Micke-Max Åsten HIFK:ssa

  • 278 154
  • 1 242

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylläpä oli raukkamainen tuo Åstenin temppu. Ihan samaa kategoriaa kuin Jokereissa Jarkko Ruutu heilutteli hanskojaan siihen asti kun vastustaja heitti hanskat jäähän ja sitten itse luikki omaan aitioon ja naapurille jäähy. Onneksi Ville Peltonen on rehti ja suoraselkäinen valmentaja eikä hyväksy tuollaista ja kiitokset myös HIFK-faneille kun arvostelevat rehdisti väärää tapaa käyttäytyä.

Joku roti nyt näihinkin juttuihin. Voit toki olla tätä mieltä, mutta ehkä näille mielipiteille on joku muu foorumi kuin tämä meidän osio. Micke-Max Åstenin vertaaminen Jarkko Ruutuun kertoo oikeasti siitä, että kumpikaan pelaaja ei taida olla sulle kovin tuttu.

Muulin filmi oli perseestä, mutta ihan samaa paskaa on nähty muissakin jengeissä tälläkin kaudella. Tässä nyt vain oli se ero, että Peltonen nosti itse asian vapaaehtoisesti esille. Enpä ole muilta koutseilta vastaavaa kuullut. Varsinkaan minkään kakkosen takia, ulosajoista puhumattakaan. Kyllä ne on julkisesti ihan hiljaisesti otettu vastaan vastustajan koutsien toimesta.
 

totonboset

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canes
Kannan korteni kekoon, kun niin monella tuntuu olevan melko kärkäs mielipide Åstenin tempusta.

Mielestäni HIFK ja Peltonen toimivat esimerkillisesti tilanteessa ja tuomitsivat filmaamisen hyvän maun vastaisena tekona, vaikka mitään velvoitetta toimia näin ei ollut. Tämä kertoo seuran arvoista ja siitä, mitä omilta pelaajilta odotetaan. Tällaisen ulostulon seurauksena pelaajat luultavimmin noudattavat jatkossa täysin rehtiä linjaa, mikä ehkä ansaitsee kunnioitusta myös vastusajien leirissä ja ehkäpä vähentää tarvetta kostotoimenpiteille. Eli tällainen ulostulo on eduksi koko lajille.

Åstenin filmaus oli selkeä ja ansaitsee toki kritiikkinsä, mutta valitettavasti tällaisia tapauksia nähdään usein jääkiekossa. Tunteet kuumenevat, jääkiekkoilijat ovat ihmisiä, joille sattuu virheitä ja huonompia päiviä, peleissä on äärimmäisen kovat panokset, ja Åsten on profiililtaan kuitenkin suun aukoja, joten luultavasti kyse on puhtaasti tunneperäisestä ratkaisusta. Itse en pidä filmaamista hienona ja haluaisin nähdä enemmän pikkukakkosia filmaamisesta, mutta ei se Åsten nyt kuolemantuomiota tämän takia ansaitse. Kyllä sitä iso osa pelaajista on filmannut, tai ainakin korostanut sopivasti rikettä, ja moni myös myynyt "loukkaantumisia" ulosajon arvoisesti. Yleensä pidetään vaan turpa kiinni niin keskustelu painottuu foorumeilla nahisteluun.

Åsten on pelaaja, jota omat rakastavat ja vastustajat vihaavat, mutta lienee aika selkeää, että tässä tapahtui nyt ikävä ja lajiin kuulumaton perseily (jätetään nämä sinne jalkapalloon, jos sinnekään). Nöyrä pahoittelu aiheesta ja eteenpäin on mun tuomio.
 

Incognito

Jäsen
Mietin tuota Peltosen reaktiotakin kahdelta kantilta. Peltonen sai uransa ainoan pelikiellon Plihalin telomisesta kyynärpäällä päähän ja hänen uransa oli päättyä Ben Amorin aiheuttamaan päävammaan. Varmaan hänelle aihe on normaalia arempi.
 

1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
PM07, Oulun Kärpät
Joku roti nyt näihinkin juttuihin. Voit toki olla tätä mieltä, mutta ehkä näille mielipiteille on joku muu foorumi kuin tämä meidän osio. Micke-Max Åstenin vertaaminen Jarkko Ruutuun kertoo oikeasti siitä, että kumpikaan pelaaja ei taida olla sulle kovin tuttu.

Muulin filmi oli perseestä, mutta ihan samaa paskaa on nähty muissakin jengeissä tälläkin kaudella. Tässä nyt vain oli se ero, että Peltonen nosti itse asian vapaaehtoisesti esille. Enpä ole muilta koutseilta vastaavaa kuullut. Varsinkaan minkään kakkosen takia, ulosajoista puhumattakaan. Kyllä ne on julkisesti ihan hiljaisesti otettu vastaan vastustajan koutsien toimesta.
No väittäisin että tuollaisia Åstenin tapaisia aivotärähdyksen näyttelemisiä ei ole tapahtunut juurikaan Liigassa ainakaan tällä kaudella, onneksi. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Rikkeiden korostamista tapahtuu varmasti melkein jokaisessa pelissä ja jokaiselta joukkueelta.

IFK-faneilla varmaan eri näkemys, mutta kyllä minun silmissäni Åsten on ainakin samaa kategoriaa kuin J. Ruutu. Toki kumpaakaan en ole koskaan tarkkaan seuraillut, koska kumpikaan ei ole pelannut koskaan Kärpissä.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No väittäisin että tuollaisia Åstenin tapaisia aivotärähdyksen näyttelemisiä ei ole tapahtunut juurikaan Liigassa ainakaan tällä kaudella, onneksi. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Rikkeiden korostamista tapahtuu varmasti melkein jokaisessa pelissä ja jokaiselta joukkueelta.

IFK-faneilla varmaan eri näkemys, mutta kyllä minun silmissäni Åsten on ainakin samaa kategoriaa kuin J. Ruutu. Toki kumpaakaan en ole koskaan tarkkaan seuraillut, koska kumpikaan ei ole pelannut koskaan Kärpissä.

Toi vertaus on vertaisi Kukkos Lassea Jarkko Ruutuun, ihan samanlaisia.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Bulia ei näy, mutta meillä on buli duunari.

Oli pitkästä aikaan mielenkiintoinen henkilökuva, näitä mukava lukea.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä haastattelussa on hyvin tiivistetty se, miksi mä tykkään ja arvostan Muulin todella korkealle HIFKlaisena. Mä myös diggaan ihmisistä, jotka osaa käyttää värikynää juuri oikein. Todennäköisesti ne luistimetkin on jotkut kustomoidut luistimet ”The Next One”-mallistosta, eikä pelaajan oman aivotyön tuotos, mutta tarina on näin paljon parempi.

Toivon hartaasti, että Muuli saa pelata uransa meillä loppuun.

Ps. Raimo Summaselle iso lampaanperse. Vaikka lopultahan se oli Muuli, joka seurassa pitkän päivätyön on tehnyt.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Näin kirjoittelin reilu 5 viikkoa sitten. Ei ole vielä unelma toteutunut, 12 peliä aikaa.

Tässä vielä linkki tuohon haastatteluun, toiminee ainakin niillä joilla on TikTok.



Ei tullut sitä kohuttua neljättä maalia sitten tähänkään kauteen. Kolmas maali syntyi 20.12. ja sen jälkeen 18 ottelua ilman maalia.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muulilla parin vuoden pahvi minkä jälkeen ikää vasta 32. Varmasti tilaisuuksia pienen eläkekassan kerryttämiseenkin on tulossa 1-2 kauden verran? Vai vetäisikö 40 vuotiaaksi Stadissa ilman ainuttakaan hairahdusta?
443 ottelua takana ja jos edessä olisi vielä 10 kautta, niin tässähän Muuli hätyyttelisi 1000 ottelun rajapyykkiä Stadissa.
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Pisti silmään, kun Åsten sanoi ettei tienaisi hyvin. Verotietojen mukaan reilu 50 000€ vuodessa, palkastaan Micke rahastoi myös osan eli kyllä hän ihan hyvin tienaa. Vaikkei ehkä Liigan mittapuulla mikään iso tili niin yhteiskunnan mittapuulla on ihan hyvin. Mutta tää on tietysti Åstenin perusvaatimattomuutta. Hieno pelaaja.

Edit : kirjoitusvirhe.
 
Viimeksi muokattu:

Pitakissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
S-Kiekko, HIFK, PiTa
Mielestäni Åstenin merkitys joukkueelle on isompi kuin palkkataso suhteutettuna muiden pelaajien palkkaan ja merkitykseen. Eikä tuo nyt yleisestikään ole kuin ylemmän keskituloluokan palkka etenkään inflaation jyllätessä. Mickenä voisin vaatia enemmän.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toi juttu ettei Kibe edes moi sanonut pelikaverille puoleen vuoteen kertoo kyllä aika karua tarinaa Kibestä.

Ihan samaa mietin. Toivon todella että ei ole yhtään tuollaista pelaajaa enää pukukopissa.

Åsten kyllä hieno mies ja tuntuu varsin fiksu kaverikin olevan. Joukkueelle pudotuspeleissä äärettömän tärkeä raastaja. Veikkaan että huomenna nähdään aika raivokas Muuli Nordiksella ja kyllä se yhden byyrinkin painaa!
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toi juttu ettei Kibe edes moi sanonut pelikaverille puoleen vuoteen kertoo kyllä aika karua tarinaa Kibestä.

Tässä pitäisi nyt myös tietää, kuinka paljon on käytetty värikynää. Otan esimerkin: Kimmo 35v. ja Micke 20 v. eivät varsinaisesti hengaile yhdessä, moikattu toki on, muttei välttämättä koskaan niin, että olisivat sattuneet olemaan kahdestaan, vaan ryhmässä on aina ollut enemmän jengiä. Onko olemassa tilanne/tilanteista, missä Kuhta on selvästi jättänyt tervehtimättä oman jengin junnua, vaikka paikka olisi ollut ja olisi selvästi pitänyt moikata? Tämä on mielestäni olennaisempi kysymys kuin se, onko Kibe erikseen mennyt tervehtimään vasta tammikuussa. Konteksti jää tässä nyt epäselväksi ja mun mielestäni on tärkeää, ettei tästä nyt tehdä näillä tiedoilla mitään palstatotuutta, että Kuhta on kiusaaja. Muulin ja Kiben välit vaikuttavat olevan erinomaisessa kunnossa, joten tuskin mitään oikeaa harmia on tapahtunut. Ja Muulihan itsekin kaipaa niitä aikoja, kun "junnut eivät saaneet mitään ilmaiseksi".

Mä itse luulen, että Muuli on tässä tapansa mukaan vanhan liiton äijänä käyttänyt värikynää eikä lainkaan ole tarkoittanut juttua mitenkään pahalla tavalla, kuten vähemmän yllättäen moni taitaa olla käsittänyt. En usko, että Kibe on ketään kiusannut ja tarkoituksellisesti jättänyt ulkopuolelle, mutta nykyisin toimitaan toisin kuin vielä 10+ vuotta sitten. Ja hyvä niin.

Kun katsoin sen Silent Libraryn, kiinnitin erikseen huomiota, että se oli nimenomaan Muuli, joka heitteli ihan oma-aloitteisesti kivet Joona Lehmukselle, kun hänelle oli nakki napsahtanut enemmän kuin muille. Että ainakin Muuli itse näyttää omaavan käytöstavat myös junnuille ja tsemppasi nuorta ja tuntematonta jengikaveria.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pisti silmään, kun Åsten sanoi ettei tienaisi hyvin. Verotietojen mukaan reilu 50 000€ vuodessa, josta rahastoi osan on kyllä ihan hyvin. Vaikkei ehkä Liigan mittapuulla mikään iso tili niin yhteiskunnan mittapuulla on ihan hyvin. Mutta tää on tietysti Åstenin perusvaatimattomuutta. Hieno pelaaja.

Åstenin viitekehys ja luonnollinen vertailukohde palkkatason osalta on huippujääkiekko, Liiga ja IFK:n joukkue. Tuossa porukassa on NHL-miljonäärejä, Euroopassa isoja kuusinumeroisia summia tienanneita ja Åstenin kanssa samassa kopissa pyöriviä IFK:n tähtipelaajia.

Ajattelin itse tehdä duunia 70+ -vuotiaaksi. Åstenin ammattilaisura on todennäköisesti ohi reilusti ennen 40 ikävuotta, ja kaikki ne vuodet, jotka minä käytin opintoihin ja CV:n ja kokemuksen kartoittamiseen "oikeista töistä", Åsten on omistanut jääkiekon pelaamiselle. Laji ja kaverin pelityylikin ovat sellaisia, että sieltä on mahdollisesti jäänyt käteen ainakin fyysistä työkykyä heikentäviä vammoja.

En sano, että Åstenin palkkatasoa tai oletettavaa elämänlaadun tasoa pitäisi jotenkin voivotella, mutta ei hänen kommenttinsa mitenkään "kaveri elää ihan kuplassa" -tasoa ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Mä itse luulen, että Muuli on tässä tapansa mukaan vanhan liiton äijänä käyttänyt värikynää eikä lainkaan ole tarkoittanut juttua mitenkään pahalla tavalla, kuten vähemmän yllättäen moni taitaa olla käsittänyt.
Åsten kertoi Kiben moikkaamattomuusjutun myös taannoin Radio Rockin haastattelussa aikalailla samalla tavalla, muistaakseni esimerkkinä siitä miten IFK:n koppikulttuuri on muuttunut.
Kyllä itselle se vaikutelma tuli, että junnulle osoitettiin tuolla tavalla oma paikkansa, vaikka varsinaisesta kiusaamisesta ei ollut kysymys.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Åsten kertoi Kiben moikkaamattomuusjutun myös taannoin Radio Rockin haastattelussa aikalailla samalla tavalla, muistaakseni esimerkkinä siitä miten IFK:n koppikulttuuri on muuttunut.
Kyllä itselle se vaikutelma tuli, että junnulle osoitettiin tuolla tavalla oma paikkansa, vaikka varsinaisesta kiusaamisesta ei ollut kysymys.

Jep, muistan kuulleeni tarinan jo siitä. Ja juttu kerrottiin hymy huulilla tuolloinkin.
 

MSU

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Åsten kertoi Kiben moikkaamattomuusjutun myös taannoin Radio Rockin haastattelussa aikalailla samalla tavalla, muistaakseni esimerkkinä siitä miten IFK:n koppikulttuuri on muuttunut.
Kyllä itselle se vaikutelma tuli, että junnulle osoitettiin tuolla tavalla oma paikkansa, vaikka varsinaisesta kiusaamisesta ei ollut kysymys.
On tuo tarina mielestäni jo vuosia sitten kerrottu julkisesti. Maailma muuttuu, aikoinaan tuo on ollut ok joten turha siihen on enää puuttua.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Micken pelaaminen laitaväännöissä alkaa olla Liigan parhaimmistoa. Matkaa goldobiniksi on vielä, mutta niin on sopparia/pelejäkin. Hän voittaa noita kaksinkamppailuja jäätävällä prosentilla, mutta nyt alkaa jatkosyötötkin napsua lapoihin hyville paikoille. Jos kehitys jatkuu, niin on aika herätellä kysymystä, tarvitaanko ketjuun parempi maalintekijä, joka pistää paikoista sisään?
Erinomaista duunia Muulilta!
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Micken pelaaminen laitaväännöissä alkaa olla Liigan parhaimmistoa. Matkaa goldobiniksi on vielä, mutta niin on sopparia/pelejäkin. Hän voittaa noita kaksinkamppailuja jäätävällä prosentilla, mutta nyt alkaa jatkosyötötkin napsua lapoihin hyville paikoille. Jos kehitys jatkuu, niin on aika herätellä kysymystä, tarvitaanko ketjuun parempi maalintekijä, joka pistää paikoista sisään?
Erinomaista duunia Muulilta!
Tämä.
Eilen virkkasi omalla kiekonhallinnallaan syvästä viivaan aivan upean tontin.
On suorastaan par excellence-tasoa nykyään kiekon kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös