Minkä tapetun eläimen (tai eläinten) liha on herkkuasi?

  • 8 986
  • 96

Minkä tapetun eläimen (tai eläinten) liha on herkkuasi?

  • Nauta

    Ääniä: 107 63,7%
  • Sika

    Ääniä: 68 40,5%
  • Lammas

    Ääniä: 49 29,2%
  • Hevonen

    Ääniä: 35 20,8%
  • Kana

    Ääniä: 80 47,6%
  • Kalkkuna

    Ääniä: 32 19,0%
  • Ankka

    Ääniä: 30 17,9%
  • Koira

    Ääniä: 1 0,6%
  • Kissa

    Ääniä: 1 0,6%
  • Rasvaiset kalat, kuten lohi, makrilli, muikku, jne.

    Ääniä: 96 57,1%
  • Vähärasvaiset kalat, kuten tonnikala, seiti, turska, jne.

    Ääniä: 45 26,8%
  • Äyriäiset, kuten ravut ja katkaravut

    Ääniä: 55 32,7%
  • Nilviäiset, kuten etanat, simpukat ja mustekalat

    Ääniä: 29 17,3%
  • Hyönteiset, kuten kiinalaisten harrastamat ötökät ja mönkiäiset

    Ääniä: 4 2,4%
  • Poro

    Ääniä: 68 40,5%

  • Äänestäjiä
    168
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Vaikea äänestää, sillä metsäkanalinnut tetrao -perheestä ovat poissa. Kalkkuna oli toki lähin vaihtoehto, mutta kuka helvetti sitä nyt...

Vastaan sikanauta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Äyriäiset ovat mulle se juttu. Ilman niitä en todellakaan halua elää.

Kampasimpukat ovat fantastisia kapris-rusina-vinegretin kanssa tai grillattuna sellaisenaan tai pekoniin käärittynä. Kruunaa jokaisen alkupalan. Toimii myös mainiosti surf n' turf -hengessä pihvin seuralaisena.

Hummeri on pastan paras kaveri. Puolikas maustevoilla täytetty hummeri grillattuna mausteisen spagettikastikkeen ohessa tai hummerilla ja kylmäsavulohella täytetty ravioli. Voiko parempaa olla?

Keisarihummeri eli langustiini on maultaan vielä tavallista hummeriakin pehmeämpi ja makeampi. Parhaimmillaan sellaisenaan, esim. sitruunaisen smetanamajoneesin kanssa leivän päällä.

Kuningasrapu vastaa nimensä asettamiin kriteereihin, and then some. Söin yhden kuningasravun jalat ja sakset viime kesänä Honningsvågissa, joka on viimeinen pitäjä ennen Nordkappia. Vaikka annos maksoi melkein 50 euroa, se oli hinta-laatusuhteeltaan edullinen. Kuningasravun lihan tekstuuri on viimeistä piirtoa myöten täydellinen.

Osterit ovat vakioruoka aina kun menen Lontooseen (tai muualle Isoon-Britanniaan). Etenkin gratinoituina aivan täydellinen alkupala, ja kiva aloitteluruoka, sillä mukaan kuuluu shampanjaa ja jos jonkinlaista snapsia.

Sitten on tietysti myös tavalliset jokiravut, erilaiset katkarapujen muodot, simpukat (jotka lasken mukaan tähän kategoriaan) ja kaikenlaiset erikoisravut, kuten razor clam (en tiedä suomenkielistä nimeä tai osaa kokata itse, olen syönyt vain ulkomailla).

Rastitin kaikki paitsi kissan, koiran, kanan, kalkkunan ja hyönteiset. Kalkkuna on kuivaa ja kana on useinmiten tylsää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hieman vajavainen lista, kun krokotiili ja kenguru puuttuu. Myös puuttuu jokin muu, mikä.

Jos tämä olisi huonoimpien lista, niin kertoisin, että ei australialaiset oikeasti syö kengurua, koska se on koiran ruokaa.

Noista hyvistä monet on hyviä. Ei pidä luoda ongelmia asioista mitkä eivät sitä ole.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Maukkuusjärjestyksessä: Poro, lohi, nauta, sika, kalkkuna, kana, ankka, lammas ja sanotaan vaikka tonnikala. Poroa olen viimeksi syönyt 10 vuotta sitten ja ai että se oli hyvää. Sellaista herkkua on kuitenkin hyvin harvoin tarjolla, mikä on todella väärin.

Kaloista lohi tulee aina olemaan ylivoimainen ykkönen, vaikka jossain vaiheessa sitä tuli syötyä useita kiloja kuukaudessa.
Ihan mielenkiinnosta pitää kysästä, että tarkoitatko tonnikalalla sitä purkissa olevaa ei tonnikalaa, vai siis ihan oikeaa tonnikalaa fileenä, mille näytetään pannua... pannu, tonnikala, tonnikala, pannu ja sitten vähän pippuria ja suolaa pintaan? Koskapa ainakin allekirjoittaneen suussa tuo tonnikala on aivan julmetun hyvää.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ihan mielenkiinnosta pitää kysästä, että tarkoitatko tonnikalalla sitä purkissa olevaa ei tonnikalaa, vai siis ihan oikeaa tonnikalaa fileenä, mille näytetään pannua... pannu, tonnikala, tonnikala, pannu ja sitten vähän pippuria ja suolaa pintaan? Koskapa ainakin allekirjoittaneen suussa tuo tonnikala on aivan julmetun hyvää.
Nimenomaan tuoretta tonnikalaa, ei mitään purkkimuonaa. Harvemmin sellaista täällä pohjoisessa pääsee syömään, mutta etelän lomakohteissa olen päässyt sellaistakin kokemaan. Helvetin hyvää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nimenomaan tuoretta tonnikalaa, ei mitään purkkimuonaa. Harvemmin sellaista täällä pohjoisessa pääsee syömään, mutta etelän lomakohteissa olen päässyt sellaistakin kokemaan. Helvetin hyvää.
Tonnikalaa on nykyään melko hyvin saatavilla ainakin isojen ruokakauppojen kalatiskeiltä, vähän kaupasta ja kaupungista toki riippuen. Vähän hintavaa kyllä, tuoreen (pakasteena toimitetun) tonnikalan kilohinta on tavallisesti 30 euron hujakoilla. Karkeasti siis samoissa hinnoissa kuin naudan sisäfile kokonaisena.

Mutta kelpo tavaraa on tonnikala. Ostan sitä harvakseltaan, muutaman kerran vuodessa, joko pihvinä pannulle tai kypsentämättä sashimin tapaan.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Poro on hyvää. Olen syönyt poronkäristystä kemijärveläisittäin, eli semmoisena kuution palasina runsaassa kermassa ja voissa, parempaa kuin jäisestä porosta vuollut siivut. Toki lienee makukysymys. Lisäksi maistuu ulkona laidunnetun naudan liha, lähes riistan veroista. Ja metsäkanalinnuista pyyn täkkä. Sikakin on hyvää. Usein ihmettelen että on tuo sika aika elukka, syö mitä vain ja liha kuitenkin on hyvää. Ja tietenin kylmäsavulohi on maittavaa. Ja Kemijärven syksyiset muikut paistettuna...alkaa vesi valua kielen kahtapuolen.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Lohi, possu ja kana. Viikoittain kaikkia ja sillain sopivasti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä onkin hyvä ketju aiheeseen jonka bongasin aamu-uutisista. Meinasin jopa pistää äänestyksen pystyyn mutta olkoon.

Eli syötkö 81 kiloa lihaa vuodessa kuten keskiverto suomalainen?

Itse funtsin tuota lukua ja sehän on itse asiassa todella paljon. Suhdetta antaa että meillähän on 52 viikkoa vuodessa joten tulee about 1.5 kg viikkoon, aika heavy setti tuokin vielä. Ei riitä 200g päivä.
Kasvisruokabuumi ei näy lihan kulutuksessa – suomalaiset syövät yhä enemmän lihaa, jokainen keskimäärin 81 kiloa vuodessa - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Jonkun suolistosyöpäpeloittelun mukaan ei saisi syödä yli 200g punaista lihaa viikossa, eli hiukan eri maksimit.

Itse laskin oman viikkokeskiarvon jotenkin näin:
300-400g naudan jauhelihaa
200-300g broilerin filettä
100-200g kalaa
Loput viikkoproteiinit on sitten vaikkapa juustoja kuten feta, mozzarella, raejuusto salaateissa. Jonkun verran papuja ja pähkinöitä.

_
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nautaa menee jauhelihana (sikanaudan seassa tai kebab) tai makkaraan upotettuna ehkä 300-500g viikossa. Erittäin harvoin kokolihana.
Sikaa saman verran, mutta hiukan nautaa useammin kokolihana.
Kanafileen käyttö lisääntyy koko ajan jauhelihan ja makkaran kustannuksella, on nyt tasoissa edellisten kanssa.
Kalaa ja äyriäisiä jos tarjolla on, varsinkin jos tulee ravintolaan eksyttyä. Seisovien pöytien usein kuivaan ja mauttomaan savu- tai uuniloheen olen kyllä aika kyllästynyt, harvoin saa hyvää. Kauppojen hinnat minulle arkikäyttöön liian kovia.

*************

Oletteko kokeillut strutsinlihaa? Muistuttaa ainakin minun mielestäni maultaan ja ulkonäöltään esim. kaurista.

Paras ikinä syömäni liharuoka: Poron sisäfileet korvasienikastikkeessa, eräässä edesmenneessä helsinkiläisravintolassa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä onkin hyvä ketju aiheeseen jonka bongasin aamu-uutisista. Meinasin jopa pistää äänestyksen pystyyn mutta olkoon.

Eli syötkö 81 kiloa lihaa vuodessa kuten keskiverto suomalainen?
Voinen sanoa, että tätä nykyä olen todella paljon alle tuon lukeman.

Kohtapuoliin vuosi täyteen lähestulkoon lihattomalla ruokavaliolla. On toki muutama kerta kalaa syöty ja kanaakin ja oisko ankkaa myös, en ole varma. Viime vuonna näitä aikoja keski-Euroopassa tuli lihaa mässättyä kyllä, mutta oikeastaan siellä alkoi tulla huono olo asian suhteen ja reissun päätteeksi päätin, että nyt toviksi jää lihansyönti ja se jäi pysyvämmäksi. En ole ehdoton ja elän tilanteen mukaan, mutta mieluiten etsin muita vaihtoehtoja. Eli noin vuoden säteellä on kulutus ollut itselläni varmaan korkeintaan kilo jos siihen lasketaan kala.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Sitä kun on aikoinaan syntymänsä saanut tuolla periferiassa, ruokatottumuksetkin ovat vähän sitä myötä. Possu ja nauta ovat peruselintarvikkeita lihapuolella ja olivat sitä pitkään ennen kuin esim. broilerin liha yleistyi kaupoissa. Nyttemmin myös poro, kalkkuna ja lammas kuuluvat ruokapöytäämme säännöllisesti ja esim. ankanrintaa valmistan, kun olen onnistunut sitä jostain tuoreena saamaan.
Kaloista normaalit sisävesikalat kelpaavat ja Jäämeren lohi oli jossain vaiheessa viikottainen ruoka, mutta hinnan noustua taannoin, se on jäänyt vähemmälle.

Ulkomailla työskennellessäni tuli syötyä yhtä ja toista ei niin tavanomaista ruokaa, mutta aika pitkälle nekin perustuivat edellä mainittuihin raaka-aineisiin lihan ja kalankin puolesta.

Kaikenlaisia meren eläviä olen syönyt, mutta hummeri sellaisenaan, siis kokonaisena valmistettuna, on jäänyt kokematta. Toiveissa onkin jokin reissu esim. Välimeren rannoille nauttimaan meren antimista paikalliseen tyyliin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Nauta ja villisika ovat suosikkejani, mutta olen lihan suhteen aika kaikkiruokainen.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Monenlaista lihaa tulee nautittua.

Peuranlihaan pääsin tutustumaan vasta tuossa hetki sitten jatäytyy sanoa, jotta meni heittämällä lihatilaston kärkeen.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monenlaista lihaa tulee nautittua.

Peuranlihaan pääsin tutustumaan vasta tuossa hetki sitten jatäytyy sanoa, jotta meni heittämällä lihatilaston kärkeen.

Peura on todellakin ihan kärkipäätä eri lihoista.

Parasta lihaa ovat suuret riistaeläimet (hirvi, peura, villisika, poro jne)
Seuraavassa kategoriassa lammas ja naudanliha
Possunliha häviää edellisille, mutta toki täytyy todeta, että oikein tehty kassler/potka/jne hakkaa naudanjauhelihan 100-0.

Kalaa tai muita mereneläviä on vaikea tälle asteikolle suoraan laittaa, sillä makuja on yhtä monta kuin on eri lajejakin. Kalojen kärjessä lohikalat sekä herkulliset järvikalat kuten ahven tai kuha. Mustekaloista en juuri pidä, koska se on ollut joka kerta mautonta ja kumimaista.

Kanaa syön todella harvoin, koska joskus lapsuudessa sain pahan ruokamyrkytyksen etelän reissulla ja kaikki oksennus maistui monta päivää kanalle. Kai tämäkin olisi sellainen asia, josta pitäisi "oppia pois" ja kanastakin pystyisi nauttimaan.

Muita maistamiani lihoja ovat mm. kenguru, krokotiili (jotka todellakin ovat sitä koiranruokaa), ankka sekä varpuset ja jotkut hyönteiset. Tietysti jossain salamissa on heppaa ja ties mitä, mutta varsinaisesti hevosta sellaisenaan en ole maistanut.

Koiraa tai kissaa en ole maistanut, mutta sinällään ei ole mitään sitä vastaan. Mielummin niitä söisin kuin ottaisin kotiini elävänä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Entäpä karrrrrrrhu? Onko kukaan maistanut tätä metsiemme pientä karvapalleroa? Muutamia vuosia sitten oli täällä meilläpäin aina syksyisin paikallisessa ravintolassa karhuviikko ja näin jälkeenpäin kyllä kaduttaa ettei tullut mentyä. Nyt on ravintolalla uudet omistajat ja karhuviikko taitaa olla mennyttä...

Ja listassa olevista tapetuista eläimistä voisi rastita kaikki muut paitsi koiran ja kissan Kaikki menee kyllä, varsinkin jos tuodaan valmiina pöytään
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Monenlaisesta proteiinista sitä ihminen tykkääkin - liha, kala ja äyriäiset ovat kokonaisuudessaan melkoista herkkua. Sen verran toki sitä henkilö on puunhalaaja että teollinen lihantuotanto ei ole kauhean tyylikästä ja että olisi järkevä syödä vähemmän lihaa. Mutta herkullista ruokaa ihan laidasta laitaan.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Riippuu kokista. Kunnon resepti saa lihasta kuin lihasta hyvää, varmasti jopa kissasta ja koirastakin. Kissaa ja Koiraa en silti söisi. Mutta aikalailla kaikki muu käy ja kaikkia olen valmis maistamaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Monenlaista lihaa tulee nautittua.

Peuranlihaan pääsin tutustumaan vasta tuossa hetki sitten jatäytyy sanoa, jotta meni heittämällä lihatilaston kärkeen.
Minä pääsin valmistamaan ja syömään Ylämaan karjan lihaa. Eläimet olivat viettäneet vuosikaudet kesäisin puolivilleinä metsässä syöden varsin luonnonmukaista "ruokaa". Talvisin ne ruokittiin ulos pihattoon. Toki, tuota lihaa voi ostaa monesta paikasta Suomessa, mutta yleensä teuraseläimet silloin elävät nk. normaaleissa laidunolosuhteissa.
Saamani liha oli todella tummaa ja voimakkaan makuista, kovin erilaista kuin tavallinen naudanliha - parasta naudanlihaa, so far...
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Kissa ja koira on maistamatta, ja mikäli ei maailma muutu melkoisesti, niin varmasti jäävätkin kokeilematta.

Äyriäisiä olen kyllä syönyt ja voin niitä syödä, jos tarjotaan, mutta en ole oppinut niistä oikein pitämään.

Kaikki muu liha kyllä menee hyvin laitettuna. Vastaavasti kaikki ne myös tökkii huonosti laitettuna.
 

Ardbeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Ehdottomasti riistalinjalle mennään jos vapaasti saa valita. Peura omana ylivoimaisena suosikkina, hirvi ja poro mainioita myöskin.

Merenelävistä kampasimpukat uppoavat mieluiten, esim osterit taas ei ollenkaan. Merisiilistä en yhdellä syöntikerralla osannut muodostaa kunnollista mielipidettä.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Poro on ylivoimainen ykkönen. Kana ja lohi tulee sen jälkeen aika tasoissa ja varmaan nautakin, joka menee yleensä kyllä jauhelihana. Tajusin just et tulee vedettyä lohta useammin kuin possua, jota varmaan vähiten.

Pitkälti jako on seuraava, poroa tulee nautittua todella harvoin joten jätetään se laskuista: kolmesti viikossa kanaa, kahdesti lohta (joskus muuta kalaa), nautaa ja possua sitten ne yhdet kerrat.

Olen todella perso kalaruoalle ja esimerkiksi tsekkaan aina opiskelijaravintoloista onko missään kalaa ja juoksen jos on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös