Maple Leaf
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Jatkoajan monessa viestiketjussa sivutaan kysymystä "moniarvoisuudesta", "yksilöllisyydestä" ja "vapaudesta", viimeksi ehkä eniten kuumana käyneessä keskustelussa Simo Häyhän ja Arndt Pekurisen elämänvalintojen tiimoilta.
Miellämme lähes automaattisesti "moniarvoisuuden" kuuluvan länsimaiseen sivistykseen, ja kyseinen termi on Suomessa jo leimallisesti erityisesti kokoomuslainen, mistä puolueelle onnittelut. Mutta mitä tämä "moniarvoisuus" käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi yllämainittua Häyhä-Pekurinen -ketjua lukiessaan ei voi ajoittain välttyä ajatukselta, jonka mukaan monelle jatkoaikalaiselle "moniarvoisuus" rajoittuu valinnanvapauteen siitä, haluaako viikkorahoillaan ostaa Bic Macin vai McFeastin. Merkittävämmät asiat, esimerkiksi yksilön oikeus päättää omasta suhteestaan yhteiskuntaan ja sen eri instansseihin, eivät tässä katsannossa sitten enää kuulukaan yksilölle itselleen.
Jos näin on, niin mitä sitten todella tarkoittavat komeilta kalskahtavat termit "moniarvoisuus", "yksilöllisyys" ja "vapaus"? Ovatko yksilöt sittenkin "vain" yhteiskunnan ja historian virtausten pintavaahdossa parhaansa mukaan räpiköiviä ihmisiä, vai oman (yksilöllisen ja ainutlaatuisen) elämänsä tekijöitä? Useimmat meistä todennäköisesti pitävät jälkimmäistä vaihtoehtoa oikeana (tai ainakin suotavana) - miksi sitten oman elämänsä tekeminen karkaa monella "moniarvoisuuden" tuolle puolen?
Itse olen pyrkinyt elämään pienen ja mitättömän, mutta ainutkertaisen elämäni niin, että "moniarvoisuus" ja "yksilöllisyys" tarkoittavat moniarvoisuutta ja yksilöllisyyttä. En ole tietenkään siinä aina onnistunut, kapea katse se on usein minullakin. Moniarvoisuus merkitsee minulle kuitenkin sitä, että hyväksyn toisten yksilöiden valinnat, jos ne eivät haittaa muita yksilöitä. Menkööt homot naimisiin, minä pysyttäydyn kyllä naisissa. Kieltäytyköön joku aseista, ei se minusta aseistakieltäytyjää tee. Halatkoon joku puita, ei minun tarvitse tästä syystä äänestää vihreitä. Olkoon joku vegaani, minä nautin silti lihasta.
Pohjimmiltaan kyse on siis kaiketi siitä, että ellen minä ole valmis hyväksymään muiden valintoja, kuinka ihmeessä minulla voisi olla minkäänlaista moraalista oikeutta edes vaatia muita hyväksymään minun valintojani? Tämä ei tarkoita sitä, etteikö asioista voisi olla eri mieltä, päinvastoin: tilanne, jossa asioista ei oltaisi eri mieltä, olisi luonnoton. Eikö (kokoomuslaisenkin) moniarvoisuuden tarkoitus ole nimenomaan luoda erilaisten mielipiteiden kirjo?
Miellämme lähes automaattisesti "moniarvoisuuden" kuuluvan länsimaiseen sivistykseen, ja kyseinen termi on Suomessa jo leimallisesti erityisesti kokoomuslainen, mistä puolueelle onnittelut. Mutta mitä tämä "moniarvoisuus" käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi yllämainittua Häyhä-Pekurinen -ketjua lukiessaan ei voi ajoittain välttyä ajatukselta, jonka mukaan monelle jatkoaikalaiselle "moniarvoisuus" rajoittuu valinnanvapauteen siitä, haluaako viikkorahoillaan ostaa Bic Macin vai McFeastin. Merkittävämmät asiat, esimerkiksi yksilön oikeus päättää omasta suhteestaan yhteiskuntaan ja sen eri instansseihin, eivät tässä katsannossa sitten enää kuulukaan yksilölle itselleen.
Jos näin on, niin mitä sitten todella tarkoittavat komeilta kalskahtavat termit "moniarvoisuus", "yksilöllisyys" ja "vapaus"? Ovatko yksilöt sittenkin "vain" yhteiskunnan ja historian virtausten pintavaahdossa parhaansa mukaan räpiköiviä ihmisiä, vai oman (yksilöllisen ja ainutlaatuisen) elämänsä tekijöitä? Useimmat meistä todennäköisesti pitävät jälkimmäistä vaihtoehtoa oikeana (tai ainakin suotavana) - miksi sitten oman elämänsä tekeminen karkaa monella "moniarvoisuuden" tuolle puolen?
Itse olen pyrkinyt elämään pienen ja mitättömän, mutta ainutkertaisen elämäni niin, että "moniarvoisuus" ja "yksilöllisyys" tarkoittavat moniarvoisuutta ja yksilöllisyyttä. En ole tietenkään siinä aina onnistunut, kapea katse se on usein minullakin. Moniarvoisuus merkitsee minulle kuitenkin sitä, että hyväksyn toisten yksilöiden valinnat, jos ne eivät haittaa muita yksilöitä. Menkööt homot naimisiin, minä pysyttäydyn kyllä naisissa. Kieltäytyköön joku aseista, ei se minusta aseistakieltäytyjää tee. Halatkoon joku puita, ei minun tarvitse tästä syystä äänestää vihreitä. Olkoon joku vegaani, minä nautin silti lihasta.
Pohjimmiltaan kyse on siis kaiketi siitä, että ellen minä ole valmis hyväksymään muiden valintoja, kuinka ihmeessä minulla voisi olla minkäänlaista moraalista oikeutta edes vaatia muita hyväksymään minun valintojani? Tämä ei tarkoita sitä, etteikö asioista voisi olla eri mieltä, päinvastoin: tilanne, jossa asioista ei oltaisi eri mieltä, olisi luonnoton. Eikö (kokoomuslaisenkin) moniarvoisuuden tarkoitus ole nimenomaan luoda erilaisten mielipiteiden kirjo?