Länsimetro

  • 58 701
  • 355

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Eli tänään pitäisi Espoon valtuuston antaa ratkaisu Länsimetrosta,
live-lähetystä voi seurata täällä:
http://a1765.g.akamai.net/f/1765/10...ad.akamai.com/10268/espoo/060925/index_fi.htm

Kokouskutsu löytyy taas tästä:
http://www.espoo.fi/asiakirja.asp?p...22571DB0048FBF5&Kanta=kunnari\\intrakun_e.nsf

Metro pelkästään Matinkylään asti on todella huono idea, mikäli metro tulee sen on tultava vähintään Kivenlahteen asti.

Espoosta pääsee Helsinkiin hyvin, bussiliikenne on toimivaan. Länsiväylällä ei ole edes pahat ruuhkat. Suurimmat ruuhkat löytyy Kehä-teiltä. Suurimmat ongelmat löytyy poikittaisliikenteestä.

Länsimetro ei ratkaise kumpaakaan tätä ongelmaa. Metro tulee maksamaan 500 miljoonaa euroa josta valtio suostuu tällä hetkellä maksamaa vain 30 prosenttia.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tommy kirjoitti:
Metro tulee maksamaan 500 miljoonaa euroa josta valtio suostuu tällä hetkellä maksamaa vain 30 prosenttia.

Miten niin vain 30 prosenttia?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tommy kirjoitti:
Espoosta pääsee Helsinkiin hyvin, bussiliikenne on toimivaan. Länsiväylällä ei ole edes pahat ruuhkat. Suurimmat ruuhkat löytyy Kehä-teiltä. Suurimmat ongelmat löytyy poikittaisliikenteestä.

Länsiväylästä en tiedä kun en kauheasti Espoon suunnalla liiku, mutta kyllähän Espoosta tulevat autot tukkivat aika tehokkaasti ainakin Ruoholahden ja Kampin. Vaikea sanoa kuinka paljon metro vaikuttaa, Espoo on niin harvaan asutettu ja kartano-Volvolla ajavat nousukkaat eivät varmasti jatkossakaan astu rahvaan sekaan metroon, joten en usko mitään suurta hyppäystä yksityisautoilijoista joukkoliikenteen käyttäjiksi.

Mutta jos metroon yhdistettäisiin tietulli Espoon ja Stadin rajalle, olettaisi jotain vaikutusta olevan, pitäähän espoolaiset laittaa maksamaan, kun kuluttavat stadilaisten veronmaksajien kustantamia teitä ja pilaavat ilmaamme.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen antanut itseni ymmärtää eri lähteiden kautta, että yksi syy metrokielteisyyteen Espoossa on ollut se, että metro toisi mukanaan jengit ja muut rakkarit. Eli Espoon hienohelmat ja snobit pelkää, että Helsingin gangstat soluttautuu metron kautta voimakkaammin sinne uhkaamaan tuota ahh niin ihanaa lintukotoa.

Omasta mielestäni tuo länsimetro on aika se ja sama, mutta noin periaatteessa ei siitä ajatustasolla kamalasti haittaakaan olisi, helpottuisi matkat osaltaan kun muutenkin käytän julkisia lähinnä. Toisaalta en Espoossa muutenkaan käy kovin usein, joten aika plusminusnolla keissi sinänsä.
 

Carlos

Jäsen
Itse kannatan ehdottomasti. Koko Espoo on ollut tähän asti enemmän tai vähemmän takapajulaa jossa bussit kulkevat pitkin osin päällystämättömiä teitä. Tämä toisi kaupungin lähemmäksi nykyaikaa, ja itse ainakin Tapiolalaisena pitäisin mielettömästi ideasta jossa metrolla pääsee kulkemaan melkein kotiovelta. Ensimmäistä kertaa eläissäni tod. näk. siirtyisin käyttämään joukkoliikennettä edes toissijaisena liikkumismuotona.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tommy kirjoitti:
Espoosta pääsee Helsinkiin hyvin, bussiliikenne on toimivaan. Länsiväylällä ei ole edes pahat ruuhkat. Suurimmat ruuhkat löytyy Kehä-teiltä. Suurimmat ongelmat löytyy poikittaisliikenteestä.

Länsimetro ei ratkaise kumpaakaan tätä ongelmaa. Metro tulee maksamaan 500 miljoonaa euroa josta valtio suostuu tällä hetkellä maksamaa vain 30 prosenttia.
Minä en mikään liikenneasiantuntija ole, mutta silti veikkaisin että osa poikittaisliikenteestä jumittaa kehäteillä juuri sen takia, että stadin lämpi Länsiväylän kautta olisi ihan mahdoton yhtälö. Mä luulen että metro nimenomaan helpottaisi poikittaisliikennettä.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tommy kirjoitti:
Valtio tukenut reilusti enemmän muita raidehankintoja Suomessa.

Tarkennetaan kysymystä. Mitä muita, yhden tai kahden kunnan sisäisiä raidehankintoja valtio on tukenut 150 miljoonalla eurolla?
 

Carlos

Jäsen
Fläppis kirjoitti:
Tarkennetaan kysymystä. Mitä muita, yhden tai kahden kunnan sisäisiä raidehankintoja valtio on tukenut 150 miljoonalla eurolla?

En tiedä, mutta Raumalta rakennettiin taannoin yli 50km rautatietä talkoovoimin, koska Porissakin oli rautatie ja valtion mielestä Raumalle ei tarvittu. When there's will -there's a way.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Fläppis kirjoitti:
Tarkennetaan kysymystä. Mitä muita, yhden tai kahden kunnan sisäisiä raidehankintoja valtio on tukenut 150 miljoonalla eurolla?

Ei nyt takerruta kuntien määrään vaan päivittäisten käyttäjien määrään.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Jermu kirjoitti:
Länsiväylästä en tiedä kun en kauheasti Espoon suunnalla liiku, mutta kyllähän Espoosta tulevat autot tukkivat aika tehokkaasti ainakin Ruoholahden ja Kampin. Vaikea sanoa kuinka paljon metro vaikuttaa, Espoo on niin harvaan asutettu ja kartano-Volvolla ajavat nousukkaat eivät varmasti jatkossakaan astu rahvaan sekaan metroon, joten en usko mitään suurta hyppäystä yksityisautoilijoista joukkoliikenteen käyttäjiksi.

Kyllä, itsekin ajan päivittäin Länsiväylää, vedän Ruoholahteen, Töölöön ja siitä slummiin eli Pasilaan. Ruuhkia on ajoittain. Varsinkin Ruoholahden kohdalla. Mutta kyllä siellä muutkin kuin espoolaiset ruuhkauttavat, mm. isot hitaat rekat Länsisatamasta.

Mikäli tosiaan metro (ainakin aluksi) rakennettaisiin Matinkylään asti, niin silti autoilijoita jää todella paljon. Tapiolan seudulla asuu n. 40 000 asukasta, Matinkylä-Olari -sektorilla taas 30 000 asukasta ja Espoonlahdessa 50 000 asukasta. Näistä Suur-Espoonlahdella on seuraavaksi oma kasvuaikansa, se oli hetki sitten Matinkylällä - nyt tulee Suur-Espoonlahden vuoro. Saunalahteen ja Espoonlahteen valmistuu uusia rakennuksia jatkuvasti.
 

scholl

Jäsen
Termos, että on käsittämätöntä, että Uotila on päästetty esiintymään tuollainen t-paita päällä. Valtuustossa ei taida olla dress codea Eduskunnan tapaan.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Eipä tuo livelähetys toimi, olisi kiva seurata.

Sinällään hauskaa, että erilaisissa tutkimuksissa selvä enemmistö espoolaisista kannattaa metrohanketta, olisiko ollut noin tai yli 70% jopa. Mutta ainahan ne kitisijät ja kehityksen jarrut pääsevät eniten ääneen... siksi esimerkiksi jatkoaikaa lukemallakin voi saada käsityksen, että espoolaiset vastustavat hanketta.

Puolestani saa tulla, vähän myöhään kyllä tulee, kun en ole enää Oraclella hommissa (konttori Gräsantörmässä). Nykyiseen työpaikkaan pääsee raiteita pitkin sopivasti, sanomattakin selvää että työpaikan valinnassa vaikutti liikenneyhteydet.

Noh, asunhan pelätyssä ja täysin slummiutuneessa Itä-Helsingissä, joten mielipiteeni varmaan voi heittää (jatkoaikalaisten) espoolaisten mielestä romukoppaan.
 

Elrith

Jäsen
Suosikkijoukkue
On vain Jokerit
Rodion kirjoitti:
Sinällään hauskaa, että erilaisissa tutkimuksissa selvä enemmistö espoolaisista kannattaa metrohanketta, olisiko ollut noin tai yli 70% jopa. Mutta ainahan ne kitisijät ja kehityksen jarrut pääsevät eniten ääneen... siksi esimerkiksi jatkoaikaa lukemallakin voi saada käsityksen, että espoolaiset vastustavat hanketta.

Ongelma johtuu kaikkein eniten tuosta ja siitä, että aika moni kunnallispoliitikko otti länsimetron vastustamisen keppihevoseksi vaaleihin. Monenkin suusta joutui kuuntelemaan sitä silmitöntä torttua että Tapiola muuttuu Mellunmäeksi heti jos siellä on metroasema jne.

Länsimetroa ei välttämättä tarvittaisi ellei etelä-Espoon - Helsingin bussiyhteyttä olisi munattu täysin Kampin terminaalin rakentamisella. Minkä vitun takia niiden dösien pitää ajaa Kamppiin? Terminaali olisi pitänyt rakentaa Ruoholahteen; olihan siellä sitä maata hehtaarikaupalla myydä kaiken maailman Nokioilla sun muille, niin eikö siitä olisi riittänyt yhdeksi maanalaiseksi bussiterminaaliksi? Suora vaihtoyhteys siitä Ruoholahden metroon, niin a vot: ongelma katoaa.

Todettakoon kuitenkin että esim. Tapiolasta Helsinkiin kestää sellaiset 15-20 minuuttia, josta puolet kuluu välillä Ruoholahti-Kamppi.
 

scholl

Jäsen
Elrith kirjoitti:
Minkä vitun takia niiden dösien pitää ajaa Kamppiin? Terminaali olisi pitänyt rakentaa Ruoholahteen; olihan siellä sitä maata hehtaarikaupalla myydä kaiken maailman Nokioilla sun muille, niin eikö siitä olisi riittänyt yhdeksi maanalaiseksi bussiterminaaliksi?

Tuosta olen aivan samaa mieltä. Olen kritisoinut tätä systeemiä aivan tolkuttomasti. Helsinki osaa jotenkin järjestää omien sisäisten bussiensa poispysymisen keskustasta mm. siten, että on tehnyt Itäkeskukseen ja Herttoniemeen metroasemoille liityntädösäterminaalit, mutta sitten naapurikuntien touhua ei saatu kuriin. Pohjoisesta tuleva liikenne olisi pitänyt saada pysähtymään viimeistään Ruskeasuolle ja lännestä tuleva Ruoholahteen.

Itse kannatan metroverkoston laajennusta ja länsimetro ei toki ole siinä ainoa järjestystä kaipaava asia. Mutta siitä sitten lisää myöhemmin, kun olen ensin nähnyt positiivisen äänestystuloksen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Elrith kirjoitti:
Länsimetroa ei välttämättä tarvittaisi ellei etelä-Espoon - Helsingin bussiyhteyttä olisi munattu täysin Kampin terminaalin rakentamisella. Minkä vitun takia niiden dösien pitää ajaa Kamppiin?

Kampissahan se on "aina" ollut, joten sijainti kaukodösien yhteydessä on aivan looginen. Ruoholahdesta Kamppiin on ruuhkia juuri siksi, että espoolaiset yksityisautoilijat yrittävät päästä keskustaan eivätkä osaa käyttää liityntäparkkeja.

Sinänsä itseäni tuo länsimetro ei kosketa, eikä liikuta, enää millään tavalla. Jos se jostain siitä Tapiolasta koukkaa niin Bluesin matseissa käyminen helpottuu, mutta olisihan se parempi vaihtoehto ylipäänsä kuin ne sadat Länsiväylää eestaas hinaavat bussit.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
scholl kirjoitti:
Itse kannatan metroverkoston laajennusta ja länsimetro ei toki ole siinä ainoa järjestystä kaipaava asia. Mutta siitä sitten lisää myöhemmin, kun olen ensin nähnyt positiivisen äänestystuloksen.

Juu, itse toivon myös uuden metrolinjan rakentamista Töölön kautta tuonne pasilan tienoille. Toinen pää voisi olla jossain Punavuoressa. Helpottaisi meinaan aika tehokkaasti sporien pahimpia ruuhkia ja vähentäisi kaiken järjen mukaan keskustassa pyörivien autojen määrää.
 

scholl

Jäsen
Juhaht kirjoitti:
Kampissahan se on "aina" ollut, joten sijainti kaukodösien yhteydessä on aivan looginen.

Olihan Kasarmintori ja Rautatientori aikoinaan bussiterminaaleja, mutta maailma muuttuu, joten ei se, että joku on "aina" jossain ollut, ole minkäänlainen peruste sille, että pitää ajattaa suurta määrää dösiä kaupungin keskustassa.
 

Kapo

Jäsen
Elrith kirjoitti:
Länsimetroa ei välttämättä tarvittaisi ellei etelä-Espoon - Helsingin bussiyhteyttä olisi munattu täysin Kampin terminaalin rakentamisella. Minkä vitun takia niiden dösien pitää ajaa Kamppiin? Terminaali olisi pitänyt rakentaa Ruoholahteen; olihan siellä sitä maata hehtaarikaupalla myydä kaiken maailman Nokioilla sun muille, niin eikö siitä olisi riittänyt yhdeksi maanalaiseksi bussiterminaaliksi? Suora vaihtoyhteys siitä Ruoholahden metroon, niin a vot: ongelma katoaa.

Kyllä, täysin samaa mieltä. Nykyään pääsee hiukan liioitellen nopeammin perille kun hyppää siinä Nokian "servereiden" kohdalla ulos ja kävelee sen sata metriä Metroasemalle, kuin että jonottelisi dösässä..

Täten Kamppiin olisi voitu tehdä jotakin oikeasti tarpeellista ja hienoa, jotakin mikä tekisi Helsingin keskustasta hiukkasen "hienomman" ja "pääkaupunkimaisemman". Mitä se voisi olla ollut, siitä ei ole minulla ajatusta. Vaikka se vitun musiikkitalo jos sellainen on pakko saada.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tommy kirjoitti:
Ei nyt takerruta kuntien määrään vaan päivittäisten käyttäjien määrään.

Joka tapauksessa kyseessä on paikallisliikenne, joka joka puolella Suomea pääosin hoidetaan kunnallisin voimin. En silti toki pistä hanttiin tuon hankkeen toteuttamista, sillä silloin tuo Länsiväylä saattaisi vapautua meille yksityisautoilijoille.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Tommy kirjoitti:
Metro pelkästään Matinkylään asti on todella huono idea, mikäli metro tulee sen on tultava vähintään Kivenlahteen asti.

Pikkupoikana metro tuli vain Hertsikaan asti. Hienoa oli. Siita se sitten alkoi pikkuhiljaa levita sinne somalien ja smugujen koteihin.

Nain kaynee myos Espoossa (jossa tosin smugut ja somalit on vahemmistossa). Ensin Matinkylaan ja sitten Kivenlahteen/Espoonlahteen. Musta tuntuu, etta noista jalkimmasista paikoista paasee autolla Matinkylaan, jonne auton voi jattaa parkkiin paivaksi ja polkasta siita sitte metrolla Stadiin.

Tietulli Larun kohdalle on mita mainioin "ruoska" ja opaste talle uudelle liikennevaihtoehdolle.
 

scholl

Jäsen
1Timer kirjoitti:
Pikkupoikana metro tuli vain Hertsikaan asti.

Kyllä se on aina mennyt Itikseen. Aloitti liikennöintinsä Rautiksen ja Itiksen välillä. Kamppi tuli myöhemmin, samoin kuin Sörnäinen ja joskus sikapaljon myöhemmin Kaisaniemi. Itse muistan olleeni uteliaana otuksena metrokyydissä ennen varsinaisen liikennöinnin aloittamista, mutta silloin se pystyi ajamaan vain jonnekin Hakiksen tienoille saakka, kun loppuosa radasta ei kai ollut vielä valmis.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Oliko noin? Laajasalossa kun asuin, niin Itakeskuksen suuntaan ei ollut ikina menemista. Siksi en kai muista tuota. Laajasalosta mentiin suoraan Dadiin.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ted Raikas kirjoitti:
Olen antanut itseni ymmärtää eri lähteiden kautta, että yksi syy metrokielteisyyteen Espoossa on ollut se, että metro toisi mukanaan jengit ja muut rakkarit. Eli Espoon hienohelmat ja snobit pelkää, että Helsingin gangstat soluttautuu metron kautta voimakkaammin sinne uhkaamaan tuota ahh niin ihanaa lintukotoa.

Juuri tämän takia en itse halua metroa Espooseen. Minkä ihmeen takia pilata mukava lintukoto (esim. matinkylä) jollain penteleen köyhien ja syrjiytyneiden kulkuvälineellä? Itse olen muutenkin sitä mieltä, että laitettaisiin nämäkin rahat mieluummin Espoon sisäisen liikenteen muokkaamiseen ettei kahdeksan kilometrin matkaan menisi yli tuntia kolmella vaihdolla.

Jos tämä punainen paholainen sitten Espooseen joskus saapuu niin onhan sen jatkettava matkaansa tuonne kivenlahti - espoonlahti-akselille matinkylään loppumisen sijasta. Lippulaivan alle vaan kuoppa ja päättäri sinne itiksen tyyliin. Eikös se siellä päässä ole kauppakeskuksessa kiinni? Ei oikein muista kun en ole sinne asti metrolla mennyt vuosiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös