Myötähäpeäketju

  • 66 670
  • 287

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Miksei perunoihin sitten jää koukkuun?

Minä olen jäänyt, pysyvästi, perunaan sen kaikissa muodoissa. Tuo A-studion keskustelu oli kyllä hauska ja mielenkiintoinen näin 40 vuotta tupakoineen näkökulmasta.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kyllä koin myötähäpeää tuon naisen puolesta. Jeesus mikä idiootti. Vastapuolella kylmän viileästi hyvin argumentoiva, tieteeseen nojaava ja selkeää puhetta suoltava tohtori (käsittääkseni). Vastapuolella AMK Sosionomi joka siteerasi myös jotain omaa tutkielmaansa ja hoki "kyllä niitä tutkimuksia on" ja käski käydä jossain nettisivulla niitä katsomassa. Olisihan tuohon tupakan puolustajaksi löytynyt joku täysijärkinen ihminen jos olisi yrittänyt.

Käänsin kanavaa tuon yhden kohtauksen jälkeen kun en kestänyt tuota idioottia.

Tämä naislääkäri, tohtori kenties, oli sukunimeltään Patja. En tiedä onko hän ollut elämässään patjana mutta en yhdy em. lääkäriin edes verbaalisella tasolla.En usko kieltoihin vaan yksilönvapauteen ja valistukseen.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Minä olen jäänyt, pysyvästi, perunaan sen kaikissa muodoissa.

Jos tuo kerran paikkansa pitää, esitän valistuneen arvauksen, että tupakoinnin keksijä oli irlantilainen.
 

sinikettu

Jäsen
Miksei perunoihin sitten jää koukkuun?
Tupakan nikotiinin valtava addiktiopotentiaali johtuu todella paljon siitä, että kun tupakansavua hengitetään keuhkoihin, keuhkorakkuloista imeytyy nopeasti suuri määrä nikotiinia, joka pääsee keuhkolaskimosta sydämen vasempaan kammioon, jonka kautta sydän pumppaa vahvasti nikotiinipitoisen veren suoraan aivoihin suurina määrinä lyhyessä ajassa. Aivoissa nikotiini sitten saa aikaan suuren dopamiinivasteen, joka on kaiken addiktion perusta. Esimerkiksi nikotiinilaastari ei ole läheskään niin addiktoivaa kun tupakka, sillä nikotiini imeytyy ihon pienistä pintaverisuonista tasaisemmin ja pienempinä annoksina eri puolille elimistöä, joten veren nikotiinikonsentraatio pysyy verraten pienenä eikä aiheuta niin suurta dopamiinin vapautumista aivoissa eikä täten ole niin addiktoivaa.

Rautalangasta vääntäen: ratkaisevinta on aivoihin menevän veren sen hetkinen nikotiinikonsentraatio.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tupakan nikotiinin valtava addiktiopotentiaali johtuu todella paljon siitä, että kun tupakansavua hengitetään keuhkoihin, keuhkorakkuloista imeytyy nopeasti suuri määrä nikotiinia, joka pääsee keuhkolaskimosta sydämen vasempaan kammioon, jonka kautta sydän pumppaa vahvasti nikotiinipitoisen veren suoraan aivoihin suurina määrinä lyhyessä ajassa. Aivoissa nikotiini sitten saa aikaan suuren dopamiinivasteen, joka on kaiken addiktion perusta. Esimerkiksi nikotiinilaastari ei ole läheskään niin addiktoivaa kun tupakka, sillä nikotiini imeytyy ihon pienistä pintaverisuonista tasaisemmin ja pienempinä annoksina eri puolille elimistöä, joten veren nikotiinikonsentraatio pysyy verraten pienenä eikä aiheuta niin suurta dopamiinin vapautumista aivoissa eikä täten ole niin addiktoivaa.

Rautalangasta vääntäen: ratkaisevinta on aivoihin menevän veren sen hetkinen nikotiinikonsentraatio.

Entä onko myös perunanlehdissä nikotiiniä? Voisiko periaatteessa jäädä koukkuun polttamalla perunaa? Tai siis mihin vaan voi jäädä koukkuun, mutta toimiiko tuo samalla tavalla? Joo, oon vähän kuutamolla kaikista aineista ja biologiajutuista...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä olen jäänyt, pysyvästi, perunaan sen kaikissa muodoissa.

Perunaan voi jäädä koukkuun ihan kotioloissa. Niitä paistinpannulle, paljon oliiviöljyä, suolaa ja pippuria. Toimii oikein hyvin, vaikka ehkä vähän sitten se lihanhimo myös tulee. Saa kuitenkin energianhimon tyydytettyä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jos tuo kerran paikkansa pitää, esitän valistuneen arvauksen, että tupakoinnin keksijä oli irlantilainen.

Jos lähtisin arvailemaan ja miksi en lähtisi niin sanoisin että perunan isä on skotti, sillä samanlaista riippuvuutta aiheuttaa hyvä viski kuin perunakin. Tupakka ei liity tähän millään tavalla.
 

sinikettu

Jäsen
Entä onko myös perunanlehdissä nikotiiniä? Voisiko periaatteessa jäädä koukkuun polttamalla perunaa? Tai siis mihin vaan voi jäädä koukkuun, mutta toimiiko tuo samalla tavalla? Joo, oon vähän kuutamolla kaikista aineista ja biologiajutuista...
Nikotiini on nikotiini, olipa se missä tahansa kasvissa. Tosin jotkut yhdisteet saattavat olla inaktiivisessa muodossa tai niiden biosaatavuus (imeytyminen, metabolisointi, ym.) saattaa olla huono, mutta nikotiinin kohdalla ei noilla liene väliä. Jos sen nikotiinin aivoihin saakka saat samanlaisena annoksena kuin tupakasta, niin se on tasan tarkkaan yhtä addiktoivaa fysiologisessa mielessä, olipa se perunasta, jugurtista tai pumpernikkelistä. En tiedä paljon perunassa on nikotiinia, mutta taitaa olla niin pieniä määriä, ettei niillä ole mitään väliä. Vähän niin kuin omenassa on pieniä määriä etanolia ja metanolia, mutta en nyt silti väittäisi, että vihannestorin eväillä saisi itsensä sokeaksi juopoksi.

edit: Sisäinen uteliaisuuteni vei vallan ja kävin tarkistamassa paljon potussa on nikotiinia. Otetaan esimerkiksi punainen Marlboro, jossa on 0.75mg nikotiinia per tupakka. Tuon nikotiinimäärän saadakseen on syötävä noin 105 kg perunaa, jos virheellisesti oletetaan perunan nikotiinin imeytyvän tupakan lailla. Mutta vihannesmaailman nikotiinihirmu näyttää olevan munakoiso, jota täytyy puputtaa vain 7,5 kg saadakseen 0.75mg nikotiinia. Nikotiinipitoisuudet on otettu tästä
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Eikös myötähäpeä tarkoita sitä että ihmisen käytös laukaisee jonkin sinussa itsessäsi olevan häpeän tunteen, josta et muuten ole tietoinen? Eli sinussa itsessäsi on häpeää? Miksi muuten tuntea häpeää toisen ihmisen tekemisistä? Voi olla että tämä on jotain ihan höpönlöpöäkin, mutta on varmasti terveempiäkin tapoja reagoida kuin myötähäpeä siihen jos joku mokaa. Ei sillä ettenkö itse tuntisi tuota myötähäpeää joissain tilanteissa.

Tärkeä asia, että mikä myötähäpeän laukaisee. Voi toki olla, että aika usein niitä asioita myötähäpeää, jotka itseä voisi hävettää. Mutta myötähäpeässä, niin kuin sanakin kertoo, kysymys on ennen kaikkea häpeän tunnistamisesta ja toisaalta asettumisesta toisen saappaisiin, kyvystä nähdä asia toisen näkökulmasta. Myötätunnossakin on kysymys sekä kyvystä tuntea että kyvystä katsoa asiaa jonkun muun vinkkelistä.

Mitä sitten itse häpeä on? Yksinkertaistettuna voitaisiin sanoa, että se on vastavuoroisuuden puutetta. Sitä voi tuntea ikään kuin sekä subjektina että objektina. Subjektina: en ole palauttanut lainaamiani rahoja. Objektina: näet kadulla jonkun selän puolelta, ja menet hakkamaan häntä tuttavallisesti, mutta kun jannu kääntyy ja hän näyttääkin ei-tuttuna kylmää naamaa, häpeät. Häpeän kokemisen voi varmaankin nähdä sekä positiivisena että negatiivisena asiana. Positiivisena sitä voi pitää siinä mielessä, että se on osoitus kyvystä tunnistaa vuorovaikutustilanteita (autisti ei varmaankaan tunne häpeää). Toisaalta häpeän katsotaan juontuvan erityisesti lapsuuden tilanteista, joissa ei ole saanut (usein äidiltä) vastavuoroisuutta.

Joten, myötähäpeässä tunnistat vastavuoroisuuden puutteen potentiaalin toisen käyttäymisessä ja kykenyt asettumaan hänen asemaansa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mitä sitten itse häpeä on? Yksinkertaistettuna voitaisiin sanoa, että se on vastavuoroisuuden puutetta. Sitä voi tuntea ikään kuin sekä subjektina että objektina. Subjektina: en ole palauttanut lainaamiani rahoja. Objektina: näet kadulla jonkun selän puolelta, ja menet hakkamaan häntä tuttavallisesti, mutta kun jannu kääntyy ja hän näyttääkin ei-tuttuna kylmää naamaa, häpeät. Häpeän kokemisen voi varmaankin nähdä sekä positiivisena että negatiivisena asiana. Positiivisena sitä voi pitää siinä mielessä, että se on osoitus kyvystä tunnistaa vuorovaikutustilanteita (autisti ei varmaankaan tunne häpeää). Toisaalta häpeän katsotaan juontuvan erityisesti lapsuuden tilanteista, joissa ei ole saanut (usein äidiltä) vastavuoroisuutta.

Alleviivatussa tapauksessa kuumottelisin, että mistä saisin rahat. Boldatussa kohdassa pahoittelisin ja kertoisin erehtyneeni henkilöstä (ketään en menisi hakkaamaan, mutta jos vaikka siis olalle kopauttaisin). Olenko siis autisti vai olenko saanut lapsuuden tilanteissa vastavuoroisuutta (erityisesti äidiltä)? No joo, ensimmäiseen tiedän kyllä vastauksen.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos joku joskus kysyy, että mistä löytyy maailman surkein jäätelö, niin sitähän löytyy Norjasta. Olimme kumminkin kesäkuumalla jonottamassa sitä trondheimilaisesta jätsikojulta. Puistoalueella tepastelee tällainen rantojen päivettynyt herrasmies, jolla on todella risaiset ja paskaiset vaatteet sekä muovipussit kenkien tilalla.
Hieman vahingoniloisina toteamme, että hyvä kun näitä spurguja löytyy muualtakin kuin vain Suomesta.

Jonkin ajan kuluttua itsekseen mutiseva tyyppi tulee kohdallemme penkomaan roskista, ilmeisesti tyhjien tölkkien tai pullojen toivossa… spuge mutisi ja kiroili itsekseen suomen kielellä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jos joku joskus kysyy, että mistä löytyy maailman surkein jäätelö, niin sitähän löytyy Norjasta. Olimme kumminkin kesäkuumalla jonottamassa sitä trondheimilaisesta jätsikojulta. Puistoalueella tepastelee tällainen rantojen päivettynyt herrasmies, jolla on todella risaiset ja paskaiset vaatteet sekä muovipussit kenkien tilalla.
Hieman vahingoniloisina toteamme, että hyvä kun näitä spurguja löytyy muualtakin kuin vain Suomesta.

Jonkin ajan kuluttua itsekseen mutiseva tyyppi tulee kohdallemme penkomaan roskista, ilmeisesti tyhjien tölkkien tai pullojen toivossa… spuge mutisi ja kiroili itsekseen suomen kielellä.

Ihanko oikeasti luulit norskiksi? Hypoteettinen hahmo nimeltään "norjalainen spurgu" vastaa keskituloista suomalaista. Sitä paitsi Norjassa on hyvää jäätelöä. Kalja sentäs ei ole sen kummempaa kuin Suomessa.
 
Paskat, väärin ostettu.
No onhan nyt ihan just tullu näitä kolmen kaverin jäätelöitä sun muita, mut kaupassa sitä tulee edelleen jatkettua aina suoraan pakastemarjojen luo pysähtymättä jätskihyllyn kautta, joten enpä tiedä onko ne jo löytäneet tiensä tänne kehä kolmosen ulkopuolelle. Lidlin ruskea suklaajätski kyllä oli ihan ok kun viisaudenhammaskipuihin sitä tällä vuosikymmenellä söin, mut se nyt ei ookkaan Suomesta. Myös Magnumit on olleet semihyviä, mut nekin on alusta lähtien olleet Unileverin.

Jostain suomalaisesta maitotuotteiden kevytvillityksestähän se suomijätskien aneemisuus otaksuakseni johtuu. Kun raaka-aine on rasvaisen kerman sijaan aina vesilitku, niin jäätelöstäkin tulee sitten kermaisen sijaan kusinen sorbetti.

EDIT: Perun puheeni. Helsingin Jäätelötehdas on Suomessa tehnyt hyvää jäätelöä ja olen sitä ostanutkin.
 
Viimeksi muokattu:

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Jaa. Täälläkin on näköjään keskusteltu eilisestä A-Talkista. Myönnän, että ärsytyksen lisäksi koin jonkinlaista myötähäpeää, kun tämä nainen kaiken lisäksi juhli lopussa kuin pikkutyttö hiekkalaatikolla saadessaan tahtomansa.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Riku Niemisen ohjelma. Jokainen hahmo näyttää ja kuulostaa Riku Niemiseltä. Sitten kohtauksen jälkeen tulee "Moi, mä oon Riku Nieminen" johon huijattava vastaa: "Joo, niin mä arvelinkin / Mä arvasin et se olit sä / Mä niin tiesin tän,"
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Pikkupuljuilla on omansa tietysti, mutta kyllä Valioltakin löytyy nykyään hyvää matskua, kuten Aino-sarja.
Tarkoitat varmaan Valiojäätelöä? Nestlé osti jäätelöliiketoiminnan Valiolta noin 10 vuotta sitten.
 

Nick Neim

Jäsen
Tarkoitat varmaan Valiojäätelöä? Nestlé osti jäätelöliiketoiminnan Valiolta noin 10 vuotta sitten.
Toi on muuten edelleen ihan käsittämättömän yleistä, että esimerkiksi pingviinituuttien luullaan olevan Valion kamaa. Olin myös itse siinä uskossa aika kauan noiden kauppojen jälkeenkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Alamummo ja @Kari Runk
Kyllä tuo on tiedossa, mutta arjessa tulee puhuttua Valiosta. Epätäsmällistä, kyllä, mutta ei kiinnosta. Tuotanto ja tuotekehittely molemmat löytyvät Suomesta, joten suomalaisesta tuotteesta on lisäksi kyse.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Miksiköhän nuo suomalaisten myötähäpeää aiheuttaneet kännitoilailut näyttävät aina tapahtuneen juuri ulkomailla? Itse olen havainnut vastaavaa toimintaa eniten kotimaassa, ja joka kerta on myötähäpeä ollut melkoista. Niin ja edelleen ihan sen kulttuurinkin takia. Tämänkin takia on vaikea arvostaa esim. ns. omaa sukupolvea, muka kansainvälisiä hah.

Niinhän se on omallakin kohdalla, että jos joskus suomea (onneksi ääriharvoin) kuulee niin ehkä vilkaisu ja kääntyminen täysin päinvastaiseen suuntaan mikäli mahdollista. Sen sijaan saksalaisen täällä kerran tavatessa oltiin heti kuin vanhoja naapureita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös