Mestaruus – mitä haaveen realisoituminen vaatii?

  • 17 563
  • 95

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en itse osaa noihin kuntopuntareihin suhtautua kovinkaan vakavasti. Pelin taso tuppaa heilahtelemaan joukkueilla pitkän kauden aikana, ja taustalta voi löytyä syitä vaikka millä mitalla. Jotenkin itse vaan nielen tällä hetkellä sen selityksen, että HIFK treenasi tammikuun aika kovaa, mikä näkyy sitten tuossa 10 pelin kuntopuntarissa todella kovaa. 10 matsin kuntopuntarin kärkijengeillä Tapparalla ja Bluesilla ei tätä luksusta ole ollut käytössään johtuen ihan vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että vetivät alkukauden siinä määrin vihkoon, että oli pakko keskittyä pisteiden keruuseen koko runkkarin ajan. Toki voin olla tässä kohtaa väärässäkin, tämä kun on HIFK-fanille verrattain uusi näkökulma asioihin. Yleensähän me ollaan se porukka jonka pleijarit ovat alkaneet jo tammikuun alussa. Jotenkin mä pidän paljon merkityksellisempänä tässä vaiheessa kautta sitä, miltä peli kentällä näyttää.

Se kun olisi niin yksinkertaista, että pelitason notkahtaminen voitaisiin laittaa treenaamisen piikkiin. Tammikuussa IFK pelasi 15 peliä ja vieläpä välillä aika suppealla rosterilla. Jos tuossa on jotain palauttavaa treeniä isompaa tehty, niin saattaa olla että menee parikin kuukautta, että herkkyys alkaa suunilleen olla lähtötilanteessa.

Loukkaantumiset, otteluruuhka, pelitavan yksipuolisuus ja paskoista peleistä seuranneiden tappioiden myötä itseluottamuksen lasku niin siinä mahtaa olla syitä ennen tätä treenaamisselitystä.
 

Lindfors

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, YNWA
Se kun olisi niin yksinkertaista, että pelitason notkahtaminen voitaisiin laittaa treenaamisen piikkiin. Tammikuussa IFK pelasi 15 peliä ja vieläpä välillä aika suppealla rosterilla. Jos tuossa on jotain palauttavaa treeniä isompaa tehty, niin saattaa olla että menee parikin kuukautta, että herkkyys alkaa suunilleen olla lähtötilanteessa.

Loukkaantumiset, otteluruuhka, pelitavan yksipuolisuus ja paskoista peleistä seuranneiden tappioiden myötä itseluottamuksen lasku niin siinä mahtaa olla syitä ennen tätä treenaamisselitystä.
En itsekään usko hetkeäkään, että tuo otteluruuhka olisi vielä mahdollistanut kovan treenin. Loukkaantumisriski lisääntyy huomattavasti ja niitähän oli ihan tarpeeksi jo muutenkin.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Loukkaantumiset, otteluruuhka, pelitavan yksipuolisuus ja paskoista peleistä seuranneiden tappioiden myötä itseluottamuksen lasku niin siinä mahtaa olla syitä ennen tätä treenaamisselitystä.

Minä taas en hetkekäkään usko, että meidän pelitapa olisi yht'äkkiä muuttunut niin yksipuoliseksi, että tulokset olisivat tiputtaneet tulostasoa tuolla lailla radikaalisti. Otteluruuhkakaan ei tähän kohtaan oikein toimi, koska HIFK ei ollut ainoa jengi, joka otteluruuhkasta tammikuussa kärsi. Loukkaantumisetkin ontuvat, ottaen huomioon, että HIFK:lla on ollut kauden aikana paljon pahempiakin loukkaantumissumia mitä tammikuussa koettiin. Itseluottamuksen lasku voi hyvinkin olla selitys tulostason laskulle, mutta itse pidän kovaa treeniä uskottavampana syynä. Ja lopulta kyse ei ehkä ole kovasta treenistä, mutta kovemmasta kuin joillakin muilla seuroilla.
 

Lindfors

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, YNWA
Yksi yksinkertainen syy oli ainakin, kun ei saatu maaleja oikein millään ja sitä kautta itseluottamus ja pelihuumori laski. Kyllähän silloinkin tosiaan treenattiin, mutta ei se kovaa treenaamista mahdollistanut.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Treenaamisesta ja kaikesta muusta HIFK:hon liittyvästä puhuttaessa tulee muistaa, että vertailu tulee nimenomaan suorittaa suhteessa muihin liigaseuroihin. Eli, jos HIFK on joulu- ja tammikuun vaihteessa treenannut kovempaa kuin useat, tai ehkä jopa kaikki muut liigaseurat voidaan syitä pelilliseen slumppiin löytää kovaa treenaamisesta vaikkatreenaaminen ei olisikaan ollut absoluuttisesti kovaa.

Mestaruustaiston kannalta HIFK:ssa on tällä hetkellä todella monta muuttujaa, joiden lopullinen taso on vielä selvittämättä. Tämä tekee ainakin minusta HIFK:n kevään ennustamisesta käytännössä mahdotonta.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Kiitokset Stigulle jälkeen kerran!:-D Kahvit pöydälle ja skidit miettii et nyt se sekos lopullisesti, kun hihittää ääneen luuri kädessä.
Hienoa pohdintaa täällä, pakisto riittää. Ja valmennuksesta; pelin goutsaaminen ratkaisee! Valmennustyö on on tehty viime kesästä tohon Tammikuun loppuun. Ei ammattilaisjääkiekkoa, valmenneta, niin kun mä sen ymmärrän, enää keväällä.
Kaikki pitää toimia, jos on toimiakseen PELAAJIEN VASTUU! Tässä on se mitä haluan nähdä, tehdään niin kun on sovittu.
Ja pelikirja-termi, hyi helvetti.
Sihvosen lanseeraama.
Ei käytetä IFK-osiossa enää, jooko:-D?
Air-Hockey sopii, kuten Stigu ylempänä sanoi, loistavasti Play-Offiin, niin kauan kun jalat riittää. Riittääkö ne Game-7 finaalissa, jos tarvitaan? No se nähdään. Mä olen varma, että ollaan finaalissa. Oon nääs optimisti, joka IFK-kannattajana on välillä raskasta!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hyvä pointti palstaveljiltä, ei HIFK-pakisto ole materiaaliltaan alle liigan top5 -tason. Muotoilen uudestaan: HIFK:n pakkien PAPP-pelaaminen + avaukset eivät ole olleet juhlaa. Hurriganesia siteeratakseni ja vähän vielä muokaten: It ain't who it does, it's how it's been done. Joukkueella kuin joukkueella voi olla vaikka mitä makeita nimiä paitojen selässä (ks. Virmanen, alaviite tekstitv-scouttaus), mutta niistä viis. Olennaista on se, miten peli kulkee. HIFK:n pakiston pelaaminen ei valitettavasti ole mielestäni ollut riittävällä tasolla mestaruuteen asti. Sanoisin näin, vaikka siellä olisivat pelanneet Rafu, Marek, Kime, Murphy ja pari muuta Nimeä. Tällä kaudella HIFK:n marjat näyttävät olevan hyökkäyspään korissa. Kun pakisto puretaan yksittäisiksi pelaajiksi, on siellä esimerkiksi Grillfors liigan huipputasoa, samoin Taipalus (kokonaisuutena otettaessa). Generous on aidosti kova, hyvä hankinta sinne. Mutta käyttäen lähteenä omia silmiäni sanoisin, että alakerta on ollut HIFK:n haavoittuvin osa-alue. Toki maalivahtipeli on tärkein. Mikäli se mättää, on suhteellisen sama miten PAPP toimii.

Se on vielä teoriaa, että HIFK olisi treenannut lujaa. Olisi helvetin hienoa, mikäli näin olisi oikeastikin! En mä osaa päivän kuntoa oikein muuten mitata kuin siten, miten joukkue saa pisteitä. Se systeemi kelpasi syksyllä kaikille, kun oltiin sarjan kärjessä. Vaikka vuosi on vaihtunut, liigassa saa edelleen 3p/voitto ja niitä pinnoja ei ole helvetisti tänä vuonna tullut. Kuulun niihin, joiden mielestä probleemana ei ole se, että HIFK:n pelisysteemi/-kirja olisi muuttunut jotenkin olennaisesti. Ei, HIFK pelaa uskollisesti samalla sabluunalla kuin syksystä alkaen. Ongelmana on se, että vastustajat ovat oppineet murtamaan HIFK:n pelisysteemin. Katseet kääntyvät Stögöön: Vitosvaihde pitää löytyä pleijareihin. Niin sen pitää aina mennäkin. Jos katselen positiivisin silmin, niin HIFK on kyllä koventanut pelaamistaan. Mutta aika lapasia ollaan vieläkin omalla maalilla ja mulle on välillä epäselvää pelataanko aluetta vai miesvartiointia. Vaiko pahinta kaikista: niiden sekoitusta. Osa pakeista (esim. Auvitu) laukkaa kiekollisen miehen(sä) perässä uskollisesti kuin koiranpennut. Generous ottaa selkeästi alueen. Mitä Stigun viestiin tulee, niin Arttu Wiskarin matka jenkkien listaykköseksi ei ole ollenkaan mahdottomuus. Se on yhtä todennäköistä kuin se, että Stephen Hawking liittyy Pertti Kurikan Nimipäiviin.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Amen to that, JHag, siis toihan melkein rimmas!
PAPP:ssa on ongelmia, pehmeys ja sekavuus vaivaa ajoittain. Ja tosiaan olen joskus johonkin kirjoittanu juuri tosta ongelmasta, eli alueen/oman miehen puolustaminen, kumman tavan kautta PAPP ajatellaan.
Paniikki pyörityksissä lisäksi olen ollu huomaavani, ettei laituri ole aina paikallaan, kun se hätäri sinne ränniin lähtee. Että se myös sieltä alueelta ulos asti saataisiin ja paine katkeaisi. Kai nää ratkaisumallit nyt tarttis näin Helmikuussa tulla ihan selkäytimestä...
Eihän tällaiset jutut voi olla enää tässä vaiheessa epäselvää kellekään, eihän??!!
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mestaruuden voittamiseen tarvitaan ripaus tuuria ja pitää olla parempi kuin muut. Hyvin yksinkertaista. Miten tuohon lopputulokseen päästään, niin olen Stigun ajatuksen kannalla, eli: 1) pelitapa 2) veskari 3) pakisto 4) hyökkääjistö
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Se ei ole lainkaan tavatonta, että keväällä menestyvälle joukkueelle ajoittuu pelillisesti huonompi jakso alkuvuodelle. Syitä tähän voi toki olla useita, mutta näkisin yhden pääsyyn olevan juurikin muita kovemman treenin, joka taas mahdollistaa kuntopiikin ajoittamisen pudotuspeleihin. Kyllähän IFK:n peli näytti tammikuussa siltä, että jalat ovat tukossa. Väsymystila ja liikkeenpuute taas heijastuu aivan kaikkeen tekemiseen kentällä.

Otetaanpa 10 ottelun otanta joulutauon jälkeisistä peleistä menneiden vuosien mestarijoukkueiden osalta.

13-14 Kärpät: 3 voittoa, 1 jatkoaikavoitto, 2 tappiota, 4 jatkoaikatappiota; 1,5 pistettä/ottelu
12-13 Ässät: 4 voittoa, 4 tappiota, 2 jatkoaikatappiota; 1,4 pistettä/ottelu
11-12 JYP: 7 voittoa, 1 jatkoaikavoitto, 1 tappio, 1 jatkoaikatappio; 2,4 pistettä/ottelu
10-11 HIFK: 3 voittoa, 1 tappio, 6 jatkoaikatappiota; 1,5 pistettä/ottelu
09-10 TPS: 2 voittoa, 2 jatkoaikavoittoa, 5 tappiota, 1 jatkoaikatappio; 1,1 pistettä/ottelu

JYP:iä lukuunottamatta siis kaikki edellämainitut joukkueet ovat alisuorittaneet joulutauon jälkeen. En tarkoita, että IFK tulisi olemaan automaattisesti kuluvan kevään menestyjä, mutta mielestäni on olemassa kaikki mahdollisuudet, että joukkue yltää vielä samanlaiseen lentoon kuin ennen tätä huonompaa jaksoa. Pari viimeistä peliä onkin antanut osviittaa, että parempaan suuntaan ollaan menossa.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Lyhyellä tähtäimellä: HIFK tarvitsee flow-tilan keväällä voittaakseen mestaruuden. Kuten @Stigu viestissään totesi pudotuspeleissä peli yksinkertaistuu ja mä uskon, että se sopii HIFK:lle hyvin. Samalla pelin intensiteetti kasvaa sekä kamppailupelaaminen ja mies vs mies pelaamisen merkitys korostuu. Ainoa kysymysmerkki mielestäni on riittääkö HIFK:lla paukkuja tähän. Löytyykö hyökkääjiltä riittävästi kiimaa ajaa maalille lapioimaan irtohiilet uuniin. Pakkien pitää myös parantaa maalinedustan puolustamista ja tälle osastolle Matt Generous tuo toivottua osaamista. Esimerkin voimalla on usein iso vaikutus ja viimepeleissä HIFK:n kamppailuhalukkuus on ollut selkeästi parempaa kuin aikaisemmin ja se on hyvä merkki.

Pitkällä tähtäimellä: HIFK:n tulisi taistella joka vuosi mestaruudesta, rakennuspalikat tähän on aina ollut olemassa, mutta niiden rakentajat ovat olleet kateissa. Viimeisin mestaruus oli pitkäjänteisen rakennusprojektin tulos, joukkue oli käsittämättömän hienosti rakennettu pala palata ja valmennettu viimeistä yksityiskohtaa myöten. Lopputulos oli lopulta vain tekemisen laadukkuuden seuraust. Nyt on aistittavissa hieman samoja tunnusmerkkejä kuin Kojon aloittaessa projektinsa. Kojon ensimmäiset kaudet eivät olleet pelillisesti mitenkään poikkeavan vahvaa suorittamista eikä Stögö häviä tässä vertailussa. Koutseilla ottaa aina oman aikansa sopeutua organisaatioon ja saada jalansijaa niin kopissa kuin toimistolla. Kun jalansija on saatu, on joukkue koutsinsa näköinen, tällöin suorittaminen ja joukkueena pelaaminen on kehityskaarensa huipussa. Avainsana on kärsivällisyys. Jos kärsivällisyys ja usko projektiin kestää hetkittäiset alamäet on ensimmäinen rakennuspalikka löytänyt oikean paikkansa.

Toinen rakennuspalikka on fanipohjan potentiaalin valjastaminen. Fanit luovat toimintaedellytykset ja jos tämä totuus unohtuu on organisaatio harhapolulla. Etenkin ensimmäisessä Talviklassikossa koko HIFK:n kannattajakunnan potentiaali konkretisoitui Stadikalla. Tuolloin tuli mietittyä kuinka valtava kannattajakunta HIFK:lla todellisuudessa on ja kuinka vähän sitä potentiaalia lopulta hyödynnetään. Sillä määrällä ihmisiä joilla oli HIFK:n pelipaita päällään Stadikalla tulisi Nordis olla loppuunmyyty jokaisessa himapelissään. Helsinki Gardenin valmistuttua yhtenä sen sivutuotteena syntyy buusti kotipelien katsojalukuihin. Jos HIFK onnistuu vakiinnuttamaan Gardenin alkuvuosien katsojamäärät on toinen rakennuspalikka löytänyt paikkansa.

Kolmas rakennuspalikka on organisaation suhde juniorityöhön. HIFK:n viimeisen 5-10 vuoden aikana tuottamat huippupelaajat ovat käytettävissä olleisiin resursseihin nähden olleet vähissä. Saman kokoluokan kilpailijat (Jokerit, Kärpät) ovat samassa ajassa tuottaneet useita pelaajia jopa NHL:ään asti tai tuottaneet tukun NHL- varauksia. HIFK:n tulisi pystyä tuottamaan joka vuosi useampi liigakelpoinen juniori edustusjoukkueelle, jotka olisivat samalla konkreettisia vahvistuksia. Omiin korviini on kantautunut varsin rohkaisevia uutisia teidän juniorityön kehittämisestä ja sen suunta on ehdottomasti oikea. Jokereiden junioripolku on KHL:n myötä mutkistunut ja sen myötä HIFK:n asema on vahvistunut ja todennäköisesti vahvistuu entisestään lahjakkuuksien houkuttelussa. Tämä tuo sekä mahdollisuuksia mutta myös vastuuta. Kuinka hyvin HIFK tulee tuon vastuun kantamaan määrittelee se samalla sen löytääkö kolmas rakennuspalikka oikean paikkansa. Uskon että löytää, ainakin suunnitelmista ja toteuttajista se ei jää kiinni.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Puhun toki vain omasta puolestani, mutta minusta on irrationaalista irroittaa 50 pelin joukosta 10 viimeisintä lajissa, missä kunnon ajoittaminen on ensiarvoisen tärkeää. Kantorin ansiokas listaus yllä alleviivaa pointtiani. Toki HIFK:n tammikuu meni pahasti reilusti mestareiden toteutuneiden pistekeskiarvojen alle, joten varmasti sakkaukselle on löydettävissä monia syitä. Itse en kuitenkaan halua painottaa viidesosaa kautta kokonaisuuden edelle. Tällä hetkellä HIFK on kuitenkin runkosarjassa kolmantena. Jotenkin mä vaan koen meidän olevan kunnonajoituksen ja pitkän kevään osalta paremmissa asemissa kuin täällä pelätyt Tappara ja Blues, joiden playoffit ovat alkaneet jo aikaa sitten. En mä tarkoita, että kumpaakaan joukkuetta ehdoin tahdoin haluaisin pleijareissa kohdata, mutta ei me mun mielestä olla niin selkeissä ongelmissa näitäkään joukkueita vastaan mitä täällä useat tuntuvat pelkäävät.

Mitä taas tulee tohon meidän PAPPiin, niin en siitäkään osaa olla ihan kauhean huolissani. Raumalla nähtiin aivan timanttista PAPPia muun tekemisen lomassa. Lukolla olpi tuossa matsissa yksi todella pitkä pyöritys, mutta eipä senkään aikana raumalaiset päässeet pois laidoilta ja kulmista. Toki se on pakko myöntää, että vielä HIFK:n PAPPiin ei ole löytynyt tasaisuutta. Välillä omissa juostaan kiekon perässä, mikä pahimmillaan johtaa tilanteisiin, missä takatolpalle jää vastustajan ukko täysin vapaaksi. PAPPia suuremmaksi ongelmaksi itse nostaisin kuitenkin huolimattomat kiekonmenetykset hyökkäysalueella, joista tulee pahoja vastaiskuja ja ylivoimahyökkäyksiä vastustajalle. Jotenkin mulla on vaan sellanen fiilis, että ei HIFK:ta vastaan ihan älyttömästi ole tehty maaleja pitkien pyöritysten päätteeksi, vaan pikemminkin harppuunahyökkäyksillä, jotka ovat seurausta pakkien nousuista tai hyökkääjien toivotaan toivotaan syötöistä.

Mun mielestä HIFK:lla on kaikki työkalut käytössään ihan mestaruuteen asti. Vastoin yleistä mielipidettä mä olen jopa sitä mieltä, että HIFK on todella todella hyvin kasattu joukkue tällä kaudella. Nyt on sitten kysymys siitä, osaako HIFK:n organisaatio ja ennen kaikkea Törmänen apulaisineen käyttää oikeaa työkalua oikeaan tehtävään. Jotenkin tähän mä en jaksa uskoa. Enkä sano tätä moitteena valmennustiimiä kohtaan, sanon tämän koska Kärpät.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Puhun toki vain omasta puolestani, mutta minusta on irrationaalista irroittaa 50 pelin joukosta 10 viimeisintä lajissa, missä kunnon ajoittaminen on ensiarvoisen tärkeää. Kantorin ansiokas listaus yllä alleviivaa pointtiani. Toki HIFK:n tammikuu meni pahasti reilusti mestareiden toteutuneiden pistekeskiarvojen alle, joten varmasti sakkaukselle on löydettävissä monia syitä.

Itse asiassa samalla otannalla (joulutauon jälkeiset 10 peliä) IFK:n ottelukohtainen pistekeskiarvo kuluvalla kaudella on 2,0 eli selkeästi parempi kuin listaamieni edelliskausien mestarijoukkueiden (pl. JYP). Oikeastaan vasta noiden kymmenen pelin jälkeen alkoi muutaman ottelun mittainen synkkä jakso, joka nyt vaikuttaisi ainakin peliesitysten myötä olevan taittumaan päin. Tosin mielestäni meno näytti aika tahmealta jo heti joulutauon jälkeenkin, mutta jotenkin ihmeellisesti saatiin kuitenkin raavittua pisteitä niistäkin peleistä. Löytyyhän tähän treenaamisen lisäksi varmasti useita muitakin vaikuttavia tekijöitä, kuten otteluruuhka ja loukkaantumiset.

Mikäli IFK saa ajoitettua kuntohuipun kevääseen ja viilattua erikoistilannepelaamisen sekä viisikkopuolustuksen kuntoon, on joukkueella kaikki mahdollisuudet mennä vaikka päätyyn saakka.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mun mielestä HIFK:lla on kaikki työkalut käytössään ihan mestaruuteen asti.
Olen 95%:sesti samaa mieltä. Sanoisin, että HIFK:lla kaikki työkalut finaalijoukkueeksi asti.

Nyt on sitten kysymys siitä, osaako HIFK:n organisaatio ja ennen kaikkea Törmänen apulaisineen käyttää oikeaa työkalua oikeaan tehtävään. Jotenkin tähän mä en jaksa uskoa. Enkä sano tätä moitteena valmennustiimiä kohtaan, sanon tämän koska Kärpät.

Mulla iskee myös Kärppien olemassolo aika voimakkaasti vastaan mestaruushaaveita. Kyllä siitä jengistä näkee, että tietty flow on päällä. Mielestäni Kärpissä on nyt samaa kuin HIFK:ssa keväällä 2011. Finaali on kuitenkin paras seitsemästä ja neljä voittoa Kärpistä? Pidän epätodennäköisenä.

Sarjataulukkohan on todellakin pitkässä sarjassa luotettava. Se kertoo joukkueiden voimasuhteet ja siinä ollaan kolmantena. Täytyy sanoa, että onneksi on playoffit - mä diggaan siitä, että kaikki alkaa uudestaan ja pitää osata myös playoffpelaaminen!
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mulla iskee myös Kärppien olemassolo aika voimakkaasti vastaan mestaruushaaveita. Kyllä siitä jengistä näkee, että tietty flow on päällä. Mielestäni Kärpissä on nyt samaa kuin HIFK:ssa keväällä 2011. Finaali on kuitenkin paras seitsemästä ja neljä voittoa Kärpistä? Pidän epätodennäköisenä.

On totta, että Kärpillä on vahva nippu kasassa ja hyvä flow päällä. Silti IFK on pelannut kuluvalla kaudella verrattaen hyvin Kärppiä vastaan; 1 voitto, 1 JA-voitto, 1 tappio, 1 RL-tappio. Tuo ainoa varsinaisella peliajalla tullut tappiokin oli ns. yhden maalin peli. Tunnetustihan toiset joukkueet sopivat toisille paremmin jne.. Esimerkkinä tällä hetkellä nähdyn perusteella pidän Bluesia paljon epämieluisampana vastustajana IFK:lle kuin Kärppiä.
 

MJ64

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
On totta, että Kärpillä on vahva nippu kasassa ja hyvä flow päällä. Silti IFK on pelannut kuluvalla kaudella verrattaen hyvin Kärppiä vastaan; 1 voitto, 1 JA-voitto, 1 tappio, 1 RL-tappio. Tuo ainoa varsinaisella peliajalla tullut tappiokin oli ns. yhden maalin peli. Tunnetustihan toiset joukkueet sopivat toisille paremmin jne.. Esimerkkinä tällä hetkellä nähdyn perusteella pidän Bluesia paljon epämieluisampana vastustajana IFK:lle kuin Kärppiä.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Ei me huonoja oltu ja moni muu jengi olisi ottanut paljon enemmän pataan. Kärppien pelityyli kun kuitenkin liippaa lähempänä meidän pelityyliä kun taas Bluesin pelityyli on meille myrkkyä.

Tuo C.Orrin mainitsema fanipohjan valjastaminen olisi kyllä myös tärkeä palanen. Tosin Nordiksella kun taitaa joka himamatsissa istua puolet hallista yrityspaikoilla ja niissä penkeissä luultavasti henkilö joka saapui paikalle vain yrityksen kutsumana eikä häntä kiinnosta IFK hevonpaskaakaan, tai sitten vielä pahempi, on vastustajan puolella tai sitten kolmantena vaihtoehtona kannattaa jotain ihan muuta joukkuetta kun mitä kentällä edes nähdään. Fanikulma on sysätty nurkkaan, pois näkyviltä ja kuuluvilta eikä tuota hallia saa oikein mukaan kannustukseen millään. Kerran on ollut loppuunmyyty tällä kaudella.

Mutta kuten mainittiin faneja löytyy kyllä yhden Stadikan verran helposti. Kummasti kun aletaan poffeja pelaamaan ja päästään suht pitkällekin niin ykskaks onkin halli liian pieni ja puolet jää ilman lippua. Garden toivottavasti korjaa nämä puutteet, mutta niin kauaa toivottavasti ei tarvitse odottaa seuraavaa mestaruutta.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Offtopic, mutta käsittelee aihetta mitä tuola ylempänä puitiin .

Mielestäni Ifk:n joulukuu oli ratkaisevassa keskiössä tammikuun taaperukselle, koska joluloma oli muita lyhyempi eikä näin ollen samanlaista lepoa saatu kuin muut. (psl saipa ja kärpät jotka pelasivat myös 16.12) näin ollen ifk härkäviikot alkoi jo joulukuun aikana.

Tarkoitan tässä nimenomaan henkistä kuormaa ja rasitusta, en niinkään fyysistä väsymystä.

Sitten siihen tammikuu päälle oliko 17 peliä 32 päivää??

no nää on näitä, mutta mielestäni asia mikä kannattaa ottaa huomioon.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mielestäni Ifk:n joulukuu oli ratkaisevassa keskiössä tammikuun taaperukselle, koska joluloma oli muita lyhyempi eikä näin ollen samanlaista lepoa saatu kuin muut. (psl saipa ja kärpät jotka pelasivat myös 16.12) näin ollen ifk härkäviikot alkoi jo joulukuun aikana.

Tässä on totuuden siemen. IFK pelasi aikavälillä 11.12.-26.12. yhteensä 4 ottelua, enemmän kuin kukaan muu. 27.12.-31.12. joukkue pelasi 17 ottelua, joka sekin on enemmän kuin kenelläkään muulla. Toisiaan vastaan kun pelataan, niin kyllähän ylimääräiset lepopäivät antavat etua muille joukkueille.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä taas en hetkekäkään usko, että meidän pelitapa olisi yht'äkkiä muuttunut niin yksipuoliseksi, että tulokset olisivat tiputtaneet tulostasoa tuolla lailla radikaalisti. Otteluruuhkakaan ei tähän kohtaan oikein toimi, koska HIFK ei ollut ainoa jengi, joka otteluruuhkasta tammikuussa kärsi. Loukkaantumisetkin ontuvat, ottaen huomioon, että HIFK:lla on ollut kauden aikana paljon pahempiakin loukkaantumissumia mitä tammikuussa koettiin. Itseluottamuksen lasku voi hyvinkin olla selitys tulostason laskulle, mutta itse pidän kovaa treeniä uskottavampana syynä.

Samanlailla voi sanoa, että Tappara ja Blues treenasivat vain syksyn paljon kovempaa ja siksi tulokset notkahtivat. Nyt sitten on treenattu vähemmän ja voittoja tulee ovista ja ikkunoista. Ihan en usko tällaiseen yksinkertaistamiseen. Toivottavasti tuolle paskakiekolle on joku noin helppo syy, niin ei tarvitsisi säälipleijareita katsoa ties monennettako kertaa. Tauon jälkeen peliesitykset ovat olleet parempia ja nyt saadaan heikompia joukkueita vastaan niin itseluottamuskin saattaa nousta. Se voi olla, että treenaaminen on ollut kovempaa kuin monilla muilla. Kärpillä olisi eniten ollut varaa treenata pisteiden kustannuksella, mutta on kuitenkin voittanut hyvällä tahdilla. Jos siinä on vedetty riskillä (loukkaantumis - ja pisteidenmenetys) kovaa treeniä, niin voidaan olla kohta ihmeissään jos pisteitä ei ala tippumaan. Saa olla kova kunto kun lähtee sääleistä etenemään kun vastaantulevat niput ei ole helpoimmasta päästä.

Loukaantumissuma rokotti peliesityksiä syksyllä selvästi, pelaaminen oli surkeaa kunnes saatiin ukkoja takaisin. Lukoltakin tuli se 6-2 pataan ja sitä ennen todella väkinäisiä pelejä. Sen jälkeen kun saatiin suurin osa takaisin niin jouluun asti pärjättiin mukavasti ja tammikuun alussa tulokset olivat hyviä, mutta pelintaso alkoi jo rakoilemaan ja sitten ei ollakaan voitettu kuin kympin ulkopuolella olevia joukkueita + Lukko.
 
Viimeksi muokattu:

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puhun toki vain omasta puolestani, mutta minusta on irrationaalista irroittaa 50 pelin joukosta 10 viimeisintä lajissa, missä kunnon ajoittaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Kysymys on varmaan nimenomaan viimeisestä 10 pelistä, kun nipun pitäisi alkaa olla koossa. Ko. 10 pelin aikana ketjuja sekoitettiin alkukauden tyyliin, tää on varmaan yksi huolestumisen syy....ainakin mulla.

Mitä taas tulee tohon meidän PAPPiin, niin en siitäkään osaa olla ihan kauhean huolissani. Raumalla nähtiin aivan timanttista PAPPia muun tekemisen lomassa. Lukolla olpi tuossa matsissa yksi todella pitkä pyöritys, mutta eipä senkään aikana raumalaiset päässeet pois laidoilta ja kulmista. Toki se on pakko myöntää, että vielä HIFK:n PAPPiin ei ole löytynyt tasaisuutta. Välillä omissa juostaan kiekon perässä, mikä pahimmillaan johtaa tilanteisiin, missä takatolpalle jää vastustajan ukko täysin vapaaksi. PAPPia suuremmaksi ongelmaksi itse nostaisin kuitenkin huolimattomat kiekonmenetykset hyökkäysalueella, joista tulee pahoja vastaiskuja ja ylivoimahyökkäyksiä vastustajalle. Jotenkin mulla on vaan sellanen fiilis, että ei HIFK:ta vastaan ihan älyttömästi ole tehty maaleja pitkien pyöritysten päätteeksi, vaan pikemminkin harppuunahyökkäyksillä, jotka ovat seurausta pakkien nousuista tai hyökkääjien toivotaan toivotaan syötöistä.

Kyllähän IFK:n PAPP ioli Raumalla paremmalla tasolla mitä aikoihin, mutta kyllä Lukolla paikkojakin oli, vieläpä hyvältä sektorilta. Vedot meni plekseihin tai Huden logoon. Muutaman hyvän saven Hude otti tottakai.
Tiistaina Kärpät pääsi 1. erässä voisi sanoa jatkuvalla syötöllä murtautumaan sektoriin ja/tai viivalta kaveri pääsi hiipimään mestoille. Kyse on ilmeisesti just mistä mainitsit että äijät juoksee kiekon perässä, yhdistetty mies/aluepuolustus ei toimi välillä ollenkaan.

Mun mielestä HIFK:lla on kaikki työkalut käytössään ihan mestaruuteen asti. Vastoin yleistä mielipidettä mä olen jopa sitä mieltä, että HIFK on todella todella hyvin kasattu joukkue tällä kaudella. Nyt on sitten kysymys siitä, osaako HIFK:n organisaatio ja ennen kaikkea Törmänen apulaisineen käyttää oikeaa työkalua oikeaan tehtävään. Jotenkin tähän mä en jaksa uskoa. Enkä sano tätä moitteena valmennustiimiä kohtaan, sanon tämän koska Kärpät.

Kyllä työkalut periaatteessa löytyy, kysymys on nimenomaan siitä että saako Stögö PAPP:n toimimaan ja ennenkaikkea miten veskaripeli kehittyy. Huden tämän hetkinen taso ei riitä mutta veskarit on yksilöitä, eli kaikki on mahdollista sillä saralla.
Uskon että hyökkäyspeli sinänsä saa rintakarvoja kun poffit alkaa eli toi osasto on helpointa parantaa, pitää ottaa enemmän mustelmia.

Summa summarum; suurin huoli kohdistuu valmennukseen.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Samanlailla voi sanoa, että Tappara ja Blues treenasivat vain syksyn paljon kovempaa ja siksi tulokset notkahtivat.

Luonnollisesti tälläinen väite voidaan esittää. En pysty sitä millään kiistämään, eikä minulla ole siihen mitään tarvettakaan. HIFK:lla on kokemusta siitä, mihin se johtaa, kun vedetään syksy vähän kovemmalla treenillä ja vedetään kauden alku reisille. Kunnonajoituksen kannalta vaan on paljon järkevämpää vetää se kova treenikausi joulu- ja tammikuulle, luksus johon on varaa niillä porukoilla, jotka vetävät kauden alun hyvin.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Pahoin pelkään ettei tammikuussa todellakaan ole voitu vetää mitään kauheaa kuntokuuria, pelejä kun oli käytännössä joka toinen päivä.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Kysymys on varmaan nimenomaan viimeisestä 10 pelistä, kun nipun pitäisi alkaa olla koossa. Ko. 10 pelin aikana ketjuja sekoitettiin alkukauden tyyliin, tää on varmaan yksi huolestumisen syy....ainakin mulla.

Viimeinen kymmenen tai yhdeksän peliä on vielä edessäpäin. Siitä syystä en itse arvota pelejä 41-50 yhtään sen korkeammalle kuin peli 1-10 tai 11-20. Homma on vielä pahasti kesken, ja meistä tuskin kukaan tässä kohtaa pystyy sanomaan tarkkoja syitä paskan tammikuun taustalla. Empiria on kuitenkin osoittanut, että usein kevään menestyjillä on slumppi joulu-, tammi- tai helmikuussa.

Kyllähän IFK:n PAPP ioli Raumalla paremmalla tasolla mitä aikoihin, mutta kyllä Lukolla paikkojakin oli, vieläpä hyvältä sektorilta. Vedot meni plekseihin tai Huden logoon. Muutaman hyvän saven Hude otti tottakai.
Tiistaina Kärpät pääsi 1. erässä voisi sanoa jatkuvalla syötöllä murtautumaan sektoriin ja/tai viivalta kaveri pääsi hiipimään mestoille. Kyse on ilmeisesti just mistä mainitsit että äijät juoksee kiekon perässä, yhdistetty mies/aluepuolustus ei toimi välillä ollenkaan.

Ilmeisesti olemme katselleet eri peliä. Itse en suoralta kädeltä muista yhtäkään Lukon huippupaikkaa, joka olisi ollut seurausta HIFK:n huonosta tai edes vajaavaisesta PAPPista. Lukon paikat olivat minusta seurausta nimenomaan näistä pahoissa paikoissa sattuneista kiekonmenetyksistä ja niistä seuranneista vastaiskuista. Ja rehellisyyden nimissä näitäkin paikkoja oli verrattain vähän.

Kyllä työkalut periaatteessa löytyy, kysymys on nimenomaan siitä että saako Stögö PAPP:n toimimaan ja ennenkaikkea miten veskaripeli kehittyy. Huden tämän hetkinen taso ei riitä mutta veskarit on yksilöitä, eli kaikki on mahdollista sillä saralla.
Uskon että hyökkäyspeli sinänsä saa rintakarvoja kun poffit alkaa eli toi osasto on helpointa parantaa, pitää ottaa enemmän mustelmia.

Tässä meillä on kyllä pientä erimielisyyttä havaittavissa. Kahdessa viime startissaan Husso on niistänyt Kahden kovan kilpailijan maalivahdeista 3/4. Raumalla Husso oli huomattavasti varmempi kuin Zapolski tai Setänen. Kärppiä vastaan Husso kyllä vei Karhusta maalivahtien taistossa, toki häviten Tarkille rankkarit. Kyllä minä olen kovasti luottavaiinen Ville Husson tason riittävyyteen. Toki maalivahtipelin pitää kehittyä, mutta sen pitää kehittyä keväällä ihan jokaisella maalivahdilla joukkueeseen katsomatta. Olen sanonut sen aiemmin ja sanon vielä kerran, ainoa maalivahti jota pidän varauksetta Hussoa parempana tässä sarjassa on Tapparan Metsola.

PAPPin kuntoonlaittaminen on sitten se toinen asia. Itse en tällä hetkellä näe PAPPin olevan kuin pientä hienosäätöä vaille. Palaset ovat jo kasassa, tasaisuus vaan puuttuu.

Summa summarum; suurin huoli kohdistuu valmennukseen.

Tästä olen täysin samaa mieltä.

edit. Mitä tulee tuohon tammikuun kuntokuuriin, niin eihän sen ole pitänyt olla järjettömän kova. Tappioputkeen riittää se, että vedetään vähän kovempaa kuin vastustajat. Kovassa pelitahdissa tuo vaan korostuu entisestään.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
PAPPin kuntoonlaittaminen on sitten se toinen asia. Itse en tällä hetkellä näe PAPPin olevan kuin pientä hienosäätöä vaille. Palaset ovat jo kasassa, tasaisuus vaan puuttuu.

Itse en ihan näin valoisena näe PAPPista. Nähtiin jo näätiä vastaan miten rakoileva se on. Pakiston monialaisuutta ei tueta PAPPin pelaamisessa, siellä ryntää perässä niin patonki kuin hongankolistajakin(ketä on kyllä parantanut). Pakisto ei tiedä mitä tekee ja paniikki iskee liian helposti. Esim. Nokka peluutti selkeästi niin, että huonoilta sektoreilta sai laukoa ja priima-alueet pidettiin puhtaina, samoin maalinedusta. Riksmaniin luotettiin. Kyllä hussoonjin kai luotetaan mutta tuo alue/miespuolustus sekoilu ei vaan toimi. Siinäpä työsarkaa valmennukselle vielä.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Itse en ihan näin valoisena näe PAPPista. Nähtiin jo näätiä vastaan miten rakoileva se on. Pakiston monialaisuutta ei tueta PAPPin pelaamisessa, siellä ryntää perässä niin patonki kuin hongankolistajakin(ketä on kyllä parantanut). Pakisto ei tiedä mitä tekee ja paniikki iskee liian helposti. Esim. Nokka peluutti selkeästi niin, että huonoilta sektoreilta sai laukoa ja priima-alueet pidettiin puhtaina, samoin maalinedusta. Riksmaniin luotettiin. Kyllä hussoonjin kai luotetaan mutta tuo alue/miespuolustus sekoilu ei vaan toimi. Siinäpä työsarkaa valmennukselle vielä.

Pakkohan tää on allekirjoittaa Kärppä-pelin ensimmäisen erän osalta. Mun mielestä toinen ja kolmas erä oli kokonaisuutena HIFK:lta varsin mallikasta pelaamista, myös PAPPin osalta. Voi olla, että mun muisti heittää häränpyllyä, mutta mun mielestä ainoa ketju, joka sai pelin jatkuvasti painettua meidän päähän ja juoksutettua niin Auvituta kuin Honkaheimoa, oli Donskoin ketju. Aiemmin kirjoitin, että Kärpät oli Donskoin verran parempi, ja siinä mä kyllä edelleen pysyn. Yksi helvetin hyvä kiekkoilija piti HIFK:ta pilkkanaan, mutta muuten mun mielestä oli varsin miehekäs esitys myös PAPPin osalta. Nyt vaan pitää keksiä keinot Donskoin pysäyttämiseen. Sen kun keksii, niin pystyy pysäyttämään kenet tahansa tässä sarjassa, yksilötasolla siis.

Mun silmään HIFK:n tilanne näyttäytyy tällä hetkellä erittäin hyvänä, eikä vähinten kolmen viimeisen matsin ansiosta, joissa HIFK on mun mielestä ollut kokonaisuutena varsin hyvä. Matsien alkujen tärkeyttä pitää terottaa ihan selkeesti, siinä tähän hetkeen se isoin puute, siis mun silmään. Toinen ongelmakohta on maalintekeminen, suhteettoman monta paikkaa tarvitaan yhtä maalia kohden. Positiivista toki on se, että niitä paikkoja siunaantuu. Just tällä hetkellä, 51 kierroksen jälkeen mun mielestä meillä on pullat helvetin hyvin uunissa. Jengi toteuttaa pelitapaa kiitettävällä tasolla, pelitapa soveltyy pleijareihin erittäin hyvin, jengi on kasattu hyvin, pelillisesti on menty oikeaan suuntaan
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös