Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 074 466
  • 6 260

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ite luulin että Klose oli pelikiellossa juuri tästä, kun hän tässä syksyllä bannissa oli. Ilmeisesti ei.

Jaa, no voi olla että tuosta rikollisten peräänusuttamisesta on sitten penaltit jo kärsitty.

Mutta tämä henkilöllisyyksienosto vielä jää silti askarruttamaan, onko tuommonen touhu OK vai ei? Mulla ois taskussa just 0.30€, jos näitä saa kerran ostella niin saiskohan 30 sentillä jonkun nimen jo joulualennuksella hommattua? Ei ketään tärkeetä, mut joku turha, vaikka @FASlapsi ?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No joo, ehkä sorruin ylidramaattisuuteen nyt, mutta tosissani ihmettelen vain että onko tuollainen nimimerkkien henkilöllisyyksien ostelu ihan hyväksyttävää touhua, koska tuolla nyt herra Klose oli maininnut moista tehneensä eikä ole siitä mitään penaltia saanut.
Tarkoittaako asian tunnustaminen, että siitä seuraisi automaattisesti bannia? Tosielämästä löytyy useampiakin Kyllikki Saaren murhan tunnustaneita henkilöitä, joita ei ole näytön puuttuessa tuomittu.
Entäs jos minä tunnustaisin jättäneeni linkkejä kuvaamatta tahallaan ja suunnitelmallisesti.
 
Kysyjä todennäköisesti halusi selvennystä kirjoittajien välisiin vetoihin, mihin ei tästä mielestäni saanut vastausta. Miten on asian laita?

Mitään yksiselitteistä vastausta ei ole. Palstan ulkopuoliset tai esim. yksityisviestein sovitut asiat eivät kuulu meille millään lailla. Sen sijaan palstalla julkisesti tehdyt vedonlyönnit, veikkaukset, kisailut, hyväntekeväisyyshaasteet yms. ovat enemmän tai vähemmän harmaalla vyöhykkeellä. Toistaiseksi emme ole kokeneet tarvetta puuttua niihin, mutta asiaa joudutaan puntaroimaan uudestaan mikäli niistä aiheutuu häiriöitä.


Linjauksemme on, että yksittäisiä tapauksia ei lähdetä ruotimaan, mutta muutama sananen nyt kuitenkin tästä paljon kiinnostusta herättäneestä vedonlyöntitapauksesta ja sen seurauksesta. Moderaattorit ovat keskustelleet asiasta ja mielipiteitä oli monia, on sen verran erikoisempi ja sekavampikin juttu. Toistaiseksi emme ole katsoneet toimenpiteitä tarpeellisiksi tämän uuden ketjun osalta.

Tämä ei ole kuitenkaan mikään ennakkotapaus, emmekä siis toivo näkevämme palstalla kehenkään palstalaiseen tai entiseen palstalaiseen kohdistuvia mahdollisesti arveluttavia ketjuja jatkossa. Tarvittaessa puutumme asiaan.

Huomioimme ketjun vasta, kun se oli jo ehtinyt kerätä niin paljon viestejä ja muuttunut pelkästä äänestysketjusta keskusteluksi, että emme kokeneet enää tarpeelliseksi siirtää sitä äänestysosioon.

Painotetaan vielä edelleenkin, että moderaattorit puuttuvat vain palstalla kirjoitettuihin viesteihin ja muistutetaan samalla, että jokainen käyttäjä on viime kädessä vastuussa omista viesteistään, mikäli niissä rikotaan jotain muutakin kuin vain tämän palstan lakeja ja sääntöjä.


Moderaattorit
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Arvon @Moderaattorit , jos minä uhkailisin teitä moottoripyöräjengillä, saisinko pelikieltoa?

En siis uhkaile, mutta jos uhkailisin. Otetaan tämä ihan hypoteettisesti. Ja ystävyydellä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Arvon @Moderaattorit , jos minä uhkailisin teitä moottoripyöräjengillä, saisinko pelikieltoa?

En siis uhkaile, mutta jos uhkailisin. Otetaan tämä ihan hypoteettisesti. Ja ystävyydellä.

Onko täällä joku suoranaisesti uhkaillut jotakin kirjoittajaa moottoripyöräjengillä? Jos on kysymys samasta tapauksesta niin hän ymmärtääkseni spekuloi asialla. Täällä on spekuloitu myös toisten ihmisten tappamisella ja raiskaamisella ilman tuomiota joten miksi tässä pitäisi tehdä poikkeus?
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Onko täällä joku suoranaisesti uhkaillut jotakin kirjoittajaa moottoripyöräjengillä? Jos on kysymys samasta tapauksesta niin hän ymmärtääkseni spekuloi asialla. Täällä on spekuloitu myös toisten ihmisten tappamisella ja raiskaamisella ilman tuomiota joten miksi tässä pitäisi tehdä poikkeus?


Eli spekuloida saa. Toisaalta tyhmähän se olisi, joka ei naamioisi viestiään spekuloinniksi. Typerys on sellainen, joka käy hivauttamassa vihamiestään turpaan, kun viisaampi soittaa anonyymin ilmiantopuhelun Kelaan tai johonkin. Tai painaa raportoi-nappia.

Toki käsittänet myös laskeskeluni prätkäryhmien tuntipalkoista, ne kun mahtaisivat kuitenkin mahtua hintahaarukkaan. Etenkin, kun palstatuttusikaan eivät sinua ilmiantaneet - edes rahasta, vaan päinvastoin alkoivat rukoilla puolestasi.

Ylläolevasta lainauksesta huomioisin myös toisen virkkeen. Lainattu tahtoi kontaktiin nimimerkin kanssa ja kun sen yhdistää ensimmäiseen virkkeeseen niin ollaan jo aika pitkällä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomioimme ketjun vasta, kun se oli jo ehtinyt kerätä niin paljon viestejä ja muuttunut pelkästä äänestysketjusta keskusteluksi, että emme kokeneet enää tarpeelliseksi siirtää sitä äänestysosioon.
Jos säännöissä sanotaan että "Kaikki äänestykset pitää avata niille varatuille alueille.", niin voisi kuvitella että kaikki äänestykset pitää avata niille varatuille alueille...
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Jos säännöissä sanotaan että "Kaikki äänestykset pitää avata niille varatuille alueille.", niin voisi kuvitella että kaikki äänestykset pitää avata niille varatuille alueille...

Jälleen kerran nyky-Jatkoaikaa. Mitä vittua se esim. teikäläistä haittaa, jos yksi äänestys on vapaan keskustelun puolella? Tämäkin ketju suurimmalta osalta täynnä ihme valitusta. Kyllähän täällä melkein päivittäin fantasioidaan turpiinvetämisellä jne. Sitten yksi urpo fantasioi moottoripyöräjengeillä ja jälleen ketju täynnä itkua. Vitun pellet.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä vittua se esim. teikäläistä haittaa, jos yksi äänestys on vapaan keskustelun puolella?
Ei mitään. Mutta en ymmärrä että on sääntö jota välillä noudatetaan ja välillä ei.
 
Arvon @Moderaattorit , jos minä uhkailisin teitä moottoripyöräjengillä, saisinko pelikieltoa?

Moderaattoreilla on aika paksu nahka. Olemme vuosien varrella saaneet jos jonkinlaista "palautetta", mutta eipä niihin ole ollut pahemmin tarvetta puuttua.

Jos nyt kuitenkin kokisimme, että henkemme ja terveytemme on oikeasti uhattuna, niin pelikiellon sijasta antaisimme asian eteenpäin poliisille.

Tämä riittänee tästä hypoteettisesta asiasta.

Ystävällisesti,
Modet
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Arvon @Moderaattorit , jos minä uhkailisin teitä moottoripyöräjengillä, saisinko pelikieltoa?

En siis uhkaile, mutta jos uhkailisin. Otetaan tämä ihan hypoteettisesti. Ja ystävyydellä.

Eli spekuloida saa. Toisaalta tyhmähän se olisi, joka ei naamioisi viestiään spekuloinniksi. Typerys on sellainen, joka käy hivauttamassa vihamiestään turpaan, kun viisaampi soittaa anonyymin ilmiantopuhelun Kelaan tai johonkin. Tai painaa raportoi-nappia.

Ylläolevasta lainauksesta huomioisin myös toisen virkkeen. Lainattu tahtoi kontaktiin nimimerkin kanssa ja kun sen yhdistää ensimmäiseen virkkeeseen niin ollaan jo aika pitkällä.

LOL. Tämä vaatii jo taitoa. Miten sä meinaat että lähetän sen hypoteettisen prätkäjengin ilman osoitetta, jonne (sic) olin itse menossa jos olisi raha-palkkio kelvannut pientä apua vastaan? Täällä auta kyllä enää tavauskaan näiden kanssa. Syytetään taas PISA-tuloksia, että torni on kalteva.

Nimimerkki FASlapsi on ollut omassa ignoressa jo kauan, mutta tämähän ei estä sitä että a) ei osata lukea JA ymmärtää toisen kirjoittamia viestejä ja b) levitetään täten väärää todistusta niiden kirjoittajasta. Mielikuvituksen puute on tyyppivika.

Itse lähetän kiitokset sille alkuperäiselle jengi-idean laittaneelle nimimerkille, tästä saatiin aivan viihdyttävä juttu.
 
Viimeksi muokattu:

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tämä sääntö pitää kyllä paikkansa. Mutta tätä ketjua ei lähdetty enää jälkikäteen siirtämään.

"Ei näitä sääntökirjan mukaan vihellellä. Jos niin tehtäisiin, olisimme täällä vielä aamullakin. "

Pertti Juhola
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun mielestä toi on ihan hyvä linjaus, että keskustelut Vapaalla ja listaukset Kierrätyksessä, vaikka pilkuntarkasti vedettynä olisikin joku satunnainen ketju väärässä osiossa. Hyvää pelisilmää.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
LOL. Tämä vaatii jo taitoa. Miten sä meinaat että lähetän sen hypoteettisen prätkäjengin ilman osoitetta, jonne (sic) olin itse menossa jos olisi raha-palkkio kelvannut pientä apua vastaan? Täällä auta kyllä enää tavauskaan näiden kanssa. Syytetään taas PISA-tuloksia, että torni on kalteva.

Nimimerkki FASlapsi on ollut omassa ignoressa jo kauan, mutta tämähän ei estä sitä että a) ei osata lukea JA ymmärtää toisen kirjoittamia viestejä ja b) levitetään täten väärää todistusta niiden kirjoittajasta. Mielikuvituksen puute on tyyppivika.

Itse lähetän kiitokset sille alkuperäiselle jengi-idean laittaneelle nimimerkille, tästä saatiin aivan viihdyttävä juttu.

Oot kyllä melkoinen mustan valkoiseksi inttäjä, vai miten päin se nyt sun kohdalla meneekään. Etkös sä ollut muuten tuolla jossain luvannut kadota täältä Jatkoajasta jos saat euron? Voitko laittaa pankkitilisi mulle yksityisviestillä, kyllä multa sen verran liikenee.

No, se hyöty sinustakin oli että nyt tiedämme kaikki että toisten henkilöllisyystietojen ostelu on täällä ihan hyväksyttävää eikä väkivallalla uhkailukaan ole väärin. Mutta auta armias jos kirjoittaa yhden lauseen viestin jonnekin, sakkoa kakkua räpsähtää välittömästi! Parempi olisi siis aina kirjoittaa siihen perään toinenkin lause jossa uhkailee jotakuta käyttäjää väkivallalla, ja varmuudeksi vielä kolmas jossa pyytää jonkun henkilöllisyystietoja rahaa vastaan. Bonusta saa jos uhkailtava ja henkilöllisyystietojen kalastelun kohde on yksi ja sama nimimerkki.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Oot kyllä melkoinen mustan valkoiseksi inttäjä, vai miten päin se nyt sun kohdalla meneekään. Etkös sä ollut muuten tuolla jossain luvannut kadota täältä Jatkoajasta jos saat euron? Voitko laittaa pankkitilisi mulle yksityisviestillä, kyllä multa sen verran liikenee.

No, se hyöty sinustakin oli että nyt tiedämme kaikki että toisten henkilöllisyystietojen ostelu on täällä ihan hyväksyttävää eikä väkivallalla uhkailukaan ole väärin. Mutta auta armias jos kirjoittaa yhden lauseen viestin jonnekin, sakkoa kakkua räpsähtää välittömästi! Parempi olisi siis aina kirjoittaa siihen perään toinenkin lause jossa uhkailee jotakuta käyttäjää väkivallalla, ja varmuudeksi vielä kolmas jossa pyytää jonkun henkilöllisyystietoja rahaa vastaan. Bonusta saa jos uhkailtava ja henkilöllisyystietojen kalastelun kohde on yksi ja sama nimimerkki.
Koska tuo lainaamasi *********** on omien sanojensa mukaan laittanut sinut ignoreen, lainaan tämän viestisi hänenkin näkyvilleen siinä toivossa etten välttämättä itse ole vastaavaa kunniaa vielä saanut. @Klose16

Mielestäni tässä FASlapsen kommentissa tiivistyy muutama helvetin hyvä pointti, jota soisin että @Moderaattorit pohtisivat. Etenkin tuo yksityisviestein toteutettu toisten kirjoittajien yksityistietojen ostelu on paitsi kuvottavaa, myös mielestäni aivan 180-asteisesti palstan sääntöjen vastaista. Etenkin kun on samalla heitelty julkisesti viittauksia uhkailuun.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mielestäni tässä FASlapsen kommentissa tiivistyy muutama helvetin hyvä pointti, jota soisin että @Moderaattorit pohtisivat. Etenkin tuo yksityisviestein toteutettu toisten kirjoittajien yksityistietojen ostelu on paitsi kuvottavaa, myös mielestäni aivan 180-asteisesti palstan sääntöjen vastaista. Etenkin kun on samalla heitelty julkisesti viittauksia uhkailuun.
Ja nyt kun moderaattoreille saa näemmä toiveita esittää niin huomioikaa, että käytännössä "uhkailtu" nimimerkki on varastanut Kloselta 800 euroa. Tuollaisessa tilanteessa rike on olematon jos sellaista nyt edes oli
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ja nyt kun moderaattoreille saa näemmä toiveita esittää niin huomioikaa, että käytännössä "uhkailtu" nimimerkki on varastanut Kloselta 800 euroa. Tuollaisessa tilanteessa rike on olematon jos sellaista nyt edes oli
Mielestäni logiikkasi pettää nyt useammasta kohtaa.

Ensinnäkin, on varsin kyseenalaista väittää, että Kloselta olisi sinänsä varastettu yhtään mitään. Lupaus on mahdollisesti petetty, mutta se ei ole varastamista. Toisaalta on ihan täysin mahdollista, että kyse ei ole edes lupauksen pettämisestä, vaan unohtamisesta, mutta varastaminen on ihan pökkelömäinen väite.

Toisekseen - ja tämä on paljon keskeisempi asia - sääntöjä ei voi tulkita siten, että jos koetaan molempien osapuolten tehneet rikkeen, vain vakavampaa kohtaan asetettaisiin sanktioita. Aika moni on tulkinnut Klosen heittäneen ilmoille ajatuksen uhkailusta saadakseen vedonlyöntivoittojaan, eikä lainkaan syyttä. Tässä ei pidä painaa ollenkaan se, että uhkailun kohde on mahdollisesti myös rikkonut jos ei sääntöjä, niin jonkinlaista koodistoa.

Kolmanneksi, keskeinen huomioni osui tuohon yritykseen saada lahjomalla tietoon toisen kirjoittajan yksityistietoja. Myöskään tähän ei liity mitenkään se, kuinka tämän tiedustelun kohde on palstalla toiminut, ja sen lisäksi tällainen toiminta on palstan sääntöjen ja niiden hengen vastaista.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Minun kirjoissani kahden henkilön välinen sopimus on muutakin kuin lupaus. Toisille se voi hyvinkin olla vain sananhelinää. Minun tulkintani mukaan laittoman uhkauksen tunnusmerkit ei tässä tapauksessa täyty. Moderaattorit voivat toki toimia tuomioistuimena, mutta asia on arvioitava kokonaisuutena eikä asiayhteydestään irrotettuna tekona.

Minun mielestäni velan/vedon maksamatta jättäminen on monin verroin törkyisempi teko kuin siitä provosoituminen. 100 kertaa 100:sta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minun kirjoissani kahden henkilön välinen sopimus on muutakin kuin lupaus. Toisille se voi hyvinkin olla vain sananhelinää. Minun tulkintani mukaan laittoman uhkauksen tunnusmerkit ei tässä tapauksessa täyty. Moderaattorit voivat toki toimia tuomioistuimena, mutta asia on arvioitava kokonaisuutena eikä asiayhteydestään irrotettuna tekona.

Minun mielestäni velan/vedon maksamatta jättäminen on monin verroin törkyisempi teko kuin siitä provosoituminen. 100 kertaa 100:sta.

Minusta vedon maksamatta jättäminen raukkamaista, mutta jos pidät tätä vetoa sopimuksena, miksi väheksyt @Klose16 n uhkailua ja lahjonta yrityksiä? Toinen otetaan tosissaan, mutta toinen oli vaan läppä??
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Minusta vedon maksamatta jättäminen raukkamaista, mutta jos pidät tätä vetoa sopimuksena, miksi väheksyt @Klose16 n uhkailua ja lahjonta yrityksiä? Toinen otetaan tosissaan, mutta toinen oli vaan läppä??
Viesteissä jotka minä olen nähnyt ei laittoman uhkauksen tunnusmerkit mielestäni täyty. Tästä Klosen ja Korttien välisestä vedosta ei taida olla mitään epäselvyyksiä? Jos on, niin varaan oikeuden muuttaa kantaani.
 

Nick Neim

Jäsen
Usein nuottasilla olleet naapurukset, Möttönen ja Köttönen lyövät 800 euron vedon. Möttösen omien ongelmien takia hän lähtee maanpakoon jo ennen vedon ratkeamista, mutta Möttönen lupaa hoitavansa asian sen ratkettua. Köttönen voittaa vedon, ja odottelee voitettuaan summaa tilille, yhteydenottoa sähköisesti tai edes tietoa Möttösestä jotain kautta. Neljän kuukauden odottelun jälkeen Köttönen vihdoin sanoo huoltoasemalla, että vetää Möttöstä turpaan jos tapaa hänet, koska sovittua 800 euroa ei ole näkynyt - miehestä nyt puhumattakaan.

Linnaa Köttöselle! Uhkaili väkivallalla! Huoltsikan pojat todistaa!
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä täytyy ottaa tässä herrojen @Action Bronson ja @Kari Runk kanta. Tuo yhteystietojen kalastelu ei ole mitenkään hyväksyttävää, mutta oliko tästä nyt joku todiste? Klosen kommentti, missä kertoo kavereiden anelleen MK:n puolesta lähinnä alleviivaa ettei tuossa ollut tosi kyseessä. Vai meinaatteko että siellä on aneltu, ja jos on, miksei nuo anelijat ole raportoineet viestejä osoitteeseen @Moderaattorit ? Tähänkin nykyään on nappula yksityisviesteissä. Toki jos näin on ollut ja tehty, kuuluisi häkin heilahtaa.

@V-G- : Kavalluksenahan tuota voi hyvällä omallatunnolla pitää näin maallikkona.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös