Mille naurat juuri nyt?

  • 13 187 188
  • 50 329

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hieman hymähdin krapuloissani Puolan korisjoukkueen valmentajan äänelle.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Pyöräilijät eivät välitä kolmioista eivätkä stop-merkeistä. Eivätkä liikennesäännöistä. On ne kyllä pääsääntöisesti erittäin kusipäistä porukkaa...

Kuulostaa Vihreältä liikkumiselta. Laki on heidän mielestään lista tulkintakysymyksiä. Tiedostava yksilö on aina oikeassa, hän osaa hahmottaa yhteiskunnalliset kokonaisuudet kyllä. Eli oikeastaan lait on säädetty tyhmien ruodussa pitämiseksi, Minä voin sen sijaan säätää, Minä miellän Itse oikean ja väärän aina, Minä teen vain oikeita valintoja.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta hei, suojatie. Ei väliä, vaikka pyörää ei tarvitse ilman kolmiota tai stop-merkkiä väistää. Ei väliä, vaikka pyörä pitäisi periaatteessa taluttaa suojatien yli. Ei väliä, vaikka auton tullessa päälle ja pyörän nopeuden ollessa edes 20km/h, tuo pyöräilijä kuolee.

Ei tarvi taluttaa, jos suojatie on myös pyörätien jatke. Mitä ne käytännössä useimmiten onkin. Tuo pyöräilijän väistämisvelvollisuus kyllä on noin, samoin kuin kuolemanvaarakin.

Mutta kaikkihan me pyöräilijöitä ollaan, tai ainakin joskus oltu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos nyt näitä väistämisvelvollisuussääntöjä miettii niin kyllä autoilijat ovat liikenteessä vielä suurempia mulkkuja kuin pyöräilijät. Suojateillä väistämisvelvollisuuttaa ehkä puolet.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse tulee liikuttua paljon pyörällä, mutta myös kävellen, juosten ja autolla joten ehkä sitä osaa katsella liikennettä vähän useammasta kulmasta kuin moni muu tienkäyttäjä. Ja sanoisin että yhtä lailla idioottimaista käyttäytymistä, heikkoa liikennesääntöjen tuntemusta ja erityisesti heikkoa hahmotuskykyä ja muiden huomioon ottamista näkee kyllä niin pyöräilijöissä, jalankulkijoissa kuin myös autoilijoissakin joten tässä pyöräilijöiden jatkuvassa syyllistämisessä tuntuu vähän pata kattilaa soimaavan välillä.

Siksi onkin harmi että tehdään tällaisia videoita kuin tämä Turun Sanomien video koska tämä vaan jotenkin korostaa sitä pyöräilijöiden huonoa mainetta. Iso osa noista "vaaratilanteista" ei ole oikeastaan mitään todellisia vaaratilanteita ollenkaan vaan ihan normaaleja liikennetilanteita, ja aika moni noista johtuu vieläpä tuon pyöräilijän omasta toiminnasta. Esim. tuo rekkakuskille huitominen on minusta ihan helvetin typerää kun tuossa ei mitään vaaratilannetta tullut, ja minun mielestäni raskaalle liikenteelle kannattaisi muutenkin aina antaa tilaa koska ihan turha pysäyttää monen kymmenen tonnin painoista autoa sen takia että itse ei joutuisi jarruttamaan vähän ja säästäisi ehkä 3 sekuntia aikaa. Toki tuolla videolla on pari "klassista tilannetta" joihin pyöräilijänä törmää jatkuvasti, eli se miten jalankulkijat (ja myös muut hitaammin ajavat pyöräilijät) poukkoilevat laidasta laitaan ilman että muistavat katsoa taakseen. Itse olen tottunut siihen että aina mennään niin reunassa kuin mahdollista olipa välineenä pyörä tai omat jalat, ja aina vilkaistaan taakse ennen kuin siirrytään siinä väylällä sivusuunnassa, mutta todella harva ihminen toimii näin. Tästä viisastuneena minä olenkin tottunut jo ajamaan automaattisesti koko ajan kädet valmiina jarrukahvoilla jos on vähänkin ihmisiä näkyvissä.

Vauhtia minullakin on kyllä pyöräillessä reippaasti mutta väittäisin silti että erittäin harvoin se vauhti on syypää vaaratilanteisiin. Jos jalankulkijat (ja muut pyöräilijät) vaan muistaisi tämän että siellä liikenteessä voi katsella vähän ympärilleen sen puhelimen tai omien ajatusten sijasta, ja muistaisivat aina vilkaista ympärilleen varsinkin silloin kun siirrytään sivusuunnassa tai lähdetään ylittämään jotain väylää niin vaaratilanteiden määrä vähentyisi olennaisesti. Se pyöräilijän nopeushan tuntuu jalankulkijasta ihan erilaiselta kuin pyörän sarvissa joten jalankulkijasta se saattaa tuntua ylikovalta kun taas pyöräilijällä on sellainen tunne että ei ole mitään ongelmaa kun vaan kaikki muistaisi olla tarkkaavaisia ja huomioida muut tienkäyttäjät.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Jos nyt näitä väistämisvelvollisuussääntöjä miettii niin kyllä autoilijat ovat liikenteessä vielä suurempia mulkkuja kuin pyöräilijät. Suojateillä väistämisvelvollisuuttaa ehkä puolet.
Tuokin riippuu vähän paikasta. Jos jossain on yksinäinen suojatie, pysähdyn aina päästämään jalankulkijat. Jos taas kyseessä on kahden valoilla ohjatun risteyksen välissä oleva suojatie, niin välttämättä en pysähdy. Silloin edellisen risteyksen valot tosiasiallisesti reguloivat myös tämän valottoman suojatien liikennettä. Jos Stadissa kaikki pysähtyisi jokaisen jalankulkijan kohdalla, ei liikenne sujuisi ollenkaan. Siksi lähistön liikennevalot rytmittävät käytännössä myös valottomat risteykset. Suurin osa myös jalankulkijoista ymmärtää tämän.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Kuulun varmaan autoilijoiden vihaamiin pyöräilijöihin. Harvoin tulee välitettyä säännöistä. Ei ole mitään järkeä jäädä odottelemaan punaisen valon vaihtumista vihreäksi. Yleensä ajan autokaistojen seassa kaupunkiliikenteessä välittämättä punaisista valoista. Kyllä minuakin vituttaisi istua ruuhkassa autossa kun "ruuhkantappajapyörällä" pääsee huomattavasti nopeammin. Poliisitkin eivät kerkeä perään vaikka näkisivätkin.

Paitsi kerran vähän hävetti, kun joku äiti opetti pientä lastaan seisomalla kiltisti suojatien punaisissa valoissa ja minä pyyhkäisin yli.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kuulun varmaan autoilijoiden vihaamiin pyöräilijöihin. Harvoin tulee välitettyä säännöistä.
Kai muistat että sinulla ei ole sitten minkäänlaista oikeutta mussuttaa siitä jos omien sääntörikkomustesi myötä vaikka halvaannut pysyvästi, kun et noudata liikennesääntöjä?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Missä muuten opetetaan pyöräilijöille liikennesäännöt? En muista että olisi peruskoulussa koskaan käyty liikennesääntöjä merkkeineen läpi.

En tietenkään tiedä mitä ikäluokkaa edustat, joten juuri sun peruskoulusta en osaa sanoa. Ite olen syntynyt 1981 ja muistan kyllä miten jo ala-asteella käytiin tärkeimpiä liikennemerkkejä, liikennesääntöjä ja yleensäkin järkevän ja turvallisen pyöräilyn periaatteita läpi. Liekö kiinni siitä, että pienen kyläkoulumme nurkilla ei ollut ainuttakaan pyörätietä, niin autotien reunassa oli pakko ajaa, jos pyörällä liikkua halusi ja halusihan sitä.

Yläasteen vuosinakin saimme liikennekasvatusta, en kylläkään muista minkä oppiaineen tunneilla sitä saimme, mutta kuitenkin. Opeteltiin liikennemerkkejä, väistämissääntöjä jne. En muista, että opiskeltiinko näitä ihan yleisesti vai jostain tietystä näkökulmasta. Mitään mopokortteja ei ikäluokkani tarvinnut vielä suorittaa, joten olisiko opiskeltu sitten jotain mopoilijalle erityisen tärkeitä juttuja tms., en muista.

Hieman hymähdin krapuloissani Puolan korisjoukkueen valmentajan äänelle.

Sama ja vielä ilman krapulaa (tai känniä). Kyllähän tuon ymmärtää, että ilmastoinnin ja kurkku suorana huutamisen ristipaineessa ääni saattaa pettää, mutta tuollainen falsetti... halvat naurut, mutta naurut kuitenkin. Hoho.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuulun varmaan autoilijoiden vihaamiin pyöräilijöihin. Harvoin tulee välitettyä säännöistä...

Jos torppaisin tuon tyyppisen infantiilipyöräilijän, niin en varmaan pakenisi paikalta, vaan pistäisin pari kertaa pakit ja ykköset päälle. Ja palaisin. Mistäkö minut siellä ambulanssivaloja ihmettelevästä väkijoukosta tunnistaisi? Minä olen se, joka hymyilee ja kiskoo samalla väkijoukon seassa tumppuunsa.

Potkitko pari vuotta sitten nuorempana muurahaispesiä ja kiskoit 8-vuotiaita luokkakaverityttöjäsi ponihännistä? Onko ”hurrrrjapyörässäsi” vieläkin apurattaat? Pesetkö sen ison vessakäynnin jälkeen kädet vai nuoletko suklaat vain puhtaiksi?
Haaveiletko kenties jo nyt rekkakortista ja väkijoukkoon ajamisesta?

Noku, ei säännöt koske minua?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Länsimetron kuvioille.

Osapuolet siirtävät vastuun toisilleen Hesarissa kun mahdollisesta avaamisesta kysytään:
"Länsimetro oy:n toimitusjohtajan Saksin mukaan arvion siitä, kuinka kauan metron käyttöönotto kestää, voi tehdä vain HKL, joka johtaa käyttöönottoa.

HKL:n toimitusjohtaja Lehmuskoski taas kehottaa kysymään metron liikennöinnin aloitusajankohtaa Länsimetro oy:n puolelta."

 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Kai muistat että sinulla ei ole sitten minkäänlaista oikeutta mussuttaa siitä jos omien sääntörikkomustesi myötä vaikka halvaannut pysyvästi, kun et noudata liikennesääntöjä?
Se on tietysti totta, että onnettomuusriski kasvaa omista pyöräilytaidoista huolimatta. Kaupunkipyöräily on siitä inspiroiva ympäristö, että sääntöjä rikkomalla saa huomattavaa etua suhteessa muihin liikenteen osapuoliin. Ja toisaalta sääntöjen rikkominen on niin helppoa etenkin siihen nähden, ettei poliisiautolla ole mitään jakoja valvoa pyöräilijää. Eipä silti, kannatan pyöräilykulttuurin kehittämistä enemmän sääntöorientuneisempaan suuntaan.
 
En tietenkään tiedä mitä ikäluokkaa edustat, joten juuri sun peruskoulusta en osaa sanoa. Ite olen syntynyt 1981 ja muistan kyllä miten jo ala-asteella käytiin tärkeimpiä liikennemerkkejä, liikennesääntöjä ja yleensäkin järkevän ja turvallisen pyöräilyn periaatteita läpi. Liekö kiinni siitä, että pienen kyläkoulumme nurkilla ei ollut ainuttakaan pyörätietä, niin autotien reunassa oli pakko ajaa, jos pyörällä liikkua halusi ja halusihan sitä.

Olen samaa ikäluokkaa kanssasi mutta en muista lainkaan liikenneopetusta ala-asteelta, en tosin paljon muutakaan. Mutta se jäi elävästi mieleen kun toisen luokan pienen kyläkoulumme opettaja vaihtui, ensimmäisen löytyessä pyöränsä kanssa kuolleena kymmenien metrien päästä kohdasta missä rekka laski päälle autotien reunassa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Länsimetron kuvioille.

Osapuolet siirtävät vastuun toisilleen Hesarissa kun mahdollisesta avaamisesta kysytään:
"Länsimetro oy:n toimitusjohtajan Saksin mukaan arvion siitä, kuinka kauan metron käyttöönotto kestää, voi tehdä vain HKL, joka johtaa käyttöönottoa.

HKL:n toimitusjohtaja Lehmuskoski taas kehottaa kysymään metron liikennöinnin aloitusajankohtaa Länsimetro oy:n puolelta."
Tuollehan on ne naurismaan seipäätkin nauraneet jo ainakin vuoden. Minä jo vähintään kaksi.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuollehan on ne naurismaan seipäätkin nauraneet jo ainakin vuoden. Minä jo vähintään kaksi.

Ei oo poijaat tuo puuhastelu vielä mitään Olkiluoto3 verrattuna. Nyt taitaa olla sen reilun 10v myöhässä ja osapuolet hakee toisiltaan korvauksia 2-3 miljardia euroa kumpainenkin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kaupunkipyöräily on siitä inspiroiva ympäristö, että sääntöjä rikkomalla saa huomattavaa etua suhteessa muihin liikenteen osapuoliin. Ja toisaalta sääntöjen rikkominen on niin helppoa etenkin siihen nähden, ettei poliisiautolla ole mitään jakoja valvoa pyöräilijää.
250 hevosvoimaisella moottoripyörällä ajaminen on siitä inspiroiva ympäristö, että sääntöjä rikkomalla saa huomattavaa etua. 500 kilometrin matkan voi ajaa 2,5 tuntia nopeammin, sekä olla nopeusrajoituksia noudattaneen auton kanssa samaan aikaan paikalla ja saa jopa nukkua aamulla 2,5 tuntia pidempään

Ja toisaalta sääntöjen rikkominen on niin helppoa etenkin siihen nähden, ettei poliisiautolla ole mitään jakoja valvoa moottoripyöräilijää, kun ottaa kilven pois tai pysyä moottoripyöräilijän perässä, kun naula on tarpeeksi syvällä päässä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ei oo poijaat tuo puuhastelu vielä mitään Olkiluoto3 verrattuna. Nyt taitaa olla sen reilun 10v myöhässä ja osapuolet hakee toisiltaan korvauksia 2-3 miljardia euroa kumpainenkin.

Eihän tolla vielä pääse edes keräilyeriin! Mallia pitää ottaa Gaudin sagrada familiasta Barcelonasta, pytinki ei vissiin varsinaisesti oo koskaan valmistunu, mutta remottiakin on tehty jo satakunta vuotta, eikä loppua näy. Perkeleen hieno paikka se kumminkin on näin uskonnollisesti ilmaistuna, suosittelen vierailemaan, jos kohdille osuu
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ei oo poijaat tuo puuhastelu vielä mitään Olkiluoto3 verrattuna. Nyt taitaa olla sen reilun 10v myöhässä ja osapuolet hakee toisiltaan korvauksia 2-3 miljardia euroa kumpainenkin.
Ei ole tietoa montako wonia tämän Kimmolan Hiltonin kasaamiseen on käytetty, mutta 30v. ollut nyt työn alla ja eiköhän ole vielä silloinkin kun seuraava Kimbo astuu areenalle. Ja sitä seuraava, ja sitä...
Linkki wikipediaan Pjöngangilaisesta hotellista.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Kilpailetko sä siellä liikenteessä niitä muita vastaan vai?
Sehän se hauskaa onkin, varsinkin työmatkalla kun samoja naamoja kohtaa samaan kellon aikaan. Se on hauska pelata eräänlaista "peliä", kun huomaa jonkun toisen omaavan vastaavanlaista kilpailuviettiä. Ettei liikenne olisi täyttä kaaosta niin kohteliaisuuskoodit estävät paljastamasta itseäsi kilpailijaksi ja varot paljastumisesta. Samalla pyrit tekemään kaikkensa, että olet ensimmäisenä. Ja se toinen pelaa sitä samaa peliä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös