Oletko harkinnut ulkomaille muuttoa?

  • 18 435
  • 129

Oletko harkinnut ulkomaille muuttoa?

  • Asun jo ulkomailla

    Ääniä: 29 11,6%
  • Kyllä ja suunnitelmia on jo

    Ääniä: 34 13,6%
  • Kyllä, mutta katsotaan nyt

    Ääniä: 109 43,6%
  • Ei, mutta eihän tuo mahdottomalta kuulosta

    Ääniä: 51 20,4%
  • Ei, enkä harkitse

    Ääniä: 27 10,8%

  • Äänestäjiä
    250

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
@KwutsNI ja @pernaveikkomikä mun mielestäni Suomessa on juuri parasta. Tai suomalaisissa. Ei siis se, ettei olla kohteliaita kaupungilla välttämättä järjestään, vaan se, ettei small talk -kulttuuria ole. Ei mikään ole pahempaa kuin jutella niitä näitä tuntemattomien kanssa. Miksi pitäisi, jos voi olla hiljaa, lukea ja/tai kuunnella musiikkia?

Small talk -kulttuuri on juuri niin typerää kuin se joissain tv-sarjoissa näyttää. Ei ole mitään järkeä koko ajan kysyä how are you, kun vastauksen jo tietää. Vastaus tulee jo selkärangasta, mutta vielä on vähän opeteltavaa siinä, että muistaa kysyä vastustajalta mites sulla muuten just tänään sattuu menemään. Monesti kysyy ja sitten välillä huomaa enpäs muuten kysynytkään. Kyllä sitä vaan aika paljon saa pyydellä anteeksi ja kiitellä koko ajan joka suuntaan mikä on aivan luonnotonta, vaikka nuo helposti meneekin.

Tämä kaikki on aivan turhaa, mutta milläs sen opettaisit ulkomaan eläville. Niin ja se ihmisen etunimen toistaminen hänelle puhuessa on aivan turhaa, mutta se on kulttuuria ja siihen ei voi puuttua.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Melkoinen seikkailu kyllä edessä, vaikka EU:n sisällä muuttaminen kohtuullisen helppoa onkin.[/SIZE]

Älä pety, jos ei tulekaan. Vaikka kieli ja kulttuuri poikkeavat Suomesta, ainakin minun elämästäni tuli normaalia arkea todella nopeasti ja seikkailu tylsistyi siinä samalla. Ääriesimerkkinä ehkä se, että

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö ulkomailla asuminen tuntuisi hienolta, sillä tuntuuhan se.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö ulkomailla asuminen tuntuisi hienolta, sillä tuntuuhan se.

Niin tuntuu. Se on hienoa kävellä kaupungin kaduilla miettien kuinka on hienoa asua ulkomailla. Se menee ohi muutamassa kuukaudessa ja sen jälkeen on vain todellisuus ja arki. Ei se mitenkään märkänä rättinä tule naamalle, kun sen tietää etukäteen.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Mua vituttaa nää ihmiset. Suomalaiset. Okei, samaa paskaa muuallakin, mutta kun pääsisi eroon näistä paskoista eikä ottaisi uusia tilalle. Ihmiset pistää ystävyyksiä poikki, kun joku on äänestänyt persuja. Siis ei oo todellista. Tuommosten mulkkujen kanssa en tahdo olla missään tekemisissä.

Edellisen kappaleen kolmanneksi viimeinen virke ei siis ollut vitsi, vaan tosi kuvaus tästä paskiaisten maasta.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Vastasin kyllä ja katsellaan nyt. Viroa olen miettinyt kohteeksi ja perusteluiksi tänne verrattuna asuinkustannuksien, elintarvikkeiden, elämisen yleensäkin halpuus ja huomattavasti rennompi ja onnellisempi ilmapiiri..Viidessä vuodessa täälläkin tapahtunut niin paljon paskaa, että eipä täältä hirveästi mitään jäisi kaipaamaan ja jos jäisikin niin äkkiähän tänne pääsee mihin vain kissanristiäisiin käymään, mutta katsellaan.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, varsinkin iän myötä ilmapiirin ja ilmaston vaihto on käynyt mielessä aina vaan useammin. Suurin este siinä vaan on, että olen niin vitun arka vaihtamaan tuttua ja turvallista johonkin uuteen ja erilaiseen.

Joskus jo nuorena parikymppisenä funtsin Ruotsiin muuttoa ja vielä vaimonkin kanssa sitä puolivakavissaan pohdittiin, mutta siihen se sitten jäi. Eihän Ruotsikaan mikään onnela mamuongelmineen ole, mutta jotenkin olisin kuvitellut viihtyväni siellä paremmin. Yksi kynnyskysymys oli kielitaito. Peruskouluruotsin lisäks olin joskus jonkin aikaa töissä Ahvenanmaalla ja silloin kieli tarttuikin aika hyvin, mutta sekin on jo unohtunu.

Vaimon kautta olis tietty mahis lähteä Etelä-Amerikkaan. Siellä olis sentään jonkinlainen sukulaisten tukiverkosto olemassa, mutta kunnon duuneihin pääseminen vaatis aika paljon parempia espanjan taitoja. Yliopistolla käydystä espanjan alkeiskurssista huolimatta kielen tuottaminen on niin saatanan vaikeaa. Ja kaipa siihen sen kulttuurin ajankäsitteeseenkin jossain vaiheessa tottuis. Ilmasto kuitenkin hyvin miellyttävä.

Paras vaihtoehto tietenkin olis, jos seuraavassa lottoarvonnassa Reverentin perheeseen osuis vaiks kolme miljoonaa. Silloin tietenkin talvet vietettäis jossain lämpimimmissä olosuhteissa ja Suomessa vain kesät.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Niin tuntuu. Se on hienoa kävellä kaupungin kaduilla miettien kuinka on hienoa asua ulkomailla. Se menee ohi muutamassa kuukaudessa ja sen jälkeen on vain todellisuus ja arki. Ei se mitenkään märkänä rättinä tule naamalle, kun sen tietää etukäteen.

Ja se arkikin voi tuntua hyvältä. Kun minä muutin takaisin Suomeen, nautin olla kotona, nautin ystävieni ja perheeni seurasta, nautin ruoasta, hiljaisuudesta ja kauniista luonnosta, mutta arkeen liittyvät toiminnalliset asiat olivat aluksi todella tuskaa, kuten esimerkiksi kaupassa käyminen ja bussilla matkustaminen.

En kaipaa takaisin ulkomaille enää niin paljon, koska omat vanhempani alkavat olla siinä iässä, että tunnen enemmän tärkeäksi olla heidän lähellään kuin nauttia elämästä ulkomailla. Asia olisi toinen, jos minulla olisi siellä työ, jonka merkitys olisi suurempi kuin vain rahan tienaaminen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itseäni ei niinkään häiritse Suomessa tämä keskustelukulttuurin puutteellisuus, kuin täydellinen kontaktin ottamattomuus kanssaihmisiin. Ei hymyillä, kun meinataan kadulla törmätä. Ei kiitetä, jos joku pitää ovea auki. Ei edes tajuta ottaa sitä ovea, jotta se oven pitäjäkin pääsee joskus sisään Stockalle. Ei yksinkertaisesti olla huomaavinaan muita. Jos tarvitsee ohittaa, mieluummin työnnytään ohi kuin pyydetään tietä. Tuijotetaan kenkiä, kun joku yrittää nostaa lastenvaunuja junaan. Yksin, tietenkin, koska nostaja ei missään nimessä erehdy pyytämään apua keneltäkään.
Ymmärrän hyvin, että kärjistät tässä, mutta pakko silti todeta, etten täysin tunnista Suomea tästä. Julkisissa ja hississä tuijotetaan seinään tai varpaita, jeps, se on yleistä kyllä. En sitten tiedä, mikä Helsingin tilanne noin keskimäärin on, mutta ainakin itse tällaisessa alemman keskikokoluokan suomalaisessa peruskaupungissa asuvana nuo peruskohteliaisuudet toimivat. Apua saa ja itsekin sitä tarjoan yleensä, toki joskus jää saamatta tai huomaan olleeni ajatuksissani ja joku ovi tms. jää pitämättä auki. Kaupoissa saa mielestäni perushyvää tai todella hyvää palvelua, aika harvinaista on enää se, että aspa-tehtävissä olevat eivät tajua käytöstapoja. Toisaalta pidän siitäkin, että kontakti otetaan, mutta asiakas jätetään rauhaan, jos niin haluaa. Ja rupattelijoita löytyisi joka lafkasta, itse en vain hirveästi jaksa säitä päivitellä. Lisäksi englannin kielen taito on suomalaisilla liki poikkeuksetta hyvää, ellei mennä jonnekin pihtiputaan mummon pullapuotiin asioimaan. Ja niissäkin useimmiten kielipuolisuus kuitaantuu lämpimällä vastaanotolla. No, on toki paskojakin paikkoja, huonoa palvelua ja huonoja tapoja, mutta en mä täysin osta tuota suomalaista sulkeutuneisuutta enää tätä nykyä. Talous- ja pakolaiskeskustelu nyt on mitä on, mutta olisi ollut 90-luvun alussa vielä kovempaa, ja siitäkin noustiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No, on toki paskojakin paikkoja, huonoa palvelua ja huonoja tapoja, mutta en mä täysin osta tuota suomalaista sulkeutuneisuutta enää tätä nykyä

Tähän sama. Jos mielenkiintoa riittää, niin lukekaapa mitä ulkomaiset turistioppaat kirjoittavat Suomesta. Sellaiset oikeat opukset eikä mitään blogikirjoituksia tai asiakaspalautteita. Joitain ihan tuttuja piirteitäkin niissä on, mutta aika paljon menee myös niin, että ei Suomessa ole tuollaista. Ei vain ole ainakaan enää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muusta urheilusta voi lukea kuinka pahassa pulassa Chelsea on. Mourinhon lausunnosta tuli mieleen miten asiat Suomessa on:

"I know that a lot of people are happy that after so many years to see me in a situation like this."

Siellä on kyllä porukkaa mitkä toivovat ja selän takana puhuvat paskaa kuinka se lähti ulkomaille ja kohta tulee takaisin maitoa kuljettavassa junassa. Minkä takia naapurisi toivoo, että et koskaan saisi töitä eri maasta ja et voisi elää siellä. Hyvin suomalaista, onkohan tämä noteerattu kirjoissa, pitää tarkistaa.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Sen mitä olen itse jutellut tyyppien kanssa, jotka ovat Maltalle uhkapelilafkan hommiin lähteneet, niin niiltä ei paljoa muuta kuin kehuja ole kuulunut asian tiimoilta.

Juuri Puolassa juttelin yhden tapahtumajärjestäjän kanssa, joka kertoi, että sielläkin on eri sektoreilla tarvetta suominatiiveille ja palkkauskin on maan mittapuulla hyvää tasoa. Kuulemma kiinnostus saisi olla suurempaa hakijoiden keskuudessa. Mikä on kun ei kelpaa? Siellä kuitenkin saa polttaa ja juoda miten huvittaa, eikä mikään höyrypäiden ajatusvirasto heiluta sormea toruvasti vieressä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Näin marraskuussa ajatus ulkomaille muutosta pyörii aika usein mielessä mutta valitettavasti ei vaan pysty.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Kieltämättä on käynyt mielessä, kun (typeryyttään) altistaa itseään mm. median näkemyksille milloin mistäkin muutoksesta. "Osataan" poimia asioista erityisesti uhkakuvat ja riskit. Mahdollisuudet parempaan kuitataan sivulauseissa. Suomesta on tullut(?) ammattipelkääjien valtakunta.

No, onneksi on tämä Slush-porukka, joka jaksaa katsoa eteenpäin eikä takerru peräpeilissä näkyvään kuvaan.
 

Baldrick

Jäsen
...mutta valitettavasti ei vaan pysty.

Ei pysty vai "ei pysty"? Esteet kuitenkin suurimmilta osin ovat vain korvien välissä, vaikka ei siinä, esteitä ne ovat monelle sielläkin. Tartuin tähän siis yleisemmällä tasolla, koska monille esteet ovat kuitenkin vain asioita, joilla perustella itselleen epävarmuuttaan kuin oikeita esteitä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei pysty vai "ei pysty"? Esteet kuitenkin suurimmilta osin ovat vain korvien välissä, vaikka ei siinä, esteitä ne ovat monelle sielläkin. Tartuin tähän siis yleisemmällä tasolla, koska monille esteet ovat kuitenkin vain asioita, joilla perustella itselleen epävarmuuttaan kuin oikeita esteitä.
Ihan hyvä pointti. Itsellä toi syy on se että haluan olla maisemissa jos jo eläkkeellä olevat vanhemmat tarvitsevat apuani. Esim. faija ei ihan kaikkia hommia enää möksällä jaksa tehdä. Kyllä mä olen miettinyt kanssa sitä että onko toi vain tekosyy sille mainitsemallasi epävarmuudelle. Tosin olen mä kyllä miettinyt että mitä duunia mä voisin esim. siellä Jamaikalla tehdä ja kuinka hyvin sitten sopeutuis.
 

julle-jr

Jäsen
Onhan tuota tullut mietittyä, lähinnä siksi että se voisi avata uusia urakehitysmahdollisuuksia. Mulla ei sinänsä ole mitään hinkua tutustua mihinkään uusiin kulttuureihin. Olen viime vuodet reissannut työn takia 70-100 päivää vuodesta eri puolilla palloa ja suurin osa maailman kolkista ja kulttuureista on minusta melko perseestä. Mä en jostain sysytä todellakaan kaipaa mitään ns. eksoottista. Vitutus on hallitseva tunne aina kun on poissa Suomesta. Toki suuri syy vitutukseen on se, että on samalla pois kotoa perheen parista.

Eli jos perhe olisi mukana, voisi ulkomailla olokin olla miellyttävämpää. Toisaalta, jos nykyinen työnantajani järjestäisi jonkun komennushomman ulkomailla (mitä kyllä epäilen), niin joutuisin sielläkin olemaan koko ajan poissa kotoa, kun luultavasti pitäisi kierrellä asiakkaiden luona jotta panostuksesta saisi firmalle täyden hyödyn. Vitutus olisi siis perusarkena päällimmäinen tunne sielläkin :)

Joskus eläkkeellä ehkä sitten Kanarialle elämään helppoa elämää. Itse asiassa olin elämäni ensimmäistä kertaa Kanarialla viime keväänä All Inclusive -lomalla perheen kanssa ja sehän oli paras mahdollinen loma, vaikka kaiken maailman reppureissut missä lie härövaltioissa on koettu. Lenkkeily, uima-allas ja hyvät drinkit, sitä mä voisin muuttaa harrastamaan pysyvästi jonnekin lämpimään, mikäli rahoitus järjestyisi.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Juuri Puolassa juttelin yhden tapahtumajärjestäjän kanssa, joka kertoi, että sielläkin on eri sektoreilla tarvetta suominatiiveille ja palkkauskin on maan mittapuulla hyvää tasoa. Kuulemma kiinnostus saisi olla suurempaa hakijoiden keskuudessa. Mikä on kun ei kelpaa? Siellä kuitenkin saa polttaa ja juoda miten huvittaa, eikä mikään höyrypäiden ajatusvirasto heiluta sormea toruvasti vieressä.

Olen ikuisessa kiitollisuudenvelassa @kalkkifredi. Nykyisestä asuinmaastani ei vain kertakaikkiaan löytynyt uutta työpaikkaa, vaikka ei ole edes lamaa. Ilmoituksia on kyllä ja hain vaikka minne ja muutama viimeisen kierroksen haastattelukin oli. Jossain vaiheessa on sitten vain pakko luovuttaa. Olen tässä nyt sitten lomaillut Suomessa pari viikkoa seuraavana tähtäimenä Puola, koska nopean googlauksen perusteella näytti, että sieltähän varmaan saisi töitä.

Laitoin kaksi ja puoli viikkoa sitten perjantaiaamuna hakemuksen. Samana iltapäivänä pyydettiin Skype-haastatteluun mikä sitten matkustuskiireiden vuoksi sovittiin vasta puolentoista viikon päähän keskiviikolle eli viime keskiviikolle. Noin 40 minuutin haastattelu suoraan General Manager Jari Kurrin (nimi muutettu) ja projektipäällikön kanssa. Ja sitten äsken tuli työtarjous. Tehokasta toimintaa, en vain ole koskaan ymmärtänyt noita lukuisia haastattelukierroksia ja muita. Vaikka jonkunnäköinen asiantuntija olenkin, niin silti aivan riviapina. Miksi pitäisi haastatella tuntikausia ja eri ihmisten toimesta? No samaahan tytötkin tekevät valitessaan seuraavaa suhdettaan lukuisista ehdokkaista.

En olisi halunnut vaihtaa maata missään tapauksessa, mutta yhtä lailla voihan sitä aina muutaman vuoden välein niinkin tehdä. Kalkkifredille voisi ostaa ihan oikeitakin tuoppeja virtuaalisten sijaan. Kaverin lapset asuivat suomalaisen äitinsä kanssa pitkään Puolassa ja olen siitä syystä maan noteerannut, mutta en kyllä ollut ajatellut sinne muuttavani.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Samalla kuin tein eilen töitä ja kirjoittelin tänne, keskustelin hyvän ystäväni kanssa, joka myös palasi kotimaahansa Sloveniaan viiden ulkomailla asutun vuoden jälkeen. On nyt yrittänyt kaksi vuotta rakentaa elämäänsä uudestaan sinne, mutta mikään ei tunnu toimivan. Minulla ei tilanne ole ihan sama, mutta laskin silti leikkiä, että milloin muutetaan takaisin. Uskon kuitenkin eduskunnan päätöksen alkaa vaatia ulkomaalaisilta opiskelijoilta lukuvuosimaksuja kertovan tämän maan henkisestä ilmapiiristä sellaista, että koen koko ajan vähemmän kuuluvani tänne.

Ihmettelen vain, että kuka EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta haluaa tulla Suomeen opiskelemaan, kun suomalaiset lisääntyvissä määrin itse haluavat täältä pois? Suomi nousuun, eiks niin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Keväällä olisi ollut pari mahdollista duunipaikkaa ulkomailla, toinen Mumbaissa ja toinen Canberrassa. Noihin olisi voinut olla ihan mahdollista molempiin päästä, mutta ei vain oikein sytyttänyt kumpikaan vaihtoehto. Elämä on täällä Suomessa ja en oikein kokenut, että kumpikaan mesta olisi tuonut (siis, jos olisi edes päässyt) riittävää lisäarvoa. Kokemuksia toki olisi tullut, mutta toisaalta sen enempää Intia (tuttu osin jo muutoinkin) tai Australia (kaukana ja kuitenkin kai aika samankaltainen länsimainen yhteiskunta, kai) eivät vain kiinnostaneet tarpeeksi. Lisäksi Arabian niemimaan öljyntuottajamaissa olisi aika usein alan paikkoja auki, mutta noista en kovin hyvää ole kuullut ja muutoinkaan ei ko. yhteiskuntajärjestys kiinnosta yhtään. Onhan Suomessa toki huono puolia, mutta toisaalta kokonaispaketti on aivan huipputasoa maailman mittakaavassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihmettelen vain, että kuka EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta haluaa tulla Suomeen opiskelemaan, kun suomalaiset lisääntyvissä määrin itse haluavat täältä pois? Suomi nousuun, eiks niin.
Ehkä tuosta kehutusta koulutuksesta joku on valmis maksamaan, kun sen joutuu monessa muussakin paikassa tekemään joka tapauksessa? Lisäksi kai joillain aloilla on ihan vetoakin Suomessa, jos nyt olen yhtään oikein ymmärtänyt. Toisaalta, enpä erityisen paljon ole itse kuullut mitään poishinkuamisia, ellei ihan normaalia seikkailunhalua ja kokemusten keräämistä lasketa, jota myös itselläni on.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ehkä tuosta kehutusta koulutuksesta joku on valmis maksamaan, kun sen joutuu monessa muussakin paikassa tekemään joka tapauksessa? Lisäksi kai joillain aloilla on ihan vetoakin Suomessa, jos nyt olen yhtään oikein ymmärtänyt. Toisaalta, enpä erityisen paljon ole itse kuullut mitään poishinkuamisia, ellei ihan normaalia seikkailunhalua ja kokemusten keräämistä lasketa, jota myös itselläni on.

Suomen valttikortti on ollut ilmainen koulutus. Sillä keinolla olemme saaneet tänne aasialaisia opiskelijoita, mutta nyt tästä luovutaan. Suomi ei ikinä pysty kilpailemaan Alankomaiden, Ranskan, Saksan tai Ruotsin kanssa, mikäli tänne tulee lukukausimaksut. Ja mainitsemasi kohuttu koulutuskin on uhattuna, kun nykyinen hallitus haluaa edistää kaiken maailman dosenttien lähtöä pois maasta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomen valttikortti on ollut ilmainen koulutus. Sillä keinolla olemme saaneet tänne aasialaisia opiskelijoita, mutta nyt tästä luovutaan. Suomi ei ikinä pysty kilpailemaan Alankomaiden, Ranskan, Saksan tai Ruotsin kanssa, mikäli tänne tulee lukukausimaksut.

Tietenkin pystyy Finnairin suorien lentojen takia.

Vaan noinhan se on, aika montaa aasialaista tuskin Suomi kiinnostaa maana sen enempää, mutta sana on levinnyt, että se on ihan kohtuullinen maa ja ilmainen. Nyt tämä kääntynee niin päin, että ei jakseta edes miettiä enää menisikö silti Suomeen vaan se yksinkertaisesti raakataan pois listalta. Tai ei siis enää edes päädy millekään listalle mahdollisista maista.

Uusi-Seelanti ja Australia vetää myös mielettömät määrät aasialaisia ja Suomi maksuineen jää luonnollisesti niidenkin taakse.

Saa nähdä sitten mitä toteutuneet luvut näyttävät, mutta eihän tämä hyvälle näytä tässä kohtaa.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Oliko se sitten oikeasti hyvä asia, että aasialaiset tulivat Suomeen opiskelemaan ilmaiseksi? Asustelivat täällä muutaman vuoden aiheuttaen kansantaloudelle miinusta ja muuttivat sitten takaisin kotimaahansa tai vaihtoehtoisesti jatkoivat matkaansa muualle, jossa yrittämiselle tai korkeapalkkaiselle palkkatyölle oli paremmat edellytykset (verot..). Helvetin harmillista kun nyt näin ei enää käy. Kivaa monikulttuurisuutta jne, mutta onko se oikeasti itseisarvo vai pitäisikö nykytilanteessa miettiä ennemmin hyötyjä ja haittoja?

Otsikon kysymykseen vastauksena, että olen. Ruotsi, Kanada, ehkä Saksa ja varauksin USA meikäläisen listalla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kivaa monikulttuurisuutta jne, mutta onko se oikeasti itseisarvo vai pitäisikö nykytilanteessa miettiä ennemmin hyötyjä ja haittoja?

Luvuista en tiedä, mutta eihän juuri kukaan varmaankaan jää. En silti oikein usko, että niistä hirveästi miinustakaan tulisi kansantaloudelle. Ne tulevat rikkaista perheistä ja varmaankin käyttävät rahaa Suomessa ollessaan ja vanhemmat saattavat tulla käymään ja tuhlaamaan, kun muuten eivät edes tietäisi koko maasta.

Hyöty on mahdolliset kontaktit tulevaisuudessa Aasian kaupan kasvaessa ja yleinen positiivisen mielikuvan luominen. Mahdollisesti ilmankin pärjätään, se jää nähtäväksi, mutta Kiinan markkinoille ei ilman paikallisopasta ole menemistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös