Mistä koostuu hyvä arki?

  • 1 853
  • 7

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Minulla itselläni on nyt se tilanne että noin kahden viikon kesälomani on päättymässä ja huomenna palaan taas töihin. Loman alussa väläyttelin tuolla Kierrätyskeskuksen puolella keskustelun avausta sellaisesta varmasti jokaista jollain tavalla koskettavasta aiheesta kuin ihan vain arki.

Itse en tarkistanut mutta minun puolestani tehtiin jo etsivän töitäkin, en nyt muista kyseistä nimimerkkiä mutta hänen nopeiden etsintöjen perusteella täällä keskustelupalstalla ei ole vielä käyty suoranaista keskustelua aiheesta arki. Ja ennen kaikkea mitä on hyvä arki?

Minä itse ainakin odotin taas tämänkin vuoden kesälomaani kuin kuuta nousevaa ja samalla aloin miettimään saisiko siitä arjesta jo jollain tavalla entistä parempaa? Sellaista että edes jaksaisi sen työpäivän jälkeen nauttia ihan vain arjesta ja elämästä? Ettei tarvitsisi niin kovasti odottaa sitä vapaata ja lomaa. Ja ajatella että sit kun...

Itse olen yksineläjä jolla on varmasti täysin erilainen ja varmaan helpompikin arki kun taas sitten perheellisillä. Mutta sen pitemmittä puheitta, niin tähän ketjuun saa kirjoitella ajatuksia arjesta, millaista arkielämää arvostaa, mitä on hyvä arki, miten jaksaa arjessa paremmin, mikä auttaa jakamaan muutenkin ja mitä nyt tuleekaan mieleen arjesta? Mitä sinun arkeesi kuuluu?

Toki, nyt on aika pitkään ollut arkielämäkin monella erilaisempaa kuin ennen tätä korona-aikaa. Eli siitäkin saa puhua mutta toivon että tämä ketju ei täyty pelkästään koronajutuilla sillä niistä on käyty paljon keskustelua muuallakin täällä palstalla jo. Uskon itse ainakin että joskus on kuitenkin taas edessä suht normaalikin arki meillä.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tässähän se kerrotaan, mistä hyvä arki koostuu.


vaatimustaso ja päivittäinen tekeminen ovat riittävän korkealla tasolla.

päivittäiseen tekemiseen on satsattu. Olemme suunnitelleet maltilla ja koitettu toteuttaa suunnitelmat

saa myös tehdä virheitä, kunhan ne eivät toistu.

– Kasvamistahan tämä on ja oppimista. Se on hyvä, että tehdään myöskin paljon virheitä, koska virheistä yleensä oppii.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minulla itselläni on nyt se tilanne että noin kahden viikon kesälomani on päättymässä ja huomenna palaan taas töihin. Loman alussa väläyttelin tuolla Kierrätyskeskuksen puolella keskustelun avausta sellaisesta varmasti jokaista jollain tavalla koskettavasta aiheesta kuin ihan vain arki.

Itse en tarkistanut mutta minun puolestani tehtiin jo etsivän töitäkin, en nyt muista kyseistä nimimerkkiä mutta hänen nopeiden etsintöjen perusteella täällä keskustelupalstalla ei ole vielä käyty suoranaista keskustelua aiheesta arki. Ja ennen kaikkea mitä on hyvä arki?

Minä itse ainakin odotin taas tämänkin vuoden kesälomaani kuin kuuta nousevaa ja samalla aloin miettimään saisiko siitä arjesta jo jollain tavalla entistä parempaa? Sellaista että edes jaksaisi sen työpäivän jälkeen nauttia ihan vain arjesta ja elämästä? Ettei tarvitsisi niin kovasti odottaa sitä vapaata ja lomaa. Ja ajatella että sit kun...

Itse olen yksineläjä jolla on varmasti täysin erilainen ja varmaan helpompikin arki kun taas sitten perheellisillä. Mutta sen pitemmittä puheitta, niin tähän ketjuun saa kirjoitella ajatuksia arjesta, millaista arkielämää arvostaa, mitä on hyvä arki, miten jaksaa arjessa paremmin, mikä auttaa jakamaan muutenkin ja mitä nyt tuleekaan mieleen arjesta? Mitä sinun arkeesi kuuluu?

Toki, nyt on aika pitkään ollut arkielämäkin monella erilaisempaa kuin ennen tätä korona-aikaa. Eli siitäkin saa puhua mutta toivon että tämä ketju ei täyty pelkästään koronajutuilla sillä niistä on käyty paljon keskustelua muuallakin täällä palstalla jo. Uskon itse ainakin että joskus on kuitenkin taas edessä suht normaalikin arki meillä.
Itsekkin olen yksineläjä mutta koska pidän työstäni niin se ei ole ongelma. Enempi ehkä ongelma taas ne lomat kun ei välillä meinaa saada aikaa kulumaan kun en ole sellainen puuhailija-tyyppi. Summa summarum: hyvään arkeen kuuluu hyvä yöuni (tämä epäonnistuu joskus), mukava työpäivä ja illalla ulkoilua koirien kans. Viikonloppuna urheilua ja ehkä lähibaarissa käyntiä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
No, voin kirjoittaa tähän lisää joitakin omia ajatuksia arkielämästä jos sen avulla saa aktivoitettua tätä keskustelua. Aloin ensinnäkin miettimään keskusteluni avattuani onko täällä käyty arjesta jo keskustelua. Varsinaisesti arjesta ei varmaan olekaan käyty keskustelua vaikka se onkin hyvin ajankohtainen aihe monelle, koskee varmaan ainakin lähes jokaista. Mutta onhan täällä vuosien aikana käyty toisaalta keskustelua sitten niistä pienemmistä aiheista jotka voidaan liittää tähän kysymykseenkin mitä on hyvä arki.

Toisaalta onko tämä edes hyvä keskustelun aihe sillä äkkiähän ne on lueteltu mistä se ihanteellinen arki koostuu. Eli mukava työ, hyvä palkka, ei liian fyysinen työ, toisaalta syö hyvin ja terveellisesti, liiku säännöllisesti, nuku ja lepää, tee mieleisiä asioita ja harrasta... Mutta ehkä tätä keskustelua voi laajentaa sillä että minkälaista se hyvä arki sitten kuitenkin sinulle just on ja onko arkesi hyvää mielestäsi? Ei tehdä tästä ketjusta kuitenkaan liiankaan päiväkirjamaista ketjua koska sitä varten täältä löytyy jo muita ketjuja mutta voihan tähän jotain hyviä poimintoja ja nostoja heittää omasta arjesta.

Arki on sellainen asia mitä ainakin itse olen harvemmin miettinyt. Joskus toisaalta vuosien varrella olen miettinyt että miten hitossa nuo perheelliset jaksaa tehdä työpäiviensä jälkeen kaiken tuon mitä kertovat ja oletettavasti pääsevät/joutuvat tekemään kun minulla se menee lähinnä vain siksi löhöilyksi nojatuolissa.

No, oma arkeni on tässä viime vuosien aikana paljonkin muuttunut. Ennen elämäni oli kuntoutujana ja osin työttömänä melko tyhjää, nykyään olen työelämässä aktiivisesti ja elämäni on paljon hekitsempääkin kuin ennen. Toisaalta kuntouttavan työtoiminnan tilalle on tullut oman alan palkkatyö josta ihan pidän, arki on muuttunut senkin takia mielekkäämmäksi, sosiaalisemmaksi ja olisi varaa panostaa siihen arkeenkin jos se olisi muuten mahdollista. Kulttuuria, urheilua, musiikkia arkeenkin. Ja siis livenä.

Oma arki on tällä hetkellä ihan hyvää. Käyn töissä säännöllisesti ja työni on ihan mielekästä. Työvuorojen jälkeen päivät koostuvat pitkälti kuntoilusta ja television katselusta. Se on tämän koronankin vuoksi nyt niin että ei ole oikein ollut mahdollisuutta tehdä arkisin töiden lisäksi juuri muutakaan. Lisää jaksamista ja sitä mielekästä sisältöä arkeeni kyllä kaipaan.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Yksinelijä täälläkin. Minusta jokaiselle ihmiselle se hyvä arki on erilainen, vaikka siihen voi liittyä samankaltaisuuksia:

Oma hyvä arkeni on seuraavanlainen:

Saan harrastaa niitä asioita, mistä itse pidän. Videopelien pelaaminen, lenkkeily, musiikin kuuntelu, kirjojen lukeminen, elokuvien ja tv-sarjojen katsominen sekä silloin tällöin meditaatio/rauhoittuminen hetkeksi silmät kiinni. Myös hyvä unirytmi liittyy hyvään arkeen, sillä huonosti nukutut yöt lisäävät väsymystä, ärtyneisyyttä ja yleistä jaksamista. Säännölliset ruoka-ajat (minulla aamupala, välipala, päivällinen ja iltapala --> Lounasta harvoin syön). Opiskelen tällä hetkellä avoimessa yliopistossa informaatiotutkimuksen aineopintoja ja teen sen ohella osa-aikatyönä jakelutyötä. Palkka ei ole mikään kummoinen, mutta liikunnan ilosta tuota hommaa teen ainakin vielä jonkun aikaa. Unelmani olisi työskennellä sopivan kokoisessa kirjastossa (ei liian suuri, muttei liian pienikään). Katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Aikaan tehtaalla kesätöissä ollessani eräs pidempään palvellut kollega tämän summasi,

”Mies tarvii vain pilluu, rahaa ja kalaa - ei tää niin vaikeeta oo”

Myöhemmissä dialogeissa tosin tunnusti, että jollekin kalan tilalla voi olla esim viinaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Itsellä keski-iän kriisi päällä sikäli, että haussa olisi jotain uutta harrastelua. Käsillä pitäisi päästä värkkäämään jotain ihan vakinaisluontoisesti, koska siitä tulee nykyisin paras vaste. Pitäisi vaan olla joku "paja" jossa sitten voisi värkätä kaikenlaista. Luontainen nuukuus vaan potkii vastaan.

Työ on kunnossa, parisuhde kunnossa ja talous kohtalaisella tolalla. Se joku ikioma sektori tähän vielä tarvittaisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös