Lätkävanhemmat

  • 7 681
  • 18

lätkämies

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Columbus Blue Jackets
Tässä ketjussa siis on tarkoitus keskustella jääkiekkojuniorien vanhemmista ja heidän toiminnastaan, osa on hyviä vanhempia mutta viime aikoina olen törmännyt täysiin vatipäihin asiaa kaunistelematta. Vanhempien roolihan on ihannetilanteessa maksaa kausimaksut, hoitaa kuljetuksia, olla myös tukena ja ennenkaikkea toimia hyvänä roolimallina.

Vaati paljon että vanhemmat haluvat maksaa sen tonnin kausimaksua + varusteet ja tästä syynä liian monet pakottavat lapsensa joka treeneihin vasten tahtoa. Vanhempia on nykyään moneen junaan on näitä ihannevanhempia, jotka ymmärtävät että tuomari tekee virheitä, valmentaja ei voi peluuttaa kaikkia ja että kaikki lähtee lapsen/nuoren omasta tahdosta. On myös näitä jotka ajattelevat aina että vittu sähän pelaat lätkää kun mä niin haluun, ja sitten ollaan valittelemassa valmentajalle että oma lapsi saa liian vähän peliaikaa. Sekin on inhottavaa kun omaa lasta taklataan kunnolla niin se on aina sikamaisen törkeä taklaus, josta aikuisten peleissä tulis ainakin 30 ottelua pelikieltoo. Jos antaa lapsensa harrastaa jääkiekkoa kannattaa ottaa selvää millaista kontaktia lajissa saa ottaa, että ymmärtää mitä saa tehdä jaa mitä ei. Ja on näin entisen valmentajan näkökulmasta ikävä kuunnella juttuja vanhoilta valmentajatutuilta että kuinka heitäkin riepoo kun samatat vanhemmat joka pelin jälkeen valittavat peliajasta(vanhemmissa ikäluokissa).

Vaikka usein tulee mieleen että ns mopoikäiset ovat koviksia ja huutelevat vittua ja saatanaa, niin ehdotan että lähdette kiertämään erilaisia junioriturnauksia. Osassa on näkynyt selvästi lapsistaan välittäviä ja urheiluhenkisiä vanhempia. Olin 99 turnauksessa Helsingissä vastustajan pelaaja kaatui täydessä vauhdissa ja loukkasi itseään, niinpä joku aikuinen todennäköisesti jonkun pelaajan isä nousee katsomossa pleksin toisella puolella huutamaan täyttä kurkkua että ''Mitä helvettiä sä jäät sinne makaileen'', noin kahden tunnin päästä itseään loukannut pelaaja kävelee hallin käytävällä niskatuen kanssa.. Tässä oli sellainen kunnon vatipää isä, on unohtunut että tässä pelissä pelasi lapsia ja heille kuuluisi opettaa kunnon tapoja, näin ei opi ainakaan. Ja se tunne pelaajana on mahdollisimman ikävä kun on loukannut itseään eikä pysty mitään tekemään ja sitten joku tulee illkumaan näin! On näitä muitakin mutta tämä oli ehkä räikeimpiä ilmiöitä.. Nykyään ei vaan taideta ymmärtää että kaikki on pohjimmiltaan urheilua, ja siihen kuuluu urheiluhenki, niin pelaajilla, tuomareilla, valmentajilla, vanhemmilla ja katsojilla.

Tässä vähän Amerikan meininkiä ja kotimaatakin..:

Kiekkojuniorin isä löi 15-vuotiasta tuomaria linkki vie Aamulehden sivuille

Isällä menee yli linkki youtubeen

Lähellä kotimaista menoa linkki vie youtubeen


Tunnistitko itsesi? Oletko itse syyllistynyt huonon jääkiekkovanhemman tapoihin vai hyvän?
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Itsellä ei vielä ole sen ikäisiä lapsia, jotka harrastaisivat oikeastaan yhtään mitään, mutta nuo kaksi lapsukaista tulevat varmasti kasvamaan tiiviisti jääkiekon parissa. Joten on todennäköistä että ainakin toiselle siitä harrastus kehittyy.
Itse olen törmännyt junnujen vanhempiin lähemmin valmentajan roolissa ja yhden tapauksen muistan kyllä erittäin hyvin. Ottelumme oli alkamassa paikallisvastustajaa vastaan ja aikaisemmassa kohtaamisessa oli tunteet käynyt vähän lämpöisinä. Pelissä oli sitten yksi poika loukannut itseään vähän jossain tilanteessa, josta ei tuomittu jäähyä eikä mitenkään kummoinen tilanne edes ollut. Alkavaa peliä ennen joku vanhempi (ilmeisesti loukanneen pojan isä) huuteli jotain meidän pelaajille ja varsinkin tälle joka oli tätä toista poikaa telonut. No kyllähän tällainen 14-15 vuotias heittää tätä vittua ja saatanaa takaisin, niin tällä miehellä levisi kasetti ja lähti kohti pelaajaa. Ei saanut kiinni kun oli jo melkein vaihtoaitiossa eikä mies sinne tullut.
Pelin jälkeen tämä mies sitten ei päästänyt meidän pelaajaa koppiin ja kävi todella kuumana, meinasi käydä käsiksi, mutta onneksi pojan isoveli oli seurannut tilannetta läheltä ja meni tähän väliin. Mies lähti samalla sekunnilla ulos hallista. Tiedä sitten olisiko tämä mies mitään tehnyt, mutta tällainen tapaus sillä kertaa.
 

ace

Jäsen
Olen kuullut yhden kiekkoisän huutavan 12-vuotiaitten pelissä kaukalon laidalta omaa poikaansa rikkoneelle vastustajalle:" Lopeta se koukkiminen tai tapan sut!"

Itsekkin valmentajana tätä menoa seurailen, mutta täytyy sanoa ettei näin törkeä käyttäytyminen onneksi ole mitenkään yleistä. Se, miten poikia ja varmaan myös tyttöjä, "valmennetaan" kotona, tai kotimatkalla treenien jälkeen, on sitä vastoin todella yleistä. Pahimmat tapaukset sanovat ettei valmentajaa kannata kuunnella, vaan oman isän neuvo on se mitä pitää noudattaa. Joillekkin maksetaan rahaa tehdyistä pisteistä, siis todella pienille junioireille.

Säälittävää, onneksi on niitä toisenkinlaisia kiekko-vanhempia.

EDIT: Ai niin, sitten on vielä ne valmentajat joiden oma poika pelaa joukkueessa ja jotka ajavat vain oman pojan etua. Tätä esiintyy käsittämättömänkin korkealla tasolla ja isoissa seuroissa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eilen Pirkkolassa CSM:n pelissä HIFK-Kärpät istuin katsomossa. Pelissä oli aiemmin HIFK:n pelaaja saanut ison rangaistuksen (=ajettu ulos) polvitaklauksesta ja taklauksen kohde oli Kärppien nro 6. Kolmannen erän loppupuolella nro 6 oli pelikuntoinen ja jäällä, jolloin katsomosta joku neropatti-isä (en ole varma oliko isä, mutta se ei nyt ole ihan pointti) alkoi ensin huutelemaan tälle Kärppäpelaajalle "Miten sä nyt oletkin pelikunnossa?" jne. ja hetken päästä huudot oli HIFK:n pelaajille tyyliä "Aja! Aja se! Aja sitä kuutosta!" aina kun nrolla 6 oli kiekko.

Vaikka kyseessä oli SM-sarjan ottelu, niin kyseessä oli kuitenkin myös C-nuorten ottelu. Itseä lähinnä huvitti, toisaalta kauhistutti tuo huutelu. Ottaako joku vanhempi homman liian vakavasti.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Syvää mötähäpeää (toisen palloilulajin parissa) meille tuomareille aiheutuu varsin usein vanhemmista, jotka eivät tunne sääntöjä mutta ovat hyvin nokkelina tai vihamielisinä katsomossa. Uskomatonta, etteivät nämä uunot tajua lainkaan sitä että vanhempien kaikkein typerimmät huutelut vain ohjaavat lasten huomion vääriin asioihin ja hyödyttävät näin täysimääräisesti (tai jopa enemmän) vastustajaa. Sama koskee myös valmetajia: heti, kun heidän huomionsa keskittyy muuhun kuin oman joukkueen peliin, myös sen joukkueen huomio alkaa keskittyä vääriin asioihin. Ja sitten taas hävitään.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Erään nimeltä mainitsemattoman Kärpissä pelaavan Salomäen isä oli aikoinaan Raahessa ottelussa toimitsijana ja oli kyllä naurettavin "kiekkovanhempi" mitä minä tiedän. Ikäähän meillä oli tuolloin noin 14-16 vuotta ja tämä herrasmies kehotti mm. erästä pelaajaamme "naimaan äitiään", toista hän aikoi "vähän kouluttaa" ja tuli vielä räksyttämään pukukoppimme ovelle ottelun jälkeen. Ja kyllä, hän oli ottelussa jäähyaitiossa toimitsijana. Pukukoppimme ovelta tämä rääväsuu lähti vasta kun huomattavan kookas valmentajamme kehotti häntä poistumaan.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Omakohtainen esimerkki Urjalasta. Taisi olla A-jun 3-div ottelu jota olin puhaltamassa. Jäähyaition luukkua EPiK:n puolella aukomassa tuttu kaveri, yhden pelaajan isä.

Kolmannen erän alussa tämä sankari keskustelee ensin jäähyllä istuneiden kavereiden kanssa tyyliin "eihän tuo paska näe mitään" ja siihen päälle yllyttää kostamaan. Seuraavan jäähyn tullessa alkoi huutaa suoraan minulle. Oli muuten ensimmäinen kerta, kun laitan jäähyluukun kaverin pois pelistä, katsomon puolelle.

Vanhemmat toimitsijoina on yleensä aika kamalaa kuraa
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Vanhemmat toimitsijoina on yleensä aika kamalaa kuraa
Yleensä? Eikö toimitsijat nimenomaan yleensä juuri ole junnujen vanhempia, eli siis yleensä toimitsijat ovat kuraa? Ei kai sentään. Tahtoisin uskoa että yleensä homma sujuu, mutta toki ylilyöntipässejä sattuu joukkoon. Toki tuo esimerkkisi oli A-junnuista joissa varmaan on jo 'virallisempia' toimitsijoita eikä pelkästään kylmiltään pelaajien vanhempia.

Nimim. Toimitsija ihan toisessa lajissa jossa nähnyt mm. itkevän 15-vuotiaan tyttötuomarin vierasjoukkueen valmentajan palautteen jäljiltä. Aika varmaa on että jatkossa on taas yksi tuomari vähemmän käytettävissä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Yleensä? Eikö toimitsijat nimenomaan yleensä juuri ole junnujen vanhempia, eli siis yleensä toimitsijat ovat kuraa? Ei kai sentään. Tahtoisin uskoa että yleensä homma sujuu, mutta toki ylilyöntipässejä sattuu joukkoon. Toki tuo esimerkkisi oli A-junnuista joissa varmaan on jo 'virallisempia' toimitsijoita eikä pelkästään kylmiltään pelaajien vanhempia.

Nimim. Toimitsija ihan toisessa lajissa jossa nähnyt mm. itkevän 15-vuotiaan tyttötuomarin vierasjoukkueen valmentajan palautteen jäljiltä. Aika varmaa on että jatkossa on taas yksi tuomari vähemmän käytettävissä.

Hyvä huomautus. Siis juurikin nuoremmissa ikäluokissa on äärimmäisen hienoa, että mukana on innokasta väkeä. Mutta mielestäni jo c-junnuissa pitäisi alkaa oikeasti valita ketä sinne päästetään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nimim. Toimitsija ihan toisessa lajissa jossa nähnyt mm. itkevän 15-vuotiaan tyttötuomarin vierasjoukkueen valmentajan palautteen jäljiltä. Aika varmaa on että jatkossa on taas yksi tuomari vähemmän käytettävissä.

Mielestäni kokeneemmiilla tuomareilla on myös tietynlainen suojelutehtävä silloin kun ovat samalla kentällä noviisien kanssa. Silloin, kun käy niin että alokkaaseen kohdistetaan sietämätöntä painostusta, niin kokeneemman tuomarin tehtävä on puuttua siihen ensin asiallisesti ja tarvittaessa kurinpidollisin toimin ao lajin ja sarjan sääntöjen mahdollistamalla tavalla.

Tämä on hyvä osata ennakoida, kun joutuu näihin tilanteisiin. Samoin korvaa pitää herkistää jos ottelussa on vaikkapa yksikin tummaihoinen pelaaja, ettei rasismia esiinny pienimmässäkään äänen lausutussa mittakaavassa.
 

tutzba

Jäsen
Silloin, kun käy niin että alokkaaseen kohdistetaan sietämätöntä painostusta, niin kokeneemman tuomarin tehtävä on puuttua siihen ensin asiallisesti ja tarvittaessa kurinpidollisin toimin ao lajin ja sarjan sääntöjen mahdollistamalla tavalla.

Toisaalta allekirjoitan tämän, mutta sitten taas toisaalta en. Aloittelijoiden pitää saada tukea kokeneilta tuomareilta, mutta sen taakse ei voi piiloutua. Jos junnu tekee virheen, se pitää myöntää. Ei voi tehdä niin, että kokenut tuomari menee selittelemään ja paikkailemaan, että älkää nyt kun tuomari on nuori. Vaikka virheitä menee nuoruuden piikkiin, ei ikä saa kuitenkaan olla mikään tekijä, jonka perusteella voi pilata pelejä. Sillä pääsee pitkälle, kun oppii alusta alkaen, että minun tekemisiäni tarkkaillaan ja minä olen vastuussa teoistani.

Itselläni oli siinä mielessä huono tilanne kun aloittelin, että tunsin melkeinpä jokaisesta joukkueesta valmentajat. Silloin ei tullut mitään vittuilua jos teki virheitä. Tavallaan siihen sitten jo tottui, että palautetta ei tule. Aika hukassa olin kun kävin vetämässä ensimmäiset pelit muualla. Jos teki yhden virheen, niin aika äkkiä sai kuunnella ties minkälaisia huutoja. Tietyllä tavalla se kasvatti ja siihen turtui, eikä huutelut enää niinkään häiritse kunhan ne kohdistuvat puhtaasti vain minuun.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Silloin, kun käy niin että alokkaaseen kohdistetaan sietämätöntä painostusta, niin kokeneemman tuomarin tehtävä on puuttua siihen ensin asiallisesti ja tarvittaessa kurinpidollisin toimin ao lajin ja sarjan sääntöjen mahdollistamalla tavalla.

Tämä on hyvä osata ennakoida, kun joutuu näihin tilanteisiin. Samoin korvaa pitää herkistää jos ottelussa on vaikkapa yksikin tummaihoinen pelaaja, ettei rasismia esiinny pienimmässäkään äänen lausutussa mittakaavassa.

Toisaalta allekirjoitan tämän, mutta sitten taas toisaalta en. Aloittelijoiden pitää saada tukea kokeneilta tuomareilta, mutta sen taakse ei voi piiloutua. Jos junnu tekee virheen, se pitää myöntää. Ei voi tehdä niin, että kokenut tuomari menee selittelemään ja paikkailemaan, että älkää nyt kun tuomari on nuori. Vaikka virheitä menee nuoruuden piikkiin, ei ikä saa kuitenkaan olla mikään tekijä, jonka perusteella voi pilata pelejä. Sillä pääsee pitkälle, kun oppii alusta alkaen, että minun tekemisiäni tarkkaillaan ja minä olen vastuussa teoistani.

Toisaalta samoilla linjoilla ja toisaalta en. Ikä ei ole mikään peruste virheille, mutta kokemattomuus on. Ja varsinkin, jos puhutaan pikkulasten peleistä, niin siellähän ne kokemattomat tuomarit harjoittelevat, kun vauhti ei ole niin lujaa.

Mutta oleellisempaa tässä nyt kuitenkin on se, että tokihan valmentajat voivat sitä palautetta antaa, mutta se millä tyylillä sitä annetaan, on olennaista. Jos palaute räyhätään ja huudetaan sille tuomarille, niin eihän siitä paljonkan perille mene ja siinä vaiheessa myös sillä tuomarilla on puolustusmekanismit päällä ja virheitä ei kovin helpolla myönnetä. Jos asioista taas keskustellaan asiallisesti, niin palaute varmasti menee paremmin perille.

Niin kauan kun puhutaan lasten peleistä, niin mukana olevien aikuisten pitäisi muistaa käyttäytyä aikuismaisesti. Jotkut vaan ei osaa tai pysty siihen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mutta oleellisempaa tässä nyt kuitenkin on se, että tokihan valmentajat voivat sitä palautetta antaa, mutta se millä tyylillä sitä annetaan, on olennaista.

CLIP

Niin kauan kun puhutaan lasten peleistä, niin mukana olevien aikuisten pitäisi muistaa käyttäytyä aikuismaisesti. Jotkut vaan ei osaa tai pysty siihen.

Aamen!

Kohtuu pitkään ja paljon junnuja valmentaneena pyrin aina pitämään seuraavan asian mielessä => no ref, no game!

Jos joku 15-20 vuotias tuomarinalku tulee viikonloppuna viheltämään pikkujunnujen matseja sen sijaan, että vislaa kavereidensa kanssa ympyrää pitäisi kaikkien kunnioittaa kys. kaveria edes auttavasti. Toki itselläkin on joskus hiukan kiehahtanut överiksi jos sikailua yms. ei oteta jämäkästi pois, mutta näissäkin tapauksissa olen aina ottelun jälkeen käynyt kättelemässä tuomarit ja pahoitellut / perustellut. Yleensä nämä kaverit ovat kovin mielellään tulleet seuraavaankin peliin.

Vanhemmista...

Karkea todellinen esimerkki; erään valmentamani Mestistä, SM-Liigaa ja ulkomaitakin kiertäneen pelaajan faija huusi aikanaan Myyrmäen hallissa silloin 11-vuotiaan jätkänsä kuullen, notta "ei tuo voi olla mun poika". Kyseessä EVU:n Kultakiekkoturnauksen finaali ja kundilla armoton migreeni, josta ei uskaltanut kenellekään mainita, ettei iskä hermostu.

Ratkaisu ongelmiin olisi KKK => Kustanna, Kuljeta, Kannusta! Tämän kun saisi oikeasti uppoamaan?
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Ratkaisu ongelmiin olisi KKK => Kustanna, Kuljeta, Kannusta! Tämän kun saisi oikeasti uppoamaan?


Jep, tämä olisi hieno juttu. Niin kauan kuin mukana on ihmisiä, on mukana sekä typeriä, fiksuja, hitaita, mauttomia ja raivopäisiä ihmisiä. Näin se vaan ikävä kyllä on.

Jotenkin pitäisi keksiä ratkaisut siihen, että ainakin nuo mauttomat ja raivopäiset yksilöt saataisiin pidettyä mahdollisimman kaukana pelistä ja mahdollisimman hiljaisina.

Itselläni on kokemusta junnupeleistä ikäjaksolta 4-21v ja aika paljon kaikenlaista on tullut nähtyä. Monia yllämainittujen kanssa samankaltaisia tapauksia tulee mieleen.

Sitten on vielä sekin kategoria, jossa jo reilu 10-vuotias tähtipelaajan alku on täydellisessä niskalenkissä suhteessa vanhempiinsa. Hyvä esimerkki tästä on nykyään Lukossa pelaava liigapelaaja, jonka muistan keskustelleen isänsä kanssa noin 11-vuotiaana tähän sävyyn;

isä: Hyvä poika, taas kaksi maalia. Lähdetäänkö käymään kotona ennen seuraavaa matsia?

poika: ei vitussa. Mä en haluu kotiin. Anna rahaa.

isä: Selvä. Riittääkö viisikymppiä? (markkoja)

poika: ei riitä. Anna satanen, vitun läski.

Ja homma päättyi siihen, että iskä kaivoi satasen ja hymäili jotain tyyliin, "tällaasia ne nuoret nykyjään on.."

Huonolla tiellä ollaan tuossakin kohtaa, joukkuelajit kun kuitenkin vaativat aika paljon nöyryyttä yms.

Itse tulen jatkossa olemaan kaukalon laidalla varmaankin myös vanhemman roolissa ja lupaan olla solidaarinen ja asiallinen kaikkia kohtaan. Katsellaan, kuinka tässä onnistun.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Jep, tämä olisi hieno juttu. Niin kauan kuin mukana on ihmisiä, on mukana sekä typeriä, fiksuja, hitaita, mauttomia ja raivopäisiä ihmisiä. Näin se vaan ikävä kyllä on.

Näin se on ollut ja tulee aina olemaan. Vanhemmat käyttäytyvät juuri noin monella eri tavalla, riippumatta koulutustasosta tai yhteiskunnallisesta asemasta. Eli duunari saattaa käyttäytä jopa yhtä typerästi kuin johtavassa asemassa oleva, korkeakoulutettu jääkiekkojuniorin isä tai äiti.

Itse tulen jatkossa olemaan kaukalon laidalla varmaankin myös vanhemman roolissa ja lupaan olla solidaarinen ja asiallinen kaikkia kohtaan. Katsellaan, kuinka tässä onnistun.

Onnittelen sinua jo etukäteen, jos tähän pystyt. Hieno päätös kuitenkin olla lapsen harrastuksessa mukana.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse muistan erään tapauksen, jossa 8-vuotiaan pojan faija huusi aina katsomosta: "Jumalauta Pekka*", jos kaveri "mokasi" kentällä. Tämä siis korttelikiekossa ja olimme tuolloin todella pieniä. En sitten tiedä mitä myöhemmässä vaiheessa kävi, mutta jamppa taisi johonkin A-junnuihin asti vetää, ennenkuin ripusti hokkarit naulaan.

Melko surullisen kuuloistahan tuo on, varsinkin niin pienten lasten kohdalla ja vielä oman isän suusta. Ei varmastikaan ole hirveän helppoa myöhemminkään, jos kaikista virheistä mollataan, eikä opeteta tavallaan terveesti epäonnistumaan ja sitä kautta korjaamaan puutteet.

Jos itse joskus saan muksuja ja he pelailevat kiekkoa, niin toivoisin kykeneväni aina kannustamaan ja tsemppaamaan, sen sijaan että toteuttaisin omia unelmiani lasten kautta, mikä on hyvin tyypillistä ja jopa pakkomielteistä monelle vanhemmalle. Onneksi sentään kaikki eivät ole aivan valopäitä.

* Nimi muutettu
 
Muistan omista joukkuepalloiluistani sen, kuinka noin 10-13-vuotiaana oman isän (näin aikuisena pohdittuna ihan asiallista ja rakentavaakin) kritiikkiä oli hyvin vaikeaa ottaa vastaan. Tietysti tällaiset asiat riippuvat aina yksilöistä, mutta ainakin minuun kritiikki vaikutti niin vahvasti että yritän itse kiinnittää huomiota siihen miten sen muotoilen.

Sen sijaan hienoa varsinkin näin jälkikäteen ajateltuna oli se, miten isä opetti kunnioittamaan vastustajaa ja varsinkin kannustamaan omia kavereita vaikka nämä tekisivätkin virheitä. Vaikka kusipää olin lapsena silti, niin ilman näitä vinkkejä olisin ollut kyllä melko sietämätön kusipää...
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Muistan omista joukkuepalloiluistani sen, kuinka noin 10-13-vuotiaana oman isän (näin aikuisena pohdittuna ihan asiallista ja rakentavaakin) kritiikkiä oli hyvin vaikeaa ottaa vastaan.

Hyvä pointti !

Ja perään vastaus; ihan ekalla JKL:n valmentajakurssilla opetetaan, että n. ala-asteikäinen lapsi ei yksinkertaisesti kykene ottamaan kriittistä palautetta vastaan => se koetaan haukkumiseksi. Palautteen ymmärtäminen alkaa vasta n. yläasteikäisenä ja vasta n.15-16 vuotias oikeasti kokee asian niin kuin se aikuisena koetaan.

OK, meitä on moneen junaan jne.
 

mestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ruutu bros. Ilves. George Parros. Vaasan Sport
Omilta junioriajoiltani (futista tosin tälläkertaa) voin kertoa tarinan, joka pistää hieman, jopa hymyilyttämään näin jälkeenpäin että millaisia ihmisreppanoita sitä joukkoomme mahtuu.
Olimme n, 12-vuotiaita ja meillä oli futispeli aluesarjaa tms. toisen kaupungin joukkuetta vastaan. Taklasin liukkarilla vastustajan pelaajaa, jonka isä toimi ilmeisesti myös heidän valmentajanaan. Tilanteesta tuomittiin vapari heille, mutta tilanne ei ollut mikään törkeä vaan sellaisia, joita tulee useita joka pelissä. Hieman tämän jälkeen tämä taklaamani pelaaja, otti minua hieman kovempaa ja sai tästä keltaisen kortin. Tilanne tapahtui, toisella puolella kenttää kuin vaihtopenkit ovat eikä sekään mikään kovin törkeä ollut, mutta kuitenkin siinä pitelin jalkaani tms. ehkä minuutin. Tämän jälkeen peli jatkui normaalisti.
Pelin jälkeen kävellessäni kentältä pois tämä vastustaja joukkueen valmentaja/isä tulee agressiivisesti seisomaan eteeni ja huutamaan tyyliin " Vittu sä taklailet tua ite muita, mut heti ku sua otetaan niin oot itkemässä valmentajalle". Olin siinä sit hieman kysymysmerkkinä et mitä helvettiä..? Niin seuraavaksi tämä kaveri tokaisee et " vittu jos sulla o jotai sanottavaa niin tuu tonne parkkipaikalle "juttelee"".
Tämän jälkeen tämä "sankari" sitten rauhoittui ja lähti kävelemään autolleen, kun tilanteen huomasivat muutamat vanhemmat ja tulivat siihen kyselemään että mitä tapahtuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös