Markon vuoro alistaa!

  • 86 043
  • 391

marras

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo hurrikaaniprässihän saatiin aikaan, kun laitettiin kiekkoa kulmiin ja ajettiin vauhdilla päälle. Dufvan aikana jätkät pistivät pitkää päätyyn suunnilleen ylivoimahyökkäyksistäkin. Minun mielestäni tuollainen dump and chase on ihan apukoulutason kiekkoa. Lätkän kanssa pitää uskaltaa pelata ja haastaa myös vastustajan alueella. Tästä syystä tykkään Virtasen filosofiasta huomattavasti enemmän. Ei minulla mitään taklauksia vastaan ole, mutta mielestäni on paljon viihdyttävämpää, että maalipaikka luodaan suoraan vauhdista taitavilla suorituksilla eikä minuutin kulmapainin jälkeen. Parhaat pommit sitä paitsi vedetään keskialueella vastapalloon.

Periaatteessa ymmärrän pointtisi, mutta ei se prässi pelkästään tuota ollut, vaan myös todella syvälle menevää karvausta, jolla estettiin vastustajan avauspelaamista. Itse tarkoitin nimenomaan tuota karvaamista, joka ei vaadi että kiekko on ensin vain heitetty vastustajan päätyyn.
Se, että kiekon kanssa oikeasti pelataan, eikä vain roiskita on hyvä asia. Kyllä tuon karvauksen siihen voisi yhdistää ihan hyvin, tulisi vähän vauhtia ja näyttävyyttä peliin. Esimerkiksi viime talvena U-20 -maajoukkue voitti maailmanmestaruuden juuri sen näköisellä kiekolla mitä minä tykkään katsoa: taitavaa syöttelyä ja pelinrakentelua, vauhdikasta luistelua, karvausta ja taklauksia.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Periaatteessahan tuo JYPin nykyinen karvauspelaaminenkin on eräänlaista taidetta. Kenttätasapaino pysyy, vaikka karvaaja saattaa vaihtua muutaman sekunnin välein kaikkien hyökkääjien kesken. Sillä ei niinkään helposti karvata kiekkoa hyökkäyspäädyssä, mutta toisaalta ollaan valmiimpia riistämään kiekko keskialueella ja omassa päässä. Tottakai sitä kaipaa itsekin taklauksia ja vauhtia ja muuta, mutta olen oppinut tavallaan pitämään siitä, kuinka JYP rytmittää vastustajan hyökkäykseenlähtöjä vastustajan itsensä sijaan. Parhaimmillaan se on hienoa katsottavaa, mutta jos ajoitukset ja yhteispeli kusee, on se aivan naurettavan näköistä sähläämistä, mikä avaa kaistoja useimmiten laitoihin. Pidän kuitenkin lähtökohtaisesti siitä, ettei karvausvastuu ole esimerkiksi laitureilla, vaan periaatteessa koko viisikolla. Faktaa on se, että tuo kenttätasapaino särkyy, jos ylettömästi lähdetään taklaamaan, koska siinä samalla kusee koko hyökkäyskolmikon ajoitukset ja mahdollisesti aiheutetaan vaaratilanne omiin. JOS Virtanen saa sen pysyväisesti toimimaan, uskon sen tuovan menestystä. Se kuitenkin vaatii kurinalaisuutta ja kommunikaatiota kentällä.

Toistaiseksi tämä koutsi on varovaisen positiivisella mielellä, vaikka paljon on erinäisissä tunnekuohuissa tullut paskaa laskettua valmennuksen niskaan. Ehkä tästä vielä hyvä tulee.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Hyvä muistaa sekin että rohkea karvauspelaaminen, jossa pyritään estämään vastustajan avauspeli toistuvasti, on erittäin kuluttavaa. Kahden liigan pelit huomioiden keväällä on sen verran mones peli menossa, että hirvittäähän se ajatella kuinka silloin polttoainetta on tankeissa, mikäli mentäisiin tuolla Dufvan aikaisella karvauksella.

Kuten sanottua, miinuksensa joka pelityylillä ja tässä taklausten puuttuminen, mutta tästä taas toimiessaan löytää erilaisia hienouksia. Marko, pidä suunnitelmasi meidän lätinöistä huolimatta, kunhan keväällä huuhdotaan kultaa molemmissa liigoissa!
 
Suosikkijoukkue
JYP
Periaatteessa ymmärrän pointtisi, mutta ei se prässi pelkästään tuota ollut, vaan myös todella syvälle menevää karvausta, jolla estettiin vastustajan avauspelaamista. Itse tarkoitin nimenomaan tuota karvaamista, joka ei vaadi että kiekko on ensin vain heitetty vastustajan päätyyn.
Se, että kiekon kanssa oikeasti pelataan, eikä vain roiskita on hyvä asia. Kyllä tuon karvauksen siihen voisi yhdistää ihan hyvin, tulisi vähän vauhtia ja näyttävyyttä peliin. Esimerkiksi viime talvena U-20 -maajoukkue voitti maailmanmestaruuden juuri sen näköisellä kiekolla mitä minä tykkään katsoa: taitavaa syöttelyä ja pelinrakentelua, vauhdikasta luistelua, karvausta ja taklauksia.

Karvauksen saa hyvinkin päälle suoran hyökkäyksen jälkeen, mutta vastustajan pakkia on jo vaikeampi kolata plekseihin, kun ei voi kelata tarpeeksi vauhtia. Korkea karvaus on ihan hyvä asia, mutta esimerkiksi Marjamäen (ja Matikaisen) Blues kiekotteli aikanaan playoffeissa melko helposti pois hurrikaaniprässin alta. Toisaalta en tykkää trapistäkään, vaan jonkinlaisesta sekoituksesta: silloin paineistetaan, kun pakki on vaikeuksissa kiekon kanssa. Tämä tilanteen lukeminen se tosin vasta vaikeaa onkin.

En nähnyt U20-joukkueelta kuin välierän ja finaalin. Välierässä Suomi jopa dominoi Kanadaa vastaan, mutta kyllähän tuo finaali oli kaikilta muilta kuin Teräväisen ketjulta pelkkää räiskimistä ja selviytymistaistelua. Muut pelasivat 0-0:aa ja Teräväinen kavereineen ratkaisi pelin. En toivoisi ihan sellaistakaan Jypiä näkeväni.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Laitetaan tämä nyt tähän kun valmennukseen kuitenkin kuuluu. Katselen tässä ISTV:n haastattelua Petri Matikaisesta ja ei voi kuin miettiä että tuollainen valmentaja kun saataisiin JYPiin. Siellä puhutaan ihmisjohtamisesta ja potentiaalin ulosmittaamisen pelaajista, herättelystä ja mentaalisesta valmentamista. Tämä on jopa tärkeämpää kuin pelitaktiikka.

Virtasen heikkous tuntuu olevan pelaajien päänsisäiset asiat ja niiden hoitaminen eli pelaajien motivoiminen ja pelaajan opettaminen kaivamaan joka ilta se paras pelaaja esiin. Matikainen ainakin osaa sen alueen ja sopivasti taitaa olla työtön valmentaja tällä hetkellä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Laitetaan tämä nyt tähän kun valmennukseen kuitenkin kuuluu. Katselen tässä ISTV:n haastattelua Petri Matikaisesta ja ei voi kuin miettiä että tuollainen valmentaja kun saataisiin JYPiin. Siellä puhutaan ihmisjohtamisesta ja potentiaalin ulosmittaamisen pelaajista, herättelystä ja mentaalisesta valmentamista. Tämä on jopa tärkeämpää kuin pelitaktiikka.

Virtasen heikkous tuntuu olevan pelaajien päänsisäiset asiat ja niiden hoitaminen eli pelaajien motivoiminen ja pelaajan opettaminen kaivamaan joka ilta se paras pelaaja esiin. Matikainen ainakin osaa sen alueen ja sopivasti taitaa olla työtön valmentaja tällä hetkellä.

Matikainen ei osannut viimeisimmällä HIFK-pestillä mitään näistä. Rikkoi yksipuolisesti sopimustaan ja lähti meneen setelitukon perässä. Paskansyöjäkin oli lempinimeltään. Huikeaa edistystä Virtasesta.

JYP on pelannut ns.tosipelejä tällä kaudella neljä voittaen niistä kolme ja päätavoite liiga alkaa perjantaina. Harjoituspelitkin ovat olleet ihan onnistuneita. Tappio Kalpalle tuli kokeilujoukkueella. Nyt jäitä hattuun ja katsotaan miten syksy etenee. Kannattaisi löysätä pipoa hieman Virtasen suhteen. Kaikki CHL-voitotkin ovat keränneet enemmän kritiikkiä kuin kehuja.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Matikainen ei osannut viimeisimmällä HIFK-pestillä mitään näistä. Rikkoi yksipuolisesti sopimustaan ja lähti meneen setelitukon perässä. Paskansyöjäkin oli lempinimeltään. Huikeaa edistystä Virtasesta.
Mitä nyt runkosarjassa kolmas sija ja pudotuspeleissä tais olla maalin tappioita jokainen matsi Jokereita vastaan. En muista oliko HIFK:lla tuolloin loukkaantumisia miten mutta toki pudotuspeleissä huonoa tekemistä joukkueelta silloin. Tuo oli sama kausi kun runkosarjan voittaja KalPa tippui Bluesille ollen sarjassa ensin johdossa 3-0. Toki lopulta liigan voitti oikea joukkue Perrinin upealla jatkoerän ratkaisulla Lahdessa.

Kyllä Matikainen paljon teki siis tuolloinkin oikein.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Petu Matikainen olisi varmasti ihan hyvä vaihtoehto JYPin seuraavaksi päävalmentajaksi, mutta ajankohta näille spekulaatioille on vähintäänkin outo. Viime kausi oli Veltsulta sekavaa hakemista, vaikka välillä peli toki kulkikin. Varmaan kaikki täällä ovat sitä mieltä että mies saa nyt näyttää kyntensä oppivuoden jälkeen ja nyt odotetaan että se joukkue pelaisi kuten Veltsu toivoo.

Aikaa ja työrauhaa annetaan jouluun saakka, jolloin voidaan todeta miten meni. Jos samat ongelmat jatkuvat, joulutauolla voidaan sitten vaikka katsella jo uutta miestä ajamaan loppukaudeksi omia kuviotaan sisään, tällöin spekuloidaan paskansyöjillä ja muilla mahdollisilla vaihtoehdoilla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kobe on oikeassa. Näin tulee toimia. Tässä kuviossa pistää eniten silmään se että voitot tulevat joidenkin kriittisimpien mielestä aina Veltsusta huolimatta(loistavia yksilösuorituksia) ja tappiot sekä huonot erät Veltsun takia vaikka kyse on myös tällöin yksilöiden virheistä samoin kuin voiton hetkellä toisinpäin.

Epätasaisuus olkoot JYPin synti pelien sisällä mutta palapelissä on muitakin syyllisiä ja onnistujia kuin Veltsu. Niin nopeasti unohtuvat Ahon vaikeat hetket syksyllä 2011 kuin RD:n puuduttavat pelit hänen vuosinaan. Samat valittajat olivat heti äänessä silloinkin. Monellekohan koutsille palkkaa maksettaisiin tälläkin hetkellä jos sytytyslanka olisi noin lyhyt kuin joidenkin kirjoittajien.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kobe on oikeassa. Näin tulee toimia. Tässä kuviossa pistää eniten silmään se että voitot tulevat joidenkin kriittisimpien mielestä aina Veltsusta huolimatta(loistavia yksilösuorituksia) ja tappiot sekä huonot erät Veltsun takia vaikka kyse on myös tällöin yksilöiden virheistä samoin kuin voiton hetkellä toisinpäin.

Epätasaisuus olkoot JYPin synti pelien sisällä mutta palapelissä on muitakin syyllisiä ja onnistujia kuin Veltsu. Niin nopeasti unohtuvat Ahon vaikeat hetket syksyllä 2011 kuin RD:n puuduttavat pelit hänen vuosinaan. Samat valittajat olivat heti äänessä silloinkin. Monellekohan koutsille palkkaa maksettaisiin tälläkin hetkellä jos sytytyslanka olisi noin lyhyt kuin joidenkin kirjoittajien.

Kun on katsonut jääkiekkoa vuosia, sitä oppii näkemään mitä on harjoiteltu ja sitä oppii lukemaan taktiikkaa. Tälläiselle katsojalle, kannattajalle, näkyy selkeästi tuo yleinen sekavuus mikä JYPin otteita tällä hetkellä riivaa. Kyllä, siellä on tapa pelata mutta ongelmana näkisin sen että siellä ei ole ainoastaan yhtä tapaa vaan tuossa sekametelisopassa on kaksi ellei jopa enemmän tapoja miten joukkue pelaa. Tämä taas sekoittaa pelaajia, koska harvassa on ne pelaajat jotka tietää milloin pelitapa vaihtuu nopeasta hitaaksi tai keskihitaaksi hyökkäykseen lähdöksi.

Lisäksi, olen ottanut esiin mentaalivalmennuksen mikä ei tunnu olevan Virtasen vahvuuksia ja mentaalipuoli on kuitenkin jopa tärkeämpää kuin pelitaktiikka kuten aikaisemmin mainitsinkin.

En minä tietenkään toivo että JYP tai kuka tahansa JYPissä ei menesty vaan päinvastoin toivon että se kultainen tie löytyy taas mutta myönnän olevan hieman skeptinen tällä hetkellä. Olen valmis antamaan aikaa, mutta en joulutaukoon asti. Marraskuun maajoukkuetaukoon mennessä pitää tapahtua parannusta JYPin pelaamisessa. Yritän tässä katsoa tuloksen taakse enkä varsinaisesti tuijota pelkästään tulosta vaikka ne osittain korreloikin toisiaan. Olen tosiaan hieman skeptinen koska Virtasella on ollut jo viime kausi aikaa saada homma toimimaan eikä se ole oikein toiminut ja lisäksi valmennusjohdolla on ollut koko kesä aikaa analysoida mennyttä kautta ja muuttaa valmennusfilosofiaa. Virtanen on julkisesti jo sanonut että muutoksia ei ole tulossa tähän. Se kommentti oli minulle suuri pettymys.

Joka tapauksessa, näkisin mielelläni Matikaisen seuraavana JYPin valmentajana Virtasen jälkeen, tuli valmennuksen vaihto vasta alkavan liigakauden jälkeen tai sen aikana.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
.Olen valmis antamaan aikaa, mutta en joulutaukoon asti. Marraskuun maajoukkuetaukoon mennessä pitää tapahtua parannusta JYPin pelaamisessa.

Peesaan. Kyllä marraskuuhun mennessä oikeasti pitää näkyä eteenpäinmenoa viime kaudesta.
Joukkue on ollut Boycea sekä Mäenpäätä lukuunottamatta kasassa keväästä saakka, loukkaantumisia ei tällä hetkellä ole ja Veltsu on kauden opetellut liigavalmentajan tavoille.
Kun tähän lisää vielä helpommanpuoleisen liigan aloituksen (Lukko, Tappara tai Kärpät vastassa vasta lokakuun ollessa jo pitkällä), en halua kuulla enää tuossa vaiheessa minkäänlaisia eteenpäin-selityksiä jos peli ei näytä voittavalta ja pelaajia kehittävältä.

Matikainen-spekulointien aika ei kuitenkaan ole nyt, aikaisintaan tuolloin.
 

Royal-E

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KeuPa, JJK, HJK +/- HPK
Selvä!

Kausi vielä edes alkanut ja samat kitisijät täällä jo vinkuvat. Yhyy sitä ja Yhyy tätä.
Pakko sanoa, että alkaa suoraan sanottuna v******maan edes tulla tänne Jatkoajan keskustelupalstalle, jossa niin sanotut "tosifanit" kannattavat joukkuettaan...

Kun te niin toivotte, että Virtanen saa lähteä, niin minä puolestani toivon, että teille armolliset ylikannatajat annetaan monoa kannattajan roolista, koska te mitään kannattajia ole: Te olette tyypillisiä suomalaisia urheilujuntteja, jotka kuvittelevat että seuraamalla joukkuetta ja sen otteita vuosikymmeniä saa automaattisen ylijumalakannattaja aseman.

Nyt herätys siellä ja valot päälle!

Eiköhän tämä kausi ollutkin sitten tässä, joten ehkä ensi vuonna uudestaan
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Selvä!

Kausi vielä edes alkanut ja samat kitisijät täällä jo vinkuvat. Yhyy sitä ja Yhyy tätä.
Pakko sanoa, että alkaa suoraan sanottuna v******maan edes tulla tänne Jatkoajan keskustelupalstalle, jossa niin sanotut "tosifanit" kannattavat joukkuettaan...

Miksi sitten tulet tälle keskustelupalstalle? Pysy ihmeessä pois.

Kun te niin toivotte, että Virtanen saa lähteä, niin minä puolestani toivon, että teille armolliset ylikannatajat annetaan monoa kannattajan roolista, koska te mitään kannattajia ole: Te olette tyypillisiä suomalaisia urheilujuntteja, jotka kuvittelevat että seuraamalla joukkuetta ja sen otteita vuosikymmeniä saa automaattisen ylijumalakannattaja aseman.

Kuka monoa antaa? Tynikö kieltää, että ei saa enää kannattaa JYPiä? Yllä kirjoittaneet ovat seuranneet vuosikymmeniä jääkiekkoa. Se antaa heille perspektiiviä arvioida sitä, missä mennään. Ylijumalakannattajia he tuskin kuvittelevat olevansa. Mutta eivät myöskään sokeita faneja.

Olen itsekin sitä mieltä, että joulutauolla viimeistään Virtasen on aika lähteä, jos tuo homma ei rupea kulkemaan. Todennäköisesti jo aikaisemmin, mikäli halli ammottaa tyhjyyttään.

Pienenä hauskana yksityiskohtana mainitsen tähän väliin, että Urheiluruutu ilmoitti eilen JYPin kausikorttimyynnin takellelleen. Syyksi mainittiin taloudellinen taantuma. Noh, ehkä jättivät kohteliaasti tai tietämättään mainitsematta viime kauden surkeat peliesitykset ja seurajohdon ylimielisyyden kannattajia kohtaan..
 

Handyy

Jäsen
Kausi vielä edes alkanut ja samat kitisijät täällä jo vinkuvat. Yhyy sitä ja Yhyy tätä.
Pakko sanoa, että alkaa suoraan sanottuna v******maan edes tulla tänne Jatkoajan keskustelupalstalle, jossa niin sanotut "tosifanit" kannattavat joukkuettaan...
Eipä taas yllätä tällainen ulostulo. Ei minkäänlaista analyysiä itse joukkueesta, pelitavasta tai pelaajista, ei sanallakaan. Ainoastaan vaan käyttäjien haukkumista. Tätähän tämä on ollut viime ajat, toiset perustelevat kantojaan, miksi tällä hetkellä ei näytä ylettömän positiiviselta, johon se toinen osapuoli vastaa solvauksilla. Keskustelu olisi asiallista, jos olisi asiallista pohdintaa molemmilta puolilta. Sitä ei kuitenkaan ole, koska toinen osapuoli ei kykene asialliseen keskusteluun.

Minua vituttavat aivan ylivoimaisesti eniten nämä Royal-E:n tyyppiset "tosifanit", jotka kokevat olevansa muiden kannattajien yläpuolella.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kun te niin toivotte, että Virtanen saa lähteä, niin minä puolestani toivon, että teille armolliset ylikannatajat annetaan monoa kannattajan roolista, koska te mitään kannattajia ole: Te olette tyypillisiä suomalaisia urheilujuntteja, jotka kuvittelevat että seuraamalla joukkuetta ja sen otteita vuosikymmeniä saa automaattisen ylijumalakannattaja aseman.

Ihan samoja fiiliksiä minullakin on, kun kritisoidaan kaikesta JYPiä, toimitusjohtajaa, omistajia, somenäkyvyyttä. Muistettakoon, ettei tuolla liikevaihdolla operoivan osakeyhtiön pyörittäminen onnistu ihan jokaiselta, toisin sanoen jo se, että saadaan liiga/euroliiga pelattua, on vaatinut kymmeniä tuhansia oikein tehtyjä työtunteja, myös toimistolta. Mutta tähän perustuu myös meikäläisen vastine sinun väitteeseen: minä toivon ja jonkin verran odotan JYPin urheilullista menestystä. Minulle on loppupeleissä ihan sama, soiko finaaliottelussa rummut vai huudetaanko hallissa, jos sinne pääsemme. Minulle on ihan sama, muistaako JYP mainita Twitter-tilillään, jos kultaa tulee. Hyvä jos muistaa, hyvä jos huudetaan bassorumpujen yli, mutta ne ovat MINULLE sivuseikkoja urheilullista menestystä haettaessa.

Minä en toivo Virtasen lähtöä, vaan JYPin urheilullista menestystä. Jälkimmäinen voi vaatia ensimmäistä. Se nähdään pian. Jo muutaman pelin jälkeen näemme, mikä on pelillinen meno. Millaista kiekkoa yritämme pelata, ketkä saavat vastuuta ja mikä on ensimmäisen kuukauden tulos sarjataulukossa. Tuloshan ei tule koskaan olemaan pelkkää voittokulkua, emme selviä ilman loukkaantumisia ja tappioitakin tulee. Mikä on Virtasen reagointi näihin vaikeuksiin? Selittely? Kokoonpanot? Pelityylin vaihtelu? Reagointi otteluiden sisällä? Jos nämä osoittavat loka-marraskuussa sitä, että Virtanen on kartalla ja tekee oikeansuuntaisia korjaavia liikkeitä, antaa mennä vaan. Harvoin kesken kauden koutsia vaihtaneet ovat kannua nostelleet keväällä (muistan kyllä Ahon Jykän Palokasta...). Jos ei oikeaa reagointia Virtaselta löydy, marraskuussa on viimeinen hetki hakea menestystä tällä kaudella ja tällä, ikääntyvällä rungolla. Silloin Marko on nähty ja katsotaan, voisiko joku toinen ratkaisu olla parempi. Kaikista tärkein juttu kauden alussa on pelityyli tai pelikirja; mitä se näyttää. Onko se yhtä sekaista huttua kuin viime kaudella vai löytyykö siitä punainen lanka ja sen punaisen langan sotkuihin oikeat selvittelytoimet. Vaikka vaikeuksiakin tulisi, selkeä ja johdonmukainen pelityyli auttaa kestämään niitä. On helpompi korjata nyansseja kuin vaihtaa tyylistä toiseen pelien välillä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Eipä taas yllätä tällainen ulostulo. Ei minkäänlaista analyysiä itse joukkueesta, pelitavasta tai pelaajista, ei sanallakaan. Ainoastaan vaan käyttäjien haukkumista. Tätähän tämä on ollut viime ajat, toiset perustelevat kantojaan, miksi tällä hetkellä ei näytä ylettömän positiiviselta, johon se toinen osapuoli vastaa solvauksilla. Keskustelu olisi asiallista, jos olisi asiallista pohdintaa molemmilta puolilta. Sitä ei kuitenkaan ole, koska toinen osapuoli ei kykene asialliseen keskusteluun.
Onhan se vähän tälläistä ollut viime aikoina, mutta ei onneksi aivan näin musta-valkoista. Onneksi on vielä ihmisiä olemassa jotka kykenevät keskusteluun myös sellaisten kanssa jotka voivat olla asiasta eri mieltä ja pystyvät väittelemään menemättä henkilökohtaisuuksiin. Sekin on jo positiivista että maltetaan lukea viesti kokonaisuudessaan eikä vaan paria lausetta ja siitä vedetään omia johtopäätöksiä.
Minä en toivo Virtasen lähtöä, vaan JYPin urheilullista menestystä. Jälkimmäinen voi vaatia ensimmäistä.
Niin, kuten aikaisemmin sanoin, tuskin täällä kukaan toivoo Virtasen potkuja vaan JYPin urheilullista (ja taloudellista) menestystä. Näkemykseni mukaan moni täällä pyrkii analysoimaan joukkueen nykytilaa ja miten sitä voisi parantaa. Joskus tulee eteen tämä vaihtoehto valmentajan potkuista. Se on monella tapaa ehkä se helpoin ratkaisu vaikka aina vika ei olekaan täysin päävalmentajassa.
 

Schröder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Augsburger Panther, Torpedo Nizhny Novgorod, JYP
Kun te niin toivotte, että Virtanen saa lähteä, niin minä puolestani toivon, että teille armolliset ylikannatajat annetaan monoa kannattajan roolista, koska te mitään kannattajia ole: Te olette tyypillisiä suomalaisia urheilujuntteja, jotka kuvittelevat että seuraamalla joukkuetta ja sen otteita vuosikymmeniä saa automaattisen ylijumalakannattaja aseman.
Moro Kari!


Asiaan, viime kausi oli kuten kaikki tietää pelillistä vuoristorataa ja samoja viitteitä on ollut nyt harjoituskaudella ja CHL:ssä. Pakkohan tuohon on kriittisesti suhtautua, Virtasella on ollut suhkot muuttumaton miehistö ja jos peli on yhä sekaisin, niin päävalmentajan vaihto on perusteltua. Ei Virtasta nyt tarvitse potkia pois, "vasta" marraskuussta tms, jos pelissä ei näy selvää kehitystä. Fakta on se, että JYPin voitaakseen mestaruuden pitää olla valmennuksellisesti ja pelitavallisesti muita edellä, ei JYP pärjää suorassa materiaalivertailussa ja tämä on #tylyfakta
 

Nypsi

Jäsen
Hauskaa, että täällä on ehdotettu Petri Matikaista valmentajaksi. 2011-2012 kauden HIFK oli ainakin nimilistaltaan varmasti yksi kaikkien aikojen kovimmista, Granlundin veljeksien, Peltosen ja Janne Pesosen myötä, mutta siitä huolimatta joukkue tippui heti ensimmäisellä kierroksella voittamatta peliäkään. Pelaajia ulostettiin kesken kauden mm. Ahtola, Hirschovits ja Tuomainen. Noh, ehkä tuo oli sitä hienoa ihmisjohtamista kun sen toteutti Matikainen, eikä Virtanen.
 

Schröder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Augsburger Panther, Torpedo Nizhny Novgorod, JYP
Matikainen saattaisi olla hyvä lisä valmennukseen, muttei todellakaan päävalmentajaksi vaan apukoutsiksi herättelemään jne, tai jos olisi päävalmentaja tarvitsisi Blues vuosien tapaan apuvalmentajaksi erittäin pätevän kaverin, kuten Marjamäki oli. En ole oikein vakuuttunut Matikaisen taktisesta osaamisesta tms, psyykkaajana yms on toki erinomainen.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Koska tämä on Virtasen Markon ketju, kirjoitetaanpa ensin Makrosta ja vasta sitten lopuksi höpötellään offtopicia...

Luin huolestuneena sen aamun Keskarin, piti vielä lukea illalla uudestaan. Makro on tehnyt oikean päätelmän, että RD:n pystysuunnan kiekkoa ei liigassa enää juurikaan pelata. En ehkä ihan noin mustavalkoisesti asiaa ilmaisisi, että ei pelata ollenkaan, mutta huomattavasti vähemmän kuitenkin. Mutta se huolestuttava puoli on se, että Makro ei nyt tunnu ymmärtävän mitä kiekkoa JYP yrittää pelata ja mitä se pelaa. Nyt ei kuulemma puhuta enää reagointikiekosta vaan jostakin muusta, vaikka viime kaudella tuo oli aika usein kerrottu nimitys pelityylille. Minäpä kerron sinulle Makro, että...

JYP pelasi RD:n ja Ahon aikaan peliä, jossa aina ensin katsottiin ylös - pystyttäisiinkö lähtemään nopeasti. Jos oltiin johtoasemassa ja/tai peli sitä muuten kutsui, pystyttiin pelaamaan myös hidas lähtö. Mutta aina ensin ylös. Se määritti sen, miten pakit tulivat vaihdosta (nopeasti omille paikoille jotta syötönkatko ei aiheuta paniikkia) ja se määritti myös sen, miten karvattiin, missä riistoihin pyrittiin, miten taklattiin. Mutta kun jokaisella jäälle hyppäävällä oli ensimmäisenä suuntana nopeasti ylös, oltiin aina valmiina nopeisiin tapahtumiin.

Viime kaudella JYP opetteli ajattelemaan ensisijaisesti tuon hitaan lähdön kautta. Hidas lähtö ja kiekottelu antoi vastustajalle aikaa ryhmittyä, emmekä osanneet missään vaiheessa kiihdyttää vauhtia tuosta hitaasta alusta nopeaksi keskialueen ylitykseksi, vaikka siihenhän hitaallakin hyökkäyksellä pyritään. Pyritään houkuttelemaan vastustaja hitaalla kiekottelulla asemiin, josta nopeasti peli kääntäen päästään nopeasti keskialueen yli ja maalipaikoille. Jossain vaiheessa Makro alkoi puhua siitä, että kyllä meilläkin nopeisiin hyökkäyksiin halutaan ja niinhän tottakai pitäisi tehdä aina kun paikka on. Mutta jos vaikka vaihtotilanteesta olisi auennut paikka nopeaan, emme lähteneet koska joku viisikosta pelasi aina hidasta, pahimmillaan se kiekollinen, jolloin kiekko jäi taatusti odottamaan kaikkien peruuttelua maalin taakse.

Tuo RD-Aho -linjan kiekko oli pelaajiemme selkäytimessä, emolevylle koodattuna. Siihen ajettiin päälle ohjelma, joka mahdollisti myös hitaat lähdöt. Virtasen toimesta emolevylle asennettiin toinen käyttöjärjestelmä, joka kaatuili jatkuvasti. Kaikki muut ohjelmat käyttöjärjestelmän päällä tökkivät, koska tuo käyttöjärjestelmä ei toiminut tällä emolevyllä oikein. Joukkueessa oli liikaa RD:n ja Ahon kiekkokoulun kasvatteja. On ihan sama, mikä on edelleen ykkösprioriteetti (nopea lähtö) jos kakkos- ja kolmosprioriteettia (hitaita ja viivelähtöjä) painotetaan puheissa, harjoituksissa ja peleissä huomattavan paljon enemmän. Todennäköisesti harjoiteltiin hyvin paljon tuon hitaan lähdön kautta, koska se oli uutta ja ihmeellistä. Ja kun hidas lähtö ei toiminut, siitä ei saatu maalipaikkaa, puhuttiin, kerrattiin ja harjoitettiin sitä lisää. Siitä tuli ykkösprioriteetti ja pelillisen tuloksen tiedämme.

Miten tähän kauteen? Muistetaanko harjoittaa myös niitä asioita, joilla maalipaikat luodaan ja pelata hitaita, jos nopeasti ylös ei päästä? Valitettavasti menetimme Louhivaaran, joka oli viimeisiä pelitapaesimerkkejä varakapteenina tuossa joukkueessa. Jonkun pitää nyt näyttää, miten toimitaan. Pystyykö se olemaan sentteri-Perrin, jonka pitää olla kiekossa jo alempana eikä pysty olemaan tarjoamassa syöttöpaikkaa nopealle. Hubacek kenties. No, aika näyttää.

Toinen huolestunut vilkaisu sille, mikä oli Makron vastaus hybridi-pitkään kiekkoon. On kuulemma jutellut Sami Vatasen kanssa, joka on sanonut ettei muuta peliä millään tavalla. Aha. Luottaa asiassa reilun parikymppisen poikkeuslahjoilla pelaavan kaverin sanaan, joka ei ole koskaan kunnostautunut pelikirjan mukaan pelaamisessa vaan nimenomaan sillä, että on saanut pelata omaa peliään, pelikirjasta huolimatta. Niin loistava pelaaja kuin Sami Vatanen onkin, hänellä nyt ei pitäisi tuolla iällä olla vielä taktista silmää ohjeistaa Liigan päävalmentajaa. Jos on, niin tehdäänpä Samista päävalmentaja mikäli ei paikka ylhäältä tälläkään kaudella aukea. Pelaajat ovat - varsinkin huippulahjakkaat "vataset" - itsekkäitä ja ajattelevat peliä omien vahvuuksien kautta. Sami Vataseen tuo hybridikiekko ei ole koskettanut, koska hän on luistimilla nopea eikä joudu paniikkiin jos pitää omaan päähän kilpaa luistella. Ja tuo myös tukee Vatasen silloin tällöin lähteviä puolen kentän avauksia, joita voidaan vielä luistella päädyssä kiinni. Makro hyvä, tuo muuttaa peliä. Se mahdollistaisi JYPin selkäytimeen kirjattujen nopeiden hyökkäysten pelaamisen suuremmalla riskillä, jos meillä olisi oikeita ajoituksia pakki-pakki-laitahyökkääjä -akselilla ja jalkoja laitureilla. Nooo, onhan meillä Poukkula.

Olin viime kaudella huomaavinani, että edeltäjiensä tapaan Makro Virtanen puhui välillä julkisuuteen ihan eri juttuja mitä oikeasti ajatteli. En tiedä miksi; yrittikö olla ovela ja manipuloida mielipiteitä median kautta vai mikä taustalla oli. Toivotaan, että tämä jatkui tässä tämän päivän haastattelussa yllä mainituissa kohdissa.

Hauskaa, että täällä on ehdotettu Petri Matikaista valmentajaksi. 2011-2012 kauden HIFK oli ainakin nimilistaltaan varmasti yksi kaikkien aikojen kovimmista, Granlundin veljeksien, Peltosen ja Janne Pesosen myötä, mutta siitä huolimatta joukkue tippui heti ensimmäisellä kierroksella voittamatta peliäkään. Pelaajia ulostettiin kesken kauden mm. Ahtola, Hirschovits ja Tuomainen. Noh, ehkä tuo oli sitä hienoa ihmisjohtamista kun sen toteutti Matikainen, eikä Virtanen.

Voi hitsi. Enpä muistanutkaan tätä, Petu tosiaan oli sysipaska 2011-2012. Meidän on varmaan sitten lähestyttävä Jalosen Jukkaa. Ai niin, mutta sehän oli sysipaska Ilveksessä 1993-1994. Ketä meille oikein jää? Pitäisi löytää joku, joka ei ole koskaan epäonnistunut, jotta riittäisi meille.. Mistä me sellainen?

Leikki leikkinä. Seurasin hyvin paljon HIFK:ta Petu Matikaisen kaudella ja se oli rimanalitus. Kyseisessä seurassa myös Kojo Jalonen kynsi kaksi vuotta voittaen kolmannella mestaruuden. Se ei siis ole mahdotonta, epäonnistua ja onnistua, vieläpä peräkkäisinä vuosina. Petu on pelaajien valmentaja ja varsin tykätty mies (paitsi nykyään siellä HIFK:ssa). Hän on yksi kovimmista vapailla markkinoilla olevista valmentajista ja kusisin hunajaa, jos tulisi meille. Mutta nyt mennään Makrolla ja annetaan täysi tuki, ellei otteet kentällä muuta osoita.
 

Ritola#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Selvä!

Kausi vielä edes alkanut ja samat kitisijät täällä jo vinkuvat. Yhyy sitä ja Yhyy tätä.
Pakko sanoa, että alkaa suoraan sanottuna v******maan edes tulla tänne Jatkoajan keskustelupalstalle, jossa niin sanotut "tosifanit" kannattavat joukkuettaan...

Kun te niin toivotte, että Virtanen saa lähteä, niin minä puolestani toivon, että teille armolliset ylikannatajat annetaan monoa kannattajan roolista, koska te mitään kannattajia ole: Te olette tyypillisiä suomalaisia urheilujuntteja, jotka kuvittelevat että seuraamalla joukkuetta ja sen otteita vuosikymmeniä saa automaattisen ylijumalakannattaja aseman.

Nyt herätys siellä ja valot päälle!

Eiköhän tämä kausi ollutkin sitten tässä, joten ehkä ensi vuonna uudestaan
Enemmän täällä ollaan huolissaan KalPan tiestä. Meille on tullut viime vuosina menestystä. Tällä valmetajalla se karttaa ja kaukaa.
Onko meidän pakko ajaa tahallaan JYP alas, sekö on tosifaniutta?

edit. toivottavasti olen väärässä, mutta onko meillä TOP3 vai FLOP3 valmentaja?
 
Viimeksi muokattu:

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Minua on yksi asia mietityttänyt tässä Markon pelitapakeississä. Eikä välttämättä yksikään mutta tämän haluan tuoda esille. Eli onko pelitapaan tuodut muutokset alettu ajamaan sisään myös Akatemiassa viime kaudella? Mielestäni olisi elintärkeää että Ahvenjärvi ja Virtanen näkee peliä samanlailla ja molemmissa joukkueissa pelitapa on standartoitu. Nyt kun runko alkaa muodostua Akatemia-koulun käyneistä hiljalleen, ilmeisesti kaikille tämä Virtasen pelitapa on opettelua, koska olen ollut siinä ymmärryksessä että Ahvenjärvi on peluuttanut samanlaista kiekkoa kuin Aho. Näin tulevaisuutta ajatellen siis tärkeää että nyt ainakin alettaisiin menemään samalla sapluunalla Liigassa ja Mestiksessä, samanlailla reagoiden vastustajan ja pelitilanteen mukaan. Helpottaa aika lailla uuden kaverin ajamista sisään. Toisaalta ihmettelen jos ei näin todella ole tehty.

Mutta kuten aiemmin olen todennut, epäilen Virtasen suurimman puutteen olevan pelaajien lataaminen, motivointi. Elämme mielenkiintoisia aikoja. Kiekkoillassa Virtanen sanoi johonkin väliin että "oppivuosi on joka vuosi" mutta ehkä tarkoitti jatkuvan oppimisen mallia, eikä sitä mitä pelkäämme...
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Matikainen ei osannut viimeisimmällä HIFK-pestillä mitään näistä. Rikkoi yksipuolisesti sopimustaan ja lähti meneen setelitukon perässä. Paskansyöjäkin oli lempinimeltään. Huikeaa edistystä Virtasesta.

Otan tälle kaudelle tiukemman linjan tällaisten paskapuheiden suhteen. Sinä voit opelix onanoida Marko Virtasesta niin paljon kuin haluat, mutta makrosta ja Petusta ei puhuta samana päivänä. Tähän riittää kun katsoo mitä toinen on saavuttanut ja mitä ei. Jo itsessään jonkun vuoden takaisen Bluesin paskalauman vieminen mitalipeleihin pariin kertaan kertoo oleellisen. Marko Virtanen ei kyennyt viemään JYPiä edes mitalipeleihin vaikka materiaali oli luokkaa mitalisti.

JYP on pelannut ns.tosipelejä tällä kaudella neljä voittaen niistä kolme ja päätavoite liiga alkaa perjantaina. Harjoituspelitkin ovat olleet ihan onnistuneita. Tappio Kalpalle tuli kokeilujoukkueella. Nyt jäitä hattuun ja katsotaan miten syksy etenee. Kannattaisi löysätä pipoa hieman Virtasen suhteen. Kaikki CHL-voitotkin ovat keränneet enemmän kritiikkiä kuin kehuja.

Kannattaa katsoa niitä pelejä. Ymmärrän kyllä että tynipoikana harmittaa kun kritisoidaan, mutta niin se vain menee kun faktat puhuvat puolestaan. Peli-identiteetti oli hukassa koko viime kauden, nyt pre-seasonin ja vielä sarja-avauksessa. Tynin sylilapset voisivat muutenkin tulla edes yhden kerran perustelemaan miksi nyky-JYP on hyvä juttu. Ainoat perustelut ovat esimerkiksi viime kautta kohtaan olleet "nokun 2009, 2012 ja ET". Liittyykin aivan helvetisti JYPin liigasuorituksiin Marko Virtasen alaisuudessa.

Vuodatukseni päätän kolminkertaiseen huudahdukseen "heja kimjong-tyni, heja kimjong-makro, heja kimjongseppis".
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Minä taas ottaisin vähän sovittelevamman linjan. Virtasella on nyt kauden alku aikaa näyttää, tuleeko tästä vielä jotakin. Uutta viime kautta en haluaisi näkeväni - vaikka runkosarjasijoitus oli loppujen lopuksi hyvä, mielestäni peli oli juuri sen verran sekavaa aina päivästä riippuen, että jäätyminen (toki huonoa tuuriakin oli) viimeisessä SaiPa-matsissa viimeisen puolentoista erän aikana oli aika kuvaava koko kauden perspektiivissä. Mitä tahansa saattoi tapahtua, hyvän ja jopa erinomaisen ottelun jälkeen saattoi tulla karmiva rimanalitus.

Tärkeintä olisi mielestäni se, että reagoidaan oikeaan aikaan - ei liian myöhään. Hetkeä on mahdotonta sanoa. Jos keikutaan ennen joulutaukoa kuuden joukossa, olen kohtuullisen tyytyväinen. Olettaen myös, että pelistä on löydettävissä jonkinlainen johtolanka. Mikä se nyt ikinä onkaan. Pelit voitetaan samalla pelitavalla kuin hävitään: kaikkia pelejä ei aina voi voittaa. Tietysti pientä viilaamista vastustajasta riippuen tulee tehdä, mutta edes jokin pelillinen identiteetti tulisi muodostaa ja säilyttää se.

Jos tähän ei Marko Virtanen pysty, alkaisin katsomaan muualta uutta valmentajaa. Olettaen, että kyseessä ei ole "välikausi", ja lisäksi, että siihen on taloudellisesti varaa. Menestys luo menestystä, ja häviöt tappioita.
 

Tempestas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yleiseen otteluseurantaketjuun tuli jo avauduttuakin, mutta sivustohan toimii yhtä hyvin kuin JYPin ykkösylivoima tänään. Pahaa tekee katsoa tuota JYPin peliä tällä hetkellä, jatkumo on selkeä viime kaudelta ja positiivisimmatkin haihattelijat heräävät varmaan jossain vaiheessa, jos sama meno jatkuu.. Itse olen puhtaasti sitä mieltä, että jos mahdollisuus olisi niin jääkiekon uudestaan keksinyt reagointi-Virtanen (joka ei kuitenkaan ole eläessään ottanut oikeaan paikkaan esimerkiksi aikalisää, kuten ei tänäänkään) pitäisi heittää ajoissa penkin takaa pois, koska toista vastaavaa kautta ei ole varaa ottaa urheilullisesti (yleisö) eikä taloudellisesti (näen siis tämän hetkisen tilanteen kovempana riskinä kuin Virtasen ulostamisen hinta).

Matikainen tai Jalonen tilalle tuomaan jotain henkeä tuohon kurittomaan neppailulaumaan. Epärealistista, mutta ei mahdotonta. Maalipaikkojahan siellä oli tänään kummassakin päässä, toisella oli leveyttä niissä paikoissa ja toisella ei edes kärkeä. Siitä ei voi toki pelkästään valmentajaa syyttää, pelaajien on syytä katsoa peiliin varsinkin tuo kärkiosasto, mutta jonkunhan tuo porukka on saatava syttymään. Koko joukkuetta ei voi vaihtaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös