Millaisen jääkiekon World Cupin haluaisit nähdä vuonna 2020?

  • 5 913
  • 56

Mikä seuraavista olisi mielestäsi paras jääkiekon World Cupin formaatti?


  • Äänestäjiä
    148
  • Poll closed .
Missä korissa Suomi sitten on?

Kakkoskorissa Tshekin kanssa. Jos olet sitä mieltä, että Suomi on Venäjän, USA:n tai Ruotsin edellä, olen valmis ottamaan pienen vedon ihan mistä tahansa noista joukkueista. Sinä väität, että Suomi sijoittuu World Cupissa paremmin, minä väitän, että Ruotsi/USA/Venäjä (siis joku yksittäinen joukkue näistä, saat ihan itse valita) sijoittuu paremmin.

Minusta Kanada, USA, Ruotsi ja Venäjä ovat kaikki Suomea edellä jääkiekossa. Huolimatta siitä, että Venäjä on vetänyt best-on-best-turnaukset tällä vuosituhannella vihkoon. Siinä puhutaan kuitenkin vielä aika pienestä otoskoosta.

Toki Kanadakin on selvästi USA:ta, Ruotsia ja Venäjää edellä, joten hyvin voi sanoa, että se on ihan omassa kategoriassaan, ja Ruotsi, Venäjä ja USA omassaan ennen Suomea ja Tshekkiä.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ennemminkin Suomi on kakkoskorin maa yhdessä Ruotsin, jenkkien, Venäjän ja Tsekin kanssa. Kanada sitten yksin ykköskorissa.
 
Ennemminkin Suomi on kakkoskorin maa yhdessä Ruotsin, jenkkien, Venäjän ja Tsekin kanssa. Kanada sitten yksin ykköskorissa.

Tällä hetkellä yksikään suomalaispuolustaja ei olisi lähelläkään mahtua Ruotsin World Cup -joukkueeseen. Hyökkääjistä mukaan mahtuisi muutama. Silloin puhutaan mielestäni sen kokoluokan eroista, että en pysty Suomea ja Ruotsia laskemaan samaan kategoriaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Asia tietysti riippuu siitä, arvoidaanko asiaa pelaajamateriaalin mukaan (kuka mahtuisi mihinkin joukkueeseen jne, jossa Suomi on varmaankin Tsekin kanssa samaa porukkaa about), vai esim sijoituskeskiarvolla viimeisessä neljässä best-on-best turnauksessa (keskiarvo 2,5 taitaa olla sama kuin Kanadalla nopeasti mietittynä). Kumpikaan tapa ei ehkä ole paras. Tai riippuu tietysti mikä tällaisen korittelun tarkoitus on, muu kuin eri mieltä oleminen.
 
Tai riippuu tietysti mikä tällaisen korittelun tarkoitus on

Minulle sen tarkoitus on arvioida, mikä on kunkin maajoukkueen iskukyky juuri hetkellä. Minulle se, että Suomi on usein ylisuorittanut, ei ole tässä arvioinnissa täysin merkityksetön tekijä. Minusta voidaan ihan perustellusti olettaa, että Suomi kuroo tälläkin kertaa yhtenäisyydellä materiaalieroa isompiin kiinni. Ero pelaajamateriaalissa Suomen ja Ruotsin välillä on kuitenkin niin suuri, ettei tuo menneiden turnausten ylisuorittaminen ole minun papereissani riittävä syy nostaa Suomea samaan kategoriaan Ruotsin kanssa
 

Ralph

Jäsen
Tällä hetkellä yksikään suomalaispuolustaja ei olisi lähelläkään mahtua Ruotsin World Cup -joukkueeseen. Hyökkääjistä mukaan mahtuisi muutama. Silloin puhutaan mielestäni sen kokoluokan eroista, että en pysty Suomea ja Ruotsia laskemaan samaan kategoriaan.
Samoin Tshekin laittaminen samaan koriin Yhdysvaltojen tai Ruotsin kanssa olisi häpäisy.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Kuuden maan turnaus, Slovakia, Norja, Saksa, Sveitsi, Latvia ja Tanska pelatkoon oman kuuden joukkueen turnauksen. (Ja miksei sitten seuraavat kuusi) Sitten turnausten välissä sarjojen viimeiseksi jääneet kohtaavat seuraavan tason voittajan ja näin joukkueet voivat vaihtua.. Miksi sitten kuusi, itse ainakin haluan nähdä yhden turnausten muiden joukossa missä samalla tasolla kaikki kohtaavat kaikki ilman mitään lohkoja.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Joko kahdeksan maan maajoukkueturnaus tai sitten 6 maan maajoukkueturnaus jos se pelataan sarjana kaikki kaikkia vastaan ja pisteillä voittajan ratkaisu.
 

Kyle

Jäsen
Kakkoskorissa Tshekin kanssa. Jos olet sitä mieltä, että Suomi on Venäjän, USA:n tai Ruotsin edellä, olen valmis ottamaan pienen vedon ihan mistä tahansa noista joukkueista. Sinä väität, että Suomi sijoittuu World Cupissa paremmin, minä väitän, että Ruotsi/USA/Venäjä (siis joku yksittäinen joukkue näistä, saat ihan itse valita) sijoittuu paremmin.

Heh, joukkueet rankataan nimilistan/pistepörssin perusteella ja pelillisillä tuloksilla ei ole mitään merkitystä...?

Jos joukkueet kategorioidaan sinun tavallasi puhtaasti nimilistaan katsoen, niin korit ovat:
A-kori: Kanada ja Ruotsi
B-kori: Venäjä, Usa, Suomi ja Tsekki

Esimerkiksi Venäjän alakertaan menisi tänä vuonna heittämällä Suomelta Ristolainen, Määttä, Vatanen, Rask ja Rinne. Usan sentterinelikkoon mahtuisi tänä vuonna Barkov ja Koivu ja koska nyt puhutaan vuoden 2020 kisoista, niin en olisi yllättynyt vaikka Suomi olisi kirinyt yksilöeroa vielä enemmän Barkovin, Laineen ja Puljujärven johdolla esim Venäjään nähden.

EDIT: tänä vuonna
 
Viimeksi muokattu:

Ralph

Jäsen
Usan sentterinelikkoon mahtuisi Barkov ja Koivu ja koska nyt puhutaan vuoden 2020 kisoista, niin en olisi yllättynyt vaikka Suomi olisi kirinyt yksilöeroa vielä enemmän Barkovin, Laineen ja Puljujärven johdolla esim Venäjään nähden.
Heh, kuka kolmikosta Eichel, Larkin, Matthews jää vuonna 2020 vertailussa 37-vuotiaan Koivun taakse? Jos kerran Koivu mahtuu jenkkien sentterinelikkoon ja puhutaan vuodesta 2020.
 

Kyle

Jäsen
Heh, kuka kolmikosta Eichel, Larkin, Matthews jää vuonna 2020 vertailussa 37-vuotiaan Koivun taakse? Jos kerran Koivu mahtuu jenkkien sentterinelikkoon ja puhutaan vuodesta 2020.

Pahoittelut meni pullat ja vällit sekaisin, kun vastasin kirjoittajalle joka puhuu välillä sekä tästä hetkestä ja välillä vuodesta 2020. Koivu mahtuisi tämän hetken Jenkkien joukkueeseen esim Backesin tilalle, neljän vuoden päästä tuskin mahtuisi Jenkkien joukkueeseen.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
World Cup on NHL:n järjestämä turnaus ja on loogista, että sinne yritetään saada mahdollisimman monta NHL-pelaajaa. Sen vuoksi joku Sveitsi tai Saksa ei ole niin houkutteleva Euroopassa pelaavine nobodyineen. Minua ei kiinnosta myöskään nämä sekajoukkueet, mutta ei niiden perusteella voi koko turnausta mennä lyttäämään. Kisojen suuri mielenkiinto kohdistuu top6-maiden välisiin kohtaamisiin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kahdeksan maajoukkueen turnaus siten että Kanada, USA, Ruotsi, Suomi, Venäjä ja Tshekki suoraan kisoihin ja pikkumaista/keskikastista mukaan pääsisivät vuoden 2019 MM-kisoissa kaksi parhaiten pärjännyttä.

Kävisihän minulle toki kuuden tai kymmenenkin maajoukkueen turnaus, tärkeintä on se että näitä kokoomajoukkueita ei ensi kerralla nähtäisi.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Kymmenen tai useamman maan maajoukkueturnaus.

Miksi niin monen maan? Siksi, että se tarjoaa useammalle pienemmälle maalle mahdollisuuden pelata maailman parhaita maajoukkueita vastaan ja sitä kautta kehittyä. Ja tarjoaahan tuo mahdollisuuden yllätyksillekin. En ymmärrä sitä että miksi jääkiekossa pitäisi ottaa mukaan vain ne ykköskorin maat, kun muissakin lajeissa otetaan rohkeasti mukaan heikompia maajoukkueita. Tämä mahdollistaa hienoja tarinoita kuten Suomen koripallohuuma tai Islannin ja Walesin jalkapallomenestys. Eli rohkeasti mukaan vain 10-12 maata, joista ehkäpä kuudelle parhaalle suora kisapaikka ja loput karsinnan kautta.

Kuvailit juuri jääkiekon MM-kisat, ainoastaan parhaimmilla pelaajilla höystettynä. Samaa tuntuu moni muukin toivovan.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Kuvailit juuri jääkiekon MM-kisat, ainoastaan parhaimmilla pelaajilla höystettynä. Samaa tuntuu moni muukin toivovan.

Kyllä. Ottaisin mallia jalkapallon puolelta jossa MM-kisat on englanniksi nimen omaan World Cup, ja jossa joukkueet pelaavat parhailla miehistöillään ja mukana on runsaasti maita. Lätkämaiden määrä on toki sen verran pienempi kuin jalkapallossa että en ottaisi mukaan kuin korkeintaan 12 maata, mutta onhan sekin jo ihan iso määrä.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Tuo "jääkiekon mm-kisat parhailla pelaajilla" ei muuten olisi mikään mahdottomuus, ainakaan mikäli nykyisistä tv- ja lipputuloista annettaisiin enemmän NHL:n pelaajayhdistykselle ja seurojen omistajille. Tällöin heillä olisi täydet kiinnostukset pelata noissa skaboissa.
 

Ralph

Jäsen
Tuo "jääkiekon mm-kisat parhailla pelaajilla" ei muuten olisi mikään mahdottomuus, ainakaan mikäli nykyisistä tv- ja lipputuloista annettaisiin enemmän NHL:n pelaajayhdistykselle ja seurojen omistajille. Tällöin heillä olisi täydet kiinnostukset pelata noissa skaboissa.
Eiköhän suuri ongelma ole myös siinä, että MM-kisat pelataan päällekkäin Stanley Cup -pudotuspelien kanssa. MM-kisat pitäisi siirtää ajankohdalle, jolloin NHL:ää ei pelata, jotta parhaat mahdolliset voidaan saada mukaan. Eli esimerkiksi syyskuun loppuun ennen NHL-kauden alkua.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Eiköhän suuri ongelma ole myös siinä, että MM-kisat pelataan päällekkäin Stanley Cup -pudotuspelien kanssa. MM-kisat pitäisi siirtää ajankohdalle, jolloin NHL:ää ei pelata, jotta parhaat mahdolliset voidaan saada mukaan. Eli esimerkiksi syyskuun loppuun ennen NHL-kauden alkua.

Toki. Vaihtoehdot ajankohdille olisi joko nykyinen ennen kautta tai sitten hieman lyhyemmän runkosarjan ja pleijareiden välissä, nopeamuotoisena. Rahallisesti tätä sarjan katkeamista myös silloin pitäisi kompensoida vaikka niistä lipputuloista.
 
MM-kisat pitäisi siirtää ajankohdalle, jolloin NHL:ää ei pelata, jotta parhaat mahdolliset voidaan saada mukaan. Eli esimerkiksi syyskuun loppuun ennen NHL-kauden alkua.

Jolloin pelataan esim. KHL:ää, SHL:ää, Liigaa, Saksan pääsarjaa, NLA:ta, Extraligaa ja Slovakian liigaa. Ei toimi.

Emme me tarvitse best-on-best-MM-kisoja, jos neljän vuoden välein pelataan olympialätkää ja neljän vuoden välein World Cup -lätkää, ja molemmat ovat best-on-best-maajoukkueturnauksia.

Kyllä. Ottaisin mallia jalkapallon puolelta jossa MM-kisat on englanniksi nimen omaan World Cup, ja jossa joukkueet pelaavat parhailla miehistöillään ja mukana on runsaasti maita.Lätkämaiden määrä on toki sen verran pienempi kuin jalkapallossa että en ottaisi mukaan kuin korkeintaan 12 maata

Meillä on jo pitkään pelattu tällaista turnausta jääkiekossa neljän vuoden välein, eli täysin samalla syklillä kuin futiksen MM-kisoja pelataan. Olympialaisissa. Siksi lätkässä ei MM-kisoja tarvita tähän tarkoitukseen. Jalkapallossa taas vastaavasti tarvitaan best-on-best-MM-kisoja, sillä olympialaiset ei ole hyvä paikka järjestää sellaista futisturnausta.

MM-kisoja ei tarvitse lähteä mulkkaamaan mihinkään suuntaan, jotta saataisiin lätkään toimiva best-on-best-majuturnauskalenteri. Ei tarvitse kuin ottaa mallia vuosista 2002-2006: helmikuussa 2002 olympialaiset, syksyllä 2004 World Cup, helmikuussa 2006 olympialaiset. Ja voilà, siinä meillä on täysin toimiva sykli. MM-kisat voi jatkua nykyisen kaltaisena kevätkarnevaalina, ja todellisesta lätkämaailman herruudesta kilpaillaan parin vuoden välein ihan muualla.
 
Viimeksi muokattu:

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Meillä on jo pitkään pelattu tällaista turnausta jääkiekossa neljän vuoden välein, eli täysin samalla syklillä kuin futiksen MM-kisoja pelataan. Olympialaisissa. Siksi lätkässä ei MM-kisoja tarvita tähän tarkoitukseen. Jalkapallossa taas vastaavasti tarvitaan best-on-best-MM-kisoja, sillä olympialaiset ei ole hyvä paikka järjestää sellaista futisturnausta.

Ei mua ainakaan haittaisi nähdä parin vuoden välein best-on-best kisoja. Jalkapallossahan pelataan MM-turnauksen lisäksi parhailla pelaajilla maanosaliittojen turnauksia, kuten EM-kisoja (jotka ovat kesäolympiavuonna), joten ihan suoraa vertailua ei näiden lajien välillä voida harrastaa. Ja kun miettii muita urheilulajeja, kuten yleisurheilua niin eipä kukaan taida varsinaisesti valittaa että MM-kisat ovat kahden vuoden välein ja sen lisäksi vielä joka neljäs vuosi olympialaiset. Urheilufanina ainakin pidän tuosta kovasti.
 

Ralph

Jäsen
Jolloin pelataan esim. KHL:ää, SHL:ää, Liigaa, Saksan pääsarjaa, NLA:ta, Extraligaa ja Slovakian liigaa. Ei toimi.
Toimii, kun nämä muokkaavat otteluohjelmansa niin, että kausi alkaa lokakuussa. Ainakin Liigan osalta onnistuu helposti, kun vain poistetaan EHT-tauot. Eli poistetaan aivan turha EHT ohjelmasta.

Vaihtoehtoja on kaksi - kesäkuussa NHL-kauden jälkeen ja syyskuussa ennen NHL-kautta. Lokauusta kesäkuuhun pelataan NHL:ää, joten jos tahdotaan turnaus maailman parhaille, tuohon ajalle se ei voi osua. Ja otteluohjelma on niin tiivis, ettei sitä voi enempää tiivistää, toisin kuin esim. Liigassa, NLA:ssa tai SHL:ssä.

Olympialaistenkin ongelma on siinä, että pelataan päällekkäin NHL-kauden kanssa. Ennen ne on keskeyttäneet kauden, mutta siitä ei ymmärrettävästi tykätä, joten ei taida enää NHL osallistua olympialaisiin.

Mun puolesta jääkiekossa ei tarvita maaotteluita. Jalkapallossa MM-kisat on tapa saada maailman parhaat pelaajat yhteen, mutta jääkiekossa tuon hoitaa jo NHL. Jos jalkapallossa olisi Euroopan suurliiga, joka vetäisi 95 prosenttia maailman parhaista pelaajista, ei MM-kisoissakaan enää olisi intoa.
 
Mun puolesta jääkiekossa ei tarvita maaotteluita. Jalkapallossa MM-kisat on tapa saada maailman parhaat pelaajat yhteen, mutta jääkiekossa tuon hoitaa jo NHL. Jos jalkapallossa olisi Euroopan suurliiga, joka vetäisi 95 prosenttia maailman parhaista pelaajista, ei MM-kisoissakaan enää olisi intoa.

Minustakin on mukava katsella, kun esim. Aleksander Barkov, Pekka Rinne ja Mikko Rantanen edustavat alueita, joiden asukkaat eivät pysy luistimilla pystyssä eivätkä tajua jääkiekosta tuon taivaallista. Mutta ihan eri lailla säväyttää nähdä heidät Suomi-paita päällä. Samat fiilikset uskon kanadalaisilla olevan esim. Stamkosin ja Doughtyn suhteen. Siksi majulätkälle löytyy tilausta.

Ja varmasti argentiinalaiset haluavat nähdä Messin, uruguaylaiset Suarezin ja brassit Neymarin edustamassa maataan riippumatta siitä, millaista liigaa Barcelona pelaa. Kuten haluavat myös lähes kaikki suomalaiset futiksen seuraajat, minä mukaan lukien. Todella harvassa ovat varmasti sellaiset penkkiurheilijat, joiden innon MM-futikseen tappaisi eurooppalainen superliiga.
 

Ralph

Jäsen
Minustakin on mukava katsella, kun esim. Aleksander Barkov, Pekka Rinne ja Mikko Rantanen edustavat alueita, joiden asukkaat eivät pysy luistimilla pystyssä eivätkä tajua jääkiekosta tuon taivaallista.
Minua sen sijaan ei voisi vähempää kiinnostaa osaako joku floridalainen Jack luistella vai ei. Minua säväyttää nähdä Mikko Rantanen vain Avalanchen paidassa. Suomen paidassa ei herätä tunteita.

Minun isäni ei osaa luistella, joten nyt sua ei kiinnosta nähdä Suomenkaan pelejä? Harmi juttu, olet ollut niin innoissasi kommentoimassa World Cupia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mun puolesta jääkiekossa ei tarvita maaotteluita. Jalkapallossa MM-kisat on tapa saada maailman parhaat pelaajat yhteen, mutta jääkiekossa tuon hoitaa jo NHL. Jos jalkapallossa olisi Euroopan suurliiga, joka vetäisi 95 prosenttia maailman parhaista pelaajista, ei MM-kisoissakaan enää olisi intoa.

Jaa, lienet kyllä vähemmistössä - monille kannattajille maajoukkuepelit ovat erittäin tärkeitä vaikka sitten olisikin jokin dominoiva yksittäinen sarja. Minkä olemassaolo esim. jääkiekon elinvoiman kannalta on lähinnä valitettava asia - sääli että jääkiekko on niin surkean pieni laji globaalisti, että karu ja lyhytnäköinen NHL (tai siis sen karut ja lyhytnäköiset omistajat) dominoi globaaleja pelaajamarkkinoita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös