Marko Sjöblom – Ilves Hockey Oy:n pääomistaja

  • 74 263
  • 193

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Antaisitko joitain esimerkkejä mainoksista, jotka realisoituvat tuota mainosta paremmin, kun kerta tuo ei mielestäsi tule toimimaan.

En ole ottanut tuohon kantaa mitenkään. Kysyn että miten tuo realisoituu? Mitä konkreettista tuolla saavutetaan? Miten se näkyy kassassa? Mitkä ovat sen hyödyt?

Älä leiki Toejoen Veikkoa ja heitä kysymystä kysymykseen kun sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tilanne on kuitenkin se, että Tampereella ei kovin paljoa kävijöitä hallissa näy jos joukkue häviää

Mieto OT, mutta esim. viime kaudella Ilveksen matseissa kävi se ~5000 ihmistä, joka riitti kuudenteen sijaan yleisökeskiarvon osalta. Sama myös 2011-2012. Ei tuo nyt esityksiin ja sijoituksiin nähden ihan kuraa ole.

Sinällään olen samaa mieltä, että reaalihyöty näistä "hauskoista" mainoksista voi olla aikalailla +-0, mutta tekemätöntä ei saa tekemättömäksi, kuten eräs maailmanmestari sen lohkaisi. Lisäksi vaikka kaikkea doncherrymäistä arvostustuubaa inhoankin, niin onhan tuo vähän väsynyttä ja kyseenalaista kajota toisen joukkueen logoon. Tässähän sitten lopulta mitataan itse kunkin huumorintajun rajat, kun ilveksellä on propelihattu päässä, ritarilla kukko huulessa (toki jollain hassuttelukuvalla peitettynä), lukko tiirikoitu auki, kärppä nahkana roikkumassa ja niin edelleen. Noh, kukin tyylillään.

Edit: esim. se "tervetuloa Tuukka"-mainos toi varmasti ihmisiä halliin, vaikka hippasen kyseenalainen olikin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
On ollut kyllä hupaisa päivä. Täytyy nyt toivoa, että Tappara nappaa tästä kopin, ja pistää takaisin yhtä hauskalla mainoksella omaan kotipeliinsä Ilvestä vastaan.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole ottanut tuohon kantaa mitenkään. Kysyn että miten tuo realisoituu? Mitä konkreettista tuolla saavutetaan? Miten se näkyy kassassa? Mitkä ovat sen hyödyt?

Älä leiki Toejoen Veikkoa ja heitä kysymystä kysymykseen kun sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Millä tavalla mainos yleensä näkyy? Miten näet että Citymarketin kahvimainos realisoituu ja miten näkyy kassassa? Mitkä ovat sen hyödyt? En tiedä mitkä ne on mutta voisin kuvitella että tässä on jotain samaa.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On ollut kyllä hupaisa päivä. Täytyy nyt toivoa, että Tappara nappaa tästä kopin, ja pistää takaisin yhtä hauskalla mainoksella omaan kotipeliinsä Ilvestä vastaan.

Olisiko yhtä hyvä, jos laittaisi esim. Ilveksen löysään hirteen. Se on ehkä vähän liian raju. Alistettu kissa voisi toimia...
 
Viimeksi muokattu:

Epsilon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahti vs. Everybody
En ole ottanut tuohon kantaa mitenkään. Kysyn että miten tuo realisoituu? Mitä konkreettista tuolla saavutetaan? Miten se näkyy kassassa? Mitkä ovat sen hyödyt?
Jos (ja kun) tuon mainonnan tarkoituksena oli saada median huomio Ilvekseen, niin silloin siinä onnistuttiin loistavasti.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Jos (ja kun) tuon mainonnan tarkoituksena oli saada median huomio Ilvekseen, niin silloin siinä onnistuttiin loistavasti.

Nyt jumalauta. Kyllä mä tuon tajuan. Se on jo käynyt ilmi. Mutta miten se median hyöty realisoidaan?

Sitä nyt kaipaisin tietooni. Mikä oli tarve?
 
En ole ottanut tuohon kantaa mitenkään. Kysyn että miten tuo realisoituu? Mitä konkreettista tuolla saavutetaan? Miten se näkyy kassassa? Mitkä ovat sen hyödyt?

Voisi kuvitella, että joku sponsorirahoista päättävä kaveri katsoo notta onpas Ilvestä framilla ja päättää pistää siihen rahaa jonkin muun puolesta. Saattaa joku jopa hörähtää, että tuohan oli hyvä, pitääpä sponssata ainakin sen verran, että saavat sakottaa lisempi.

Minä tykkään tuollaisista mainoksista, joskin ymmärrän hyvin SM-liigan kannan näihin. Kuitenkin hyvä, että laittoivat. Vaikka joidenkin mielestä olikin mautonta ja "Ilves nolaa itsensä", niin olen itsekin aika mauton kaveri :)
 

hörppää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitä nyt kaipaisin tietooni. Mikä oli tarve?

No ainakin tällä saatiin omien fanien huomio. Tässä on kynnetty jo niin kauan, että varmasti osa omistakin on lopettanut/vähentänyt seuraamista. Nyt saatiin viimeistään tieto "nukkuvien" fanienkin korviin omistajan muutoksesta ja muutoksesta ylipäänsä. Ja tätä kautta sitä rahhoo voi lipputuloina kassaan ilmestyä. Puhumattakaan Ilveshenkisistä yritykstä.

Sitähän sä kysyit.

Ps. Lopetahan se jankkaaminen jo.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
No ainakin tällä saatiin omien fanien huomio. Tässä on kynnetty jo niin kauan, että varmasti osa omistakin on lopettanut/vähentänyt seuraamista. Nyt saatiin viimeistään tieto "nukkuvien" fanienkin korviin omistajan muutoksesta ja muutoksesta ylipäänsä. Ja tätä kautta sitä rahhoo voi lipputuloina kassaan ilmestyä. Puhumattakaan Ilveshenkisistä yritykstä.

Sitähän sä kysyit.

Ps. Lopetahan se jankkaaminen jo.

Tulihan se sieltä. En oikeasti tiennyt että Ilveksen kannattajat ovat jossain talviunilla ja niitä pitää herätellä mainostamalla Lahdessa, Jyväskylässä ja Helsingissä. Mutta jos näin niin onnea, olette heränneet.
 

hörppää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tulihan se sieltä. En oikeasti tiennyt että Ilveksen kannattajat ovat jossain talviunilla ja niitä pitää herätellä mainostamalla Lahdessa, Jyväskylässä ja Helsingissä. Mutta jos näin niin onnea, olette heränneet.

No sä voit mielessä funtsia, että kumpi on parempi mainos. Sellanen jonka kaikki näkee ja josta puhutaan vähän perkeleesti vai se mitä kukaan ei näe eikä ketään kiinnosta? Tarvisko sun hiukan kurkistaa myöskin sen laatikon ulkopuolelle.
Tää ainakin onnistui täydellisesti. huikeeta duunia markkinointiosastolta.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kyse on uskoakseni myös uuden imagon rakentamisesta: Ilves uskaltaa haastaa, sohia, tökkiä ja ravistella. Ennen kaikkea Ilves haluaa olla ja tulee olemaan esillä. Sanoma yhteistyökumppanikenttään on selvä: jos haluat osasi julkisuudesta ja kasvavasta pöhinästä, tule mukaan.

Tämän tulee näkyä myös jäällä. On jonkin verran noloa jos asenne on tuo ja kentällä tulee turpaan jatkuvalla syötöllä.

JA ettei ymmärretä väärin, itse toivon säälipaikkaa ensi kauden tulokseksi. Se olisi mielestäni hyvin
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Tempaus oli tökerösti toteutettu, ei kahta sanaa. Ei ole tosin tainnut kukaan muuta väittääkään?

Tulee mieleen Tammisen Sport. Kaikki keinot oli sallittuja, suurin osa myötähäpeää aiheuttavia, mutta homma toimi. Kaupungissa järkyttävä buumi, hallilla mallia +500 henkeä / ottelu keskiyleisömäärälisäystä ja seurasta ja sen edesottamuksista puhuttiin ympäriä suomenmaata.

Eli, sama tilanne ja varmasti Ilves hyötyy tästä. Ja aina näkyvyys näkymättömyyden voittaa.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Jos (ja kun) tuon mainonnan tarkoituksena oli saada median huomio Ilvekseen, niin silloin siinä onnistuttiin loistavasti.

Mutta ongelma onkin se, ettei median huomiota pitänyt hakea. Media on seurannut Ilvestä tiiviisti viimeisen vuoden seuran vaikeuksien ja sekavan tilan takia. Ja siksi myös viime aikojen positiiviset uutiset (uusi tj, Corson hankinta) ovat saaneet hyvän palstatilan ja luoneet imagoa tekemisen meiningistä pitkän sähläilyn jälkeen.

En näe, että saavutetaan mitään hyötyä tällaisilla mainoksilla, jotka pikemminkin vahvistavat tuota vanhaa sähläilyimagoa kuin luovat kuvaa osaavasta organisaatiosta.

Mieto OT, mutta esim. viime kaudella Ilveksen matseissa kävi se ~5000 ihmistä, joka riitti kuudenteen sijaan yleisökeskiarvon osalta. Sama myös 2011-2012. Ei tuo nyt esityksiin ja sijoituksiin nähden ihan kuraa ole.

Tampere on Suomen toiseksi suurin kaupunki, Ilves Tampereen suosituin kiekkojoukkue ja Ilves taitaa vielä olla koko SM-liigan hövelein vapaa- ja juniorilippujen jakaja.

Ei tämä ihan sattumaa ole: View image: keskihinnat (linkin takana seurojen budjetoimat yksittäisten lippujen hinnat eri kausille)
 

George Parros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks 06-07
Tulee mieleen Tammisen Sport. Kaikki keinot oli sallittuja, suurin osa myötähäpeää aiheuttavia, mutta homma toimi. Kaupungissa järkyttävä buumi, hallilla mallia +500 henkeä / ottelu keskiyleisömäärälisäystä ja seurasta ja sen edesottamuksista puhuttiin ympäriä suomenmaata.

Niin ja kaikesta tästä huolimatta (vai peräti tästä johtuen) seura teki tuolloin taloudellista TAPPIOTA. Tuota laskuahan Sport on jo maksanut monta vuotta säästökuureineen.

Näkyvyyden ja esillä olemisen perimmäisen tarkoituksen on kuitenkin tuoda edes välillisesti lisää rahaa sisään, joten Ilveksen ei kannattaisi paljoa Sportia apinoida tällä saralla.
 

Bronco

Jäsen
Itse olen tosikko enkä pidä vieläkään kummastakaan mainoksesta, vaikka ne ovat nostaneetkin Ilveksen päivän kuumimmaksi puheenaiheeksi suomalaisissa kiekkopiireissä. Ja niiden ulkopuolellakin.

Mikäli en kannattaisi Ilvestä, olisin luultavasti naureskellut ainakin Jokereihin liittyvän kampanjan irrationalisuudelle sekä amatöörimäiselle toteutukselle. Samaan tyyliin kuin olen kokenut vahingoniloista myötähäpeää näistä KalPan kilpisoturifilmatisoinneista ynnä muista larppauksista. Nyt päällimmäisin tunne on vitutus.

Diggaan kyllä absurdeista, rajoja rikkovista ideoista viihteessä. Esimerkiksi musiikin saralla viihdyttävimpiä (ei parhaita) hahmoja ovat ne arvaamattomat pajapäät, joiden överiksi vedettyjä tempauksia ei osaa ikinä odottaa ennakkoon. Nyt kun saman tekee itselleni tärkeä seura, joka on aikoinaan tunnettu arvokkuudestaan, homma ei vaan toimi. Ilves on mulle jotain muuta kuin pajapää.

Jotain on pahasti vialla, jos tyylikkyys jää yhä enemmän huomiohuoraamisen ja tietynlaisen trollaamisen jalkoihin lätkämarkkinoinnissa. Yhä enemmän ilmestyy juntteja, ilmeisesti tahallaan huonosti tehtyjä mainoksia eri liigaseuroilta. Itse haluaisin nähdä mieluummin vaikkapa jenkkityylistä "suuren maailman" apinointiakin ennemmin kuin Tappara-pippeleitä, lohikäärmeitä, meteoriitteja yms huonosti toteutettua visuaalia.

Esimerkiksi tämä Open Ice -mainoskuva putoaa mulle ylivoimaisesti paremmin. Jos vittuillaan jollekin tai yritetään olla hauskoja, niin toivoisin silloin nokkelaa toteutusta ja/tai nopeaa reagointia ajankohtaiseen aiheeseen jos sellainen on tarjolla ("Tervetuloa Stadiin Tuukka" jne).

Toivottavasti Ilves hyötyy näistä tämän(kin) päivän tempauksista rahallisesti merkittävästi. Ennen kaikkea on tullut aika näyttää, että seura saadaan nyt jaloilleen niin kaukaloissa kuin sen ulkopuolellakin. Viime vuosien perusteella on muodostunut mielikuva hieman säälittävästä kerjääjästä, joka floppaa kentällä ja sosiaalista mediaa hoitaa joku Petri Nygårdin nettikäyttäytymistä imitoiva nuori hätähousu. Kuinka kauan fanit ostelee laitamainoksia, mukiloituja t-paitoja yms rahastustärppejä, jos urheilullinen menestys ei vieläkään kohene saati seuran talous parane?

Ilves tulee aina olemaan ainoa urheiluseura millä on mulle jotain merkitystä eikä imagon muuttuminen perinteikkäästä taitokiekosta noloksi puuhasteluksi sitä muuta. Mutta tunnesiteen vahvuuteen tämä meininki alkaa vaikuttaa päivä päivältä enemmän.
 

hermoraunio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se, että päästään esille ja noustaan puheisiin, on itseisarvo. Se riittää. Näkyvyys luo aina kiinnostusta, ja kiinnostavaa on helpompi myydä kuin ei-kiinnostavaa. Nämä ovat ihan perustotuuksia markkinoinnissa. Tärkeintä on se, että sinut huomataan.

Kaipa tällekin Amerikan ihmemaasta rantautuneelle mantralle jotkin reunaehdot on? Tarkoitan, että kun tällainen mainonta yleistyy, on yhä vaikeampaa erottua joukosta, ja tarvitaan jotain rankempaa ja niin edelleen. Siinä vaiheessa kun Tapparan markkinointiväki iskee takaisin ja mainostaa paikallispeliä vetäisemällä pohjaksi vanhan kunnon goatsen, photoshoppaa ilveksen kurkkaamaan "luolan" suulta ja alle tekstiksi jotain tyyliin "lauantaina vastassa Ilves, jos vain uskaltautuu ulos kolostaan", on kai turvallista sanoa, että saavutettu näkyvyys ei enää riitä kattamaan kaikkea muuta saavutettua. No hieman yliampuvaa kyllä, mutta olen varma että se raja jossain on ja vaikka Ilves ei tänään ollut varmasti lähelläkään sitä, joku sitä vielä tulee etsimään jos tämä menestysreseptiksi osoittautuu.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Näkyvyyden ja esillä olemisen perimmäisen tarkoituksen on kuitenkin tuoda edes välillisesti lisää rahaa sisään, joten Ilveksen ei kannattaisi paljoa Sportia apinoida tällä saralla.

Arvasin, että joku sekoittaa heti kaksi eri asiaa, kun kommentoijana toimii Sportin fani. En puhunut nyt sanallakaan Tammisen pelaajasähläyksistä, vaan seuran julkituomisesta mediaan tavalla ja toisella.

Se, että Sport teki turskaa tuolla kaudella on tosi, mutta jotenkin tuntuu, että Ilves on juuri apinoinut tuon ajan Sportia, kun seuraa, miten helvetisti Ilves on turskaa tehnyt.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kaipa tällekin Amerikan ihmemaasta rantautuneelle mantralle jotkin reunaehdot on?

Totta kai on, mutta kumpi ehti ensin? Aivan. Markkinoinnin on kehityttävä ja muunneltavuutta täytyy löytyä. Se ei ole mikään lineaarinen "aina räväkämpää, tyhmempää, törkeämpää", vaan ideana on, että tuodaan uutta. Nyt se uusi oli tökeröhkö Jokerit mainos, ja pikkukalle porkkanapöksymainos.



Toteutuksen laatua ei voi kehua, mutta vaikutus oli kuin oppikirjasta.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ipan KHL-mainokset muuten pyörivät edelleen kauppakeskusten skriineillä. Ainakin Espoon Sellossa bongattu.
 

Kiikarit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Boston Bruins
Ensimmäistä kertaa vuosikausiin Ilveksen toimistolta näytettiin jonkinlaisia ballseja, ja kaikki tuntuvat näkevän vain porkkanan. Ei ehkä onnistunein mainoskampanja mutta sai se mut hihittelemään silti. Luulen että tulen pitämään tästä Sjöblomista.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Osallistu sakkokassaan! | ILVES.COM

Siinä on sitten ilmeisesti mainos Ilves-Sibir peliin. Onko nyt tarpeeksi korrektia?

Loistavaa! Vaikkakin itsellä jäänee se peli väliin niin eiköhän sitä sakkokassaan voi silti osallistua. Tänään muuten kummasti saanut seuraa hallille, kun tuollainen 4-5 tuttua on tulossa peliä katsoon, osa heräs vasta mainoskohusta - tuskin mainoksia olisivat muuten huomanneetkaan tai pelistä olleet tietoisia. Siinä mielessä mainos tai lähinnä kohu toimi hienosti myös tulojen tuojana, vaikka obi-wan tätä kovasti epäilikin. Ja tuostakin joukosta puolet on tapparalaisia, joten hienosti hekin heräsivät kesäunestaan.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tampereella on vahva perinne vastakkainasettelulle ja siihen kuuluu erinäinen kuittailukin. Sitä mää en vaan ymmärrä, miten siihen kuuluu yläastetasoinen alapäähuumori keskellä Keskustoria. Ajattelin ensin, että joku mainostuksesta vastaava on vetänyt vain totaalisen vihkoon ja tehnyt viimeiset mainoksensa Ilveksen palveluksessa, mutta taustalta löytyikin itse pikavippimies - sopii tietysti kuvaan. Ilves - roskalehtien uusi suosikki?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös