Nicklas Lasu – työmiesten aatelia

  • 89 873
  • 363

Vaihtomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Jesse Puljujärvi
Ettehän te muutamat tietenkään tykkää, mutta silmiinpistävää näissä Lasun kuuluisissa plussissa on se, että niistä leijonanosa on syntynyt Kärppien murskavoitoissa. Kun SaiPa (6-1) ja Sport (8-1) ottelut otetaan pois jää jäljelle +5. Tänään tuli myös lisäksi yksi ilmainen plussa Leskisen maalista tyhjiin. HIFK-ottelussa (5-0) tuli yksi plussa, joten Kärppien alle viiden maalin voitoissa Lasun tilasto on +3. Lähinnä minä kuitenkin panen vähemmän painoa noille rumasti revenneille SaiPa ja Sport otteluille sekä tämänpäiväiselle ilmaisplussalle, HIFK on kuitenkin HIFK.

Joo tosiaan näin ei saisi sanoa, mutta onhan tuossa nyt jotain nähtävissä rivien välistä, vaikka kuinka olisi suosikkipelaaja. Tai ainakin minä huomioin sen että tehoja ei ole tullut juuri lainkaan muissa kuin noissa murskavoitoissa ja samoin +- tilasto on noita murskavoittoja lukuunottamatta aika keskinkertainen.

Muutenkaan en ole tottunut siihen, että pelkällä +- saldolla ulkkarivahvistus ansaitsisi termiä loistava, tai lähellekään. Mieleen tulee vaikkapa Jesse Puljujärven kausi, eli vaikka hän oli välillä joukkueensa paras tuossa tilastossa ei se vielä riittänyt siihen että hänen kauttansa olisi pidetty loistavana. Samoin itseäni vaivaa Lasun varsin heikko saldo aloituksissa, sillä puolustavalle sentterille tuo olisi kuitenkin arvokas ominaisuus. Mut ei mitään, kaikki kunnia tsemppaukselle. Minä olen aina tykännyt siitä kun kaverit yrittää selvästi parhaansa ja kyllä minä odotan vielä Lasultakin ainakin vähän enemmän tehoja.
Nonii.. Onko Lasu tehny sulle jotain, vai mikä päähänpinttymä tää oikeen on? Ensin ilmaiset pisteet ja sitten ilmaiset plussat. Laskehan samalla vaikka muiden kärppäpelaajien +/- tilasto, kuinka paljon siellä on ilmaisia plussia. Tai vaikka tuon tilaston liigan kärkinimet, missä siellä mennään? Eikä se välttämättä tänäänkään mikään ilmainen ollut, saattoi juuri ottaa osumaa puolustaessaan tai jotain. Onneksi ei ilmaista pistettä saanut siihen.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
@Erätauko , jos Junttilan pisteistä vähennetään ilmaiset 2.syötöt ja +merkinnät heikkoja joukkueita vastaan, niin todella synkältä näyttäisi. Mutta eihän näin tehdä kuin Lasun kohdalla.

Pystyn hyvin ymmärtämään useiden tarpeen saada offensiivisempi 2.sentteri, sillä eihän Lasu hyökkäysalueella ole mikään näyttävä pelaaja. Miehellä on kuitenkin oma roolinsa tuossa, etenkin tasapainottavana pelaajana, sillä Leskiselle ja etenkin Mäenalaselle tulee aika paljo niitä kiekonmenetyksiä. Ja tuohon väittämään, että hyökkäykset usein tyrehtyvät Lasuun niin ei voi kuin nauraa. Mäenalanen siellä eniten hukkaa kiekkoja, vaikka välillä tietenkin myös Lasu/Leskinenkin.

Ja loppuun vielä sama huomio kuin Vaihtomies oli tehnyt: Jokaikisen pelaajan tilastot näyttävät paremmalta noiden murskavoittojen jäljiltä. Junttilan +- on muuten reilusti pakkasella vain näissä "oikeissa" peleissä.

Viime vuonna täällä kaikki haukkui Ruohomaata ja minä olin yksi harvoista jotka puolusti miestä. Ruohomaasta oli jo silloin nähtävissä että on (reilusti) parempi sentteri mitä tilastot osoittaa. Lasullakin tulee nuo tilastot paranemaan kauden aikana. Ja ei, se ei johdu vain siitä että "kuka vaan nyt Leskisen vierellä pisteitä tekisi". Tuon ketjun laiturit on muutenkin aika heikkoja omassa päässä, jolloin tasapainottavan sentterin merkitys korostuu.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ettehän te muutamat tietenkään tykkää, mutta ...
Joo tosiaan näin ei saisi sanoa,....
Minä ainakin tykkään ja mielestäni on hienoa, kun sanot mielipiteesi. Ei minua eriävät mielipiteet haittaa ollenkaan. Olet nähnyt vaivaa Lasun plus-tehojen tutkailuun. Perustelu mielipiteen tukena on arvostettavaa. Perusteluistasi huolimatta luotan omaan silmääni ja näkemykseeni enemmän ja pidän Lasua loistavana pelaajana tähän sarjaan ja tähän joukkueeseen. Eilenkin Lasu oli huikea, vaikka pisteitä ei hänelle merkittykään. Työmäärä oli valtaisa, eikä hän saanut mitään ilmaiseksi. Päinvastoin, hän maksoi kovaa hintaa vaihdosta toiseen. Peliäly, asenne ja fysiikka ovat huikeita. Myös syöttötaito on hyvä ja kädetkin ovat ihan riittävän pehmeät siihen, että hän pystyy toistuvasti tekemään peliä edistäviä ratkaisuja myös hyökkäyssuuntaan.

Muutenkaan en ole tottunut siihen, että pelkällä +- saldolla ulkkarivahvistus ansaitsisi termiä loistava, tai lähellekään.
Niin, tämä on määrittelykysymys. Minä näen Lasun loistavana sentterinä, olihan sitten kotoisin Inkoosta, Nairobista, Edmontonista tai Göteborgista. Ymmärrän ja hyväksyn täysin myös sinun mielikuvasi ja toiveesi Kärpissä pelaavien ulkomaalaisvahvistusten suhteen.
 
H

Hidas_ja_kankea

Vähän on asemasotavaiheessa keskustelu Lasusta.

Yllättävän ajankohtainen on kakkossivun lainaukset

Ei Lasu tosiaan mikään floppi ole, niitäkin on viime vuosina nähty. Otsikon mukaisesti on työmiesten aatelia ja työmoraaliltaan hyvä.

Jossain vaiheessa voisi tiputtaa pois kakkosketjusta, mutta mitä tilalle? Ei ole tällä hetkellä oikein kunnon vaihtoehtoja käytettävissä, jotka eivät sotkisi joukkueen muuta tasapainoa.


Hyvä tahti harjoitusotteluissa kasvatti odotuksia. Itse olin tsekin otteluista pelkästään txt-tv:n varassa, mutta Oulun peleissä vaikutti tosi lupaavalle. Jonnekin ne kaivatut tehot katosivat runkosarjaan siirryttäessä, vaikka toimintaympäristö säilyi samana.

Ei minulla mitään sitä vastaan olisi, jos olisi useamman vuoden projekti. Humalojan ja Lasu ollessa rosterissa ovat sentterit puolittain jo kasassa. Ei ole oikein pelkoa vetoa olevan KHL tai NLA. Voi tietenkin IKEA:n lihapullien kutsu käydä liian houkuttelevaksi. Varmaan itse on pettynyt omaan suoritukseensa.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@McTorso n vastaus oli asiallinen, kiitokset siitä! @Vaihtomies puolestaan edustaa viestillään sitä linjaa mitä en ymmärrä. Eli täällä pitäisi sallia se, että Lasua saa hehkuttaa vaikka millä sanoin ja jos joko asiasta tai tuon hehkutuksen perusteista on eri mieltä pitäisi ajatukset pitää sisällään. Haiskahtaa siltä, että joillekin Lasun arvostelu on arka asia, syitä voi vaan arvailla.

Minua puolestaan ihmetyttää se, että kaikki eivät näe sanoissani mitään pointtia, mutta ei siinä mitään. Kärpillä oli heti kauden alussa kaksi peliä, joissa vastustaja on jäänyt jalkoihin ja niissä Lasu keräsi suuren (tai jopa suurimman) osan +-saldostaan ja pisteistään. Yhtään tiukemmissa peleissä Lasun saldo on lähellä nollaa. Voin tarkistaa jossain vaiheessa vaikkapa mainitun Junttilan tai muutaman muunkin pelaajan saldot tältä kantilta, ja pikaisesti jo katsoinkin asiaa, mutta uskon että tilastot näyttävät hyvin eriltä. Joka tapauksessa Lasulla on nyt tilastollisesti 10 ottelun vaisumpi putki takana, mutta ehtiihän tuon kääntää paremmaksi.

En minä itsekään pidä mahdottomana sitä, että Lasun putki aukeaa jossain vaiheessa, ehkä jopa ihan kunnolla. Enkä ole missään vaiheessa sanonnut, ettei hänelle olisi paikkaa tai tarvetta joukkueessa. Olen myös nostanut esiin esim. onnistuneet maskipelaamiset. Samoin kiitettävän taistelun ja senkin että aina välillä hän on päässyt tekopaikalle. Sanonpahan vaan että kun häntä hehkutetaan loistavaksi tilastojen perusteella on viisasta katsoa myös noiden tilastojen taakse. Joka ei kestä eriäviä mielipiteitä tai pelaajan arvostelua joiltain osin voi kyllä katsoa peiliin.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Itse en osaa olla varsinaisesti pettynyt Lasun suorituksiin. Tottakai olisi hienoa, jos Lasu tehtailisi pisteitä enemmän, mutta jääkiekossa on niin monta osa-aluetta ja menestyvä joukkue tarvitsee erilaisia pelaajia, joten siihen nähden minusta Lasun antama panos on ihan ok. Tekee niin paljon näkymätöntä, mutta silti tärkeää työtä, jota ei pisteillä voida arvottaa.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Ei minulla mitään sitä vastaan olisi, jos olisi useamman vuoden projekti. Humalojan ja Lasu ollessa rosterissa ovat sentterit puolittain jo kasassa. Ei ole oikein pelkoa vetoa olevan KHL tai NLA. Voi tietenkin IKEA:n lihapullien kutsu käydä liian houkuttelevaksi. Varmaan itse on pettynyt omaan suoritukseensa.
Samaa mieltä, toivon jatkoa molemmille herroille. Lasussa näen paljon Kemppaista, myös hyökkäyspään ominaisuuksien suhteen.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Samaa mieltä, toivon jatkoa molemmille herroille. Lasussa näen paljon Kemppaista, myös hyökkäyspään ominaisuuksien suhteen.

Kuten sanoin kyllä minäkin näen hänessä myös paljon hyvää. Yhtä lailla näen selviä puutteita enkä ole varma tuleeko niistä koskaan niin valmista kuin toivoisin. Jos palkka on kohtuullinen löytyy tuon tyyliselle pelaajalle onneksi käyttöä ilman tehopisteitäkin, ehdottomasti enemmän kuin vaikkapa Koivistolle tai alkukaudella nähdylle Karviselle. Uskon kuitenkin, että kyllä Kärpät toivoi hänestä tehokkaampaa pelaajaa hyökkäyspäähän, ja niin varmasti toivoo pelaaja itsekin.
 

WigWam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Warkis, KalPa.
Kuten sanoin kyllä minäkin näen hänessä myös paljon hyvää. Yhtä lailla näen selviä puutteita enkä ole varma tuleeko niistä koskaan niin valmista kuin toivoisin. Jos palkka on kohtuullinen löytyy tuon tyyliselle pelaajalle onneksi käyttöä ilman tehopisteitäkin, ehdottomasti enemmän kuin vaikkapa Koivistolle tai alkukaudella nähdylle Karviselle. Uskon kuitenkin, että kyllä Kärpät toivoi hänestä tehokkaampaa pelaajaa hyökkäyspäähän, ja niin varmasti toivoo pelaaja itsekin.

Tuosta ketjusta pitäisi heivata Mäenalanen V.....n ja koittaa paikalle jotain pelaajaa jonka virheitä ei tarvitse paikkoa ja on vähän parempi suojaamaan kiekkoa ja kiekkkovarmempi ja ketterämpi luistimilla yleensä ottaen parempi pelaaja. Voisi olla, että Lasukin alkaisi tehdä enemmän pisteitä. Ketjun heikoin lenkki on ehdottommasti Mäenalanen, jos Esimerkiksi Kuparia haluaa tuossa ketjussa peluuttaa niin ehdottomasti Sakun tilalle. Sakulle varmasti löytyy sitten paikka pelata Sailion ja Humalojan ketjussa.
 

Pardus

Jäsen
Tuosta ketjusta pitäisi heivata Mäenalanen V.....n ja koittaa paikalle jotain pelaajaa jonka virheitä ei tarvitse paikkoa ja on vähän parempi suojaamaan kiekkoa ja kiekkkovarmempi ja ketterämpi luistimilla yleensä ottaen parempi pelaaja.
Löytäisivätköhän Lasu ja Ikonen keskinäisen kemian ja uuden nousukauden samassa ketjussa? Eli siis ketju mallia Ikonen - Lasu - Leskinen? Jassella kun näkyy olevan kaksivuotinen sopimus Kärppiin, niin olisi kyllä tämänkin herran aika alkaa kerätä lisää pisteitä sarakkeeseensa ja näyttää miksi mies on Ouluun naarattu. Toissakaudella takoi 19 maalia, joten potentiaalia kakkosketjun rooliin pitäisi Ikoselta löytyä.

Kolmoseen sitten Mäenalanen - Kupari - Vartiainen. Junnila neloseen, kunnes Anttila toipuu ja sen jälkeen tervemenoa Kokkolaan. Tuli nyt vähän väärään ketjuun, mutta menkööt tämän kerran.
 
Viimeksi muokattu:

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Loistava peli taas kerran Lasulta. Ihailtavasti ottaa taklauksia vastaan olematta asiasta silti millänsäkään vaan ryövää heti kiekon takaisin omille. Nöyrä 76,9% aloitustilasto tänään.

Isoa ja monivuotista jatkosopimusta kehiin!
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Loistava peli taas kerran Lasulta. Ihailtavasti ottaa taklauksia vastaan olematta asiasta silti millänsäkään vaan ryövää heti kiekon takaisin omille. Nöyrä 76,9% aloitustilasto tänään.

Isoa ja monivuotista jatkosopimusta kehiin!
Oli kyllä hyvä peli, sopii loistavasti Mäenalasen ja Leskisen kenttään. Mäenalanen oli kans tänään loistava!
 

WigWam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Warkis, KalPa.
Loistava peli taas kerran Lasulta. Ihailtavasti ottaa taklauksia vastaan olematta asiasta silti millänsäkään vaan ryövää heti kiekon takaisin omille. Nöyrä 76,9% aloitustilasto tänään.

Isoa ja monivuotista jatkosopimusta kehiin!

Paikoille alkaa päästä kohtuu hyvin, ei pojat luovuteta parilla onnistumisella voi ketsuppipullo poksahtaa. Lasun ja Ruohomaan paikkaa voisi kokeilla jossain peleissä väihtaa hetkeksi, Kalle ja Julle pystyvät kyllä pitämään kiekkoa ilman Ruohoakin. Lasu voisi saada apinan selästään ja voisihan tuosta olla hyötyä Mäenalasellekkin.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oliko se Lasu joka teki hienon maskin Heshkan 2-0 maaliin? On kyllä mestari tuossa maskipelaamisessa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Oliko se Lasu joka teki hienon maskin Heshkan 2-0 maaliin? On kyllä mestari tuossa maskipelaamisessa.
Lasuhan se. Kyllä tähänkin mieheen pitää kokonaisuutena tyytyväinen olla, vaikka nyt pisteitä ei tulekaan niin rooli on kuitenkin tärkeä. Jatkopahvia pöytään.
 

JPL

Jäsen
Oli kyllä hyvä peli, sopii loistavasti Mäenalasen ja Leskisen kenttään. Mäenalanen oli kans tänään loistava!
Tähän sama. Sakulta varmaan kauden paras matsi tänään. Ja Lasusta voisi sanoa samaa. Aivan jäätävän hyvää pelaamista, vaikka pisteet kiertää ansiokkaasti miestä.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Vaikkei Lasun ketjuun kuulukaan niin yhtä hienosti maskasi J. Koivisto sukunimikaimansa maalissa.

Lasusta pidän minäkin. Ei mikään suurten otsikoiden mies, mutta tekee niin paljon hyvää joka pelissä. Kyllä se niitä pisteitäkin alkaa tekemään parempaan tahtiin kunhan vaan jatkaa samaan malliin.
 

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Vaikkei Lasun ketjuun kuulukaan niin yhtä hienosti maskasi J. Koivisto sukunimikaimansa maalissa.

Lasusta pidän minäkin. Ei mikään suurten otsikoiden mies, mutta tekee niin paljon hyvää joka pelissä. Kyllä se niitä pisteitäkin alkaa tekemään parempaan tahtiin kunhan vaan jatkaa samaan malliin.

Vahva kyllä tähän.
Vaikka ei tekis yhtään pistettä loppukaudesta niin mulle käy. Kompensoi sen alivoimassa jossa on järkyttävän hyvä, niinku tänäänkin.
Niin kokonaisvaltaista peliä kaverilla ettei mitään järkeä.
Jätkä tekee illasta toiseen tulosta joka ei näy pisteissä mutta näkyy joukkueessa.
Hieno mies! Me like.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olin tänään Stenkan varassa, mutta hienoa jos Lasu pelasi vahvan pelin. Maalinteko on kyllä vaikeaa ja varmasti nuppia alkaa jo kiristämään, mutta onhan sitä tosiaan muitakin tapoja auttaa joukkuetta.
 

Odvelli

Jäsen
Olin tänään Stenkan varassa, mutta hienoa jos Lasu pelasi vahvan pelin. Maalinteko on kyllä vaikeaa ja varmasti nuppia alkaa jo kiristämään, mutta onhan sitä tosiaan muitakin tapoja auttaa joukkuetta.

Luin viimeiset kolme viestiäsi (Junnilan ketju, tämä ja posiketju) ja tykkään kovasti realistisesta ajattelutavastasi. Olen pistänyt samat asiat merkille, en vain osaa pukea sanoiksi samalla tavalla, kuin sinä. Äkkiä kelkka kääntyy, jos pelien lopputulokset vaihtuvat tappioiksi. Ei näistä sen enempää - pakko myöntää, että Lasu tekee pisteitä lukuunottamatta loistotyötä Kärpissä, tänään minusta korostui miehen vahvuudet. Jälkikäteen ajateltuna "Lasu paikkaa Pyörälän jättämää aukkoa" ei olekaan niin kaukaa haettua kuin aiemmin luultiin (jos pisteitä ei vertailla).
 
On kyllä mestari tuossa maskipelaamisessa.
Tämä on totta, aika hauska nähdä miten vaikea Lasua on saada pois siitä molarin edestä seisomasta. Saa myös paljon ohjuripaikkoja siihen, mutta harmillisesti menevät kiekot minne sattuu.

Pisteiden valossa muistuttaa hieman case Davisia, mutta Lasun tekeminen on yleensä järkevämpää sellaisen vauhdikkaan mutta lopulta tarpeettoman koohotuksen sijaan. On siis ketjulleen hyödyllisempi kuin Davis oli Kärpissä pelatessaan.

Harmi silti, ettei Lasu tunnu pääsevän sille pisteitä tekevän sentterin tasolle jota nimenomaan lähti Oulusta hakemaan.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Luin viimeiset kolme viestiäsi (Junnilan ketju, tämä ja posiketju) ja tykkään kovasti realistisesta ajattelutavastasi. Olen pistänyt samat asiat merkille, en vain osaa pukea sanoiksi samalla tavalla, kuin sinä. Äkkiä kelkka kääntyy, jos pelien lopputulokset vaihtuvat tappioiksi. Ei näistä sen enempää - pakko myöntää, että Lasu tekee pisteitä lukuunottamatta loistotyötä Kärpissä, tänään minusta korostui miehen vahvuudet. Jälkikäteen ajateltuna "Lasu paikkaa Pyörälän jättämää aukkoa" ei olekaan niin kaukaa haettua kuin aiemmin luultiin (jos pisteitä ei vertailla).

Kiitos kauniista sanoista, mutta kyllä omat sanavalintani menevät usein pieleen, joko kiireessä tai muutenkin. Aika nopeasti täällä ehtii tuntemaan kirjoittajia ja arvaamaan mitä on odotettavissa. Sama koskee varmaan itseänikin, mutta yritän silti kiinnittää asiaan huomiota edes vähän. Sullahan on itselläsi asiallisia viestejä joita lukee ilolla.

Ehdin kuitenkin jo muokata tuota osuuttani Junnilasta hetki sitten kun meni valvomishommiksi ja ajattelin että varotaan nyt vastakkainasettelua kun en pääse ainakaan heti vastailemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Justus76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lasu on Kärppien tehotilaston ykkönen merkinnällä (+10) ja koko Liigan neljäs. Loistavaa suorittamista Lasulta pelistä toiseen, vain pisteet uupuvat. Mielestäni Lasu oli tänään kovinkin aktiivinen hyökkäyssuuntaan. Aikamoinen apina alkaa hänellä olla selässään. Kaksi pelaajaa, joille maalin soisi mahdollisimman pian, ovat Lasu ja Sailio.

Totta muuten, mutta en usko kovinkaan suuriin apinoihin. Eihän Lasu ole missään vaiheessa uraansa ollut mikään pistelinko, enkä itse ainakaan odottanutkaan kovia tehoja, vaikka harjoitusotteluissa niitä tulikin. Parhaalla kaudella SHL:ssä 21 pistettä ja sen ylittäminen tällä kaudella on kuitenkin todennäköistä. Sen sijaan Lasu on ollut todella hyvä omilla vahvuusalueillaan, todellinen työmies ja voidaan laittaa kaukaloon, missä tilanteessa tahansa. Tehotilastot kertovat siitä, että onnistunut roolissaan erinomaisesti.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Totta muuten, mutta en usko kovinkaan suuriin apinoihin.
Lasun elekieli kertoo toista. Mies saa hyvin maalipaikkoja ja osoittaa harmituksensa koko ajan selvemmin ja selvemmin epäonnistuessaan viimeistelyssä. Eilenkin ruotsinkielinen kirosana kaikui kuuluvasti aina riville yksitoista asti. Kyllä hän maaleja kaipaa ja totesi sen itsekin aamun Kalevassa. Oli muuten aika ylistävää tekstiä Kaleva kirjoittanut tästä ruotsalaisesta taistelijasta.
 
Oli muuten aika ylistävää tekstiä Kaleva kirjoittanut tästä ruotsalaisesta taistelijasta.
Myös Waheeb ja Manner antoivat ylisanojensa estoitta kuulua eilen. Otinkin eilen vähän tarkempaan syyniin tämän näkymättömän taistelijan ja onhan tuo upea pelaaja. Hienoa työtä tekee vaihdosta toiseen. Vielä kun A% vakiintuisi tuonne 50 paremmalle puoliskolle, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös