Lahtelainen fanikulttuuri

  • 195 843
  • 684

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Tästä aiheesta on ainakin kymmenessä eri ketjussa ollut puhetta, narinaa, ylistystä ja puolustelua, joten eiköhän laiteta ihan oma ketju aiheesta pystyyn.

Itse olen hallilla aikaa kuluttanut kohta 20 vuotta ja fanikulttuuri ei koskaan Lahdessa ole ollut kovinkaan hyvällä tasolla. Aikanaan muistan kuinka seisomokatsomassa käytiin sen vuoksi, että siellä oli ääntä ja elämää. Istumakatsomoon ei voitu edes unelmissa mennä sen hiljaisuuden takia. No ajat muuttuu ja niin muuttuu paikka katsomossakin. Ainoa mikä ei muutu on kannustus Lahden jäähallissa.

Perus lahtelainen synti on ettei taapertavaa joukkuetta kannusteta vaan kannustusta tulee silloin kun Pelicans lentää voitosta voittoon ja loistavasta vaihdosta toiseen. Kotikatsomoa joukkue kuitenkin eniten tarvitsee hädän hetkellä.

Ääriliike ilmeisimmin edustaa lahtelaisen fanikulttuurin keulakuvaa ja sitä suurinta äänen käyttöä. Tälle kaudelle vaihtunut paikka ei tee oikeutta faniporukalle, mutta usein itse fanipoukkakaan ei sitä tee. Vierasmatsien kirjoittelussa usein tulee kommentteja Ääriliikkeen hyvästä meiningistä, mutta miksei sitä saada aikaan kotiotteluissa?

Harjoituskaudella Davosin 10 hengen faniporukka sai uskomattoman kovan huudon aikaiseksi. Miksei meilläkin voisi olla näin. Jokereilla oli torstain pelissä hyvä meininki päällä vaikkakin isolla porukalla.

Tässä ei ole tarkoitus siis aloittaa morkkaamisliikettä ketään kohtaan vaan paremminkin miettiä miksi homma toimii Lahdessa näin.
 

Stranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kulttuuria kulttuuria..
Turha tätä hommaa on liian vakavasti ottaa. Yritetään pitää hauskaa katsomossa, ja sen ulkopuolellakin. Ääriliikkeen laulut ja huudot on yleensä ihan hauskoja, ja ainakin parempi vaihtoehto kuin pelkkä Pelicans! -huuto.
Kaikki eivät tykkää samanlaisesta meiningistä, ja joidenkin mielestä lätkämatsi pitäisi olla iloinen perhetapahtuma ilman tunteenpurkauksia -niin kentällä kuin katsomossakin. Eikä siitäkään voi sanoa että se väärin olisi. En kyllä itse kannata siirtymistä mikkihiirikerho -tyyppiseen toimintaan.

Ja turha valittaa jos ei itse tee mitään asioiden parantamiseksi. Itse en kauheasti tee, joten en kauheasti valitakaan. Itkemällä ei meininki hallissa parane se on ainakin varma.
 

Pelikaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
laituri kirjoitti:
Harjoituskaudella Davosin 10 hengen faniporukka sai uskomattoman kovan huudon aikaiseksi. Miksei meilläkin voisi olla näin. Jokereilla oli torstain pelissä hyvä meininki päällä vaikkakin isolla porukalla.

Hallissa jossa on noin tuhatkunta ihmistä voi pienikin porukka saada ihan kiitettävän metelin aikaiseksi. Sitten kun halli alkaa täyttyä, niin se ääni vain katoaa jonnekkin.

Nykyinen paikka taitaa olla huutamisen kannalta edellistäkin huonompi, valitettavasti. Mutta väkeä vain sinne rohkeasti. Ei siellä ketään purra. Sitten se suu vain auki, niin kyllä se siittä.
 

Dvozak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Monesti ottaa päähän se mentaliteetti mikä jäähallissa jyllää. Kun joku jossain muualla kuin fani-katsomossa sattuu huutamaan jäälle jotain niin päät kääntyvät heti. "Mitäs toi nyt meinaa?" Itse olen sitä tyyppiä joka elää tunteella pelissä mukana. Nykyään kuitenkin monta kertaa tulee jo pidettyä mölyt mahassa. Miksi? Koska kaikki muutkin ovat hiljaa. Se on tapa. Imago menee. Paskat minä mistään imagosta

Ajat muuttuvat. Ahtaat ja tunnelmalliset seisomakatsomot ovat vaihtuneet väljiin ja valjuihin muovikuppeihin. Aitioista harvoin kukaan huutaa/kannustaa, klubi-katsomosta ei kukaan. Tarvitaan selvä rauhoitettu ylivoima-tilanne Pelsuille ennen kuin tämä billuntärkeä ryhmä hallin kalleimmilla paikoilla tajuaa edes lyödä käsiään yhteen. Suurin muutos on kuitenkin seisomakatsomoissa, koska nyt sielläkin ollaan hiljaa. Aneemisuus tarttuu. Edes naapurin Ranea ei näy pienessä sievässä karjumassa "perkeleen nuija". Hän on luultavasti ravintola Lämärissä lasin takana muutaman kaverin kanssa parilla tuopilla ja samalla näkee vähän peliäkin. Marko Jantusen tehdessä maalin kaverit saattavat nyökytellä asiantuntevasti toisilleen.

Perseestä! Missä on tunne? Se katosi jääkiekko-katsomostakin samoihin aikoihin kun markkinamiehet ja kiekkotoimittajat alkoivat toitottaa sanaa VIIHDE kun puhuttiin urheilu-tapahtumasta. Samoihin aikoihin istutettiin elokuvateatteri-väkeä tulevan Isku-Areenankin ensimmäisille pehmustetuille penkeille.

Fanikulttuuri? Lahtelainen fanikulttuuri? Sitä on olemassa kuitenkin, koska vajaa 3000 ihmistä täällä jossain piti seuran hengissä noina vaikeina aikoina jolloin voittoja ei tullut sen useammin kuin huono tuuli hyvällä vaimolla. Mikään muu kaupunki ja sen asukkaat ei ole elättänyt Suomessa tuloksellisesti niin surkeasti pärjäävää joukkuetta niin montaa vuotta kun mitä Lahdessa. Toki konkursseja on tullut, mutta puhun nyt lähinnä tästä viimeisestä vitkuttelusta joka jatkuu vieläkin. Joka tapauksessa tälle ihmisjoukolle on varmasti naurettu työpaikoilla ja kouluissa, että "Vieläkö sä jaksat käydä siellä sitä räpellystä katsomassa?" Se on iso osa fanikulttuuria, että saapuu paikalle silloinkin kun tietää, että peli päättyy todennäköisemmin 1-6 sille isolle jengille. Ja se on Lahdessa nähty, porukkaa löytyy huonoinakin aikoina.

Kuinka asiantuntevaa lahtelainen jääkiekkoyleisö on? Asteikolla 1-10 varmaan ainakin 9,5. Hyvää jääkiekkoahan käyvät välillä näyttämässä isot seurat. Lahtelaisjoukkueistahan ei siihen perinteisesti ole. Tämä syvälle iskostunut jolloin tavalla vääristynyt ajatusmaailma on varmasti sen satunnaiskatsojan mielessä kun hän astelee kaulukset pystyssä lymyillen halliin. Mutta onko vastaavaa niiden ihmisten joukossa jotka voidaan laskea kannattajiin?

Menestys. Sitä ei ole täällä ollut ja voi vain arvioida sen puutteen merkitystä kiekkoyleisön käyttäytymiseen. Onhan Turussa ja Tampereellakin nykyään aika hiljaista vaikka perinteitä on voittamisen saralla. Mutta Lahdessa on paljon pienempi halli jonne ääni ei katoa niin helposti kuin esimerkiksi Turun pyhättöön. Miksei täällä ole ihmisiä jotka eläytyvät niin kuin Hämeenlinnassa tai Porissa?

Tänä syksynä ääni on vähentynyt selvästi entisestään ja uskon, että siihen on pitkälti syynä tuomarilinjan ihmettely. Nythän on todella väärin huutaa nuijalle nuijaa, kun pitäisi vain ymmärtää odottaa, että pelaajat tajuavat uuden linjan.

Fanikatsomo tekee mielestäni ihan hyvää työtä. Hauska katsella kun isot pojat supisevat muualla katsomossa aina kun faniryhmä kehittää jotain lauluntynkää. Naureskelevat orgastisesti hieman vahingoniloisesti tuolle faniryhmälle ja kun itse tekisi mieli joskus huutaa kajauttaa niin muistaakin ympärillä olevat hyväkäytöksiset tuttavat ja mölyt jäävät mahaan. Itse kaipaisin fanikatsomolta enemmänkin ääntä kuin niitä kaikenlaisia hilavitkuttimia. Onhan esim. ne kaksivartiset kyllä todella hienoja, mutta välillä tuntuu, että olennainen eli äänen tuottaminen jää vähemmälle. Mutta pääosin hyvää menoa.

Vuonna 2002 hallissa oli ääntä ihan hyvin, kun Koivusen Bobi ratkaisi jatkoajalla ensimmäisen play-off-ottelun voiton "suurta ja mahtavaa" TPS:ää vastaan. Tuntu, että koko kaupunki oli mukana jutussa. Nyt kun maaliero on plussan puolella 5 pelatun ottelun jälkeen ensimmäistä kerttaa sitten tuon edellä mainitun kauden niin voisi odottaa, että yleisökin pistäisi vähän enemmän itseään likoon.

Tulipahan pitkä juttu. Sellainen aihe mistä riittää kyllä turistavaa.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
laituri kirjoitti:
Tästä aiheesta on ainakin kymmenessä eri ketjussa ollut puhetta, narinaa, ylistystä ja puolustelua, joten eiköhän laiteta ihan oma ketju aiheesta pystyyn.

Itse olen hallilla aikaa kuluttanut kohta 20 vuotta ja fanikulttuuri ei koskaan Lahdessa ole ollut kovinkaan hyvällä tasolla. Aikanaan muistan kuinka seisomokatsomassa käytiin sen vuoksi, että siellä oli ääntä ja elämää. Istumakatsomoon ei voitu edes unelmissa mennä sen hiljaisuuden takia. No ajat muuttuu ja niin muuttuu paikka katsomossakin. Ainoa mikä ei muutu on kannustus Lahden jäähallissa.

Perus lahtelainen synti on ettei taapertavaa joukkuetta kannusteta vaan kannustusta tulee silloin kun Pelicans lentää voitosta voittoon ja loistavasta vaihdosta toiseen. Kotikatsomoa joukkue kuitenkin eniten tarvitsee hädän hetkellä.

Ääriliike ilmeisimmin edustaa lahtelaisen fanikulttuurin keulakuvaa ja sitä suurinta äänen käyttöä. Tälle kaudelle vaihtunut paikka ei tee oikeutta faniporukalle, mutta usein itse fanipoukkakaan ei sitä tee. Vierasmatsien kirjoittelussa usein tulee kommentteja Ääriliikkeen hyvästä meiningistä, mutta miksei sitä saada aikaan kotiotteluissa?

Harjoituskaudella Davosin 10 hengen faniporukka sai uskomattoman kovan huudon aikaiseksi. Miksei meilläkin voisi olla näin. Jokereilla oli torstain pelissä hyvä meininki päällä vaikkakin isolla porukalla.

Tässä ei ole tarkoitus siis aloittaa morkkaamisliikettä ketään kohtaan vaan paremminkin miettiä miksi homma toimii Lahdessa näin.

Minulla olisi tuohon valjuun meininkiin aika radikaalikin ehdotus. Yhteistyössä esimerkiksi ammattikorkean kanssa mietittäisiin "agitaattori"-projekti. Nämä miettisivät jo yhteistyössä nykyisten faniryhmien kanssa, miten ääntä ja sitä kautta tunnelmaa saataisiin aikaan. Nämä henkilöt toisivat paikalle tarvittavan määrän ihmisiä kannattamaan, jotta varmasti kuuluisi. Ammattikorkealaisille tämä ei varmasti olisi ongelma tai sitten saisivat ns. HC-fanit liittyä ryhmään pientä korvausta vastaan.

Seuran tehtäväksi tulee pukea nämä henkilöt fanipaidoin ja osoittaa heille oma paikkansa hallissa. Tämä vaatisi seisomokatsomoa ravintolapäähän vaikkapa niin, että vain tietty karsina on tätä ryhmää varten.
Vieläkin muistan selkäpiissä jokereiden kirkuvan tyttölauman, joka kuitenkin loi kaikessa kirkunassa melkoisen määrän tunnelmaa DDR-halliin.

Ongelmana ei ole mielestäni se, etteikö tarvittava määrä lähtisi mukaan kannustukseen. Kukaan ei vain halua olla se ensimmäinen.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Hyvä avaus. Harmi ettei aika riitä syventymään aiheeseen tällä hetkellä, mutta muutama peli eteenpäin ja palaan aiheeseen; yhden osapuolen edustajana se tuntuu jopa pieneltä velvollisuudelta.
 

Menace

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Heki, sympatiat Tapparalle
aave kirjoitti:
...

Ongelmana ei ole mielestäni se, etteikö tarvittava määrä lähtisi mukaan kannustukseen. Kukaan ei vain halua olla se ensimmäinen.

Näin on. Mieletön kannustus kotihallissa olisi todella hienoa, mutta itse myönnän etten halua enkä aio olla ensimmäinen. Nyt Ääriliike kannustaa mielestäni varsin kevyesti.
 

Harri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Arsenal
Dvozak kirjoitti:
Kuinka asiantuntevaa lahtelainen jääkiekkoyleisö on? Asteikolla 1-10 varmaan ainakin 9,5.
Jotain ihmeellistä on sitten tapahtunut niiden kahden vuoden aikana kun en ole Lahdessa käynyt otteluita seuraamassa. Minun muistini mukaan katsomon asiaatuntevat kommentit olivat tasoa "Miksei noi lauo ylivoimalla" ja "Toi on hyvä poika kunhan saa vähän lisää massaa ympärilleen." Minusta on tuntunut aina siltä että asiantuntemusta on eniten juuri niillä jotka eivät huuda kentälle vaan seuraavat peliä ja keskustelevat tapahtumista seurueensa kanssa. En mä ole tullut jäähalliin kuutelemaan kun joku urpo huutaa kännipäissään tuomarin olevan nuija tai solvaa vastustajaa, mikä on muuten yksi merkki siitä että kyseinen fani on aina ollut itse täysi huti jääkiekossa eikä ymmärrä mitään vastustajan kunnioittamisesta. Lahtelaista fanikulttuuria ajatellen sama pätee myös jalkapallon puolelle; terveisiä FCLK RY:lle, joka on fiksusti apinoinut jalkapallohuliganismin Euroopan pelikentiltä.

Kutsukaa virkamieheksi, mutta kyllä minä hankkiudun aina helvetin kauas "fanijoukon" pärisevistä rummuista ja myötähäpeää synnyttävistä lauluista.
 

Dvozak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Harri kirjoitti:
Jotain ihmeellistä on sitten tapahtunut niiden kahden vuoden aikana kun en ole Lahdessa käynyt otteluita seuraamassa. Minun muistini mukaan katsomon asiaatuntevat kommentit olivat tasoa "Miksei noi lauo ylivoimalla" ja "Toi on hyvä poika kunhan saa vähän lisää massaa ympärilleen." Minusta on tuntunut aina siltä että asiantuntemusta on eniten juuri niillä jotka eivät huuda kentälle vaan seuraavat peliä ja keskustelevat tapahtumista seurueensa kanssa. En mä ole tullut jäähalliin kuutelemaan kun joku urpo huutaa kännipäissään tuomarin olevan nuija tai solvaa vastustajaa, mikä on muuten yksi merkki siitä että kyseinen fani on aina ollut itse täysi huti jääkiekossa eikä ymmärrä mitään vastustajan kunnioittamisesta. Lahtelaista fanikulttuuria ajatellen sama pätee myös jalkapallon puolelle; terveisiä FCLK RY:lle, joka on fiksusti apinoinut jalkapallohuliganismin Euroopan pelikentiltä.

Kutsukaa virkamieheksi, mutta kyllä minä hankkiudun aina helvetin kauas "fanijoukon" pärisevistä rummuista ja myötähäpeää synnyttävistä lauluista.

Tarkoitin tuolla 9,5 asiantuntevuudella juuri sinua ja sinun kaltaistesi mielipiteitä. Juuri tuo ns. asiantuntevuus saa ihmiset yleensä olemaan hiljaa hallilla. Ne jotka huutaa tietävät, että välillä tulee hehkutettua nuijaa jo jotain muuta vähemmän merkityksellistä ja mullistavaa. Jos olisit lukenut tekstini ajatuksella olisit ehkä voinut huomata tuon sarkasmin vivahteen mitä tavoittelin puhuessani lahtelaisen kiekkoyleisön asiantuntevuudesta. Kuka nyt ei olisi jääkiekon asiantuntija? Niin yksinkertainen laji ja silti muka vain ne jotka yleensä ovat hiljaa ja suputtelevat kavereidensa kanssa tapahtumista ovat asiantuntijoita. Sinä tiedostat varmasti sen, että jos alkaisit elää pelin mukana näyttäisit kavereidesi silmissä typerältä. Tämä on suurin syy miksi jäähallissa on hiljaista.

Ja se myötähäpeä. Tunteista jaloin koko maailmassa. Tunteista turhin. Oliko sinusta muuten hienoa, kun viime lauantaina ääntä kuului muualta kuin kentältä silloin kun Pelicans teki maalin? Niinkö sen pitää olla. Hyi helvetti. Mikään ei ole hienompaa kuin 4300 jurottavaa lahtelaista jäähallissa. Kyllä mua ainakin vituttaisi pelata sellasen kotikatsomon edessä.
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Nyt täytyy kyllä vähän moittia Ääriliikettä. Kaanit vie 10-1 ja jengiä ei huomaa katsomossa kuin yhden ainoan kerran. Murrayn niskalenkin jälkeiset Nuija-huudot kuuluivat ohikiitävän hetkisen. Mahdoinko sitten istua sellaisessa paikassa, jonne ei kuulu? No ne nuija-huudot kyllä kuuluivat.

Ike
 

Notsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans Lahde
Ääriliike sitä ja Ääriliike tätä!

Pahoittelen Ääriliikkeen puolesta ettemme pystyneet vajaan kymmenen miehen edustuksella luomaan 4500 lahtelaisen seassa keskieurooppalaista tunnelmaa halliin tänäänkään. Mistä kiikastaa kun parikymmentä heeboa riehuu ja vetää 110 lasissa äänensä käheäksi, loput 4300 puhaltelee muniinsa? Miksi tunnelma on jopa paljon paskempi kuin viime kaudella -Kysyy nimim. jälleen kerran äänensä menettänyt-

Glory-hunttereita ja lauantaikänni-huutajia odotellessa..
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Notsu kirjoitti:
Ääriliike sitä ja Ääriliike tätä!

Pahoittelen Ääriliikkeen puolesta ettemme pystyneet vajaan kymmenen miehen edustuksella luomaan 4500 lahtelaisen seassa keskieurooppalaista tunnelmaa halliin tänäänkään. Mistä kiikastaa kun parikymmentä heeboa riehuu ja vetää 110 lasissa äänensä käheäksi, loput 4300 puhaltelee muniinsa? Miksi tunnelma on jopa paljon paskempi kuin viime kaudella -Kysyy nimim. jälleen kerran äänensä menettänyt-

Glory-hunttereita ja lauantaikänni-huutajia odotellessa..

Tuossa se ongelma onkin: äänekkäitä kannattajia on liian vähän tällä hetkellä. Vajaa kymmenen tai edes kaksikymmentä on ryhmänä hyttysen paska tuollaisessa yleisömeressä. Tuo koko kuvio pitäisi miettiä uudestaan ihan jollain uudella tavalla, muuten saadaan koko kausi kuulla samasta asiasta.

Pelicansin markkinointipuolella pitäisi nyt tajuta tilanne ja hankkia pojille vaikka mikit, joista saisi vahvistettua ääntä useammalle puolelle hallia. Kun fiilistä on tarpeeksi, niin lahtelainenkin unohtaa omat estonsa ja alkaa mölytä.
 

yazu

Jäsen
Notsu kirjoitti:
Ääriliike sitä ja Ääriliike tätä!

Pahoittelen Ääriliikkeen puolesta ettemme pystyneet vajaan kymmenen miehen edustuksella luomaan 4500 lahtelaisen seassa keskieurooppalaista tunnelmaa halliin tänäänkään. Mistä kiikastaa kun parikymmentä heeboa riehuu ja vetää 110 lasissa äänensä käheäksi, loput 4300 puhaltelee muniinsa? Miksi tunnelma on jopa paljon paskempi kuin viime kaudella -Kysyy nimim. jälleen kerran äänensä menettänyt-

Glory-hunttereita ja lauantaikänni-huutajia odotellessa..

Täysin samaa mieltä. Ääriliikkeen meininki on fanikulttuuria ajatellen ollut jatkuvassa nousussa. Monipuolisuutta ja näkyvyyttä on ihan eri tavalla verrattuna aikaisempiin rummunpäristelykausiin. Valitettavasti hallin tunnelman huomattavaan nostattamiseen nämä kaksi seikkaa tarvitsisivat sen kolmannen, tärkeimmän. Mistä mies- ja naisvoimaa kolmenollakakkoseen?
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydämeni sykkii vain yhdelle.
Eisenhower kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä vähän moittia Ääriliikettä. Kaanit vie 10-1 ja jengiä ei huomaa katsomossa kuin yhden ainoan kerran. Murrayn niskalenkin jälkeiset Nuija-huudot kuuluivat ohikiitävän hetkisen. Mahdoinko sitten istua sellaisessa paikassa, jonne ei kuulu? No ne nuija-huudot kyllä kuuluivat.

Ike
Minä istuin rivillä 8 sen sektorin linjalla jossa on tämä uusi kannattajakatsomokin.
Siihen ainakin laulut ja kannatushuudot kuuluivat mainiosti - tottakai.

Mutta kun koitos kestää kolme erää niin huutajien ääni käheytyy aika nopeasti eikä ääntä enää pysty tuottamaan kuten pelin alussa, varsinkin kun niitä maalejakin tuli riemuittua - minullakin ääni hiipui myös vaikka en mikään aktiivikannattaja olekaan vaan melkeinpä "rivijanari", heh...
No, en pidä hiljaisesta katsomosta joten aiheesta huudan (myös sitä "nuijaa") ja taputan vaikka tuntematon vieruskaveri harmistuisikin =)
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Pitää kai olla tyytyväinen että tähänkin asiaan kiinnitetään huomiota eikä anneta levätä laakereillaan.

Aloitetaan Ääriliikkeestä. Suomessa on tapana että joku henkilö jostain kritisoi huonoa tunnelmaa ja kannattajaryhmää, johon taas kannattajat vastaavat näillä "tuu ite koittaa"-kommenteilla ja itse ongelma unohtuu tämän haastamisen ja väittelyn alle. Niinhän homma taas ei toimi; tv-kommentaattorillakaan ei tarvitse olla "kuus mestaruut hei" voidakseen puhua pelitapahtumista, eikä tunnelmakaan ole kiinni niistä muutamasta jotka nostavat asian pöydälle. Ääriliikkeellä on sen verran selkärankaa tunnustaa jos asiat menevät perseelleen, ja ainakin viime kaudelta jääneisiin odotuksiin nähden niin on enemmän tai vähemmän tapahtunut, mihin tosin vaikuttavat erinäiset muuttujat.

Muistikuvia: Kaudella 00-01 Pelicans Fan Clubin paikat olivat jääkoneen aukon vieressä, ja olen antanut itseni ymmärtää että silloinen rummuilla ryyditetty kannustus oli ajoittain varsin mainiota. Kuriositeettina mainittakoon että silloisista n. 20-40 "faneista" on kannustamassa jäljellä kaksi henkilöä. 01-02 paikka vaihtui saman nurkan yläosaan ehkä hallin huonoimmille paikoille ja kannustus olikin surkeaa, joskin fanien määräkin oli jo dramaattisesti vähentynyt. Tämä oli siis SE huippukausi. Seuraavalla kaudella osoite oli jo 301, ja mielestäni siitä lähtien kannattajien toiminta on ollut nousujohteista viime kevääseen asti. Tottakai rämpimiset verottivat aina kevättä kohden, mutta yleisellä tasolla. Rumpuja on sinä aikana tullut ja mennyt, ja nykyisinhän niiden pauketta ei enää tarvitsekaan kuunnella. Silloin kun Ääriliike perustettiin, oli lähtökohtana kevään 2005 tilanne, jolloin huonoimmillaan viisi äijää yritti huutaa jotain.

On turhaa valitella sitä että istumapaikoilla ei ole tunnelmaa, se ei ole mikään lahtelainen erityispiirre ja asian voi todeta missä tahansa liigahallissa. Itse odotan istumakatsomolta lähinnä käsiä yhteen ylivoimalla tai vaikkapa hyökkäyksen alkaessa, siitä eteenpäin on jo haihattelua eikä juuri sen enempää kuulla Ruotsissakaan, missä katsomokulttuuri yleensä on sentään toisessa potenssissa Suomeen verrattuna. Nämä odotukset paikallinen yleisö onkin täyttänyt viime kausina aivan kelvollisesti (ottakaa huomioon rämpiminen), tältä kaudelta en osaa sanoa. En pidä lahtelaista kiekkoyleisöä huonona, tunnelma riippuu paljon myös hallin rakenteesta.

Hallissa on kyllä sijaa niin hc-kannattajille että mykkänä istuville jurottajille ja kaikille siltä väliltä, eikä ketään tarvitse syyttää tästä "asiantuntevuudesta" tai mistään muustakaan. Aina voidaan toivoa aktiivisempaa yleisöä, mutta "Isossa kuvassa" ongelma (Suomessa ylipäätäänkin) on se että varsinainen kannattajaryhmä on liian pieni. Hartwall Areenallekin tulee tunnelmaa nyt kun Jokerifanit ovat kasvaneet riittävän vahvaksi ryhmäksi. 50:llä et tee Areenassa mitään, mutta kun puhutaan useista sadoista alkaa vaikutusta jo olemaan. Lahdessa et tee mitään 20:llä, mutta jo sata oikeasti äänekästä kannattajaa olisi varmasti riittävän vahva joukko pitämään kunnollista ääntä välillä hieman vajavaisenakin ja 200 tekisi muun yleisön läpsyttelystä melkeinpä yhdentekevän tunnelman kannalta. 70-80 löytyy parhaimmillaan vieraspeleihin tätä nykyä...

Täksi kaudeksi kannattajasektio siis vaihdettiin 301 -> 302. Kuten todettua ääni kantautuu uudesta paikasta ehkä vielä heikommin kuin vanhasta, mutta pelin näkemisen kannalta sijainti on parempi. Ideana olikin saada kannustukseen mukaan ne joille pelin näkeminen merkkaa hc-kannattajia enemmän, sitoutumaan ryhmään sen verran että joskus myöhemmin seuraisivat mukana jonnekin äänen kuuluvuuden kannalta paremmille (=näkemisen puolesta heikommille) paikoille. Potentiaalia tuossa nyt ei liikaa ole, mutta kaikki uudet kannattajat olisivat eteenpäinmenoa. Vaihto vanhaankaan ei ole poissuljettu jos asiat eivät ota luistaakseen.

Pari lainausta muuten osuvasta ketjunavauksesta:
laituri kirjoitti:
paikka ei tee oikeutta faniporukalle, mutta usein itse fanipoukkakaan ei sitä tee. Vierasmatsien kirjoittelussa usein tulee kommentteja Ääriliikkeen hyvästä meiningistä, mutta miksei sitä saada aikaan kotiotteluissa?
Johtuisiko siitä että reissuihin lähtee se 40-60 henkeä, joista lähes kaikki kannustavat (viinan voimalla tai ilman), ja kotipeleissä taas määrä putoaa 10-20:een.

laituri kirjoitti:
Harjoituskaudella Davosin 10 hengen faniporukka sai uskomattoman kovan huudon aikaiseksi. Miksei meilläkin voisi olla näin.
Aikaisemmin mainittiinkin, että lähes tyhjässä hallissa se ääni kuuluu kummasti paremmin kun 4000 ihmisen seassa. Vai luuletko että 10 sveitsiläistä on niin paljon kovaäänisempiä 10:een suomalaiseen verrattuna?
__________
Dvozak kirjoitti:
Itse kaipaisin fanikatsomolta enemmänkin ääntä kuin niitä kaikenlaisia hilavitkuttimia. Onhan esim. ne kaksivartiset kyllä todella hienoja, mutta välillä tuntuu, että olennainen eli äänen tuottaminen jää vähemmälle.
Hyvä huomio. Niidenkin käytölle on aina omat edellytyksensä, eikä nykyinen tilanne oikein niitä täytä.
Dvozak kirjoitti:
Vuonna 2002 hallissa oli ääntä ihan hyvin, kun Koivusen Bobi ratkaisi jatkoajalla ensimmäisen play-off-ottelun voiton "suurta ja mahtavaa" TPS:ää vastaan. Tuntu, että koko kaupunki oli mukana jutussa.
Nämä ovat aina erityistapauksia, milloin kuuluukin olla buumi päällä. Tosin tarkemmin muistellen samaisessa ottelussa täysi tupa onnistui myös olemaan jäätävän hiljainen jatkoajalla kaikkien jännittäessä henkensä edestä. Vaikka noita huippuhetkiä onkin hieno muistella, niin näihin usein liikaa suomalaisessa fanikulttuurissa takerrutaankin, "kyllä se tunnelma aina pleijareissa tulee". Tosiasiassa hallin tunnelma testataan runkosarjassa.
__________
Eisenhower kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä vähän moittia Ääriliikettä. Kaanit vie 10-1 ja jengiä ei huomaa katsomossa kuin yhden ainoan kerran.
Silloin kun ryhmä koostuu tusinasta miehiä, joista sattuu esteiden takia olemaan kolmasosa poissa pelistä on tulos Isku Areenassa ja yli 4000:n ihmisen keskellä tämä. Neljästä tuhannesta alle kymmenen menetti äänensä. Vituttaa tämä itseäkin, ja kaikkein vähiten ottelun missaamisen takia. Selvästi alkukauden osalta on peiliin katsomista Ääriliikkeelläkin, mutta realiteetit on hyvä muistaa.
__________
aave kirjoitti:
Minulla olisi tuohon valjuun meininkiin aika radikaalikin ehdotus. Yhteistyössä esimerkiksi ammattikorkean kanssa mietittäisiin "agitaattori"-projekti. Nämä miettisivät jo yhteistyössä nykyisten faniryhmien kanssa, miten ääntä ja sitä kautta tunnelmaa saataisiin aikaan. Nämä henkilöt toisivat paikalle tarvittavan määrän ihmisiä kannattamaan, jotta varmasti kuuluisi. Ammattikorkealaisille tämä ei varmasti olisi ongelma tai sitten saisivat ns. HC-fanit liittyä ryhmään pientä korvausta vastaan. Seuran tehtäväksi tulee pukea nämä henkilöt fanipaidoin ja osoittaa heille oma paikkansa hallissa.
aave kirjoitti:
Pelicansin markkinointipuolella pitäisi nyt tajuta tilanne ja hankkia pojille vaikka mikit, joista saisi vahvistettua ääntä useammalle puolelle hallia. Kun fiilistä on tarpeeksi, niin lahtelainenkin unohtaa omat estonsa ja alkaa mölytä.
Kolu tuosta asiasta Uuden Lahden kausiennakossa puhelikin ja jo silloin oli tarkoitukseni tänne kommentoida. Siinä vaiheessa kun aletaan maksamaan faneja tai mikittämään rumpuja minä lopetan ääneni hukkaamisen matseissa. Täytyy yrittää ymmärtää Kolua ja olla tyytyväinen että mies välittää tunnelmasta, mutta mikrofoni-pelleily on loukkaus kannattajakulttuuria kohtaan. Over my dead body. Kannustuksen kuuluvuudessa on hyvä muistaa huutojen ja laulujen ero. Yhtä sanaa on helpoo huutaa taputusten välissä, kun taas lauluissa tulee tarkoituksellakin matalampia kohtia. Tämä linja on valittu, enkä näe paluuta vanhaan vain sen takia että ääni kuuluisi kovempaa vaikka oletettavasti joku olisi valmis sitäkin ehdottamaan. En ymmärrä miten joku selväjärkinen jaksaa huutaa yhtä sanaa illasta ja vuodesta toiseen.

Jos haluatte Ääriliikettä jostain syyttää, niin syyttäkää kannustustyylistä eikä porukan pienuudesta, koska siihen on kovin vaikea vaikuttaa. Minulle kannustuksessa tyyli on vähintään yhtä tärkeä kuin kuuluvuus, toisin sanoen Pelicans-huudon jankkaaminen kuten eräät muut faniryhmät on poissuljettua. Rumpujakin voisi JYP-tyyliin olla vaikka 10, mutta paukkeen keskeltä pitäisi kuulua ihmisääntäkin, tai muuten touhusta menee maku.

Porukan pienuudestakin voi tietysti syyttää myös tyyliä, joka ei ole mitään peruukki päähän ja united smile-meininkiä. Kavereita tai sympatiaa sillä ei hankita vastustajien leireistä eikä varmaan erityisesti omistakaan, mutta se on sitten kokonaan toinen asia. Itse toimin mieluummin kymmenen lojaalin hc-jätkän kuin 30:n puhaltelijan kanssa. Näitä puhaltelijoita on Pelicansin fanitoiminnassa nähty aivan riittämiin. Ääriliike on Ääriliike ja toivottavasti kohoaa aikanaan huipputasolle, parempaakaan yritystä ei Lahesta tällä hetkellä löydy.
 
Viimeksi muokattu:

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Isku Areenan vahvuus on se, että seisomakatsomot ovat tiiviissä yhteydessä istumakatsomoihin. Siihen ne vahvuudet sitten jäävätkin. Seisomapaikoilta mistä suurin melu lähtee ääni taitaa karata jonnekin hallin kattorakenteisiin. Mielenkiintoinen piirre nettiradioiden arkistoja kuunnellessa on se, että joku Bluesin muutaman kymmenen fanin kannustus kuuluu lähetykseen selvästi, mutta Pelicansin kannattajien tuskin koskaan, vaikka aivan varmasti Pelicans-huutoon lähtee saman verran kuin vieraillakin. Erotuksena vain on se, että vierasfanien katsomo sijaitsee selvästi alemmalla tasolla ja lähempänä jäätä.

Porissa käydessämme katsomopaikka oli yhtälailla katon rajassa pitkällä sivulla, mutta katto loi mahtavan kaikupohjan kannustukselle, puhumattakaan betonisesta seisomakatsomosta jossa Isomäen todellinen sydän sykkii, meteli oli huikea. Torstaina HPK-Tappara-ottelussa seurasin ottelua Sikakatsomon kulmasta, ja kaukalon vastakkaisesta kulmasta 70 metrin päästä ehkä 10-15 tamperelaisen Tappara-huuto kuului aivan selvästi. Sinne toiseen päätyyn taas Sikakatsomon huuto kantautui vielä astetta paremmin kun jaksoivat kerran tai kaksi huutaa, mutta määrällisesti sekään joukko ei missään tapauksessa ollut mikään 50-päinen, pikemminkin 20. Muussa yleisössä ei sen enempää kannustusta (taputtamista) näkynyt kuin Lahdessakaan. Rinkelinmäen tunnelma perustuu tilan pienuuteen ja katsomoiden läheisyyteen, ei ylivertaiseen yleisöön eikä sen suhteen lahtelaisia tarvitse hävetä tippaakaan.

Se samainen pari-kolmekymmentä löytyy kyllä Lahdessakin ainakin yksinkertaisimpiin huutoihin, mutta niin vain se on kuin hyttysen ininää. Johtuisiko se osittain siitäkin että Isku Areenan katto on varmasti 5-7 metriä korkeammalla kuin Rinkelinmäellä ja kauimmat katsomopaikat tuplasti kauempana kaukalosta, mene ja tiedä. Jos jotain halutaan kikkailla (vrt. maksetut fanit ja mikrofoni), niin ennemmin asennuttaisin peltiä tai vastaavaa hallin kattoon niillä rahoilla. Esimerkiksi koko nykyisen seisomakatsomon alueelle laitettuna voisi tuoda jo melkoisen vaikutuksen, ehkä. Nythän katossa taitaa olla jotain pehmeää eristettä. Melkoinen erityispiirre on sekin, että järjestään tunnelma on heikompi silloin kun hallissa on 4000+ katsojaa kuin alle 3500.

Jatkossa paljon riippuu tietenkin joukkueen menestyksestä ja kannattajaryhmän puolesta on vain toivottava että niitä todellisia kannattajia ilmaantuisi lisää ja kasvaisi niistä junnuista joita mukana kiitettävän innokkaasti pyörii.

Tässä vielä se suunnitelma minkä varaan itse lasken suurimman toivoni tunnelman osalta. Voisi kuvitella että päädystä hallin pituussuunnassa ja jään yli ääni kantautuisi huomattavasti paremmin.
 

aave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelicans
Minusta tämä keskustelu on kääntynyt itse ongelmasta johonkin ihme ääriliike-keskusteluksi. Tässä saa sellaisen kuvan, että katon saa vuorata pellillä, mutta saman efektin tekeminen teknisesti on sitten pelleilyä. Samoin ei saisi kehitellä mitään "järjestettyä" kannatusta, kun se on pelleilyä. Minusta on edelleenkin pelleilyä, ettei saada mitään tunnelmaa aikaan, silloin kun halli on täysi ja se ongelma olisi hyvä ratkaista jollain.

Se, että 20 ei riitä luomaan tunnelmaa, on kaiketi tunnustettu juttu täällä. Jos lähtee jo tässä vaiheessa erottelemaan, ettei halua ketään HMV-tyyppejä omaan kannustusjengiin, niin tuskin on odotettavissa mitään yleisöryntäystä jatkossakaan. Missä on tila kasvaa HC-kannattajaksi? Itse sain innostuksen seurata lätkää, kun Reipas tarjosi kaikille oppilaille kausarit joskus vuonna miekka ja kirves. Olen siis jotenkin väärin alkanut kannattamisen?

Nyt kun halli pullistelee, niin olisi ollut hyvä iskeä uudenlaista kannatuskulttuuria sisään, johon uudet, menestyksen kautta lajia katsomaan tulleet olisivat päässeet helposti mukaan. Nyt näyttää siltä, että kirkkomeininki voittaa ja ääriryhmä saa jatkossakin omassa rauhassa puhkoa reikiä banderollilla vihaamaansa eristekattoon hallin "parhailla" paikoilla.

Jotta ei menisi ihan ohi aiheen, niin Pelicansin markkinointipuoli voisi tehdä opintomatkan Espoon Hongan futispeleihin, miten yhdistää hyvä menestys ja pelien tunnelma. Heillä ainakin toimii sen, että kun tunnelmaa on, niin tulee myös ulkopuolista porukkaa ihan sitä varten katsomaan pelejä.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
aave kirjoitti:
Minusta tämä keskustelu on kääntynyt itse ongelmasta johonkin ihme ääriliike-keskusteluksi.
No, Ääriliike - ja muut 302:n fanit - nyt sattuu olemaan muun yleisön ohella se toinen osapuoli joka sitä tunnelmaa yrittää luoda.
aave kirjoitti:
Tässä saa sellaisen kuvan, että katon saa vuorata pellillä, mutta saman efektin tekeminen teknisesti on sitten pelleilyä. Samoin ei saisi kehitellä mitään "järjestettyä" kannatusta, kun se on pelleilyä.
Seura saa kyllä aivan vapaasti järjestää kannustusta, mutta ainakaan näiden kahden ehdotetun keinon (mikki ja maksetut fanit) kanssa Ääriliike ei tule olemaan tekemisissä. Mitä noihin ehdotuksiin tulee, niin jollekin voi olla yhdentekevää mutta itselleni on vissi ero parannetaanko vain hallin akustiikkaa jolloin ihmiset käsillä ja suullaan edelleen tuottavat kaiken äänen, vai käytetäänkö äänen tekemiseksi jotain sähköistä laitteistoa. Miksei sitten suoraan vaan Kärppien ja Ilveksen tyyliin nauhoitettua "Pelicans!"-huutoa kaiuttimista?

Agitaattori-suunnitelmaan taas en edes oikein osaa suhtautua. Yhtä muovista touhua kuin Jenkkilässä kun ihmisille hallilla jaetaan näitä Go go-plakaatteja. Sanotaan nyt vaikka niin että tarkoitus ei pyhitä aivan kaikkia keinoja, tämä on minun mielipide. Eikä tämä edelleenkään tarkoittanut sitä etteikö vastaavat mutta ehkä hieman eriluonteiset ideat olisi erittäin tervetulleita.

aave kirjoitti:
Jos lähtee jo tässä vaiheessa erottelemaan, ettei halua ketään HMV-tyyppejä omaan kannustusjengiin, niin tuskin on odotettavissa mitään yleisöryntäystä jatkossakaan.
Itsehän puhuin ryhmän puolesta vain jäsenyyden osalta, eikä tarvitse olla minkään porukan jäsen kannustaakseen suosikkijoukkuettaan. Koko jäsenyys nyt on vain ryhmän oma asiansa, jo on ollut käytännön pakko että mistään ylipäätään tulisi mitään. Pelicansillakin on tuo oma Fan Clubinsa johon voi kuka tahansa liittyä ja ostaa vaikka sen fanikausikortin.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
aave kirjoitti:
Missä on tila kasvaa HC-kannattajaksi?

Itse sain innostuksen seurata lätkää, kun Reipas tarjosi kaikille oppilaille kausarit joskus vuonna miekka ja kirves.Olen siis jotenkin väärin alkanut kannattamisen?
Näitä kysymyksiä en ymmärtänyt.
aave kirjoitti:
Nyt kun halli pullistelee, niin olisi ollut hyvä iskeä uudenlaista kannatuskulttuuria sisään, johon uudet, menestyksen kautta lajia katsomaan tulleet olisivat päässeet helposti mukaan. Nyt näyttää siltä, että kirkkomeininki voittaa ja ääriryhmä saa jatkossakin omassa rauhassa puhkoa reikiä banderollilla vihaamaansa eristekattoon hallin "parhailla" paikoilla.
Mitäköhän uudenlaista kannatuskulttuuria tarkoitat ja mitä mielestäsi Ääriliike on nyt käytännössä tehnyt väärin?
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Eilisestä pelistä olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja että mihin suuntaan tunnelma muuttui torstaisesta jos ylipäätään muuttui.
 

slaikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beantown Bruins
RV16 kirjoitti:
Eilisestä pelistä olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja että mihin suuntaan tunnelma muuttui torstaisesta jos ylipäätään muuttui.

Huonompaan. meininki oli ISKU-Areenalla kun hautajaisissa. Pakko kyllä sanoa että hävetti oikein. Pakko se on itse alettava ainakin huutaa ja taputtamaan enemmän, en tiedä että auttaako se mitään, mutta tuleepa ainakin itselle parempi olo tosta.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
slaikka kirjoitti:
Pakko se on itse alettava ainakin huutaa ja taputtamaan enemmän, en tiedä että auttaako se mitään
Luulis tietävän että auttaa.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahden Namika
Mun mielestä katsomo 202:ssa oli ainakin hyvä tunnelma. Itse ainakin olin huudoissa yms. mukana. Liekö hallin akustiikassakin parantamisen varaa...toki luulisi että 5050 katsojaa saa enemmänkin tunnelmaa aikaiseksi. Kaikki jos edes saisi mukaan taputuksiin, lauluihin tai huutoihin lahtelaisia ei juurikaan mukaan tunnetusti saa. Joku heitti aikaisemmin ett jos hallin päätyyn (pukukoppipääty) saisi fanikatsomon, niin varmasti myös ääni kuuluisi paremmin. Se on varmastikin totta.
 

#18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total Sec
Tilanne katsomonvaihdon jälkeen on se että 302:sta lähtevä ääni menee vain kentälle ja ravintolapäätyyn johtuen jo pelkästään huutajien rintamasuunnasta.Osittain tästä johtuen lähes koko muu halli ei kuule kannustuksesta juurikaan mitään. Tilanne 301:sen aikoihin oli se että rintamasuunta oli viistosti kentälle ja pääkatsomoon päin niin muu halli kuuli kannustuksen paljon paremmin.

Väitän että tällä kaudella ääntäpitävien henkilöiden määrä on lisääntynyt huomattavasti verrattuna viimekauteen, mutta tunnelmassa tämä ei ole näkynyt kuin negatiivisesti... Kuitenkin ilmeisesti kannustus kuuluu kentälle/pelaajille paremmin kuin ennen, sillä tällä kaudella pelaajat ovat kiittäneet kannattajia huomattavasti paremmin kuin edellisinä kausina (poislukien muutama poikkeus).

Edellisestä johtopäätöksenä: Paikanvaihto on tuonut lisää kannustajia (niin kuin oli tavoite) ja parantanut näkyvyyttä kentälle sekä etenkin videotaululle. Mutta samalla tunnelma hallissa on huonontunut huomattavasti johtuen 302:sen akustiikasta ja siitä järkyttävästä ahtaudesta kannattajakatsomossa. Yksi kriteeri katsomonvaihdon päätöksessä oli että kannattajille tulee lisää tilaa. Näin ei ole todellakaan käynyt vaikka sektio on muutaman metrin leveämpi kuin 301.

Onneksi tämä 302 on väliaikainen ratkaisu...
 

Birdhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Manchester City, Manchester Phoenix.
slaikka kirjoitti:
Huonompaan. meininki oli ISKU-Areenalla kun hautajaisissa. Pakko kyllä sanoa että hävetti oikein. Pakko se on itse alettava ainakin huutaa ja taputtamaan enemmän, en tiedä että auttaako se mitään, mutta tuleepa ainakin itselle parempi olo tosta.

Koska on viimeksi tehty aaltoja Lahen hallissa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös