Minnesota Wild 2015–2016

  • 182 450
  • 471

torskine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, NHL
Kyllähän homma on niin, että jos halutaan miettiä puolustusta, ja verrata sitä aiempiin kausiin, niin kyllä puolustus on vähintään viime vuoden tasolla, mutta nuoret pitäisi saada paremmin, ja paremmin sisään ajettua. Jos haluttaisiin mennä vanhalla tyylillä, niin Suter ja Brodin pelaisivat sen 27-28 minuuttia illassa. Sitten Scandella ja Spurgeon sen 23-24 minuuttia, niin kolmikolle Dumba, Reilly ja Folin jäisi se jäljelle jäävä vajaat 10 minuuttia, mutta miten tälläinen Wildia palvelisi? Ei mitenkään! Joku Falk pelasi sen 10-minuutin molemmin puolin matseissa, ja se oli siinä, mutta jotta me saisimme puolustuksesta hyökkäyksessä pelotteen, niin sen on tultava nuorista, ja siksi odotan tulevalla kaudella Brodinilta ja Reillyltä suoraan sanoen ihmetekoja, ja Dumbalta sitten ihmetekoja kaudella 16-17. Jos Wildiin ei tule TOP-2 puolustajaa, niin nuorten on pakko nousta esiin! Sopii vain toivoa, että herrat Suter, Scandella ja Spurgeon ei loukkaantuisi tällä kaudella, ainakaan kovin pahasti.
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voisitko perustella edes yhden mielipiteesi? Olkoon se sitten vaikka tuo, että Falk on mielestäsi parempi kuin Dumba, Folin tai Reilly.

Mielelläni perustelen. Ensinnäkin Falk on pelannut NHL:ssä jo kaudesta 2009-10 asti. Hänellä on NHL-otteluita yhteensä 147 kappaletta. Koko luettelemallasi kolmikolla on NHL-otteluja vyöllä vain 112 kappaletta. Reilly on iso kysymysmerkki, vaikka potentiaalia löytyy. En ole nähnyt hänen otteluitaan, mutta perustan sanani muualta lukemaani tietoon. Potentiaalia siis on, mutta ei ole vielä NHL-pakki. Yksi kausi AHL:ssä isolla peliajalla ja sitten ylös. Itse olen sellainen, että tykkään kokeneemmista pelaajista, koska he ovat usein parempia kevätkaudella, kun aletaan pelaamaan ratkaisupelejä.

Voisitko sinä sitten perustella miksi kukaan noista kolmesta Dumba, Folin tai Reilly on parempi kuin Falk? Oletan, että olet sitä mieltä, koska aloit soittamaan suutasi.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Mielelläni perustelen. Ensinnäkin Falk on pelannut NHL:ssä jo kaudesta 2009-10 asti. Hänellä on NHL-otteluita yhteensä 147 kappaletta. Koko luettelemallasi kolmikolla on NHL-otteluja vyöllä vain 112 kappaletta. Reilly on iso kysymysmerkki, vaikka potentiaalia löytyy. En ole nähnyt hänen otteluitaan, mutta perustan sanani muualta lukemaani tietoon. Potentiaalia siis on, mutta ei ole vielä NHL-pakki. Yksi kausi AHL:ssä isolla peliajalla ja sitten ylös. Itse olen sellainen, että tykkään kokeneemmista pelaajista, koska he ovat usein parempia kevätkaudella, kun aletaan pelaamaan ratkaisupelejä.

Voisitko sinä sitten perustella miksi kukaan noista kolmesta Dumba, Folin tai Reilly on parempi kuin Falk? Oletan, että olet sitä mieltä, koska aloit soittamaan suutasi.
Minä en seuraa juuri Wildiä, mutta näkemäni parin ottelun ja jokaisen Wildin viime kauden highlightin (sekä Wildin kausiketjun) perusteella Dumba oli jo viime kaudella parempi kuin Falk on ikinä ollut. Sai vakiinnutettua paikkansa pelaavasta kuusikosta, ja kiekollinen peli on todella rohkeaa ja itsevarmaa, suorastaan ilo katsoa nuorukaisen menoa. Falk on jalaton ja kädetön seiskapakki. Mielestäni on huonon NHL-pakin merkki, jos on pyörinyt tuolla jo kuusi vuotta eikä ole saanut vyölleen 147 peliä enempää. Falk on muuten enimmillään pelannut 47 ottelua kaudessa NHL:ssa, Dumba pelasi viime kaudella 58 + 10 playoff-ottelua, joissa oli puolustajista Wildin paras pistemies.
 
Viimeksi muokattu:

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Mielelläni perustelen. Ensinnäkin Falk on pelannut NHL:ssä jo kaudesta 2009-10 asti. Hänellä on NHL-otteluita yhteensä 147 kappaletta. Koko luettelemallasi kolmikolla on NHL-otteluja vyöllä vain 112 kappaletta. Reilly on iso kysymysmerkki, vaikka potentiaalia löytyy. En ole nähnyt hänen otteluitaan, mutta perustan sanani muualta lukemaani tietoon. Potentiaalia siis on, mutta ei ole vielä NHL-pakki. Yksi kausi AHL:ssä isolla peliajalla ja sitten ylös. Itse olen sellainen, että tykkään kokeneemmista pelaajista, koska he ovat usein parempia kevätkaudella, kun aletaan pelaamaan ratkaisupelejä.

Voisitko sinä sitten perustella miksi kukaan noista kolmesta Dumba, Folin tai Reilly on parempi kuin Falk? Oletan, että olet sitä mieltä, koska aloit soittamaan suutasi.

Eli ainut perustelu Falkin paremmuudelle on se, että kaverin on pelannut kuuden vuoden aikana noin 100 peliä enemmän kuin esimerkiksi Dumba yhden kauden aikana? Oletko paljonkin nähnyt Falkin otteita tässä viimeisen kuuden vuoden aikana? Olen harvoin nähnyt yhtä kädetöntä pakkia. Jo pelkästään ensimmäisen syötön perille saaminen tuotti välillä hankaluuksia. Falkille takaperinluistelukin näytti välillä hankalalta. Dumba ja Folinkin olivat jo viime kaudella parempia kuin Falk ikinä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Mielelläni perustelen. Ensinnäkin Falk on pelannut NHL:ssä jo kaudesta 2009-10 asti. Hänellä on NHL-otteluita yhteensä 147 kappaletta. Koko luettelemallasi kolmikolla on NHL-otteluja vyöllä vain 112 kappaletta.
Whoaaa. Mm. Brett "Köyhän Miehen Brett Lebda" Lebdalla on 397 runkosarjapeliä vyöllään, mutta häneen ei yksikään järkevä NHL-seura koske pitkällä tikullakaan ihan vain siitä syystä, että kaveri on perseestä. Sama juttu Falkin kohdalla. Miehen kehitykselle on tasan se yksi suunta, ja se ei ole nousujohtoinen. Kannattaako Wildin mieluummin peluuttaa surkeaa (mutta kohtalaisen kokenutta) laskiämpäriä vai nuorta, suurella potentiaalilla siunattua joskin kokematonta puolustajaa? Eihän tästä pitäisi edes olla mahdollista väitellä.
 

Stark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, Minnesota Wild
Ihmettelen myös suuresti. Olihan siellä noiden nimien lisäksi vielä Keith Ballard ja Jordan Leopold. Kumpikaan ei silti ollut lopulta hirveän arvokas. Omasta mielestäni kyllä Falk on parempi kuin yksikään luettelemistasi (Dumba, Folin tai Reilly).

Justin Falk kävi Wildin paidassa näyttäytymässä viime kaudella ja oli jäällä lähinnä iso pujottelukeppi. Taso ei riitä NHL:ään ja ihmettelen jos Blue Jacketsin paidassa tulee otteluakaan pelaamaan. Keith Ballard oli parhaimmillaan monikäyttöinen ja joukkuetta sytyttävä veteraani ja heikoimmillaan tulokasmokia tekevä säntäilijä. Harmillisesti hyvän ja huonon päivän ero oli suuri ja taso saattoi vaihdella pelinkin sisällä. Ura taisi nyt Keithillä päättyä tuohon Matt Martinin taklaukseen. Nate Prosser on joukkueessa myös ensi kaudella tuomassa pientä vakuutusta Wildin takalinjoille, jos joku nuorista ei sattuisi heti onnistumaan. Prosser pystyy pelaamaan pienet minuutit kummallakin puolella ja on edelleen kohtuullisen hyvä alivoimalla ja omassa päässä.

Kun tuota Wildin puolustusta tarkastelee muuten, niin Ryan Suterin jälkeen tulee tasainen ja laadukas ryhmä nuoria puolustajia. Jonas Brodinilta ei oikeastaan edes vaadita niitä ihmetekoja, vaan ainoastaan luonnollinen kehitysaskel urallaan. Brodin on niin sulava luistelija ja fiksu pelaaja, että hänen vaikutuksensa jäällä on lähes yksinomaan positiivinen. Se yksi kehitysaskel saattaisi olla hyökkäyspelin terävöittäminen. Marco Scandella ja Jared Spurgeon ovat mielestäni aliarvostettu pari. Kiekollista osaamista, hyvää sijoittumista ja nopeaa pelinlukua. Lisäksi molemmilla on vaarallinen laukaus ja Scandy osaa myös taklata kovaa ja oikein. Matt Dumba viime kaudella ja etenkin pudotuspeleissä nähtyjen otteiden jatkuessa tulee haastamaan Spurgeonia paikasta kakkosparissa ja ylivoimalla. Nuorukaisen potentiaali on todella korkea.

Sitten päästäänkin niihin muutamaan kysymysmerkkiin. Mike Reillylta odottaa moni todella paljon, mutta laittaisin vähän jäitä hattuun. Mieleen tulee Justin Schultzin hehkutus kesällä 2012 ja eihän Justinista millään saa vieläkään parinsa johtavaa puolustajaa. Katsotaan nyt kuinka Reilly esiintyy training campilla ja ruvetaan sitten rakentelemaan pilvilinnoja. On se vaan todella iso askel loikata poikien peleistä maailman kovimpaan kiekkoliigaan. En olisi pettynyt, vaikka kausi menisi Iowassa opetellessa. Christian Folin näytti viime kaudella, että pystyy tekemään sen näkymättömän työn, joka kolmannen parin puolustajalta vaaditaan. Lisäksi röyhkeyden lisääntyessä Folin omaa myös hyökkäyspäähän vähintään kohtalaisen arsenaalin. Folin on maanmiehensä Brodinin tapaan järkevän oloinen ja rauhallinen puolustaja, jotka ovat aina hyviä ominaisuuksia nuorella kiekkoilijalla.

En siis lähtisi väittämään Wildin puolustusta huonoksi. Kysymysmerkkejä siinä on, mutta Wildin pelityyli yhdistettynä liikkuvaan ja taitavaan pakistoon on jo kahtena kautena siivittänyt tulivoimaltaan keskinkertaisen joukkueen pudotuspeleihin.

EDIT: Jordan Leopold kelpaisi allekirjoittaneen Wildiin edelleen, mutta taisi mies tosiaan ripustaa hokkarit naulaan.
 

Wolfenstein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Minnesota Wild
Mielelläni perustelen. Ensinnäkin Falk on pelannut NHL:ssä jo kaudesta 2009-10 asti. Hänellä on NHL-otteluita yhteensä 147 kappaletta. Koko luettelemallasi kolmikolla on NHL-otteluja vyöllä vain 112 kappaletta. Reilly on iso kysymysmerkki, vaikka potentiaalia löytyy. En ole nähnyt hänen otteluitaan, mutta perustan sanani muualta lukemaani tietoon. Potentiaalia siis on, mutta ei ole vielä NHL-pakki. Yksi kausi AHL:ssä isolla peliajalla ja sitten ylös. Itse olen sellainen, että tykkään kokeneemmista pelaajista, koska he ovat usein parempia kevätkaudella, kun aletaan pelaamaan ratkaisupelejä.

Voisitko sinä sitten perustella miksi kukaan noista kolmesta Dumba, Folin tai Reilly on parempi kuin Falk? Oletan, että olet sitä mieltä, koska aloit soittamaan suutasi.
No tuossa edellä se perusteltiin jo riittävän hyvin eikä minulla siihen enää hirveästi lisättävää ole. Yleensä nyt vaan on järkevää perustella omat väitteet, eikä heittää vaan joitain mielipiteitä ilman perusteita. Sen verran sanon myös ettei se, että on pelannut enemmän otteluita kuin muut kerro koko totuutta tasosta. Varsinkaan kun otteluita ei tuon enempää ole ja muut ovat vasta nousemassa NHL:aan.
 

torskine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, NHL
En jaksanut aiemmin vääntää @Mr.Smithin kanssa Erkan sopimisesta änäriin, mutta sen verran sanon ja kommentoin aiheeseen, että tänä päivänä NHL:ssä on monenlaista autoriteettia, ja Erkan tietämys pelistä, tuo hänelle sellaisen auktoriteetin pelaajien silmässä, ettei yksikään räyhäävä/huutava valmentaja pääse samalle tasolle/saa samanlaista auktoriteettia kuin Erkka, ja kuten aiemmin sanoin, niin pelaajat ovat tänä päivänä niin fiksuja, että he voivat toteutta vaikeitakin yhtälöitä pelin sisällä, joten itse olen sitä mieltä, että Erkka sopisi NHL:n täysin.

Minun mielestäni seuraava suomalainen NHL-valmentaja kuitenkin on ehkä Lauri Marjamäki. Huippu coach, jolla ikää on vasta 38-vuotta. Todella hyvä hyökkäyspelin osaaja (tällä osa-alueella lähitulevaisuudessa ratkaistaan pelejä). Itse olen monta kertaa kirjoittanut siitä, että hyökkäyspään kiekottoman pelin, ja kiekollisen pelin organisointi/suunnittelu ovat se askel, mikä tullaan ottamaan, ja nimenomaan tällä pelialueella Marjamäki on Erkan ja Jalosen Jukan kanssa valovuosia monia muita valmentajia edellä (osoituksena näistä on olympiahopeaa/pronssia, maailmanmestaruus, SM-kultaa(useita) ym). Tämä on minun mielipiteeni asiasta.

Lisäksi Mr.Smith ei ottanut näihin pelillisiin kysymyksiin (kiekoton/kiekollinen peli kontra painoton/painollinen peli) kantaa, vaan vastasi asian vierestä. Tarkoituksena ei ole arvostella, vaan kommentoida asiaa kuten itse asian näen.

Wildilla on kiekollisesti viisas joukkue. MG on kiekollisena pelaajana mielettömän viisas. Katselin juuri koostetta vuoden 2011 MM-kisoista, ja moni hehkuttaa sitä ilmaveivi maalia, mutta minun mielestäni jopa hienompi maali oli se, kun Granny syötti päädyn kautta suomalaiselle pelaajalle (jonka nimeä en muista tähän hätään) syötön, ja siitä tuli maali. Se maali kertoo minun mielestäni MG:n viisauden, pelin rakentajana, ja sen, kuinka hyvin MG näkee kentän, ja sen mitä tulee nanosekunnin päästä tapahtumaan (tämä on lahja, jota ei kovin monella pelaajalla koko maailmassa ole). Siksi MG:n käyttö ykkös yv:lla olisi äärimmäisen tärkeää Wildille, ja toivon Yeon ymmärtävän tämän asian tulevalla kaudella. Edellä mainittu asia ei ole yhtään Mikko Koivulta pois (koska Koivu on uskomattoman hyvä joukkuepelaaja), koska hän on taas puolustavana sentterinä Granlundia paljon edellä (uskon myös Koivun ajattelevan asiasta samoin). Pelejä voitetaan paljon yhdellä maalilla, ja YV:n on pakko toimia tulevalla kaudella! :)
 

oxymoron

Jäsen
Muutaman Wildin pelin kauden loppupuolella ja pleijareissa nähdyn perusteella Dumba ylitti omat odotukseni jo mainitulla varmuudellaan kiekon kanssa. Mikäli Wildin pelejä tulee lainkaan alkavalla kaudella katseltua, niin yksittäisistä pelaajista hän on ehdottomasti seurannan alla.
 

Ni$pekt15

Jäsen
Suosikkijoukkue
BOSTON BRUINS
Dumba vaikutti pätevältä sen mitä otteita näin. Muutoinkin ottaisin ennemmin pelaajan B pelaajan A sijaan olettaen että A (Falk) on juurikin se maksimissaan c-tason pakki joka ei tuo mitään saavuttamansa tason yli pöydälle ja se taso ei ole riittävä tekemään eroa voitetun ja hävityn sarjan välille. B pelaajan taso onkin sitten kysymysmerkki joka voi onnistuessaan olla paljon parempi kuin A pelaajan maksimi leveli ja huonoimmilaan hitusen heikompi. Totta kai siinä tapauksessa tulee ottaa se riski jos tien päädyssä päästään aarteen luoksi( The Stanley Cup)

Oli minuutissa kirjoitettu hutaisu kiireestä johtuen mutta toivottavasti pointti tulee esille...
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Lisäksi Mr.Smith ei ottanut näihin pelillisiin kysymyksiin (kiekoton/kiekollinen peli kontra painoton/painollinen peli) kantaa, vaan vastasi asian vierestä. Tarkoituksena ei ole arvostella, vaan kommentoida asiaa kuten itse asian näen.

Tämä keskustelu lähti liikkeelle 2.8 kirjoittamastasi viestistä, jossa kirjoitat perusjargonia ja itsestäänselvyyksiä kiekonhallinnan ja paineen merkityksestä nykyjääkiekossa, sekä toivoit Wildin ottavan näitä elementtejä peliinsä. Eihän tuollaiseen ole kenelläkään mitään sanomista, vaikka olet useammassa viestissä penännyt kannanottoja. Eri asia olisi jos kirjoittaisi havaintojaan joukkueen pelitavasta, se on sentään konkretiaa ja olen itsekin niin tehnyt.

Otetaan esimerkki eri aiheesta samalla analogialla: Mitä mieltä olisitte jos hankittaisiin Sidney Crosby? Auttaisi joukkuetta voittamaan. Nykyään ykkössentterin rooli on erittäin merkittävä tekijä, jos haluaa kilpailla Stanley Cupista. Ajatuksia? Vs. Wild hankki Tomas Vanekin. Oikea velho maalinedustalla, toivottavasti jalka liikkuu ja jaksaa tehdä töitä joukkueen eteen. Ei ole kuitenkaan tunnettu mitenkään ahkerana joukkuepelaajana. No, kunhan maaliverkot heiluvat, se on tärkeintä.

Mielestäni jälkimmäisestä aiheesta keskustelu on järkevämpää ja oleellisempaa. Jos haluaa keskustella teoreettisesti pelitavoista (toivoen että Wild pelaisi näin), yleisellä kiekkokeskustelupuolella on erinomainen pelitapaketju.
 

torskine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, NHL
Tämä keskustelu lähti liikkeelle 2.8 kirjoittamastasi viestistä, jossa kirjoitat perusjargonia ja itsestäänselvyyksiä kiekonhallinnan ja paineen merkityksestä nykyjääkiekossa, sekä toivoit Wildin ottavan näitä elementtejä peliinsä. Eihän tuollaiseen ole kenelläkään mitään sanomista, vaikka olet useammassa viestissä penännyt kannanottoja. Eri asia olisi jos kirjoittaisi havaintojaan joukkueen pelitavasta, se on sentään konkretiaa ja olen itsekin niin tehnyt.

Otetaan esimerkki eri aiheesta samalla analogialla: Mitä mieltä olisitte jos hankittaisiin Sidney Crosby? Auttaisi joukkuetta voittamaan. Nykyään ykkössentterin rooli on erittäin merkittävä tekijä, jos haluaa kilpailla Stanley Cupista. Ajatuksia? Vs. Wild hankki Tomas Vanekin. Oikea velho maalinedustalla, toivottavasti jalka liikkuu ja jaksaa tehdä töitä joukkueen eteen. Ei ole kuitenkaan tunnettu mitenkään ahkerana joukkuepelaajana. No, kunhan maaliverkot heiluvat, se on tärkeintä.

Mielestäni jälkimmäisestä aiheesta keskustelu on järkevämpää ja oleellisempaa. Jos haluaa keskustella teoreettisesti pelitavoista (toivoen että Wild pelaisi näin), yleisellä kiekkokeskustelupuolella on erinomainen pelitapaketju.
Olet @Shard oikeassa. Olen liian paljon kiinnittänyt yksittäiseen pelitapa-asiaan huomiota, ja ei ole oleellinen jatkossa. Kiitos huomautuksesta. Urheilulehti myös taisi jotain sanoa hyökkäysalueen jääkiekosta eilen tai toissapäivänä, kun katselin heidän nettisivuaan. Sikäli asia on minusta tärkeä, ja koskee Wildia, koska joukkue on hyökkäys orientoitunut joukkue. Jos kaikki asiat olisi itsestään selvyyksiä, niin silloin hyviä hyökkäysjoukkueita olisi jääkiekossa pilvin pimein, mutta kun näin ei ole, niin siksi katsoin aiheelliseksi kirjoittaa asiasta useamman kerran. Olen myös kirjoittanut, että Wildin peli perustuu nopeuteen, ja kiekon liikkumiseen, ja myös sen vuoksi olen havainnollistanut asiaa, ja pyytänyt kommentteja, mutta ei tule jatkossa toistumaan.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Olet @Shard oikeassa. Olen liian paljon kiinnittänyt yksittäiseen pelitapa-asiaan huomiota, ja ei ole oleellinen jatkossa. Kiitos huomautuksesta. Urheilulehti myös taisi jotain sanoa hyökkäysalueen jääkiekosta eilen tai toissapäivänä, kun katselin heidän nettisivuaan. Sikäli asia on minusta tärkeä, ja koskee Wildia, koska joukkue on hyökkäys orientoitunut joukkue. Jos kaikki asiat olisi itsestään selvyyksiä, niin silloin hyviä hyökkäysjoukkueita olisi jääkiekossa pilvin pimein, mutta kun näin ei ole, niin siksi katsoin aiheelliseksi kirjoittaa asiasta useamman kerran. Olen myös kirjoittanut, että Wildin peli perustuu nopeuteen, ja kiekon liikkumiseen, ja myös sen vuoksi olen havainnollistanut asiaa, ja pyytänyt kommentteja, mutta ei tule jatkossa toistumaan.
No, viestini sävy oli turhan tyly eikä tarkoitukseni ole kieltää kirjoittamasta pelitapa-asioista tänne. Pääpointin piti olla, että Mr.Smithin on vaikea edes vastata mitään noihin esiintuomiisi asioihin, mutta lähti vähän laukalle. Ihan järkevää pohdintaa oli kyllä sinällään, vaikkei suoraan aiheeseen liittynytkään. Peace.
 

torskine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, NHL
Kiitos @Shard nopeasta kommentoinnista. :) Hyvä vaan että asioista syntyy keskustelua, ja aina on asioita joista voi olla samaa mieltä, tai eri mieltä, ja kun ne perustelee, niin silloin on tuonut mielipiteensä esille. Peace minunkin puolestani. :) Shard mitä mieltä olet Herra Marjamäen sopivuudesta NHL:n? Tiedän, että tämä ei kuulu Wildin sivulle, mutta paljon suomalaisin pelaa Wildin joukkueessa, niin laitan nyt kysymyksen tänne.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Kiitos @Shard nopeasta kommentoinnista. :) Hyvä vaan että asioista syntyy keskustelua, ja aina on asioita joista voi olla samaa mieltä, tai eri mieltä, ja kun ne perustelee, niin silloin on tuonut mielipiteensä esille. Peace minunkin puolestani. :) Shard mitä mieltä olet Herra Marjamäen sopivuudesta NHL:n? Tiedän, että tämä ei kuulu Wildin sivulle, mutta paljon suomalaisin pelaa Wildin joukkueessa, niin laitan nyt kysymyksen tänne.
En osaa sanoa Marjamäen sopimiseen NHL:n kovin paljoa. Taktiselta osaamiseltaan suomalaisvalmentajat ovat maailman huippua, se on selvää. Pienessäkin kaukalossa parhaiten valmennetut joukkueet pärjäävät yleensä todella hyvin, viimeistään pudotuspeleissä. Toisaalta vanhan koulun Julien ja Sutter ovat menestyneet hienosti tällä vuosikymmenellä saadessaan huippujoukkueet koutsattavaksi. Pelitapaan sopivat huippupelaajat ovat se avainasia.

Ainut asia mikä minulle Marjamäen pärjäämisessä on pieni kysymysmerkki, on kulttuuriero. Pohjois-Amerikassa ollaan ehkä totuttu siihen, että valmentaja luo oikenlaisen latauksen ja henkisen ilmapiirin. En tiedä kuinka pelaajisto ottaa sanoman vastaan eurooppalaisvalmentajalta ja uskoo siihen, mutta luulisi ettei tuo enää nykypäivänä ole ongelma. En näe sinällään mitään ongelmaa Marjamäessä.

Ongelma on se, että GM:t eivät kunnioita euroopassa/maajoukkueessa saavutettuja voittoja. Valmentajapolku käy aina farmin, junnujen, apuvalmennuksen ja yliopistojen kautta. Hlinka tosin oli poikkeuksellisesti vain vuoden P-A:ssa apuvalmentajana kunnes pääsi vetovastuuseen. Suhonen toimi kaksi vuotta assarina, ja oli käväissyt IHL:ssa puoli kautta ennen kuin pääsi päävalmentajaksi. Jos jokin seura joskus avaisi pelin eurooppalaisella päävalmentajalla ja menestyisi, nähtäisiin näitä varmasti enemmänkin. Euroopassa menestyneitä koutseja ei varmasti huvita lähteä apuvalmentajaksi tai alasarjoihin.
 

Stark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, Minnesota Wild
NHL-kausi 2015-2016 lähestyy hitaasti, mutta varmasti ja ensimmäinen merkki siitä on tulokasleiri Traverse Cityssa, jossa nuorukaisilla on vielä yksi mahdollisuus vakuuttaa joukkueenjohto ja kenties jopa lunastaa paikka harjoitusleirille. Turnaukseen osallistuvista pelaajista Mike Reilly on toki ennakkoon myös varma harjoitusleirille osallistuja, mutta Wild luonnollisesti haluaa käyttää jokaisen mahdollisuuden arvioida tuoretta hankintaansa. Muita mielenkiintoisia nimiä ovat mm. lähes koko viime kauden missannut Gustav Olofsson sekä härkämäinen Kurtis Gabriel. Molemmilla saattaa olla sanansa sanottavana myös harjoituskauden suhteen. Silmiinpistävää turnauksen kokoonpanossa on kärkilupausten puuttuminen. Puolustajista mm. Louis Belpedio ja Dylan Labbe ovat poissa ja hyökkääjistä joukkueen lupauskatraan ehdottomat kärkinimet Alex Tuch, Jordan Greenway, Joel Eriksson Ek ja Mario Lucia. Jonkinlaisia kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä tähänkin turnaukseen varmasti liittyy ja tästä syystä kokoonpano onkin suht nimetön.

Harjoituskausikin on voin viikon päässä ja mielenkiintoisin tilanne lienee puolustuksen osalta. Wildilla on periaatteessa kahdeksan puolustajaa, joista jokaisella on mahdollisuus nousta avauskuusikkoon. Varmoja tapauksia ovat Suter, Brodin, Spurgeon, Scandella ja Dumba. Kolmanteen pariin onkin sitten tarjolla puolustava Nate Prosser, hyökkäävä Mike Reilly ja monipuolinen Christian Folin. Todella mielenkiintoinen asetelma. Jos Mike Reilly lunastaa paikan avaukseen, niin vaikea kuvitella Yeon iskevän tulokasta Matt Dumban vierelle. Silloin koko puolustajaruletti lähtee käyntiin ja itse saattaisin uskaltautua jopa kokeilemaan Dumba-Brodin -paria. Reilly pelaa käsittääkseni vasemmalla puolella, jolloin luonnollinen ja varmistava pari hänelle saattaisi olla Scandella. Tällöin ykköspariksi muodostuisi Ryan Suter - Jared Spurgeon. Jossain vaiheessa muistan tämän kaksikon pelanneen yhdessä ja tulokset olivat vaihtelevia.

Loppujen lopuksi oma veikkaukseni on, että Reilly lähetetään Iowaan isoille minuuteille, Folin pelaa Dumban kanssa kolmosessa ja Prosser istuu poppareilla. Harjoituskausi kaiken muuttaa voi...
 

Stark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, Minnesota Wild
21.9. SABRES @ WILD 7:00 PM
22.9. WILD @ JETS 7:00 PM
24.9. WILD @ BLUE JACKETS 6:00 PM
26.9. WILD @ OILERS 5:00 PM
27.9. Scrimmage 5:00 PM
1.10. SABRES @ WILD 7:00 PM

Siinäpä Wildin training campin pelit. Aika vieraspainotteista ja kotona kohdataan kahdesti Sabres. Mielenkiintoisia otteluita ja harvinaista herkkua saada pientä ensimakua supertulokkaiden Eichelin ja McDavidin menosta. Saa nähdä, jos näistä löytyisi streameja.

Wildin Training Camp Roster. Joukossa aikamoinen määrä kokelaita, joista kiinnostaa suuresti Traverse Cityssa hyvin esiintynyt Jack Walker. Myös pappa-Mikko, läski-Mikke ja laiska-Eerikki saavat osoittaa, että kesällä on tehty muutakin, kun saunottu ja juhlittu.

EDIT: Muokkausajan puitteissa lisättäköön vielä, että ensimmäisissä harjoituksissa Yeo on peluuttanut puolustajia pareissa Suter-Spurgeon, Dumba-Brodin, Scandella-Folin eli juurikin tuo edellisessä viestissä toivomani Dumba-Brodin on myös Yeon mielessä.
 
Viimeksi muokattu:

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Ylläolevaan @Stark tekstiin lisättynä, tästä linkistä voi jokainen lukaista joukkueen kuulumisia eiliseltä (Russo's Rants - StarTribune.com ).

Toki paljon tuota perus pre-season -jargonia, mutta onhan näitä aina mukava lukea. Haula on ilmeisesti reenannut kovaa kesällä ja toivottavasti se näkyy myös kentällä. Vähemmän yllättäen PPG-kenttä on edelleen iskussa ja nuoret puolustajat ovat menneet eteenpäin. Onneksi kauden alkuun ei ole enää kauaa, saadaan taas arki kunnolla rullaamaan...
 

Skoger

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miltä näyttävät Wildin yv-kentät kun kiekko putoaa jäähän Coloradossa? Harjoituspeleissä Yeo ainakin heittänyt Vanekin kakkosyv:seen ja Miken tilalle. 1yv oli jotakuinkin muotoa Parise-Koivu-Mikke-Pominville-Dumba? Vähän kuulostaa riskiltä, enkä usko että Wild tuolla yv-viisikolla aloittaa NHL-kautta Denverissä.

Miken olisi hyvä saada edes kunnollinen näyttöpaikka yv:lla joka ei viime kaudella toiminut lainkaan. Viime kaudella tuntui että kauden alussa kun ykköskenttä pidettiin kasassa kauden avauspeleissä niin aina yv:n lähtiessä rullamaan peli näytti vaarallisemmalta kuin koko kaudella, kun koko kenttä tunsi toisensa. Ongelmana oli toki MG:n huono aloitusprosentti, joka johti usein hävittyyn aloitukseen ja sitä kautta purkuun. Kun tilalle vaihdettiin aloituksia kaapiva Koivu, yv:stä hävisi mielikuvitus ja pelin rytmitys. Kun nuorisokaartista koostuva kakkos-yv sai sen 30-40 sekuntia, niin tuntui että lähes poikkeuksetta kiekon viennin onnistuessa syntyi tilanteita enemmän kuin ykkös-yv sai aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Stark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, Minnesota Wild
Miltä näyttävät Wildin yv-kentät kun kiekko putoaa jäähän Coloradossa? Harjoituspeleissä Yeo ainakin heittänyt Vanekin kakkosyv:seen ja Miken tilalle. 1yv oli jotakuinkin muotoa Parise-Koivu-Mikke-Pominville-Dumba? Vähän kuulostaa riskiltä, enkä usko että Wild tuolla yv-viisikolla aloittaa NHL-kautta Denverissä.

Siltä se vähän näyttäisi, että Granlund ja Koivu ovat molemmat lähtökohtaisesti ykkös-yv:n miehiä Parisen, Pominvillen ja Suterin kanssa. Suter on tuossa ehdottomasti se varmistava pelaaja ja toivon mukaan pitää oman pelinsä yksinkertaisena ja tukee sillä tavoin Miken pelintekoa. Mielelläni olisin tuossa Dumban nähnyt Suterin tilalla, mutta kuten kirjoitit, riskejä olisi ollut melkoisesti. Ylivoiman koostumus on todella erilainen verrattuna viime kauteen. Koivu on slotissa laukojan paikalla ja Pominville maalin edustalla. Aika rankka ratkaisu iskeä pienikokoinen taitopelaaja maalin eteen hakattavaksi. Parise sitten oikealla kaarella ja Mikke ns. toisena puolustajana (half-wall). Kakkosyv:ssä Zucker, Niederreiter, Vanek, Spurgeon ja Dumba. Mielenkiintoinen koostumus tuokin enkä ihmettele, jos toimisi jopa ykkösyv:tä paremmin.

Harjoituskaudella parhaita otteita ovat esittäneet ilmeisesti Charlie Coyle ja Nino Niederreiter. Myös Jonas Brodin on ollut hyvä ja Mikko Koivu esiintynyt pirteämmin kuin viime kaudella. Pieniä loukkaantumisia ovat kärsineet ainakin Justin Fontaine, Jordan Schroeder ja viimeisimpänä Erik Haula. Loukkaantumisten myötä pääsemme näkemään myös Tyler Graovacin tositoimissa kauden alkaessa. PPG-ketju on ns. lukkoon lyöty. Coylen pelipaikka ja ketju on vielä auki. Mies on mm. parantanut aloituspeliään huomattavasti. Buffaloa vastaan kokeillaan Vanek-Graovac-Coyle -yhdistelmää.

Todella innoissaan odotellaan kauden alkua. Loukkaantumistilanne on suht hyvä ja etenkin puolustus näyttää ottaneen jälleen lisää edistysaskelia.

EDIT: Muokkauksen puitteissa lisättäköön, että Wild on napannut waivereista Chris Porterin.
 
Viimeksi muokattu:

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Nyt alkaa olemaan se hetki, kun allekirjoittanutkin joutui arvailemaan salasanansa palstalle. Edellisestä kirjautumisesta, tai oikeammin: kirjoittamisesta on vierähtänyt hetki.

Pakko sanoa, että en ole täysin kartalla siitä ketkä ovat ehjänä kauden avauksessa, mutta lähtökohtaisesti ykkösmiehistöllä mennään. Rehellisesti sanottuna, paperilla rosteri ei hurraa huutoja aiheuta verrattuna viime kauteen. Mutta tämä tosiaan vain paperilla. Ketään trade deadlinella hankittua pelaajaa ei saatu pidettyä rosterissa, tosin pitämisen arvoisia siellä oli oikeastaan vain Stewart, joka Wildin laituritilanteen huomioon ottaen ei ollut järkyttävä menetys. Olisin toki miehen halunnut tuohon hintaan ehdottomasti pitää, etenkin kun pitkäaikainen luottopelaaja ja tärkein alivoimantappaja Brodziak otti ja lähti. Wild kuuluu nyt entistä selkeämmin NHL:n "pahimpiin mikki hiiri -jengeihin".

Mikki hiireys ei tosin ole ongelma, mikäli valmennusjohto on saanut pelitavallisia asioita vietyä eteenpäin ja syvemmälle pelaajien selkärankaan. Junnut ovat taas yhden pettymyksen verran kokeneempia, ja tällä kaudella onkin syytä olettaa todellista läpimurtoa monelta. Harjoituspelit näyttivät menneen ihan mukavasti, tosin itse en ole koskaan latonut harkkapeleille hirveästi painoarvoa. Todellinen testi alkaa vasta perjantain vastaisena yönä.

Mitään analyyttisempaa ei nyt löydy, koska en yksinkertaisesti ole kovin kartalla tällä hetkellä. Uudet hankinnat eivät soita allekirjoittaneella minkäänlaisia kelloja. Spurgeonin lähtöä enteilin, tätä ei tapahtunut. Vielä on tosin aikaa maaliskuulle asti laittaa mies lihoiksi, etenkin jos Reilly saa vakinaistettua paikkansa ylhäällä ja näytettyä, että NHL-vauhti ei ole nuorukaiselle liikaa. Perjantai, kuten koko seuraava viikko, on otettu vapaaksi ja tarkoitus on vetää oma rytmi täysin vituilleen hetkeksi.
 

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään alkaisi kausi hei.

Toivotaan, että joukkue on paremmin hereillä ja täpinöissään kauden alusta kuin jatkiksen suomalaiskannattajat täällä Wildin ketjussa. Tärkeä startti tulee heti kauden alkuun, kun edessä on pelit divarivastustajia(Avalance, Blues) vastaan viikonloppuna. Viime kauden kaltaista pesäeroa ei mielellään pudotuspeliviivaan antaisi, jotta päästään rauhassa keskittymään itse pleijareissa pärjäämiseen.
Kokoonpano lienee seuraavanlainen ja hyvältähän se kaikkiaan näyttää(!):

Parise-Granlund-Pommer
Zucker-Koivu-Nino
Vanek-Graovac-Coyle
Porter-Haula-Carter

Suter-Spurgeon
Brodin-Dumba
Scandella-Folin

Dubnyk

Pieni leikkimielinen veikkaus Wildin top-10 maalintekijöistä runkosarjassa. Näitä sitten kiva ehkä katsella kauden jälkeen jos muistaa:

1. Parise 34
2. Vanek 24
3. Niederreiter 22

4. Granlund 19
4. Pominville 19
6. Koivu 18
7. Zucker 16
8. Dumba 13
9. Coyle 12
10. Spurgeon 9


Muilta hajapelaajilta sellainen 50 rysää tuohon lisää niin ollaan riittävissä määrissä.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Ensimmäinen matsi takana ja synkkien vaiheiden jälkeen onnistuttiin siitä kairaamaan voitto. 4 maalia kolmannessa erässä hieman päälle viiteen minuuttiin ja 5-4 voitto.

Parise näytti kuka on joukkueen todellinen kapteeni sekä pelillinen liideri kentällä. Äijä sai koko illan poikkaria joka puolella kenttää ja otti melkoisen kopin Landenskogilta kolmannen erän alkupuoliskolla, mutta ei ollut näistä moksiskaan. Kolme maalia sekä älytön määrä duunia ympäri kenttää - eli sitä mitä ollaan kyseiseltä herralta totuttu jo vuosia näkemään.

Illan muita onnistujia omissa papereissani olivat:

Granlund - alkuun näytti, että Mikke ei oikein meinaa tolpillaan pysyä, mutta pelin edetessä nousi heti Parisen jälkeen tärkeimmäksi hyökkääjäksi kentällä. Siitä kertonee myös se, että Granlund kellotti ainoana hyökkääjä yli 20 minuuttia (21:28) ja pelasi eniten heti Spurgeonin ja Suterin jälkeen. Parilla syöttöpisteellä vielä pistetili auki ja ottelun kolmostähti, joten ei ihan vihkoon nuorella miljonäärillä avausottelu mennyt.

Suter oli mies paikallaan. Ei edelleenkään maailman näyttävimmän näköistä touhuilua, mutta jumalauta miten se maila vaan löytää tiensä kiekon tielle ja millä hajuaistilla mies katkoo syöttölinjat. Ei mikään pommikone, mutta antaa painavia niittejä ja aina fiksusti ajamatta itseään ulos. Suter pelasi "ennätyspienet" minuutit, kellottaen vain karvan päälle 25 minuuttia. Tämä on hyvä trendi, ja mielestäni se näkyi Suterin luistelemisessa välittömästi. Mies uskaltaa painaa kaasua, kun tietää ettei vedä heti tupla-tripla-vaihtoa perään.

Tykkäsin myös Graovacista ja etenkin se varmuus millä mies kauhoi aloituksia. Iso ja vahva, eikä täysin kädetön. Ensimmäinen peli, joten hieman meni välillä pasmat sekaisin ja kadotti miehiä puolustusalueella, mutta menköön kokemattomuuden piikkiin. Ei avausottelun perusteella mikään älyttömän ilkeä pelaaja, saati kovinkaan fyysinen.

Muuten pelissä oli paljon puutteita ja monilla pelaajilla näkyi olevan paljon karstaa koneessa. Etenkin Brodin tuntui ensimmäisessä ja toisessa erässä olevan pihalla kuin lumiukko. Toki nuorukainen paransi kolmanteen, kuten koko joukkue, joten kohtalaisen puhtaat paperit tuleva Norris-voittaja kauden avausottelustaan saa.

Niederreiterin tilannetta seurataan ja päivitellään kun jotain selviää. Mies yritti hakea melkoista pommia kolmannessa erässä, mutta ajoi miehestä ohi ja lensi pää edellä laitaan. Hetken aikaa puhalleltuaan vaihtopenkillä, mies siirrettiin pukukopin puolelle missä Sveitsin lahja jääkiekolle pysytteli ottelun loppuun.
 

Stark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, Minnesota Wild
One word: Parise!

Aivan älytön yhden miehen show. Kuten @palle yllä kirjoitti, Zach nosti joukkueen reppuselkään ja lunasti joukkueelle kaksi pistettä kauden avauksesta.

Muulla joukkueella jäi parantamisen varaa ja Wild oli jälleen kerran Wild tehtyään pelin itselleen taas niin vaikeaksi. Granlund ja Pominville heräsivät peliin pitkälti kolme maalia paukuttaneen ketjukaverinsa ansiosta. Tärkeitä asioita olivat myös Thomas Vanekin ja Nino Niederreiterin kauden avausmaalit heti ensimmäisessä ottelussa. Ilmeisesti myös Charlie Coylelta hyvää menoa. Otteluahan en pystynyt valvomaan ja todennäköisesti olisin painunut pehkuihin 3-0 -tilanteessa. Kaikista tärkein anti joukkueelle oli kokemus eli syvästä sillasta voittoon nouseminen. Eiköhän tuo ykkösketju ainakin tuosta lähde rynkyttämään hyviä tehoja. Dumba ja Brodin ruoskivat itseään ja omaa peliään ottelun jälkeen, joten parempaa on sieltäkin luvassa. Myös Dubnykin pitää terästäytyä tai alkaa fanipoikaa kylmäämään.

Nyt edessä huili ja sitten Bluesia vastaan. Centralin joukkueet aloittivat vahvasti vain Blackhawksin - ja tietysti Avsin - hävitessä oma ottelunsa.
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Onneksi kyseessä oli Rantasen ensimmäinen peli, muuten olisin luultavimmin suunnannut takaisin sänkyä kohti jo ensimmäisen erän jälkeen.

Tuo ensimmäisen erän vauhti oli aivan jäätävä. Wildin puolelta lähinnä Parise ja Suter pystyivät edes jollain tasolla vauhdissa mukana, muiden peli oli pitkälti sivusta seuraamista, kuten nyt erän tuloksestakin voi päätellä. Tuntui, kuin kentällä ei olisi MacKinnonin, Duchenen ja kumppaneiden lisäksi ollut ketään muuta. Kotiavaus on toki aina kotiavaus ja tiedossa oli, että ensimmäisen kympin/erän jälkeen tilanne tasoittuu, mutta pienempikin tuloksellinen ero olisi meikäläiselle kyllä tuossa kohtaa riittänyt...

Positiivista, kuten ylläkin oli mainittu, on se, että peli oli selkeän nousujohteinen ja hurja nousu kolmannessa erässä varmasti nostaa jätkien itseluottamusta. Yksittäisistä pelaajista Parise todellakin näytti pelillistä ja henkistä johtajuutta, ja tuosta asenteesta voi ruveta jo muillekin jakamaan osia. Kuinka moni olisikaan tuota 4-2 kavennusta edeltäneen Landeskogin taklauksen jälkeen keräillyt itseään koko lopun vaihdon. Parise pomppasi samantien pystyyn ja kävi painamassa kostoksi limpun verkkoon. Täysin maaginen jätkä! Mikken luistelu näytti tasapainoisemmalta ja taloudellisemmalta, yllätti meikäläisen pari kertaa myös lähtönopeudellaan. Pominvillen kutiin tarvitaan vielä vähän viilausta, niin PPG on pysäyttämätön.

@palle :n viestiin viitaten, omaan silmään tuo Graovacin kenttä oli eniten vaikeuksissa koko pelin ajan. Kentässä kun on kolme isokokoista, hieman hitaasti reagoivaa pelaajaa, niin väkisin tuntui jäävän miehet puolustuspäässä vapaaksi. Tämä korostui etenkin ensimmäisessä erässä. Vanek ei tämänkään pelin jälkeen kuulu meikäläisen lempipelaajien joukkoon, tekeminen on niin haluttoman ja flegmaattisen näköistä, ettei oikeen tiedä mitä sanoisi. Toivon mukaan avausmaalin tekeminen saa myös Vanekin pelin kulkemaan paremmin. Luultavasti tämä kenttä tuleekin ensi peliin muuttumaan, mikäli Nino ei tuon loukkaantumisen takia pysty pelaamaan.

Viimeisenä käsittelyyn Dubnyk. Koko pelin ajan hieman haparoivaa ja epävarmaa tekemistä mieheltä, tosin taso tuntui nousevan samoissa määrin, kuin mitä joukkueenkin esitykset loppua kohden. Peittää edelleen hyvin, mutta riparien kontrollointi oli kyllä vielä pahasti ruosteessa. Viime kaudella Dubnykin selän taakse tehtiin tasan kerran 4 maalia koko Wild-aikaisen runkosarjan aikana (39 peliä), joten eiköhän tämä riitä myös tämän kauden osalta ;).

Seuraaksi vastaan asettuu ennakkoon kovempi vastus, kun Blues saapuu Wildin vieraaksi. Varsinkin pelin alun uskon olevan huomattavasti parempi, kauden kotiavauksessa tuollaista ensimmäistä erää ei varmasti haluta nähdä. Odotan myös Brodinin nousevan tasolleen ensimmäisen pelin kohmeilusta
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös