Liigan kannattajatoiminta 2014–2015 – jatkaako kannattajakulttuuri edistymistään?

  • 171 881
  • 524

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Liigan kannattajatoiminta 2014–2015 – jatkaako kannattajakulttuuri edistymist...

Olen huomannut, että tämä vastakkainasettelu lähtee usein jostain muualta kuin kannattajaryhmien taholta. Raumalla eräässä kannattajaryhmän ja seuran välistä riitaa käsittelevässä lehtijutussa mies sanoi kuvaavasti "ei meitä kausikorttilaisia saisi väheksyä".

Enää vaan tarvitsisi tietää, miten kannattajaryhmän toiminta väheksyy kausikorttilaisia. Kannattajaryhmässähän kenelläkään ei ole kausikorttia eivätkä muutenkaan panosta rahallisesti vierasreissuihin, tifoihin tai kannattajatuotteisiin.

Ilmeisesti pohjimmillaan kyse on kuitenkin huomiosta. Jokainen panostaa jollain tavalla ja näkyvä katsomotoiminta saa huomiota pelaajilta, muilta katsojilta jne. Vaikka se ei ole mikään tavoite, niin se alkaa nyrppimään joitain henkilöitä. 20 vuotta kausikortin ostanut ei välttämättä saa sitoutumisestaan muuta huomiota kuin vuosittain kasvavan kausikorttilaskun. Se ei kuitenkaan estä tulemasta mukaan kannattajaryhmän toimintaan.

Hyvin harvoin, jos koskaan olen lukenut tai kuullut miltään kannattajaryhmältä, että tämä olisi se ainoa oikea tapa kannattaa. Valintojen maailma. Turha kenellekään on olla kateellinen. Paljon duunia se kannattajaryhmän eri toimintojen pyörittäminen vaatii.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvin harvoin, jos koskaan olen lukenut tai kuullut miltään kannattajaryhmältä, että tämä olisi se ainoa oikea tapa kannattaa. Valintojen maailma. Turha kenellekään on olla kateellinen. Paljon duunia se kannattajaryhmän eri toimintojen pyörittäminen vaatii.

En tiedä miten Raumalla ja muualla, mutta Porissa olen kokenut tämän lähteneen juurikin tuosta pienestä porukasta. Harva sieltä perinteiseltä puolelta on ainakaan ääneen unelmoinut konekivääristä, jolla muuta yleisöä voisi tykittää.

Kateellinen en toiminnastanne ole. En pidä sen tyylisestä toiminnasta, mutten edes halua olla haitaksi toiminnallenne. Hienoa kun ihmisillä on harrastuksia. Se estää syrjäytymistä.

Joistain suunnista olen myös kuullut, ettei Porissa ole kannattajakulttuuria. Tällä tosin ilmeisesti tarkoitetaan sitä, ettei täällä ole sitä kannattajakulttuuria, joka nykyään hyväksytään sellaiseksi. Kuten sanoin, pitää kaikkien hyväksyä toistensa tekemiset, tai muuten hallissa käymisestä tulee liigaa negatiivisia fiiliksiä ja tämä näkyy siinä jaksaako ihmiset lähteä matsiin vai jääkö kotiin.

Näen sen muunakin kuin harrastuksena. Elämäntapana, yhteisöllisyytetään. Samalla periaatteella jokainen siellä hallilla varmaan käy - halu nähdä jääkiekkoa ja kuulua johonkin yhteisöön. Kannattajatoiminnassa se on viety askeleen tai kaksi aktiivisempaan suuntaan.

Juu varmasti se on enemmänkin kuin harrastus, enkä tarkoittanut väheksyä sitä.
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Liigan kannattajatoiminta 2014–2015 – jatkaako kannattajakulttuuri edistymist...

En tiedä miten Raumalla ja muualla, mutta Porissa olen kokenut tämän lähteneen juurikin tuosta pienestä porukasta. Harva sieltä perinteiseltä puolelta on ainakaan ääneen unelmoinut konekivääristä, jolla muuta yleisöä voisi tykittää.



Kateellinen en toiminnastanne ole. En pidä sen tyylisestä toiminnasta, mutten edes halua olla haitaksi toiminnallenne. Hienoa kun ihmisillä on harrastuksia. Se estää syrjäytymistä.


En tiedä mitä Porissa on tapahtunut. Huono toki jos näin.

Näen sen muunakin kuin harrastuksena. Elämäntapana, yhteisöllisyytenä. Samalla periaatteella jokainen siellä hallilla varmaan käy - halu nähdä jääkiekkoa ja kuulua johonkin yhteisöön. Kannattajatoiminnassa se on viety askeleen tai kaksi aktiivisempaan ja organisoidumpaan suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Se estää syrjäytymistä.

Väittäisin todella harvan ääneenkannattajan olevan todellisessä syrjäytymisvaarassa, jos tämän kaltaista elämäntapatoimintaa ei olisi. Suurin osa on ihan omalla rahalla kausikortin ostaneita terveitä ihmisiä. Kannatustoiminta vaatii usein myös sosiaalisia taitoja, ryhmässä kun toimitaan.

Toiseksi, miksi ne huutelevat vastaan eniten, jotka eivät ole edes itse mukana, eikä kannatustoiminta kiinnosta? En minäkään käy kinastelemassa vauvafoorumilla Pampersin ja Liberon eroista, kun aihe ei minua kiinnosta enkä tiedä niistä mitään.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Väittäisin todella harvan ääneenkannattajan olevan todellisessä syrjäytymisvaarassa, jos tämän kaltaista elämäntapatoimintaa ei olisi. Suurin osa on ihan omalla rahalla kausikortin ostaneita terveitä ihmisiä. Kannatustoiminta vaatii usein myös sosiaalisia taitoja, ryhmässä kun toimitaan.

Toiseksi, miksi ne huutelevat vastaan eniten, jotka eivät ole edes itse mukana, eikä kannatustoiminta kiinnosta? En minäkään käy kinastelemassa vauvafoorumilla Pampersin ja Liberon eroista, kun aihe ei minua kiinnosta enkä tiedä niistä mitään.

Harrastukset estää syrjäytymistä oli asian pointti. Oli ne sitten mitä hyvänsä. Toki on hienoa irrottaa pari sanaa ja keksiä siitä jotain kivaa.

Kävikö mielessä, että ne jotka ovat mukana siinä tietyssä kannatustoiminnassa tuskin huutelevat sitä vastaankaan? Hallin tunnelma ja aihe voi kiinnostaa, vaikka pitäisi enemmän erilaisesta kannatuksesta kuin joku toinen. Mun mielestä kirjoituksesi oli tietynlainen esimerkki siitä vastakkainasettelusta. Jos oot eri mieltä ni mitä täällä teet tyylillä.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Jotkut asiat ei näköjään muut. Jatkoajassa käytävä sössötys lukeutuu niihin.

Tää modernista kannattajakulttuurista käytävä keskustelu menee vähän kuin että jos kehun euroa, niin joku tulkitsee sen niin, että pidän markkaa aivan paskana valuuttana. Ja loppujen lopuksi eniten koko alkuperäisestä aiheesta kälättävät markan kannattajat. Ilmeisesti pitäisi pyydellä anteeksi, että siellä yhdessä hallin kulmassa jotkut yrittävät tehdä jotain hallin tunnelmalle ja kysellä lupaa saako näin oman porukan kesken siellä hallissa tehdä, kun ilmeisesti siten estetään kaikkia muita katsojia seuraamasta peliä miten lystää.

Miksei kukaan sano mitään lärpyttimistä? Niitähän seurat jakavat ympäriä hallia kaikille katsojille ja näin julkeasti pakottavat ihmisiä sopulilaumana lärpyttelemään vammaisesti sillä pahviläpyskällä, mikä häiritsee pelin seuraamista. Sehän on koko tämän meininkikeskustelun suorin kannanotto, että tehkää nyt velliperseet jotain muutakin kuin pelkkää pelin seuraamista. Vitun ultraseurat, antakaa tavallisten katsojien olla!
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mun mielestä kirjoituksesi oli tietynlainen esimerkki siitä vastakkainasettelusta. Jos oot eri mieltä ni mitä täällä teet tyylillä.

Haluan korjata, että en ole niitä vastaan, jotka eivät ole aktiivisesti mukana kannatustoiminnassa. Totta kai argumentoin kuitenkin oman ajatusmaailmani puolesta.

Miten esimerkiksi osa porilaisista sekä muut kannatustoiminnasta kiinnostumattomat katsojat reagoivat siihen, että seuratkin haluavat olla mukana kehittämässä kannatuskulttuuria siltä osin mitä tulee seisomiseen ja laulamiseen? Halutaan tunnelmaa ja ääntä katsomoihin ja hyppiviä sekä huutavia kannattajia. Ovatko jääkiekkoseuratkin silloin jääkiekon seuraamista vastaan?

Tää modernista kannattajakulttuurista käytävä keskustelu menee vähän kuin että jos kehun euroa, niin joku tulkitsee sen niin, että pidän markkaa aivan paskana valuuttana. Ja loppujen lopuksi eniten koko alkuperäisestä aiheesta kälättävät markan kannattajat. Ilmeisesti pitäisi pyydellä anteeksi, että siellä yhdessä hallin kulmassa jotkut yrittävät tehdä jotain hallin tunnelmalle ja kysellä lupaa saako näin oman porukan kesken siellä hallissa tehdä, kun ilmeisesti siten estetään kaikkia muita katsojia seuraamasta peliä miten lystää.

Erittäin hyvin sanottu. Tiivistit tämän ketjut muutamaan riviin.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Haluan korjata, että en ole niitä vastaan, jotka eivät ole aktiivisesti mukana kannatustoiminnassa. Totta kai argumentoin kuitenkin oman ajatusmaailmani puolesta.

Miten esimerkiksi osa porilaisista sekä muut kannatustoiminnasta kiinnostumattomat katsojat reagoivat siihen, että seuratkin haluavat olla mukana kehittämässä kannatuskulttuuria siltä osin mitä tulee seisomiseen ja laulamiseen? Halutaan tunnelmaa ja ääntä katsomoihin ja hyppiviä sekä huutavia kannattajia. Ovatko jääkiekkoseuratkin silloin jääkiekon seuraamista vastaan?

En tiedä millä tavalla seurat ovat mukana näissä, mutta missä kohdassa olen kertonut kenenkään olevan jääkiekon seuraamista vastaan? Olen kertonut etten pidä kyseisestä tyylistä (oma mielipide), mutten ole sanonut mitään tuohon suuntaan.
Mitä tulee kannatuskulttuuriin niin joillakin elää vahvana se tunne, että kannatuskulttuuri=laulaminen. Tunnelmaa ja ääntä oli Suomen katsomoissa jo ennen kuin yhtään laulua oli päästetty ilmoille. Samoin seisomassa oli aiemminkin katsojia, Porissa jopa huomattavasti enemmän. Se ei siis ole se ainoa tapa, vaikka yksi tapa onkin.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Toiseksi, miksi ne huutelevat vastaan eniten, jotka eivät ole edes itse mukana, eikä kannatustoiminta kiinnosta? En minäkään käy kinastelemassa vauvafoorumilla Pampersin ja Liberon eroista, kun aihe ei minua kiinnosta enkä tiedä niistä mitään.

Sitä luulisi, että valtaosaa Jatkoajan lukijoista ja kirjoittajista kiinnostaa jääkiekkojoukkueen kannustaminenkin. Moni siis esim. käy otteluissa yms. Se, että tämä chanttiryhmähomma ei kiinnosta ei ole sama asia kuin ettei kannattajatoiminta kiinnostaisi. Kyse on siis siitä, että vauva-foorumilla ihmetellään, miksi nuo Pamperseita lapsillaan käyttävät käyvät täällä, kun Liberot ovat ainoat oikeat vaipat ja vain niistä tällä foorumilla on asiallista keskustella. Jääkiekkojoukkueen kannattaminenkin voi hyvinkin kiinnostaa henkilöä, jota kuorolaulu ei kiinnosta.

Ja kyllä tässäkin ketjussa aika moni chanttiryhmien kannattaja on vasdtakkainasettelua aloitellut esim. toteamalla, että toisella tavalla kannattajia ei ehkä saada pois pilaamasta chänttejä kuin luonnollisen kuoleman kautta ja muutenkin mietitty, miten muita kannatustapoja harjoittavat saataisiin joko mukaan oman maun mukaiseen kannattamiseen tai muuten vähemmistöksi pois tunnelmaa pilaamasta. Se jos mikä on vastakkainasettelun luomista.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Sitä luulisi, että valtaosaa Jatkoajan lukijoista ja kirjoittajista kiinnostaa jääkiekkojoukkueen kannustaminenkin. Moni siis esim. käy otteluissa yms. Se, että tämä chanttiryhmähomma ei kiinnosta ei ole sama asia kuin ettei kannattajatoiminta kiinnostaisi.

Mahdollisesti olen ainoa ja olen ymmärtänyt tämänkin ketjun väärin. Minä kun miellän kannattajatoiminnan ja kannattajakulttuurin esimerkiksi organisoiduksi toiminnaksi katsomossa ja muuksi vastaavaksi.

Jokaisella meistä täällä lienee se oma suosikkijoukkue jääkiekossa, jota kannattaa. Se ei mielestäni ole sama asia, kuin kannattajatoiminta ja -kulttuuri.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mahdollisesti olen ainoa ja olen ymmärtänyt tämänkin ketjun väärin. Minä kun miellän kannattajatoiminnan ja kannattajakulttuurin esimerkiksi organisoiduksi toiminnaksi katsomossa ja muuksi vastaavaksi.

Jokaisella meistä täällä lienee se oma suosikkijoukkue jääkiekossa, jota kannattaa. Se ei mielestäni ole sama asia, kuin kannattajatoiminta ja -kulttuuri.

Milloin mielestäsi tämä kannattajatoiminta ja kulttuuri on syntynyt Suomessa? Jos se on syntynyt vasta laulujen yhteydessä, saatat olle oikeassa. Minä tosin miellän tämän aikakauden olleen jo huomattavasti aiemmin kuin laulut.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Raumalla (kuten muuallakin) on tehty kannattajamatkoja 50- ja 60-luvulla ja silloin jo laulettu erilaisia kannatus- ja pilkkalauluja.

Sinänsä mistään uudesta asiasta ei ole kysymys. Kannattajatoiminta on vaan muuttanut muotoaan vuosien varrella. Välillä hiljentyen kokonaan. Vuodet tuovat aina oman leimansa siihen.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Pari vuotta sitten HIFKn jääpallomatsissa näin pahvilaatikollisen näitä läpsyttimiä. Kellekään ei tullut mieleen ottaa näitä läpsyttimiä käyttöön sillä niin hyvin kannustus toimi ihan ilman näitä sponsorin tuomia hemmetin ärsyttäviä pahvinpalasia. Jos sm-liiga matseissa kannustus olisi sillä tasolla mitä moni meistä haluaisi, niin kellekään sponsorille ei tulisi mieleen kustantaa näitä läpsyttimiä katsomoon.

-Tinke
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Se kulttuuri missä elettiin Suomessa ennen kun oltiin jäljessä huomattavasti muita Euroopan maita, on toivottavaa ettei se koskaan palaa.

Mitä tulee kannatuskulttuuriin niin joillakin elää vahvana se tunne, että kannatuskulttuuri=laulaminen. Tunnelmaa ja ääntä oli Suomen katsomoissa jo ennen kuin yhtään laulua oli päästetty ilmoille. Samoin seisomassa oli aiemminkin katsojia, Porissa jopa huomattavasti enemmän. Se ei siis ole se ainoa tapa, vaikka yksi tapa onkin.


Sen verran olen käsittänyt porin kulttuurista, että se tiivistyi juuri tuohon isoon seisomakatsomoon jossa suoritettiin ulospäin suuntautunutta toimintaa kun muissa Suomen halleissa keskityttiin vain joskus näyttämään, että kenen joukoissa seistään ja suurimman osan pelistä keskityttiin monotoonisesti katosomaan peliä, haukkumaan vieruskaverille kentällä olijat ja ajoittain ilmaisemaan myös harmituksensa huutamalla kentälle.

Nyt kun tuo tyyli mistä pori oli aiemmin saanut "mainetta" ei olekkaan enään juuri mitään tässä SUomen uudemmassa tyylissä. Tottakai tuo on porin "oma juttu" mutta mielestäni ei kenenkään tule jäädä märehtimään menneeseen koska se ei tarjoa enään mitään uutta.

En oikein tiedä, että voiko sitä kutsua kannatustoiminnaksi jos vain istuu eikä juuri tee mitään elettä, että omat pärjäisi. Se ei ole mitään kannattamaista vaan pikemminkin pelin seuraamista.

Tässä rauman viime kauden riidassa kannatus-porukan ja seurajohdon välillä nähtiin kuitenkin se asia, että ne ihmiset jotka kovasti kritisoivat muuten kannatustoimintaa erinnäisistä syistä, olivat itse sitten tuon boikotin aikaan vaatimassa tätä ryhmää takaisin ja keksivät vaikka mitä salaliittoja ja vääristeltyjä syyllistämisiä sekä moittivat Lukon menestyksen häilyvän kun kyseinen porukka ei olekkaan tekemässä omaa juttuaan.

Tämä kaikki oli vain omaa mielipidettä ja näkemystä josta ei kannata vetää mitään itkupotkuraivareita...
 
Viimeksi muokattu:

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Hakametsähän on jakaantunut seuraavasti:

Ilves - Osasto 41, aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Teini-ikäiset leikkivät jäähallissa kun pitäisi lukea amiksen autolinjan kokeisiin.

Tappara - Sinioranssit, sama kuin yllä. Erittäin suuret myötähäpeät molempia kannattajaryhmiä kohtaan. Tärkeintä olisi palauttaa penkit kulmiin ja ajaa nämä sinne piippuhyllylle vaikka leikkimään.

Tappara C3 - Vanhoollista mutta perinteistä klap klap klap kannustusta läpi pelin, muutama kovempi ääninen kannattaja mutta todella rauhallista ja asiallista kannustamista läpi kausien.

Tappara ja Ilves juniorivalmentajat - Näiden vieressä on ilo istua, osa saattanut valmentaa jo useita kymmeniä vuosia ja tietotaito on uskomatonta. Kukaan ei selviä kentältä puhtain paperein, ikinä eivät korota ääntään. Mutta jokaisen virheen ottelusta he löytävät, tosin yleensä enemmän on vikaa omissa kuin vastustajassa. Myös tuomarit on aina ihan paskoja.

ns.normaalit kannattajat - He istuvat niillä kalleilla paikoilla ja eivät kuulemma ymmärrä jääkiekosta tai kannattamisesta mitään kun eivät huuda. Näin kerrotaan C ja D kulmauksissa. Kuitenkin tuovat huomattavasti suuremman määrän rahaa kauden aikana seuroille kuin nämä amiksen keskeyttäneet teinit nurkissa.

Itse hyvästä kannattamisesta annan ison plus merkkisen tarran HIFK:n, Sportin sekä Jokereiden kannattajaryhmille. Kukahan saa tänä vuonna Jokereilta irtoavan tarran? Veikkaisin että Raumalle menee.

Miinusta tulee Tamperelaisten lisäksi JYP:lle, vieläkö se sambarumpuhuuliharppuryhmä on vieraspeleissä mukana? On uskomattoman raskasta, erittäin valitettavaa että Osasto 41 on ottanut heistä mallia.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...........

Kaikkea mukavaa sitä saa näemmä pienissä päiväkänneissä kirjoiteltua. Mutta kuten esimerkissäsi huomasit, niin kaikille löytyy paikka hallista ja hyvä niin. Analyytikot saavat pohdiskella rauhassa, niin miksei siinä sivussa kulmallinen kannattajia saisi leikkiä rauhassa? Kokonaiskapasiteettiin suhteutettuna kuitenkin kohtuullisen marginaalista.
 
ns.normaalit kannattajat - He istuvat niillä kalleilla paikoilla ja eivät kuulemma ymmärrä jääkiekosta tai kannattamisesta mitään kun eivät huuda. Näin kerrotaan C ja D kulmauksissa. Kuitenkin tuovat huomattavasti suuremman määrän rahaa kauden aikana seuroille kuin nämä amiksen keskeyttäneet teinit nurkissa.

Itse uskon, että jos faninurkkaus pystyy luomaan halliin yhtä mahtavan tunnelman kuin viime syksynä, se helpottaa myös lippujen myymistä niille sivukatsomon kalliille paikoille.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Ilves - Osasto 41, aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Teini-ikäiset leikkivät jäähallissa kun pitäisi lukea amiksen autolinjan kokeisiin.

Samaa mieltä.

Toivottavasti tämä koko kulmaus ymmärtää pysyä poissa Ilveksen peleistä että sivukatsomoissa saa hcp27 kaltsaiset kiekonsauraajat rauhassa kirjoittaa ruutuvihkoihin merkintöjä ottelusta ja muutenkin istua rauhassa kädet puuskassa: lvesfanit - YouTube

Lisäksi olisi toivottavaa ettei tällaistä naurettavaa toimontaa nähtäisi vieraspeleissä Ilveksen muutama teini Hartwallilla - YouTube
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
ns.normaalit kannattajat - He istuvat niillä kalleilla paikoilla ja eivät kuulemma ymmärrä jääkiekosta tai kannattamisesta mitään kun eivät huuda. Näin kerrotaan C ja D kulmauksissa. Kuitenkin tuovat huomattavasti suuremman määrän rahaa kauden aikana seuroille kuin nämä amiksen keskeyttäneet teinit nurkissa.

Miten he tuovat "suuremman määrän rahaa seuroille"?!

Alkoholin kulutusta eivät varmasti kuluta mitään huomattavasti enempää kuin kannattajatkaan.

Kun katsoo noita kannatusryhmien videoita niin fani-krääsään on aikalailla rahaa upotettu kun taas pelin katsojat eivät suurilta osin välttämättä omista yhtään sen oman seuran tuotteita.

Lippuhinnoista en ole varma mutta eikös niistä mene suurin osa liigalle...



Jos tuo viestisi oli sarkasmia niin anteeksi etukäteen ymmärtämättömyyteni.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Miinusta tulee Tamperelaisten lisäksi JYP:lle, vieläkö se sambarumpuhuuliharppuryhmä on vieraspeleissä mukana? On uskomattoman raskasta, erittäin valitettavaa että Osasto 41 on ottanut heistä mallia.

Nyt menee ohi kovaa ja korkealta. Eli Osasto41 olisi hommannut rumpuja vai?
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Miten he tuovat "suuremman määrän rahaa seuroille"?!

Alkoholin kulutusta eivät varmasti kuluta mitään huomattavasti enempää kuin kannattajatkaan.

Tää jälkimmäinen virke on aika hauska. Kannattajiahan ne sivukatsomon ihmiset nimenomaan yleensä ovat. Päätykatsomossa laulavat ihmiset taas ovat faneja.

Joukkueen sponsoroinnissa mukana olevat ihmiset yleensä taitavat istua sivukatsomon kalleimmilla paikoilla tai aitioissa. Alkoholista he eivät toki peleissä maksa mitään, koska VIP-kausikortin hintaan sisältyy ilmainen alkoholitarjoilu klubitiloissa. Vieraspeleihin nämä bisnesihmiset matkustavat omalla bussillaan ja fanit omillaan.
 
Viimeksi muokattu:

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tää jälkimmäinen virke on aika hauska. Kannattajiahan ne sivukatsomon ihmiset nimenomaan yleensä ovat. Päätykatsomossa laulavat ihmiset taas ovat faneja.
.

Ainakin minulle ja monelle muullekin termi fani ja kannattaja tekee suuren eron. Nimenomaan päinvastoin kuin sinä nämä mainitsit. Kannattajakatsomossa laulavat nimenomaan kannattajat ja fanit ovat sitten näitä pelin jälkeen nimmareita hakevia pelaajia idoileinaan pitäviä ei välttämättä niin äänekkäitä tukijoita.


Kannattajaryhmät ja seurojen fan clubit ovat erikseen. Ja näihin ryhmiin ylipäätänsä hakeutuu ihmiset juuri tuon määrittelyn mukaan.
 
Nimenomaan päinvastoin kuin sinä nämä mainitsit. Kannattajakatsomossa laulavat nimenomaan kannattajat ja fanit ovat sitten näitä pelin jälkeen nimmareita hakevia pelaajia idoileinaan pitäviä ei välttämättä niin äänekkäitä tukijoita.

Siis kuka aikuinen ihminen lähtee hallin parhailta paikoilta pelin jälkeen väijymään jotain pelaajien nimmareita? Sehän on lasten hommaa.

Olen toki tietoinen siitä, että nuo katsomoissa laulavat ihmiset eivät mielellään kutsu itseään faneiksi. Tämä johtuu nähdäkseni siitä, että he eivät hahmota sanan fani etymologiaa:

fanatic:
- A person with an obsessive interest in and enthusiasm for a particular activity
- Filled with or expressing excessive zeal
- a person who is extremely enthusiastic about something
- marked by excessive enthusiasm and often intense uncritical devotion

Nämä määritelmäthän kuvaavat nimenomaan täydellisesti ihmistä, jolle jonkin palloilujoukkueen voitot ja häviöt ovat elämää suurempia asioita. Siksi "fani" on juuri oikea nimitys ihmiselle, joka laulaa läpi ottelun lätkä- tai futiskatsomossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös