Helpommin sanottu kuin tehty. Ensin tarvittaisiin vähän tutkimusta siitä, että millaisia ovat lähdön esteet. On erittäin vaikeaa "mututuntumalla" arvioida, mistä yksittäisen pelin heikko yleisömäärä johtuu. Markkinoinnissa täytyy keskittyä ihan perusasioihin ja yrittää vähän tehdä taustoittavaa tutkimusta asiakkaiden parissa, että millaisia ovat:
-lähdön esteet = mistä syystä peli jätetään väliin
(esimerkkejä lähdön esteistä voivat olla mm. seuraavat: hinta, pelitapahtuman aika, kulkuyhteydet, vaihtoehtoinen tarjonta (voin katsoa pelin esim. Ruudusta) vuorotyö, treffit, yleinen vähäinen kiinnostus vastustajaan)
-> jos seura saa selvitettyä edes yhden asiakassegmentin lähdön esteitä, se pystyy iskemään oikeanlaisella markkinoinnilla juuri oikeaan kohtaan ja kohdistamaan markkinointinsa oikein. Ellei ole tietoa, ei voi kuin arvailla ja jos voi vain arvailla, ei voi kuin onnistua satunnaisesti)
-lähdön syyt = miksi hallissa olleet katsojat olivat saapuneet paikalle
(mielenkiintoinen vastustaja, halpa lippu, helppo pääsy, hyvä ajankohta, seura, sosiaaliset kontaktit)
Sitten, kun päästään vertailemaan näitä niin voidaan tehdä jotain yhteenvetoa siitä, mitä tilanteelle oikeastaan voi tehdä. Pelitapahtuma on tapahtumana sinänsä yhtäältä yksilöllinen ja yksittäinen tapahtuma, mutta yhtäältä se on myös korvattavissa oleva tapahtuma eli asiakas voi myös ajatella, että tulee seuraavaan peliin, joka on paremmalla ajankohdalla. Haitariliike yleisömäärissä on normaalia arkea SM-liigassa ja vaikka media haluaakin nostaa asian esille, syy-seuraus -yhteydet ovat usein seuroille edelleen sattumien summia.
Ihmisten vapaa-aika on yksinkertaisesti niin kilpailtua, että vaihtoehtoista tekemistä on lähes aina ja kannattaa muistaa, että jääkiekkopelillä on aika isot vaihtoehtoiskustannukset. Kaikella meinaan on vaihtoehtoiskustannus: kun käytät 2,5h aikaasi yhdessä paikassa, se tarkoittaa, että et voi käyttää aikaasi muualla. Yksi tällainen ajatus esim. itsellä on, että vieraspelit katsotaan ruudusta, koska se on a) helppoa b) saan "saman" fanina halvemmalla kuin lähtemällä paikalle. Se, miksi kiekko on parasta hallissa, vaatisi seuroilta ihan oikeita tekoja turhien toistettujen ja opittujen sanojen taakse.
Jotta asiakas lähtee halliin, hänen täytyy saada ENEMMÄN kuin silloin, kun hän jäisi hallista pois. Välillä on aika teknistä perustella itselle, miksi lähden halliin, kun voisin katsoa pelin myös kotona.