Marjamäelle kenkää!

  • 577 099
  • 3 859

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Mielellään kaikkien, mutta etenkin kohtien 1,2 ja 3 olisi syytä täyttyä, että voitaisiin sanoa Laten potkujen olleen oikea päätös.

Jos Late olisi jatkanut, niin kohdat 1-2 olisivat hyvinkin voineet täyttyä, mutta kolmoskohta ei. Ensi kauden joukkueeseen ei olisi ollut tunkua Marjamäen jatkaessa. Kyllä Marjamäen potkut olivat oikea päätös, vaikka ottaisimme turpaan seuraavat 10 peliä. Pelitavallisesti aivan hirveältä takamatkalta Kärpät lähtee jatkamaan kautta, enkä usko kenenkään valmentajan pystyvän pelastamaan tätä kautta, enkä sitä odotakaan. Tässä yritetään nyt rakentaa valoisampaa tulevaisuutta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ensi kauden joukkueeseen ei olisi ollut tunkua Marjamäen jatkaessa. Kyllä Marjamäen potkut olivat oikea päätös, vaikka ottaisimme turpaan seuraavat 10 peliä. Pelitavallisesti aivan hirveältä takamatkalta Kärpät lähtee jatkamaan kautta, enkä usko kenenkään valmentajan pystyvän pelastamaan tätä kautta, enkä sitä odotakaan. Tässä yritetään nyt rakentaa valoisampaa tulevaisuutta.
Kerrankin jaamme ainakin osittain samoja näkemyksiä. Uskon samoin kuin sinä, että ensi kauden joukkueen rakennus kävi liian vaikeaksi Marjamäen vuoksi. Luulen, että se on ollut yksi iso syy potkuihin.

Samaa mieltä olen myös siitä, että takamatka on tälle kaudelle uudelle valmentajalle aivan hirveä. Minusta haaste ei kuitenkaan ole niin suuri pelitavallisesti kuin henkisesti. Tuon joukkueen kollektiivinen itseluottamus on romahtanut. Siinä on se suurin ja ensisijainen työmaa.

Täysin samaa mieltä olen siitä, että nämä potkut avaavat mahdollisuuden valoisamman tulevaisuuden rakentamiseen pitkässä juoksussa.

Ainoa asia, jossa olen täysin eri mieltä on tämä kausi. Minulla palaa vielä liekki myös tämän kauden suhteen. Onhan kyse urheilusta!
 

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Ainoa asia, jossa olen täysin eri mieltä on tämä kausi. Minulla palaa vielä liekki myös tämän kauden suhteen. Onhan kyse urheilusta!

Läski leidi ei ole vielä laulanut, mutta ääntä on jo alettu aukaisemaan. Kyllähän viime pelin lopussa nähtiin yksi suurimpia syitä Kärppien heikkoon suorittamiseen; passiivinen PAPP. Sitä on nyt harjoiteltu 1,5 vuotta ja siitä poisoppiminen tulee olemaan hankalaa.

Siinä olet kyllä oikeassa, ettei tämä kausi ole menetetty. Näen itsekin joukkueessa potentiaalia, nyt se pitäisi vain kaivaa esille. Vaikeaa se tulee olemaan, muttei mahdotonta.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Minulla palaa vielä liekki myös tämän kauden suhteen. Onhan kyse urheilusta!
Kyllä tässä ehdottomasti on vielä saumaa tämän kauden suhteen. Kärpät on paikka paikoin esittänyt ihan hyviäkin otteita, mutta varsinkin omassa päässä on ollut koko kauden todella isoja haasteita. Hyökkäyssuuntaan peli on näyttänyt mielestäni paljon valmiimmalta (mutta toki se on ollut tehotonta).

Tässä on nyt vielä 29 peliä runkosarjaa jäljellä. Tuohon jos tulisi nyt noin 5-10 (max!) pelin sisään joku tekijämies ruoriin ja ottaisi homman näppeihin, niin mielestäni Kärpistä voisi tulla vielä musta hevonen keväälle. En näkisi mitalipelejä mitenkään mahdottomana. Pienestä se voi olla kiinni, että peli lähtee kulkemaan. Muutama perusasia kuntoon niin positiivinen dominoefekti voi alkaa vyöryä. Jos asioita tehdään väärin (kuten nyt selvästi tehdään), niin kiekkoa saa kaivaa koko ajan omasta maalista ja dominot vyöryy väärään suuntaan.

Jos itse saisin päättää, niin organisoisin tuon puolustuksen uudestaan siten, että se pelaisi aktiivisemmin ja nopeammin mies miestä vastaan. Eikä jää johonkin miettivään välitilaan, puolipotkua jälkeen, puolustamaan näennäisesti (miestä tai aluetta), jolloin vastustajalle jää aikaa operoida. Tätä passiivisuuttahan tässä on nyt muutama vuosi nähty huonolla menestyksellä.

Toki aktiivinen puolustaminen vaatii energiaa ja uhrautumista (=lue kärppäsydäntä) ihan eri tavalla kuin nyt on nähty. Eli valmennuksen pitää pystyä myymään tämä joukkueelle. Marjamäki ei mielestäni siihen pystynyt. Uuden valmentajan pitää siis pystyä johtamaan joukkoja edestä. Jos puolustus saataisiin kuntoon niin avaus- ja hyökkäyspelaaminen helpottuisi sitä kautta huomattavasti ja uskon, että sinnekin saataisiin heti enemmän tehoja.

Kuten jo totesin, niin kautta ei ole mielestäni missään nimessä vielä menetetty. Se vaatisi vain nyt oikeita liikkuja ja Myllykoski on tässä todella isossa roolissa. Periaatteessa pelillinen muutos voisi olla mahdollista Mäntymaankin johdolla, mikäli ymmärtää tehdä oikeita liikkuja. No, suht nopeasti se alkaa tässä selvitä, että mihin suuntaan peli alkaa kehittyä.
 

Old referee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, tuomarit
Minusta taas ongelma on nimenomaan hyökkäyspelissä, joka ei tuota juuri mitään. Kiekko heitetään päätyyn, jonka jälkeen sitä heitellään rännissä puolelta toiselle. Keskustaan ei uskalleta tai saa murtautua, ainoastaan Turunen uskaltaa yrittää. Rohkeutta ja lupaa luoviin ratkaisuihin tuo hyökkäyspeli kaipaa. Suorissa hyökkäyksissä ei löydetä toista tai kolmatta aaltoa…
Ongelmia on lukemattomia, siltikään puolustuspeli ei ole suurin niistä.
 

Rämemajava

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat
Jos Late olisi jatkanut, niin kohdat 1-2 olisivat hyvinkin voineet täyttyä, mutta kolmoskohta ei. Ensi kauden joukkueeseen ei olisi ollut tunkua Marjamäen jatkaessa. Kyllä Marjamäen potkut olivat oikea päätös, vaikka ottaisimme turpaan seuraavat 10 peliä. Pelitavallisesti aivan hirveältä takamatkalta Kärpät lähtee jatkamaan kautta, enkä usko kenenkään valmentajan pystyvän pelastamaan tätä kautta, enkä sitä odotakaan. Tässä yritetään nyt rakentaa valoisampaa tulevaisuutta.

Jos jostain syystä tuo kolmoskohta ei toteudukaan ja ensi kaudella manataan taas materiaalin puutteita, voidaan katsoa urheilujohdon epäonnistuneen pahanpäiväisesti tässäkin casessa. No toivotaan, ettei niin kävisi.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Minusta taas ongelma on nimenomaan hyökkäyspelissä, joka ei tuota juuri mitään. Kiekko heitetään päätyyn, jonka jälkeen sitä heitellään rännissä puolelta toiselle.
Itse näkisin, että tuo huonolaatuinen puolustaminen on juuri se juurisyy joka heijastuu pahasti avaus- ja hyökkäyspelaamiseen. Omiin jäädään pyörimään aivan liian usein ja se syö hitosti energiaa muualta. Jos se omanpään perusta saataisiin kuntoon, niin näkisin että keskialueen ylityksiin ja hyökkäyksiin tulisi heti ihan eri tavalla laatua, eikä homma olisi nähtyä räpellystä.

Mielestäni niissä peleissä, joissa ei ole jääty omiin pyörimään (syystä tai toisesta), niin hyökkäyspeli on heti näyttänyt paljon paremmalta. Eli ns. hyvää "aihiota" siellä mielestäni on olemassa, mikäli sitä vain päästään kunnolla toteuttamaan.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Marjamäen potkuihin liittyen vielä, että vaikka pelitapa oli liian heikko, niin yksi ongelma oli myös tuo vajavainen rosteri ja siihen liittyvät valmentajan luottopelaajat. Jokaisella valmentajalla on kuitenkin aina näissä 'projekteissaan' niitä omia luotto hedelmänkuorijoita, jotka aina sen valmentajan koko sopimuksellisen syklin (n. 2-4 vuotta) kulkevat siinä matkassa mukana. Ne ovat aina väistämättä sellaisia pelaajia, jotka valmentaja haluaa itse nimenomaan ehdoin tahdoin tuoda siihen luottomiehikseen. Myös tämä asia kosahti Kärppiä omaan nilkkaan, koska nämä Marjamäen luottoratsut, joidenka hän myös ajatteli johdattavan Kärpät gloriaan ja olevan sen menestyksen kulmakivinä, olivatkin vääriä miehiä. Marjamäki aliarvioia toidella pahasti, että mm. Kemppainen, Junttila, Koivisto, Kivistö yms. kaverit voisivat olla vielä 2020-luvun Liigassa menestyvän seuran kärkipelaajia.

Tämä virhe oli Marjamäeltä tietyllä tapaa 'inhimillinen', koska vuosien saatossa jokaiselle valmentajalle tulee sen oman valmennusuran aikana niitä omia luottoratsuja, joita halutaan sitten tuoda ja kuljettaa mukanaan seurasta toiseen, missä aina valmentaa. Myös jotkut pelaajat haluavat aina ihan siirtyä tämän kyseisen valmentajan perässä aina uuteen seuraan. Ja nämä ovat aina hankalia paikkoja, koska nämä tietyt luottomiehet, jotka sille valmentajalle ovat aina itsestäänselvyyksiä, saattavat tulla aina ns. samassa paketissa valmentajan kanssa. Eli pelaajia, joita myöskään urheilujohtaja ja joukkueen kasaajat eivät voi ikään kuin torpata, vaikka haluaisivatkin. Nyt Marjamäen uudella tulemisella panostettiin siis niin sanotusti vääriin miehiin ja arvioitiin heidän kyvykkyytensä myös Marjamäen osalta väärin, joka osaltaan johti tuohon rosterin vajauksen ja puutteellisuuteen.

Tämän johdosta olisi siis myös tietyllä tapaa suotavaa, että tällä Kärppien seuraavalla tulevalla päävalmentajalla olisi jotain vähän tuoreempia ja urallaan eteenpäin meneviä luottoratsuja/ydinpelaajia, joita voisi esim. sieltä tämän hetken seurastaan tuoda mukanaan Kärppiin. Marjamäki itse oli vanhentunut Liigan nykyvaatimuksista (hänen ajatuksensa pelitavallisista asioista, mutta myös pelaajistoon liittyvissä), mutta niin olivat valitettavasti hänen ajattelemansa "luottoratsutkin", joiden varaan Marjamäki oli selvästi ajatellut tämän uuden tulemisen perustaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös