Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 851 410
  • 19 196

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Tällainen ongelma/vika on nyt sitten tullut, että kone sammuu yhtäkkiä ilman mitään selitettävää syytä ja käynnistyy heti uudelleen itsestään. Ongelma toistuu lähes lähes päivittäin. Kone on 4 kuukautta vanha kannettava, HP-laptop 15. Tapahtumalokista ilmenee mm. Lähde: Kernel-Power, Tapahtumatunnus 41 ja Tehtäväluokka 63 sekä "Järjestelmä on käynnistetty uudelleen sammuttamatta kokonaan ensin. Tämä virhe saattaa johtua virtakatkoksesta, kaatumisesta tai siitä, että järjestelmä lakkasi vastaamasta".

Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa tai tietoa mikä tätäkin nyt taas vaivaa?

Tuskin mitään sellaista, mihin pystyisit itse vaikuttamaan.

Virtalähde jos on esimerkiksi paskana, saattaa aiheuttaa spontaania koneen uudelleenkäynnistämistä. Tai liian kovat lämmöt prosessorissa yms. Toki olisi hyvä tietää missä tilanteessa. Kaatuuko herkemmin esim. videoita katsellessa? Pelailetko yms.?
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En tiedä ajatko iframen sisällä omia vai toisen tekemiä sivuja, eli pääsetkö niitä muokkaamaan.

Törmäsin sellaiseen, kun mulla oli linkkejä upotetulla sivulla, joiden oli tarkotus oikeasti ajaa vain jotain javascriptiä, niin scrollaus ylös tapahtui aina.

Sain korjatuksi asian googlen avulla, eli tällainen koodi scrollasi aina sivun ylös:
<a href="#" onclick="teeJotain()">linkki</a>

Mutta tämä ei scrollannut:
<a href="javascript:void(0)" onclick="teeJotain()">linkki</a>

Hei, kiitos tästä! Toisten tekemästä sivusta on kyse, mutta saan varmaan pyynnöstä muutettua koodiin nuo tuolla tavalla.
 

Webb

Jäsen
Tuskin mitään sellaista, mihin pystyisit itse vaikuttamaan.

Virtalähde jos on esimerkiksi paskana, saattaa aiheuttaa spontaania koneen uudelleenkäynnistämistä. Tai liian kovat lämmöt prosessorissa yms. Toki olisi hyvä tietää missä tilanteessa. Kaatuuko herkemmin esim. videoita katsellessa? Pelailetko yms.?
Videoita katson jonkin verran, lähinnä urheilua tuubista ja Areenasta, mutta en ole huomannut, että tällä olisi yhtäläisyyttä kaatumisten kanssa. Useasti on käynyt niinkin, että kone on ollut vain auki itsekseen työpöydällä ilman, että mitään mainittavia prosesseja on käynnissä ja kun olen tulossa koneelle niin kone onkin kaatunut ns. valmiustilassakin. Lämmöt tuntuvat kyllä tosiaan nousevan hyvin korkeiksi pienestäkin kuormituksesta.

Eipä tässä taida muu auttaa kuin kysyä ostoliikkeestä, laittavatko huoltoon, ainakin takuu on sentään voimassa.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Meidän taloyhtiö otti käyttöön Telian taloyhtiönetin alkuvuodesta. Itse otin sen käyttöön eilen, kun tarvittava kaapelimodeemi tuli postissa. Aluksi en meinannut päästä nettiin ollenkaan. Syötin johonkin kenttään Telian minulle lähettämät tunnuksen ja salasanan, mutta siitä tuli vaan jonkinlainen error-viesti. Tämän jälkeen löysin jostain kohdasta painikkeen "hae asetukset automaattisesti" tai jotain sinnepäin. Tämän jälkeen pääsin jo nettiin, mutta tuo kyseinen nettiyhteys katkeaa säännöllisesti aina 5-10 sekunniksi kerrallaan. Joskus yhteys saattaa kestää jopa minuutin verran putkeen, joskus taas ollaan ensin netissä 10 sekuntia, minkä jälkeen yhteys on poikki sen 10 sekuntia, sen jälkeen taas yhteydessä sen 10 sekuntia jne. Ja outoa on se, että tuohonkaan pätkivään yhteyteen ei missään vaiheessa päästy siten, että ensin oltaisiin hyväksytty ne syöttämäni Telian tunnukset.

Mistähän tämä mahtaa johtua, edellisen netin aikana (Saunalahti/Elisa ja mokkula) tätä ongelmaa ei ollut.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@Rixa88 Laitatko vähän sun liittymäsi speksejä niin joku voisi osata auttaa sinua. Onko siis sinulla kaapelimodeemi mihin olet langattomasti wlanilla yhteydessä?
Itse liittymästä tiedän vaan sen, että tilausvahvistuksella se on nimellä Telia Yhteys kotiin S. Ja yhteys on täysin langallinen, eli seinän antennipistorasiasta kulkee johto kaapelimodeemiin. Modeemi taas on yhteydessä PC:hen kaapelilla, olikos se nyt Ethernet nimeltään...
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse liittymästä tiedän vaan sen, että tilausvahvistuksella se on nimellä Telia Yhteys kotiin S. Ja yhteys on täysin langallinen, eli seinän antennipistorasiasta kulkee johto kaapelimodeemiin. Modeemi taas on yhteydessä PC:hen kaapelilla, olikos se nyt Ethernet nimeltään...

Kokeiles tällä ohjeella tarkastaa kaikki asiat. Tuo että olet laittanut tunnuksen ja salasanan johonkin vähän ihmetyttää koska sellaisia tuo yhteys ei vaadi: Telia Yhteys kotiin Kaapelin käyttöönoton ohjeet - Kaapeli - Nettiyhteydet - Asiakastuki - Telia
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kokeiles tällä ohjeella tarkastaa kaikki asiat. Tuo että olet laittanut tunnuksen ja salasanan johonkin vähän ihmetyttää koska sellaisia tuo yhteys ei vaadi: Telia Yhteys kotiin Kaapelin käyttöönoton ohjeet - Kaapeli - Nettiyhteydet - Asiakastuki - Telia
Sekä tuon, että modeemin ohjeiden mukaan olen tehnyt kaiken oikein, mutta edelleen yhteys katkeilee väliaikaisesti, joskus jopa useamman kerran minuutissa.

Modeemina Technicolorin modeemi.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Sekä tuon, että modeemin ohjeiden mukaan olen tehnyt kaiken oikein, mutta edelleen yhteys katkeilee väliaikaisesti, joskus jopa useamman kerran minuutissa.

Modeemina Technicolorin modeemi.

No sitten ottaisin yhteyttä Telian asiakaspalveluun. Onko muuten DATA/TV-jakajaa käytössä antennikaapelissa? Kuva lisänä jos termi ei ole tuttu: http://www.technetix.com.pl/images/DTS-02-65.jpg
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sekä tuon, että modeemin ohjeiden mukaan olen tehnyt kaiken oikein, mutta edelleen yhteys katkeilee väliaikaisesti, joskus jopa useamman kerran minuutissa.

Modeemina Technicolorin modeemi.

Tuossa Soneran ohjeessa ei tainnut olla modeemin resetointia, ootko sitä jo kokeillu? Jos modeemi jumittelee niin tuo tehdasasetusten palautus voi auttaa. Modeemissa varmaan jossain se resetointi nappi, sitä joku 10-15 sekuntia pohjaan ja modeemin valoista näkee kun menee läpi. Tämän ne neuvonee asiakaspalvelussakin. Tuo Tinken kysymys kannattaa kans tsekata.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Videoita katson jonkin verran, lähinnä urheilua tuubista ja Areenasta, mutta en ole huomannut, että tällä olisi yhtäläisyyttä kaatumisten kanssa. Useasti on käynyt niinkin, että kone on ollut vain auki itsekseen työpöydällä ilman, että mitään mainittavia prosesseja on käynnissä ja kun olen tulossa koneelle niin kone onkin kaatunut ns. valmiustilassakin. Lämmöt tuntuvat kyllä tosiaan nousevan hyvin korkeiksi pienestäkin kuormituksesta.

Eipä tässä taida muu auttaa kuin kysyä ostoliikkeestä, laittavatko huoltoon, ainakin takuu on sentään voimassa.

Ylikuumeneminen on varmaan yleisin syy kaatuilulle. Suosittelen ottamaan yhteyttä ostoliikkeeseen, koska jos jäähdytyksessä on vikaa, tai esimerkiksi prosessorin kontaktissa jäähdytykseen, et paljoa pysty itse tekemään.

Vaikka koneessa olisi jokin "pöpö", joka kuormittaa prosessorin kaikkia ytimiä yhtä aikaa, ei lämpöjen tulisi silti nousta siihen pisteeseen, että kone ei pysy käynnissä. Oli niin tai näin, niin huoltoon tarkistuttamaan tilanne.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Myin Samsungin tablettini joten ajattelin palauttaa tehdasasetukset. Sammutin laitteen tehdäkseni "hard resetin" joita olen tehnyt Android-laitteisiin useita kymmeniä. Mutta laitepa ei enää käynnisty eikä reagoi mitenkään kun laittaa lataukseen, täysin pimeänä. Mitähän pirua tuossa oikein tapahtui?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta laitepa ei enää käynnisty eikä reagoi mitenkään kun laittaa lataukseen, täysin pimeänä. Mitähän pirua tuossa oikein tapahtui?

Ehkä jotain on rikki, mutta koita eri latureilla, liian usein nekin hajoaa, vaikka äsken toimi. Toinen on sitten se onko laite ollut kylmyydessä. Oma S5 sekosi ihan täysin ja sähläsi sellaisia juttuja mitä en tiennyt edes olemassaolevan. Sitten huoneenlämmössä odoteltuaan lähti taas tulille.
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tämä varmaan on oikea paikka, mutta onko kenelläkään kokemuksia tuosta F-Securen Freedome VPN:stä? Lähinnä mietin, että pystyykö sen avulla katsomaan esimerkiksi USA:n Netflixiä? Ja jos on jotain muita (parempia) VPN:n tarjoajia, niin mielelläni niistä kuulisin!

Onkohan sellaisia ilmaisia VPN palveluita, jotka ovat hyviä ja joihin voi luottaa? Anyways, kyllä tuosta VPN:stä voi maksaa, kunhan on toimiva ja luotettava.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä varmaan on oikea paikka, mutta onko kenelläkään kokemuksia tuosta F-Securen Freedome VPN:stä? Lähinnä mietin, että pystyykö sen avulla katsomaan esimerkiksi USA:n Netflixiä? Ja jos on jotain muita (parempia) VPN:n tarjoajia, niin mielelläni niistä kuulisin.

En ole Freedomen käyttäjä, mutta todella hyviä arvosteluja se on saanut. Ulkomailla asuvien suomalaisten ryhmissä asiasta koko ajan jutellaan.

Käytän itse ExpressVPN:aa ja ei voi kuin nauraa matkalla pankkiin, kun Salkkarit ei muuten näkyisi ja sitten toimii mainiosti.

Netflix on jostain syystä aloittanut taistelun tavarantoimittajia vastaan ja ne ei välttämättä näy. Minulla ei ole jenkkinetflixille tarvetta, niin en viimeisimpiä juttuja tiedä ja ne muuttuu koko ajan.

Mutta mainitut palvelut pelaa.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Tämä varmaan on oikea paikka, mutta onko kenelläkään kokemuksia tuosta F-Securen Freedome VPN:stä? Lähinnä mietin, että pystyykö sen avulla katsomaan esimerkiksi USA:n Netflixiä? Ja jos on jotain muita (parempia) VPN:n tarjoajia, niin mielelläni niistä kuulisin!

Onkohan sellaisia ilmaisia VPN palveluita, jotka ovat hyviä ja joihin voi luottaa? Anyways, kyllä tuosta VPN:stä voi maksaa, kunhan on toimiva ja luotettava.
Töissä kokeiltiin parissa puhelimessa Freedomea. Yksi kaveri sanoi että ei toiminut USAn Netflix, eli saattaapi olla kuten @pernaveikko kertoi että blokattu jollain tavalla.

Muuten, itse Freedomea käyttäneenä, erinomainen tuote. Sopivan edullinen ja toimiva. Käyttäisin puhelimessa jos ei olisi työnantajan puhelin ja työnantajan virussofta jo valmiiksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tämä varmaan on oikea paikka, mutta onko kenelläkään kokemuksia tuosta F-Securen Freedome VPN:stä? Lähinnä mietin, että pystyykö sen avulla katsomaan esimerkiksi USA:n Netflixiä? Ja jos on jotain muita (parempia) VPN:n tarjoajia, niin mielelläni niistä kuulisin!

Onkohan sellaisia ilmaisia VPN palveluita, jotka ovat hyviä ja joihin voi luottaa? Anyways, kyllä tuosta VPN:stä voi maksaa, kunhan on toimiva ja luotettava.
Freedomen käytön lopetin kun alkoivat blokkailla sen IP:tä maksupalveluissa. Menee vähän koko tuote vessanpöntöstä alas kun se syy miksi sen hommaisi blokataan ja F-Securen paskakikkaretuotteet nyt on sellaisia muutoinkin, että tuskin tekevät mitään uusien IP:iden hommaamiseksi.

Mullvadia taitaa aika moni suositella nykyisin, en ole käyttänyt niin en osaa sanoa. Mutta pysykää hyvät ihmiset F-Securen tuotteista kaukana jos se suinkin on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mutta pysykää hyvät ihmiset F-Securen tuotteista kaukana jos se suinkin on mahdollista.

Näinhän se on, mutta suomalaiset haluaa suomalaista ja luulee, että muut kuin Finnairin koneet putoilee koko ajan. Tai jonkun muun maalainen tomaatti maistuu erilaiselta lähialepasta ostettuna.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta pysykää hyvät ihmiset F-Securen tuotteista kaukana jos se suinkin on mahdollista.
Ainakin mäkissä on toiminut Freedome jo vuosia ilman mitään ongelmia, toki Netflixiä en ole kuin yrittänyt huomatakseni ettei se toimi kun Netflix osaa ne yhteydet blokata. Minulle riittää ihan suomiflixissäkin niin paljon katsottavaa ettei ole ongelma.

Android-versiossakaan ei varsinaisesti ole ollut mitään ongelmia, mutta sen verran nopeammin akku kuluu tuon päälläollessa, etten pidä käynnissä kuin tuntemattomissa wifi-verkoissa toimiessani.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Windows 7 järjestelmä ja Dellin kone. Suoritinkäyttö pääasiassa paljon alle 10%:n ja kone on aika ajoin tosi hidas.

Osaako joku heittää ajatuksia, mikä järjestelmän määritys on sellainen, joka hidastaa konetta ja sen voisi ottaa pois käytöstä? Ja miten saadaan suoritin tekemään töitä 100%? Koneen oma diagnostiikka näyttää, että suoritin toimii hyvin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Windows 7 järjestelmä ja Dellin kone. Suoritinkäyttö pääasiassa paljon alle 10%:n ja kone on aika ajoin tosi hidas.

Osaako joku heittää ajatuksia, mikä järjestelmän määritys on sellainen, joka hidastaa konetta ja sen voisi ottaa pois käytöstä? Ja miten saadaan suoritin tekemään töitä 100%? Koneen oma diagnostiikka näyttää, että suoritin toimii hyvin.

Jos löytyy osaamista niin process explorer kertoo aika hyvin koneen prosessien sielunelämästä: Process Explorer - Windows Sysinternals | Microsoft Docs
 

Flusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Panthers
Windows 7 järjestelmä ja Dellin kone. Suoritinkäyttö pääasiassa paljon alle 10%:n ja kone on aika ajoin tosi hidas.

Osaako joku heittää ajatuksia, mikä järjestelmän määritys on sellainen, joka hidastaa konetta ja sen voisi ottaa pois käytöstä? Ja miten saadaan suoritin tekemään töitä 100%? Koneen oma diagnostiikka näyttää, että suoritin toimii hyvin.
Vähän voisi epäillä jotain haittaohjelmaa. Oletko tarkistanut koneen jollain antivirus-ohjelmalla?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No eiköhän tässä tapauksessa ole kyse hajoavasta kovalevystä jos kone tahmaa ja suoritin ei tee töitä. Katsoo nyt vaan sieltä tehtävien hallinnasta onko se loput 90% idle prosessilla käytössä. Ei se suoritin kuitenkaan voi tehdä mitään jos se ei saa mitään tehtävää. Yleensä noi epämääräiset tahmaukset liitty kovalevyn kuntoon.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Windows 7 järjestelmä ja Dellin kone. Suoritinkäyttö pääasiassa paljon alle 10%:n ja kone on aika ajoin tosi hidas.

Osaako joku heittää ajatuksia, mikä järjestelmän määritys on sellainen, joka hidastaa konetta ja sen voisi ottaa pois käytöstä? Ja miten saadaan suoritin tekemään töitä 100%? Koneen oma diagnostiikka näyttää, että suoritin toimii hyvin.
Minulla hidastui tuolla tavalla, kun olin antanut palautuspisteille liikaa kovalevytilaa, ja nuo täyttivät kovalevyn.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös