Matkakohteenne

  • 2 435 376
  • 14 467

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Houkuttaisi tuo lentodiilien sivuilla oleva lufthansan tarjous Hong Kongiin. Siellä saisi varmaan muutaman päivän kulumaan, mutta mihin sieltä pääsisi halvalla rannalle? Onko kokemuksia tai vinkkejä. Sellaiset pari viikkoa voisi hyvin varata aikaa marras- joulukuulta.

Mites Hainanin Saari? Entinen työkaveri kovasti kehui ja olisi kai Hong Kongista aika helposti saavutettavissa?
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toukokuun puolivälissä kahdeksi viikoksi Meksikoon, Playa Del Carmeniin. Onko kenelläkään kokemuksia ja suosituksia? Lähinnä hyviä ruokapaikkoja, joista saisi autenttista meksikolaista ruokaa. Toki muutkin hyvät ravintolat ansaitsevat tulla mainituiksi. Myös kaikenlaiset muut vinkit kyseisestä paikasta ovat erittäin tervetulleita.
 

Baldrick

Jäsen
Maailmanmatkalta on nyt kotiuduttu ja voisin hieman tiiviistää näkemyksiäni maista, joissa piipahdin:

1. Sri Lanka, 5 päivää
Muutama yö Colombossa ja muutama yö Hikkaduwassa, Colombosta eteläänpäin rannikkoa pitkin. Parhaiten maasta jäi mieleen ihmisten ystävällisyys, erityisesti turistia kohtaan. Kaikki auttoivat vilpittömästi ja mielellään meitä löytämään oikean sijainnin ja jos eivät osanneet itse auttaa, jäivät auttamaan etsimään henkilön, joka osaa auttaa. Vaikka tsunami pyyhki näiltä seuduilta sen 60 000 ihmistä, sekä vain muutama vuosi sitten päättynyt sisällissota aiheutti uhreja ja vahinkoa, osasivat ihmiset silti olla positiivisia ja omasivat "life goes on"-asenteen. Sisämaassa olisi ilmeisesti tekemistä ja näkemistä, mutta lyhyen ajan vuoksi emme siellä päässeet käymään. Maa on köyhä, mutta ihmiset rikastavat (vähän pliisu) kummasti Sri Lankaa ja mielelläni vierailen uudestaan paremmalla ajalla.

2. Singapore, 3 päivää
Taas hieman lyhyemmän ajan vierailu. Jos pitää metropoleissa palloilusta ja rahaa on, niin Singapore on varsin viehättävä. Suurkaupungin tapaan ihmiset ovat varsin etäisiä ja Marina Sands Bay-hotelliin ei päässyt enää edes uimaan, jollei ota huonetta. Nyt vain proletariaatin karsinassa pääsi näköaladeckille katselemaan ja koko kokemus oli ko. nähtävyydessä enemmän liukuhihnalla kulkevien köyhempien turistien läpijuoksutus. Jos ei ole massia päällä, tällä kaupunkivaltiolla on vähän tarjottavaa.

3. Indonesia, 3 viikkoa
Lämmintä, maisemat kauniita ja naikkosetkin monesti vetävännäköisiä. Erittäin iso miinus kuitenkin fiksereistä, joita on kaikkialla. Balin Kutalla kävellessä sinulle tarjotaan kaikkea Valiumista ja Viagrasta aina flipflopeihin ja fastboatteihin toisille saarille. Monesti oli vaikea luottaa kenenkään olevan vilpittömillä mielin tutustumassa, vaan monesti pienen chitchatin jälkeen taustalta paljastui halu järkätä fast boat sinne, minne olen seuraavaksi kertonut meneväni. Kutan Sky Garden nyt oli humppamestana suurin missä olen ikinä käynyt ja ainakin itselleni kokemuksen arvoinen.

Lombokin pääsaari taas oli siitä miellyttävä, että siellä oli vähän turisteja (toki low-season) ja sitä kautta myös tosi vähän fiksereitä yms. riivaajia. Myös tässäkin ketjussa jonkun mainitsema vihamielisyys turistia kohtaan ei juurikaan loistanut läsnäolollaan. Muutaman kerran selvästi joku nuori kloppi vittuili omalla kielellään aamuyön tunneilla, ilmeisesti esittääkseen ystävilleen, mutta eipä tuokaan vaarantunnetta herättänyt. Satuimme paikalle vielä aikaan, jolloin merimadot(?) rantautuvat vuosittain tiettyyn paikkaan Lombokin Kutalla, jonka ympärille on järjestetty suht massiiviset pippalot. Paikallaolijoiden määrästä kuulin arvioita kymmenestä kahteenkymmeneen tuhanteen ja oma veikkaukseni on siinä 15 000 nurkilla. Juhlinta kesti aamuneljän-viiden paikkeille, josta ihmiset siirtyivät rantaan haavien ja muiden vekottimien kanssa metsästämään kyseisiä matoja.

Gilin saarillakin, jotka siis Lombokiin kuuluvat, tuli piipahdettua. Trawangan oli aika samanlainen kuin Bali Kuta, fiksereitä ja turistikrääsää. Sen sijaan Gili Meno oli paljon miellyttävämpi rauhallisuutensa ja luonnonläheisyytensä ansiosta. Siellä oli myös ihan mielenkiintoinen hippihostelli, jossa kerättiin sadevettä juomavedeksi ja olihan siellä suomalaiselle erityisen tutut paskahuussit, mitkä ilmeisesti monelle muulle turistille ovat ihmetys. He järjestävät myös maanantaisin siivoustalkoot rantaan ajautuvista ja styroksinpaloista he murtavat täytettä säkkituoleihin. Sinänsä ihan kunnioitettavan ekologista toimintaa, vaikken itseäni hippinä pidäkään, enemmänkin päinvastoin.

Kuitenkin Indonesian vierailijoille suosittelen lähtemään Balilta muutamassa päivässä helvettiin ja menemään jonnekin syrjäisille saarille, johon ei ukottajan käsi ylety, sillä ainakin tällaiset mestat olivat itselleni nautinnollisempia. Jos enää edes viitsin koskaan palata tähän maahan, menen suoraan jonnekin jorbatsooniaan, jossa saa olla luonnon keskellä ja vaikka surffailla tai jotain. Indonesia ei ole kaupunkimatkailua varten, ellei esimerkiksi heppi pystyssä fanita Kanarian saaria.

4. Uusi-Seelanti, 3 viikkoa
Kallis, monissa tapauksissa kalliimpi kuin Suomi. Satuimme vielä kriketin MM-kisojen kanssa samaan aikaan, jolloin kaikki hyvät majoitukset ja vuokra-autot olivat jo menneet alta. Kiertelimme molemmat saaret ja itse pidin enemmän eteläisemmästä juurikin sen luontonsa monipuolisuuden vuoksi, sekä ehkä eteläsaari oli myös kaiken kaikkiaan jotenkin omaperäisemmän tuntuinen. Pohjoissaari vaikutti hieman samanlaiselta jokapaikassa, mutta eteläsaarella saattoi muutaman tunnin ajon aikana sää ja lämpötilat heitellä merkittävästi, sekä kaupungit ja kylät saattoivat olla ihan erilaisia toisistaan.

Uutta-Seelantia täytyy kehua erityisesti vaeltamismahdollisuuksistaan ja muista aktiviteeteista luonnon ympärillä. Ennen Mt. Cookin alueen vuoristoilla vaeltamista en ollut ko. lajin ystävä, mutta kävelemisen ja mm. 2200 portaan kipuamisen jälkeen navakassa tuulessa jyrkänteeltä tuijotellessani edessä siintävää Mt. Cookia, sai se kyllä luonnon mahtavuuden edessä kumartuvan suomalaisen pohtimaan syntyjä syviä. Mt. Cookin vuoristo jäi ehkä lempipaikakseni koko reissusta.

Tässäkin maassa jos haluaa enemmän aktiviteetteja käydä läpi, on hyvä olla sitä massia päällä. Taloudellisista syistä skippaamani Nevis benji+swing maksoi yhteensä yli 200 euroa, joten tuntihinta aktiviteetille on melko kova. Niin sanottu touhutonni on hyvä ottaa päälle, jos aikoo pikkaisen tehdä muutakin kuin luonnon helmassa tepastella. Ravintolahinnat ovat Suomen tasoa ja jos aikoo itse tehdä safkansa, tulee varautua siihen, että kukkakaalistakin saatat joutua pulittamaan sen 4 euron verran joissain paikoissa. Toki perusraaka-aineet, joita maa itse tuottaa isommassa mittakaavassa ovat jonkin verran isänmaan hintoja halvempia.

5. Tonga, rapia viikko
Köyhä saarivaltio, jossa on halpaa, sekä ihmiset ovat lihavia ja laiskoja. Myös ko. kansalle häppä maistuu, mutta ero on siinä, että he ovat juodessaan iloisia, toisin kuin nämä meidän kotimaamme sankarit. Eräskin ukko tuli baarista pihalle minua tuijottaen ja siksakkia kävellen, pysähtyi eteeni ja katsoi minua ilmenkään värähtämättä ja sen jälkeen alkoi vain hymyilemään, yritti tervehtiä (ei pystynyt oikein puhumaan), sekä paiskasi kanssani kättä. Suomessa oltaisiin samanlaisessa tilanteessa oltu melko todennäköisesti hippasilla. Muutenkin ihmiset niin huppelissa kuin selvinkinpäin ovat varsin lunkia sakkia ja helposti tutustuttavia, eivätkä ole yrittämässä hyötyä sinusta millään tapaa.

Mainittakoon, että vegeille Tonga on haastava paikka, sillä siellä ei oikeastaan pääkaupungin ulkopuolella ole sellaista kuin vegemättö ja esimerkiksi Euan saarella meidän oli vaikea löytää itse raaka-aineita, että itse ruokaa laittaisimme, sillä jostain talosta saat jotakin ja toisesta taas toista, varsinaisia kauppoja ei ollut muutakuin pieniä kiinalaisten pitämiä kioskeja, joista sait pesuaineita ja Pringlesejä. Tyydyimme siis talon fish&chipseihin ja "chick&chipseihin". Eua varsinkin oli melkoista maaseutua ja kaupallisten kyytien loistaessa poissaolollaan saimme kyydin poliisilta majoituspaikkaamme. Eualla myös esimerkiksi sika jaloissa pyörimässä kesken ruokailun ei ollut ennennäkemätöntä. Varsin viihtyisä mesta ja hyvä paikka päästä latautumaan uuvuttavan Uuden-Seelannin jälkeen.

Tongalla on syytä ottaa myös huomioon, että jos haluaa Euaa kauemmille saarille, se maksaa aika paljon, vaikka maa noin muuten suhteellisen halpa onkin. Myös kannattaa varautua aikataulunmuutoksiin, siltä Eualta lähtömme viivästyi puolellatoista päivällä, koska merenkäynti oli liian kovaa ja lentokone oli paskana.

6. Cookin saaret, viikko
Samanlainen mesta kuin Tonga, mutta rikkaampi, kalliimpi ja modernimpi. Ihmisistäkään ei ehkä irronnut ihan samanlaista hilpeyttä ja hyväntuulisuutta kuin tongalaisista, mutta samasta puusta nuo on kuitenkin veistetty. Pääsaarella sinänsä ei aivan mahdottomasti ole nähtävää, mutta jotain mielenkiintoisia paikkoja kuitenkin, kuten Italian mafian ja paikallisen pankin yhteistyössä rahoittama hotelli, joka jäi viittä vaille vajaaksi Italiassa tapahtuneiden pidätysten ja rahavirtojen päättymisen johdosta. Pääosin kuitenkin paikka on rantsussa viettämistä varten ja ohuen otsoonikerroksen myötä kannattaa muistaa ottaa erityisen väkevät rasvat mukaan, sillä tämä on niitä paikkoja, joissa jotkut palavat varjossakin.

7. LA & Venice Beach, 6 tuntia
Pitkä vaihtolento antoi mahdollisuuden piipahtaa Venice Beach kävelemässä päästä päähän. Paikka on oikeastaan juuri sellainen kuin televisiosta saa käsityksen. Hoboja, höyrähtäneitä ja huumehörhöjä. Paja haisi joka paikassa ja vastaan tuli tavallisen massan ja turistien seasta tasaisin väliajoin mitä ihmeellisempää tallaajaa. Eräskin ukko pyöräili jalkakäytävän vierustaa, ölisi kovaan ääneen ja näytti keskisormea jalkakäytävällä käveleville ohi ajaessaan. Kaiken kaikkiaan mieleenpainuva kokemus ja Los Angelesin tutkiminen tulee varmasti ajankohtaiseksi, kun Pohjois-Amerikan reissu on suunnitelmissa.
 

Baldrick

Jäsen
8. Peru, viikko

Viikko oli aivan liian vähän aikaa Perussa, sillä jäi mm. koko sademetsän puoleinen Peru näkemättä. Lima oli kuten kaikki muutkin suurkaupungit, mutta Cuscoon ihastuin sen miljöön, miellyttävien ihmisten ja historiallisuutensa vuoksi. Kävimme Inka Trail-vaelluksenkin vetämässä ja vaikka normaalipainoinen olenkin, niin monen vuoden liikunta korvattuna tupakoinnilla teki sen, että sai tosissaan ähertää mäkiä ylös ja toisena päivänä olikin muutamaan otteeseen lähellä ettei laatta lentänyt. Toki normi-ihminen jaksaa tämän ähertää muitta mutkitta ja meillä eräs oli flunssan kourissa, niin hevoskyytikin järjestyi. Jäipähän ainakin onnistunut olo, kun viimeisenä saavuin Dead Woman's Passille äitimaan mahan päälle ja kellähdin selälleni, sekä sytytin tupakan ja otin rommihuikan voitonmaljana.


Espanjaa opetteleville huomio, että Perulaiset ääntävät selkeästi ja puhuvat hitaasti, joten minun oli helppo oppia kieltä ja nopeasti kommunikaatio skulasikin jo siihen malliin, että viestin saa perille. Jos sana oli hukassa, niin Google Translator-appi offline-tilassa riensi apuun. Viikossa opin jo sen verran, että pystyin käymään ensimmäisen keskustelunikin espanjaksi, vaikka ennen maahantuloa osasin vain tilata oluen ja kertoa nimeni.


9. Bolivia, viikko

Vähän samanlainen kuin Peru, mutta jotenkin nuhjuisempi, vilkkaampi ja jotenkin etäisempi, ainakin niiden muutaman kaupungin osalta, joissa vierailimme (ehkä lasejani värittää kuitenkin hieman liikaa La Paz). Salar de Uyunin kahden päivän jeeppivaellus tuli kuitenkin tehtyä ja se oli varmasti aivan riittävä aikamäärä. Ensimmäinen päivä oli jopa epämiellyttävä runsaan turistisuuden vuoksi, mutta toinen päivä oli jo parempi, kun näki hienoja maisemia ja vain espanjaa puhuva kuskimme kanssa jumppasin espanjaa ja sen taivutusmuotoja.


10. Kuuba, 3 viikkoa

Maa tuntui erittäin tylsältä ja helpolta, kun on aikaisemmin käynyt haastavammissa paikoissa. Kävimme Havannasta aina saaren toisessa päässä sijaitsevassa Baracoassa asti ja eniten ehkä pidin Santiago de Cubasta, vaikkei sillä mitään sen erityisempää ollut tarjottavanaan. Baracoa ja Trinidad ovat turistikaupunkeja pahimmasta päästä, joten niissä en niin hyvin viihtynyt, vaikka aikansa niitäkin jaksoi.


Kuubassa on myös paljon riivaajia joka suuntaan, palvelu on kaikkialla paskaa (kuvittele kunnanmiesten/-naisten pitämä ravintola, niinpä), sekä rahanruinaajia ja huoria on jokapaikassa. Käyt vessassa, sinua odottaa joku käsi ojossa. Käyt syömässä, sinua odottaa joku trubaduuri tai kerjäläinen käsi ojossa. Eniten otti pattiin, ettei mikään oikein toimi ihan niin kuin pitäisi, eikä sitä enää reissun loppuvaiheessa ollut varaa turruttaa pienellä mojitopöhnälläkään. Kaiken kaikkiaan Kuuba on mielestäni kaukana siitä tarunhohtoisuudesta, jollaisen käsityksen siitä voi täältä käsin saada. Tuskin olen menossa uudestaan.


Espanjaa opiskeleville taas huomio: Kuubassa porukka puhuu suht nopeasti ja epäselvästi, joten aloittelijan ekskursiolle en tätä maata suosittele.


Päätetään vielä sen verran positiiviseen, että Kuubassa on tähän mennessä pitkällä erolla kauneimmat naiset niistä maista, joissa minä olen käynyt. Silmä lepäsi katukuvassa, kun kaiken väriset kaunottaret latinalais-afrikkalaisine geeniperimöineen kävelivät kadulla. Myös ne ihmiset, ketkä eivät yrittäneet hyötyä turistin lompakosta, olivat varsin avuliaita ja ystävällisiä.


11. Känädä, Toronto, 5 tuntia keskustassa

Luulin, että tilini oli jo kuihtunut ja jätin käymättä HHOF:n 18 kanukkidollarin museokierroksen. Minulle selvisi laskuvirhe ja nyt sapettaa, kun kävin niin lähellä vain ihailemassa tavarakaupan tuotteita. Vierailen kaupungissa uudestaan sitten Pohjois-Amerikan matkalla.


12. Suomi, pitkään

Matkalla oppi arvostamaan monia asioita Suomen maassa, kuten terveydenhuoltoa, infrastruktuuria, luontoa ja erityisesti sen puhtautta, puhdasta ja hyvänmakuista hanavettä (Kuuban pullovesikin oli pahanmakuista ja maitomaista), sekä ihan pieniä asioita, kuten samasta kaupasta voi saada kaiken haluamansa, eikä ravintolassa saa kovin helposti homeista ruokaa eteensä. On kai mentävä kauaksi, jotta voi nähdä lähelle.


Jos nyt vielä parhaimmat opit yleensäkin reissusta tähän muutamilla ranskalaisilla laittaisin:


- Olimme isolla porukalla reissussa. Vaikka se mukavaa olikin, niin silti tuntui, että se antoi helposti itselle syyn laiskotella ja olla tutustumatta syvemmin paikallisiin. Ensi reissun aion tehdä joko yksin tai korkeintaan yhden kanssamatkustajan kera, kenen kanssa voi jakaa kokemukset ja puhua äidinkielellä.


- "Tuplaa matkakassa ja puolita matkatavarat" on tuttu fraasi monelle. Itse jälkeenpäin voin todeta, että pakkasin aika fiksusti, vaikka oli siltikin vielä jotain kamaa, jota olisi voinut kotiin jättää. Matkakassan tuplaaminen sen sijaan olisi ollut erittäin tärkeää, sillä varsinkin euron valahtaminen ja suht nopea hintojen nousu monissa maissa pitävät huolen siitä, että internetissä oleva tieto paikallisista hinnoista vanhentuvat nopeasti. Ei pidä myöskään unohtaa, että paikan päällä haluaa tehdä, nähdä ja kokea kaikenlaista, joihin uppoaa rahaa oli valuutta mikä tahansa. Itse myös astuin ennen Uutta-Seelantia valuuttakurssien harhaan ja vaikka kaikki vaikutti halvalta, pienistä puroista koostuu virta. Kyllä siellä Indonesiassakin, kun joka ilta muutaman oluen otti ja joinakin vähän useamman, pääsi huomaamaan, että rahaa menee paljon enemmän kuin oli alunperin ajatellut.


- Housut, joista lahkeen saa irroitettua polven alta vetoketjulla, olivat kyllä mitä kätevimmät pelit ja suosittelen kaikille


- Maailma ei ole niin pelottava paikka kuin saattaa kotisuomesta tuntua. Jotain meiltäkin näpistettiin, mutta vaarantunnetta ei päässyt yölläkään baarista kotia tullessa esimerkiksi Etelä-Amerikassa tuntemaan, kunhan ihan perinteinen järki on päässä. Yölläkin ja hämyisemmätkin ihmiset ovat loppujen lopuksi harmittomia ohikulkijoita ja monissa tapauksissa myös hyvää juttuseuraa valkoiselle kaljoittelijalle. Harvassa paikassa tarvitsee kävellä "varkaiden ympäröimänä" ja rahasi voit hävitä lähinnä, jos joku Indonesialainen liittymäkauppias kadulla koijaa ylihintaa ja mobiilidataa on SIM-kortissa puolet vähemmän kuin on luvattu. Tämänkin välttää menemällä liikkeeseen.


- Käsidesin jätin puolivälissä Indonesiaa käytöstä ja vaikka kulkukoiria rapsuttelin, sekä sen jälkeen sormin söin, ei minulla erityisemmin pakki ollut sekaisin. Päinvastoin uskon, että vastustuskyky vain parani ja nautin monesta mitä epäilyttävämmästä ruoasta täysin rinnoin.


- Kuten voi reissuajoista nähdä, aliarvostimme E-Amerikan roimasti (yliarvostimme ruokakulttuurin). Etelä-Amerikassa voi nähdä ja kokea yhtä sun toista ja sinne erityisesti haluan vielä palata tutkimaan tarkemmin. Ruoka tosin oli pääosin mitäänsanomatonta ja varsinkin kuubalainen safka oli lähes poikkeuksetta perseestä, sillä siinä ei ollut makua ja laatukin oli vähän niin ja näin. Toki Perussa maistamani marsu ei ole mitäänsanomatonta, mutta ei se hyvääkään ollut. Varsinkin marsun aivot ovat ehkä hirveimmän makuista tavaraa, jota olen suuhuni työntänyt. Vanhan kananmunan ja vanhan kalan sekoitus.


- Hymyile ja naura, se on universaali kieli, jota kaikki ymmärtävät ja kevyt kielimuurikin kääntyy nopeasti viittomakieliseksi huumoriksi.

PS. Jos jäi kysyttävää tai haluat tietää lisää jostakin ylläolevista maista, vastailen mielelläni.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
PS. Jos jäi kysyttävää tai haluat tietää lisää jostakin ylläolevista maista, vastailen mielelläni.

Hyvä raportti ja sillä tavalla selkeä, että ei ollut liikaa yksityiskohtia. En jaksa lukea mitään matkablogeja, vaikka paljon reissailenkin, kun ei ne jutut vaan kiinnosta. Tälläiset yleiskatsaukset ovat hyviä ja voi sitten pohtia mihin haluaa itse mennä.

Kysyttävää jäi. Isolla porukalla tuommoinen reissu? Miten se on edes mahdollista? Nythän toisaalta tarina ei kerro kuinka paljon oli riitaa ja kiukuttelua ja muuta. Yleensä olen yksin, mutta semmoinen kaveri on ihan hyvä joskus olla mukana minkä kanssa ei tarvitse pakosti tehdä koko ajan samoja juttuja. Jo neljällä hengellä yhdellä on kusihätä, toisella on nälkä, kolmas ei halua tuonne museoon ja neljättä vituttaa muuten vaan.

Uusi-Seelanti on joissain asioissa kallis, mutta vähän kuin Sveitsi. Eli ei mitenkään niin kallis kaikessa ole ja monissa asioissa halpakin. Siinä mielessä hassu maa, että ulkona syöminen on halvempaa kuin ruuanlaittaminen itse, jos nyt muutakin haluaa kuin nuudeleita. Mutta miten joku voi pitää Tongaa halpana? Maa missä suurin osa tavaroista jotain vihanneksia ja paikallisessa tehtaassa tuotettua pullovettä lukuunottamatta on tuontitavaraa. Ei se nyt sillä tavalla älyttömän kalliskaan ole paitsi, että on.

Myös Kuubassa en kokenut ihan tuollaista, voisiko sitten johtua siitä, että reissusta on viisi vuotta aikaa. Riivaajia ei ollut eikä juuri huoriakaan, mutta ruoka on mitäänsanomatonta eikä sitä ole aina edes helppo löytää. Onhan se selvää mitä maalle käy esimerkiksi riivaajien muodossa, kun jenkkien laivaliikenne syksyllä alkaa. Jos se tuli yllätyksenä ja harmitti, että siellä ei mikään toimi, niin sitten pitää skoutata jatkossa paremmin. Sehän on iso osa sitä viehätystä ja tarunhohtoisuutta.
 

Baldrick

Jäsen
Tonga on, varsinkin Uuden-Seelannin ja Cookin saarten välissä käydessä erittäin halpa. Röökit, oluet, perussnacksit ynnä muut sai halvalla ja ravintolassa söi itsensä edullisesti täydeksi. Milloin kävit Tongalla?

Meitä oli n. 10, riippuen vähän ajankohdasta. Loppujen lopuksi ihan hyvin homma sujui tai ainakin itse odotin enemmän kiukuttelua ja riitelyä. Toki jakauduimme päivisin aina enimmissä tapauksissa pienempiin porukoihin, sillä osa halusi rantsuun ja osa kaupunkikierrokselle yms., sekä sitten kokoonnuimme illalliselle yhdessä. Myös lentomme olivat hieman porrastettuja, etteivät kaikki olleet samaa aikaa jokaisessa maassa, vaan lentoja oli muovailtu monessa tapauksessa yksilön mieltymyksen mukaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset mielenkiintoisesta turinasta! Näitä on hauska lueskella ja toivoa itsekin joskus pääsevänsä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tonga on, varsinkin Uuden-Seelannin ja Cookin saarten välissä käydessä erittäin halpa. Röökit, oluet, perussnacksit ynnä muut sai halvalla ja ravintolassa söi itsensä edullisesti täydeksi. Milloin kävit Tongalla?

Puolisentoista vuotta sitten. Halpuus on näköjään aika suhteellista. En pidä halpana vajaan kolmen euron 0,33 litran olutta, vaikka mukavat tytöt sen lasiin kaataakin. Kiinalaisilta toki ostettiin kävelykaljat ja niistäkin sai lähemmäs euron per tölkki maksaa. Kunnollinen ravintolaruoka oli äkkiä sen kympin, mutta käytän lähinnä katukeittiöitä. Joku munapurilainen oli hyvä eikä maksanut hirveästi, ostin monena päivänä samasta paikasta. Olihan niitä paikkoja sitten halvemmalla missä pääsi muovituoliin istumaan ja syömään semmoista ruokaa mitä ei oikein syömäkelpoisena voinut edes pitää.

Kehitysmaaksi kallis paikka, jos nyt ei absoluuttisena rahamääränä ihan mahdoton.
 
Belgradia olen tässä kaikessa hiljaisuudessa miettinyt soolomatkan kohteeksi elokuussa. Punaisen Tähden futispeli ja Marsalkka Titon hauta olisi mielenkiintoista käydä bongaamassa ainakin.
 

Baldrick

Jäsen
En pidä halpana vajaan kolmen euron 0,33 litran olutta, vaikka mukavat tytöt sen lasiin kaataakin.

Jotain siellä on tapahtunut, sillä joku 0,33 olut maksoi ravintolassa sen hieman vajaa 2€, kun kaivelin whatsapp-viesteistäni. Kyllä tuossa merkittävän eron näkisin Uuden-Seelannin hintoihin. Eihän tuo halvinta mahdollista ole, mutta mielestäni mennään päähän "halvat maat". Chickencurryt sai 1,5 eurolla annoksen, jota ei meinannut jaksaa edes syödä loppuun. Voisin suhteellisen halpana maana pitää. Indonesiakin taisi olla keskimäärin kalliimpi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Indonesiakin taisi olla keskimäärin kalliimpi.

Hintatiedot ovat kuin viisumiasetukset. Ei ne edelliset tiedot internetissä vääriä tietoja ole, ne ovat vain vanhentuneita. Juurikin kehitysmaissa (vähemmän yllättäen) muutoksia tulee enemmän kuin laki sallii. Tai siis jostain syystä laki muuttuu ja jotain tapahtuu. Kävin jouluna Filippiineillä ja sehän vasta kallis paikka on siis siihen nähden mitä joku saattaisi ajatella sen olevan.

Jos joku on muuten Intiaan menossa lähiaikoina, niin siellä on taas tehty muutoksia viisumeihin ja jokunen suomalainenkin oli jäänyt Helsingissä rannalle, kun lentoyhtiö ei päästä koneeseen ja kukaan ei ollut kertonut muutoksista. Totta kai on jokaisen matkailijan omalla vastuulla selvittää nämä asiat, mutta mitenköhän ja milloin tämän viisumisekoilun saisi loppumaan.
 
K

kiwipilot

USA:n länsirannikon road tripiltä kotiuduttu kolmisen viikkoa sitten: kolmen ja puolen viikon reissun jälkeen auton trippimittariin oli kilometrejä kertynyt 5632. Paljonhan tuossa tuli ajeltua, mutta järkevällä rytmityksellä homma toimi hienosti eikä muksuiltakaan mennyt hermo, sillä nähtävää ja tehtävää piisasi. Bensa oli halventunut huomattavasti viime reissusta ja gallonan hinta halvimmalla laadulla pyöri 2,19 - 3,99 välillä. Kalleinta löpö Losin alueella, halvinta taas Arizonassa. Koko reissun polttoainekulut olivat vajaa 400usd, mikä oli positiivinen yllätys, sillä olin budjetoinut alustavasi tuplat. Autoja vuokrattiin kaksi: neliveto Ford Escape NorCalin alueella sekä Jeep Compass Long Beachista eteenpäin. Ensimainittu oli mainio peli, jälkimmäinen taas kohtuu onneton karvalakkimalli kahden litran koneella. Pieni kone ajoi asiansa normiajossa mutta vuoristossa ajellessa kaipasi lisää tehoa. Toki pienempi moottori säästi sitten bensakuluissa. Osavaltioista kierreltiin Kaliforniassa, Arizonassa, Utahissa sekä Nevadassa eli aavikkoa, vuoristoa, punaista kiveä ja rantaa tuli nähtyä riittämiin. Säätkin suosivat, sillä vain yhtenä päivänä satoi lämpötilojen pyöriessä koko reissun ajan 15-40 asteen välillä.

Esimmäinen etappi oli viiden päivän pyörähdys San Franciscon pohjoispuolella: vanhaa ykköstietä ylös Fort Braggiin mistä Ukiahin ja Napa-Sonoman kautta Oaklandiin. Oaklandista lento Long Beachille josta auto alle ja nokka kohti itää (Joshua Treen NP, Route 66, Grand Canyon, Flagstaff ja Petrified Forest). Kivettyneen metsän jälkeen suunnattiin Pohjois-Arizonaan kohti navajojen asuttaamaa Chinleä missä kohteena oli Canyon de Chellyn National monument joka oli yksi matkan upeimmista kohteista. Chinlestä ajeltiin Monument Valleyn kautta Utahin puolelle Mexican Hatin pikkukylään (asukasluku 23) missä levyteltiin uima-altaalla pari yötä. Mukavan rauhallinen paikka mistä voi tehdä kätevästi retkiä lähialueen kohteisiin (Natural bridges, Monumet Valley, Goose Neck Canyon, San Juan River). Seuraavaksi auton keula suunnattiin Moabiin, mistä tehtiin puolipäiväräissu Archesin kansallispuistoon. Canyonlands jätettiin suosiolla välistä, sillä tuossa vaiheessa kivipatsasta ja -pilaria alkoi olla nähty riittämiin. Yöpyminen tapahtui mitäänsanomattomassa Green Riverin pikkukaupungissa; melko masentava paikka harmaan aavikon keskellä intersteten varrella. Lisäksi motellimme Super8 oli melkoinen pommi. Tässä vaiheessa suunta oli takaisin kohti länttä ja vuorten keskellä sijaitsevaa Richfieldiä. Matkalla koukattiin Capitol Reefin NP:n kautta missä oli mukavan rauhallista verrattuna vaikkapa Archesin hulinaan. Näkymät olivat taas komeat, joskin sitä samaa punaista kiveä ja kalliota.

Richfieldin kohtuu sympaattisessa pikkukaupungissa vietetyn yön jälkeen oli edessä Zionin kansallispuisto, mikä kuten nimim. @varjo totesi, oli lähinnä läpiajettavaa mallia. Toki puistossa on lukuisia patikka- ja kävelymahdollisuuksia, mutta reissun ainoan sadepäivän sattuessa kohdalle tyydyttiin näköalapaikoilla pysähtelyyn. Zionhan on paikkana todella kaunis mutta tupaten täynnä turisteja ja käytännössä koko läpiajo tapahtui viiden-kymmenen auton letkassa, välillä pysähdellen. Hurricanessa vietetyn yön jälkeen ajeltiin Hooverin padon kautta Las Vegasiin pariksi yöksi. Itse en odottanut Vegasilta juuri mitään, mutta kaupunki osoittautuikin hieman yllättäen positiiviseksi kokemukseksi: kaikki on vedetty överiksi mutta kuitenkin huolellisesti. Hotellit ovat kohtuuhintaisia jos onnistuu välttämään kasinoiden resort feet. Itse majoituimme Stripin yläpäässä Hiltonin Grand Vacations -hotellissa (kaksio keittiöllä) yön kustantaessa 99€. Matkaa kuuluisille kasinoille oli muutama kilometri. Ehkä mieleenpainuvin mesta Vegasissa oli vanhan keskustan Fremont Street: harvoin on tullut käytyä vastaavassa neonvalohelvetissä: joku Tokion East Shinjukukin jää kakkoseksi. Ei epileptikoille. Pari yötä Vegasissa oli riittävästi jolloin hektinen meininki ei päässyt ärsyttämään.

Vegasin jälkeen oli edessä etukäteen ehkä tiukin (=tylsin) rypistys: Death Valleyn kautta Kalifornian Ridgecrestiin. Matkalle sattui kuitenkin monia mielenkiintoisia paikkoja kuten Thunderbirds taitolentoryhmän kotipaikka Indian Springs missä pääsimme seuraamaan porukan harjoituksia sekä miehittämättömien Predator -lennokkien treenaamista. Indian Springsistä pohjoiseen sijaitsi hämmentävä paikallinen ABC mistä löytyivät niin huoltamo, kauppa, ravintola kuin bordellikin. Todellinen Yhden pysähdyksen -taktiikka... Juuri ennen Kuolemanlaaksoa teimme visiitiin Rhyoliten aavekaupunkiin: 1900-luvun alussa perustetusta kukoistaneesta kaivoskaupungista oli jäljellä enää rauniot sekä jonkun paikallisen aikanaan tyhjistä pulloista rakentama omakotitalo.

Itse Death Valley oli kaikessa karuudessaan vaikuttava paikka. Reissun lämpötilaennätys kirjattiin lukemiin 104F jolloin ulkoilut jätettiin melko minimiin. Kuolemanlaakson jälkeen ajeltiin China Laken AFB:n vierestä Tronan läpi Ridgcrestiin päästen samalla seuraamaan US Navyn hornetien harjoittelua. Tämä jo aiemmin ketjussa "mainostettu" Trona oli sitten matkan antikliimaksi: likainen ja onneton teollisuuskaupunki missä ei todellakaan haluaisi autoaan hajottaa. Toisaalta, kokemuksena mielenkiintoinen ja kontrasti Vegasiin tai johonkin Sonoman idylliseen pikkukaupunkiin oli valtava.

Ridgecrestistä matka jatkui Mojaven lentokonehautausmaan kautta San Simeoniin Tyynenmeren rannalle. Paikka tunnetaan lähinnä Hearstin linnasta mikä itse skipattiin tällä kertaa. San Simeonista ajeltiin yhdeksi yöksi Santa Barbaraan missä paikallinen East Beach osoittautui yhdeksi parhaista vierailemistani rannoista.

Viimeiseksi päiväksi oltiin sovittu lounastreffit Pasadenaan @Amerikanihme kanssa. Oli todella mukavaa tavata arvostamani nimimerkki toisella puolella maapalloa: juttua olisi piisannut pidemmäksikin aikaa! Lisäksi nepalilainen ravintola missä tapasimme osoittautu yhdeksi reissun parhaista ravintoloista; jopa muksut olivat tätä mieltä.

Viimeinen yö vietettiin Santa Anassa lentokentän vieressä. Paluumatka oli etukäteen ajateltuna kohtuullisen raskas: Santa Ana - Dallas - Lontoo -Tukholma - Helsinki - Mikkeli. Matka sujui kuitenkin yllättävän hyvin vaikka ovelta ovelle kului aika tarkkaan 34 tuntia. Muksuille on annettava erityikiitos jaksamisesta; kaippa ovat tottuneet reissaamiseen kun vetivät yo. setin läpi ilman suurempaa draamaa.

Lentoyhtiöstä parasta tarjosi British Airways pl. vanhan jumbon onneton viihdejärjestelmä. Americanilla taas palvelu oli enintään tyydyttävää personal IFE:n taas ollessa parasta A-luokkaa. Oakland - Long Beach väli lennettiin Jetbluella mikä on omien kokemusten perusteella paras amerikkalaisista: yksi laukku ilmaiseksi ruumaan, oma ruutu koneessa sekä snack- ja juomatarjoilu. Hintakin oli huomattavasti edullisempi kuin vaikkapa Deltalla tai AA:lla. Lisäksi huomattiin, että kannattaa suosia metropolialueiden pienempiä kenttiä: Oakland on kenttänä huomattavasti miellyttävämpi kuin SFO, samoin Long Beach voittanee giganttisen LAX:in helppoudessa. Lisäksi lennot ovat edullisempia pienempien kenttien välillä.

Kaiken kaikkiaan hyvä reissu vaikka välillä meinasi ähky yllättää: nähtävää on niin paljon ettei aina jaksa innostua kaikesta uudesta. Joku eteläinen Utah on aivan ainutlaatuinen paikka tällä planeetalla ja nähtävää riittää - ehkä liikaakin, varsinkin jos aika on kortilla. Päällimmäisenä mieleen tulee kuitenkin helppous: Amerikassa reissaaminen on ainakin tälläiselle lapsiperheelle (4,6 ja 9) helppoa: autonvuokraus on halpaa, samoin bensa. Tiet ovat hyviä, motelliverkosto erinomainen samoin sapuskaa löytyy joka makuun. Lisäksi amerikkalaiset ihmisinä ovat ystävällisiä ja perusluonteeltaan positiivisia. Motelleista/hotelleista parhaiksi osoittautui muutama ketjujen ulkopuolinen mesta (El Pueblo inn Sonomassa sekä The Morgan San Simeonissa). Lisäksi Supai Motel Route 66:n Seligmanissa retroiluineen oli mielenkiintoinen kokemus. Ketjumotelleista ykköskoriin menevät Fairfield sekä The Hampton inn.

Sapuskointi oli melko pitkälle pikaruokapainotteista ja ehdottomaksi ykköseksi nousi In-N-Out Burger: yksinkertaista ja helvetin hyvää. Joku Double-Double burger animal fries:lla on aivan uskomaton combo. Perusmäkkejä käytettiin vain äärimmäisessä hädässä.

Erityiskiitokset @Amerikanihme, @varjo sekä @redcat hyvistä neuvoista; niitä käytettiin ja hyviksi havaittiin!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Suurkiitos @kiwipilotille erittäin mielenkiintoisesta ja yksityiskohtaisesta matkaraportista. Tätä olen jo odotellutkin. Oli hienoa tavata!
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Heh, Green River bongattu, oli kyllä masentava paikka. Holiday Inn Express oli ihan ok, mutta kylän ravintolavaihtoehdot toodella ohuet, ainoa rafla kuvottava uppopaistorasva-räkälä ja sitten subbari.

Taustana muille, Moab oli muistaakseni helposti 100% kalliimpi ja ajomatkaa kuitenkin vain joku 50km paikkojen välillä joten oli helppo tietoisesti majoittua Interstaten puolelle, etenkin kun me tultiin sinne Denverin suunnalta.
 

RepoMies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maple Leafs
Elokuussa olisi tarkoitus lähteä muijan kanssa reilaamaan. Mietittiin että paras vaihtoehto meille olisi ehkä 22 päivän lippu johon kuuluu 10 matkustuspäivää. Alustavasti suunnitelmana olisi että lennetään ensin esim Berliiniin ja vasta sieltä aloitettaisiin junailu. Berniilin lisäksi haluttaisiin käydä ainakin Amsterdamissa, Brysselissä, Pariisissa, jossain päin Sveitsiä, Venetsiassa, jossain päin Kroatiassa ja vielä Budapestissä. Budapestistä sitten lennettäisiin varmaan takaisin suomeen. Tarkoitus olisi yöpyä reitkeilymajoissa ja vastaavissa mahdollisimman halvalla. Nyt ottaisinkin mielellään vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon kun lähtee reilaamaan. Saa ehdottaa myös muita kaupunkeja, maita, tai paikkoja, missä kannattaisi käydä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt ottaisinkin mielellään vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon kun lähtee reilaamaan. Saa ehdottaa myös muita kaupunkeja, maita, tai paikkoja, missä kannattaisi käydä.

Ihan ensimmäisenä lähtisin ottamaan huomioon, että tuossa on aivan järkyttävä määrä kohteita kolmeen viikkoon. Tokihan reilaamisen idea on siirtyä paljon, mutta liika on liikaa. Tykkään itsekin junista ja rautatieasemista ja käyn niissä aina, vaikka en olisi edes junaan menossa. Silti monissa paikoissa on muutakin nähtävää ja tekemistä.

Kroatiassa kannattaa liikkua bussilla eikä junalla.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Nyt ottaisinkin mielellään vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon kun lähtee reilaamaan. Saa ehdottaa myös muita kaupunkeja, maita, tai paikkoja, missä kannattaisi käydä.

Ihan ensimmäisenä lähtisin ottamaan huomioon, että tuossa on aivan järkyttävä määrä kohteita kolmeen viikkoon. Tokihan reilaamisen idea on siirtyä paljon, mutta liika on liikaa. Tykkään itsekin junista ja rautatieasemista ja käyn niissä aina, vaikka en olisi edes junaan menossa. Silti monissa paikoissa on muutakin nähtävää ja tekemistä.

Samaa mieltä. Varsinkin jos kohteisiin kuuluu paikkoja, joissa ei ole aiemmin käyneet, on hyvä varautua joustavaan aikatauluun, eli voi viipyä jossain paikassa pidempään kuin aluksi oli tarkoitus ja vastaavasti häipyä jostain toisesta paikasta vaikka jo samana päivänä.

Ja mikäli muistan reilipasseista mitään, niin niihin liittyy matkustuspäivien lisäksi maat, joissa voi reilata. Jos tosiaan aiotte matkustaa Kroatiasta Budapestiin, niin sitä en ainakaan reilipassilla maksaisi, vaan ostamalla liput erikseen paikalliselta junayhtiöltä, joka on huomattavasti halvempi kuin Länsi-Euroopassa. Venetsiassa ottaisin lautan Kroatiaan, mutta liput kannattaa varata ajoissa.

Jättäisin kuitenkin Kroatian tuosta kokonaan pois, sillä niin hieno maa ansaitsi oman reissunsa, mutta kukin tehköön reissunsa niin kuin itse haluaa.
 

julle-jr

Jäsen
Elokuussa olisi tarkoitus lähteä muijan kanssa reilaamaan. Mietittiin että paras vaihtoehto meille olisi ehkä 22 päivän lippu johon kuuluu 10 matkustuspäivää. Alustavasti suunnitelmana olisi että lennetään ensin esim Berliiniin ja vasta sieltä aloitettaisiin junailu. Berniilin lisäksi haluttaisiin käydä ainakin Amsterdamissa, Brysselissä, Pariisissa, jossain päin Sveitsiä, Venetsiassa, jossain päin Kroatiassa ja vielä Budapestissä. Budapestistä sitten lennettäisiin varmaan takaisin suomeen. Tarkoitus olisi yöpyä reitkeilymajoissa ja vastaavissa mahdollisimman halvalla. Nyt ottaisinkin mielellään vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon kun lähtee reilaamaan. Saa ehdottaa myös muita kaupunkeja, maita, tai paikkoja, missä kannattaisi käydä.
Itse jättäisin ehkä Berliininkin tuosta paketista pois, senkin takia, että sinne pääsette halvalla esimerkiksi viikonloppureissulle myöhemmin.

Supistaisin tuota ehkä jotenkin niin, että olisin puolet ajasta Belgian, Hollannin ja Pohjois-Ranskan alueella ja toiselle puoliskolle jättäisin Sveitsin ja Pohjois-Italian.

Mielenkiintoisia paikkoja mainittujen lisäksi voisivat olla (en tiedä meneekö kaikkiin juna)

Hollannissa Maastricht (Rotterdam ehkä, en ole käynyt)
Belgiassa Gent
Luxemburg (?)
Ranskassa Reims ja Strasbourg

Sveitsissä erinäiset alppipaikat, ilmeisesti pääsee junallakin melko korkealle (?)
Pohjoisessa Italiassa Genova, Milano, Como, Gardajärven ympäristö,
Verona, kenties vielä Firenzekin.

Minä itse asiassa viihtyisin Pohjois-Italiassa vaikka koko ajankin.

Tosin nyt kun mietin sitä kun itse olin reilaamassa, jotenkin oli aika kova palo siirtyä nopeasti paikasta ja maasta toiseen. Olinkin kyllä silloin 17 v ja levoton.
 

RepoMies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maple Leafs
Kiitoksia näkemyksistä pernaveikko, Radiopää ja julle-jr. Itsekin tullut tuota mietittyä että aika kiireinen tuo reissu olisi kun noin monta kohdetta ja lisäksi vielä tulee varmaan matkan aikana käytyä jossain mitä ei ole tullut suunniteltua ennakkoon. Käytännössä tuo reissuaika olisi aikalailla kuukauden eikä vain tuota 22 päivää. Ainakin ajateltiin hyödyntää lentoja siten että jos ensin lentäisi nyt tuonne Berliiniin, olisi siellä ensin muutaman päivän ja vasta sitten ottaisi tuon reilipassin käyttöön. Lisäksi lopussa voisi vielä jäädä vaikka tuonne unkariin sen 22 päivän jälkeen ja lentää sitten suomeen kun siltä tuntuu. Voi olla kuitenkin että tosiaan tuo Kroatia jätettäisiin vielä pois reitiltä. Sinne olisi mukavampi tehdä kuitenkin joku parin viikon reissu rauhassa joskus.
 

Baldrick

Jäsen
Ota Repomies se huomioon, että ilman helvetinmoista aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan sykkimistä ei paljoa mestoihin pääse päivässä tahi parissa. Suositus noissakin mestoissa olisi se, että ainakin se 3 päivää tutkiskeluun omaan tahtiin ja yksi löhöpäivä. Jos sykkii jatkuvasti nähtävyydestä yms. toiseen ja matkustaa vielä kokoajan maasta toiseen, se ei jaksa enää olla pidemmän päälle kovin kivaa ja aina väsyttää, jolloin helposti antaa itselleen luvan laiskotella ja jättää näkemättä jotain sellaista, jonka kuitenkin olisi halunnut nähdä. 3 päivää minimi per mesta, mutta esim. Budapestissä riittää tekemistä useammallekin, kuten monessa muussakin noista.

2 vinkkiä reissuun:

- Älä mene Budapestissä David Hasselhosteliin. Se on läpihomeessa ja nuoriso ei osaa olla hiljaa, eikä seinät pidä ääntä. Saattaa kyllä olla laittanut jo pillitkin pussiin, kun jotkut tarkastajat kävivät siellä meidän ollessamme homeesta tekemässä selvitystä yli vuosi sitten.

- Berliinillä voit suoraan jättää Alexanderplatzin vain pikaiseen visiittiin, sillä kyse on vain lähinnä toimistorakennuksista. Toki ihan hauska nopeasti käppäillä, mutta käsittääkseni Charlottenbourgissa on paljon komeaa katseltavaa, jos tykkää arkkitehtuurisista iloista tippaakaan. Toki Berliinin alueista löytyy hyvin tietoa netistä. Osta myös Berliinissä metropiletti, sillä Berliinissä on toistaiseksi paras metro missä olen käynyt. Ei liian monimutkainen, mutta pääsee kuitenkin joka paikkaan, sekä oli muistaakseni suht edullinen ja junia tosiaan kulkee sen 2-5 minuutin välein jokasuuntaan (saatan ampua yli, mutta ei koskaan ole tarvinnut kauaa odotella).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onhan Alexanderplatzilla kauppoja, rafloja, olutpaikkoja yms. Riippuu ihan, mitä haluaa. Tv-torni se näkyvin juttu, mutta lähellä on myös Nikolai-viertel. Alexanderplatzin lähellä oli myös yksi olutmyymälä, jonne en tosin itse ehtinyt. Berliinissä ei varsinaisesti ole mitään silmänruokaa siinä suhteessa kuin jossain Wienissä tms. vaan enemmänkin kyse on 1900-luvun historiasta ja elävästä kaupunkikulttuurista.

Itse suosittelen metroreissuja Itä-Berliinin halvoille katuruokamestoille ja vaikkapa Mauerparkin isoa (kirppu)torialuetta sunnuntaisin, jos tykkää hiukan nuhjuisemmasta menosta. Berlin Burger Internationalista mahtavat burgerit masuun.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
USA:n länsirannikon road tripiltä kotiuduttu... matkatarinaa...

Tässä tulee itsekin hyvälle mielelle kun saa lukea, että omasta kokemuksesta on ollut jollekin toiselle hyötyä.

Aikas "viileitä" oli teidän reissun aikana ollut ylimmät lukemat. Omalla parin vuoden takaisella matkalla ennätyslukema oli Ridgecrestissä 120F. Jopa paikallisella tv-kanavallakin suositeltiin kaikkia (sekä turisteja, että paikallisia) pysyttelemään mahdollisimman paljon sisätiloissa päivävalon aikaan. Kuumaa oli, mutta toisaalta... avartavan matkailun suola on juuri siinä, että pääsee kokemaan jotain ihan muuta mihin on kotimaassa tottunut.

Kirjoituksesi antoi minulle parikin hyvää vinkkiä mahdollisia seuraavia länsijenkkilän reissuja ajatellen. Monument Valley on minulle sellainen kohde, joka kuuluu niihin "pakko nähdä" paikkoihin. Majapaikka, mitä käyttää tukikohtana eri nähtävyyksien kiertämiselle on erittäin järkevä vaihtoehto. Myös siirtymä Las Vegasista Death Valleyn kautta Ridgecrestiin kuulosti mielenkiintoiselta. Sen jälkeen vaikkapa hieman pohjoiseen, jotta pääsisi ajamaan Yosemiten läpi ja sieltä sitten Napa-Sonoma seutuville. Aijai, vaihtoehtoja piisaa. Hyvä niin.

Oikeastaan vielä yksi erittäin hyvä vinkki oli tuo pienempien kenttien ja mm. JetBluen hyväksi käyttö. Itse olen tottunut siihen, että lennetään ensin jonnekin LAX/SFO tietämille ja sieltä sitten vuokrataan auto ja ajetaan niin maan perusteellisesti kaikkialle. Enempikin kerkiäisi näkemään kun tekisin noin kuin sinä: yhdellä alueella auto, jolla kiertelet tietyn rundin. Lentäen siirtymä toisaalle ja sieltä sitten oma kierroksensa. Mainiota.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
- Älä mene Budapestissä David Hasselhosteliin. Se on läpihomeessa ja nuoriso ei osaa olla hiljaa, eikä seinät pidä ääntä. Saattaa kyllä olla laittanut jo pillitkin pussiin, kun jotkut tarkastajat kävivät siellä meidän ollessamme homeesta tekemässä selvitystä yli vuosi sitten.

Pikku hiljaa alkaa olla liian vanha hostellielämään, mutta silti niitä vielä käytän eli tämä oli pakko tarkistaa. Paikka porskuttaa hyvin ja uunituoreet arvostelut ovat positiivisia.

Eikös tämä juuri ollut nuorison reilireissu eli pikku home (mistä en huomannut mainintaa) ja vähän isompikin melu vain lisää homman hauskuutta. Joskus hotellihuoneessa telkkaria katsoessa miettii kuinka hyvissä hostellien keittiöbileissä onkaan tullut oltua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Croatiaan piti lähteä kahden viikon päästä lepolomalle. Olin varannut junior suiten merinäköalalla ja nyt tuli Finnmatkoilta ilmoitus että hotelli ei valmistukaan remontista ja meidät dumpattiin toiseen 4 tähden hotelliin, mutta pienimpään 2hh huoneeseen ilman näköaloja (Lue näköala roskakatokselle tms). Hyvitykseksi tarjosivat 119€/hlö. Kyllä ottaa pattiin. Kun varaa kunnon loman all inclusive hotellista joka lapsivapaa ja kallis niin haluan myös että faciliteetit ovat kunnossa.
Toki voisi ottaa koko matkan hinnan palautksena mutta nyt siihen kahden viikon päästä olevaan mahdolliseen ajankohtaan ei ole käytönnössä mitään vastaavaa tarjolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös