Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 851 397
  • 19 196

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Täällä yksi heikko tietokoneen käyttäjä tarvitsee apua. Meikäläisen tietokone on aika heikossa hapessa tällä hetkellä. Elikkäs koje tekee sellaista, että aivan yhtäkkiä voi vaan näyttö pamahtaa mustaksi kesken käytön, jonka jälkeen ilmestyy pikaisesti sinisella pohjalla oleva valkoinen teksti jostakin errorista, jossa lukee jotain database yms. liturgiaa mistä en mitään tajua. Yksi työkaveri yritti korjata ongelmaa formotoimalla (jos se on se oikea sana) koneen, mutta jonkin ajan kuluttua ongelma palasi ja kaiken hyvän lisäksi mies latasi piraatin windowsin koneelleni, josta järjestelmä herjaa myös. Jos siihenkin joku tietäisi ratkaisun olisin hyvin, hyvin kiitollinen! Nimim. kokemusta ei ole.
 

Timppa73

Jäsen
Firefox näyttää jostain syystä välilehtien osana kiinalaisia (?) symboleja. Mistähän pirusta tämä nyt taas johtuu ja miten nuo saa pois? Viime aikoina en muistaakseni ole mitään itse päivittänyt, lukuunottamatta sitä surullisenkuuluisaa Silverlightia.

Tästä vielä imguriin upattu screenshotti selventämään ongelmaa http://i.imgur.com/D7i5pG1.png
Olisiko koneellasi mcafee virustorjunta tai asennettuna siitä vain lisäosa firefoxiin.
Ainakin tähän olen törmännyt aiheuttaen vastaavaa firefox versiossa 34 (eli esim uusimmassa, joka on v34.0.5), linkki mcafeen sivulle jossa kerrotaan lisurin poistaminen englanniksi:
http://service.mcafee.com/faqdocument.aspx?id=TS100162

edit: löytyi pikaisesti haulla myös korjaus, ei tarvitse mcafeeta poistaa jos on koneella:
Disabloi firefoxista laajennus mcafee advisor extension, sammuta ja uudelleen käynnistä Firefox. Tarvittaessa voit enabloida tuon laajennuksen ja sen jälkeen sammuta Firefox. Seuraavalla käynnistyksellä toimii normisti, bugi aiheutuu kun firefox on päivittänyt itsensä automaagisesti. Olettaen että kyseessä on siis McAfee virustorjunta koneella.
 
Viimeksi muokattu:

Timppa73

Jäsen
Täällä yksi heikko tietokoneen käyttäjä tarvitsee apua. Meikäläisen tietokone on aika heikossa hapessa tällä hetkellä. Elikkäs koje tekee sellaista, että aivan yhtäkkiä voi vaan näyttö pamahtaa mustaksi kesken käytön, jonka jälkeen ilmestyy pikaisesti sinisella pohjalla oleva valkoinen teksti jostakin errorista, jossa lukee jotain database yms. liturgiaa mistä en mitään tajua. Yksi työkaveri yritti korjata ongelmaa formotoimalla (jos se on se oikea sana) koneen, mutta jonkin ajan kuluttua ongelma palasi ja kaiken hyvän lisäksi mies latasi piraatin windowsin koneelleni, josta järjestelmä herjaa myös. Jos siihenkin joku tietäisi ratkaisun olisin hyvin, hyvin kiitollinen! Nimim. kokemusta ei ole.
Kone ammattilaiselle huoltoon, rauta kuntoon ja piraattiwindowsista eroon.
 

hoototoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Windows 8 on nyt joku saamarin mato nimeltään pup-fnk. Virustorjunta kyllä löytää ja estää sen. Mutta millä helvetillä sen saa poistettua? Mcafee tekee siitä ilmoituksen minuutin välein mutta ei saa sitä poistettua. Menee herrrmo.

edit. No niin, taas pelittää! Apu löytyi ja pari tekstiviestiä riitti tällä kertaa.

Kehtaisitko jakaa ohjeen tänne tai vaikka yv:llä? Uusi kone ja sama ongelma. Hemmetin rasittavaa.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Jos hankkii jonkun domain nimen, vaikkapa zorbas.fi, niin pystyykö sitä hoitamaan itse ilmaiseksi? Eli tarkoitan tällä että onko joku ilmainen vaihtoehto webhotellille? Voiko esim. google-tilin kautta hallita .fi-domainia? .fi-tunnuksen hankkiminen toki maksaa, mutta voiko sitä siis hallita ilmaiseksi jonkun sivuston kautta?
Vanha viesti, mutta ei ole kukaan vastannut, niin kirjoitellaan omia kokemuksia.

Jos oikein ymmärsin kysymyksen, on todennäköinen vastaus pystyy. Taannoin ylläpidin kotisivuja, jotka olivat ISP:n antamassa ilmaisessa kotisivutilassa osoitteessa http://isp.fi/users/minä/ ja domain ostettu - näköjään yhä toimivasta - joker.comista. Domain maksoi jotain kympin vuodessa ja sen hallinta tapahtui tuolla joker.comissa. Hallinnalla tarkoitan nyt domainin asetuksia, en kotisivujen sisältöä, niinkuin sinä ilmeisesti. fi-päätteisten osoitteiden hallinnasta ei ole kokemusta, mutta en näe syytä miksei se toimisi samoin. Käytännössä siis laittelin nimipalvelimille forwardin osoitteiden välille, jolloin omadomain.net ohjautui osoitteeseen http://isp.fi/users/minä/index.html eli etusivulle. Ja sisältöä tosiaan hallittiin ISP:n web-hallinnan kautta tai suoraan FTP-clientilla.

Saitko tolkkua?
 

hoototoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
http://malwarefixes.com/threats/pup-fnk/

Koitas oliko tuo tuo se toimiva. Ei ole ollut ongelmia jälkeenpäin.

edit. (linkki viruksenpoistosivustolle)

Tack, pääsin tästä ongelmasta eroon hieman ennen viestiäsi poistamamalla koneesta sellaisen ohjelman kuin Fasterlight.

Huolimattomana latasin Chromen jostain epämääräiseltä sivulta ja ilmeisesti siinä pääsi nuo virukset tuliterälle koneelle. Fasterlightia kannattanee muidenkin varoa, levittää ei-haluttua kamaa koneelle, eikä poistaminenkaan onnistunut kuin vasta ohjauspaneelin kautta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tack, pääsin tästä ongelmasta eroon hieman ennen viestiäsi poistamamalla koneesta sellaisen ohjelman kuin Fasterlight.

Huolimattomana latasin Chromen jostain epämääräiseltä sivulta ja ilmeisesti siinä pääsi nuo virukset tuliterälle koneelle. Fasterlightia kannattanee muidenkin varoa, levittää ei-haluttua kamaa koneelle, eikä poistaminenkaan onnistunut kuin vasta ohjauspaneelin kautta.

Jep, tutulta kuulostaa. Chromen mukana kuona tuli koneelle täälläkin.
 

Baldrick

Jäsen
Nyt tarviis jeesiä.

Mulla Chrome antaa kokoajan delta-homesia kotisivuksi. Vaikka laitan selaimen asetukset kondikseen, niin homma ei muutu mihinkään. Lisää/poista-sovelluksessa ei löydy mitään ylimääräisiä ohjelmia (kai?), josta tuo voisi johtua. Ts. asetukset pitäis olla kunnossa ja ei ylimääräisiä ohjelmia koneella, eli mitäs vittua teen?

Edit. Ja kyllä. Googletin ja anto ohjeita, mutta noita suositeltuja poisto-ohjelmia en tohdi ainakaan suoraan ladata, ilman mitään vinkkausta kokeilleelta.
 
Viimeksi muokattu:

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt tarviis jeesiä.

Mulla Chrome antaa kokoajan delta-homesia kotisivuksi. Vaikka laitan selaimen asetukset kondikseen, niin homma ei muutu mihinkään. Lisää/poista-sovelluksessa ei löydy mitään ylimääräisiä ohjelmia (kai?), josta tuo voisi johtua. Ts. asetukset pitäis olla kunnossa ja ei ylimääräisiä ohjelmia koneella, eli mitäs vittua teen

Itselleni jokin aika sitten eräs ohjelma asensi ilmaisena oheislahjana (en huomannut painaa ruksia pois) jonkin mainosohjelmahässäkän ja ko. ohjelman poiston sekä useamman haittaohjelmatyökalun ajon sekä tietysti chromen kotisivuasetusten nollaamisen jälkeenkin chrome lykkäsi itsensä aina avautuessaan kökkösivulle.

Lopulta hoksasin mistä kiikasti: ohjelma oli lisännyt chromen pikakuvakkeisiin viittauksen ko. sivulle. Pirullisen ovelaa. Tähän tapaan:

"C:\Program Files\chrome\chrome.exe" http://...

Ettei olisi tuommoisesta kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
Kiitos avusta. Ajoin ton Adw:n, niin sinne hävisi.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Onko vanhan läppärimme kovalevy sökönä?
 

Liitteet

  • 142020135040911470121.jpg
    142020135040911470121.jpg
    342,5 KB · kertaa luettu: 366

And77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Tervehdys. Itse kun ei oikein tiedä tietokoneista mitään ylimääräistä ja tuli hankittua uusi läppäri jossa Win8 joka on vielä aika mysteeri minulle, niin kysyisin mikä ja mistä saisin HELPOITEN ilmaisen virustorjunnan? Tässä on paikoillaan joku McAfee kokeiluversio joka nyt on loppunut ja vaatii rahaa jatkuakseen. Vai onko tämä Win8 jo niin raha-ahne keksintö ettei siihen saa ilmaiseksi mitään? Aikani googlettelin, mutten uskaltanut alkaa lataileen mitään.

Jos joku kehtaisi antaa linkin josta saisin jonkun asiallisen virustorjunnan niin olisin todella kiitollinen!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tervehdys. Itse kun ei oikein tiedä tietokoneista mitään ylimääräistä ja tuli hankittua uusi läppäri jossa Win8 joka on vielä aika mysteeri minulle, niin kysyisin mikä ja mistä saisin HELPOITEN ilmaisen virustorjunnan?...
Itse olen varmaan viimeisen vuoden käyttänyt Bitdefenderiä, joka on siinä mielessä mainio että sen olemaasaoloa koneella ei kunnolla edes huomaa.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tervehdys. Itse kun ei oikein tiedä tietokoneista mitään ylimääräistä ja tuli hankittua uusi läppäri jossa Win8 joka on vielä aika mysteeri minulle, niin kysyisin mikä ja mistä saisin HELPOITEN ilmaisen virustorjunnan? Tässä on paikoillaan joku McAfee kokeiluversio joka nyt on loppunut ja vaatii rahaa jatkuakseen. Vai onko tämä Win8 jo niin raha-ahne keksintö ettei siihen saa ilmaiseksi mitään? Aikani googlettelin, mutten uskaltanut alkaa lataileen mitään.

Jos joku kehtaisi antaa linkin josta saisin jonkun asiallisen virustorjunnan niin olisin todella kiitollinen!

IMO Windows 8:n mukana tuleva "windows defender" -ohjelma on ihan ok. Ei se erilaisissa vertailuissa taida kärkipäässä heilua, mutta on ilmainen ja helppokäyttöinen enkä ainakaan itse ole kaivannut kotona mitään erillisiä ohjelmia tuon lisäksi. Tuolla ja terveellä maalaisjärjellä (ei latailla niitä hämäriä tiedostoja ja sitten klikkailla niitä auki) pärjää pitkälle.
 

Sirad

Jäsen
Yritän asentaa erästä ohjelmaa koneelle.
Saan ladattua "setupin" mutta sen käynnistäminen herjaa heti erroria ja asennus lakkaa.

"See the setup log file located at 'C:\Users\.......DC98.tmp\install.log' for more information."

ja sieltä löytyy:

"Launching Application.
URLDownloadToCacheFile failed with HRESULT '-2146697191'
Error: An error occurred trying to download 'https://www.zy......V2.application'."

Yritin googlettaa tuota "HRESULT '-2146697191" mutta ei siitä saa maallikko tolkkua.
Explorer herjasi jo setupia ladatessa jotain sivuston luotettavuusongelmaa, voiko se aiheuttaa ongelmia asennukseen?

Ensiapuna koitin jo palomuurin hetkellistä poistoa mutta ei auttanut :D
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mikä olisi idioottivarma keino tarkistaa mitä prosesseja on käynnissä. Jotain se jauhaa melkein koko ajan vaikka ei pitäisi olla mitään. Ei kai Norton yksinään koko ajan jauha jotain? WIN7.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mikä olisi idioottivarma keino tarkistaa mitä prosesseja on käynnissä. Jotain se jauhaa melkein koko ajan vaikka ei pitäisi olla mitään. Ei kai Norton yksinään koko ajan jauha jotain? WIN7.
Ctrl+ALT+Delete samanaikaisesti ja siitä Tehtävienhallinta. Ja siellä pitäs olla Prosessit max. parin napin takana. Näin ainakin Win8:ssa, näkyy mm. paljonko tehoa ne vievät.
 

Timppa73

Jäsen
Yritän asentaa erästä ohjelmaa koneelle.
Saan ladattua "setupin" mutta sen käynnistäminen herjaa heti erroria ja asennus lakkaa.



ja sieltä löytyy:



Yritin googlettaa tuota "HRESULT '-2146697191" mutta ei siitä saa maallikko tolkkua.
Explorer herjasi jo setupia ladatessa jotain sivuston luotettavuusongelmaa, voiko se aiheuttaa ongelmia asennukseen?

Ensiapuna koitin jo palomuurin hetkellistä poistoa mutta ei auttanut :D
Yrittää ladata netistä ohjelmaa, mutta kyseinen nettiosoite ei sisällä tuota tiedostoa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ctrl+ALT+Delete samanaikaisesti ja siitä Tehtävienhallinta. Ja siellä pitäs olla Prosessit max. parin napin takana. Näin ainakin Win8:ssa, näkyy mm. paljonko tehoa ne vievät.
OK! Löytyihän sieltä ainakin yksi syöppö, joka vei ylivoimaisesti eniten tehoja: ilmeisesti tarpeeton kapistus ja sain sen disabloitua.

PresentationFontCache.exe
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
IMO Windows 8:n mukana tuleva "windows defender" -ohjelma on ihan ok. Ei se erilaisissa vertailuissa taida kärkipäässä heilua, mutta on ilmainen ja helppokäyttöinen enkä ainakaan itse ole kaivannut kotona mitään erillisiä ohjelmia tuon lisäksi. Tuolla ja terveellä maalaisjärjellä (ei latailla niitä hämäriä tiedostoja ja sitten klikkailla niitä auki) pärjää pitkälle.

Tahan vahva sama. Virustorjuntaan vahvin ase tosiaan on maalaisjarki nykypaivana. Malware on se ongelma talla hetkella mielestani ja siihen paras laake loytyy Malwarebytes-ohjelman avulla. Tama plus Wintoosan oma defenderi on pitanyt oman koneen taysin puhtaana jo hyvan tovin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös