Miksi minä kannatan?

  • 10 402
  • 48

IceBlacks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uusi-Seelanti, Islanti, Espanja, Viro, Tanska, JYP
Moni tuntuu saavan kannattamisessa suuremmat kiksit kaverin tuskasta kuin omien voitosta.

Asustelen Tampereella mutta en kannata Tapparaa enkä Ilvestä. Luonnollisesti suuri osa ystävistäni on jomman kumman kannattajia ja on mielenkiintoista seurata ennen paikallismatseja kun porukka on lähdössä katsomast "kuinka rupuinen Ilves kärsii" tai kuinka "porkkanapöksyt perseilevät taas". Ei lähdetä oma joukkue edellä vaan olennaista on saada isommat kiksit kaverin epäonnesta.

Yllättävän monelle suuri osa kannatusta on vahingonilon tuoma nautinto.

Minulla on vastaava tilanne, mutta kaverini menevät kuitenkin melko toiveikkaina hallille Ilvestä kannattamaan. Realiteetit ja joukkueen nykytilanteen he kaikki tietävät, mutta silti he toivovat aina parasta eivätkä kovinkaan usein lähde valmiiksi häviämään otteluita. Lähinnä minä olen se joka toitottaa heille Ilveksen surkeutta ja toivon heidän häviävän joka pelin.

Sen harvan kerran kun JYP häviää esim SaiPalle niin sitten he ilkkuvat senkin edestä.
 

Aberystwyth

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ässiä kannatan, koska 7-vuotiaasta pojankollista se oli siisti nimi. Lisäksi keväällä 2006 on jotakin tekemistä asian kanssa, tuolloin Ässät ohitti omana suosikkina Kärpät (joka oli enemmänkin omaksuttu kaverilta). Jokipoikia kannatan, koska se on kotikaupungin seura.

Täältä itärajalta ei varmaan löydy paljon Ässä-faneja.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Faijahan se meikäläisen vei 1. kerran peliin, kun sai vapaalippuja duunista. En kyllä muista yhtään, elettiinkö 80-luvun loppua, vai 90-luvun alkua, mutta oranssin tulostaulun muistan, sekä puupenkit.

Myöhemmällä iällä mentiinkin jo kavereiden kanssa seisomaan aivan kaukalon kylkeen kiinni, kun se oli vielä mahdollista. Nykyisen D-katsomon puupenkeillä häröiltiin ja käytiin hakemassa nykyisen Lukkofanit-seisomokatsomon kohdilta höyrystettyjä lihapiirakoita.

Hienoa aikaa ja nuo hetket, sen perinteisen syntymäkunnan, ja tämän urheiluseuroja kohtaan tunteman rakkauden lisäksi, se tekijä, joka innosti käymään myöhemmälläkin iällä.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Hienoa aikaa ja nuo hetket, sen perinteisen syntymäkunnan, ja tämän urheiluseuroja kohtaan tunteman rakkauden lisäksi, se tekijä, joka innosti käymään myöhemmälläkin iällä.

Nimenomaan.

Kannatus alkoi itsellä siskon (silloisen) poikaystävän kautta. Kaveri pelasi edustusjoukkueessa ja muisti naskali-Beukeboomia erinäisin kiekkoaiheisin lahjoin. Ulkojäillä vedin vaahtosammuttimena fanipaita päällä ja joltain pelaajalta saadulta, 50cm liian pitkällä, mailalla.

Ensimmäinen ottelu on enemmän tai vähemmän muistissa. Vierasjoukkuetta en itsekään muista, enkä sitä oliko kyseessä kakkos- vai ykkösdivarin ottelu. Päähän on pinttynyt, että leikin kavereiden kanssa piilosta ensimmäistä kertaa hallissa ollessani. Peliä ei siis hirveästi tullut seurattua mutta Raksilan marketeiden puoleisen käytävän miestenvessan koppi oli kovaa valuuttaa piilona.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Kannattaminen ei ole pyyteetöntä. Ei kai mikään rakkaus. Itse rakastan jääkiekkoa ja ilmiöitä sen ympärillä. Makkaran ja höyrytetyn lihapiirakan maku menee oleellisena osana kokonaisuutta. Lisäksi kiekon painuminen vastustajan verkkoon on sata kertaa hienompi tunne livenä kuin ruudulta.

Kannattaminen käsitteenä on aina kiehtonut ihmismieltä. Miksi? Miksi kannatan?

Jatkoajasta viisi ja puoli vuotta vanha kannanotto: Faniuden anatomia - et enää koskaan kulje yksin - - 08.03.2007 - Uutiset - Jatkoaika.com - Kaikki jääkiekosta
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ässiä kannatan, koska 7-vuotiaasta pojankollista se oli siisti nimi. Lisäksi keväällä 2006 on jotakin tekemistä asian kanssa, tuolloin Ässät ohitti omana suosikkina Kärpät (joka oli enemmänkin omaksuttu kaverilta). Jokipoikia kannatan, koska se on kotikaupungin seura.

Täältä itärajalta ei varmaan löydy paljon Ässä-faneja.

Mielenkiintoinen tarina. Kerroit jo mitä kannatat, kerrotko vielä miten?

Meinaan siis, että käytkö kauden aikana koskaan Porissa tai Padan vierasmatseissa, vai seuraatko lähinnä URHOlta tms?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Faija vei minut hänen sanojensa mukaan noin 2-vuotiaana ensimmäisen kerran Nordikselle. On siinä aivan rajoilla että olenko vai enkö ole nähnyt 80-luvun jääkiekkoa, vaikkei tuolla nyt mitään merkitystä sinänsä olekaan.

Menestyksen perässä en siis ole suosikkiseuraani valinnut, toisinkuin suurin osa luokkatovereista ja muista lapsuudenystävistäni. 90-luvulla ei ollut (1998 asti) helppoa olla HIFK-fani. Toisaalta olen ollut aina ylpeä HIFK:sta, silloinkin kun se räpelsi TuTojen kanssa kaukana menestyksestä Hjalliksen dynastian hallitessa.
 

Eskelarit

Jäsen
Kannatan? Lasketaanko sitä enään edes kannattamiseksi kun näe edes nykyään kun ~5 kotimatsia kaudessa?

Mitenkähän vanhana ekan kerran pääsi peliin? Olisikohan joku 5v lähellä, isän sylissä toki tuli istuttua, silloin pahamainesessa A2-katsomon ylärivillä. Pikkunassikkana oli aina viikon kohokohta/kohdat kun pääsi hallille lätkää katsomaan, toki tuli opittua jo neljän vanhana videon käyttö, joten osasi laittaa Lukko-videot pyörimään ja siinähän oli kiva istuskella vaippasillaan ja katella videolta lätkää. :D

Toki tuli hallilla muutenkin vietettyä aikaa, isälläni kun oli välillä vapaapäiviä, niin tarhaan meneminen sai jäädä ja mentiin hallille Lukon harjoituksia seuraamaan ja jäätiin hallillekkin vielä harjoitusten jälkeen syömään. Monesti tuli kerättyä kaikki ylimenneet kiekot itselleen, tuli joskus kiekot vaihdettua jonkun pelaajan mailaan, mikä toki oli vähän rikki, mutta eihän se mitään haitannut kun sai liigapelaajan mailan itselleen. Niitäkin vielä löytyy varmaan n. 15 kipaletta tuolta varastosta. mm. Racinen maila jolla hakkasi Narriluolasta sermejä paskaksi, saatuaan kympin vai PRK:n käytöksestä? Joku vanhempi Lukkoa seuraava saattaa muistaa, se ei tosin tähän ketjuun enään kuulu.

Siinä tuli varmaan vietettyä kaks-kolme kautta, kunnes tuli kasvettua vähän turhan isoksi, jotta pystyi pitämään sylissä kokonaista jääkiekko-ottelua ja oli kivempaa katsella pelejä kavereiden kanssa seisomakatsomosta junnukausarilla. Kun ikää tuli enemmän vielä, alkoi omat pelit ja harjoitukset verottamaan peleissä käymistä..

Viimeiset vuodet tosiaan on tullut nähtyä ~5 matsia kaudessa, toki kaikki otteluketjut yms tullut luettua Jatkoajasta, silti liian vähän tulee nähtyä pelejä livenä (junnumatseja senkin edestä).

Koskaan en mikään ''fani'' ole ollut, tai joskus 15v nassikkana tuli käytyä kaikki Pori-Tampere-Helsinki akselin vierasmatsit mihin Lukkofanit järjesti matkan, sekin nykyään jäänyt. Kotiotteluissa en muistaakseni koskaan ole ollut Lukkofanien kanssa huutamassa tai Raumam Boikien kanssa chanttaamassa.

Nykyään tulee pitkälti seisomakatsomossa seisoskeltua ja yksinään arvostetua taktisesti joukkueiden pelitapoja ja seurata tuomaritoimintaa.

Onhan sitä tullut joskus Lukko haukuttua alimpaan helvettiin, mutta en mä sitä mihinkään kyllä vaihtais!
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Tätä kysymystä on tullut mietittiä omassa päässäni useampaankin otteeseen.

Aina olen tullut siihen tulokseen, että kannatan Jokereita siksi, koska isäni vei joskus 2000-luvun alkupuolella minun ollessa pikkopoitsu(vieläkin) katsomaan ensinmäistä kertaa ottelua Jokerit-Kärpät. Muistan kyseisestä hetkestä sen, että olin heti alkuminuuteilta lähtien Jokereiden puolella, eikä käynyt edes mielessä, että olisin noiden tuhmien näätien leirissä. Ihastuin myös fanikatsomoon, joka piti mölyä, sekä siihen fiilikseen kun Jokerit löi kiekon reppuun ja koko halli nousi huutamaan täyttä kurkkua sen merkiksi. Kyseisen illan jälkeen ei ollut enää paluuta vanhaan. Ottelun muistaakseni voitti Kärpät.

Sen jälkeen kävimme katsomassa otteluita n. 1-2 kaudessa. Silloin niitä odotti ja vinkui, että koska pääsee taas peliin. Se oli onnenpäivä kun pääsi jälleen näkemään tuon nauravan narrilauman jäällä.


Nykyään olen kasvanut jokerifaniksi, ja olen erittäin ylpeä siitä. Pelejä muutamana viime kautena olen käynyt katsomassa n. 15 per kausi. Tulevalle kaudelle tosin tuli hommattua ensinmäistä kertaa kausikortti, joten tuo 15 kotipeliä rikkoutunee.


Sitä on vaikea sanoa, että miksi pelejä tapittaa joko paikanpäältä tai töllöstä nenä kiinni ruudussa. En sitä osaa määrittää, että miksi. Se vain on. Minua ei ole siihen kasvatettu, vaan minä olen siihen kasvanut itse.

Tosin, minä en ole koskaan nähnyt sitä, että Jokerit voittaisi mestaruuden, olen kannattamisessa sitä "sukupolvea", joka on nähnyt vain katkeria finaalitappioita näätiä vastaan. Viime kaudella ensinmäistä kertaa sain nähdä sen livenä, kun Jokerit etenee välieriin, se oli jotain aivan uskomatonta.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Tosin, minä en ole koskaan nähnyt sitä, että Jokerit voittaisi mestaruuden, olen kannattamisessa sitä "sukupolvea", joka on nähnyt vain katkeria finaalitappioita näätiä vastaan. Viime kaudella ensinmäistä kertaa sain nähdä sen livenä, kun Jokerit etenee välieriin, se oli jotain aivan uskomatonta.

Viimeisimmän Jokereiden finaalitappion jälkeen Narrit on ollut välierissä kahdesti; kaudella 2007-2008 ja 2011-2012.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viimeisimmän Jokereiden finaalitappion jälkeen Narrit on ollut välierissä kahdesti; kaudella 2007-2008 ja 2011-2012.



Kyllä, tiedän tämän, mutta 07-08 kaudella en käynyt katsomassa kuin muutamia hajapelejä. Välierätkin Bluesia vastaan tuli tutkittua televisiosta, josta ei todellakaan välity samaa fiilistä kuin paikanpäällä. Viime kaudella tuli nähtyä jokainen Hartwallilla pelattu pudotuspeli ja tunnelma oli mitä parhain. Varsinkin puolivälieräsarjassa.
 

Kilvenkantaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämähän se on se peruskysymys, jota jokainen urheilua seuraava joutuu miettimään vitutuksen keskellä. Kun minä aloitin KalPan seuraamisen ja tajusin jopa kannattavani joukkuetta, joutui melkein joka pelin jälkeen miettimään, että onko tämä ihan tervettä.

Mitään yhtä syytä en ole näiden kuuden vuoden aikana pystynyt nimeämään. Ehkä kaikki alkoi siitä, että jääkiekko oli meidän perheessä se juttu, johon minunkin oli lopulta mentävä mukaan. En tiedä oliko kyse tietoisesta valinnasta, vai satuinko vain istahtamaan olohuoneen sohvalle muun perheen jatkoksi kun telkkarista tuli jääkiekkoa. Torinosta se kaikki alkoi, urheilun ja jääkiekon seuraaminen.

Minä en ole kovin impulsiivinen ihminen. Tai no, osaan olla kiukkuinen ihan luonnostaan, mutta minua ei saa innostumaan helposti uusista asioista, enkä ole spontaani tai muutenkaan hurahda asioihin. Nuorempana(kaan) seinilläni ei ollut kuvia laulajista, näyttelijöistä tai muista tähdistä, eikä musiikki ole koko elämäni vaikka pidänkin siitä. Tätä taustaa vasten on niin vaikea käsittää miksi kaikista lajeista juuri kiivastahtinen, jopa väkivaltainen jääkiekko sai minut lopulta innostumaan.

Minä olen sitä mieltä, ettei suosikkijoukkuetta valita, se vain on suosikki. Syitä on tietenkin monia, mutta eihän minulle ollut olemassa muuta joukkuetta kuin KalPa, ihan jo kotikaupunkini takia. KalPaa kannatettiin, vaikka silloin aika harva teki niin. Sen jälkeen meno on muuttunut, KalPan pipoja näkee ihmisillä vauvasta vaariin ja se on hienoa. Samalla se on jotenkin arkipäiväistänyt KalPan osaksi Kuopion katukuvaa.

Edelleen joutuu aina välillä miettimään, että eikö olisi helpompaa jos ei seuraisi jääkiekkoa tai jos vain katsoisi pelit. Eräs kaverini, joka on kova KalPa-fani, mutta suhtautuu asioihin näennäisen analyyttisesti, sanoo pahimpien pettymysten hetkellä, että katsoo seuraavalla kaudella enää vain pelejä, ei lue ennakkoja, ei Jatkoaikaa, ei mitään. Tiedän aina, että kyse on vain puheesta, koska tavallaan jääkiekosta ja urheilusta ylipäänsä, menettää suuren osan nautinnosta, jos ei voi fiilistellä tulevaa peliä etukäteen, ja kaverini tietää tämän myös.

Kevät 2009 oli ehkä sitä kannattajan parasta ja pahinta aikaa näin KalPa-fanin näkökulmasta. Kausi oli mennyt yli odotusten ja joukkue iski vielä itsensä ehkä hieman yllättäen HPK:n nenän edestä välieriin. Tunnelma ennen ensimmäistä HPK-ottelua oli aivan uskomaton, vatsaa nipisteli ja jalat tärisi. Se sarja oli hieno kokemus, sitä ajatteli, että tämä on sitä oikeaa jääkiekkoa, tämän takia tätä jaksaa. JYP-sarja olikin sitten jotain täysin päinvastaista, se tarjosi tunteita, jotka voi vieläkin kaivaa muistinsa syövereistä. Pettymys oli valtaisa, mutta lopulta kausi päättyi pronssiin. Kannattajana saa elää hyvin vaiheikasta ja vuoristorataa muistuttavaa elämää, kun koskaan et tiedä mitä seuraavassa pelissä tapahtuu, millaisia muutoksia joukkueen pelaajalistassa tapahtuu- tai saako valmentaja kenkää hieman epäselvissä olosuhteissa. Kannattaminen on vähän kuin lukisit tosi hyvää kirjaa tai katsoisit elokuvaa, erona se, ettei niistä voi koskaan saada yhtä mahtavaa vitutusta kuin tappiollisen pelin jälkeen. Ja suurin ero on tietenkin se, että vaikka kuinka eläytyisit, et pääse osaksi tarinaa, kun taas istuessasi jäähallin katsomossa olet osa tarinaa.

Lopulta kaikki kiteytyy tuohon mahtavaan vitutukseen. Vuonna x joku kirjoitti Jatkoajassa jotakin tämän tapaista: Vitutus on hieno tunne. Se on voimakas, ei unohdu heti, ja taas sitä tietää elävänsä. Joten kun esimerkiksi viime keväänä vitutus oli viidennen KalPa-Blues pelin jälkeen huipussaan, koska jo silloin sen tavallaan tiesi vaikka ei halunnutkaan myöntää, että sarja oli kääntymässä Bluesille, jotenkin siitä kai nauttii. Siitä tunteesta, että et voi olla varma, että joukkueesi häviää kaksi seuraavaa peliä ja tekee kyseenalaista historiaa, ja sen mahdollisuuden takia raahaudut hallille. Siitä ajatuksesta, että jos kausi päättyy, haluat olla näkemässä sen katkeraan loppuun asti.

Ajattelin, että kirjoitan tähän loppuun lauseen, joka alkaa sanoilla "minä kannatan, koska", mutta huomaan nyt, että se on mahdotonta. Kai se on sitten niin, ettei kannattamista voi järkeillä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Hieno ketju ja suuri kysymys.. lähdetään siis kuopimaan aihetta aivan abstraktilta tasolta

Syntymäpaikkaansa ei kukaan voi valita. Itse satuin syntymään Poriin, aivan perusporilaisten vanhempien lapseksi. Näin ollen identiteettini siis valikoitui jo syntymässä: olin porilainen, täydellisen 100% porilainen. Olisi esimerkiksi ollut eri tilanne jos olisin "vain" syntynyt Porissa, mutta vanhempani olisivatkin sinne jostain muualta päin Suomea muuttaneita, jolloin myöskään minun identiteettini ei olisi kehittynyt sillä tavalla porilaiseksi kuin se nyt kehittyi. Voisi siis jopa äärimmäisen mahtipontisesti, joskin samalla totuudenmukaisesti, sanoa että jääkiekosta innostuttuani minä en ole koskaan edes tietoisesti valinnut suosikkijoukkuettani, joukkue on valinnut minut :D ei minulle ollut lapsena olemassa mitään muuta kuin Porin Ässät, aivan samoin kuin Kilvenkantaja sanoi yllä omasta puolestaan. Suurempi kysymys onkin siis se, miksi ylipäätään innostuin jääkiekosta??

Useat täällä ovat kertoneet sen "tavallisen tarinan", miten jääkiekosta pitävät isänsä ovat lapsena vieneet peleihin. Minun isäni taas ei koskaan ollut mikään mielettömän intohimoinen jääkiekkohullu. Sen sijaan hän oli mukana järjestysmies/täydennyspoliisi toiminnassa, ja kuinka ollakaan 90-luvun alkupuolella heidän yhdistyksensä alkoi hoitaa järjestyksenvalvontaa myös Ässien kotiotteluissa. Isä sanoi sitten kotona, että tämä tarkoittaa käytännössä sitä että minä ja velipoika pääsemme otteluihin sisään ilmaiseksi. Tilaisuutta ei tietenkään voinut jättää käyttämättä, ja useita vuosia isä sitten hallilla järkkärinä olikin, ja me ramppasimme otteluissa ilmaiseksi. Huomasin nopeasti, että pidin siitä tunteesta jonka peleissä käynti aiheutti.. tai tarkemmin sanoen juuri siitä että se aiheutti minussa niin voimakkaita tunteita. Siksi minä halusin aivan "virallisesti" alkaa kannattamaan kotikaupungin joukkuetta, eli käymään peleissä ja saamaan sen tunne-elämyksen aina uudelleen. Hormonien täyttäminä teiniaikoina saatoin olla hävityn kotipelien jälkeen niin vihainen, että murisin koko illan ja seuraava päiväkin oli jo etukäteen pilalla :D mutta nämäkään hetket eivät poistaneet sitä tosi asiaa, että pidin siitä kun minussa heräsi tunteita. Minulle siis kannattamisen ykkösjuttu ei ollut se, että saan samalla tuntea kuuluvani johonkin kollektiiviseen ryhmään, ja ihan omista lähtökohdistani tässä haluan kannattaa

On jo lähes pelottavaa miten voimakkaita "vain jonkin fucking jääkiekon" aiheuttamat tunteet saattavat olla. Keväällä 2009 ennen sitä Sport-karsintasarjan surullisen kuuluisaa game seveniä voin fyysisesti pahoin, piina oli yksinkertaisesti vain niin hirmuinen. Mukavana muistona taas tietenkin kevät 2006, esimerkkinä hetki summerin soidessa ratkaisevassa välierässä Kärppiä vastaan. En ole koskaan eläissäni niin spontaanista halannut varmasti kymmentä täysin ventovierasta ihmistä

Nyt jo monta vuotta Porista muualla asuneena sama tunne-elämys elää silti edelleen. Pelkästään nettiradiosta pelejä kuunnellessa saan edelleen mukavat vibat aina kun Ässät tekevät maalin, tai voittavat ottelun. Vaikka en ehtisi seuraamaan ottelua mistään lähteestä, katson vain lopputuloksen ja totean Ässien voittaneen, niin sekunnin-pari sitä aina tuntee ihan aitoa iloa. Tai harmitusta jos on tullut takkiin. Aikuistumisen myötä on muuttunut lähinnä se asia, että kykenen nykyään iloitsemaan myös muiden kuin vain Ässien menestyksestä. Kun käyn katsomassa HPK:n kotipelejä, niin nykyään jopa spontaanisti tuuletan kun Kerho tekee maalin. Erona on vain se, että siinä tapauksessa se tuuletus on refleksinomainen toiminto, se ei tule sydämestä kuten Ässien kohdalla. Toisin sanoen, se tunne puuttuu..

Uskaltaa siis ihmiset tuntea, siitähän tässä on kysymys :D
 

Aberystwyth

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mielenkiintoinen tarina. Kerroit jo mitä kannatat, kerrotko vielä miten?

Meinaan siis, että käytkö kauden aikana koskaan Porissa tai Padan vierasmatseissa, vai seuraatko lähinnä URHOlta tms?

Pori on turhan kaukana, ja Urhoa ei ole. Maalikoosteita voisi kyllä tällä kaudella ruveta kurkkimaan. Lähinnä otteluiden tuloksia ja pistemiehiä on tullut seurattua ja aina myötäelettyä voittojen ja tappioiden hetkillä.

Kyllä mielestäni kuitenkin ihan kannatan, kun tappiot vituttavat ja voitot ilostuttavat.

Ja jos Porissa joskus talvikuukausien aikana satun liikkumaan, niin pitäähän sitä Isomäellä peliä katsomassa käydä.
 

DiamondDoll

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Jesse Joensuu
Taitaa olla niin että olen kannattanut Porin Ässiä ihan syntymästäni lähtien sillä olen kolmannen sukupolven Ässäfaneja. Hallille iskä alkoi viedä mua noin kolmivuotiaana ja siitä se sitten virallisesti lähti. Jotenkin ei olisi edes mahdollista kannattaa jotain muuta seuraa.

Nykyään kun asun Keski-Suomessa, en enää pääse hallille niin useasti mutta ainakin kummatkin JYP pelit tulee katsottua livenä sekä faniristeilylle osallistuttua joka vuosi. Nyt olen saanut ukkoni myös innostumaan Ässistä joten hän lähtee mielellään mukaan. Muut pelit katson kolmivuorotyöni ehdoilla. Joko urholta kotisohvalta tai sitten kännykän kautta mahdollisuuksien mukaan liveseurantana jos pitää duunissa pelin aikana olla.

Päälläni Keski-Suomessa useasti talvella on luotettava Ässäpipo ;)
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Pori on turhan kaukana, ja Urhoa ei ole....

Hieman offarina heitetäänpä Aberystwythille että Kuopioon ja Lappeenrantaan ei itärajalta ole kovin suuri matka. Itsekin etäkannattajana näen kaudessa vain kourallisen otteluita paikanpäällä ja nekin joko Kalpaa ja/tai Saipaa vastaan vieraissa
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Mistäpä sen tietää mihin joukkueeseen rakastuu. J.Grönvall on keskisuomalaisten vanhempien poika joka menetti sydämensä Tapparalle iisalmelaisen serkkunsa ansiosta. Ensimmäiset näkemäni kiekkomatsit olivat 80-luvun lopulla Ilves-HIFK ja Ilves-JYP. Että ei nämä aina niin helppoja juttuja ole :)

Oma isä on JYPin miehiä ja äitiä ei kiinnosta jääkiekko edes vähää alusta, eli sekin teoria on nyt sitten rikottu. Keski-Suomessa asuvat serkkupojat kannustivat TPS:ää ja Lukkoa, ei mitään JyP HT:tä ja Jari Lindroosia.

Itse jaan nämä joukkueet aina siten, että on se joukkue jota fanittaa ja sitten isompi lista porukoita joita kannattaa. Kannattaminen ja fanittaminen ovat kaksi eri asiaa. Joka on joskus ollut, tai on edelleen, ns. "tosifani" tietää, että se jengi täyttää koko elämän pahimmillaan, se on kuin sairaus josta ei pääse irti. Se on totaalista puusilmäisyyttä mutta tavallaan se juuri tekeekin kannatuskulttuurista sen mitä se on ja luo ne jännitteet seurojen ja fanien välille. Eihän siitäkään mitään tulisi jos kaikki vain halailevat toisiaan.

Siksi onkin helppo kannattaa vaikkapa Newcastlea tai Philadelphia Eaglesia. En ole vähimmässäkään määrin geordie, eikä minua oikeastaan kiinnosta vittuakaan fanittaa jotain suuria Newcastle-nimiä (paitsi Alan Sheareria). Eagles on tullut sekin paljon myöhemmin, välillä sen jengin otteet ovat oikeasti pistäneet vihaksi mutta en osaa mieltää itseäni philadelphialaiseksi. Olen tamperelainen ja siksi Tapparakin on jo osa meikäläistä, vaikka kuinka rationaalisesti ja aikuismaisesti koittaisi suhtautua siihen, että se nyt on vain pelkkää lätkää. Mutta se on ainoa yhteisö jonka kasvatti olen ja siten olen yhtä hyvä ja aito kannattaja kuin Liverpoolissa tai Manchesterissa syntynyt "aito" futisfani.

Pakko on silti sanoa, että myös minä pidän typeränä sitä, että suomalaiset puhuvat Barcasta tai ManU:sta "me"-pronominia käyttäen. Ei se vain mene niin.
 

Stonemaki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, New Jersey Devils, Tampa Bay Buccaneers
Synnyin Helsinkiin, isoisä Jokeri-fani, isällä Jokereiden kausikortti. Jokereiden kannattaminen ollut itsestäänselvyys alusta alkaen, mikäli faijalta kysyttäis. Kehuskelee ajoittain, että oli ainoo asia missä onnistui mua kasvattaessaan. Jokatapauksessa skidistä pitäen käynyt Jokereiden peleissä, joten valinta oli aika selvä alusta alkaen.
 

Aberystwyth

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Hieman offarina heitetäänpä Aberystwythille että Kuopioon ja Lappeenrantaan ei itärajalta ole kovin suuri matka. Itsekin etäkannattajana näen kaudessa vain kourallisen otteluita paikanpäällä ja nekin joko Kalpaa ja/tai Saipaa vastaan vieraissa

KalPan pelejä olenkin käynyt katsomassa, joten voisihan tuota harkita. Vaikka kotipelithän ovat aivan eri maailmansa.
 

Fordél

Jäsen
Miksi kysymyksen lisäksi olisi mielenkiintoista lukea tarinoita siitä, että mitä minä kannatan? Mitä joku kannattaa silloin kun hän kannattaa vaikka KalPaa? Kannattaako vain seuraa vai kenties myös jotain muuta mitä se edustaa? Kenties sen peli-identiteettiä (liittyy etenkin esimerkiksi HIFK:n tai Barcelonan kannattamiseen), kenties koko sen alueen kiekkoilua kuten vaikka kouvolalaista kiekkoilua tai jotain muuta. No ehkä näistä pohdinnoista saisi jo toisen ketjun pystyyn.
 

scholl

Jäsen
Kysymys ei ole niinkään siitä, miksi tulisi kannattaa jotakin joukkuetta, vaan miksi yleensä seurata mitään urheilulajia tai urheilua ylipäätään?
On erikseen urheilulajeja, joissa on jotain niin hienoa, että niitä on mukava seurata muutenkin vain kuten vaikkapa jalkopallo parhaimmillaan on. Silti en ymmärrä Sihvosen ajatuksenjuoksua. Ottelua on vaikea seurata, jos ei toivo jomman kumman voittoa. Samoin yksilölajeissakin sitä aina ottaa jonkun nimen, jonka menestymistä seuraa, meni miten meni.

Fordélin kommentti on mielenkiintoisin tässä ketjussa. Itse kannatan joukkueita, joiden olen huomannut olevan lähellä arvomaailmaani eli porvarillisia joukkueita. IFK:ta olen kannattanut joku 30 vuotta ja siinä on se suomenruotsalaisuus, porvarillisuus ja sitten sellainen tietynlainen itseluottamuus ja arroganttisuus (jotka tosin PS ja b-katsomon kaljupäät yrittivät tuhota) mukana. IFK:ssa mua kyllä tietyllä tavalla vituttaa se, ettei se ole tinkimätöntä toimintaa, vaan aina välillä annetaan helppoheikeille periksi ja sitten ei menestytä.

Saksan maajoukkueetta olen kannattanut vielä kauemmin. Jo pikkupoikana oli jotenkin hienoa seurata niiden peliä. Käytiin joskus kesällä rajankin pinnassa katsomassa DDR:n puolelle. Tuli joka kesä sellainen fiilis, että onpa hieno maa ja sitten kaiken lisäksi kesäisin oli melkein aina arvokisat. Oli Rummeniggejä ja kumppaneita ja kaikilla oli Adidakset. Hienot valkoiset paidat ja mustat housut. Kansallislaulu mahtipontinen ja se tuli saksankielellä, joka oli hienoin kieli silloin. Välillä käytiin jossain autotehtailla tai muissa hienoissa paikoissa, jossa kaikki oli upeata. Ihmiset olivat samanhenkisiä kuin itse olin ja kaikki muutkin kannattivat saksaa. Demareita ei tavattu tai nähty ikinä. Suomessa sen sijaan ihmiset kävivät Elannossa ja marisivat. Kalevi Sorsa oli suosittu. Faija oli saanut ottaa saksan a-kieleksi 50-luvulla, mutta sen jälkeen kun Suomi oli mennyt Neuvostoliiton alaisuuteen niin itse jouduin ottamaan englannin. Sen sijaan Saksassa kaikki oli paremmin, kaikilla muillakin oli Mersut ja kaupoissa oli mitä vain. Hampurissa oli urheilutavaratalojakin ja sieltä sai ostaa sellaisia tuotteita, mitä Suomessa ei ollut. Tavaraa oli paljon, eikä koot olleet ikinä loppu. Olisi voinut ostaa mitä vain kun Suomesta ei kaupoista löytynyt oikein mitään ostettavaa. 20 d-markan vihreä seteli oli suosikkini. Sitä paitsi FinnJet oli hieno laiva matkustaa.

Bayern Müncheniä olen kannattanut syksystä 1985 ja se iski kuin häkä päähän heti ekan pelin nähtyäni. Koko Baijerissa on sellaisia elementtejä, joita ei ole missään muualla maailmassa. Osaa on vaikea kuvata, mutta jokainen tajuaa, joka on vähän enemmän sisällä siinä. Hyvin vahva porvarillisuus, hyvinvoivaisuus, itseluottamus, kunnianhimo ja sellainen jonkinlainen hyvien asioiden huokuminen ulospäin. Nautitaan elämästä ja pärjätään. Kaikki mikä on Englannin tai Venäjän vastakohtia. Weissbier, Lederhosenit, Biergartenit, FCB ja kaikki muu. Sitten kun ajattelee, kuinka seura on kasvanut ja kehittynyt Uli Hoenessin aikana ja kuinka se on tehty ei-velalla, vaan tekemällä voitollista liiketoimintaa. Siihen päälle monet hienot pelaajat ja vahva Franz Beckenbauerin ja Karl-Heinz Rummeniggen toimiminen toimistopuolella. Väitän, että maailmassa ei voi olla mitään asiaa, joka voi olla ihmisellä lähempänä sydäntä kuin Bayern München.

FC Barcelonassa on organisaationa myöskin hyviä asioita. Pidän seuran historiasta ja siitä, että Francoa vastaan on laitettu kampoihin ja sellainen katalaanien vahva kansallistunne siellä jyrää, mutta seura jää väkisinkin vieraammaksi sen takia, koska siellä ei tehdä kaikkia asioita hyvin. Ensinnäkin taloudenpito on yksi asia. Toisekseen pelaajapolitiikka osin myöskin. En pidä esim. yhtään siitä, että Henry ja Zlatan hankittiin sinne, vaikka tiedettiin ettei kumpikaan oikein tule sopimaan pelisysteemiin tai koko seuraan, mutta piti hankkia, kun fanit haluavat isoja nimiä. En siis hirveästi kannata Barcelonaa, mutta jos katson heidän pelejään niin toivon heidän menestystään kunhan eivät pelaa Bayern Müncheniä vastaan.

Sitten on joitain joukkueita, joita en varsinaisesti suuresti kannata, mutta arvostan sen takia, koska heidän faninsa ovat jollain tavalla erityisiä ja siinä jutussa on sitä jotain. Yksi on Green Bay Packers. Olen ollut siellä paikan päällä ja se on aivan uskomaton mesta. Ei yhtään mitään missään, koko kaupunkia ei varsinaisesti ole, vaan pelkkää matalaa tönöä peräjälkeen ja silti se on menestynyt hemmetin hyvin ja kausikortit pitää tyyliin periä, jos sellaisen haluaa. Sen takia himassa on ihan kiva istua Cheesehat päässä ja seurata kun pelaavat. 1. FC Köln on myöskin tuollainen joukkue, vaikka nyt putosikin. Kilipukit ovat olleet aika legendaarinen seura ja Kölniin liittyy sellainen iloisuus ja hauskanpito. Missään ei ole niin vieraanvaraista porukkaa maailmassa kuin Kölnissä. Aivan tuntemattomat tulevat juttelemaan koko ajan ja tarjoamaan oluita ja se fiilis noiden Kölnin fanien keskuudessa futiksessakin on aika hieno.
 

scholl

Jäsen
Moni tuntuu saavan kannattamisessa suuremmat kiksit kaverin tuskasta kuin omien voitosta.

Yllättävän monelle suuri osa kannatusta on vahingonilon tuoma nautinto.

Ei se välttämättä noin ole. Otetaan esimerkiksi Jokerit. En usko, että saisin mitään tyydytystä siitä, että heillä menisi huonosti, mutta olen huomannut sen, että seura ja sitä kannattavat ihmiset ovat IFK:n ja IFK:ta kannattavien ihmisten vastakohtia. Sama koskee jotain brittiseuraa kuten vaikkapa Chelseata tai Manchester Citya verrattuna Bayern Müncheniin. Ne ovat vain dna:ltaan niin erilaisia, etten tunne mitään positiivista niitä kohtaan. Eivät Jokerit, Chelsea tai ManCity kannattajat pahoja ihmisiä ole, mutta heidän kanssaan ei ole vain mitään yhteistä. Ne ovat siis seuroina vastenmielisiä sen takia, koska he ovat niin kaukana siitä, mihin itse uskon. Vähän kuten kommunistit tai demarit puolueena verrattuna vaikkapa CSU:hun tai kokoomukseen.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Ei se välttämättä noin ole. Otetaan esimerkiksi Jokerit. En usko, että saisin mitään tyydytystä siitä, että heillä menisi huonosti, mutta olen huomannut sen, että seura ja sitä kannattavat ihmiset ovat IFK:n ja IFK:ta kannattavien ihmisten vastakohtia. Sama koskee jotain brittiseuraa kuten vaikkapa Chelseata tai Manchester Citya verrattuna Bayern Müncheniin. Ne ovat vain dna:ltaan niin erilaisia, etten tunne mitään positiivista niitä kohtaan. Eivät Jokerit, Chelsea tai ManCity kannattajat pahoja ihmisiä ole, mutta heidän kanssaan ei ole vain mitään yhteistä. Ne ovat siis seuroina vastenmielisiä sen takia, koska he ovat niin kaukana siitä, mihin itse uskon. Vähän kuten kommunistit tai demarit puolueena verrattuna vaikkapa CSU:hun tai kokoomukseen.

Mitenköhän laaja otanta herralla on? Muistan kun ilmoitit ettet tunne yhtäkään Jokerien kannattajaa. Montako Chelsean tai Cityn kannattajaa tunnet?
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
En kannata oikeastaan mitään erityisen vakavasti, koska olen kasvanut lähinnä eri lajeja laajalla skaalalla seuraavaksi henkilöksi()Syitä tähän olen eritellyt jossain toisessa vähän vastaavassa ketjussa). Toki fanittaminen tuo ehdottomasti lisää mielekkyyttä ja jännittävyyttä urheilun seuraamiseen, mutta kunnon tarttumapintaa olen löytänyt kovin harvasta joukkueesta tai yksittäisestä urheilijasta.

Saksan jalkapallomaajoukkuetta olen "kannattanut" ehkä pisimpään kaikista. Komean yksinkertainen peliasu, jylhä kansallislaulu ja toinen toistaan kovempia pelaajia, joten mikäpä ettei. Parhaiten on jäänyt mieleen ne EM-kisat, joissa Bierhoff ja kumppanit laittoivat YLE:n jäärien harmiksi saarivaltakunnan polvilleen. Kaiken lisäksi faija kannattaa Hollantia, joka on hieno futismaa sekin, mutta onhan se aina hauskaa päästä kuittailemaan voitetun matsin jälkeen. Saksaan maana minulla on valitettavan vähän kontakteja ja ainoa reissuni sinne toistaiseksi tapahtui elokuussa 1989 ja paikkana Länsi-Saksan Hampuri. Muistan toki lähinnä enää veikeän vihreät polizei-bemarit, hienon lelukaupan, josta valitsin sähköllä toimivan junaradan ja tietysti coolin laivamatkan Finnjetillä(RIP) läpi Itämeren. Yhdistyneessä Saksassa en siis vielä koskaan ole käynyt. Saksaan kaiken kaikkiaan liittyy niin iso liuta positiivisia mielleyhtymiä(vauraus, järjestys, logiisuus jne), että krauteja on helppoa ja mielekästä tukea.

Seuratasolla en oikeastaan kannata yhtään mitään, mutta sympatisoin monia (aina hieman tilanteesta riippuen). Ruotsalaisista on suosikikseni muodostunut Hammarbyn futisjoukkue, joka tarpoo nykyään valitettavan syvissä vesissä. Vuosia sitten, kun Allsvenskan vielä näkyi ilmaiseksi Urheilukanavalla, niin sympaattisen vihreissä paidoissa pelannut Bajen jäi mieleen hyökkäävästä pelitavastaan. Vaikka seura ei mitenkään rikas ollut tuolloinkaan, niin se haastoi suuret Djurgårdenit, Malmöt, IFK Göteborgit jne. aivan tasapäisesti. Amsterdamin Ajax on myös suosikkieni listalla, koska Hollannin pääkaupungista jäi todella positiiviset fiilikset kaikin puolin(Ihan ilman huumeitakin). Ihan ilman mitään littilisääkin myös Ajax vaikutti olevan erittäin hyvin hoidettu seura, jossa etenkin nuorten pelaajien kanssa tehdään asiat vimpan päälle hyvin. Käynti Amsterdamin Areenan museossa ja palkintohuoneessa jäivät nuorelle pojalle hyvin mieleen. Pelipaidat myös erittäin komeat.

Englannista en suuremmin symppaa yhtään ketään, mutta on toisaalta ollut hienoa seurata Man Cityn nousua puuduttavan United-dynastian vastavoimaksi. Fergusonin ja gloryhuntereiden pelko sekä tuska upporikkaan naapurin lisätessä kausi kaudelta kierroksia on makeaa katseltavaa. Koska Bundesliiga näkyy Suomessa aika huonosti missään, niin Valio on kuitenkin se eniten seuraamani sarja.

Jäkiksessä varsinaista suosikkiseuraa on jos mahdollista vieläkin vähemmän. Sympattua on tullut aikojen saatossa Jetsia, Whalersia, Rangersia, Oilersia ja viimeisimpänä Kingsia. Syitä on hankala lähteä erittelemään, mutta siihen ovat vaikuttaneet yksittäiset pelaajat(Gretzky, Messier ..), hienot pelipaidat ja niin edelleen. Myös asetelmat ottelusarjoissa toki vaikuttavat, koska on olemassa tietyt joukkueet, joiden vastustajat ovat suosikkejani aina. Iki-inhokkien kunnialistalla ovat tällä hetkellä Devils, Dead Wings ja Anaheim. Suomalaisista joukkueista ei ole iskenyt oikeastaan mikään meikäläiseen, vaikka toki muutaman kerran talvessa onkin ihan piristävää käydä lätkämatsissa isän tai kavereiden kanssa. Tuolloinkin tosin tulee mentyä enemmän lihapiirakan, oluen ja hyvän seuran motivoimana, kuin yleensä huonotasoisen pelin. SM-liigasta etenkin jää aina sellainen paskanmaku suuhun jotenkin, koska kaikki tuntuu ylihinnoitellulta suhteessa tuotteen laatuun.

Maajoukkueista seuraan arvokisoissa jostain syystä kaikkein eniten USA:ta. Hankalaa perustella, että miksi, mutta ehkäpä ne hienot kamppailut Kanadan kanssa Salt Lake Cityssa ja viimeisimpänä Vancouverissa ovat saaneet minut jenkkien bandwagoniin. Tuskin koskaan olen tuulettanut lätkäpelissä tehtyä maalia yhtä riemukkaasti, kun Zach Parisen tasoittaessa ottelun aivan loppuhetkillä Vancouverin kultapelissä. Kaikki kunnia toki lajin ikuiselle ykkösmaalle Kanadalle, mutta olisi jo USA:n vuoro välillä voittaa näissäkin peleissä. Tulevaisuus ainakin näyttää lupaavalta, kun tarkastelee jenkkien pelaajatuotantoa.

Jos jotain yhteenvetoa miettii, niin "kannattamiseen" vaikuttavat aika paljon urheilun ulkopuoliset asiat ja mielikuvat. Monesti sympatiat menevät pienempien taistelulle suurempia ja rikkaampia vastaan jne. Mitään kotiseutuun, kieleen tai vastaavaan kulttuuriseen seikkaan perustuvaa kannatusta en ole koskaan harrastanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös