Naisasiat

  • 7 483 394
  • 26 542

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
No nyt on sitten etäsuhde pystyssä. Ei voi tulla kuin hyvä.
Kerron mielestäni hauskan anekdootin. Naiseni oli työhaastattelussa jonkin toimiston johtoon. Sanoin, että tämähän on hieno juttu; sinä voit painaa uraa ja minä voin jäädä koti-isäksi sitten aikanaan. Vastauksena tuli napakka ilmoitus, että etkö sinä poikakulta ymmärrä, ettei tämä maailma niin toimi. Jos lapsia tulee, niin hän hoitaa kodin ja minä hoidan massit.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Kerron mielestäni hauskan anekdootin. Naiseni oli työhaastattelussa jonkin toimiston johtoon. Sanoin, että tämähän on hieno juttu; sinä voit painaa uraa ja minä voin jäädä koti-isäksi sitten aikanaan. Vastauksena tuli napakka ilmoitus, että etkö sinä poikakulta ymmärrä, ettei tämä maailma niin toimi. Jos lapsia tulee, niin hän hoitaa kodin ja minä hoidan massit.
Ja sitten ihmetellään miksi isiä on niin vähän lasten kanssa kotona :) Olen keskustellut ko asiasta useamman naisen kanssa ja aika monesti olemme tulleet päätelmään että naiset kuitenkin haluavat itse jäädä ennemmin kotiin kuin antavat miehelle mahdollisuuden,
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Ja sitten ihmetellään miksi isiä on niin vähän lasten kanssa kotona :) Olen keskustellut ko asiasta useamman naisen kanssa ja aika monesti olemme tulleet päätelmään että naiset kuitenkin haluavat itse jäädä ennemmin kotiin kuin antavat miehelle mahdollisuuden,

Tottakai haluavat, sillä onhan se aivan loistavaa viettää duunista stressi-vapaa vuosi jos siihen taloudelliset edellytykset löytyvät! Minä olin aikanaan varmaankin niitä harvoja koti-isiä vuoden ajan, kun vaimoni sai hiukan yllättäenkin sellaisen työtarjouksen josta ei voinut kieltäytyä esikoisemme oltua vasta vuoden ikäinen. Emme halunneet laittaa niin pientä vielä hoitoon, joten teimme päätöksen, että itse luovuin omasta duunistani ja viimeistelin loppurutistusta vaille valmiit opinnot ollen kotona lapsemme kanssa. Elämäni yksi parhaista vuosista aivan ylivoimaisesti. Yllättävää oli se, että paheksuntaa tuli juurikin muutamilta naisilta, erityisesti vaimoani, mutta myös minua kohtaan. No, tuli myös paljon (enemmän) positiivista kommenttia, joten eipä nuo negatiiviset kommentit juurikaan muuta aiheuttaneet kuin huvittuneisuutta.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Juu naisethan usein niin haluavat ja ovat monet ainakin lakimuutoksia vastaan, mutta kyllä kai se on vääjäämätöntä että laki tulee muuttumaan niin että täyden vanhempainvapaan tuen saadakseen perheessä täytyy jonkun ajan olla kummatkin kotona(eivät samaan aikaan mutta vuorotellen siis). Nykyinen lakihan on ollut ihan karmea viritys kaikkine seurauksineen.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse olen viettänyt kaksi kertaa vuoden ajan koti-isänä lapseni kanssa. Elämäni parhaimmat vuodet, ei voi mitään.

Eli kyllähän sen ymmärtää jos naiset haluavat itsekkäästi pitää kiinni kotiäitiydestä. Vaimolleni riitti kotona olemiseen ensimmäiset kymmenet kuukaudet ja minulle jäi toiset vuodet päälle. Fifty-sixty. Se on tasa-arvoa se.

Itse en kyllä ymmärrä sitä glooriaa ja ihailua mikä kotona olemiseen liitetään naisten toimesta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nämä tasa-arvo asioiden jakautuma menee yleensä näin:
Naiset (ja miehetkin) haluavat, että yhteiskunnassa toteutuisi esim. tulojen tasa-arvo.
Omaan elämäänsä naiset (ei saa yleistää, mutta 95%) haluavat itseään enemmän ansaitsevan puolison.

Sama logiikka lastenhoidon järjestämisessä; yleisesti halutaan miesten ottavan enemmän vastuuta. Selvä enemmistö kuitenkin yksityiselämässä ajattelee toisin. Äidit haluavat ihan itse vaalia emon ja poikasen välistä suhdetta ja koiras lähetetään mielellään ravinnon hakuun.

Oikeasti on yksi asia, jota lastenhoidon järjestämisessä ei tule unohtaa: jos toinen vanhemmista on yksityisellä työnantajalla ja toinen julkisella, niin julkisen työnantajan prosessista lohkaistaan perheelle enemmän.

Jos olen oikein ymmärtänyt, on @BaronFIN julkisella töissä? Jos ymmärsin väärin, niin sori siitä.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Itse olen viettänyt kaksi kertaa vuoden ajan koti-isänä lapseni kanssa. Elämäni parhaimmat vuodet, ei voi mitään.

Eli kyllähän sen ymmärtää jos naiset haluavat itsekkäästi pitää kiinni kotiäitiydestä. Vaimolleni riitti kotona olemiseen ensimmäiset kymmenet kuukaudet ja minulle jäi toiset vuodet päälle. Fifty-sixty. Se on tasa-arvoa se.

Itse en kyllä ymmärrä sitä glooriaa ja ihailua mikä kotona olemiseen liitetään naisten toimesta.

Minun ex-vaimo ei halunnut lapsia hoitoon ennen kuin täyttävät kaksi vuotta. Viihtyi hyvin ensimmäisen kanssa kotona ja sillä välin toinen olikin jo tuloillaan. Viihtyi senkin ajan hyvin mutta sai hyvän työtarjouksen ja mulla taas oli sellainen tilanne että oli mahdollisuus jäädä kotiin. Hyvin meni kahdeksan kuukautta kotona ja ex-vaimo sai käynistettyä uransa. Muutenkin minusta oli loistavaa aikaa kun sai olla himassa lasten kanssa ja niin oli minun ex-vaimostakin. Edelleen nämä pitäisi saada sovittua perheessä ja mennä sitä kautta. Ei pakottaa kaikkia osallistumaan tai siihen että muksut on dumpattava heti tarhaan ku tissistä laskevat irti.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Nykyisellään kun olen yksityisellä, niin en uskaltaisi edes kysyä.
Eihän se nyt ole mikään työnantajan myöntämä (tai työantajan mielipiteestä kyse) asia vaan saa sitä mieskin ihan lakisääteisesti olla vapaalla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Joo no en tiedä koeajalla voi olla vähän huono, mutta kun koeaika päättyy niin ei työnatajalla ole asiaan mitään sanomista. Eikä kai koeajallekaan mutta jos työsuhde päätetään niin siinä on tietenkin oma hommansa todistaa että päätetty hoitovapaan takia.
 
Juu naisethan usein niin haluavat ja ovat monet ainakin lakimuutoksia vastaan, mutta kyllä kai se on vääjäämätöntä että laki tulee muuttumaan niin että täyden vanhempainvapaan tuen saadakseen perheessä täytyy jonkun ajan olla kummatkin kotona(eivät samaan aikaan mutta vuorotellen siis). Nykyinen lakihan on ollut ihan karmea viritys kaikkine seurauksineen.

En ole jaksanut seurata sen syvällisemmin uuden lain valmistelua ja siihen liittyvää keskustelua, mutta noin yleisellä tasolla mietin, että miten tuollainen pakottaminen olisi parempi vaihtoehto kuin nykyinen laki, joka antaa kuitenkin mahdollisuuden jakaa vanhempainvapaan molempien vanhempien kesken ihan oman maun mukaan?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
En ole jaksanut seurata sen syvällisemmin uuden lain valmistelua ja siihen liittyvää keskustelua, mutta noin yleisellä tasolla mietin, että miten tuollainen pakottaminen olisi parempi vaihtoehto kuin nykyinen laki, joka antaa kuitenkin mahdollisuuden jakaa vanhempainvapaan molempien vanhempien kesken ihan oman maun mukaan?
Ainakin sillä logiikalla, että naiset käyttävät niitä nykyisin miehiä enemmän, minkä työnantajat tietävät, mikä johtaa nuorten naisten ongelmiin saada toistaiseksi voimassaoleva työsopimus. Jos se olisi pakolla 50/50, naimaikäiset naiset ja miehet olisivat työnantajiin nähden samalla viivalla.

Minusta oikeampi malli ongelman korjaamiseksi olisi tosin typerien perhevapaat paikalliseksi tekevien tes-kirjausten poistaminen ja lakisääteisen päivärahan nostaminen kaikilta työnantajilta kerättävällä rahapoolilla.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
En ole jaksanut seurata sen syvällisemmin uuden lain valmistelua ja siihen liittyvää keskustelua, mutta noin yleisellä tasolla mietin, että miten tuollainen pakottaminen olisi parempi vaihtoehto kuin nykyinen laki, joka antaa kuitenkin mahdollisuuden jakaa vanhempainvapaan molempien vanhempien kesken ihan oman maun mukaan?

Kuten tuossa mainittiin (ja muistakin tähän ketjuun tulleista kommenteista) niin fakta on se että ihmiset eivät käytä valintaa tasaisesti vaan naiset ovat huomattavasti enemmän vapailla, mikä aiheuttaa kaikkea ongelmaa. Tuota ei voi oikein korjata muuta kun pakolla, asenteiden luonnollista muuttumista saadaan potentiaalisesti odotella maailman tappiin asti. Mitään konkreettista lakia ei kai ole vielä valmisteilla mutta monet puolueet ja ainakin STTK ja FK ovat esittäneet omia mallejaan jotka kaikki sisältävät juurikin elementin siitä että molempien olisi oltava vapaalla. Enpä usko että kukaan muu kuin mahdollisesti persut ja kristilliset kannattavat tätä nykyistä linjaa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Suurinta vääryyttä nykytilanteessa kokevat naiset, jotka eivät edes aio tehdä lapsia, mutta jotka silti joutuvat kärsimään muiden naisten perhevapaapäätöksistä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen ulkomailla, ja tyttöystävä "mahdollisesti raskaana" sekä ei suostu puhumaan, ignooraa viestini lähes kokonaan. Huolettaa, että hänen käytöksensä johtuu raskaustestin tuloksesta.

Tietenkin johtuu vaan kumpi olisi haluttu tulos? Raskaanahan tuo ilman muuta on.

Minullakin on tilanne päällä, mutta katsotaan nyt ensin mitä viikonloppu tuo tullessaan. Niinkin voi käydä, että ei välttämättä mitään kovin kivaa.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Olen ulkomailla, ja tyttöystävä "mahdollisesti raskaana" sekä ei suostu puhumaan, ignooraa viestini lähes kokonaan. Huolettaa, että hänen käytöksensä johtuu raskaustestin tuloksesta.

Näimme nopeasti toisemme, mutta paljoa emme pystyneet puhumaan, nainen vain katsoi minua hiljaa ja halasi. Olen hämmentynyt ja lukossa, en tiedä miten pitäisi reagoida hänen käytökseensä. Rakastan kyllä häntä, ja olen pyrkinyt antamaan hänelle aikaa puhua. Mutta tuntuu pahalta tällä hetkellä.
Tee selväksi se, että vaikka nykyhetki ei vastaakkaan arkielämää niin olet tässä ja nyt jos/kun sinua tarvitaan. Se hetki lähestyy vääjäämättä. Anna tilaa, anna aikaa mutta ole lähellä.
nimim. 29:n yhteiselovuoden kokemus
 

ipaz

Jäsen
Koin pitkästä tuossa alkusyksystä sellaisen lyhyen, voisiko sanoa romanssinpoikasen. Nainen oli ennestään puolituttu ja teki itse aloitteen tapaamisesta. No sitten nähtiin ja oli kivaa, nähtiin uudelleen, pantiin. Pidettiin yhteyttä ja nähtiin ja pantiin taas. Sellaista huoletonta mukavaa ajankulua ilman mitään suuria korulauseita. Viihdyttiin selkeästi keskenämme. No mutta sitten mulla alkoi järjetön ennalta odottamaton työputki, joka vei kaiken ajan ja mehut miehestä. Hän ehdotti että nähtäisiin, mutta hyvä kun jaksoin puhelimen viestiin iltaisin vastata. Pikkuhiljaa yhteydenpito lakkasi pariksi viikoksi kokonaan, ihan luonnollista kai kun en siis itsekään aktiivisesti aloitteita tehnyt.

Töissä hommat rauhoittui ja alkoi tulla taas vapaa-aikaa, niin otin yhtyettä. Mimmi vastasi viestiin, että kiva kuulla sustakin ja normaalit utelut. Siinä kun sitten viestiteltiin ja ehdotin että hän tulisi viettämään lauantai-iltaa luokseni, niin tuli vastaus että sori: mä olen tavannut tosi kivan miehen ja me vähän niinkun seurustellaan... No ei siinä sitten mitään, aikuinen ihminen tekee mitä haluaa, enkä minä erityisen "jätetyksi" itseäni tuntenut mutta silti pisti vähän miettimään, että mitähän tässä nyt oikein tapahtui. Hän oli ollut todella pitkään sinkkuna, kuten minäkin, joten tuli vaan mieleeni että hakikohan hän vähän vaan vauhtia meikäläisestä päästäkseen takaisin ns. markkinoille. Vähän tuli taas sellainen olo että paskaaks tässä edes yrittää mitään ihmeempiä naisjuttuja. Ihan hyvin kun viihdyn itseksenikin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hän oli ollut todella pitkään sinkkuna, kuten minäkin, joten tuli vaan mieleeni että hakikohan hän vähän vaan vauhtia meikäläisestä päästäkseen takaisin ns. markkinoille. Vähän tuli taas sellainen olo että paskaaks tässä edes yrittää mitään ihmeempiä naisjuttuja. Ihan hyvin kun viihdyn itseksenikin.

Ei hän sinua sen enempää tahallaan kusettanut tai vauhtia hakenut, mutta tämä on vain taas karu osoitus siitä, että tytöt voivat päättää kenen kanssa ja milloin seurustelevat ihan tuosta vain.

Jos lauantaiaamuna heräät sinkkutyttönä ja alat miettiä, että olisi aika taas seurustella, niin halutessasi sinulla on alkuiltaan mennessä parisuhde.

Miehillä sellaisen löytymiseen voi mennä vuosia tai ei välttämättä kaikille tapahdu edes koskaan.
 

sinikettu

Jäsen
Ei hän sinua sen enempää tahallaan kusettanut tai vauhtia hakenut, mutta tämä on vain taas karu osoitus siitä, että tytöt voivat päättää kenen kanssa ja milloin seurustelevat ihan tuosta vain.

Jos lauantaiaamuna heräät sinkkutyttönä ja alat miettiä, että olisi aika taas seurustella, niin halutessasi sinulla on alkuiltaan mennessä parisuhde.

Miehillä sellaisen löytymiseen voi mennä vuosia tai ei välttämättä kaikille tapahdu edes koskaan.
Tämä nyt vähän riippuu. Keskimääräinen nainen on kuitenkin parisuhdemarkkina-arvoltaan huomattavasti korkeammalla kuin keskimääräinen mies. Samoin pitkän ja lyhyen ajan suhteet ovat luonteeltaan erilaisia. Naisten on todella helppo saada lyhyitä suhteita ja miehille se on vaikeampaa. Kun mennään pitkäaikaisiin parisuhteisiin, niin tilanne hieman muuttuu.

Korkean markkina-arvon naisten on hankalampi saada pitkäaikaisia parisuhteita, sillä samanveroisia miehiä on suhteessa vähemmän kuin naisia. Samoin miehiä kiinnostaa yleensä ainakin nuorempana enemmän lyhytaikaiset suhteet useiden partnereiden kanssa. Tämä erityisesti korkean statuksen miehillä. Vuosia kestävissä parisuhteissa miehet ovat yleisesti ottaen etulyöntiasemassa. Jos mies osaa tehdä asiat oikein ja on valmis sitoutumaan pitkäaikaiseen parisuhteeseen, niin omaa tasoa korkeammalla olevan partnerin hankinta ei ole välttämättå niin hankalaa.

Sanotaanko, että naisista himoittavin 50 prosenttia kykenee melkeinpä valitsemaan parisuhteensa milloin ja miten haluaa. Miehillä luku on paljon pienempi, ehkä 20 prosenttia. Tämä toki yleisten realiteettien puitteissa. Miehillä alhaisimmat kymmenet prosentit eivät yleensä saa mistään, vaikka haluaisikin. Naisilla tämä osuus lienee hyvin pieni, ehkä alle kymmenen prossaa.

Kaiken kaikkiaan naiset ovat vahvemmalla parisuhde-asioissa ja se on pystytty todentamaan muun muassa geneettisillä tutkimuksilla. Arviolta 80 prosenttia koskaan sukukypsyyteen kasvaneista naisista on saanut jälkeläisiä, kun taas miehillä luku on noin 40 prosenttia.

Tosin yhteiskunnallisella tasolla miehet ovat alkaneet tippumaan aika lailla kelkasta naisiin suteutettuna. Nykyään on helppo olla keskitasoa ylemmällä oleva mies, jos pitää itsestänsä edes jollain tavoin huolta ja harjottelee tarvittavia asioita.
 

sinikettu

Jäsen
Pikkuhiljaa yhteydenpito lakkasi pariksi viikoksi kokonaan, ihan luonnollista kai kun en siis itsekään aktiivisesti aloitteita tehnyt.

Hän oli ollut todella pitkään sinkkuna, kuten minäkin, joten tuli vaan mieleeni että hakikohan hän vähän vaan vauhtia meikäläisestä päästäkseen takaisin ns. markkinoille. Vähän tuli taas sellainen olo että paskaaks tässä edes yrittää mitään ihmeempiä naisjuttuja. Ihan hyvin kun viihdyn itseksenikin.
Todennäköisesti tilanne on osittain näin. Kun hiljaiseloa oli ollut pidemmän aikaa, nainen varmastikin ajatteli, että kiinnostus on vähentynyt sinun päässäsi, päätti käyttää uuden seurusteluputken tuomaa boostia itsetuntoon ja aktiivisuuten, ja hommata itsellensä uuden seurustelukumppanin. Tai sitten sattumalta tapasi maskuliinisemman uroon ja lähti hänen matkaansa.

Laajemmasta perspektiivistä katsottuna ihan fiksu veto naiselta. Hyvin harva nainen alkaa seurustelun alussa odottamaan tuollaisissa tilanteissa, jos muut prospektit ovat edes kohtuullista luokkaa. Olisit kenties kyennyt jatkamaan seurustelua, jos olisit ollut aktiivisempi. Hankala sanoa, kun naiselle on voinut tapahtua tuhat ja sata eri asiaa, jota hän ei sinulle kerro.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Siinä kun sitten viestiteltiin ja ehdotin että hän tulisi viettämään lauantai-iltaa luokseni, niin tuli vastaus että sori: mä olen tavannut tosi kivan miehen ja me vähän niinkun seurustellaan..
Kun olet osoittanut noin vähän kiinnostusta naistä kohtaan ettekä ole puolin ja toisin mitenkään sitoutuneet niin eipä mielestäni ole ihme, että hän on uuden karpaasin kanssa, kun on näköjään tällaisen kohdannut. Ehkä tämä mies osoittaa naiselle enemmän huomiota ja haluaa olla enemmän hänen kanssaan kuin sinä. Ei sitä pidä henkilökohtaisesti ottaa.
 

sinikettu

Jäsen
Sanotaanko, että naisista himoittavin 50 prosenttia kykenee melkeinpä valitsemaan parisuhteensa milloin ja miten haluaa. Miehillä luku on paljon pienempi, ehkä 20 prosenttia. Tämä toki yleisten realiteettien puitteissa. Miehillä alhaisimmat kymmenet prosentit eivät yleensä saa mistään, vaikka haluaisikin. Naisilla tämä osuus lienee hyvin pieni, ehkä alle kymmenen prossaa.
Case in point:

Tinderissä top 20 % miehistä kilpailee top 78 % naisista. Ja toisin päin, 80 prosenttia miehistä kilpailee 22 % alimman luokan naisista.

Tinder näyttää olevan varsin pätevä tosielämän internet-simulaatio lyhyen aikavälin parisuhteista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös