Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 851 397
  • 19 196

Baldrick

Jäsen
Olenko mää nyt ihan typerä vai miksen löydä näistä Windows 10 imagea suoraan ladattavaksi? Kun mulla ei sitä ISO-tiedostoa ole valmiina ja ensimmäisen linkki ohjasi kivasti vain Microsoftilta ostamaan. Ja jos googletan esim. "download Windows 10 iso file" niin se vaan tarjoaa tuota media creation toolia, eikä itse image-tiedostoa...

Edit. Jaa. Ilmeisesti tuo Windowsin Media Cretion Tool lataa automaattisesti tuon winukan. Tuo Rufus-kuvio ei, vaan siihen image tarvitaan erikseen. Teen nyt siis tätä vanhalla win7-läppärilläni.

Eli Win10 kuvan tarttisin, sillä tuo Media Creation Tool ei tue EFI/UEFI-systeemiä, joten pitää tehdä tuolla Rufuksella ja sitä varten olisi image ladattava jostain. @JypFabu

Edit. Paitsi oon itseasiassa asentamassa tuota tikkua Media Creation Tooliilla, niin siitähän varmaan sen ISO:n saa koppastua talteen ja alustan tikun uusiks.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
siitähän varmaan sen ISO:n saa koppastua talteen ja alustan tikun uusiks.

Joo, tollain mä omani tein ja tikulla oon laitellu puhdasta ja korjaavaa asennusta huushollin koneisiin. Hyvin on pelittäny. Tossa on vielä toi rufuksen sivu, voi olla hyödyllinen saitti muillekin: Rufus - Create bootable USB drives the easy way ja tossa se winukan virallinen sivu, mistä sen creation toolin voi nappaista: Download Windows 10 Sen opin tapellessani, että pidän käsillä tikun, jolla saa ton kympin operoitua tarpeen vaatiessa joko puhtaana tai korjaavana tarpeen mukaan, kun muuta ei tunnu tarviivan kun joku häikkä päivityksissä ja kymppi on sekasin kun seinäkello. Siksi myös paikallinen kakkosprofiili on tarpeellinen, niin pääsee käyttistä ronklaamaan jos tulee pikku ongelma.

Kunhan ton median luo, niin aika pienellä vaivalla saa koneensa tikkiin, kun ei lopulta niin aikaavievää ole toi asentelu, hankalampaa se on metsästellä netistä fixejä ja patchejä millon mihinkin ongelmaan ja sen myös opin, että noilla mikkisoftan vertais ja ropellihattuosastolla ei tuntunut olevan mitään käsitystä ja apua mun alkuongelmiin kympin kanssa, samoja neuvoja jakoivat, joilla olin yrittänyt, eivätkä muuta keksineet.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
@BlackWolf @Tinke-80

Kirjoittelin tuosta Chromen "black screen" ongelmasta, niin jännästi ongelma poistuu kun vaihdan Chromeen minkä tahansa muun teeman kuin sen originaalin valkoisen. Ei siis tule mitään black screenejä vaikka minkä tahansa teeman tuonne heittäisi, mikähän logiikka tuossa mahtaa olla? Hardwaressa olevaa vikaa epäili BW tuossa taannoin ja en tietenkään epäile sitä, mutta menee kyllä meikäläisen tietämyksestä yli että miten se on mahdollista että tuo Chromen originelli teema on ainoa missä tuo black screen -ongelma on esiintynyt, ei missään muussa selaimessa ei Chromellakaan enää muiden teemojen kanssa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
@BlackWolf @Tinke-80

Kirjoittelin tuosta Chromen "black screen" ongelmasta, niin jännästi ongelma poistuu kun vaihdan Chromeen minkä tahansa muun teeman kuin sen originaalin valkoisen. Ei siis tule mitään black screenejä vaikka minkä tahansa teeman tuonne heittäisi, mikähän logiikka tuossa mahtaa olla? Hardwaressa olevaa vikaa epäili BW tuossa taannoin ja en tietenkään epäile sitä, mutta menee kyllä meikäläisen tietämyksestä yli että miten se on mahdollista että tuo Chromen originelli teema on ainoa missä tuo black screen -ongelma on esiintynyt, ei missään muussa selaimessa ei Chromellakaan enää muiden teemojen kanssa.
En hard warea, vaan näytönohjaimen ajureita. Iso ero! Periaatteessa Inteli tekee ihan edukkaita ja hintasekseen toimivia näytönohjaimia, mutta niiden ajurit on surkeita ja aiheuttaa juurikin mystisiä ongelmia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
En hard warea, vaan näytönohjaimen ajureita. Iso ero! Periaatteessa Inteli tekee ihan edukkaita ja hintasekseen toimivia näytönohjaimia, mutta niiden ajurit on surkeita ja aiheuttaa juurikin mystisiä ongelmia.
Aa ok! Mutta kuitenkin, onhan tuo tosiaan sellainen ongelma että hankala mitenkään maalaisjärjellä käsittää, mutta kun tuohon "ongelmaan" tuollainen ratkaisu löytyi niin eipä tässä mitään. Todellisuudessahan tuokin sitten meni ohi sillä kun pari kertaa heilautit hiirtä siinä selainikkunassa niin se black screen hävisi, ikään kuin siis olisi näytönsäästäjä päällä.
 

Baldrick

Jäsen
@JypFabu Todettakoon sen verran, että ainakaan nykypäivänä ei Windows Media Creation Tool anna ISO.-tiedostoa, vaan jonkun ESD:n, (tjsp), jolla ei tee mitään tässä tapauksessa. Mutta huomenna kaveri tuo mulle oikean Win10-imagen, niin saan homman kondimentiin.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Voin sanoa itseni tietokone-expertiksi, mutta mikähän helvetti vaivaa kun Aapelin pelit ei toimi millään selaimella vaan kaikki valittaa että asenna Java asenna Java.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voin sanoa itseni tietokone-expertiksi, mutta mikähän helvetti vaivaa kun Aapelin pelit ei toimi millään selaimella vaan kaikki valittaa että asenna Java asenna Java.
Java on niin suuri tietoturvauhka että selainten valmistajat ovat estäneet sen käytön kokonaan selaimissa. Lienee kysymys siitä?
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Kysytään nyt täältä, kun kerta tunnukset löytyy:

Suositelkaas mulle joku valmis tietokone budjetilla 650-900 pelikäyttöön, jos joku näppärä ATK-Guru kasaa paketin, aina parempi ja siitä voi kenties saada korvauksen. Enemmänkin on tarkoitus pelata vanhempia pelejä, mutta toiveena on että kone toimii nopeasti eikä ole mikään kenkälaatikko.

Pahoittelut sekavasta viestistä, junassa luurilla niin ei jaksanut panostaa viestiin :)

Ja kiitokset etukäteen!
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kysytään nyt täältä, kun kerta tunnukset löytyy:

Suositelkaas mulle joku valmis tietokone budjetilla 650-900 pelikäyttöön, jos joku näppärä ATK-Guru kasaa paketin, aina parempi ja siitä voi kenties saada korvauksen. Enemmänkin on tarkoitus pelata vanhempia pelejä, mutta toiveena on että kone toimii nopeasti eikä ole mikään kenkälaatikko.

Pahoittelut sekavasta viestistä, junassa luurilla niin ei jaksanut panostaa viestiin :)

Ja kiitokset etukäteen!

Mitä osia / laitteita sinulla on ennestään? Näyttö? Hiiri? Näppis?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Loistava kysymys, en tullut ajatelleeksi ollenkaan. Näyttö ja hiiri löytyy, näppiksen voisi uusia kun sillä alkaa olemaan jo ikää kohtuullisen paljon!

Imgur: The most awesome images on the Internet linkki johtaa kuvapalveluun missä on kuvakaappaus ostoskorista.

Tuossa olisi yksi aihio. Jos kuva näkyy huonosti ni tässä on speksit:
Ryzen 5 1400, 8GB DDR4 muistia, 250GB SSD, 1TB HDD, GeForce 1050 Ti OC, modulaarinen 520W ATX-virtalähde ja Fractal designin Define C ATX-kotelo.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Täältä peukku Tinken paketille.

Mites kasaus ja käyttöjärjestelmä? Jos ne joutuu ottaa erikseen, tulee äkkiä hintaa lisää 200 euroa.

Henkilökohtaisesti suosittelen kasaamaan itse. Siinä oppii mielestäni hyödyllisen taidon jo tulevaisuuttakin ajatellen, jos joutuu esimerkiksi komponentteja myöhemmin vaihtamaan, ottamaan irti puhdistusta varten yms. Käyttöjärjestelmäkin osalta kannattaa ostaa jostain, esim. murosta pelkkä lisenssi (löytyy myös ihan nettikaupoistakin pelkkiä lisenssejä) ja asentamaan windowsin vaikkapa muistitikulta.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@palle Samaa mieltä. Win10 lisenssi kannattaa ostaa esim io-techin foorumilta (maksaa n. 10€) ja kasaus joko itse, kaverin kanssa tai kaverille kossupullo ja kaveri kasaa sulle. Ja kannattaa antaa kossupullo kasaajalle vasta kasauksen jälkeen niin ei tule sutta ja sekundaa.

Toki myös jimms tarjoaa kasauspalvelua joka maksaa 79€.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei tästä nyt tule taas yhtään mitään. Buuttasin digiboksin, kiskoin kortit irti, irroitin johdot ja mitähän kaikkea. Kaiken sen mitä asiakaspalveluun soittaessa käskettäisiin tehdä. Vieläkään vain ei Canalplussassa ole ääniä, kaikki muut äänet toimii normaalisti muilla kanavilla.

Asia meni entistä hullummaksi, kun eilen sain hetkellisesti äänen kuulumaan ja sitten vaihdoin toiselle Canalille ja ei ääniä. Eikä sitten enää ääntä samalla kanavalla minkä laitoin takaisin.

Liittymä on vuokraisännän nimissä, niin en voi minnekään soittaa eikä hän juuri puhu englantia, niin en haluaisi muutenkaan häntä tällä asialla vaivata.

Vaan mitä tässä voi tehdä, pakko se on kai palveluntarjoajalta mennä vaikka liikkeestä kysymään. Ehkä siellä voidaan jotain osoitteen perusteella tehdä. Illalla on peli, laitetaan sitten musiikit päälle ja katsotaan kuvaa. Käy se näin runkosarjassa silläkin lailla, mutta kovin toivottava pitkäaikainen ratkaisu se ei ole.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
@JypFabu Todettakoon sen verran, että ainakaan nykypäivänä ei Windows Media Creation Tool anna ISO.-tiedostoa, vaan jonkun ESD:n, (tjsp), jolla ei tee mitään tässä tapauksessa. Mutta huomenna kaveri tuo mulle oikean Win10-imagen, niin saan homman kondimentiin.

tolla mä oon omani tehny: How to use Rufus to create a bootable USB drive to install (almost) any OS - TechRepublic ja hyvin on pelannu. Mä en oikeen käsitä mikä voi tökkiä noin helpon säädön kanssa? Taitaa sivun lopussa olla vielä videokin kuinka toimia, jos enkku ei taivu.
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Imgur: The most awesome images on the Internet linkki johtaa kuvapalveluun missä on kuvakaappaus ostoskorista.

Tuossa olisi yksi aihio. Jos kuva näkyy huonosti ni tässä on speksit:
Ryzen 5 1400, 8GB DDR4 muistia, 250GB SSD, 1TB HDD, GeForce 1050 Ti OC, modulaarinen 520W ATX-virtalähde ja Fractal designin Define C ATX-kotelo.

Kiitos valtavasti, palaan viikonloppuna aiheeseen kun on itselläkin aikaa paneutua asiaan tarkemmin. Mistä muuten teit tuon paketin kun kuvasta ei selvinnyt? Koneen olen kasannut joskus 2008 viimeksi itse, mutta ei kai se hirveästi ole muuttunut... mutta omaan pirtaan ehkä sopii paremmin että maksan 79e ja saan ns. valmiin paketin. Win10 löytyy valmiina, joten se ei aiheuta päänvaivaa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kiitos valtavasti, palaan viikonloppuna aiheeseen kun on itselläkin aikaa paneutua asiaan tarkemmin. Mistä muuten teit tuon paketin kun kuvasta ei selvinnyt? Koneen olen kasannut joskus 2008 viimeksi itse, mutta ei kai se hirveästi ole muuttunut... mutta omaan pirtaan ehkä sopii paremmin että maksan 79e ja saan ns. valmiin paketin. Win10 löytyy valmiina, joten se ei aiheuta päänvaivaa.

Täältä Sinä hyödyt siitä mitä Jimm's tietää - Jimms.fi
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Tulipas nostalginen olo tuosta Tinken koneenkasausviestistä. Vähän alle 20 vuotta sitten kasasin ja myin ihan älyttömän määrän koneita. Osat ostin puoli-ilmaiseksi käytettynä tai tietokoneliikkeessä työskenneeltä kaverilta sisäänostohintaan. Joskus myin koneen valmiiksi ylikellotettuna. Oli kyllä kivaa aikaa ja todella helppoa rahaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tulipas nostalginen olo tuosta Tinken koneenkasausviestistä. Vähän alle 20 vuotta sitten kasasin ja myin ihan älyttömän määrän koneita. Osat ostin puoli-ilmaiseksi käytettynä tai tietokoneliikkeessä työskenneeltä kaverilta sisäänostohintaan. Joskus myin koneen valmiiksi ylikellotettuna. Oli kyllä kivaa aikaa ja todella helppoa rahaa.

Nyt on kyllä pakko kysyä muistitko maksaa verot?
 

Baldrick

Jäsen
@JypFabu Ei toiminut rufuksella ajetut korjaustikut, kun eivät löydä korjattavaa tai voi korjata. Pääsin kuitenkin resurssienhallintaan tikun avulla ottamaan ulkoiselle kovalevylle tiedostot, jotka haluan säästää. Seuraavaksi sitten Windowsin asennus uudelleen. Sitten kun setti on kunnossa, niin taidan luoda sen toisen käyttäjän ja vielä palautuspiste pitää muistaa tehdä, niin selviää huomattavasti helpommalla.

Ja siis kielitaidoissani yms. ei ole vikaa, vaan mutta tietotaidoissa sen sijaan. Esim. MBR, GTP tai UEFI eivät sano mitään, niin vaatii helvetisti työtä, kun kaikkia noita selvittelee touhutessa. Toivottavasti kuitenkin valitsemallani linjalla korjaantuu, ellei kyseessä ole sitten raudassa vika, mikä on hyvin epätodennäköistä 9kk vanhalle kovalevylle, jota ei Windowsia enempää ole rasitettu.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
@JypFabu Ei toiminut rufuksella ajetut korjaustikut, kun eivät löydä korjattavaa tai voi korjata.

Nyt mä en oikeen ymmärrä mistä sulla voi kiikastaa. Download Windows 10 tuossa on edelleen se iso file ja selvät ohjeet käyttöön. Laitat usbin koneeseen ja käynnistyessä naputtelet set upin ja avautuvasta valikosta valitset usbin. Siitä kun jatkat saat valita millaisen asennuksen teet ja mille asemille suoritat toimia. Korjausasennuksella säästyy kaikki tiedostot kovolla ja uudelleenkin asentaessa jättää myös vanhan vinukan tiedostot tiedostopäätteellä .old.

Toimenpiteen olen tehnyt varmaan viiteen kertaan pojan koneelle, kun omasta mielestään itse tunaroi aina käyttiksen solmuun, kunnes sitten jäin asennuksen jälkeen valvomaan, että mitä siinä tapahtuu ja vika oli hajonnut näytönohjain. uusi tilalle, eikä sen jälkeen ole tarvinnut pojalle asennella enää. Itselle olen joutunut pariin kertaan ajamaan käyttiksen uusiksi, kun dellin ei niin vanha paska sekoili kasista kymppiin siirtyessä ja syyksi paljastui acerin paskat tuotteet, koska kolme vuotta vanhan koneen biosiin , ei saa kymppi yhteensopivaa päivitystä. No, nyt on romu osina ja mietin mitä tuosta kannattaa säästää varaosiksi vai laittaako kaikki kiertoon.

Noista kirjain yhdisteistä oleellisin on uefi se ei kysy mitään lisenssi koodeja, vaan päivittelee ne automaattisesti What You Need to Know About Using UEFI Instead of the BIOS tuosta infoa Uefista.
 

Baldrick

Jäsen
@JypFabu Käsi ylös virheen merkiksi! Menin tosiaan siinä alkuvalinnassa painelemaan itsepintaisesti "Korjaa tietokone", vaikka korjaus olisi sananmukaisesti tapahtunut asennuksen kautta, as in korjausasennus. Nyt pelittää mitä mainioimmin, paitsi toki piti uudelleen ladata softat, jotka aiemmin ovat asentuneet samalle kuin Windows, mutta ehkä tälläkin oli onneksi ihan puhdistava vaikutus.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Chrome alkanu avaamaan itekseen uusia välilehtiä tänään, ei koskaan aiemmin ole ollut vastaavaa. Onko joku pöpö koneella? Ei löydä torjuntaohjelmat mitään. Uusi välilehti aukeaa ja pari kertaa mennyt ebayn sivuille, pari kertaa varustelekaan ja pari kertaa johonkin tekstipohjaiseen missä venäjäksi tekstiä. uBlock plus käytössä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös