Neil Young – ”Joe Canuck”

  • 6 327
  • 31

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Koska jatkoajassa on thread pystyssä ties kuinka monelle populaarimusiikin enemmän ja vähemmän isolle nimelle, niin Niilo Kanadasta ansaitsee myös omansa.

Niilon urasta saisi sepustettua niin pitkän aloitusviestin, että samassa ajassa Young kerkeisi todennäköisesti nauhoittaa ja julkaista uuden albumin, joten lyhennellään vähän sillä pääasia, että saadaan keskustelu polkaistua käyntiin. Tiedän, että jatkoajassa on kovia Niilon faneja, joten faktat tulee varmasti moneen kertaan kerrottua useamman kirjoittelijan voimin.

Diabeteksesta, epilepsiasta ja poliostakin kärsineen Youngin uran voidaan sanoa huipulla alkaneen legendaarisesta vuonna 1966 perustetusta Buffalo Springfield-yhtyeestä. Yhtye oli kovin lyhyt iältään, joten jo 1968 Niilo julkaisi ensimmäisen soololevynsä, jossa tuottajan pallilla/kitarassa hääri toinen rock-musan monitoimisuuruus Ry Cooder. Youngin lahjakkuus säveltäjänä tuli heti ilmi ja peli oli avattu. Seuraavaa levyä ajan hengessä ei tarvinnut kauaa odotella vaan Everybody Knows This Is Nowhere-nimistä pitkäsoittoa nauhoiteltiin helmikuussa 1969 ja se julkaistiin saman vuoden toukokuussa. Tärkeäksi levyn tekee se, että klassinen Crazy Horse-kokoonpano soitti tällä levyllä ensimmäistä kertaa yhdessä tällä folk rock-levyllä.

Kaupallinen suosio räjähti käsiin suorastaan seuraavilla After The Gold Rush ja Harvest-levyillä, joista ensin mainittu tehtiin hullun hevosen kanssa ja jälkimmäinen The Stray Gatorsin kanssa. Näiltä ajoilta ovat peräisin Niilon ikivihreimmät suuremmaksi osakseen. Niilon levytystahti oli jatkossakin kova ja olihan mies osa legendaarista Crosby, Still, Nash & Young - bändiä ja poppoo teki yhdessä klassikkolevyn nimeltään Deja Vu. Young lähti kuitenkin soolouralle pian uudestaan, mutta myöhemmin mies on toki kyseisten miesten kanssa ollut stagella myös vaikka Youngin ja Stephen Stillsin kemiaa on luonnehdittu varsin myrskyisäksi ihan sieltä Buffalo Springfield-ajoista.

1975 julkaistu Zuma oli eräänlainen uuden aikakauden alku, sillä kevyempi kantrifolk sai väistyä ja tilalle tuli Neililtä tymäkämpää rockia. Menestyksekkään 70-luvun lopulla maininnan ansaitsee myös Rust Never Sleeps, josta löytyy ikiaikainen oma Niilo-suosikki eli Hey, Hey, My, My (into the black).

Moni Niilo-fani haluaisi skipata Youngin 80-luvun yli melko haipakkaa. Young sortui kokeellisuuteen monin rokkikukon tavoin ja Niilolta kuultiin rockabillya sekä elektronista musiikkia sekä muuta lähes kuuntelukelvotonta huttua, mutta ajoittain tuollakin toki hetkensä on. Mun on vain tunnustettava, että ylivoimaisesti heikoimmat Bernard Shakeyn levyt löytyvält tältä ajalta.

Young teki onneksi back to the roots-siirron vuonna 1989 julkaistulle Freedomille, joista hitiksi nousi Rockin` in the free world. 90-luku oli grungen aikaa ja Young sai tästäkin musiikintyylistä jonkinlaista jalansijaa ja tavallaan mahdollisuuden uuteen parrasvaloon. Olihan Kurt Cobain pitänyt Niiloa suurena esikuvanaan. Jotain Youngin grunge-kytköksistä kertoo se, että Niilon 1995 julkaistulla Mirror Ballilla taustabändinä on Pearl Jam.

Siirryttäessä 2000-luvulle Young on pitänyt levyjen tason vähintään kohtuullisena Crazy Horsen kanssa ja ilman. Tyyli on vaihdellut vähän rankemmasta kevyempään kantrifiilistelyyn, mutta Niilon sieltä on aina tunnistanut. 2000-luvun Crazy Horse-levyistä Greendale ja Psychedelic Bill ovat pudonneet mulle hyvin siinä missä Crazy Horsettomat Living With War, Le Noise ja lähes akustinen A Letter Home ovat olleet tunnelmaltaan hienoa Niilon laatutuotetta. Ihan kelpokiekko on tuo marraskuussa julkaistu Storytonekin, jossa yhdistellään bluesia, jazzia sekä sinfoniaorkesteriakin keskenään. Syventyminen tuohon levyyn on vielä kesken, joten olen hieman väärä henkilö tarkemmin tuota arvioimaan.

Neil Young on musiikissa tietynlainen käsite. Kevyempi tai säröisempi kitarointi yhdistettynä nasaaliin lauluääneen on taattua Youngia. Mikään kitaravirtuoosi Niilo ei koskaan ole ollut, mutta intensiiviset, vähäeleisen pitkätkin, kitarasoolot ovat Niilon tavaramerkki, joita jonku Yngwie Malmsteen pitäisi teknisesti vaatimattomina. Young on monipuolinen muusikko, sillä niin piano, kitara, urut kuin huuliharppukin bluestyyliin taipuvat hyvin legendalta.

Young on Suomessa käynyt näyttäytymässä useampaan kertaan, mutta olen onnistunut aina missaamaan kyseisen spektaakkelin. Ensi kerralla pitää olla paikalla kunnioittamassa grand old mania, sillä tilaisuuksia tuskin enää tulee kovin montaa. Nimenomaan Crazy Horsen kanssa haluaisin nähdä Niilon soittamassa livejytää, jota nähtiin pari vuotta sitten Kaisaniemessä.

Youngin 35. studioalbumista jokainen rock-musiikista pitävä löytää varmasti jotakin ja sehän kanadalaisen musiikissa hienoa on aina ollut, vaikkei laatu ole ollut aina priimaa. On rockia, bluesia, folkahtavaa kantria, ballaadia, grungea ja hyvä ettei hemmetti diskoakin.

Tässä alkulätinät. Levytarinat, live-elämykset jne. mielipiteet Niilosta ovat enemmän kuin tervetulleita tähän ketjuun! Kiitos!
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Ragged Glorya ja varsinkin sitä seurannutta WELD-kiertuetta pidetään yleisesti eräänlaisena lähtölaukauksena grunge-buumille. Tuon kiertueen aikana kun ilmestyivät niin Nevermind että Ten. Minulle kolahtaa eritoten tuo 70-luvun alun kultakauden kama ja sitten tietysti 90-luvun levyt. Sen jälkeen on tullut melko vaihtelevan tasoista kamaa. Ja tietysti Crosby, Stills, Nash & Young on yksi näistä kaikkien aikojen superyhtyeistä, vaikkakaan Neil ei vaikuttanut kuin parilla levyllä.

Haluan kyllä itsekin päästä näkemään Niilon vielä livenä, toivottavasti siihen avautuisi joskus tilaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Itse olen Niilon nähnyt kertaalleen, viime syksynä Mountain Viewin Bridge School benefit -konsertissa.

Kyllähän herran musiikki on aika mielenkiintoista, pääosin hemmetin yksinkertaisia biisejä mutta tarttuvia. Itsekin tykkään sekä tuosta 70-luvun alkuaikojen ja 90-luvun alun levyistä. 80-luvun alku ja nämä tuoreemmat ovat mitä ovat.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
@Pavlikovsky teki hienon kulttuuriteon avatessaan Neil Youngille omistetun ketjun. Oikeastaan olin jo vuosia sitten ajatellut moisen tekaista, mutta laiskana miehenä pidin NY-ketjun olemassaoloa tutkimattakin niin itsestään selvänä asiana, että kuvittelin ketjun löytyvän tältä palstalta jo entuudestaan. Ehkä Niilo-ketjua ei sitten kukaan ollut vielä perustanut, mutta perhana sentään nyt on!

Löysin Neil Youngin kunnolla reilut 30 vuotta sitten. Elettiin aikaa vähän ennen 80-luvun puoltaväliä. Ostin tuohon aikaan vähillä säästöilläni ahkerasti LP-levyjä, ja koska kaikkeen ei ollut tietenkään varaa, niin jokaisen levyn hankkimista piti harkita tarkkaan. Olin kuullut monet kerrat radiosta Neil Youngin erikoiselta kuulostavaa laulua, mutta pääosin vain silloisesta YLEn Kovan päivän illasta tai muista ohjelmista, joiden kautta kovien artistien vanhaan tuotantoon oli mahdolista tutustua. Tuohon aikaan eli 80-luvun puolivälissä Neil Young ei ollut erityisesti pinnalla, eikä Neilin tekemisistä voinut netittömällä aikakaudella ihan liikaa lukea musiikki- tai muista lehdistä. Soundissa Neil Youngin uudet tuotokset toki arvosteltiin, mutta koska Niilo julkaisi Geffen-vuosinaan vähän mitä sattui, niin arvostelutkaan eivät aina olleet kovin myötämielisiä. Sen sijaan divarista löytyneet 70-luvun Musat ja Soundit avasivat hienosti, kuinka ainutlaatuinen ja kiinnostava artisti Young saattoi olla. Ajatus Youngiin tutustumisesta jäi itämään.

Viimeinen niitti kohdallani matkalla Neil Youngin ystäväksi oli YLEn esittämä rock-dokumentti, joka esitettiin muuantena 80-luvun kesäyönä. Mustavalkoiseen matkatelevisioon ilmestyi vuoden 1969 Neil Young & Crazy Horse esittämään kappalettaan Down by the River. Liioittelisin jos väitän kokemuksen muistuttaneen uskoontuloa, mutta juuri parempaakaan rinnastusta en osaa tuolle hetkelle muotoilla. Huoneeseen soljui Neilin persoonallinen, tunnistettava ja perinteisessä mielessä vaatimaton lauluääni, jota säesti nakkisormisesti soitettu ja rouhea mutta silti tarkka kahden kitaran, basson ja rumpujen kombo. Järjettömän vangitseva soundi, täysin kopioimaton. Olin täysin myyty. Loput dokumentista tuntui tuon jälkeen toisarvoiselta.

Neil Youngin katalogi meni saman tien ostoslistalle. Muistan yhä, kuinka harkitsin tarkkaan minkä levyn myötä Neil Young -neitsyys olisi hyvä menettää. Atmosfäärisen ylenpalttiset arvostelut Soundissa osakseen saanut kolmen vinyylin Decade -kokoelma tuntui luontevalta ensisiirrolta, mutta ei maasta taivaaseen kehuttu Rust Never Sleeps tuntunut sekään riskialttiilta vaihtoehdolta. Onni täydellistyi viikkoa-paria ennen koulujen alkamista, kun kaupunkireissulla levydivarista löytyivät molemmat tuotokset samalla käynnillä! Rust uutena ja Decade erittäin hyväkuntoisena käytettynä. Molemmat albumit ovat edelleen suuria NY-suosikkejani, sikäli kun Decade -kokoelmaa on korrektia rinnastaa muihin Neil Youngin julkaisuihin.

Omalla kohdallani tärkeintä Neil Youngin tuotantoa ovat varhaiset soolot ja Crazy Horse -levyt, eli suunnillen Everybody Knows ynnä suunnilleen koko 70-luku. Mainioita ovat myös CSN&Y:n Déjà vu sekä 4 Way Street, samoin Crazy Horsen myöhemmät tuotokset.

Palaan toisinaan Youngin 80-luvun levyihin. On niissäkin omat hyvät puolensa, mutta vaikea minun on jotain Transia ja Re-ac-toria käydä ylistämään. Country-henkinen Old Ways on vieraillut noista Geffen-julkaisuista ehkä useimmin levysoittimessani.

Myös 2000-luvulla Neil Young on tehnyt ajoittain merkillepantavia levyjä, joista monet osoittavat hänen olevan edelleen oma omintakeinen itsensä. Koskaan ei voi olla varma, mitä Niilolta tulee seuraavaksi pihalle. Moni muu olisi menestyskonseptin keksittyään tyytynyt tuuttaamaan muutaman levyllisen samaa huttua markkinoille, tehdäkseen tuon jälkeen loputonta nostalgiakeikkaa vuosikymmenestä toiseen. Neil Youngille ronskimmatkaan tyylilajien tai ideoiden vaihdokset eivät ole olleet vieraita, millään vuosikymmenellä. Tämä on yksi Neil Youngin viehättävistä piirteistä, jos sen osaa ottaa oikealla tavalla. Välillä syntyy timantteja, seuraavaksi ehkä kalanperkeitä, tuon jälkeen taas jotain jalokiviä, jotka eivät kuitenkaan ole timantteja, jne. Moderni levybisnes ei ole enää ikiaikoihin sallinut vastaavaa luovuutta ja riskinottoa artisteilta, joiden levyjä on tarkoitus myydä ihan kohtuullisia määriä. Ei sitä olisi David Geffenkään sallinut, mutta Neil Youngin kanssa nyt ei voi toimia kuten WSOY Arto Paasilinnan kanssa takavuosina, kun jokajouluinen Arto piti saada säntillisesti joulumyyntiin, yhtä Artona kuin edellisetkin opukset oli suollettu pihalle.

Neil Youngiin kohtuullisesti perehtyneille suosittelen savotan jatkamista. Tähän tarjoaa hyvän sauman mm. mittava Archives-sarja, ja erityisesti muutama vuosi sitten julkaistu boksi nimeltä Archives Vol. 1. Boksi on loistavaa historiakuvausta Neil Youngin varhaisimmista vaiheista aina vuoteen 1972 saakka. Osa on sellaisenaan briljanttia kamaa, mutta paikoitellen arkistoaarteet on parempi ymmärtää osana artistin moni-ilmeistä ja laajaa historiankirjoitusta. Siksi Archives Vol 1. ei sovellu sellaisenaan aloittelevalle NY-harrastajalle, vaan paremminkin pitkälle ehtineelle entusiastille, jolle Neil Youngin keskeinen tuotanto on jo entuudestaan tuttua.

Suomessa olen ollut paikalla todistamassa kaikkia viittä Neil Youngin esiintymistä. Nämä kaikki ovat olleet hienoja kokemuksia, mutta kokonaisuutena arvokkaimmaksi nostan vuoden 1996 Ruisrock-esiintymisen Crazy Horsen kanssa. Sää oli lempeä, Niilo ja yhtye olivat liekeissä, ja volyymeissa ei säästelty kipenettä. Kaisaniemessä 2013 Crazy Horse ei soittanut lähellekään yhtä äänekkäästi, oletettavasti kaupungin pykälistä johtuen. Myös siellä yleisö vaikutti hyminästä päätellen tyytyväiseltä, eikä minullakaan ollut valittamista. Vuoden 1993 Nordis-keikka Pearl Jamin kanssa oli sekin mainio, paitsi että lämppärinä toiminut kyseinen orkesteri oli sillä kerralla kauniisti sanottuna paska ja Eddie Vedder taisi olla tuhannen päissään. Grungen isoisä hoiti oman osansa vähintään odotusten mukaan, omien klassikoiden päälle soitettiin vielä Watchtoweria. Jäi hyvät muistot. Paikalla oli silmiinpistävän paljon myös vanhan liiton väkeä, tuolla sukupolvet kohtasivat. Neil Young onkin artistina osoittautunut usein sukupolvia yhdistäväksi tekijäksi, siinä missä moni muu menestynyt musikantti on lähinnä oman sukupolvensa tuntojen tulkki.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
@Pavlikovsky teki hienon kulttuuriteon avatessaan Neil Youngille omistetun ketjun. Oikeastaan olin jo vuosia sitten ajatellut moisen tekaista, mutta laiskana miehenä pidin NY-ketjun olemassaoloa tutkimattakin niin itsestään selvänä asiana, että kuvittelin ketjun löytyvän tältä palstalta jo entuudestaan.

Muistelinkin Kääpiö, että olet palstan raskaamman sarjan Young-faneja (fanaatikkoja?) ja en väärässä ollut sillä ylläoleva teksti on kyllä hieno kertomus siitä kuinka jokin musiikki vie mennessään ja se pysyy tärkeällä paikalla musiikillisessa arvomaailmassa läpi vuosikymmenet. Omakin Young-innostus on erilaisten kokoelmien kautta alkujaan alkanut ja ovatpahan nuo Niilonkin musan kohdalla hyviä pelin avaajia artistiin tutustuessa. Niilon kohdalla kokoelma on erityisen hyvä vaihtoehto, koska sokkona ostaessa jokin levy voi tuottaa pahankin pettymyksen ennakko-odotuksiin nähden, koska Young on ehtinyt julkaista yhtä sun toista.

Youngin hienous on juurikin tuossa omaperäisyydessä sekä tunnistettavuudessa niin kitaran kuin laulunkin suhteen, joka toki koskee kaikkia enemmän ja vähemmän kitarasankareja kautta aikain. Harva pystyy noin nasaalin kuivakalla äänellä vakuuttamaan kuulijan ja itseasiassa Youngin äänihuulet ovat kestäneet näihin päiviin asti melko hyvin, koska mihinkään äkkivääriin kiekaisuihin ei Niilon ole ikinä tarvinnut ryhtyä.

Muistelenko oikein, että Young olisi ollut jossain vaiheessa pidempään pois julkisuudesta päihteiden takia, kenties 80-luvulla? Levytystahti toki ei nyt sitä puolla, mutta voin muistella väärinkin. Young on muuten harvoja muusikkoja, jotka on valittu Rock And Roll Hall Of Fameen kahdesti. Ensin soolona 1995 ja pari vuotta myöhemmin Buffalo Springfieldin jäsenenä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Niilolle tänään komeat lukemat rokkivaarille lasiin eli 70. Kunnioitettava ikä ja Joe Canuck on ollut urallaan luomassa jotain ainutlaatuista populaarimusiikin historiaan ja elämäntyö sen kuin jatkuu edelleen levyjen ja keikkojen myötä. After The Gold Rush soimaan ja malja Neilille!
 

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Young-diggareille on tänään tarjolla kolme tuntia herkkupaloja ja varmasti niitä hieman vaikeammin sulateltaviakin annoksia miehen uran varrelta Radio Suomessa ja myöhemmin YLE Areenassa:
"Marraskuun 12. päivä 70 vuotta täyttänyt Neil Young on yksi rockin dinosauruksista, artisti jota monet rakastavat ja aika monet myös vihaavat.

Useimpien hyljeksijien karvat nostaa pystyyn miehen persoonallinen lauluääni tai yhtä persoonallinen kitaransoittotyyli. Monien on myös vaikea pysyä kyydissä, kun tyyli vaihtuu varoittamatta sydäntä riipaisevista balladeista silkkaan kakofoniaa ja elektronisista kokeiluista purkkisointisiin kansanlaulutulkintoihin.

Kaikkia näitä puolia ja myös näytteitä muiden artistien Neil Young -tulkinnoista kuullaan synttärijuhlilla Radio Suomessa sunnuntaina 29.11. klo 17.15."

Jänskättää läpäiseekö oma toiveeni seulan...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kiitoksia @Finnish Isles ohjelmavinkistä, tuossahan tuo on koko ajan taustalla soimassa. Down by the River oli toimitukseen lähettämäni toive. Itsestään selvä klassikko ja täten ei ihan terävin toivomus ajatellen Niilon hirmuista musiikkiaarrearkkua, josta voisi ammentaa vaikka mitä. Kappaleen syntytarina on kyllä sitäkin vakuuttavampi, ja jos pääsen linjoille niin pitäähän tuota sivuta, jos kukaan muu ei tätä tee. No tekee, täytyy tehdä...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Neil Young esiintyy Hartwall Areenalla 3.7.uuden Promise Of The Real-yhtyeensä kanssa. Tämä on kyllä nyt ihan pakko nähdä, kun Niilo on vielä näkemättä.

Neil Young + Promise of the Real, Helsinki, 3.7.2016 | Live Nation Suomi
Tämä minun on ihan pakko nähdä, koska olen nähnyt kaikki muutkin Niilon Suomi-keikat paikan päältä... Ehjää sarjaa ei sovi särkeä. Pikkuisen arveluttaa, että tapahtumapaikkana on rybyoligarkkien paviljonki, mutta jos sitä ihan varovasti ja yhdellä kankulla istuen ilkenisi.

YouTubessa on nähtävissä hyvä kattaus Promise of the Realin tuoreita lavanäytteitä. Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, yhtye antaa toiminnastaan hyvin rennon mutta intensiivisen vaikutelman. Kitarat edellä mennään, mutta maanläheisesti, ei Crazy Horselle ominaisella ankaruudella eikä ihan överisäröillä. CH:n esittäminä tutuiksi tulleiden biisien kohdalla vertailua ei voi tietenkään välttää, mutta vertaaminen ei kuitenkaan ole kovin olennaista. Nyt on tällainen kokoonpano, ja tulkinta puhukoon puolestaan.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Itse asiassa tällä kertaa permannolla ei ole istumapaikkoja. Lähteenä Live Nation Finlandin Facebook-sivut.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Vai päättää Niilo rantautua "uusien" ratsukkojensa kanssa Suomeen vielä tahdittamaan Niilon kanssa yhtä polveilevassa vauhdissa vanhentuneita fanejaan. Eihän siinä ja harkintaan, vakavaan sellaiseen, tämä keikka omalta osalta menee, mutta näinköhän ehdin juuri tuohon aikaan paikalle. Olisi voinut olla vähän lähemmin Black Sabbathin kanssa tämä keikka, mutta eihän maailmantähdet kalentereitaan suunnittele muiden yhtyeiden aikataulujen mukaan, kaikkea muuta. Nyt kun ikisuosikkeja Deep Purplea ja Uriah Heepia pitäisi mennä myös Rockin` Helsinkiin tsekkaamaan, niin pääkaupunkimme tulee taas kesällä tutuksi ainakin noiden kahden keikan osalta. Olisihan tuo kova, ihan hemmetin kova ja varmasti tekee Niilo taas takuuvarmaa jälkeä lavalla. Menikö viimeksi Kaisaniemessä jopa liikaa jamihommiksi, tällaista kritiikkiä muistan ainakin lukeneeni? Anyway, aika kliininen ympäristö tällaiselle särörockille, mutta sen jälkeen kun Uriah Heep kävi näyttäytymässä Keskisen kyläkaupan asiakkaille keikan muodossa kyseisessä ilmansuunnassa, niin mitään en enää ihmettele näiden ikääntyvien rokkikukkojen kohdalla, kaikki ilmeisesti käy.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä minun on ihan pakko nähdä, koska olen nähnyt kaikki muutkin Niilon Suomi-keikat paikan päältä... Ehjää sarjaa ei sovi särkeä. Pikkuisen arveluttaa, että tapahtumapaikkana on rybyoligarkkien paviljonki, mutta jos sitä ihan varovasti ja yhdellä kankulla istuen ilkenisi.
No jos olet mennyt turkuunkin niin eiköhän Ilmala ole se pienempi paha kuitenkin. Eniten minua harmittaa se ekan keikan missaus, kuitenkin ainoa kerta kun Pearl Jam on tänne asti vaivautunut (vaikka kuulemma huono keikka heiltä).

No nyt taitaa olla edellisiä vierailuita juurevampaa kamaa tulossa, ei ehkä niin minun juttu kuin Crazy Horse keikat, harkintaan nyt kuitenkin tämäkin keikka.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Olin eilen kuuntelemassa tuon reilun kolmituntisen ja olihan se unohtumaton kokemus, koska pääsin vasta nyt näkemään ehkä hartaimmin ihailemani muusikon ensimmäistä kertaa paikanpäällä. Mestari itse ei näytä päivääkään ikäistään nuoremmalta, mutta onneksi se ääni ja lavakarisma ovat silti vielä täysin tallella. Turhat välihöpinät olivat tutusti lähes kokonaan poissa ja muutama lakoninen hauskuutus riittikin hyvin siltä saralta, koska kaikki muu energia käytettiin siihen itse asiaan eli musiikkiin.

Keikka lähti liikkeelle sellaisella suoralla (After The Goldrush, Heart of Gold, The Needle And Damage Done ja Comes A Time) ennen kuin taustaorkesteri astui edes ruoriin, että aikuisella miehellä oli herkistyminen lähellä. Lipun hinnalle oli tullut katteensa jo tuossa vaiheessa keikkaa. Yksi hienoimmista hetkistä oli myös keikan alkupuolella soitettu Harvest Moon -albumin loistava avauskipale Unknown Legend, joka on itselle aikoinaan ollut sellainen varsinainen sysäys Neil Youngin musiikin maailmaan. Noin muutenkin soittolista koostui pääasiassa vanhoista hiteistä enemmän tai vähemmän Earth-teemaa mukaillen, eikä viime vuonna ilmestyneeltä (sinällään kyllä oikein hyvältä) The Monsato Yearsilta taidettu kuulla kuin pari biisiä. Rockin' In The Free Worldit ja Hey Hey, My Myt jäivät tällä kertaa kuulematta (vaikka jälkimmäistä jaksoikin joku lähelläni väsymättä toivoa), mutta ei sen niin väliksi. Jos jotain pitää valittaa, niin ehkä turhankin usea setin loppupuolen biisi venyi uuvuttavan pitkiksi mammuttisooloineen, mutta tämäkin oli tiedossa ja valmiiksi myös meillä, jotka ovat Neilin konsertteja päässeet kuulemaan pelkästään tallenteina.

Mitä tulee musiikilliseen antiin, niin hienosti Willie Nelsonin pojat ja kumppanit eli tämänkertainen taustabändi Promise of the Real hoiti hommansa, mikä osaltaan häivytti sitä harmitusta että Crazy Horse jäi kokematta. Keikkoja enemmän kiertäneen varmaan pystyvät sanomaan Hartwallin tämänkertaisesta soundimaailmasta enemmän, mutta omaan korvaan kuulosti ihan hyvältä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eilinen konsertti oli vanhan jäykkäkoiven kuudes esiintyminen Suomessa. Katsoin välttämättömäksi saapua todistamaan tapahtumaa, koska olen nähnyt paikan päällä myös kaikki aiemmat Neil Youngin Suomen esiintymiset.

Promise of the Real on pätevä orkka, ja se kykeni käsittelemään Niilon musiikkia ansiokkaasti. Etukäteen katsotuista Youtube-pätkistä huolimatta hieman arvelutti, kuinka kokoonpano hoitaa mahdolliset Crazy Horse -klassikot, mutta täysin turhaan. Jälki oli laadukasta. On tietysti selvää, että vain Crazy Horse kykenee saamaan joihinkin Down by the Riverin tapaisiin merkkipaaluteoksiin autenttisen latauksen, eikä sekään välttämättä kykene enää näillä vuosilukemilla parhaimpaansa. Joka tapauksessa Niilon ja Promise of the Realin yhteistyö toimi mainiosti ja pääsylippurahoille tuli runsaasti vastinetta.

Hapankaalihalli ei ollut läheskään loppuunmyyty, yläkatsomot oli peitetty verhoilla suunnilleen puolimatkasta taaksepäin. Avoinna olleisiin yläkatsomoihin jäi niihinkin myymätöntä tilaa, ja myös kentälle olisi mahtunut reilusti lisää väkeä. Tämä on sääli, sillä Neil Young on moneen muuhun 70 ja risat -artisteihin verrattuna edelleen täysin relevantti ja uuttakin luova esiintyjä, ei mikään oman itsensä kalpea tribuuttiakti.

Kiertueen teemasta ja niiden käsittelystä voi olla montaa mieltä. Kyllä, luonnon varjeleminen on kiistatta hyvä asia, eikä Niilon huolta huomisesta ole millään tavalla syytä vähätellä. Sen sijaan kovin kategorisen tuntuinen GMO-vastaisuus lähestyy myös Neil Youngin kohdalla umpisokeaa ehdottomuutta. Tällainen suhtautumistapa milloin minkäkin asian kohdalla ei ole tietenkään tavatonta taiteilijapiireissä. En tiedä, kuinka syvällisesti Neil Young on perehtynyt siihen, mistä GMO:ssa on varsinaisesti kysymys, tai ymmärtääkö Young, kuinka heikosti vedenpitävillä argumenteilla GMO-vastaiset ainekset kuten Greenpeace pyrkivät saatanoimaan geenimanipuloidun alkutuotannon kokonaisuudessaan. Aiheeseen liittyen, linkitän tähän YLEn uutisen viime viikolta, jossa "yli sata nobelistia kehottaa Greenpeacea tutkimaan uudelleen sitä, mitä näyttöä järjestö käyttää oman (GMO-vastaisen) kantansa perusteena".

Kantaa ottaessaan moni artisti sortuu joko sokeaan mouhottamiseen tai pateettiseen toistamiseen. Vaikka Neil Young ei ole ollenkaan pahin esimerkki tällä saralla, niin suoraan sanoen hänen suurimmat ansionsa esiintyjänä ja musiikin tekijänä liittyvät monipuoliseen luovuuteen ja täysin kopioimattomaan esitystapaan, ei saarnaamiseen tai mielipiteenmuokkaukseen. Neil Young on aina ollut parhaimmillaan omana hankalana itsenään; oikutteleva ja arvaamaton persoona ei ole koskaan tyytynyt kulkemaan yhtä hyväksi havaitsemaansa reittiä, vaan hän on tallonut lukemattomia omia polkuja muiden seurattavaksi. Hänen kohdallaan ei ole voinut olla varma siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Niilo on onnistunut tavattoman usein liikkeissään, mutta välillä on menty metsään niin että rytisee. Lopputulos on kuitenkin se, että Neil Youngin monenkirjava tuotanto taipuu miehen käsissä moneksi, yhä uudenlaisiin sävyihin ja muotoihin. Ehkä tuossa on yksi syy siihen, miksi Neil Young onnistuu puhuttelemaan sekä vanhoja että uusia ystäviään vuosikymmenestä toiseen.

Omalla listallani 3.7.2016 yltää Neil Youngin Suomi-keikkojen sarjassa lähelle kärkeä. Mielestäni tämä oli paras Harwall-areenalla toistaiseksi nähty Young-akti. Ruisrockin esiintyminen Crazy Horsen kanssa on listalla selkeä ykkönen, ja ehkäpä jääkin sellaiseksi. Tai Niilostahan se lopulta eniten riippuu.
 
Omalla listallani 3.7.2016 yltää Neil Youngin Suomi-keikkojen sarjassa lähelle kärkeä.

Minä näin Youngin perjantaina Roskildessa. Keikka kesti melkein kolme tuntia. Heart of Gold, The Needle and the Damage Done, Alabama ja Rockin' in the Free World olivat esityksen kohokohdat. Sen sijaan instrumentaaliosuudet olivat minun makuuni ihan liian pitkiä, koska en saanut siitä junttauksesta kovin paljon irti. Mieluummin olisin kuunnellut vähemmän "jamittelua" ja enemmän kappaleita kuten Southern Man, Cinnamon Girl, My My, Hey Hey ja Like a Hurricane.

Siellä oli sellainen teipein rajattu alue, johon sai mennä jo tunteja ennen keikkaa päästäkseen eturiviin. Puoli tuntia ennen esityksen alkua jonolla oli jo mittaa kuin nälkävuodella. Ehdotonta plussaa oli se, että etenkin sen jonon kärkeä katsellessa tunsin minäkin itseni nuoreksi.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Neil Young julkaisee tammikuussa The Visitor-nimisen studiolevyn
Levyhän julkaistiin jo kuluneella viikolla... Eikä siinä kaikki, Niilo julkaisi samalla arkistonsa netissä, eli siellä on koko tuotanto nyt tutkittavana ja nautittavana: neilyoungarchives.com/

Ilmaiseksi.

Olin joskus vuosia sitten jenkeissä Oraclen Java konferensisa ja silloin Neil kävi paikanpäällä ilmoittamassa tästä arkistointiprojektistaan. Silloin suunnitelma oli julkaista tuotanto bluray formaatissa, mutta nyt aika on ajanut siitäkin teknologiasta ohi ja projektin teknologia onkin muuttunut streamaukseksi. Neil on aina puhunut äänenlaadun tärkeydestä, itse muistelen että mies aikoinaan kritisoi jopa cd-levyn äänentasoa, mutta on sentään levyt siinä muodossa saatavilla olleet.

Mutta onhan tuossa nyt julkaistussa arkistossa tällaiselle vain osittain Youngin tuotannon tuntevalle fanille hämmästelemistä. Kiitos Neil!
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Skruf kommentti yo. minulle tuli jotenkin Harvest mieleeni tuosta, mutta jopa enemmän CSNY.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Neil Young & Crazy Horse julkaisee loppuvuodesta seuraajan vuoden 2019 Colorado-albumille, joka oli ensimmäinen Youngin ja Crazy Horse -yhtyeen yhteinen levy sitten vuoden 2012. Uuden pitkäsoiton nimi on Barn ja se näkee päivänvalon 10. joulukuuta.

Biisilista näyttää seuraavalta:

01 Song Of The Seasons
02 Heading West
03 Change Ain’t Never Gonna
04 Canerican
05 Shape Of You
06 They Might Be Lost
07 Human Race
08 Tumblin’ Thru The Years
09 Welcome Back
10 Don’t Forget Love
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Neil julkaisee muuten joulukuun 8.päivä albumin joka koostuu hänen kataloginsa akustisista sooloversioista. Mahtuu mukaan myös yksi aiemmin julkaisematon kappale nimeltään If You Got Love. Albumi tullaan julkaisemaan vinyylinä, Blu-rayna, cd:nä ja läpinäkyvänä lp:nä.



1. I’m the Ocean
2. Homefires
3. Burned
4. On the Way Home
5. If You Got Love
6. A Dream That Can Last
7. Birds
8. My Heart
9. When I Hold You in My Arms
10. Mother Earth
11. Mr Soul
12. Comes a Time
13. Don’t Forget Love
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös