Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 101 301
  • 24 186

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ainoa mitä sinä tarjosit tyhjänä eteesi on oma mielesi. Sinun tekstejäsi lukemalla herää kysymys kuinka kassalla voi ihminen olla.

Mutta ethän sinä niitä edes lue. Lainaat tosin, mutta et ymmärrä.

Jatkan keskustelua vasta sitten kun pystyt edes kohtuullisessa määrin perustelemaan väitteesi siitä, että uskonnot eivät tapa, vaan ihmiset ja aatteet tai aseet eivät tapa, vaan ihmiset.

Inttäminen ei riitä. Sulla oli koko päivä aikaa kaivaa jotain, mutta etpä sitä tehnyt. Etkä tule tekemään, koska kukaan ei pysty kiistämään esimerkiksi julkisesti saatavilla olevia Jihadismin perustehtäviä ja keinoja uskonnon suojelemisessa.
 
Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mutta ethän sinä niitä edes lue. Lainaat tosin, mutta et ymmärrä.

Jatkan keskustelua vasta sitten kun pystyt edes kohtuullisessa määrin perustelemaan väitteesi siitä, että uskonnot eivät tapa, vaan ihmiset ja aatteet tai aseet eivät tapa, vaan ihmiset.

Inttäminen ei riitä. Sulla oli koko päivä aikaa kaivaa jotain, mutta etpä sitä tehnyt.

Eli toistetaan nyt vielä varmuuden vuoksi, sinä olet sitä mieltä että uskonnot, aatteet ja aseet tappavat, eivät ihmiset. Vaikka en uskovainen olekaan niin uskoisin sinun olevan väärässä, totaalisen väärässä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli toistetaan nyt vielä varmuuden vuoksi, sinä olet sitä mieltä että uskonnot, aatteet ja aseet tappavat, eivät ihmiset. Vaikka en uskovainen olekaan niin uskoisin sinun olevan väärässä, totaalisen väärässä.

Se sinun mielipiteesi ja jos olisit hiemankin tekstiäni ymmärtänyt, en kiistänyt mielipidettäsi. Mielipiteesi voi olla mitä tahansa ja sinun osalta todella mitä tahansa.

Tein sen virheen, että pyysin sinulta jotain lähteitä, tutkimuksia tai vastaavia väitteestäsi. No, niitä ei todellakaan näkynyt.

Tuosta fiksumpi kuin minä olisi jo ymmärtänyt, missä liikutaan ja lopettanut vastaamisen. Mutta jatkossa ymmärrän - kiitos siitä!
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...Voisitko vielä toistaa miten uskontojen osuus sotiin on tieteellisesti todistettu?

Tieteellisesti todistettu. Mitä on tieteellinen todistaminen historian kulkujen arvioinneissa, yhteiskuntatieteissä tai sosiologiassa?
Voitko sinä tieteellisesti todistaa, että uskonnoilla ei ole ollut osuutta sotiin. Riittää, että todistat islamin uskon osuuttomuuden. Eikö negaation kautta todistaminenkin ole tieteellistä?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tieteellisesti todistettu. Mitä on tieteellinen todistaminen historian kulkujen arvioinneissa, yhteiskuntatieteissä tai sosiologiassa?
Voitko sinä tieteellisesti todistaa, että uskonnoilla ei ole ollut osuutta sotiin. Riittää, että todistat islamin uskon osuuttomuuden. Eikö negaation kautta todistaminenkin ole tieteellistä?

Kyllähän se Stalinkin tappoi Leninin oppienkin mukaisesti. Onhan sen todistanut vissiin jo sosialistinenkin tiedemies. Bebetosta ja Erkki Tuomiojasta en menisi kuitenkaan takuuseen.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysytäänpä asiaa sen kummemmin kiertelemättä. Tässä kohtaa väite voidaan jakaa kahteen yksinkertaiseen väittämään.

1) Uskonnot eivät voi lisätä ihmisten tai ihmisryhmien väkivaltaista käyttäytymistä
2) Uskonnot voivat lisätä ihmisten tai ihmisryhmien väkivaltaista käyttäytymistä

Toisen vaihtoehdon täytyy olla absoluuttisesti väärä ja virheellinen. Kumpi on mielestäsi oikea väittämä? Vastaus mieluiten numerolla 1 tai 2.

Voisitko @bebeto vastata tähän? Sivukaupalla tässä on lähinnä länkytetty tyhjää menemättä asian ytimeen ja nyt kun sinikettu oivallisesti tarjoaa keinon punnita oma uskomus asian suhteen, jätetään se huomiotta ja jatketaan samaa tyhjän jauhamista.

Nähdäkseni (riippumatta siitä onko päättelyn lopputulos oikea) @Radiopää :n ja varsinkin @bebeto :n perustelut ovat hieman ohuita. Radiopää toteaa kärjistetysti, että uskonnot eivät aiheuta väkivaltaa, koska suurin osa muslimeista elää rauhassa. Tämän taisi bebetokin jotenkin muotoilla. Päätelmähän on täysin väärä, joskin olen samaa mieltä siitä ettei uskonto/uskonnottomuus ole sen kummempaa kuin aatteellisuus yleensä muutenkaan, sillä kyllähän tupakointi aiheuttaa syöpää ja lyhentää elinikää vaikka moni tupakoija elää jopa satavuotiaaksi. Olennaista on tällöin verrata ryhmien välisiä eroja, josta hetkessä huomataankin että tupakoitsijat ovat paljon lyhytikäisempää porukkaa kuin me muut ja syövän esiintyvyys on aivan eri tasolla. Ei kai kukaan missään väitäkään että uskonnot aiheuttavat väkivaltaa 100%:ssa uskovia, vaan että uskonto aiheuttaa väkivaltaa jolloin väkivallan pitäisi olla uskovien keskuudessa yleisempää kun muut tekijät otetaan huomioon. Huom. että tässä en ota väitteeseen kantaa, vaan pelkästään kuljen kohti oikeita kysymyksiä.

Toinen virheellinen päättelyketju on tämä @bebeto :n "nerokas" "eivät uskonnot tapa, vaan ihmiset", mikä toki sinänsä on totta. Tätähän voisi jatkaa niin, että oikeastaanhan kaikki on vain alkeishiukkasten tanssia. Tupakka-analogiassa pysyen varmaan myöskään tupakka ei bebeton mielestä tapa, vaan esim. syöpä ja muut (tupakan aiheuttamat) terveysongelmat. Ainoa mistä tässä siis tulisi keskustella, on suluissa oleva, eli aiheuttaako tupakka syöpää yms. terveysongelmia, ja uskontokontekstissa aiheuttaako uskonto väkivaltaa. Tämä osoittaa hyvin kuinka "ei ase tapa vaan ihminen" -hokema on ainoastaan keskustelun viemistä sivuraiteille ja tämä olisi kaikille täysin ilmeistä jos aiheena olisi juurikin tupakka. Ei varmaan kukaan pitäisi "ei tupakka tapa, vaan syöpä, sydänsairaus ja aivoinfarkti" -mantraa tupakkakeskustelussa toistelevaa kuvitteellista "bebetoa" kovinkaan järkevänä keskustelijana.

Mielenkiintoista luettavaa josta voisi em. nimimerkit hakea terävyyttä argumentteihinsa: Does Religion Cause Violence? | Harvard Divinity Bulletin

Tuossahan Cavanaugh käy ensin läpi juuri täälläkin hoetut perustelut siitä, miksi uskonto ei aiheuta väkivaltaa, ja hylkää ne esittäen tilalle uusia ja järkevämpiä. Koska harva kuitenkaan jaksaa tuota lukea, kopioin tähän toisen kappaleen joka sisältää pointin tuolta osin:

In this essay, I am going to challenge that conventional wisdom, but not in the ways it is usually challenged by people who identify themselves as religious. Such people will sometimes argue that the real motivation behind so-called religious violence is in fact economic and political, not religious. Others will argue that people who do violence are, by definition, not religious. The Crusader is not really a Christian, for example, because he doesn't really understand the meaning of Christianity. I don't think that either of these arguments works. In the first place, it is impossible to separate out religious from economic and political motives in such a way that religious motives are innocent of violence. How could one, for example, separate religion from politics in Islam, when Muslims themselves make no such separation? In the second place, it may be the case that the Crusader has misappropriated the true message of Christ, but one cannot therefore excuse Christianity of all responsibility. Christianity is not primarily a set of doctrines, but a lived historical experience embodied and shaped by the empirically observable actions of Christians. So I have no intention of excusing Christianity or Islam or any other faith system from careful analysis. Given certain conditions, Christianity, Islam, and other faiths can and do contribute to violence.

Sitten seuraavan kappaleen alusta päästään kysymykseen, jonka äärelle yllä itsekin johdattelin meitä:

But what is implied in the conventional wisdom that religion is prone to violence is that Christianity, Islam, and other faiths are more inclined toward violence than ideologies and institutions that are identified as "secular." It is this story that I will challenge here.

Ts. onko uskonnoissa jotain sellaista väkivaltaan kannustavaa mitä ei sekulaarisista aatteista voisi löytyä? Historian suurimpia tappajia on kuitenkin tainnut olla uskonnollisen valtion sijaan periaatteessa ateistinen valtio Neuvostoliitto. Oma kantani on, että radikaali-islamia, kuten nyt vaikka Wahhabismia, tulisi kohdella väkivaltaisena poliittisena liikkeenä, jota se kiistatta on myös. Toisten näkökenttä sumenee siten että se saa heidät näkemään kaiken islamin samanlaisena ja pahana, toisten sitten niin että he eivät tunnistaisi kansallissosialismiakaan jos se olisi pakattu "eksoottisen" uskonnon muotoon ja toivottaisivat sen lieveilmiöineen tervetulleeksi ilomielin, samaan aikaan uskonnottomien kansallissosialistien perusoikeuksia rajoittaen. Tässä en näe mitään järjellisyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Tupakka-analogiassa pysyen varmaan myöskään tupakka ei bebeton mielestä tapa, vaan esim. syöpä ja muut (tupakan aiheuttamat) terveysongelmat.

Niin tai sitten voi sanoa niin, että tupakka ei tapa, vaan ihmiset tappavat itse itsensä tupakoimalla. Joka tapauksessa on selvää, että tupakka ei tapa.

Tai jos väitätte, että tupakka muka tappaa, niin miten ihmeessä tänäänkin monet sauhuttelevat aamusta iltaan ja ovat silti hengissä vielä huomennakin?
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Siis kyllähän islam tappaa omiaan ja sivullisia. Tätäkään monen ihmisen hengen vaatinutta välikohtausta ei olisi tapahtunut, jos paikalla ei olisi ollut muslimeja: Puuttuivat rasistin huuteluun – Mies puukotti kaksi ihmistä hengiltä Yhdysvalloissa | Yle Uutiset | yle.fi

Islamin osuutta tässä tapauksessa ei ole vielä varmistettu, mutta eiköhän siellä ole kulttuurien värinää ollut kuitenkin: 8 dead including Lincoln County deputy in Mississippi shooting - MSNewsNow.com - Jackson, MS
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis eihän se uskonto ole henkilö. Uskonto on vain merkitysjärjestelmä, jonka vaikutus perustuu osittain ihmisten välisiin valtasuhteisiin yms. @bebeto on täysin oikeassa väittäessään, että uskonnon sijasta syyllisiä ovat ihmiset, jotka pohjaavat toimintaansa uskontoon.

En ymmärrä jäsenen @Cobol inttämistä yksinkertaisesta asiasta.
 

Jeffrey

Jäsen
Siis eihän se uskonto ole henkilö. Uskonto on vain merkitysjärjestelmä, jonka vaikutus perustuu osittain ihmisten välisiin valtasuhteisiin yms. @bebeto on täysin oikeassa väittäessään, että uskonnon sijasta syyllisiä ovat ihmiset, jotka pohjaavat toimintaansa uskontoon.

En ymmärrä jäsenen @Cobol inttämistä yksinkertaisesta asiasta.

Ihan oikeassahan sinä olet. Ei myöskään sodat tapa ihmisiä, vaan ne toiset ihmiset. Sotia itsessään kauhistellaan ihan syyttä suotta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan oikeassahan sinä olet. Ei myöskään sodat tapa ihmisiä, vaan ne toiset ihmiset. Sotia itsessään kauhistellaan ihan syyttä suotta.
Jep, tosin sota on selkeästi latautuneempi termi. Mutta ihmiset niissäkin ovat toimijoita.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis eihän se uskonto ole henkilö. Uskonto on vain merkitysjärjestelmä, jonka vaikutus perustuu osittain ihmisten välisiin valtasuhteisiin yms. @bebeto on täysin oikeassa väittäessään, että uskonnon sijasta syyllisiä ovat ihmiset, jotka pohjaavat toimintaansa uskontoon.

En ymmärrä jäsenen @Cobol inttämistä yksinkertaisesta asiasta.

Asia oli ja on edelleen yksinkertainen. Tosin se ei varmasti kaikille siitä huolimatta aukene.

Kysymys on siitä, mistä eilen jo väännettiin: voivatko uskonnot lisätä tappamista vai eivät. Onko jihadismilla mahdollisesti sellainen vaikutus, että se lisää sotia tai terrorismia? Totesin että jos on, uskonto on silloin osasyyllinen.

Toin jo eilen esille Oxfordin yliopiston professori Monica Duffy Toft esitti kirjassaan Rethinking Religion and World Affairs (OUP 2012), kuinka erilaiset uskonnolliset elementit ovat viime vuosikymmenten sodissa lisääntyneet.

Asiaa on sen jälkeen käsitelty ja @sinikettu asetti kysymyksen hyvin:

1) Uskonnot eivät voi lisätä ihmisten tai ihmisryhmien väkivaltaista käyttäytymistä
2) Uskonnot voivat lisätä ihmisten tai ihmisryhmien väkivaltaista käyttäytymistä

Jos uskonnon osavaikutuksen kiistää, voi kiistää samalla sen ettei tupakka tapa, vaan syöpä, kuten @BigRedCat toi tänään esille.

Mitä tulee siniketun kysymykseen, vastaus on tietenkin 2.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kysymys on siitä, mistä eilen jo väännettiin: voivatko uskonnot lisätä tappamista vai eivät. Onko jihadismilla mahdollisesti sellainen vaikutus, että se lisää sotia tai terrorismia? Totesin että jos on, uskonto on silloin osasyyllinen.
Vääntöhän alkoi vasta siitä, kun et hyväksynyt muiden määritelmää, jonka mukaan ihminen on ensisijaisesti subjekti eli toimija. Se, että aseet, uskonnot tai muut ympäröivän todellisuuden tekijät lisäävät tai vähentävät mahdollista haitallista käyttäytymistä, ei muuta alkuperäistä asetelmaa.

edit: lisään vielä sen verran, että mielestäni tuollaiset "valitse näistä vaihtoehdoista" -jutut ovat typeriä eivätkä ainakaan tässä kysymyksessä paljasta yhtään mitään. Totta kai uskonto voi toimia katalyyttina haitalliseen toimintaan. Aseiden helppo saatavuus voi olla osatekijät lisääntyneisiin tappoihin, mutta toimija on edelleenkin ihminen eikä ase. Aseiden kohdalla kiellot ja rajoitukset toimivat vielä helposti, kun kyseessä on konkreettinen asia, mistä ei ole oikein kenellekään mitään hyötyä. Uskonnon kohdalla asia on hieman monimutkaisempi
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vääntöhän alkoi vasta siitä, kun et hyväksynyt muiden määritelmää, jonka mukaan ihminen on ensisijaisesti subjekti eli toimija. Se, että aseet, uskonnot tai muut ympäröivän todellisuuden tekijät lisäävät tai vähentävät mahdollista haitallista käyttäytymistä, ei muuta alkuperäistä asetelmaa.

Höpsis. Kannattaisikohan lukea viestit ensin?

Tässä viesti johon ensimmäisenä vastasin ja vastaukseni, josta selviää aukottomasti se, että ihminen eli imaami on toimija ja uskonto välikappale:

Katselin tuossa taannoin ohjelman nimeltä Pieni Asekauppa. Siinä omistajaveljekset yhdessä muun henkilökunnan kanssa pohdiskelivat aseellista väkivaltaa Yhdysvalloissa ja totesivat etteivät aseet ketään tapa vaan ihmiset. Samaa voi soveltaa myös kaikkiin ismeihin, mukaanlukien uskonnot.i

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
edit: lisään vielä sen verran, että mielestäni tuollaiset "valitse näistä vaihtoehdoista" -jutut ovat typeriä eivätkä ainakaan tässä kysymyksessä paljasta yhtään mitään. Totta kai uskonto voi toimia katalyyttina haitalliseen toimintaan. Aseiden helppo saatavuus voi olla osatekijät lisääntyneisiin tappoihin, mutta toimija on edelleenkin ihminen eikä ase. Aseiden kohdalla kiellot ja rajoitukset toimivat vielä helposti, kun kyseessä on konkreettinen asia, mistä ei ole oikein kenellekään mitään hyötyä. Uskonnon kohdalla asia on hieman monimutkaisempi

Päinvastoin, kysymyksenasettelu oli erinomainen.

Mitä muuten tulee saivarteluusi, olisipa kiva nähdä viesti, jossa väitetään uskonnon olleen toimija ihmisen sijasta. Pelkästään minä kirjoitin eilen uskonnon olevan osatekijä tai osasyy tappamiseen eilen neljä kertaa ja ne viestit ovat tässä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päinvastoin, kysymyksenasettelu oli erinomainen.

Mitä muuten tulee saivarteluusi, olisipa kiva nähdä viesti, jossa väitetään uskonnon olleen toimija ihmisen sijasta. Pelkästään minä kirjoitin eilen uskonnon olevan osatekijä tai osasyy tappamiseen eilen neljä kertaa ja ne viestit ovat tässä.
Minä saan vähän erilaisen kuvan näistä allaolevista viesteistä:
Tässäkin olemme erimielisiä. En ole koskaan ostanut amerikkalaisen NRA:n slogania, jonka mukaan eivät aseet tapa, vaan ihmiset. Sinuun näköjään uppoaa täydellä voimalla. Ainakin jos ase vaihdetaan uskontoon, eli menet agenda edellä. Jos sinulla koskee myös aseita sama periaate kuin uskontoa, mikäpäs siinä sitten...

Kuten totesin, olemme siis eri mieltä. Uskonnot vainoavat ja tappavat, koska uskontoja edustavat korkeat, jumalaltakin viestejä saavat imaamit sekä käskevät, että pyhät kirjat kehottavat. Se, että ihminen toteuttaa imaamin jumalalta saamaa jumalaista käskyä, ei tee uskontoa osattomaksi.

Kirjoitin eilen, että aikanaan kristinusko oli samanlainen tappaja kuin islam on nyt. Kristinusko oli sitä satoja vuosia. Nykyään kristityt ovat sivistyneitä eivätkä toimi uskonsa nimissä kuten ennen.

Mutta toki jokaisella on oikeus taikauskoonsa ja väitteeseen, että uskonnot eivät tapa, vaan ihmiset. Uskontojen historia ja uskontotiede tosin pudottaa haihattelijat yhtä helposti kuin väitteen, että ei Amerikkaan voi purjehtia, koska silloin putoaa tyhjyyteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä saan vähän erilaisen kuvan näistä allaolevista viesteistä:

Luetko niitä jollain koneella, koska et ymmärrä lukemaasi? Käytin kielikuvaa "uskonnot tappavat", mutta samassa kappaleessa ja seuraavassa lauseessa on täsmennys:

se, että ihminen toteuttaa imaamin jumalalta saamaa jumalaista käskyä, ei tee uskontoa osattomaksi.

Luulisi aukevan. Koita keksiä jotain parempaa, ei nyt oikein vakuuta. Jihadismi on tappavaa. Vai oletko eri mieltä?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
edit: lisään vielä sen verran, että mielestäni tuollaiset "valitse näistä vaihtoehdoista" -jutut ovat typeriä eivätkä ainakaan tässä kysymyksessä paljasta yhtään mitään. Totta kai uskonto voi toimia katalyyttina haitalliseen toimintaan. Aseiden helppo saatavuus voi olla osatekijät lisääntyneisiin tappoihin, mutta toimija on edelleenkin ihminen eikä ase. Aseiden kohdalla kiellot ja rajoitukset toimivat vielä helposti, kun kyseessä on konkreettinen asia, mistä ei ole oikein kenellekään mitään hyötyä. Uskonnon kohdalla asia on hieman monimutkaisempi

Hetkinen, oletko tässä ihan tosissasi? Sinusta siis on olennaisempaa keskustella semantiikasta kuin itse aiheista. Lienee myöskin täysin irrelevanttia keskustella sellaisista asioista, kuten aiheuttavatko huonot olot syrjäytymistä, sillä syrjäytymisenkin aiheuttaa aina ihminen. Joko syrjäytynyt itse jäämällä syrjään tai muut jättämällä hänet syrjään. Esim. päihteiden ongelmakäytöstä yhtenä syrjäytymistä aiheuttavana syynä on turha keskustella, sillä ihminenhän se on joka niitä päihteitäkin käyttää ja tarjoaa käytettäväksi, siis toimeenpanija. Halleluja, nyt ollaan viisauden alkulähteillä. Kuten @Kirjoittelija totesi, myöskään tupakka ei tapa, vaan ihminen joka on tupakkaa polttava toimija. Saataisiinkohan täältä ketjusta ihmiset barrikadeille kapinoimaan tupakka-askien varoitustekstejä vastaan?

@sinikettu kysymyksellään nimenomaan paljastaa (olettaen että siihen vastataan) mitä vastaaja keskustelun aiheesta todella ajattelee ja kenties ajaa hänet perustelemaan kantansa. Tämä toki vaatii kysymykseltä sen, että se on huolella asetettu ja vaihtoehdot ovat toisensa poissulkevat, kuten nyt oli asiainlaita. Sen sijaan aidan vierestä höpöttäminen toimijuudesta ei ole paljastanut keskustelun aiheesta yhtikäs mitään vaikka sitä on nyt sivukaupalla harrastettu.

Hupaisaa sofismia, että tilanteesta jossa on aidosti kaksi toisensa poissulkevaa vaihtoehtoa (joku vaikuttaa tai ei vaikuta, tähänhän ei ole tietysti pakko väittää tietävänsä oikeaa vastausta), päätyy joku toimijuuskeskustelija kuittaamaan homman sillä, että tämmöiset vaihtoehtojutut ovat typeriä. Kivempaahan se on heilutella käsiä logiikan sitomatta päättelyä ja unohtaa moiset ikävät poissulkevuudet jutuista. Tärkein on löytää "toimija". Seuraavaksi voitaneen siirtyä keskustelemaan siitä, mikä oikeastaan on ihminen ja miksei vain todeta että alkeishiukkaset "törmäilevät" fysiikan lakien mukaan ja "shit happens", turha tähän on mitään ihmisiä vetää mukaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Luetko niitä jollain koneella, koska et ymmärrä lukemaasi? Käytin kielikuvaa "uskonnot tappavat", mutta samassa kappaleessa ja seuraavassa lauseessa on täsmennys:

Luulisi aukevan. Koita keksiä jotain parempaa, ei nyt oikein vakuuta. Jihadismi on tappavaa. Vai oletko eri mieltä?
Juu ja jatkoit samaa semantiikkaväittelyä senkin jälkeen, kun @bebeto vastasi sinulle, että uskonto ei itsessään tapa vaan että jotkut uskoivaset voivat tappaa. Tämän jälkeen olisit voinut todeta, että olet samaa mieltä, mutta jatkoit vääntämistä, mikä ainakin minulle indikoi, että olet eri mieltä.

Jihadismi ei tapa mutta jihadisti voi tappaa johtuen moninaisista syistä.

Hetkinen, oletko tässä ihan tosissasi? Sinusta siis on olennaisempaa keskustella semantiikasta kuin itse aiheista.
Eihän täällä ole muusta keskusteltukaan parin viimeisen sivun ajan ja ehkä juuri siksi koin tarpeelliseksi työntää lusikkani soppaan.

Lienee myöskin täysin irrelevanttia keskustella sellaisista asioista, kuten aiheuttavatko huonot olot syrjäytymistä, sillä syrjäytymisenkin aiheuttaa aina ihminen. Joko syrjäytynyt itse jäämällä syrjään tai muut jättämällä hänet syrjään. Esim. päihteiden ongelmakäytöstä yhtenä syrjäytymistä aiheuttavana syynä on turha keskustella, sillä ihminenhän se on joka niitä päihteitäkin käyttää ja tarjoaa käytettäväksi, siis toimeenpanija.
Syrjäytyminen on seurausta huonoista oloista, jotka taas ovat seurausta mm. huonosta politiikasta; ja taas päästään alkulähteille eli ihmisten välisiin valtasuhteisiin ja niiden seurauksiin.

@sinikettu kysymyksellään nimenomaan paljastaa (olettaen että siihen vastataan) mitä vastaaja keskustelun aiheesta todella ajattelee ja kenties ajaa hänet perustelemaan kantansa. Tämä toki vaatii kysymykseltä sen, että se on huolella asetettu ja vaihtoehdot ovat toisensa poissulkevat, kuten nyt oli asiainlaita. Sen sijaan aidan vierestä höpöttäminen toimijuudesta ei ole paljastanut keskustelun aiheesta yhtikäs mitään vaikka sitä on nyt sivukaupalla harrastettu.

Hupaisaa sofismia, että tilanteesta jossa on aidosti kaksi toisensa poissulkevaa vaihtoehtoa (joku vaikuttaa tai ei vaikuta, tähänhän ei ole tietysti pakko väittää tietävänsä oikeaa vastausta), päätyy joku toimijuuskeskustelija kuittaamaan homman sillä, että tämmöiset vaihtoehtojutut ovat typeriä. Kivempaahan se on heilutella käsiä logiikan sitomatta päättelyä ja unohtaa moiset ikävät poissulkevuudet jutuista. Tärkein on löytää "toimija". Seuraavaksi voitaneen siirtyä keskustelemaan siitä, mikä oikeastaan on ihminen ja miksei vain todeta että alkeishiukkaset "törmäilevät" fysiikan lakien mukaan ja "shit happens", turha tähän on mitään ihmisiä vetää mukaan.
On nimenomaan yksinkertaistamista asettaa kaksi vaihtoehtoa monimutkaisen ilmiön selittämiseksi. Yleensä tällaisella keskustelutaktiikalla pyritään rajoittamaan muiden keskustelijoiden mahdollisuutta avata ilmiötä laajemmin tai vähätellä monimutkaisempia selityksiä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
On nimenomaan yksinkertaistamista asettaa kaksi vaihtoehtoa monimutkaisen ilmiön selittämiseksi. Yleensä tällaisella keskustelutaktiikalla pyritään rajoittamaan muiden keskustelijoiden mahdollisuutta avata ilmiötä laajemmin tai vähätellä monimutkaisempia selityksiä.

Toisaalta keskustelutaktiikkaa on myös asioiden monimutkaistaminen, mikäli ilmiön yksi primäärinen syy ei omaan ideaalimaailmankuvaan natsaa, tuntuu epämiellyttävältä.

Edit lisäys: tuo on jo Sirola-opistossa aikoinaan opetettu metodi, sillä pärjättiin kahvitauoilla poliittisessa kommunisti-demari väännöissä hetken aikaa.
 

Tuamas

Jäsen
Oma kantani on, että radikaali-islamia, kuten nyt vaikka Wahhabismia, tulisi kohdella väkivaltaisena poliittisena liikkeenä, jota se kiistatta on myös. Toisten näkökenttä sumenee siten että se saa heidät näkemään kaiken islamin samanlaisena ja pahana, toisten sitten niin että he eivät tunnistaisi kansallissosialismiakaan jos se olisi pakattu "eksoottisen" uskonnon muotoon ja toivottaisivat sen lieveilmiöineen tervetulleeksi ilomielin, samaan aikaan uskonnottomien kansallissosialistien perusoikeuksia rajoittaen. Tässä en näe mitään järjellisyyttä.

Tähän kappaleeseen tämän keskustelun olisi voinut lopettaa, uskonto radikaalimuodossa on väkivallan lietsojille toimiva työkalu pakissa omien intressien ajamiseksi. Oli se intressi sitten länsimaita vastaan hyökkääminen, aborttien lopetus tai maan/uskonnon sisäinen valtataistelu.

Radikaalia islamismia ja sen vaikutusta tulee rajoittaa, imaamit tulee saattaa vastuuseen puheistaan ja ennen kaikkea tiedustelupalveluiden tulee jatkaa työtä terrorismia vastaan määrätietoisesti ja riittävän voimallisesti.

Mutta jottemme ole siellä vastapuolen tasolla, tulee tämä tehdä ihmisoikeuksia sekä uskonnonvapautta kunnioittaen, niittäen rikkaruohot kukkapenkistä.

Nähdäkseni tästä vallitsee konsensus "molemmilla puolilla", mutta muilta osin mielipiteet toimintatavoista eroavat rajusti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jihadismi ei tapa mutta jihadisti voi tappaa johtuen moninaisista syistä.

Tämä käytiin moneen kertaan läpi. Kuten totesin useamman kerran, tappamisen fyysinen suoritus ei tapahdu jihadismin toimesta, mutta se on tappamisen osasyy ja sen henkinen alkuunpanija. Koska jihadistit ovat aseellista jihadia hyökkäyssotana käyviä islamisteja, heidän ideologiansa - jihadismi - toimii noiden tekojen yllyttäjänä. Tämän vuoksi jihadismi on osasyy tappamiselle ja siitä kirjoitin myös monta kertaa.

Ehkä asia aukeaa - jos haluaa sen aukeavan - pohtimalla, onko partioaate tappamisen tai väkivallan osayy tai henkinen alkuunpanija. Ei ole, koska partioaatteesta puuttuu jihadismin väkivaltaan kehottava ideologia. Partiolainen voi silti syyllistyä väkivaltaan, mutta sen henkinen koti ei ole partioaatteessa. Vastaavasti hyvin harva muslimi syyllistyy edellä tarkoitettuun väkivaltaan jo osin siksi, että ei halua olla jihadismin kanssa missään tekemisissä.

Osaltani tämä oli päätöskirjoitus aiheesta, koska mitään uutta asiassa ei ole tullut esille ja minua ei sinänsä haittaa, jos joku haluaa nähdä vaikkapa partioaatteen tappamisen henkisenä alkuupanijana tai jihadismin puhtaana kuin partioaate. Se on mielipide sekin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä keskustelu on kyllä kaikkien aikojen paras esimerkki vassareiden tyylistä vääristää todellisuutta, ettei vain joutuisi myöntämään olevansa väärässä. Olisi hauska nähdä @bebeton ja muutaman muun reaktio keskusteluun, jossa joku puolustaisi fasismia toteamalla ettei Jyväskylässä tai Helsingin rautatieasemalla väkivaltaa harrastanut fasismi, vaan ihminen ja siksi fasismia ei voi mitenkään asiasta syyllistää saatikka tuomita. Fasismi on rakkauden aate ja vain yksittäistapausihmiset tappavat.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kysytäänpä asiaa sen kummemmin kiertelemättä. Tässä kohtaa väite voidaan jakaa kahteen yksinkertaiseen väittämään.

1) Uskonnot eivät voi lisätä ihmisten tai ihmisryhmien väkivaltaista käyttäytymistä
2) Uskonnot voivat lisätä ihmisten tai ihmisryhmien väkivaltaista käyttäytymistä

Toisen vaihtoehdon täytyy olla absoluuttisesti väärä ja virheellinen. Kumpi on mielestäsi oikea väittämä? Vastaus mieluiten numerolla 1 tai 2.

Keskustelua on mahdoton käydä esittämällä yksinkertaisia kysymyksiä monipuolisiin asioihin. Jos minä vastaan vaihtoehdon kaksi, suostutko lukemaan muuta kuin sanan kyllä? Jaksatko esittää jatkokysymyksiä kuten "miten uskonnot voivat lisätä väkivaltaa?"

Tämä käytiin moneen kertaan läpi. Kuten totesin useamman kerran, tappamisen fyysinen suoritus ei tapahdu jihadismin toimesta, mutta se on tappamisen osasyy ja sen henkinen alkuunpanija.

Jihadismi ei ole yksinkertainen asia, jota voidaan tulkita vain yhdellä tavalla.

Tämä keskustelu on kyllä kaikkien aikojen paras esimerkki vassareiden tyylistä vääristää todellisuutta, ettei vain joutuisi myöntämään olevansa väärässä.

Ole hyvä ja kerro totuus. Kerro sen jälkeen perustelut väitteellesi ja miellään vielä miksi uskoisimme juuri sinua. Oletko kenties alan asiantuntija vai oletko ehkä omaksunut totuudeksi asian, joka sopii oman maailmankuvaasi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös