NHL ja homous

  • 152 780
  • 447

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Andrew Shaw sai vastaavasta pelikiellon. Mutta tietysti Getzlafin pelaamista kun katsoo, niin saahan kaveri muutenkin paljon kurinpitomielessä anteeksi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Nyt on pakko vetää normaaliin tapaan urpo-hattu päähän ja kysyttävä että ovatko verbaaliset dorkailut sanktioitu NHL:ssä? Enkä nyt tarkoita mitään nigger-korttia. Tuntuu jokseenkin oudolta jos "ime kullia, hintti" -tyyliset heitot tuomitaan. Veikkaisin että monikaan mikitetty setti ei tarkempaa tarkastelua kestäisi. Tuleeko motherfuckerista tai fucking pussystakin sanktiot? Kysyn ihan vilpittömästi kun en linjausta tiedä.

Ja itse dumaan kyllä sen jos aikuiset miehet vetävät täysin alta lipan verbaalisesti. Ja muutenkin, terveiset Perrylle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Nyt on pakko vetää normaaliin tapaan urpo-hattu päähän ja kysyttävä että ovatko verbaaliset dorkailut sanktioitu NHL:ssä? Enkä nyt tarkoita mitään nigger-korttia. Tuntuu jokseenkin oudolta jos "ime kullia, hintti" -tyyliset heitot tuomitaan. Veikkaisin että monikaan mikitetty setti ei tarkempaa tarkastelua kestäisi. Tuleeko motherfuckerista tai fucking pussystakin sanktiot? Kysyn ihan vilpittömästi kun en linjausta tiedä.

Ja itse dumaan kyllä sen jos aikuiset miehet vetävät täysin alta lipan verbaalisesti. Ja muutenkin, terveiset Perrylle.
Stevens and Trottier Heckling Bellows (Long Version) - YouTube

Tuollaista oli 90-luvun alussa. Ei varmaan hirveästi ole siistiytynyt perushuutelut.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
"you fucking cock sucker"
Siis hetkinen? Tuosta kymppitonnin sakot?? Näin homona ei voi sanoa muuta kun ei hyvää päivää. Paljon pahempaakin on teille heteroille tullut huuhdeltua sieltä tolppien välistä.
 

Largo

Jäsen
"you fucking cock sucker"
Siis hetkinen? Tuosta kymppitonnin sakot?? Näin homona ei voi sanoa muuta kun ei hyvää päivää. Paljon pahempaakin on teille heteroille tullut huuhdeltua sieltä tolppien välistä.
Kymppi sinne, kymppi tänne. Eihän tuo oikeastaan paina suuntaan tai toiseen Getzlafilla tai muillakaan. Aika nimellinen sakko mun mielestä. Voi antaa vaikka samanlaisia sakkoja joka kerta, tuskin se siitä muuttuu, enkä tiedä tarviiko. Tuossakin kohtaa tuomari kyllä ansaitsi tuon huudon.
 

Frostbite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Оулун Кäрпäт, Фц Барцелона, РоПС, Rive Kanerva
Varmaan tuo sanktio on tullut nimenomaan Twitterissä huutelusta.
Pelissä varmasti kuullaan paljon pahempaakin.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Sakko on ymmärrettävä, kun tajuaa kuinka valtavasti vaikutusvaltaa LGBT-ryhmillä on. Heillä on hyvät välit mediaan ja paljon julkista sympatiaa, jonka avulla voi aloittaa valtavan julkisen metakan kuinka "NHL on homo- ja transfobinen liiga, joka sortaa vähemmistöjä". Mikään organisaatio ei tahdo joutua tuohon julkisuusmyllyyn, etenkään pudotuspelien aikana.

Tuon takia NHL reagoi noin tiukasti monelle niin normaalilta kuulostavaan vittuiluun. Ei oteta yhtään riskiä huonosta julkisuudesta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"You fucking cocksucker" on siis no-no, mutta mitenköhän olisi esimerkisi "suck my dick"? Tuntuisi että siinä tapauksessa sakon antaja on homofobisempi kuin huutelija, kun ihan ihana asia on huutelijalla mielessä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On kyllä kohtuullisen epäreilua, että Getzlafia tästä leimattiin jotenkin homovastaiseksi. Ensimmäisen otsikon nähtyäni kuvittelin että siellä on huudeltu jotain "all faggots must burn" -settiä. Onko "you fucking pussy" -solvaus nyt sitten tulkittava naisvastaiseksi, vai peräti kissanpentuvastaiseksi? On kyllä hankalaa.
 

tiilk

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kenelle Getzlaf huusi kyseisen lausahduksen? Onko kyseinen pelaaja homoseksuaali? Onko sillä edes väliä rangaistuksen kannalta? Kaikenkaikkiaan hieman surkuhupaisa tapaus.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Kenelle Getzlaf huusi kyseisen lausahduksen? Onko kyseinen pelaaja homoseksuaali? Onko sillä edes väliä rangaistuksen kannalta? Kaikenkaikkiaan hieman surkuhupaisa tapaus.

Itse ainakin ymmärsin, että Getzlaf olisi huutanut tuon solvauksen nimenomaan tuomarille. Tämän takia ihmettelinkin näitä vähätteleviä kommentteja täällä, sillä mielestäni jos tuomarille tuolla tavalla huutaa, on aivan selvää, että jonkinlaisia sanktioita siitä tulee. Mutta missään lausunnoissa ei mainittu, että kenelle Getzlaf sanansa kohdisti. Asiasta uutisoitiin näin: ''directed to another individual on the ice''.
 

M.88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oilers, Pepo HC
Itse ainakin ymmärsin, että Getzlaf olisi huutanut tuon solvauksen nimenomaan tuomarille. Tämän takia ihmettelinkin näitä vähätteleviä kommentteja täällä, sillä mielestäni jos tuomarille tuolla tavalla huutaa, on aivan selvää, että jonkinlaisia sanktioita siitä tulee. Mutta missään lausunnoissa ei mainittu, että kenelle Getzlaf sanansa kohdisti. Asiasta uutisoitiin näin: ''directed to another individual on the ice''.

Moneen kertaan oon nauranut että voi isäkissan vittu sentään, kymppitonni tuollasesta huudosta mitä omina peliaikoina tuli huudettua puolin ja toisin liki joka pelissä. Mutta jopa minäkin tajusin silloin ettei tuomarille käydä länkyttämään samoja juttuja kuin vastustajalle.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Moneen kertaan oon nauranut että voi isäkissan vittu sentään, kymppitonni tuollasesta huudosta mitä omina peliaikoina tuli huudettua puolin ja toisin liki joka pelissä. Mutta jopa minäkin tajusin silloin ettei tuomarille käydä länkyttämään samoja juttuja kuin vastustajalle.

Eiköhän tässäkin oleellista ole NHL:n imago ja se, ettei tuommoisia päädy lähetyksiin.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Eikö tässä ollut niin, että tuomarit eivät olleet huutoa kuulleet (eli ei varmaan ollut heihin kohdistettu?), mutta huuto oli näkynyt töllössä ja siksi liigan reagointi?
Täytyy sanoa, että on tuo melkoista meno Amerikassa, kun joutuu tuollaisesta arkisesta vastustajalle huutelusta maksamaan sakkoja. Ymmärtäisin paremmin jos olisi edes huudettu "fucking faggot" tms, mutta ei edes siitä ollut kyse.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Moneen kertaan oon nauranut että voi isäkissan vittu sentään, kymppitonni tuollasesta huudosta mitä omina peliaikoina tuli huudettua puolin ja toisin liki joka pelissä. Mutta jopa minäkin tajusin silloin ettei tuomarille käydä länkyttämään samoja juttuja kuin vastustajalle.

Mä olen kyllä sitä mieltä, että vittuiluoikeus pitäisi rajata vain niiden pelaajien käyttöön jotka osaavat tehdä sen luovasti ja älykkäästi. Homottelut on yhtä urpoa hommaa kuin jäähyaition luukun paiskomiset, mailan rikkominen tahallaan jne... antaa tuomarille sauman rankoa teosta, josta oma joukkue ei voi hyötyä mitenkään. Tyhmiä ihmisiä pitää kasvattaa kätkemään kompetenssivajauksensa.
 
Sakko on ymmärrettävä, kun tajuaa kuinka valtavasti vaikutusvaltaa LGBT-ryhmillä on. Heillä on hyvät välit mediaan ja paljon julkista sympatiaa, jonka avulla voi aloittaa valtavan julkisen metakan kuinka "NHL on homo- ja transfobinen liiga, joka sortaa vähemmistöjä". Mikään organisaatio ei tahdo joutua tuohon julkisuusmyllyyn, etenkään pudotuspelien aikana.

Tuon takia NHL reagoi noin tiukasti monelle niin normaalilta kuulostavaan vittuiluun. Ei oteta yhtään riskiä huonosta julkisuudesta.

Jäin miettimään, että mikä juuri tuosta huutelusta tekee homofobisen? Onko NHL:n puolelta kommentoitu jotenkin, että tuo Getzlafin purkaus olisi erityisen tuomittavaa juuri sen retoriikan vuoksi? Vai onko tuo tulkittu homofobiseksi ainoastaan ylempänä linkatussa IS:n jutussa? Nimittäin minusta tuollainen you fuckin' cocksucker on ihan peruskuitti pelin tiimellyksessä eikä liity sinällään mitenkään päin kuitin kohteen suuntaukseen. Sanallisesti joku vitun homo olisi vielä paljon suorempi kuitti ja sitäkin nyt kuulee siellä täällä ilman, että sillä halutaan viitata kohteen suuntaukseen. Tai vaikkapa englanninkielen termi motherfucker, jota nyt viljellään myös joka käänteessä. Tuskin siinäkään varsinaisesti halutaan sanoa huutelun kohteelle, että hei mä tiedän sun nussivan mutsiasi.

Ja siis kyllä, ymmärrän oikein hyvin, että siitä sakotetaan liigan toimesta, mutta ei ehkä kuitenkaan sen viestin sisällön perusteella vaan ylipäätään siksi, että tuomari on noissa ikäänkuin koskematon.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jäin miettimään, että mikä juuri tuosta huutelusta tekee homofobisen? Onko NHL:n puolelta kommentoitu jotenkin, että tuo Getzlafin purkaus olisi erityisen tuomittavaa juuri sen retoriikan vuoksi? Vai onko tuo tulkittu homofobiseksi ainoastaan ylempänä linkatussa IS:n jutussa? Nimittäin minusta tuollainen you fuckin' cocksucker on ihan peruskuitti pelin tiimellyksessä eikä liity sinällään mitenkään päin kuitin kohteen suuntaukseen. Sanallisesti joku vitun homo olisi vielä paljon suorempi kuitti ja sitäkin nyt kuulee siellä täällä ilman, että sillä halutaan viitata kohteen suuntaukseen. Tai vaikkapa englanninkielen termi motherfucker, jota nyt viljellään myös joka käänteessä. Tuskin siinäkään varsinaisesti halutaan sanoa huutelun kohteelle, että hei mä tiedän sun nussivan mutsiasi.

Ja siis kyllä, ymmärrän oikein hyvin, että siitä sakotetaan liigan toimesta, mutta ei ehkä kuitenkaan sen viestin sisällön perusteella vaan ylipäätään siksi, että tuomari on noissa ikäänkuin koskematon.
Twitterissä tuli vastaan tälläinen kirjoitus:

Ryan Getzlaf offers the worst non-apology for a slur in sports history - Outsports

Eli TSN alunperin tuon homofobiseksi julistanut ja oletetusti Getzlaf ei hirveän mielissään. Itse kirjoitus on ihan hirveää paskaa ja pahaa teki lukea. Ilmeisesti kyseessä on joku homoseksuaalien urheilijoiden etuja tjsp ajava julkaisu. Hyvällä asialla varmasti, mutta tälläinen mustamaalaaminen pistää vituttamaan.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Jäin miettimään, että mikä juuri tuosta huutelusta tekee homofobisen?
Joku kielitieteilijä osaisi kertoa paremmin, mutta siis huutelemalla miestuomarille cocksuckeria homoseksuaalisuuteen viitataan halventavassa mielessä. Kyse on paljolti sanojen ja sanontojen historiallisesta painolastista ja lisäksi kontekstista. Varmasti jokainen pystyy kuvittelemaan toisenlaisia tilanteita, joissa cocksucker olisi ihan jtn muuta, jopa hellittelynimi (joskin tuon historiallisen painolastin myötä vähän humoristinen). Mutta Getzlaf siis huutelullaan uusintaa ja ylläpitää aataminaikaista ja junttimaista ajatusmaailmaa, että mieshenkilön toimeenpanemassa kullin lutkuttamisessa nyt muka olisi jotain negatiivista.

Ei ole.

edit: En nyt Getzlafia kuitenkaan ristille roikkumaan naulaisi. Ei kuitenkaan ihan nuorimmasta päästä, eli ehtinyt jo elää aikana, jolloin "vitun homo" oli vielä ihan ok ja toisaalta jääkiekkolijat eivät yleensä ole sivistyneimmästä päästä. Olisi kyllä luullut, että työnantajalta tai agentilta, ajassa ja yhteiskunnassa enemmän kiinni olevilta ihmisiltä, olisi tullut ohjeet kunnolliseen anteeksipyyntöön.
 
Viimeksi muokattu:

oxymoron

Jäsen
Itse näen tämän olevan vain "normaalia haukkumista" ilman sen syvällisempää agendaa. Ymmärrän kuitenkin samaan aikaan, että se porukka, joka tästä nostaa mekkalan, haluaa seksuaaliseen suuntautumiseen viittaavat haukkumasanat pois tästä "normaalista haukkumisesta". Ts. "vitun homo" ei pitäisi olla haukkumasana, sillä eihän homouden pitäisi olla vittuilun aihe, kun taas esimerkiksi "motherfucker" koetaan hyväksi haukkumasanaksi, koska, noh, tarpeeksi suuri osa on samaa mieltä sen epäasiallisuudesta.

Kärpäsestä tehtiin härkänen, mun mielestä. Vai paisuiko tää kovinkin isosti?
 
Kai näissä pahimpia mielensäpahoittajia ovat muut kuin homot?

Tai en minulla ole kavereina kuin suomalaisia homoja keitä ei satavarmasti liikuta heteroiden huutelut peleissä toisilleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös