Nuuska- ja tupakkaketju

  • 2 290 080
  • 4 082

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
bozik kirjoitti:
Jep, tästähän on aikaisemminkin keskusteltu. Jos en väärin muista niin hommahan meni niin, että johonkin lähetykseen oli Suomen tulli puuttunut ja vaatinut valmisteveron maksamista. Siitä minulla ei ole tietoa kuinka tämä asia ratkesi, mutta nämä mainitut toimittajat kuitenkin lopettivat/katkaisivat toimituksensa Suomeen.

Joo, kopsaan tähän vanhasta ketjusta, tosin minullakaan ei ole tietoa miten tämä asia päättyi:

Niin, tullin mukaan netistä tilattu biitti on valmisteverotuksen alaista ja siitä on maksettava Suomeen tupakkaveroa, koska kyseessä ei ole veroton matkustajatuominen (valmisteverotuslaki 18 §).

Valmisteverotuslain ( 1469/1994 ) 3 § mukaan valmisteverotuksen alaisia ovat tupakkatuotteet, jotka Suomessa valmistetaan tai vastaanotetaan yhteisön toisesta jäsenvaltiosta sekä tuotteet, jotka tuodaan Suomeen yhteisön ulkopuolelta. Tupakkaverolain ( 1470/1994, muutos 1203/2002) 2 § 2 momentin mukaan tupakkatuotteeksi katsotaan myös savukepaperi ja muu tupakkaa sisältävä tuote.

Valmisteverotuslain 10 § 5 momentin mukaan verovelvollinen on se, joka kaupallisessa tarkoituksessa tai muutoin vastaanottaa tai pitää hallussaan valmisteveron alaisia tuotteita ja joka on tuotteita vastaanottaessaan tiennyt tai olisi kohtuudella pitänyt tietää, että tuotteita ei ole asianmukaisesti verotettu Suomessa.

Tupakkatuotteista on suoritettava valtiolle tupakkaveroa tupakkaverolain ( 1470/1994) mukaisesti. Nuuskasta tupakkaveroa on suoritettava 60 % vähittäismyyntihinnasta. Muuten kuin kaupallista myyntiä varten maahan tuotujen tupakkatuotteiden vähittäismyyntihintana pidetään vastaavien tuotteiden vähittäismyyntihintaa Suomessa. Jollei vastaavia tuotteita täällä ole, verotusarvona pidetään tuoteryhmän keskimääräistä vähittäismyyntihintaa, jonka Tullihallitus vahvistaa. Tullihallitus on 1.1.2004 vahvistanut muun tupakkaa sisältävän tuotteen keskimääräiseksi myyntihinnaksi 5,90 euroa / 50 grammaa.

Tähän päälle vielä veronkorotus ja veronlisäys maksamattomista veroista, niin voitte laskea mahdollisen seuraumuksen suunnilleen seuraavasti:

esim 50 biittipurkin (50gr/purkki) tilaus:

50x5,90=295 eur (keskim. vmh)
tupakkavero 60% vmh:sta = 177 euroa
veronkorotus 10% verosta = 17,70 euroa + veronlisäys, joka taas on korkoa veronkorotukselle, tilausajankohdasta verotusajankohtaan asti.

Tilaukselle tulee siis veroa ym maksuja n. 200 euroa!

Tuosta veronkorotuksesta sen verran, että valmisteveroa voidaan korottaa, jos verovelvollinen on tahallaan tai törkeästä tuottamuksesta jättänyt verovelvollisuutensa täyttämättä ja menettely on omiaan aiheuttamaan sen, että verovelvolliselle olisi voinut jäädä veroa määräämättä, enintään 50 prosentilla (32 § 3 kohta). Minä itse tulkitsen tämän niin, että ekalla kerralla korotusta tuli 10 prossaa, seuraavalla kerralla saattaa tulla jo enemmän, maksimissaan 50 prossaa.
 

Tretjak

Jäsen
Suosikkijoukkue
vopsia joskus kannatin..
ei ne oikein. kunnon paskaa sen täytyy olla:D. tietääkös joku semmosta ålandia.. sellasta mikä on soikeassa purkissa. helvetin vahvaa.. en tiedä saako mistään enää.
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Tretjak kirjoitti:
tietääkös joku semmosta ålandia.. sellasta mikä on soikeassa purkissa. helvetin vahvaa.. en tiedä saako mistään enää.
Luepas tätä ketjua alusta asti ja antaumuksella, tuohon kysymykseen on vastattu muistaakseni jo ainakin kaksi kertaa.

Kiitoksia selonteosta Gags ja Bozik, en vieläkään ymmärrä miksi tullin pitää vaikeuttaa meidän nuuskaajien elämää.. :/ Bozik sinne Ranskaan ei taida olla mitään ongelmaa noilla muilla sivuilla toimittaa biitttiä??

Ja nyt ketjun avaajan kunniana kysyn teiltä kaikilta yleisesti, onko jo tullut kokeiltua tuota Röda Lacketin pussinuuskaa?? Täytyy ostaa purkki pari kun seuraavaksi Stokiksessa vierailen, tosin tyttöystäväni sanoi jo vastalauseen Tukholman-risteilylle ja vaatii seuraavaksi Tallinnaan.. =)

Käykää myös lukemassa tää sivu http://koti.welho.com/mkangas5/nuuska/rvsn.html.

Aika asiaa siellä. ;)

Wewe
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Wewe kirjoitti:
Kiitoksia selonteosta Gags ja Bozik, en vieläkään ymmärrä miksi tullin pitää vaikeuttaa meidän nuuskaajien elämää.. :/ Bozik sinne Ranskaan ei taida olla mitään ongelmaa noilla muilla sivuilla toimittaa biitttiä??
Takaisin Suomessa olen. Ranskaan ei tosiaan ollut mitään ongelmia nuuskaa saada ja erilaiset välittäjät (notherner, websnus ym.) olivat vähintäänkin valmiita lähettämään nuuskaa. Ranskaan (lue EU) homma siis toimi, mutta Suomeen (lue EU) ei toiminut. Sisämarkkinat ? Kyse on saman tavaran tuonnista yhdestä jäsenmaasta toiseen. Tiedä sitten mikä tässä on oikein, mutta jos joku tämän "nuuskaketjun" lukija joutuu taistelemaan tullin kanssa, niin ottakaa yhteyttä. Katsellaan ja pohditaan tilannetta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Wewe kirjoitti:
Ja nyt ketjun avaajan kunniana kysyn teiltä kaikilta yleisesti, onko jo tullut kokeiltua tuota Röda Lacketin pussinuuskaa??

Kukas sulle on tällaista väittänyt olevan olemassakaan? En ole ikinä törmännyt enkä myöskään mistään webbikaupasta löytänyt.
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
bozik kirjoitti:
Tiedä sitten mikä tässä on oikein, mutta jos joku tämän "nuuskaketjun" lukija joutuu taistelemaan tullin kanssa, niin ottakaa yhteyttä. Katsellaan ja pohditaan tilannetta.
Tämä on varmasti erittäin kannattavaa näin kun alkaa pohtimaan, jos jotain ongelmia tulee niin voidaan yhdessä pohtia ja viedä asiaa eteenpäin tullista ihan vaikka EY-tuomioistuimeen ja pyytää selontekoa miksi asia on näin.

Vaikkakin, tässä voi myös olla kyse EU:n lainsäädännöstä, jossa ilmoitettiin että Ruotsi on ainoa maa joka nuuskaa saa myydä, mutta ei saa toimittaa sitä muihin maihin. Tuntuu kuitenkin oudolta että sitten on tuommoisia sivua jotka nuuskaa toimittavat, jos tämä on EU:ssa kiellettyä. Tässäkin tulee ilmi tämä "Suomalainen herranpelko", koska kukaan muukaan ei EU:n sääntöjä täysin noudata.

Voi myös olla että kun tuolta Northenerilta ja Websnusilta jotkut tilasivat sangen suuria määriä, niin siinä vaiheessa tulli puuttu asiaan, jos vaikka vaan vähän varoittivat mahdollisesta "tiskin alta"-kaupan aloittamisesta. Voisiko tämä olettamukseni osua jotenkin oikeaan Gags ja Bozik?? Koska en usko että kovin moni ainakaan tilaisi toistakymmentä tornia pelkästään itselleen vaan tietenkin myös kavereille, mutta eihän siinä paketissa lue kavereiden nimiä.

Nyt olisi hyvä että kaikki jotka tilaavat tuolta Snusworldwidesta biittiä niin ilmoittaisivat täällä että onko ne tullissa avanneet pakettia. Omaani ei avattu ehkä siksi että se oli suht pieni..?? Esim. Ouzala voisi ottaa tänne yhteyttä kun pakettinsa luultavasti to. saapuu perille että onko tullissa tutkittu.

bozik kirjoitti:
Hieno harrastus joka tapauksessa tämä nuuskan maistelu. Tällä hetkellä löytyy kaapista kuutta erilaista ja aina se on kokeiltava kun johonkin uutuuteen törmää. Peruskamana ei kuitenkaan ole Ettanin voittanutta.
Myöhäinen sytytys, ai että kuutta, huhhuh, mul ei löydy ku kolmea ja nämä ovat: Göteborgs PrimaFint, Röda Lacket ja Ettan. Tämä tosiaan on hieno harrastus, paitsi silloin kun on huomannut ostaneensa jotain ihan paskaa ja paljon, kuten kävi allekirjoittaneelle tossa keväällä. Ostin epähuomiossa tornin Proben Whiskey-nuuskaa enkä käyttänyt kuin puoli purkkia, loput meni myyntiin. Hyi helvetti että onkin huono nuuska. Kerro Bozik mitä kaikkea oot hommannut??

Wewe
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Gags kirjoitti:
Kukas sulle on tällaista väittänyt olevan olemassakaan? En ole ikinä törmännyt enkä myöskään mistään webbikaupasta löytänyt.
Sori tämä hitaus, www.northener.com/html/snsp_1.html.

Tuossa on osoite, tuskin olisi pussipuolella jos tuo irtokamaa olisi. Se on heti toisena tuossa listassa.

Wewe
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Gags kirjoitti:
Joo, on pussinuuskaa. Näköjään tullut markkinoille 10/2005 joten et sä ihan hidas ole!
Kiitoksia. Kävin vain yx pvä testaamassa Northeneria ja Websnusia et joko toimittavat Suomeen, kun ei ajattelin että katsastan Nortin pussipuolen, se sivu on tosihyvin ajantasalla, Webiltä ja Snusworldiltä en tuota löytänyt. Lisäksi huomasin nortilla että jopa Röda Lacket-irtonuuskan purkki on vaihtanut ulkonäköään, tähänkään en ole muualla törmännyt.

Taitaa kaikki muut tänne kirjoittavat olla jo nukkumassa paitsi me, mulla tää on tätä yöduunin loppumisen jälkeistä palautumista. =)

Tiedätkö onko tuolla Haaparannassa myynnissä lähes kaikki samat tuotteet kuin Stokiksessa??

Toinen juttu on myös askarruttanut mieltäni. Jos kerran Röda ja PrimaFint on suosittuja ja kysyttyjä nuuska-merkkejä niin miksei niitä vois myydä laivalla?? Vai onko joskus ollut myynnissä??

Wewe
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Wewe kirjoitti:
Tiedätkö onko tuolla Haaparannassa myynnissä lähes kaikki samat tuotteet kuin Stokiksessa??
Mä olen Haaparannassa ollut itse tasan yhden kerran, joten en osaa sanoa varmasti, mutta luulisin että sama tarjonta suunnilleen. Sen tiedän että on sellainen nuuskamerkki kun Stjärnsnus, joka taitaa olla aika suosittua pohjoisessa, sekä Suomessa että Ruotsissa. Aika vahvaa nuuskaa joka menee suunnilleena Grovin ja Rapén välimaastoon. Itse en pidä siitä ollenkaan.
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Gags kirjoitti:
Mä olen Haaparannassa ollut itse tasan yhden kerran, joten en osaa sanoa varmasti, mutta luulisin että sama tarjonta suunnilleen. Sen tiedän että on sellainen nuuskamerkki kun Stjärnsnus, joka taitaa olla aika suosittua pohjoisessa, sekä Suomessa että Ruotsissa. Aika vahvaa nuuskaa joka menee suunnilleena Grovin ja Rapén välimaastoon. Itse en pidä siitä ollenkaan.
No hyi hitto, jos noiden välimaastoon menee niin sitten ei todellakaan ole mitään erityistä herkkua. Oishan sitä Stjärnsnusia kiva ehkä kokeilla, mut toinen mikä on Haaparannan tuote joka kuulostaa sellaiselta että haluaisin käyttää on tämä Gold River. Ilmeisesti kellään täällä ei siitä ole kokemuksia. Haparandalla ja Stokiksella ei varmaan ole hirveitä hintaeroja nuuskan suhteen..??

Ouzala, vietini ilmaisu to tarkoittaa torstaita. Eli itsekin veikkasin että nuuskasi ovat perillä loppuviikosta.

Kohta avautuu purkki jääkaapin kylmää PrimaFintiä ja pvä paistaa taas risukasaan. Joku täällä mainitsikin, että Skrufin valkoinen purkki on houkuttelevan näköinen, niin muutes on myös PrimaFintin purkki!! ;)

Wewe
 
Suosikkijoukkue
Pavel Bure#10, Venäjä, KalPa
Wewe kirjoitti:
Joku täällä mainitsikin, että Skrufin valkoinen purkki on houkuttelevan näköinen, niin muutes on myös PrimaFintin purkki!! ;)

Wewe

Hyii.. Skruf on kyllä huonointa nuuskaa mitä olen yläpesään laittanu, haisee pahalle, maistuu pahalle ja huono rakenne. Nou Thänks.
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Russian Rocket kirjoitti:
Hyii.. Skruf on kyllä huonointa nuuskaa mitä olen yläpesään laittanu, haisee pahalle, maistuu pahalle ja huono rakenne. Nou Thänks.
Hassu juttu, mut mun kaveri sanoi että on ihan Rödan tyyppinen rakenne. Tämä siis oli tuota uutta Skruf Stark-nuuskaa. Sitäpaitsi, eikö kouluissa joskus sanottu että kaikkea pitää maistaa, vaikka ei hyvältä näyttäisikään?? ;)

Wewe
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Ouzala kirjoitti:
Eli kysymys kuuluu: mahtoikohan siellä olla joku tulehdus joka olisi johtunut nuuskaamisesta? Onko jollain tullut vastaavaa vastaan? Ja kipu ei ollut huulessa eikä ikenessä kuten yleensä ainakin mulla kun tulee heitettyä tavaraa runsaasti huuleen.
Mulla ei ole kipua esiintynyt kolmen vuoden nuuskaamisen jälkeen, ok se on vielä lyhyt aika mutta kuiteskin. Kyllä joskus arkuutta on tai se iho missä nuuska on kosketuksessa on "epätasainen" sillä tavalla kun huomaa että se biitti ei tipukaan ihan helposti vaan on jotenkin kiinnittyneenä siellä niin siinä vaiheessa kyllä vaihdan puolta. Minä kun heitän biitin helvettiin vain huulta nostamalla. Entä te muut??

Wewe
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Ouzala kirjoitti:
No näin käy joskus, kun käyttää samaa puolta aktiivisesti. Jää semmoisia krämmäleitä huuleen kun normaalisti lähtee koko tavara mukaan. Jaa 3 vuotta? Tuli itsekkin aloitettua reilu 3 vuotta sitten intissä, rauhoitti mukavasti kun sai näprätä välillä jotain, mikä vielä mukavasti rentoutti. Tupakkaa en polta enkä tule polttamaan, ei sovi mulle. Kaveri ottaa nuuskan pois "puhaltamalla" ylähuuleen. Pro käyttäjäthän ottaa kielellä pois ja vissiin myös laittaa niin...
Niinhän ne vissiin tekee, mut ei mun sitä koko biittiä tee mieli ottaa suuhun, pieniä osia voi kielen avulla heittää helvettiin. Ai sä alotit intissä, saa nähä miten mä jatkan biitin käyttöä kun meen tammikuussa Hyrylän kasarmille. =)

Mä en myöskään polta tupakkaa (enään) joskus meni aski röökiä ja puol purkkia nuuskaa pvässä, nykyisin kylläkin enään puol purkkii nuuskaa pvässä tai sit enemmän. Riippuu tilanteesta ja fiiliksistä.

Kuinkas moni täällä kirjoittelevista sitten tupakoi ja nuuskaa samanaikaisesti??

Wewe
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Ouzala kirjoitti:
Se on sit tätä koko ajan: "HERRA ALIKERSANTTI/KERSANTTI, VOINKO LAITTAA NUUSKAN???" Jos alikersantti/kersantti nuuskaa niin se ei varmaan haittaa, mutta jos ei niin... Voi palaa sulla kiinni joskus.
Joo käsitin kaverin puheista että se on epäsotilaallista käytöstä käyttää nuuskaa, mutta tupakointi ei kuitenkaan ole. (alokas .. 10krt kassun ympäri) Sillä eikai ole väliä mitä iltavapaalla tekee?? Onx ne alikessut/kessut sit nihkeitä nuuskan suhteen jos eivät itse käytä??

Nyt kysytäänkin tällanen kysymys: Mitä tykkiä te arvon nuuskaajat käytätte?? Itse tykkään käyttää "kokeneella"-puolella 3ml vihreetä BraunInjekt- ruiskua, mutta tällä "ei kokeneella"-puolella sitten tavallista valkosta 2ml oncen injektio-ruiskua. 3ml hopeinenkin tykki löytyy, mutta on paska mun mielestä, kuten myös Svedujen oma Ettanin Prismasteri.

3ml:n ruiskuun n. 2ml biittii huuleen, 2ml:n ruiskulla n. 1,5ml biittii huuleen. Enkä tiivistele.

Wewe
 

Birchman

Jäsen
Itse olen nuuskaa käyttänyt noin neljä vuotta. Tupakkaa menee viikonloppuisin viihteellä ollessa, mutta muuten mennään pelkän nuuskan voimalla. Ettanin purua yleensä käytän, mutta tällä hetkellä on Generalia kun laivalla oli ollut joku tarjous. Kyllä Ettan on ihan ykkönen, ainakin omasta mielestäni General "kusee" huomattavasti helpommin. Mites muuten teillä muilla, kuinka kauan yleensä sitä knallia siellä huulessa pidetään? Itsellä on aika perus sellainen tunti. Tosin välillä huomaa töissä, että sama jööti on ollut yli kolme tuntia huulessa.

Täällä on nyt hieman puhuttu myös tuosta puolen käytöstä ja vaihdosta. No itsellä on aina ollut oikealla puolella nuuska. Johtunee varmaan vasenkätisyydestäni, on meinaan helpompi heittää helttaan niin päin. Tällä hetkellä ihan kokeilumielessä on vasemmalla puolella ja pakko sanoa, että tää on ihan vitun hirveetä. Sattuu niin perkeleesti. Sinäänsä aika hassua, että vielä pari vuotta sitten oli huuli välillä kipeä mikäli käytti enemmän. Nykyään ei ole mitään väliä vaikka laittaisi purkin päivässä - huuli ei ole moksiskaan. Kolo on kieltämättä tullut aika syväksi kun vertaa tuohon neitsyt puoleen eli vasempaan puoleen. Purkki btw kestää mulla melkeen kolme päivää, johtuu varmaan siitä, että pidän biittiä aika kauan ennen kuin sen heitän pois.

On hienoa huomata, että JA:ssakin on tämän jalon harrastuksen kannattajia. Kirjoitelkaa ihmeessä kokemuksia lisää tänne, niitä on ihan mielenkiintoista lukea!

Rallar

EDIT: Tuohon Wewen kysymykseen tykistä niin itse käytän tällä hetkellä Prismasteria kun hyvin palvellut Once katosi jäähallille. Kyllä tälläkin pärjää kunhan vaan tottuu. Ai niin ja tiivistelyt on tyttöjen hommaa. Sen verran painan kasaan, että "ilmat" lähtee pihalle, mutta yleensä en tee sitäkään.
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Rallar kirjoitti:
Mites muuten teillä muilla, kuinka kauan yleensä sitä knallia siellä huulessa pidetään?
Täällä vasemmalla puolella missä pääasiassa käytän niin tunti tai yli, töissä varastolla huomaa että on usein pidempään. Oikealla eli heikommalla puolella 30-60min. Mulla on muutes niin että vaikka nukahdan biitti huulessa niin ei mee ku pari timmaa kun herään ja otan sen pois.

Rallar kirjoitti:
Tällä hetkellä ihan kokeilumielessä on vasemmalla puolella ja pakko sanoa, että tää on ihan vitun hirveetä. Sattuu niin perkeleesti.
Vähän aikaa sattuu, sen jälkeen ei mitään. Itsellä oli sama juttu silloin kun harjoittelin käyttämään molemmilla puolilla. Rödasta sen verran et se ei mulla potki, PrimaFint, Ettan ja General kylläkin.

Wewe
 

Birchman

Jäsen
Wewe kirjoitti:
Mulla on muutes niin että vaikka nukahdan biitti huulessa niin ei mee ku pari timmaa kun herään ja otan sen pois.

Wewe

Hah mulla on ihan sama juttu, toimii tavallaan herätyskellona ku menee töitten jälkeen päiväunil. Ei oo koskaan käyny niin et olis nielassu tai valahtanu siihen sängylle biitti.
 

Tretjak

Jäsen
Suosikkijoukkue
vopsia joskus kannatin..
kaveri kerran nielaisi osan biitistä, kun nukahti=) tuli vähän heikko olo jätkälle. ite en uskalla tämän jälkeen laittaa biittiä huuleen kun nukkumaan käyn..
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Tretjak kirjoitti:
kaveri kerran nielaisi osan biitistä, kun nukahti=) tuli vähän heikko olo jätkälle. ite en uskalla tämän jälkeen laittaa biittiä huuleen kun nukkumaan käyn..
Mä taasen en ymmärrä miten semmonen on mahdollista, mulla biitti pysyy erittäin hyvin kasassa eikä lähde omille teilleen.

Tännekkin voisi kirjoittelevat kertoa omat lempinuuskansa ja miksi juuri se/ne??

Oma suosikkini on länsi Ruotsalainen Göteborgs Prima Fint, tämä on suhteellisen vahva, sopivan kiinteä, menee Rödan ja Ettanin välimaastoon, tuoksu on erilainen kuin missään muussa ja maku on tavallinen. Sitten on "Ykkönen" = Ettan, hyvin kiinteä ja helposti Suomestakin saatavilla oleva nuuska. Röda Lacketkin menee, mutta sitä ei jaksa kauaa käyttää kivimäisen kiinteytensä vuoksi, tosin hyvä nuuska käsin leipoville.

Karkeat parfyymille tuoksuvat nuuskat kuten General on hyvää vaihtelua aina silloin tällöin (mun entinen lempinuuska) sievä sitruksen maku ja tuoksu on kiva asia, mutta rakeisuus on aika huono. Göteborgs "raiskattu/revitty" Rapé on myös liian karkea mun makuuni vaikka siinäkin on miellyttävä maku ja haju. Grov on sitten jo ihan hirveää, en tykkää irto enkä pussinuuskasta.

Rallarsnus on sitten tällainen aloittelijalle hyvä nuuska (kuten myös Röda) aidolla tupakan, suolan ja veden maulla, mutta on liian vetinen nuuska jollain tavalla.

Tässä näitä yleisimpiä irtonuuskia. Kertokaa te omia mielipiteitänne ja protestoikaa jos olette jossain kanssani erimieltä, tai jos omat mielipiteeni ovat samat kuin teijän.

Tarvitsemme vähän laajempaa nuuska-aiheisia kommentteja ja kirjoituksia tänne.

Wewe
 
Viimeksi muokattu:

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Tässä vähän yleistä tietoa.

"Uusi valmistusprosessi
Ljunglöf oli täynnä ajatuksesta parantaa nuuskan laatua. Onnistuakseen tässä oli tärkeätä keksiä keinon joka lyhentäisi valmistusprosessin. Yksi Jacob Fredrikin ystävistä oli kemisti Jöns Jacob Berzelius. Ei ole tunnettu jos Berzelius auttoi ystäväänsä mutta Ljunglöf onnistui lyhentämään hikoiluajan yhdeksi viikoksi! Eikä hän käyttänyt mitään lisäaineita vaan antoi Ettan:lle aidon maun tupakasta, suolasta ja vedestä."

"Vuonna 1915 valtiollistettiin siten Ettan kaikkien muiden ruotsin tupakkatuotteiden mukaan. Valtion arvomies oli todella yllättynyt siitä että jollakin nuuskanvalmistajalla oli niin suuria määriä Virginia-tupakkaa varastossa, mutta Robert Ljunglöf vastasi itsestään selväksi: Muuten ei Ettania saada!

Monopooli otti haltuunsa satoja eri nuuskamerkkejä, mutta Ljunglöfin N:o 1 oli ainut joka kattoi koko maan.

Valmistus Luntmakargatanilla jatkui 1920-luvulla ja siirrettiin sitten Tupakkamonopolin muihin laitoksiin Rosenlundsgatanille Tukholmassa. Vuonna 1967 purkaantui tupakkamonopoli ja Svenska Tobaks AB otti nuuskatuotannon haltuunsa. Nuuskatuotanto on lopuksi joutunut Hultmans saarelle Göta Älviin lähelle Göteborgissa. Tämä tehdas on ainut jäljellä oleva nuuskatehdas Ruotsissa ja Swedish Matchin ylläpitämä tänä päivänä."


"Ruotsalaisten nuuskan valmistusprosessi eroa amerikkalaisten valmistusmenetelmistä siten, että käytämme ilmakuivattua tupakkaa ja pastörointia. Tämä valmistusprosessi on niin ainutlaatuinen että se on patentoitu ja ne nuuskalajit jotka valmistetaan tällä menetelmällä saavat leiman: GothiaTe. Ruotsissa on ruotsalainen nuuska luokiteltu jopa elintarvikkeeksi."

"Nuuskanimiä
Nimi N:o 1 oli tavallinen nimi tähän aikaan joka osoitti nuuskatekijän parasta nuuskaa. Oli olemassa myös N:o 2 ja N:o 3 jotka osoittavat jonkun verran huonomman laadun. Ljunglöfin N:o 1 tuli lopuksi niin suosituksi, että kun kansa puhui "Ettanista" se tarkoitti Ljunglöfin eikä kenenkään muun nuuskaa.

Toinen tavallinen nimi kilpailijoiden kesken oli General nuuska joka symbolisoi yleispätevää nuuskaa, toisin sanoen nuuskaa ilman oma tuotemerkkiä. Tällaisen generalnuuskan resepti soviteltiin sen mukaan minkälaista tupakkaa ja muita aineksia kulloinkin oli saatavilla.

Muita tuotemerkkejä joilla oli laajempaa levikkiä siihen aikaan olivat Röda Lacket Norrköpingistä, Friskens Norrlandssnus Hudiksvallista, Prestsnus Göteborgista ja Stockholmssnus Kockumista Malmöstä(!)."

Mielenkiintoista asiaa löysin tuolta surffaillessani.

Wewe
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Tulihan taas..

.. Testattaua tuo Snusworldwide. Nyt tilasin tornin PrimaFintiä, tornin Metropol Kaktusta ja uutuutena tornin Röda Lackektin pussinuuskaa, tämäkin sivusto oli sen nyt lisännyt valikoimiinsa niin pitihän sitä testata. Olisi vain pitänyt tilata 12h aikaisemmin niin olisin saanut toimituksen jo tämän vkon to, nyt se menee ensi viikkoon, mutta mitäs siitä. Kyllä sitä jaksaa odottaa. =)

Minne te kaikki kirjoittajat olette hävinneet??

Wewe
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös