Liigan sivujen klikkihuorausotsikoiden paljastusketju

  • 7 998
  • 28

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Liiga on omien nettisivujensa uutisotsikoissa lähtenyt samalle linjalle klikkihuoraamisessa kuin iltapäivälehdet pahimmillaan. Surullisen kuuluisia liigapelaaja on saanut jo useaan otteeseen pelikieltoa. Myös tyylit Tässä on, katso... tai Nämä ovat... ovat hyvin edustettuina liigan sivuilla. Klikkihuorausta mitä pahimmillaan.

Liigan pr-pelle Pärnänen on puolustellut noita huorausotsikoita sillä, että ne keräävät kilkkauksia ja uutisjutussa vietetty aika on pidempää (kuin muissa). Ja näinhän se taitaa valitettavasti mennä, mainostajalle myytävä näkyvyys on tärkeintä eikä tasolla ole oikeasti mitään väliä.

Koska liiga pyllistää käyttäjiä kohtaan, on aika käydä vastaiskuun. Jos liiga.fi -sivulla oleva otsikko on ok-tason otsikko eikä mikään klikkihuoraus, niin klikkaillaan niitä ja vietetään uutisessa aikaa. Jos taas kyseessä on klikkihuoraus, niin älä klikkaa uutisotsikkoa vaan tule tähän ketjuun katsomaan, josko tuo olisi jo paljastettu tässä ketjussa.

Jos paljastus ei tässä ketjussa ole, niin tule ja liitä uutinen tänne. Ei siis mitään linkkiä uutiseen vaan ihan puhtaasti kopioidaan se uutinen tänne kokonaisuudessaan. Mainitaan lähde ja uutisen julkaisuaika. Tyyliin siis liiga.fi, ti 1.12.2015 klo 17.00. Yhden siis täytyy uhrautua ja klikata sitä huorausotsikkoa, mutta muut voivat jättää väliin, kun uutinen kerrotaan myös tässä ketjussa.

Jos ketju kantaa hedelmää, vähenee huonojen otsikoiden klikkailu ja Pärnänenkin joutuu myöntämään, että kunnon otsikointi voittaa paskan otsikoinnin. Jos taas klikkailu jatkuu suuresti, voin menettää uskoni suomalaisten kykyyn vaatia kunnon otsikoita.

Avaan itse pelin seuraavassa viestissä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Liigapelaajalle yhden ottelun pelikielto

Liigan kurinpitäjä on määrännyt TPS:n Henrik Tallinderille yhden ottelun pelikiellon perjantain TPS–Pelicans–ottelussa tapahtuneesta huitomisesta.

Tallinder on pelikiellossa TPS:n seuraavassa ottelussa 2.12.2015 TPS–SaiPa.

Kurinpitopäätös kokonaisuudessaan

Ottelu: TPS-Pelicans
Pelipäivä 27.11.2015
Otteluaika: 57:13

1. Selostus asiasta

Otteluajassa 57:13 TPS:n Henrik Tallinder huitaisee Pelicansin Ben Bloodia. Tilanteesta tuomittiin iso rangaistus ja automaattinen pelirangaistus. Päävideotuomari on asettanut tilanteen edelleen kurinpitokäsittelyyn, koska päävideotuomarin mukaan tilanteesta tulee määrätä Tallinderille ottelurangaistus huitomisesta.

Blood ei loukkaantunut huitomisen seurauksena.

Kurinpitäjä on kuullut Tallinderia tilanteesta.


2. Sovellettavat säännöt ja ratkaisun perustelut

Sääntökirjan säännön 159 huitominen on teko, jossa pelaaja heilauttaa yhdellä tai molemmilla käsin pitämänsä mailan kohden mitä tahansa kohtaa vastustajan kehossa tai varusteissa. Säännön iii-kohdan mukaan pelaajalle, joka vahingoittaa tai piittaamattomasti vaarantaa vastustajaa huitomisen seurauksena, tuomitaan iso rangaistus ja pelirangaistus tai ottelurangaistus.

Videotallenteelta tehtävien havaintojen mukaan Tallinder suorittaa tilanteessa voimakkaan huitaisun Bloodia kohti. Huitaisun seurauksena Tallinderin maila osuu Bloodia haaroväliin. Kyse on säännössä 159 tarkoitetusta huitomisesta. Ottaen huomioon, että kyse voimakkaasta huitaisusta ja että Tallinderin maila osuus Bloodia haaroväliin, katson, että tilanteesta tulee määrätä säännön 159 iii-kohdan perusteella ottelurangaistus Tallinderille.

Rangaistusharkinnassa on otettu huomioon, että Tallinderilla ei ole aiempaa kurinpitohistoriaa. Lisäksi harkinnassa on huomioitu kyseessä ollut pelitilanne, lyönnin voimakkuus sekä se, ettei Blood loukkaantunut tilanteessa. Edellä mainituilla perusteilla katson, että oikea rangaistus tilanteesta on yhden ottelun pelikielto.

3. Ratkaisu

Määrään TPS:n Henrik Tallinderille yhden (1) ottelun pelikiellon. Tallinder on pelikiellossa TPS:n seuraavassa ottelussa 2.12.2015 TPS-SaiPa.

4. Muutoksenhaku

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla kurinpitoryhmälle kurinpitosääntöjen 7 luvun mukaisesti.

5. Päiväys ja allekirjoitus

Hämeenlinnassa, 30. marraskuuta 2015

Sampo Liusjärvi
Liigan kurinpitäjä

Lähde: liiga.fi, 30.11.2015
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Oliko tässä ketjussa tarkoitus myös keskustella asiasta? Vai kerätäänkö tänne vain nuo huorausuutiset?

Hyvä ketju joka tapauksessa, itseä alkanut ärsyttää nyky meno liigan sivuilla enkä sen takia lue mitään uutisia sitä kautta, jatkoaika on hyväpaikka löytää uutiset ja nyt nille vielä omaketju.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Erittäin hyvä ketju. Toivottavasti tätä jaksetaan pitää yllä. Tänäänkään liigan sivuilla ei ole yhtään klikkaamisen arvoista otsikkoa. Pelkkiä klikki kalasteluja, joihin en halua langeta.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Erittäin hyvä ketju. Toivottavasti tätä jaksetaan pitää yllä. Tänäänkään liigan sivuilla ei ole yhtään klikkaamisen arvoista otsikkoa. Pelkkiä klikki kalasteluja, joihin en halua langeta.

Olihan toi "Marraskuun tilastot" semmoinen klikkauksen arvoinen. IMO
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Oliko tässä ketjussa tarkoitus myös keskustella asiasta? Vai kerätäänkö tänne vain nuo huorausuutiset?

Hyvä ketju joka tapauksessa, itseä alkanut ärsyttää nyky meno liigan sivuilla enkä sen takia lue mitään uutisia sitä kautta, jatkoaika on hyväpaikka löytää uutiset ja nyt nille vielä omaketju.

Yritetään pitää tämä ketju vain uutisten julkaisua varten ja keskustelu vaikka sitten liigan verkkosivut -ketjuun.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
"Liigassa yksi ottelusiirto

Kuluvan kauden otteluohjelmaan on tehty yksi muutos. Liiga on vahvistanut Blues–Lukko-ottelun päivämäärävaihdoksen.

Lauantaina 16.1.2016 pelattavaksi merkitty liigaottelu Blues–Lukko siirtyy pelattavaksi keskiviikkona 3.2.2016 klo 18.30. Ottelusiirron syy on Espoo Metro Areenalla järjestettävä konsertti."

Lähde: liiga.fi 1.12.2015

E: Jahas, palstalla tehty taas linkitysmuutoksia.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämän ketjun kamaa ilman muuta eilen Liigan sivuilla julkaistu uutinen "Liigatähdet tekevät hyvää vessassa - katso video".

Otsikko oli jo niin vastenmielisen huono etten viitsinyt klikata auki enkä suosittele muillekaan. Kuvassa pönöttävät Ramstedt, Sailio ja Uusitalo, joista kahden jälkimmäisen kohdalla myös tuo "tähdet" on aika erikoinen tulkinta, mutta sehän pitää nykyään liittää joka uutiseen. Liigapelaajista puhutaan vain em. kurinpitopäätösten otsikoissa.
 

Ralph

Jäsen
"Liigatähti ja kaksi rivipelaajaa tekevät hyvää vessassa"

Tuossa olisi kyllä upea otsikko. Tosin nykyään kaikki tahtovat, että pelaajan nimet näkyy otsikossa, kun "Liigatähti" on aina kaukaa haettu.

"Ramstedt, Sailio ja Uusitalo tekevät hyvää vessassa"
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tai sitten olisi vain voinut käyttää sitä "liigapelaajat" -muotoa. Se nyt oli kuitenkin tässä asiassa ennemmin sellainen sivumaininta, suurta merkitystä ei ole itselleni ketä kutsutaan tähdeksi, mutta "tekevät hyvää vessassa" on jo sellaista otsikointia että siksi mainitsin ketjussa.
 

Kotivuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Washington Capitals, Minnesota Wild
Eikö olisi helpompaa asentaa koneelle adblock, niin voisi huoletta lukea jutut? Jos siis ei halua, että Liiga kerää mainostuloja sivujensa sisällöllä. Itsekkään en pidä tuollaisista otsikoista, mutta myönnän sen että jos otsikossa olisi tiivistettynä jutun sisältö, en välttämättä klikkaisi juttua auki. Taloudellisesta näkökulmasta siis ymmärrän klikkihuorauksen ja suon Liigalle oikeuden yrittää tehdä rahaa sisällöllään.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikö olisi helpompaa asentaa koneelle adblock, niin voisi huoletta lukea jutut? Jos siis ei halua, että Liiga kerää mainostuloja sivujensa sisällöllä. Itsekkään en pidä tuollaisista otsikoista, mutta myönnän sen että jos otsikossa olisi tiivistettynä jutun sisältö, en välttämättä klikkaisi juttua auki. Taloudellisesta näkökulmasta siis ymmärrän klikkihuorauksen ja suon Liigalle oikeuden yrittää tehdä rahaa sisällöllään.
Ei olisi, koska tavoite on vähentää klikkiotsikoiden käyttöä. Tämän päätöksen taas tekee viestintävastaava (Pärnänen) statistiikan perusteella, eli sillä perusteella kuinka monta kertaa otsikkoa klikataan ja kauanko sivulla vietetään keskimäärin aikaa. Toisin sanoen tarkoituksena on muuttaa meidän asiakkaiden käyttäytymistä siten, ettei klikkiotsikointi enää kannattaisi.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ymmärrän että tuolla klikkihuorauksella saadaan lukijoita, jos somessa jaetaan SM-Liigan julkistamisia uutisia. Sen sijaan jos joku lukee uutisia suoraan SM-Liigan sivuilta, niin tuossa ei ole järjen häivää.

Hyvä idea kyllä postailla noi uutiset tänne. Tuen.

Voisi ehkä olla toinen ketju niille varsinaisille uutisille ja toinen ketju tästä ketjusta keskustelulle.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Liiga hyötyy taloudellisesti klikkihuorauksesta suhteessa ei-klikkihuoraukseen, niin silloin on... klikkihuorattava. Ymmärrän, että joskus ihmistä on suojeltava itseltään, mutta näissä asioissa mielestäni vallan on oltava kuluttajilla. Klikkihuorausotsikointi on niin laajalle levinnyt ilmiö suomalaisessa mediassa, koska se toimii - ja se toimii, koska sitä kuluttajat haluavat.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos Liiga hyötyy taloudellisesti klikkihuorauksesta suhteessa ei-klikkihuoraukseen, niin silloin on... klikkihuorattava. Ymmärrän, että joskus ihmistä on suojeltava itseltään, mutta näissä asioissa mielestäni vallan on oltava kuluttajilla. Klikkihuorausotsikointi on niin laajalle levinnyt ilmiö suomalaisessa mediassa, koska se toimii - ja se toimii, koska sitä kuluttajat haluavat.

Eivät kuluttajat klikkihuorausuutisointia halua, mutta uutisoijat uskovat että siitä saa hyötyä. Toki uutisoijat saavat tavallaan enemmän näkyvyyttä ja ennenkaikkea sponsorirahaa, mutta vain tavallaan, koska loppujen lopuksi kyse on ihan nollasummapelistä. Toisin sanoen niin on "pakko" tehdä, koska muutkin tekevät niin. Ylipäätään markkinataloudessa on paljon hyviä puolia, mutta koska on markkinahäiriöitä, niin markkinat ovat epätäydelliset. Tässä tapauksessa kuluttajille "myydään" sikaa säkissä, mikä on vastoin olettamusta, että kuluttajilla on täydellinen tieto.
 

444

Jäsen
Klikkihuorausotsikointi on niin laajalle levinnyt ilmiö suomalaisessa mediassa, koska se toimii - ja se toimii, koska sitä kuluttajat haluavat.
Tälle väitteelle mä haluaisin saada jotain tukea datan muodossa. Klikkausten määrä ei ole todiste, sillä lukija on helppo saada houkuteltua klikkaamaan otsikkoa, kun journalismin perusperiaatteiden vastaisesti se itse asia jätetään kertomatta ja sen sijaan referoidaan jotain täysin irrallista asiaa.
Suomesta on sen sijaan hyvin vaikea tänä päivänä löytää sellaista verkkojulkaisua, joka ei klikkihuorausta harrastaisi. Mainostilaa myydään kävijämäärillä ja harva mainostaja on niin fiksu, että olisi kiinnostunut mistään sen tarkemmasta datasta. Samoin mainosten kannattavuutta perustellaan sillä, kuinka moni klikkasi ko. mainosta sivulla eikä suinkaan esim. sillä, kuinka moni klikkaus johti oikeasti ostotapahtumaan.

Eli yksiselitteisesti ei voida väittää, että kuluttajat haluavat klikkihuorausta. Itse väitän, että heille ei tarjota juuri muuta.
 

axe

Jäsen
Laittaisin klikkien määrän vastapainoksi vielä julkaisun maineen. Mää ainakin pudotan myös Liiga.fi:n yleisen luotettavuuden ja maineen hirmuisen monta luokkaa alemmaksi tällä nykyisellä typertelyllä. Hyväksyn vielä puhtaan hassuttelun otsikoissa vaikka se olisi hölmöäkin, mutta tuollainen tarpeeton pimittäminen ja välittämättä oleminen jonkun klikkaustilastojen vuoksi on suorastaan surkeaa toimintaa.

No sille Markantalolle on tietysti helppo sanoa, että meillä on 5000 klikkausta, joten teidän pitää maksaa miljoona, että saatte sivulle sen bannerinne, jota puolet ihmisistä ei näe koska niillä on adblockit ja muut mainosten estot. Vielä kun sanottaisiin, että niistä avaajista yli puolia vitutti se otsikon teksti ja julkaisun toimintatapa, tuhat muuta jätti kokonaan avaamatta koska se otsikko vitutti niitä, ja 500 levitti klikinsäästökopiota sisällöstä sosiaaliseen mediaan ettei paskamedia saisi niitä klikkejä, joiden määrällä huijata potentiaalisia mainostajiaan.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämmöinen ketju oli ilmestynyt. Ajattelin heti että vuoden urheilujournalisti Santtu Silvennoinen on ansiokkaasti taas tehnyt tutkivaa journalismia ja julkaissut jonkun veret seisauttavan jutun. Onneksi ei sentään ollut tällä kertaa siitä kyse.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Tosiaan hyvä idea, eihän tota Liigan sivua tartte melkein mihinkään enää, paitsi ehkä yksityiskohtaisiin pelaajatilastoihin.

Kiitos myös kaikille, jotka uhrautuvat koko jatkiskansan puolesta ja uskaltavat avata kyseiset otsikot, postaten ne tänne! Voidaan melkein puhua todellisista "arjen sankareista". *hymiö*
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tosiaan hyvä idea, eihän tota Liigan sivua tartte melkein mihinkään enää, paitsi ehkä yksityiskohtaisiin pelaajatilastoihin.

Kiitos myös kaikille, jotka uhrautuvat koko jatkiskansan puolesta ja uskaltavat avata kyseiset otsikot, postaten ne tänne! Voidaan melkein puhua todellisista "arjen sankareista". *hymiö*
Joo äijät on ehdottoman hyvällä asialla. Sehän se vasta meitä suomalaisia lätkäfaneja vituttaa ja on huutava vääryys, jos Liigalle tulee klikkaamisesta jotain taloudellista hyötyä.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo äijät on ehdottoman hyvällä asialla. Sehän se vasta meitä suomalaisia lätkäfaneja vituttaa ja on huutava vääryys, jos Liigalle tulee klikkaamisesta jotain taloudellista hyötyä.

Onko Liigan sivuilla oikeasti tarvetta klikkiotsikoille, kun sinne saapuva kuitenkin tulee lukemaan nimenomaan kiekkoaiheisia uutisia, toisin kuin vaikka ip-lehdissä joissa uutisoidaan useammista aihealueista? Jos nyt tälle linjalle lähdetään niin miten jos käykin niinpäin että osa sivuston lukijoista jättää uutisen lukematta klikkiotsikon vuoksi.

Itseäni huono journalismi häiritsee ja on hyvä että näistä asioista on alettu enemmän puhua, selkeimpänä esim. Facebookissa oleva Klikinsäästäjä -sivusto, jolla on yli 80 000 "tykkääjää", joka kertoo että asia häiritsee aika montakin ihmistä. Tuo sivusto on saanut medioiden kanssa vuoropuhelua aikaiseksi ja esim. Iltalehden parantamaan otsikoinnin tasoa. Se on jokaisen oma valinta kiinnostaako asia vai ei, en vaan ymmärrä miksi täytyy tulla huonoa sarkasmia viljelemään tähän ketjuun jos asia itseä ei kiinnosta, mutta kukin tyylillään...
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko Liigan sivuilla oikeasti tarvetta klikkiotsikoille, kun sinne saapuva kuitenkin tulee lukemaan nimenomaan kiekkoaiheisia uutisia, toisin kuin vaikka ip-lehdissä joissa uutisoidaan useammista aihealueista? Jos nyt tälle linjalle lähdetään niin miten jos käykin niinpäin että osa sivuston lukijoista jättää uutisen lukematta klikkiotsikon vuoksi.

Itseäni huono journalismi häiritsee ja on hyvä että näistä asioista on alettu enemmän puhua, selkeimpänä esim. Facebookissa oleva Klikinsäästäjä -sivusto, jolla on yli 80 000 "tykkääjää", joka kertoo että asia häiritsee aika montakin ihmistä. Tuo sivusto on saanut medioiden kanssa vuoropuhelua aikaiseksi ja esim. Iltalehden parantamaan otsikoinnin tasoa. Se on jokaisen oma valinta kiinnostaako asia vai ei, en vaan ymmärrä miksi täytyy tulla huonoa sarkasmia viljelemään tähän ketjuun jos asia itseä ei kiinnosta, mutta kukin tyylillään...
No ehkä tuli taas hätäisesti kirjoitettua. Itse olen ehdottomasti samalla kannalla, mielesttäni mikrouutisointi(mikä ei kuitenkaan kait tähän liity) ja siihen liitetty klikkihuoraamisotsikointi on ihan absoluuttisen ja totaalisen perseestä. Kuitenkin jos tällä saadaan perseaukiselle suomalaiselle jääkiekkoilulle kerättyä rahaa, niin ensimmäinen itselle tuleva ajatus on, että mitä sitten? Mutta siis hetkonen... onko videoissa esitettävät mainokset sivun ainoita mainoksia? Mikäs järki tässä sitten onkaan? Näyttää palaverissa paremmalle?

E; Ja nyt kun otin ad-blockin pois päältä, niin onhan tuolla mainoksia... Heh, pitäisiköhän vähän hidastaa :)
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälle väitteelle mä haluaisin saada jotain tukea datan muodossa.
...
Suomesta on sen sijaan hyvin vaikea tänä päivänä löytää sellaista verkkojulkaisua, joka ei klikkihuorausta harrastaisi.
...
Eli yksiselitteisesti ei voida väittää, että kuluttajat haluavat klikkihuorausta. Itse väitän, että heille ei tarjota juuri muuta.

Edelleen, ei trendi olisi niin laajalle levinnyt kaupallisessa mediassa, jos se ei toimisi ja kuluttajat vieroksuisivat klikkihuorausta. Pärnäsen mukaan tällä käytännöllä on saatu kasvatettua sivujen kävijämääriä ja pidennettyä käyntien kestoa. Myös ns. asiallisen median siirtyminen klikkihuoraukseen puhuu asian puolesta.

En seuraa älyttömän tarkasti suomalaista verkkomediaa, koska henkilökohtaisesti vieroksun ilmiötä ja olen muuttanut sen leviämisen vuoksi "mediankulutustapojani". Hyväksyn kuitenkin sen, että kuulun ilmeisen pieneen vähemmistöön - kysynnän on määrättävä tarjonta ja uskon, että näin myös on.

Jos asialliselle uutisoinnille on kysyntää, niin oletan sellaista tarjoavien maksullisten uutispalveluiden yleistyvän lähitulevaisuudessa. Esim. TV-viihteen osalta suomalaiset ovat jo varsin halukkaita maksamaan halutusta sisällöstä, laadukkaasta tuotannosta ja mainoksettomuudesta.
 

444

Jäsen
Edelleen, ei trendi olisi niin laajalle levinnyt kaupallisessa mediassa, jos se ei toimisi ja kuluttajat vieroksuisivat klikkihuorausta. Pärnäsen mukaan tällä käytännöllä on saatu kasvatettua sivujen kävijämääriä ja pidennettyä käyntien kestoa. Myös ns. asiallisen median siirtyminen klikkihuoraukseen puhuu asian puolesta.

En seuraa älyttömän tarkasti suomalaista verkkomediaa, koska henkilökohtaisesti vieroksun ilmiötä ja olen muuttanut sen leviämisen vuoksi "mediankulutustapojani". Hyväksyn kuitenkin sen, että kuulun ilmeisen pieneen vähemmistöön - kysynnän on määrättävä tarjonta ja uskon, että näin myös on.

Jos asialliselle uutisoinnille on kysyntää, niin oletan sellaista tarjoavien maksullisten uutispalveluiden yleistyvän lähitulevaisuudessa. Esim. TV-viihteen osalta suomalaiset ovat jo varsin halukkaita maksamaan halutusta sisällöstä, laadukkaasta tuotannosta ja mainoksettomuudesta.
Älä suotta yliarvioi kuluttajia. Meitä on äärimmäisen helppo sumuttaa ja saada houkuteltua klikkaamaan milloin mitäkin. Klikkihuoraus kertoo omasta mielestäni, ilman itse perään kuuluttamaani dataa, ainoastaan siitä, että ylläpitäjät ovat äärimmäisen riippuvaisia mainostuloista. Sopivan raflaavalla otsikoinnilla voidaan kirjoittaa artikkeleita, joiden ainoa sisältö on selittää otsikko, joka olisi todellisuudessa ollut avattavissa yhdellä lauseella. Nyt voidaan hyvin kirjoittaa sivullinen tekstiä siitä, mitä joku julkkis sanoi tai teki jossain; asiasta joka ei toisella tapaa otsikoituna kiinnostaisi ketään, mutta nyt sille saadaan luotua keinotekoinen konteksti. Esimerkiksi "Jenni Vartiainen esiintyi nuorempana alasti pienelle yleisölle". Toisin sanoen harjoitteli alasti kotonaan ja joku naapuri näki ikkunasta.
En mä sitä kiistä, etteikö ihmisiä tuollaiset asiat kiinnostaisi. Kehtaan kuitenkin väittää, että tämä otsikointi juontaa juurensa siitä, että pitää saada enemmän "sisältöä" vuorokaudessa ulos kuin että haluttaisiin palvella lukijoita, jotka ovat aina halunneet kryptisiä lööppejä.

Miksi esim. Yle lähtee tähän touhuun mukaan on jotenkin ihmeellistä. Luulisin, edelleen ilman dataa, että siellä yhä edelleen oletetaan, että klikkimäärät ovat se ainoa vertailtavissa oleva data, kun puhutaan kilpailusta. Ollaan ihan ihmeissään, kun iltapulun lööpit keräävät noin paljon klikkejä ja meidän asiapitoisia otsikoita klikataan näin vähän. Yhyy. Tämä on kaiken tilastoinnin ja mittauksen suurin ongelma: lopputulos on juuri sellainen kuin mitä siltä kysytään. Varmasti joku Vartiaisen nakuilu keräsi enemmän klikkejä kuin vaikka 300 Intiassa tulvaan kuollutta ihmistä, mutta se ei kerro mitään muuta kuin sen klikkien määrän. Ja huonoksi menee, jos tätä pidetään ainoana mitattavana mittarina. Siitä päästään välittömästi nykytilanteeseen: otsikoidaan niin, että ihmiset tulisivat lukemaan tekstin.

Pärnänen varmasti sanoo juuri näin. Mutta ovatko nämä muuttujat lukijan kannalta olennaisia asioita? Viettääkö kävijä enemmän aikaa sivuilla lukemassa uutisia niiden uutisarvon takia vai siksi, että löysi lisää hassuja otsikoita? Vai viettääkö hän aikaa sivuilla enemmän siksi, että ei löydä nopeammin etsimäänsä tietoa? Kuten sanottu, mittaustulos kertoo vain ja ainoastaan kysytyn tiedon. Ja sitä vaillinaista dataa onkin sitten hirveän hauska tulkita tuhannella eri tavalla.

Mutta nää on näitä. Mulla on erittäin vahvat värilasit klikkiotsikoinnin suhteen, vaikka itse ko. mainosbisneksessä olenkin mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös