Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 849 936
  • 19 187

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Laitetaan tännekin ihan julkisesti:
Eli vierin ongelman ratkaisu tai syy on seuraava.
Microsoftin tuotteista vain 95/98/ME osaa tehdä FAT32 osioita,
jotka ovat yli 32GB. W2K ja XP eivät osaa käyttää yli 32GB FAT32 osioita.

Kiitos Microsoftille tästäkin yhteensopivuudesta :)
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Viestin lähetti Pitkä
Voihan silti kokeilla, vaikka kortti onkin vanha:

[

Kiitos linkistä, kannatti kokeilla, toimii, ja poika hymyilee.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Waky
Laitetaan tännekin ihan julkisesti:
Eli vierin ongelman ratkaisu tai syy on seuraava.
Microsoftin tuotteista vain 95/98/ME osaa tehdä FAT32 osioita,
jotka ovat yli 32GB. W2K ja XP eivät osaa käyttää yli 32GB FAT32 osioita.

Kiitos Microsoftille tästäkin yhteensopivuudesta :)

En ole kyllä samaa mieltä.
 

vieri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Inter, Gli Azzurri, Avs, Bears, Jokerit
Kiitos avustasi Waky. Muutaman kerran piti kikkailla, mutta nyt toimii. :)

Uusi Partition Magicin tulos:

Ei konflikteja löytynyt. :)


"Microsoftin tuotteista vain 95/98/ME osaa tehdä FAT32 osioita, jotka ovat yli 32GB. W2K ja XP eivät osaa käyttää yli 32GB FAT32 osioita."

...Mun mielestä XP osaa käyttää/lukea yli 32GB FAT32 osioita, mutta XP:llä ei voi formatoida kuin 32GB tai pienemmän. Esim. 98:lla voi osioda yli 32GB:n FAT32:n osion.

Oli miten oli, kiitos avustasi vielä kerran Waky. :)

Ciao,
Tommi

Edit: Formatoin ton 40GB:n levyn ja osioin sen kahteen osaan (molemmat NTFS). Partition Magic kuitenkin sanoo, että toinen on n.17 ja toinen n.15GB:tä. Yhteensä siis 32GB:tä. Missä siis vika? Miten saan loput 8GB:tä näkyviin/käyttöön?
 
Viimeksi muokattu:

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Fläppis


En ole kyllä samaa mieltä.

Sori tarkoitin tuossa jälkimmäisessäkin osassa alustusta. Sinällään tuntui, että vierillä ei pelkästään tämän kanssa ollut ongelmia. Syy tämä tai sitten joku toinen. Näyttää siltä, että joku toinen :(
 

Jet-Ace

Jäsen
#Jatkoaika ja palomuurit

Minulla olisi kysymys niille, joilla on tietoa ja kokemuksia ircista ja palomuureista. Niin kuin useat #jatkoaika ircissa päivisin olleet ovat huomanneet, olen kirjautunut sinne ja toisinaan myöskin sinne viestejä kirjoittanut.

Iltaisin käytän kotiyhteyttä ja se toimii ok.Töissä päivisin olen kuitenkin palomuurin takana ja hommasta ei käytännössä tule mitään.

Tilanne on seuraava:
Asensin töihin MIrc-ohjelman. Sen palomuuri tappoi heti ja mitään yhteyttä ei syntynyt.

Sitten kokeilin selaimella http://chat.ircnet.org kautta. Kirjautuminen vie ~ 20 minuuttia ja omat kirjoittamani viestit ilmestyvät jopa 1,5 tunnin viiveellä minulle näkyviin. Se, mikä minua eniten ihmetyttää on se, että ne ilmestyvät, mutta tuollaisella viiveellä. Olisi helpompi ymmärtää, jos yhteys ei syntyisi lainkaan.

Onko joku palstalaisista törmännyt samaan ja keksinyt ratkaisun pulmaan? Onko jotain tehtävissä vai todettava, että yrityksemme tietoturvasta vastaavat ovat tehneet kotiläksynsä hyvin?
 
Viimeksi muokattu:

Shane

Jäsen
Osaiskohan joku neuvoa, miten pystyisin polttamaan 80min/700Mb -levyjä HP CD-Writer 8210 plussallani. Noiden levyjen poltto onnistuu ainoastaan, kun teen suoran kopion (eli näppään 'make a dublicate of an existing audio or data cd' -kuvaketta) jostain levystä, mutta kun kokoan cd:tä manuaalisesti esim. laittamalla tietokoneelta jonkun 650-700 Mb -kokoisen tiedoston cd:n lay-outtiin, niin tulee teksti, että levylle ei enää mahdu, ts. tietokone väittää aina niitä pidempiä levyjä korkeintaan 650Mb:in levyiksi.

Poltto-ohjelmana minulla on HP:n alkuperäinen, myös WinOnCD (jolla kaveri polttaa 80 min levynsä) on asennettuna, mutta sama on tulos silläkin.

Kämppiksellä on muuten täsmälleen samanlainen asema, ja sillä pystyy niitä pidempiäkin polttamaan. Tosin hänellä on ohjelmana Nero, jota en ole kokeillut, kun en oikein usko että tämä ongelma on ohjelmasta kiinni.

Kiitokset etukäteen.

EDIT: Niin tosiaan, oli mulla toinenkin pienempi ongelma. Aina kun poistan jostain hakemistosta jonkun tiedoston (eli laitan sen roskakoriin), jumittuu koko kone täysin pariksi minuutiksi. Ja samoin käy myös kun poistan sen tiedoston sitten lopullisesti sieltä roskakorista. Tiedoston koolla ei ole merkitystä, sama on tulos, oli poistettava sitten 1 kt:n tekstitiedosto tai 600Mb:n mpeg.
 
Viimeksi muokattu:

Jet-Ace

Jäsen
Hubi

Olen vihdoinkin vaihtamassa kotona perinteisen modeemiyhteyden 512 kb/s ADSL:ään. Tilaus tehty.

Minulla olisi seuraava kysymys:

Tulen liittämään yhteyteen 2-3 konetta. Tarvitsen siis hubin tähän tarkoitukseen. Koska asia on minulle hieman outo, niin voisitteko antaa vinkkejä siitä, millainen hubin tulisi olla ja onko eri merkeillä todellista merkitystä?

Toinen kysymys:

Osaatteko suositella hyviä ostopaikkoja Helsingin ydinkeskustasta tai Turusta? Turussa myymälän sijainnilla ei ole merkitystä, Hesassa sijainti tärkeä.
 

kookoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Hubi

Viestin lähetti Jet Ace
Olen vihdoinkin vaihtamassa kotona perinteisen modeemiyhteyden 512 kb/s ADSL:ään. Tilaus tehty.

Minulla olisi seuraava kysymys:

Tulen liittämään yhteyteen 2-3 konetta. Tarvitsen siis hubin tähän tarkoitukseen. Koska asia on minulle hieman outo, niin voisitteko antaa vinkkejä siitä, millainen hubin tulisi olla ja onko eri merkeillä todellista merkitystä?

Onko sinulla jo ADSL modeemi?
Jos ei niin kannattaisi varmaan hankkia esim. Telewellin ( www.easytel.fi )tai A-Link:in ( www.avaks.com ) ADSL modeemi johon on sisäänrakennettu hubi/kytkin. Tai jokin muu ADSL modeemi jossa sisäänrakennettu hubi/kytkin.

Itselläni on tuo A-Linkin RR-44 joka hoitaa samalla palomuurin tehtäviä.
 

samitzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tietokone ongelma

Asensin windows xp:n tuon windows me:n rinnalle, ja nyt olis tarkoitus saada tuo me kokonaan pois. En millään muista kuinka tämä tehtiin, vai onnistuuko se ollenkaan? Jos joku muistaa/tietää olisi kiva.
 

Jet-Ace

Jäsen
Korkeakoulu ADSL

Osaisiko joku neuvoa tässä pulmassa?

Minulle tuli muutama päivä sitten kotiin Aurian ns. korkeakoulu ADSL, jonka mukana tulee vain yksi ip. Hubilla jako ei onnistu. Ruuvasin toiseen koneeseen jo 2. verkkokortin, mutta sitten meni sormi suuhun. Onnistuuko jako jollain tempulla tätä kautta? Onko olemassa jokin muu jippo asian ratkaisuksi?

Olisin ERITTÄIN kiitollinen, jos joku voisi antaa tässä ketjussa tai yv:llä ohjeet yhteyden jakamiseksi kahdelle koneelle.

Kotiverkko minulla oli jo ennen ADSL:ää


EDIT: Sain verkon ja jaon toimimaan 2 verkkokortin avulla ilman kenenkään apua.
 
Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Tämä se on visainen pulma.
Aina kun painan Explorerissa että CTRL+N (eli avaan uuden ikkunan), Status Bar poistuu käytöstä.
Miksi?
Ja miten saan sen pysymään?
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JanJ
Tämä se on visainen pulma.
Aina kun painan Explorerissa että CTRL+N (eli avaan uuden ikkunan), Status Bar poistuu käytöstä.
Miksi?
Ja miten saan sen pysymään?

Ootko kokeillut käydä läpi näitä?

Työkalut -> Internet-asetukset -> Lisäasetukset

tai sitten

Näytä -> Työkalurivit -> Lukitse työkalupalkit

Muuta en osaa neuvoa...
 

Kemulator

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Vaivataanpa fiksuja jatkoaikalaisia uudella ongelmalla. Tarkoitus olisi nimittäin saada musiikkia kuulokkeisiin tietokoneen äänikortilta. Ongelmana on vain se, että äänenvoimakkuus on pienimilläänkin sellaisella tasolla, että olisi sama kuuntelenko kuulokkeilla vai kaiuttimilla eli kuuluu kuulokkeistakin useiden metrien päähän. Windowsin mikseristä on laitettu kaikki pienimpään kuuluvaan asentoon, samoin on yritetty myös äänikortin mikserillä ja winampilla. Kokeiltu on myös äänikortin muita liittimiä, joista ei kuulu mitään. Kuulokeliitäntä on kytketty cd-asemaan, joten siitä ei apua tähän ole. Yhdellä lauseella sanoen siis tarkoitus olisi saada loivemmat portaat kuulokkeiden äänenvoimakkuuteen. Onnistuuko?
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Kemulator
Kokeiltu on myös äänikortin muita liittimiä, joista ei kuulu mitään.

Veikkaisin, että äänikortin asennus on vähän viturallaan, mikäli äänikortin siitä vihreäreunaisestakaan liittimestä ei varmasti kuulu mitään. Itselläni on nimittäin vähän sama juttu, sillä jos liitän kuulokkeet romppuaseman pistokkeeseen, niin musiikki pauhaa aivan täysillä. Äänikorttiin liitettäessä soundit on puolestaan normaalisti säädeltävissä.
 

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Re: Tietokone ongelma

Viestin lähetti samitzu
Asensin windows xp:n tuon windows me:n rinnalle, ja nyt olis tarkoitus saada tuo me kokonaan pois. En millään muista kuinka tämä tehtiin, vai onnistuuko se ollenkaan? Jos joku muistaa/tietää olisi kiva.
Asensit xp:n jälkikätten joten xp on ajanut boottisektorilla me:n yli, joten boottisektorin kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Homma onnistuu helpoten siten, että poistat me:n partition kokonaan. Jos xp on asennettu "oikein" niin sen pitäisi käyttää tiedostojärjestelmänä ntfs:ää ja me:n fat32:sta. Eli poistat tuon fat32-partition. Homma onnistuu esm. fdisk:llä, mikä löytyy ainakin win 98;n asennusrompusta ja uskoisin sen myös löytyvän me:n asennusrompulta. Eli boottaat koneen dossin rompun avulla ja käynnistät fdiskin. Tuo fdisk on hieman hankala käyttää, joten kaupallinen partition magic on helpompi, mutta hintaa on sitten n. 100 e. Sitten kun olet poistanut sen fat32-partition niin boottaat koneen xp:n. Sen jälkeen editoit boot.ini tiedostoa. Sieltä löytyy se xp:n boottivalikko, josta poistat sen me:n osuuden. Ja homma olisi sitten siinä.

Kannattaa kuitenkin ottaa kaikista tärkeimistä tiedoista backupit varmuuden vuoksi. Jos tuo boot.ini:n editointi tuottaa hankaluuksia, laita vaikka yv:nä tiedoston sisältö niin voin neuvoa tarkemmin. Ja ota myös boot.ini-tiedostotsta backup kaiken varalta. Jos haluat pelata varman päälle osta ohjelma ntfsdospro. Se laittaa dosiin ntfs-tuen, joten voit editoida dosissa tärkeimpiä tiedostoja jos kone ei jostain syystä boottaa windowsiin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: Re: Hubi

Viestin lähetti Sniper
- Kytkin ei kaiuta liikennettä kaikkiin portteihin, eli roskaliikenteen määrä vähenee ja tietoturva lisääntyy. (toinen samassa hubissa kiinnioleva pystyy seuraamaan toisen koneen liikennettä esim. "sniffereiden" avulla)

Menee saivarteluksi. Hyvä listahan tuo oli, mutta ei se oikeasti tietoturvaa lisää, jos joku tosissaan haluaa liikennettä kuunnella.
 

ace

Jäsen
Koneeltani löytyi Xupiter niminen ohjelma. Jostain netistä se on päässyt kovalevylleni pesiytymään, mutta sen poistaminen on osoittautunut mahdottomaksi. Add/Remove toiminnolla sitä ei löydy ja resurssienhallinasta kone ei suostu sitä poistamaan. Mikä eteen?

En tiedä mitä haittaa ohjelmasta on, mutta häiritsee kun koneella on ohjelma mitä en ole sinne itse asentanut. Silloin tällöin internet explorerissä yhtäkkiä eteen rävähtää Xupiterin sivu, muuten en ole havainnut mitä ohjelma tekee. Antakaa joku vinkkejä miten pääsen moisesta eroon.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti ace
Koneeltani löytyi Xupiter niminen ohjelma. Jostain netistä se on päässyt kovalevylleni pesiytymään, mutta sen poistaminen on osoittautunut mahdottomaksi. Add/Remove toiminnolla sitä ei löydy ja resurssienhallinasta kone ei suostu sitä poistamaan. Mikä eteen?

En tiedä mitä haittaa ohjelmasta on, mutta häiritsee kun koneella on ohjelma mitä en ole sinne itse asentanut. Silloin tällöin internet explorerissä yhtäkkiä eteen rävähtää Xupiterin sivu, muuten en ole havainnut mitä ohjelma tekee. Antakaa joku vinkkejä miten pääsen moisesta eroon.

Itse hommaisin jonkun spywaren poisto-ohjelman, vaikka Ad-Awaren www.lavasoft.de ja skannaisin levyt ja poistaisin sen.

Toinen vaihtoehto on mennä regeditillä HKey_Local_machine\software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\run -haaraan ja poistaa kaikki Xupiteriin viittavaat avaimet, sitten bootti dossiin ja ohjelmakansiot pois levyiltä.

Lisäksi kannattaa tarkistaa Windowsin StartUp ja selaimen aloitussivu (lienee kysymys jostain webbipalvelusta).
 

ace

Jäsen
Viestin lähetti Iceman
Itse hommaisin jonkun spywaren poisto-ohjelman, vaikka Ad-Awaren www.lavasoft.de ja skannaisin levyt ja poistaisin sen.

Toinen vaihtoehto on mennä regeditillä HKey_Local_machine\software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\run -haaraan ja poistaa kaikki Xupiteriin viittavaat avaimet, sitten bootti dossiin ja ohjelmakansiot pois levyiltä.

Lisäksi kannattaa tarkistaa Windowsin StartUp ja selaimen aloitussivu (lienee kysymys jostain webbipalvelusta).


Ad-Aware ei ohjelmaa poista. Eikä myöskään internetin välimuistin tyhjentäminen. Täytyypä yrittää tuota regedit vaihtoehtoa. En ole vain varma miten tuo homma tehdään.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ok.
Start > Run > Regedit

Hae Xupiter avaimia ja poista ne. F3 :lla hakee seuraavan. Tämän jälkeen bootti ja periaatteessa pitäisi antaa poistaa ohjelmakansiot levyiltä, jos ei anna niin niiten polut muistiin ja bootti dossiin ja RD :tä noille directoryille jne jne.

Nopeasti funtsittuna luulis toimivan.

Edit: kovasti luulisin, että Xupiter asentuu \\%OS%\Program Files\ -polun alle

Netistä löytyisi tällainen sivu:
http://allentech.net/parasite/Xupiter.html

Toivottavasti jeesaa ....
 
Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti jounster
Ootko kokeillut käydä läpi näitä?

Työkalut -> Internet-asetukset -> Lisäasetukset

tai sitten

Näytä -> Työkalurivit -> Lukitse työkalupalkit

Oon.
Ei auta.

Päivitin selaimenkin.
Ei auta.

Jumankekka nyt mä oon ymmälläni.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti JanJ
Oon.
Ei auta.

Päivitin selaimenkin.
Ei auta.

Jumankekka nyt mä oon ymmälläni.

Mikä käyttis ja SP taso, samat IE :stä?

Olen joskus kuullut samanlaisesta ongelmasta... mutta....
Kerros vähän tietoja, ehkä tuo palautuu mieleeni.

Edit: Tätä voisi kokeilla...
Itse teen hommat yleensä hankalimman kautta, ehkä tähänkin on helpompi keino....
Menet regeditillä haaraan
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main
ja otat sieltä muokkauksen alle arvon Show_StatusBar ja editoit sen arvoon Yes.

Tuota ainakin voisi kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:

ace

Jäsen
Viestin lähetti Iceman
Ok.
Start > Run > Regedit

Hae Xupiter avaimia ja poista ne. F3 :lla hakee seuraavan. Tämän jälkeen bootti ja periaatteessa pitäisi antaa poistaa ohjelmakansiot levyiltä, jos ei anna niin niiten polut muistiin ja bootti dossiin ja RD :tä noille directoryille jne jne.

Nopeasti funtsittuna luulis toimivan.

Edit: kovasti luulisin, että Xupiter asentuu \\%OS%\Program Files\ -polun alle

Netistä löytyisi tällainen sivu:
http://allentech.net/parasite/Xupiter.html

Toivottavasti jeesaa ....


Kiitos paljon neuvoista. Sain koko Xupiter kansion poistettua resurssinhallinnan kautta ennekuin sain nämä ohjeet. Onko mahdollista että jonnekkin on jäänyt vielä osia Xupiteristä, jotka mahdollisesti haittaavat koneen toimintaa? Ainakaan tolla regedit-ohjeella ei löytynyt Xupiter.startup tiedostoa.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Jos koneen rekisterit ja levyt näyttävät nollaa haettaessa "ei-toivottua" -ohjelmaa aletaan olla aika turvassa.

Selaimen vielä tarkastaisin Xupiterin varalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös