Metallica-keskustelu

  • 704 339
  • 3 722

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Bändin keikkakamat onnellisesti lastattu Suomeen lähtevään laivaan. Menee kasaaminen yötöiksi. Kohtuullinen määrä tavaraa mukana, noin 20 rekkaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja @sampio vaikka fiksu mies oletkin ja varmasti tämän asian huomioinut, niin muista korvatulpat. Ja sama kaikille muillekin. Metallica soittaa aivan saatanan lujaa tjeu Jaffala 2009. Lujaa tuli soundit, man.
Eipä tämä yhtään huono muistutus ole, nimittäin vaikka tuon tietää, ei vain yleensä muista.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Perjantaita odottaa kyllä jo kädet syyhyten. Kuukausi sitten keikkailleen Rainbowin kaltaista ristiriitaista spektaakkelia tuskin nähdään, vaan ehta jytätulitus vanhojen hittien ollessa kivijalka, mutta uudempien vetojen tuodessa raikkautta keikkaan. Siitä on jo liian kauan kun edellisen kerran nähtiin, 2009 Porissa. Hyvää keikkaa jo keskiviikon kävijöille, älkää toki spoilatko tänne liikaa. (hymiö).
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Korvatulpat taitaa olla vähän kaksipiippuinen juttu. Itselläni ei ole koskaan ollut millään keikalla korvatulppia eikä mitään ongelmia ole tullut, mutta toki on monia joille korvatulpat on välttämättömät.

@sampio mitä tuonne Jaffalaan saapumiseen tulee, niin itsellä on parikin kokemusta. Toinen 2008 kun KISSin keikalle mentiin joskus jopa puoli tuntia ovien aukeamisen jälkeen, niin sisälle pääsi ihan vaan kävelemällä sen suuremmin odottelematta ja keikallakin olin lopulta permannolla ihan siinä eturivin tuntumassa. Metallican keikalle 2009 tuli mentyä n. tuntia ennen ovien aukeamista, mutta silloinkin tuli tehtyä havainto että ihan hyvin olisi voinut mennä vasta sitten kun ovet aukeaa. Toki näistä kokemuksista on ihan reilusti aikaa, en tiedä onko suomalaisten keikkakäyttäytyminen miten paljon tuosta muuttunut.

Hartsulla oli aikoinaan erilliset sisäänpääsyreitit niille ketkä menee katsomopaikoille ja niille ketkä menee permannolle, en tiedä miten nykyään.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Korvatulpat taitaa olla vähän kaksipiippuinen juttu. Itselläni ei ole koskaan ollut millään keikalla korvatulppia eikä mitään ongelmia ole tullut, mutta toki on monia joille korvatulpat on välttämättömät.
Lähinnä kai aktiiviset keikkakävijät, jotka haluavat normaalin kuulon vielä nelikymppisenä. Metallica on kaikilla käymilläni keikoilla vetänyt 110 db tuntumassa, vähän pöljä täytyy olla jos esim. 10 keikkaa vuodessa kuuntelee tuon ilman korvatulppia. Mutta toki kuulolaitteet on nykyään hyviä ja halpoja, tinnitukseen tosin ei ole lääkitystä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Lähinnä kai aktiivisille keikkakävijöille, jotka haluavat normaalin kuulon vielä nelikymppisenä.
Voipi olla. Itse käyn tällaisilla isommilla keikoilla max. 1-2 kertaa vuodessa, yleensä ulkoilmatapahtumia. Sisäkeikkoja sitten joitain kertoja siihen päälle. Vielä ei ole näin hieman alle kolmekymppisenä ollut korvien kanssa ongelmia.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Voipi olla. Itse käyn tällaisilla isommilla keikoilla max. 1-2 kertaa vuodessa, yleensä ulkoilmatapahtumia. Sisäkeikkoja sitten joitain kertoja siihen päälle. Vielä ei ole näin hieman alle kolmekymppisenä ollut korvien kanssa ongelmia.

Kuulo-ongelmat ovat aika salakavalia ja niitä ei oikeastaan edes itse huomaa ennen kuin on liian myöhäistä. Tinnitus nyt toki eri juttu, sen kyllä huomaa. Ei sillä, en itsekään keikoilla tulppia käytä, fiksua se pitkällä tähtäimellä silti olisi. Ei vaan saa aikaiseksi hommattua kunnon tulppia, kertakäyttöisillä tuppaa katoamaan vähän vääriä taajuuksia musiikista.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kuulo-ongelmat ovat aika salakavalia ja niitä ei oikeastaan edes itse huomaa ennen kuin on liian myöhäistä. Tinnitus nyt toki eri juttu, sen kyllä huomaa. Ei sillä, en itsekään keikoilla tulppia käytä, fiksua se pitkällä tähtäimellä silti olisi. Ei vaan saa aikaiseksi hommattua kunnon tulppia, kertakäyttöisillä tuppaa katoamaan vähän vääriä taajuuksia musiikista.
Tämä on toki totta. Kertakäyttötulppia en itse tosiaan sen vuoksi käytä koska ainakin omaan makuuni menee keikkakokemuksesta iso osa aika pilalle. Voisi panostaa kunnollisiin tulppiin niin ehkä niiden kanssa olisi hyvä.

Osaako tyypit muuten suositella? @heavy on ainakin nimen perusteella raskaamman musiikin ystävä ja käy keikoilla paljon, käytätkö tulppia ja millaisia suosit?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vanhojen hittien ollessa kivijalka, mutta uudempien vetojen tuodessa raikkautta keikkaan

Tulee n. 60:40 vanhoja ja uusia. Perinteisesti settilista on vaihtunut mukavasti eri päivien välillä, toivottavasti sama keskiviikon ja perjantain kanssa nyt.

Hartsulla oli aikoinaan erilliset sisäänpääsyreitit niille ketkä menee katsomopaikoille ja niille ketkä menee permannolle, en tiedä miten nykyään.

Permannnolle menijät ohjataan samasta ovesta kuin akakatsomoon menijätkin luultavasti kukaan ei pahastu vaikka menisi eri reittiäkin, en usko että paikkoja ovella tarkistellaan

käytätkö tulppia ja millaisia suosit?

Mulla on sellaiset halvahkot kuuset, en niistä oikein tykkää ja en yleensä ole käyttänyt niitäkään. Motörheadin keikoille ei ollut asiaa ilman tulppia, mutta ei minusta Metallica mitenkään poikkeuksellisen lujaa ole ikinä soittanut Toki olen yleensä muutaman metrin päässä lavasta, se voi olla kauempana eri juttu
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Voisi panostaa kunnollisiin tulppiin niin ehkä niiden kanssa olisi hyvä.

Osaako tyypit muuten suositella?
Itse rumpujen takana, joten stagella ei pääosin korvat hajoile, mutta käytän silti Alpine Music Safe Pro - tulppia ja voin suositella. Toimivat hyvin myös keikoilla kuuntelemassa käydessä eivätkä nyt ole mitenkään törkeän hintaisetkaan...
 

Morgoth

Jäsen
Tulee n. 60:40 vanhoja ja uusia. Perinteisesti settilista on vaihtunut mukavasti eri päivien välillä, toivottavasti sama keskiviikon ja perjantain kanssa nyt.

Tällä kiertueella ovat soittaneet yleensä yhden biisin Garage Daysiltäkin settilistojen perusteella. Olisi kiva kuulla esim. The Wait joko ke tai pe.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mistäs lähtien ovat tehneet tuon muutoksen että Seek & Destroy on suht alussa settilistaa ja sitten Enter Sandman päättää koko komeuden? Olen kolmella keikalla ollut vuosien 2009-2014 välillä ja Seek & Destroy oli aina keikan viimeinen biisi ja mitä nyt settilistoja katsellut niin muutenkin vuosien ajan. Sandman sitten jossain encoressa tms.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Pakko avautua hieman. Ajattelin yllättää vaimon ja lähteä susirajan takaa katsomaan Metallican keikkaa perjantaina 11.5. Hartwall Arenalle. Liput sain hankittua silloin kun niitä oli myynnissä sen n. 2 sekuntia (maaliskuussa 2017). Hotellihuonekin tuli varattua jo yli vuosi sitten. Lapsillekin saatu hoitaja.

Mitäs sitten tapahtui? Vaimo sairastui tänään päivällä (keuhkokuume ja kuumetta yli 40 °C). Itse tulin töistä kotiin ja alkoi omakin olo tuntua illalla huteralta (mm. kylmä ja hallitsematonta vapinaa). No, nyt on minullakin se 40 asteen kuume yli 11 vuoden tauon jälkeen. Huomenna lekurille ja toteamaan sairauden laatu.

Vahvahko veikkaus että jäädään perjantaina mamman kanssa kotiin.

Kerran on sentään tullut tämä maailman paras bändi nähtyä, Kalasatamassa 2012.

Nyt muuten vituttaa...
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Voipi olla. Itse käyn tällaisilla isommilla keikoilla max. 1-2 kertaa vuodessa, yleensä ulkoilmatapahtumia. Sisäkeikkoja sitten joitain kertoja siihen päälle. Vielä ei ole näin hieman alle kolmekymppisenä ollut korvien kanssa ongelmia.

Ei ollut minullakaan alle kolmekymppisenä ongelmia korvien kanssa, nykyisin minulla on ollut vuosia kuuloa vahvistavat apuvälineet korvissa (=kuulolaitteet) sekä ikuinen tinnitus korvissa yötä päivää siitä huolimatta, että ymmärsin korvatulppia käyttää sinun iässäsi ja sen jälkeen. Myöhemmin ymmärsin olla rasittamatta kuuloani liian usein ja olen vähentänyt konserteissa käymistä rajusti verrattuna takavuosiin.

Teininä ja vähän yli parikymppisenä jäivät korvatulpat useammin ja teinivuosina pääsääntöisesti kokonaan väliin, ja siitä kärsin lopun elämääni. En minä nytkään saa taas nukuttua ja kukun Jatkiksessa vaikka pitäisi aamulla nousta aikaisin töihin.

Suosittelen vahvasti korvatulppia. Älä osta paskoja euron Eareja, ne sumentavat soundeja, osta esim. tässä ketjussa jo mainitut Alpinet tai jotkut muut.

Jo parilla-kolmellakympillä saa ihan kelvolliset tulpat, jotka leikkaavat X dB äänentasoa mutta eivät sumenna soundeja samalla tavoin sutuksi kuin Earit. Jos on varaa keikkalippuun niin on ihan varmasti varaa hitusen parempiin korvatulppiinkin. Toki Earitkin ovat parempia kuin ei minkäänlainen suojaus.

Oma veikkaukseni on, että Suomi on 10 vuoden sisällä puolillaan puoli- ja täyskuuroja kansalaisia kun nykyiset lukuisiin konsertteihin, kovaäänisiin urheilutapahtumiin ynnä muihin tottuneet ikäluokat tulevat vähän vanhemmiksi. Sitten ihmetellään ääneen (ja kovaäänisesti, koska ei kuulla), että mitähän helvettiä on tapahtunut kun kuulo ei palaudukaan ja korvat soivat, vaikka Manowar ja Motörhead soittivat aikoinaan niin rauhallisesti eikä tuntunut missään olla kahden metrin päässä kaiutinrivistöstä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aiheen ohi, mutta kannattaa tosiaan hommata ne kunnon tulpat konsertteja varten. Itse olen tähän saakka mennyt EAReilla, mutta ne kyllä pilaavat kokemuksen aika voimakkaasti. Nyt hommasin V-MODA Faders VIP-suojaimet, joita myydään ainakin soittimia myyvissä liikkeissä. Toinen vaihtoehto oli Alpinen Musicsafe Pro joissa olisi ollut myös parit eritasoiset filtterit, mutta niissä ei käsittääkseni ole juurikaan kokoa säätäviä mahdollisuuksia.
(linkki kuulonsuojainten arvosteluun)
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Metallicahan ei mitenkään poikkeuksellisen lujaa ole ikinä metelöinyt, mutta kokemukseni ovat olleet kyllä tosin ulkoilmasta aiemmin, joten halliolosuhteet voivat tehdä akustisesti tuohon ainakin muutoksen. Vaan enpä ole mäkään lähtenyt rokkikeikoille aikoihin ilman tulppia. Eihän tuosta koskaan tiedä, mikä on se viimeinen ärsyke/keikka desibeleineen, joka laukaisee meluhaitat korvien soimimiseen päälle. Lemmy päästeli lähes todistetustikin orkestereineen aika raskaalla volyymilla siinä missä Heaven And Hellin keikka vuodelta 2009 jäi mieleen, jossa tuntui, että kylläpäs jytäjää. Nykyään näistä ollaan aika tarkkoja. Kyllä remelit irtoavat seinästä viranomaistahon puolesta, jos desibelit kohoavat yksikönkin väärälle puolelle,
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Itte en yleensä ole tulppia jäähallikeikoilla tarvinnut. Usein on ollut taskussa, mutta Hartwallilla ei ole ollut muutamalla viime kerralla mukana edes. Pikku klubeilla on yleensä ollut käytössä kun siellä voluumit tuppaavat olemaan kovempia. Omilla keikoilla yleensä olen käyttänyt tulppia ja ottanut ne pois jos miksaaja on ollut hyvä eli volyymit lavalla olleet matalalla. Tietysti paikkakin merkkaa paljon. Treeniksellä olen käyttänyt tulppia ihan sataprosenttisesti treenaamisen aikana.

Kohta lähdetään kohti Hartwallia. Mitkähän kaksi suomalaisbiisiä Kirk ja Rob mahtavat vetää... Voisin kuvitella että Hard rock hallelujah on toinen, mutta toinen voi olla hankalampi löytää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
FIN-biisinä Monroen turhake, pettymys...

Mutta muuten bändi oli kyllä vedossa, Lasse nyt välillä naputteli vähän mitä sattuu, mutta kuuluu kuvioon!

Basso meikäläisen korvaan paukkaa about parhaiten koko bändin olemassaolon aikana, which is nice.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kylläpä Metallica maistui jälleen sisätiloissa. En enää edes muistanut pitäisikö lava olla keskellä vaiko ei, joten muutkin spoilailut jäivät osaltani kokonaan ennakkoon kiinnostamatta.

Iso hatunnosto täytyy antaa kyllä nyt bändille, että ensi kertaa he ovat todella hyvin panostaneet show-puoleen. Itselleni kun Metallica on aina vähän ollut taustakangas ja that's it - tai no, plus ne isot näytöt toki myös, että bajamajoillakin näkee soittajat, joita niissä pyöritetään.

Nyt oli siltä osin tunnelma toinen. Muutenkin mukavan puhelias James illan aikana. Toi Monroen kanssa vedetty juttu meni ohitse eikä oikein auennut. Hupailuahan se ilmeisesti onkin. Jotenkin tuntuu, että aina kun joku pääsee Suomessa lavalle bändin kun bändin kanssa, se on herra Monroe, vai tuntuuko se vaan siltä Alice Cooperia nähneenä. Ja toki mitään mieheltä itseltään pois ottamatta.

Toi Seek & Destroy toimii kyllä todella tykisti tuossa kohden. Toinen, tuon Monroen ja Die, Die My Darlingin jälkeen, oli Memory Remains, joka iski myös hyvin. Jos jotain, niin Onesta en ole ikinä pitänyt, pääasiassa tuon pitkän intronsa takia. Myös Fade to Black menee jotenkin aina aivan ohitse. Outoa oli myös keikka ilman Creeping Deathia.

Tosta lavasta täytyy kyllä sanoa, että mukavan lähelle ilman ruuhkaa pääsee katsojat, kun ne ovat jakautuneet ympäri kenttää.

Plektroja lensi keikan jälkeen niin, että jos enemmän ajattelisi heittää, pitäisi lapioida ämpäristä. Larsin omituinen halu purskuttaa vedet jonkun katsojan suuhun pisti myös silmään.
 

Outsider

Jäsen
Iso hatunnosto täytyy antaa kyllä nyt bändille, että ensi kertaa he ovat todella hyvin panostaneet show-puoleen. Itselleni kun Metallica on aina vähän ollut taustakangas ja that's it - tai no, plus ne isot näytöt toki myös, että bajamajoillakin näkee soittajat, joita niissä pyöritetään.

Erikoinen kommentti, kun onhan niillä ollut jo 90-luvulta asti lavat keskellä sisäkeikoilla. Pyrot oli itseasiassa edellisiä kertoja pienemmät.


Robin ja Kirkin "soolo" nyt oli täysin turha, mutta niinhän se on ollut muuallakin. Muuten ei valitettavaa ja settilista oli sellainen, että perjantaille tulee mukavasti vaihtelua. Pitkästä aikaa uudetkin biisit on ihan hyviä ja varsinkin Halo on Fire toimi livenä hienosti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös