Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 851 397
  • 19 196

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Onkohan asia niinkin yksinkertainen, kun kirjautumisen alapuolella (jatkoajassakin) oleva "muista kirjautumiseni" sarake on tyhjänä? Siihen klikkaat väkäsen. Tarkistappa.

Aina mä sen täpän klikkaan, mutta kun koneen sammuttaa, seuraavalla kerralla se ei muista enää kirjautumista:-(
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aina mä sen täpän klikkaan, mutta kun koneen sammuttaa, seuraavalla kerralla se ei muista enää kirjautumista:-(
Oletko kirjautunut Google-tilille? En tiedä vaikuttaako tuo, mutta Chromesta kun on kyse, en ihmettelisi vaikka tuo vaikuttaisi. Eli kirjautuneena muistaisi salasanat.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Lenovon Thinkpad läppärillä yritetään saada appiukolle Yle-areenaa Chromecastilla telkkariin. Kaikki mut kuten katsomo, youtube jne. näkyvät, mutta Areena jää junnaamaan eikä siirrä kuvaa läppäriltä telkkariin. Osaako joku sanoa mistä johtuu. Omalla älypuhelimellani homma kyllä onnistui, mutta nyt täytyisi saada tällä kannettavalla pelaamaan, koska appiukolla ei ole älypuhelinta.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mikähän mahtaa olla vikana, kun aiemmin Chromea käyttäessäni, kun käynnistin läppärin, esim. Jatkoaikaan pääsin suoraan sisään ilman, että tarvitsi erikseen kirjautua. Eli sivusto muisti kirjautumiseni. Nyt ei enää muista. Sama juttu esim. Gmailissa: Chrome "muisti" koko perheen sähköpostien osoitteet kun koneen avasi. Enää ei. Läppärikin vaihtui juuri uuteen, mutta sama ongelma jatkuu edelleen.

Kovasti yritin Chromen asetuksia katsella, mutta en löytänyt mitään asetusta, joka olisi tuntunut tähän liittyvän. Osaisiko joku auttaa?

asetukset -> lisäasetukset -> salasanat ja lomakkeet -> hallitse salasanoja

Tuolla on luettelo tallennettuista salasanoista. pitää olla kirjautunut googleen, että näkee salasanat.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lenovon Thinkpad läppärillä yritetään saada appiukolle Yle-areenaa Chromecastilla telkkariin. Kaikki mut kuten katsomo, youtube jne. näkyvät, mutta Areena jää junnaamaan eikä siirrä kuvaa läppäriltä telkkariin. Osaako joku sanoa mistä johtuu.

Näkyykö Yle-Areena ilman chromecastausta normaalisti?

Ohjeita Areenan käyttöön | Areena-ohjeet | yle.fi

Tuosta löytyy muutama ihan hyvä vinkki eli flashplayerin ja selaimen version tarkistukset vaikka ensimmäisenä.
 

Wolves

Jäsen
Selailin pari-kolme sivua taaksepäin, eikä vastausta sattunut silmään, joten tässä mahdollisesti typerältä kuullostava kysymys.

Päivitin WIN 7:n Win 10:een kun siihen oli ammoisina aikoina mahdollisuus ja nyt tarvitsi hidastuneeseen koneeseen saada uutta potkua Windowsin uudelleen asennuksella. Sehän edelleen onnistuu tuolla luomallani asennustikulla, kö?

Toinen kysymys on, kun tarkoitukseni on hommata lisää muistia koneeseen. Sitä ei ymmärtääkseni lasketa "merkittäväksi muutokseksi", vai?

Toivottavasti kenekään naamaan ei jäänyt pahoja punaisia jälkiä facepalmista ;)
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Päivitin WIN 7:n Win 10:een kun siihen oli ammoisina aikoina mahdollisuus ja nyt tarvitsi hidastuneeseen koneeseen saada uutta potkua Windowsin uudelleen asennuksella. Sehän edelleen onnistuu tuolla luomallani asennustikulla, kö?
Kyllä maar. Itse vaihdoin läppärin vanhan kovon SSD-levyksi ja asentelin Windows 10:n tyhjästä uusiksi. (En tarkoituksella tehdyt vanhan kovon "kloonausta" vaan halusin aloittaa puhtaalta pöydältä.) Luomallasi asennustikulla viittaat varmaan Microsoftin tarjoamaan työkaluun?

En muista miten koneen rekkaus meni tuoteavaimen kohdalta (pitikö sitä syöttää uusiksi vai tunnistettiinko aiempi rekkaus suoraan), mutta oli kaikkinensa yllättävän kivuton operaatio.

Toinen kysymys on, kun tarkoitukseni on hommata lisää muistia koneeseen. Sitä ei ymmärtääkseni lasketa "merkittäväksi muutokseksi", vai?
Oman kokemukseni mukaan samaan masiinaan lisätty muisti ja SSD-kovon vaihto eivät ylitä "merkittävän muutoksen" rajaa.
 

Wolves

Jäsen
Kyllä maar. Itse vaihdoin läppärin vanhan kovon SSD-levyksi ja asentelin Windows 10:n tyhjästä uusiksi. (En tarkoituksella tehdyt vanhan kovon "kloonausta" vaan halusin aloittaa puhtaalta pöydältä.) Luomallasi asennustikulla viittaat varmaan Microsoftin tarjoamaan työkaluun?

Ensinnäkin, kiitos vastauksista. Ne olivat sellaisia kuin oletinkin.

Juu, tein silloin jaossa olleesta ISO-tiedostosta asennustikun itselleni, jota nytkin on tarkoitus käyttää.

E. Tarkoitus on siis tehdä puhdas asennus (taas)
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Voi vitunvitunvittusaatana. Jotain merkillistä taas tapahtunut yön aikana tietokoneella. Joku kaatumisilmoitus tuli käynnistäessä ja nyt huomaan, että kaikki tallennetut käyttäjätunnukset ja salasanat on poissa. Kuka helvetti niitä ulkomuistista muistaa. Vittu näitä paskoja, helvetti!
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Löytyisköhän täältä asiaan perehtyneitä henkilöitä jotka osaisivat jotain vinkkejä antaa. Eli kävipä niin että kuolematapauksen vuoksi jäi alkuvuodesta HP:n pöytäkone (HP ENVY 750-180no Core i5 pöytäkone | Karkkainen.com verkkokauppa ) joka on ymmärtääkseni ihan kelpo kone. Itsellä eikä kenelläkään lähipiirissä ei ole käyttöä koneelle, tai lähinnä menee ominaisuudet hukkaan kun käyttö olisi nettisuffailua vaan.

Mitähän tuollaisesta voisi pyytää jos myyntiin pistää ja mikä voisi olla järkevä paikka yrittää myydä? Muro tai afterdawn vai onko muita missä asiaan vihkiintyneitä ostajia löytyisi.

Sain koneen eilen palautettua tehdasasetuksille ja onhan tuo kyllä aika näpsäkän oloinen kone!

Ja sellainen tuli vielä mieleen että kuittejahan ei koneesta varmaan mistään löydy, mutta takuu on vielä voimassa ymmärtääkseni ilman niitäkin? Tai saako HP:lta esim. sarjanumeron perusteella takuun alaiset huollot?
 
Viimeksi muokattu:

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Löytyisköhän täältä asiaan perehtyneitä henkilöitä jotka osaisivat jotain vinkkejä antaa. Eli kävipä niin että kuolematapauksen vuoksi jäi alkuvuodesta HP:n pöytäkone (HP ENVY 750-180no Core i5 pöytäkone | Karkkainen.com verkkokauppa ) joka on ymmärtääkseni ihan kelpo kone. Itsellä eikä kenelläkään lähipiirissä ei ole käyttöä koneelle, tai lähinnä menee ominaisuudet hukkaan kun käyttö olisi nettisuffailua vaan.

Mitähän tuollaisesta voisi pyytää jos myyntiin pistää ja mikä voisi olla järkevä paikka yrittää myydä? Muro tai afterdawn vai onko muita missä asiaan vihkiintyneitä ostajia löytyisi.

Sain koneen eilen palautettua tehdasasetuksille ja onhan tuo kyllä aika näpsäkän oloinen kone!

Ja sellainen tuli vielä mieleen että kuittejahan ei koneesta varmaan mistään löydy, mutta takuu on vielä voimassa ymmärtääkseni ilman niitäkin? Tai saako HP:lta esim. sarjanumeron perusteella takuun alaiset huollot?

Minkä arvoisia vanhat osani ovat | sivu 11 | TechBBS

Tuonne vain kyselyä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mulla toimii nettiyhteytenä puhelimen 4G -yhteys eli mobiilidatalla mennään. Sillä toimii netti läppärissä ja sovellukset telkkarissa ihan ilman mitään ongelmia. Lisäksi mulla on chromecast ja saan siirrettyä läppäristä kuvaa telkkariin. Vielä keväällä sain puhelimestakin chromecastin kautta kuvan telkkariin, mutta enää ei onnistu ei millään. Stoppaa siihen, kun pitäisi yhdistää puhelin ja chromecast samaan wifiin. Mitenköhän helvetissä olen tuon joskus kiertänyt? Onko kellään osaamista?

Joskus olen tässä ketjussa kysellyt tuota asennusta ja silloin @Tinke-80 jakoi minulle nämä ohjeet. Mutten kyllä enää osaa noillakaan. Onkohan noihin tullut muutoksia?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Mulla toimii nettiyhteytenä puhelimen 4G -yhteys eli mobiilidatalla mennään. Sillä toimii netti läppärissä ja sovellukset telkkarissa ihan ilman mitään ongelmia. Lisäksi mulla on chromecast ja saan siirrettyä läppäristä kuvaa telkkariin. Vielä keväällä sain puhelimestakin chromecastin kautta kuvan telkkariin, mutta enää ei onnistu ei millään. Stoppaa siihen, kun pitäisi yhdistää puhelin ja chromecast samaan wifiin. Mitenköhän helvetissä olen tuon joskus kiertänyt? Onko kellään osaamista?

Joskus olen tässä ketjussa kysellyt tuota asennusta ja silloin @Tinke-80 jakoi minulle nämä ohjeet. Mutten kyllä enää osaa noillakaan. Onkohan noihin tullut muutoksia?

Muistaakseni tuohon on tullut muutos ettei suoraan pysty puhelimen wlanista jakamaan chromecastille jos käyttää samaa puhelinta myös katseluun. Vähän epäselvästi selitetty sorry. Mutta pitää olla joko kaksi puhelinta tai 4G modeemi/reititin ja puhelin.

EDIT! linkkiä Chromecast users can no longer use Android’s mobile hotspot for WiFi | 9to5Google
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muistaakseni tuohon on tullut muutos ettei suoraan pysty puhelimen wlanista jakamaan chromecastille jos käyttää samaa puhelinta myös katseluun. Vähän epäselvästi selitetty sorry. Mutta pitää olla joko kaksi puhelinta tai 4G modeemi/reititin ja puhelin.

Ainakaan itse en saanut puhelimella ja padilla toimimaan, Chromecast ei löytänyt puhelimesta jaettua wifiä. Tai sitten en vaan osannut.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Vinkkinä, jos joku muu on vastaavassa tilanteessa: tabletin latailu alkoi hidastumaan niin pahasti, että akku kului, vaikka kaapeli oli käytön aikana kiinni laturissa.

Epäilin jo akun lahonneen, mutta tilasin kuitenkin Ebaysta parempia, erityisesti latauskäyttöön tarkoitettuja (tai ainakin niin kehuttuja) USB-kaapeleita. (UGreen oli johtovalmistajan nimi.) Anyway, uudet kaapelit tehosivat ja akun latailu täydeksi 75% latingista ei kestä enää koko päivää. Johdoillakin on näköjään väliä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mitähän Chrome temppuilee, selaimen kun käynnistää niin toimii normaalisti, mutta kun ikkunan välillä pienentää alas ja sitten ottaa uudestaan käyttöön niin näyttää vaan mustaa sivua? Alkaa toimimaan jos klikkailee jotain tai pienentää ikkunan kokoa, mutta ei ns. itsestään tee mitään.

Koneessa jotain haittaohjelmia tai jotkut laajennukset vituillaan? Ei auttanut vaikka poistin Chromen ja asensin uudestaan, tekee samaa edelleen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mitähän Chrome temppuilee, selaimen kun käynnistää niin toimii normaalisti, mutta kun ikkunan välillä pienentää alas ja sitten ottaa uudestaan käyttöön niin näyttää vaan mustaa sivua? Alkaa toimimaan jos klikkailee jotain tai pienentää ikkunan kokoa, mutta ei ns. itsestään tee mitään.

Koneessa jotain haittaohjelmia tai jotkut laajennukset vituillaan? Ei auttanut vaikka poistin Chromen ja asensin uudestaan, tekee samaa edelleen.
Näköjään lähti kun otti Chromesta laitteistokiihdytyksen pois. Onko tuo nyt sitten hyvä vai huono juttu, en ole aiemmin mihinkään näihin asetuksiin koskenut?
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vinkkinä, jos joku muu on vastaavassa tilanteessa: tabletin latailu alkoi hidastumaan niin pahasti, että akku kului, vaikka kaapeli oli käytön aikana kiinni laturissa.

Epäilin jo akun lahonneen, mutta tilasin kuitenkin Ebaysta parempia, erityisesti latauskäyttöön tarkoitettuja (tai ainakin niin kehuttuja) USB-kaapeleita. (UGreen oli johtovalmistajan nimi.) Anyway, uudet kaapelit tehosivat ja akun latailu täydeksi 75% latingista ei kestä enää koko päivää. Johdoillakin on näköjään väliä.

Johdoilla todella on hyvin paljon väliä. Olen saman huomannut. Hyvä että mainitsit johtovalmistajan, koska eBaysta olen itse saanut aika vaihtelevantasoisia USB-johtoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kertokaapa, miksi kännyni Google kalenteri ei hae iCal-tapahtumia (Wilman lukujärjestys), vaikka olen ne synkannut läppärin avulla ja homma toimii kyllä läppärillä ihan hyvin? Känny hakee muuta tapahtumat kyllä, mutta ei tuota iCal-osastoa.

Edit: eikä näköjään Huawein oletuskalenterikaan tajua niitä, vaikka koneella ne synkkaavat hyvin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio en osaa sanoa mutta manuaalisesti ne saa helposti lisättyä kännykän kalenteriin
Joo, olen joskus niitä manuaalisesti naputellut kalenteriin, mutta aiemmin on kyllä toiminut automaattisesti. Erikoinen juttu, olen asentanut puhelimen sovelluksen uudelleen jne. mutta ei. Pitää vielä yrittää, kun en jaksaisi yli kahtakymmentä tapahtumaa detaljeineen hinkata tuonne, vaikka toistuvuudet auttavatkin asiaa.

Joskus kirjoitin viikkokalenteriin kaikki opetustuntini käsin joka kurssin aluksi. Kaikenlaista...
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Joo, olen joskus niitä manuaalisesti naputellut kalenteriin, mutta aiemmin on kyllä toiminut automaattisesti. Erikoinen juttu, olen asentanut puhelimen sovelluksen uudelleen jne. mutta ei. Pitää vielä yrittää, kun en jaksaisi yli kahtakymmentä tapahtumaa detaljeineen hinkata tuonne, vaikka toistuvuudet auttavatkin asiaa.

Avaa kalenteri. Avaa sitten valikko. Valitse näytettävät kalenterit. Valitse valikko. Sitten synkronoitavat kalenterit. Ja valitse kalenterit jotka haluat synkata oman google-tilisi Google kalenterista. ja näin voit lisätä synkattavia kalentereita omaan puhelimesi kalenteriin. Näin ainakin omassa Honor 6 puhelimessani missä on android 6.0.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Tinke-80
Jep, tuo olisi ollut normaali reitti, mutta kun luuri ei tunnistanut ollenkaan tuota läppärin Google-kalenteriin synkattua lukujärjestystä. Sain nyt kuitenkin ratkaistua ongelmani lopulta, kun poistin tuomani lukujärjestyksen läppäriltä, toin sen uudelleen ja asensin vielä sovelluksen puhelimeeni uudelleen. Ja katso, nyt se tunnisti sen, jolloin pääsin lisäämään tämän puuttuvan palasen luuriin sovellukseenkin. Mahtavata, nyt on päivän lukkari widgetin kautta nähtävillä jälleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös