Matkakohteenne

  • 2 422 093
  • 14 418

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo taitaa olla seurausta siitä, kun Icelandairin kaikki lennot Euroopan ja Yhdysvaltojen välillä kulkevat Reykjavikin kautta ja Icelandair mahdollistaa 1-7 päivän stopoveria Islannissa ilman lisämaksuja.
Näinhän tämä. Lisäksi maa on satsannut turismiin rajusti ja nykyään siellä käy vuosittain liki kymmenen kertaa maan väkiluku turisteja vuodessa. Toki suurimmat jutut ovat luontokohteita, mutta kun maan ainoa kunnollinen kaupunki on Reykjavik, näkyy se katukuvassa aika selkeästi. Kolmena päivänä pyörittiin kaupungilla ja samanlainen meininki siellä oli päivästä riippumatta, tosin perjantaina kaduilla erottui myös paikalliset opiskelijat haalareissaan nousutunnelmissa. Enkä mä nyt sano edellistä mitenkään arvostellen, koska ihan kiva ankkalinnamainen fiilis siinä kylässä on kahviloineen ja käsityöpuoteineen, mutta samalla hiukan itseään toistava. Lisäksi kun hintataso on mitä on, ei se ainakaan mulle noussut mitenkään suosikkipaikaksi. No, harva varmaankaan tuonne kolkkaan minkään kaupungin takia muutenkaan matkustaa, vaan luonto on se juttu.

Juttelin parin paikallisen kanssa maan menosta, molemmat opettajia, ja kyllähän he melko huolestuneita olivat siitä, että kuvio vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin kymmenisen vuotta sitten. Sama viesti oli muuten Suomen Kuvalehden taannoisessa Islanti-artikkelissa - rahaa tulee varsinkin turismiin liittyvillä aloilla ovista ja ikkunoista ja autot kasvavat sitä mukaa, asuntojen hinnat ovat jo karanneet peruspertin ulottumattomiin Reykjavikin keskustassa, turistien määrä luontokohteissa alkaa olla kantokyvyn rajoilla sekä infra että luonnon osalta ja lisäksi artikkelissa mainittiin myös se, että paikalliset alkaisivat jo hiukan kyllästyä turistien virtaan. Itse en tästä mitään merkkiä huomannut, vaan ystävällistä palvelua sain hyvällä enkulla ikäryhmästä huolimatta joka paikassa. Mutta siis, kehityksellä on kääntöpuolensa.

Kyllähän tuonne voisi rauhallisen patikkamatkan tehdä joskus, tai miksei pitkää viikonloppua perusnähtävyyksillä. Edellinen olisi ehkä se, mikä houkuttelisi enemmän.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Reykjavik on ok paikka näin pieneksi cityksi, vaikkakin jenkkituristeja on aivan liikaa ja niiden myötä geneerisiä puoteja siellä täällä. Hinnat ovat aivan hirveät, oluet paikoin 14€ 0,4 tuopista, peruskahvi järjestään 4€ ja ravintola-annokset alkaen 15€ pl. jotkut hodarit tms.

Tuli sitten käytyä juuri oikeaan aikaan tuolla, eli hieman kruunun romahduksen jälkeen. Ajankohta taisi olla kevät 2009. Silloin esim. oluen hinta oli 4-6€ tuopilta. Kruunuina hinnat olivat samat kuin ennen romahdusta, mutta kurssi oli täysin toinen. Mukana ollut vuotta aiemmin painettu Lonely Planet sisälsi vielä vanhan kurssin, jolla hinta olisi ollut 8-12€...

Hieno maa joka tapauksessa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Heinäkuussa on edessä ensimmäinen ulkomaan matka kahdeksaan vuoteen ja ensimmäinen reissu ikinä Euroopan ulkopuolelle. Velipojan perheen kanssa mennään Kaliforniaan, kolme päivää vietämme Oaklandissa ja neljä Anaheimissa, sen lisäksi haahuilen itsekseni pari päivää Beverly Hillsissä, minkä jälkeen ajellaan parilla pysähdyksellä rannikkoa pitkin takaisin Oaklandiin.

Disneyland, Universal Studios ja Alcatraz ainakin pyörähdetään porukalla ja yksin on pakko käydä katsastamassa New Beverly Cinema. Jos nyt jollakulla tulee mieleen hyviä vinkkejä aktiviteeteista joko nuorison (12 ja 15 v) kanssa tai ilman, ne otetaan ilolla vastaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Reykjavik on ok paikka näin pieneksi cityksi, vaikkakin jenkkituristeja on aivan liikaa ja niiden myötä geneerisiä puoteja siellä täällä. Hinnat ovat aivan hirveät, oluet paikoin 14€ 0,4 tuopista, peruskahvi järjestään 4€ ja ravintola-annokset alkaen 15€ pl. jotkut hodarit tms.
Käytiin viimeksi 2015 kesällä tuolla ja jos nuo hinnat pitävät paikkansa, niin ovatpa ne nousseet reilussa vuodessa paljon. Muistikuvani mukaan hintataso kuppiloissa oli tuolloin about Suomen tasoa. Ja minusta 15€ ravintoa-annoksesta ei ole mitenkään hirveä, riippuu tietysti matkabudjetista.

Reykjavik on valitettavasti kohta samalla tavalla turistien ylikansoittama kuin Barcelona - Laugaveguria edes takaisin vellovien massojen takia paikasta on tullut vähän ikävä. Enkä yhtään ihmettele, että paikalliset alkavat kyllästyä. Islantiin olisi kyllä hauska reissata taas uudelleen, menisin varmaan maan itäosiin Egilstadirin hoodeille, kun en ole sinne asti vielä ehtinyt. Ja onhan Reykjavikissakin vielä paikallista elämää, kun jaksaa vaan etsiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Käytiin viimeksi 2015 kesällä tuolla ja jos nuo hinnat pitävät paikkansa, niin ovatpa ne nousseet reilussa vuodessa paljon. Muistikuvani mukaan hintataso kuppiloissa oli tuolloin about Suomen tasoa. Ja minusta 15€ ravintoa-annoksesta ei ole mitenkään hirveä, riippuu tietysti matkabudjetista.

Reykjavik on valitettavasti kohta samalla tavalla turistien ylikansoittama kuin Barcelona - Laugaveguria edes takaisin vellovien massojen takia paikasta on tullut vähän ikävä. Enkä yhtään ihmettele, että paikalliset alkavat kyllästyä. Islantiin olisi kyllä hauska reissata taas uudelleen, menisin varmaan maan itäosiin Egilstadirin hoodeille, kun en ole sinne asti vielä ehtinyt. Ja onhan Reykjavikissakin vielä paikallista elämää, kun jaksaa vaan etsiä.
Juu, ei se nyt aivan turistikrääsämyymälä ole, mutta jonkin verran muutosta on tapahtunut lukemani sekä näiltä muutamilta paikallisilta ja Islannissa useamman kerran vierailleiden kollegojeni kuulemani mukaan ihan lähivuosina. Noihin hintoihin sen verran täsmennystä (liittyen myös @Sistis viestiisi), että löysin keskustasta myöhemmin kyllä Einstökin White Alea tuopin n. kuuteen euroon, kun omalla vapaallani keskustaa kolusin, mutta naapurissa oli jo sitten tuon n. 15 euroa Brewdogin tuotteet.

Tuo ravintola-annoksen hintaesimerkki oli siis alkaen, konkreettisia esimerkkejä vaikkapa pizza 15-20€ (aika perussetti, ei lähelläkään parasta pizzakokemustani), thaikkusatsi mukaan 16€, salaattiannos kanalla 17€ (Glo on hyvä paikka, suosittelen kasvisruoan ystäville erityisesti), eli pysyteltiin aikalailla hintahaitarin alapäässä ihan jo seurueemme koonkin vuoksi. Leirikoulusta siis oli kyse. Peruskahvit järjestään nelisen euroa ja täytetty sämpylä marketista kuutisen euroa, pillimehut 1,50€. Neljänneksen-puolet kalliimpaa kuin Suomessa noin karkeasti arvioituna, sokerituotteet tuplat, samoin vaatteet. Ironisesti löysin tuolta kuitenkin poistomyynnistä Karhun Albatrossit alle neljäänkymppiin...

Mutta juu, nuo tuotteet siis meidän ryhmämme otannalla, eivät varmastikaan kiinnosta yksin tai kaksin matkaavia aikuisia niin paljon. Me tiesimme menevämme kalliiseen maahan ja onneksi varsinkeruumme onnistui niin hyvin, että kaikki suunniteltu ehdittiin kokea ja nälkääkään ei tarvinnut nähdä.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Onko kaksinaismoralismin huippu, kun turisti valittaa turismista? Minusta on. Kaikki tietävät suositut kohteet. Ei voi tulla yllätyksenä, että Eiffeltornissa ei voikaan yksin katsella Pariisin kattoja. Tai että Reykjavikissa on turisteja.
Eiks toi nyt ole vähän sama, kuin että vituttaisi elokuvissa muut katsojat?
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kaksinaismoralismin huippu, kun turisti valittaa turismista?
Aivan, se on kummallisen yleinen ajattelutapa että minun turismini on naapurin turismia parempaa...
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kaksinaismoralismin huippu, kun turisti valittaa turismista?

Ei minusta ollenkaan. Eihän tuossa ole kysymys siitä, että jotenkin syytettäisiin muita siitä, että hekin ovat löytäneet yhtä kivaan kohteeseen kuin itse on löytänyt. Jos vain sattuu pitämään rauhallisesta ja ei-massaturismikohteesta, on ihan järkevää välttää kohteita, joissa sitä esiintyy. Itsekin mielelläni näin teen, jos mahdollista.

Menen mielelläni kauppaankin silloin, kun ei ole ruuhka-aika ja sama pätee liikenteeseen. Mielestäni ei ole kaksinaismoralismin huippu välttää kaupassakäyntiä ruuhka-aikaan tai välttää lomakohteita, jotka ovat turistirysiä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Onko kaksinaismoralismin huippu, kun turisti valittaa turismista? Minusta on. Kaikki tietävät suositut kohteet. Ei voi tulla yllätyksenä, että Eiffeltonissa ei voikaan yksin katsella Pariisin kattoja. Tai että Reykjavikissa on turisteja.
Eiks toi nyt ole vähän sama, kuin että vituttaisi elokuvissa muut katsojat?

Aivan, se on kummallisen yleinen ajattelutapa että minun turismini on naapurin turismia parempaa...

Voihan se olla jonkun mielestä kummallista ja kaksinaismoralistista, mutta kun olen käynyt esimerkiksi näissä kohteissa ennen turistimassojen ryntäystä, niin ei niihin enää nykyhetkellä kauheasti huvita reissata. Jokainen varmaan saa valita matkakohteensa ja perustella itselleen ja muillekin, miksi johonkin ei hotsita mennä.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Kiitokset @Domi28 @vetti @pernaveikko !

Seuraavaksi olisi mukava kuulla miten palstatovereiden jälkikasvulla on mennyt nuo ensimmäiset lentokerrat?
Hienosti on menneet lennot pienen kanssa. Äitinsä tississä oli kiinni viime keväänä/kesänä, tai nukkui. Ikää oli puolesta vuodesta vuoteen. Chicagoon lennettäessä ikää oli vuosi ja neljä kuukautta, ja mennessä jaksoi lukea, piirrellä, laulaa ja leikkiä sylissä, takaisin lennettäessä nukahti nousussa ja heräsi koneen laskeuduttua. Sylittäjä vähän puutui, muuten meni siis todella hyvin.

Lapsi on lentänyt paljon nyt kahden vuoden ikään mennessä. Ruokatarjoiluun itse kiinnittäisin lennoilla huomiota, eli omat eväät mukaan. Ovat nimittäin vaihdelleet kovasti - yksi yhtiö tarjoili pelkästään vauvanruokapurkissa ollutta makeutettua jugurttia. Onneksi oli omaa banaania ja pastaa mukana.Välillä on tarjottu ihan normi aikuisten ruoka, mikä nyt jo tietysti maistuukin. Joskus maitoa oli vaikea saada yhtään lämpimäksi. Mutta aina on selvitty ja vaalea tyttö on tähtikamaa japanilaisten turistikuvissa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on ainakin useasti kaksijakoiset fiilikset maista, missä käyn. Aika usein tulee tehtyä sellaisia reissuja, missä osa ajasta ollaan turistirysien ulkopuolella ja sitten osa turistina turistien joukossa. Lähes poikkeuksetta saan huomattavasti enemmän henkistä pääomaa noista ei-rysistä. Noissa rysissä mulla on tapana lähinnä tarkkailla ympäristöäni. En ole mikään museoissa juoksija ja shoppailuakin jaksan vain rajatun ajan. Niinpä aikaa ympäristön tarkkailulle yleensä löytyy. Jos päällimmäinen fiilis on, että paikalliset ovat vähemmistönä ja muutenkin ahdistaa, päätän hiljaa mielessäni, että ei taida olla aihetta palata. Oleellista on se, miten ne ei-paikalliset käyttäytyvät. Ja siinä ohessa toki se, miten itse käyttäytyy. Tarpeeksi urpoja liikkeellä niin mikä tahansa mesta menee pilalle. Reykjavik ei vielä kuulu tuohon ryhmään mun listallani.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aivan, se on kummallisen yleinen ajattelutapa että minun turismini on naapurin turismia parempaa...

Jos vertailen itseäni ja keskimääräistä brittituristia, niin voin melkein sanoa, että tuo ajattelutapa pitää paikkaansa.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tietysti runsas määrä kanssaturisteja on olosuhde, johon on monessa kohteessa joko sopeuduttava tai häivyttävä paikalta. Toisaalta olen kylmänä tammikuun aamuna pyörinyt lähes tyhjällä Colosseumilla. Jonkun kohteen suosio ei sinänsä ole mikään argumentti, ei puolesta eikä vastaan. Aika harva menee esim. Angor Wat'iin siksi, että paikka on suosittu ja siellä on paljon turisteja. Veikkaan temppeleiden kiehtovan. Jos kohde on tarpeeksi kiinnostava, niin sitä on valmis kestämään vaikka hankalan matkan, uuvuttavan kuumuuden ja jopa kanssamatkustajat.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jonkun kohteen suosio ei sinänsä ole mikään argumentti, ei puolesta eikä vastaan. Aika harva menee esim. Angor Wat'iin siksi, että paikka on suosittu ja siellä on paljon turisteja. Veikkaan temppeleiden kiehtovan. Jos kohde on tarpeeksi kiinnostava, niin sitä on valmis kestämään vaikka hankalan matkan, uuvuttavan kuumuuden ja jopa kanssamatkustajat.

Kohteen suosio on ainakin minulle ollut argumentti olla menemättä kohteeseen. Kahdesta yhtä kiinnostavasta kohteesta olen valinnut sen vähemmän turisteja sisältävän. Turistien määrä on siis ollut argumentti sekä puolesta että vastaan.

Tuo Angor Wat -esimerkki on myös hieman hassu. Samalla logiikalla voisi väittää, ettei hinta ole argumentti lomakohdetta valittaessa, koska "eihän kukaan mene kohteeseen siksi, että se on todella kallis". (Vaan tietenkin siitä huolimatta)

Itselleni tuo turistien määrä on hyvinkin suuri tekijä siinä yhtälössä, millä matkakohdettani pohdiskelen. Arvostan paikallisten elämän näkemistä, enkä todellakaan halua kuulla lomallani ruotsia tai saksaa, ellen kyseisiin maihin matkusta. Ei turistien puuttuminen tietenkään ole ainoa kriteeri matkakohteen valitsemisessa, kuten ei ole mikään muukaan. En esimerkiksi matkustaisi antarktikselle, koska siellä on huono ravintolatarjonta ja hinta on liian kallis.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kohteen suosio on ainakin minulle ollut argumentti olla menemättä kohteeseen. Kahdesta yhtä kiinnostavasta kohteesta olen valinnut sen vähemmän turisteja sisältävän.
Tämän kriteerin tunnistan omakseni. Ei tulisi ensimmäiseksi mieleen lähteä safarille johonkin Maasai Maraan tai Krugeriin, jossa safariautot ajavat peräkanaa havaintopaikalta toiselle. Sen sijaan valitsisin luonnonpuiston, jossa on riittävän runsas eläinkanta mutta joka ei ole turistien ylikansoittama. Näitäkin löytyy vielä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos vertailen itseäni ja keskimääräistä brittituristia, niin voin melkein sanoa, että tuo ajattelutapa pitää paikkaansa.
Kannattaa muistaa että sinäkin olet jonkun mielestä sellainen kohteen pilaava turisti.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Turismi myös toisinaan ylläpitää tiettyjä kohteita elinvoimaisina ja siltä osin jopa suojelee alkuperäiskulttuuria. Ulkomailta virtaava raha estää monia kyliä kuolemasta. Itse vierastan ajatusta, että turismi (tai edes massaturismi) olisi jotenkin automaattisesti pahasta.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@Runtulin Mä tarkoitin "suosiota" hieman eri merkityksessä. En lue yhtään kirjaa tai katso ainuttakaan elokuvaa siksi, että se sattuu olemaan suosittu. En käynyt Colosseumilla päästäkseni niiden miljoonien joukkoon jotka ovat siellä käyneet, vaan koska olen pikkupojasta lähtien ollut kiinnostunut Rooman historiasta. Toki hinta, etäisyys ja olosuhteet vaikuttavat kohteen valintaan, mutta se perimmäinen motiivi mennä jonnekin on yleensä jonkin historiallisen tai muuten kiinnostavan nähtävyyden kokeminen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaa muistaa että sinäkin olet jonkun mielestä sellainen kohteen pilaava turisti.

Varmasti olenkin. Toki käyttäydyn ulkomailla ollessani fiksusti, enkä liiku ympäripäissäni kohteessa, huutele kovaäänisesti kadulla saatika haasta riitaa ihmisten kanssa. Noh, samalla tavalla valitettavasti käyttäytyvät monet muutkin kansat, joten ei tuo mikään brittien kansantauti ole. Kyllähän sitä esim. Tallinnassa saa kovastikin hävetä suomalaisten känniääliöiden örvellystä.

Eipä sillä, kommenttini oli vitsiksi tarkoitettu, ja pahoittelut, jos joku siitä loukkaantui. Mitä tulee omaan matkailuuni, niin viime vuosina olen käynyt vähemmän reissuissa. 25. ja 35. ikävuoden välillä reissasin paljonkin, mutta nyt tuohon on tullut jonkinlainen väsähdys. Ymmärrän hyvin, että monessa kohteessa paikalliset ovat kyllästyneet turisteihin. Toki he tuovat rahaa kohteeseen, mutta myös tuhoavat ääritapauksissa kohteen omaleimaisen ilmapiirin ja nostavat elämisen kustannuksia myös paikallisilla. Itse viihdyn parhaiten paikoissa, joissa on omaleimaisuutta jäljellä, mutta turismia on kuitenkin sen verran, että peruspalvelut toimivat. Pahimpina turistikausina ja pahimmissa turistirysissä en vain viihdy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Leon aika hyvin tuolla edellä ilmaisi saman, mitä meinasin tulla tänne kirjoittelemaan. Turistirysiin harvemmin palaan, mutta joskus niissä on käytävä ja siedettävä tilanne, jos haluaa itseään kiinnostavan jutun kokea. Yleensä kuitenkin parhaimmat fibat tulee rauhallisissa paikoissa ajan kanssa kohteeseen tutustuttaessa, olipa sitten luonto, nähtävyys, museo tms. kyseessä. Ryysikset, ruuhkat ja örveltävät laumat vituttavat niin turistikohteissa kuin lähi-Prismassakin. Rasittavaa kuunnella sitä pyöreää omg-jenkkiaksenttia jossain itseään kiinnostavassa kohteessa yhtälailla kuin vituttaa pikkulapsen suora huuto kauppajonossa, samoin ottaa päähän väistellä mummoja niin museoissa kuin liukuportaissa. Aikuisena ihmisenä pidän toki itseni kasassa ja mietin, että tarvitseeko tänne/tähän aikaan enää toistamiseen tulla. Yhtään niitä muita parempi en ole, mutta vituttaahan se silti, että ovat sinne samaan aikaan päättäneet tulla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Totta, sorry. Vibat. Tuli kyllä ihan selkärangasta, en yrittänyt olla tsadilainen vai yrittämisen vuoksi. Tämäkin varmasti vain paranee selittämällä.

Tosin tulee niissä parhaimmat mokatkin joskus, mutta silloin ei kuitenkaan ole todistajia.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@sampio Ja heti kun lähetin viestin alkoi kaduttamaan. Ei ollu tarkotus olla näsäviisas.
Itse asiaan liittyen, en usko että tässä nyt niin kovasti kukaan on kanssani eri mieltä. Lähinnä näkökulmasta on kyse. Kyllä minuakin turistilaumat vituttavat, mutta ymmärrän olevani osa niitä. Kakkua ei voi syödä ja säästää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, ei tässä mitään. Näsäviisastelu on aina paikallaan sitä paitsi. Ja arvelen yhtälailla, että ei tässä varmaan mitään periaatteellisia eroja ole. Reykjavikissakin haluan vielä joskus uudelleen käydä jenkkituristeista huolimatta.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kävin kanssa Reykjavikissä "sympatiamatkalla" silloin heti romahduksen jälkeen enkä ajatellut toista kertaa mennä, varsinkaan nykyisellä hintatasolla. Se on kumminkin pieni paikka. Siellä on se kultainen kolmio, valassafari ja kylpylä turistikohteina ja ne kun on nähty, pitää olla joku aktiviteetti, että siellä viihtyy. Eli pitää lähteä vaeltamaan, ratsastamaan tai kalastamaan. Reykjavikissä hengailu (kun sen on kerran nähnyt) kiinnostaa saman verran kuin turistimatka Raaheen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös