käyn pari kertaa vuodessa muistamassa häntä lasisella laulukirjalla ja vastalahjaksi sumpusta löytyy kaloja.

Asenteeltaan ja elämäntavoiltaan Ykä vastaa varmaan aika monen käsitystä juntista. Ainakaan tässä tapauksessa ei kuva ole niinkään kielteinen, vaan lähinnä humoristinen.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Niin.. eihän juntti tarvitse olla mitään negatiivistä... Mitä hyötyä on olla hyvin menestyvä juppi, jos juntti on eläämsä paljon tyytyväisempi?

Muutamia vuosia sitten käteeni sattui Hymy-lehti. Siinä oli juttu ensimmäisistä lottovoittajista Suomessa. Kysymyksiin kuului miten voitto oli muuttanut heidän elämäänsä, oliko matkusteltu, vaihdettu auto jne. Eräs voittaja oli Pudasjärveltä. Hän vastasi tyynesti: "Eei tässä nyt sen kummemmin matkusteltu... kerran on Oulussa kääty.."
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
finnishninja kirjoitti:
Onko sinulla tuttavapiirissäsi yhtään tosi junttia?

Mah~tawa ketju. Nyt vasta hokasin.

Meitä on moneen junaan, minä näen junttiuden lähinnä negatiivisina ominaisuuksina ihmisessä...ts. junttius on osa luonnetta, kaikki eivät ole ns. täysiä juntteja. Junttiuden pahimpia ongelmia lienevät nämä kaksi:

1. Jästipäisyys - Jästipäisyys silloin kun tarvitsisi tehdä jotain muutosta. Asioissa ei voida ruveta tekemään muutoksia tai niitä ei tehdä eri tavalla koska "aina se on tehty näin". Täysi kieltäytyminen muutoksesta. Tapahtuu kylässä ja kaupungissa, alalla kuin alalla, jokaisella ihmisellä.

Varsinkin sitten kun asetutaan paikoilleen eikä lähdetä esim. töiden perässä toiselle paikkakunnalle. Asian ymmärtää osittain jos on lapsia kouluiässä mutta jumalauta niitä kaikkia itsesäälissä ja voivottelussa riutuvia kaljoittelijoita.

2. Vieraiden katsominen nenänvartta pitkin, kun kerrotaan miten muiden pitäisi olla. Eräs parhaita kommentteja oli vuosia sitten erään kimalaisen kommentti "mää oon kattonu ku sää aina niin ylypiänä kulet tuolla kylällä". Kerroin hänelle saman minkä muillekin, tuollaisissa asioissa en aio ruveta pyytelemään anteeksi olemassaoloani, minä muistan kyllä olla kohtelias ja kunnioittaa ihmisiä mutta siihen että kuljen ns. "shit eating grin" kasvoillani (eli hymyilen vaikka söisin paskaa) ei tule koskaan muutosta. Samanlaista mökötystä ja sitä kun kerrotaan toiselle miten pitäisi olla, minkälainen asenne pitäisi olla, ja mitä ei saisi sanoa esiintyy myös kaikkialla ihan keskustelupalstoja myöten...nam.

hou~hei!

Junttiutta ovat myös ns. Kanarian Saaret-ilmiö. Esiintyy myös ainakin briteillä. Miksi joku haluaa reissuun vieraaseen maahan paikkaan, joka ei oikeasti edusta maata kuin kartalla? Etelä-Espanjan rannikko on kuitenkin aika hel~wetin kämäinen kopio täynnä muita suomalaisia...eikö reissulla voisi vähän tutustua niihin oikeisiin paikallisiin ja siihen vieraaseen kulttuuriin, muutenkin kuin sen postimerkin ja pesetojen verran? Kolmonenhan esitti ennen myös briteiltä jotain Hillujat-sarjaa jossa britit tekivät samaa, päästyään Espanjaan he menivät bilettämään muiden brittien kanssa brittipubiin syömään fish & chipsejä - samaa tuossa luokkasiskokin kiroili juuri männä viikolla, oli poikakaverin ja hänen perheensä kanssa reissussa...ahahaha.

Teneriffoista saa kyllä nauttia mutta selitys "menen sinne vain makaamaan rannalle" ontuu, onhan hiekkarantoja Adrianmerenkin ympärillä...voi sitä joskus kokeilla jotain hiukan rohkeampaakin?

ervatsalo kirjoitti:
Asuinpaikka ei siis tee ihmisestä junttia. Kyse on siis asenteesta.

Totta. Käytännössä sen näkee käyttäytymisessä, ts. samalla lailla jannut hoilaavat Aikuista Naista pöydällä tanssien ja samaan aikaan potevat homofobiaa Helsingissä sekä Kiuruvedellä - toisessa paikassa on vain puku päällä.

*****

Otetaan malja juntteudelle! Tai noh, ensi vloppuna sitten kun itse örvellän Tallinnassa kamun polttareissa.
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Golden AWe kirjoitti:
Otetaan malja juntteudelle! Tai noh, ensi vloppuna sitten kun itse örvellän Tallinnassa kamun polttareissa.

Loistavaa Golden AWe että otit Tallinnan mukaan junttikeskusteluun nimittäin suomalaisten reissuista etelänaapuriin voisi toden totta kirjoittaa oman lukunsa junttiuden historiaan. En edes kärjistä kauheasti kun sanon, että eestiläisillä on täysi oikeus pitää jo lähtökohtaisesti suomalaisia täydellisinä persläpeinä ja juntteina. "Stadin oma kermaperse" Tuomas Vimma sivusi aihetta muistaakseni hyvin jossain - pahinta suomijunttien käyttäytymisessä on aivan täydellinen suhteellisuudentajun kadottaminen Suomenlahden ylityksen aikana. Käytännössä sankarit siis saapuvat Tallinnaan porsastelemaan sukka-sandaali-kombinaatioineen ja karjalalippiksineen ja katsovat että se on heidän oikeutensa koska heillä on varaa maksaa. "Me olemme niitä parempia koska meillä on enemmän fyrkkaa".

Mikään ei voi olla juntimpaa kuin olematon suhteellisuudentaju.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minulla on ollut usein paha olo vieraillessani Tallinnassa, muutaman kerran piipahtessa on väkisin puskenut se läpi että vaikka keskittyisi "omaan hommaansa" niin on hävettänyt perkeleesti kaikki se sikailu. Luulenpa että vuosia sitten kun vasta otti ensimmäisiä kertoja yleensäkään kontaktia toisen maan kansalaisiin tuli itsekin sorruttua samantapaiseen, tosin 18-20 -vuotiaalta tuommoista voikin odottaa, nuori ja tyhmä.

Sikailuahan ei ole laulaminen, nauraminen ja hauskanpito, vaan jutut kuten oksentelu, räyhääminen ja ylimielisyys paikallisia kohtaan...

Onneksi on virolaisia jotka malttavat nähdä tämän läpi ja meillä on vielä jotain toivoa, ainakin muualla kuin siinä terminaalin rahanvaihtojonossa.
 

onomoro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
ervatsalo kirjoitti:
Asian tässä valossa sanonkin että ikänsä tzzadin kalliossa asunut voi olla ihan samanlainen, ellei jopa pahempi juntti kuin vaikkapa ikänsä Juukalaisessa peräkammarissa majaillut henkilö.


Pahimmat juntit olen tavannut Helsingissä. Yleensä ne ovat olleet vielä paljasjalkaisia stadilaisia.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Teneriffa ja Tallinna onkin kiitettävästi jo käsitelty, joten mun ei tarvitse niihin sen enempää puuttua. Paitsi etten ikinä unohda sitä hehkeää KalPa-verkkareihin pukeutunutta herrasmiestä joka yritti sulavaliikkeisesti lähestyä mua eräässä tallinnalaisessa pubissa, ja lähti nolona karkuun kun tajusi että mä olenkin suomalainen.

Mun mielestä Sedu Koskinen on Suomen pahin juntti, ja Sedun yökerhoissa member-cardilla käyvät Burberryyn pukeutuvat pissishenkilöt ovat yhtä suurta junttiperhettä. Äijä raahaa mauttomasti sisustettujen ylihintaisten yökerhojen avajaisiin bussilla jotain iltatyttöjä sun muita jenniaholoita ja pasinielikäisiä, porukka jonottaa tuntikaupalla tippa hepin päässä päästäkseen ostamaan kalliita valkovenäläisiä, kunhan ensin ovat maksaneet 10 euron sisäänpääsymaksun ja mielistelleet pokea että "noku me ollaan porukassa ni eiks tää vois tulla ku tää on kuitenki jo 19". Sitten tullaan sylki roiskuen seuraavana päivänä selittämään miten "siellä oli se yks missi ja sit Sedu katto mua". Eikä toi mene aina nuoruuden ja kakaramaisuuden piikkiin, ja jos meneekin niin eivät kaikki penskat noin juntteja ole.

Jaa että olenko mä juntti? Luultavasti, mutta olen niin juntti etten tajua sitä itse.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
kissankarva kirjoitti:
Mun mielestä Sedu Koskinen on Suomen pahin juntti, ja Sedun yökerhoissa member-cardilla käyvät Burberryyn pukeutuvat pissishenkilöt ovat yhtä suurta junttiperhettä.

Seduhan ei ole juntti, vaan hyvin bisneksellä tienaava älykäs äijä.

Sensijaan seduloissa pyörii kyllä just tätä pississakkia ihan liikaa. Taannoin repesin ruokakaupassa, kun jollain kaupan kassajonossa edellä olevalla oli se sedulta ilmaiseksi saatava member card lompakossa siinä läpinäkyvässä kotelossa, missä normaalit ihmiset pitävät ajokorttia tai vastaavaa..
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mieluummin hippi ja juntti kuin juppi ja hintti.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Riippuu jälleen kerran tilanteesta, eli valitsin vaihtoehdon nummero kolme. Monien kavereideni ja sukulaisteni seurassa ollessani tunnen itseni ajoittain jopa intellektuelliksi, mutta opiskelupaikassani ja täällä Jatkoajassa luulisin olevani sieltä junteimmasta päästä.

Viihdyn verkkareissa, katson salattuja elämiä, juon Karjalaa, luen Tieteen Kuvalehteä, kiertelen kodinkonekaupoissa pätemässä myyjille, haukun puhelinoperaattorini asiakaspalvelijan jos joudun jonottamaan liian kauan, omistan joka kauppaketjun kanta-asiakaskortin, olen jääkiekko-ottelussa yleensä pienessä nousuhumalassa ja silloin varsin äänekäs, lueskelen aikakauslehtiä marketissa, valitsen ruokakauppani sen mukaan missä on halvin kaljakori, kiertelen kaupan parkkipaikkaa niin kauan, että parkkiruutu löytyy alle 50m:n päästä kaupan ovea, katselen mielelläni VHS:ltä MM 95-loppuottelua kalsarikännejä vedellessäni...

Uskottava se on, perkele. Olen minä sittenkin juntti!
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viihdyn verkkareissa, katson salattuja elämiä, juon Karjalaa, luen Tieteen Kuvalehteä, kiertelen kodinkonekaupoissa pätemässä myyjille, haukun puhelinoperaattorini asiakaspalvelijan jos joudun jonottamaan liian kauan, omistan joka kauppaketjun kanta-asiakaskortin, olen jääkiekko-ottelussa yleensä pienessä nousuhumalassa ja silloin varsin äänekäs, lueskelen aikakauslehtiä marketissa, valitsen ruokakauppani sen mukaan missä on halvin kaljakori, kiertelen kaupan parkkipaikkaa niin kauan, että parkkiruutu löytyy alle 50m:n päästä kaupan ovea, katselen mielelläni VHS:ltä MM 95-loppuottelua kalsarikännejä vedellessäni...
Sain tänään kiinnostavan tarjouksen Tieteen Kuvalehdeltä ja ajattelin tilata. Mutta siinä olisi näköjään taas yksi lisä juntti-statukseeni, joten taidan jättää tilaamatta. Olen sellainen jo muutenkin, sillä kaikki muut tahtookirjoittaa:n ominaisuudet ovat kuin omasta elämästäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös