Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2016–2017

  • 447 755
  • 3 447

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkäpä pelaajat tulisi varustaa jollain äänimerkillä, joka kertoo lähestyvästä pelaajasta. Mitä lähempänä ollaan, sen kovempi ääni.
 

Frölunda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Boston
Mun mielestä pelaajat tulisi varustaa älyllä ja kunnioituksella vastustajaa kohtaan. Se riittäisi, ok vahinkoja sattuu aina. Mutta ylilyönnit jäisi harvinaisemmiksi.

Näille samoille jampoillehan nämä 'ei siinä mitään ollut' -tilanteet kuitenkin lähes aina tulevat...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun mielestä pelaajat tulisi varustaa älyllä ja kunnioituksella vastustajaa kohtaan. Se riittäisi, ok vahinkoja sattuu aina. Mutta ylilyönnit jäisi harvinaisemmiksi.

Näille samoille jampoillehan nämä 'ei siinä mitään ollut' -tilanteet kuitenkin lähes aina tulevat...

Olen aika usein puhunut vuosien varrella vastustajan kunnioituksesta ja maininnut muutaman esimerkinkin tapahtumista, joissa taklaus on jätetty väliin. Mutta tämä ei ole sellainen taklaus, jossa voitaisiin puhua vastustajan kunnioituksesta tai sen puutteesta. Miklik saa syötön keskikaistalle ja hänen täytyy tiedostaa se, että vastustaja tulee hyvin suurella todennäköisyydellä karvaamaan ja hänen pitää suojella itseään. Kanninen antoi heikon syötön, mutta Miklik oli se joka kumartui ja käänsi pelille selkänsä ja unohti näin itsensä suojelun. Häntä taklattiin puhtaasti, kohtuullisella vauhdilla, mutta oman toimintansa johdosta hän loukkaantui.

Jääkiekkoa saa pelata laidan vieressä pää munissa, selkä peliä kohden jne., mutta se täytyy tehdä niin, että vastustaja pystyy reagoimaan siihen. Nyt Miklik asetti itsensä vaaraa omalla toiminnallaan, Finleyn oli mahdotonta reagoida hänen asentoonsa. Jos Miklik olisi ollut vähän enemmän hereillä, hän olisi ollut paremmassa asennossa ja pystynyt suojelemaan itseään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oletko itse pelannut koskaan jääkiekkoa sellaisessa sarjassa, jossa saa taklata? Minulle tuo on itsestäänselvyys, että on saanut taklata ja itse on taklattavissa, jos kiekko tulee kohdalle. Ja ei taklaaja todellakaan ehdi katsomaan, saako pelaaja kiekon haltuun vai ei. Se on täysi mahdottomuus nopeassa pelissä nimeltä jääkiekko.
Tämä on maailman väsynein argumentti. Jääkiekko on muuttunut minun elinaikanani aivan helvetisti. Nuorempana olin sitä mieltä, että kiviä taskuun ja pää ylös. Olin myös sitä mieltä, että kahdessa päätuomarissa on yksi liikaa. En ole enää. Nyt jääkiekko on niin nopea ja fyysinen peli noihin aikoihin verrattuna, että myös asenteiden pitää muuttua perässä. Ei tuossa ole enää mitään järkeä, että laillisella taklauksella voit vetää jätkän lasarettiin. Pää halki ja solisluu paskana. Kuten päähän kohdistuneet taklaukset, tässäkin on itse lajin muututtava ja sopeuduttava nykyaikaan. Ei vaan voi enää noilla vauhdeilla vetää täysillä loppuun asti jokaikisessä tilanteessa. Jälki tulee olemaan rumaa.

Pelaatko tällä hetkellä jossain liigajengissä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Ei tuossa ole enää mitään järkeä, että laillisella taklauksella voit vetää jätkän lasarettiin. Pää halki ja solisluu paskana. Kuten päähän kohdistuneet taklaukset, tässäkin on itse lajin muututtava ja sopeuduttava nykyaikaan. Ei vaan voi enää noilla vauhdeilla vetää täysillä loppuun asti jokaikisessä tilanteessa. Jälki tulee olemaan rumaa.

Pelaatko tällä hetkellä jossain liigajengissä?

Eli kun pelaajalla joskus käy huono tuuri tai taklattava tekee virheen, koko pelin luonne pitää muuttua?

Ymmärrän ajatuksesi ja olen periaatteessa samaa mieltä, mutta Finleyn taklaus Miklikiin ei ole sellainen taklaus, jolla vaatimustasi voisi perustella. Ja mikä vauhti, Finley liukuu taklaukseen, loukkaantuminen ei johtunut hänen vauhdistaan vaan Miklikin huolimattomasta pelaamisesta.
 

Möksy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punainen. Musta. Valkoinen.
Mun mielestä pelaajat tulisi varustaa älyllä ja kunnioituksella vastustajaa kohtaan. Se riittäisi, ok vahinkoja sattuu aina. Mutta ylilyönnit jäisi harvinaisemmiksi.

Näille samoille jampoillehan nämä 'ei siinä mitään ollut' -tilanteet kuitenkin lähes aina tulevat...

Täyttä asiaa! Tapauksessa Miklik - Finley pelaajan vakavaan loukkaantumiseen johtanut tilanne ja siihen eteneminen oli täysin Finleyn lapasessa ja päätösvallassa. Hänen valintansa oli ajaako hän rajusti vastustajan yli vai kunnioittaako hän vastustajan terveyttä ja pehmentää tulevaa kontaktia. Finley valitsi ratkaisukseen jälleen kerran pimeän kulman taklauksen, jonka seurauksena vastustaja loukkaantui vakavasti. Antoiko Finley Miklikille mahdollisuuden? Noh, ei antanut. Kyse ei ole taklauksen sääntöjenmukaisuusesta, vaan vastustajan kunnioittamisesta ja tässä tapauksessa sen puuttumisesta.

Nämä jeesustelut varoituksista ym. älyttömyyksiä ovat lapsellisia. Taklaajan vastuu kulkee juuri siinä, miten mitoittaa taklauksen voiman riittäväksi ilman, että asettaa taklauksen kohteena olevan pelaajan terveydelliseen vaaraan.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Tämä on maailman väsynein argumentti. Jääkiekko on muuttunut minun elinaikanani aivan helvetisti. Nuorempana olin sitä mieltä, että kiviä taskuun ja pää ylös. Olin myös sitä mieltä, että kahdessa päätuomarissa on yksi liikaa. En ole enää. Nyt jääkiekko on niin nopea ja fyysinen peli noihin aikoihin verrattuna, että myös asenteiden pitää muuttua perässä. Ei tuossa ole enää mitään järkeä, että laillisella taklauksella voit vetää jätkän lasarettiin. Pää halki ja solisluu paskana. Kuten päähän kohdistuneet taklaukset, tässäkin on itse lajin muututtava ja sopeuduttava nykyaikaan. Ei vaan voi enää noilla vauhdeilla vetää täysillä loppuun asti jokaikisessä tilanteessa. Jälki tulee olemaan rumaa.

Pelaatko tällä hetkellä jossain liigajengissä?

Tämä sinun kommentti on niin väsynyttä ylireagointia ja asioiden vääristelyä, etten jaksa vastata. Alkuperäinen ajatushan oli se, että jos ei ole pelitaustaa, niin pelin luku ei välttämättä onnistu. Pelkän sääntökirjan opiskelu ulkoa ei tarkoita, että olisit hyvä tuomari. Ei liene sattumaa, että pitkän peliuran Levonen on arvostettu parhaaksi liigatuomariksi ties kuinka monta kertaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli kun pelaajalla joskus käy huono tuuri tai taklattava tekee virheen, koko pelin luonne pitää muuttua?
Tarpeeksi monella pelaajalla kun käy yhtä huono tuuri, niin kyllä. En puhu yksittäistapauksesta.

Ymmärrän ajatuksesi ja olen periaatteessa samaa mieltä, mutta Finleyn taklaus Miklikiin ei ole sellainen taklaus, jolla vaatimustasi voisi perustella. Ja mikä vauhti, Finley liukuu taklaukseen, loukkaantuminen ei johtunut hänen vauhdistaan vaan Miklikin huolimattomasta pelaamisesta.
Kyllä se loukkaantuminen johtuu aina ihan fysiikan laista. Massan hitaus iskee tuossakin vauhdissa vääjäämättä, kun yli 100 kg tulee kohti, varsinkin avojäällä, kun taklaus suuntautuu kohteen liikesuuntaa vastaan. Pahimmat vammathan Miklik sai törmätessään rajusti jäähän. Laidassa samaan suuntaan luistellessa tilanne on ihan erilainen. Ihan vastaavasti P. Laine sai aivovaurion, kun häntä taklattiin vastapalloon. Tyrväinen ei onnistunut aivan täysin teloittamaan Lehtivuorta. Mutta kuten sanoin, en puhu yksittäitapauksista, vaan trendistä. Tuolla on melkein joka joukkueessa kaveri, joka halutessaan voi tehdä McCabet tai Tyrväiset. Finleyn taklaus oli puhdas, mutta se oli moraalisesti hyvin harmaalla alueella. Minusta lajin pitää siirtää tuota harmaata aluetta, koska nyt tulee jo puhtaillakin niiteillä todella pahaa jälkeä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei liene sattumaa, että pitkän peliuran Levonen on arvostettu parhaaksi liigatuomariksi ties kuinka monta kertaa.
Vastasit kuitenkin. Japa on tunnettu siitä, että pilli on usein taskussa. Silloin on linja kaikille sama ja pelaajat tykkää, kun "annetaan pelata". Mutta minusta hän on profiloitunut myös tuomariksi, joka ottaa tarkalla kädellä pois nämä vaaralliset taklaukset.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taklaajan vastuu kulkee juuri siinä, miten mitoittaa taklauksen voiman riittäväksi ilman, että asettaa taklauksen kohteena olevan pelaajan terveydelliseen vaaraan.

Hienosti sanottu ja kuvaa Finleyn tekemisiä täydellisesti ennen taklausta. Hän tuli juurikin niin hiljaisella vauhdilla kuin mahdollista ja otti kontaktin oikeaoppisesti olkapäähän.

Loppu ei ollut enää hänen hallussaan kuten ei ole yhdenkään taklauksen jälkeen.
 
Hienosti sanottu ja kuvaa Finleyn tekemisiä täydellisesti ennen taklausta. Hän tuli juurikin niin hiljaisella vauhdilla kuin mahdollista ja otti kontaktin oikeaoppisesti olkapäähän.

No eihän. Finley tuli tilanteeseen mahdollisimman hyvällä vauhdilla, että ehtii taklauksen suorittamaan. Puhdas kova niitti ja eikä ainakaan vastustaja saanut ylivoima hyökkäystä.

Jotenkin ihmeellistä, kun täällä asetellaan kilpaa Finleylle jotain sädekehää päähän. Ei Finley ole pelaaja, joka pohtisi ihan liikaa seurauksia ja himmailisi mitään vauhtia tai voimaa taklauksessa. Päin vastoin mitä pelejä olen katsonut. Hänen tehtävä on pelata kovaa ja olla se iso kaveri kaukalossa, eikä himmailla ja hakea jotain pehmeitä osumia. Oikein tai väärin, niin se on Finleyn rooli jokaisessa joukkueessa missä hän pelaa ja nyt toteuttaa sitä roolia täydellisesti. Kaveri sairaalaan, ei jäähyä eikä ennen kaikkea pelikieltoa itselleen. Sairaalaan saanti ei ole noiden taklausten ykköstarkoitus, mutta ei Finley noista yöuniaan menetä. Hän kyllä tietää mitä välillä käy, kun iso mies taklaa.
 

sampson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Leijonat
Tämä taklaus on harvinainen (onneksi) ja siksi analysoinnin arvoinen. Aika paljon on esitetty mielipiteitä, jotka eivät ole perustuneet faktoihin. Paljon perusteltujakin mielipiteitä suuntaan ja toiseen on esitetty.
Itse IS:n "tuomarit" väittävät, ettei Finleyllä ole juurikaan vauhtia taklauksessa ja vain liukuu. Oheisesta kuvasta voi tarkistaa sijainnit alle sekunti ennen taklausta ja todeta, että taklaajalla ja taklattavalla on suurin piirtein sama etäisyys tulevaan verilammikkopisteeseen, josta taas voi päätellä, että taklaajallakin on kohtuullinen vauhti, jos taklattavallakin on. Tämä tekee taklauksesta riskaabelin, kuten mm. Leon kertoi.

Toinen huomionarvoinen asia on, että kansainvälisissä peleissä, ainakin NHL.ssä tulkitaan tämä taklaus vähintään estämiseksi. Miksi? Koska siellä pitää taklattavan koskea kiekkoon, jotta se katsotaan olevan taklattavan hallussa. Mitlik oli pelannut vain KHL-, MM- ja world Cup- pelejä ja Slovakian liigapelejä ennen tuloaan Suomeen. Ehkä on vaikea varautua 5 liigapelin pohjalta taklaukseen, jota ei näe (katso oheinen kuva, taklaajan lähestyminen selkäpuolelta) ja joka olisi estäminen muualla. Liiga voisi yhdenmukaistaa linjansa tässä terveempään ja kansainväliseen suuntaan.

Itse pidän fyysisen pelin seuraamisesta, mutta tässä taklauksessa liikutaan jo harmaalla alueella. Kyse on riskitaklauksesta, jonka onnistuminen pelillisesti (=oman pelinhyödyntäminen, sääntöjen mukaisuus ja pelaajat eivät vakavasti loukkaannu) ja seuraukset ovat tuurista (=todennäköisyyksistä) ja millisekunneista kiinni.

Toivon, itse, että vakavia vammoja ei enää tulisi tälllä kaudella pelaajille yhtään lisää.

Tilanne hieman ennnen taklausta: http://ge.tt/9jpvMOi2
Kolme kuvaa hieman myöhemmin http://ge.tt/2UkDHNi2
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Toinen huomionarvoinen asia on, että kansainvälisissä peleissä, ainakin NHL.ssä tulkitaan tämä taklaus vähintään estämiseksi. Miksi? Koska siellä pitää taklattavan koskea kiekkoon, jotta se katsotaan olevan taklattavan hallussa. Mitlik oli pelannut vain KHL-, MM- ja world Cup- pelejä ja Slovakian liigapelejä ennen tuloaan Suomeen. Ehkä on vaikea varautua 5 liigapelin pohjalta taklaukseen, jota ei näe (katso oheinen kuva, taklaajan lähestyminen selkäpuolelta) ja joka olisi estäminen muualla. Liiga voisi yhdenmukaistaa linjansa tässä terveempään ja kansainväliseen suuntaan.
Tällä tavallahan voi sitten kalastella jäähyjä ihan kunnolla kun huomaa toisen pelaajan tulevan taklaamaan niin ei ota sitä kiekkoa haltuun vaan antaa syötön mennä läpi niin se on jäähy vastustajalle, ei se nyt vaan ihan noin mene.
Ei kukaan pysty tuollaisissa tapauksissa ennustamaan ettei syötön kohde saa tai ota syöttöä haltuun joten kyseinen pelaaja on pakko tulkita kiekolliseksi tai muuten taklaaminen kiekon juuri saavan/haltuunottaneeseen pelaajan on käytännössä kielletty.
Eli käyttöön on sitten otettava konsoli/tietokonepeleistä tuttu "kuvio" josta näkee kiekollisen pelaajan jos tuota sinun mallisia noudatetaan.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Linkin takana Virtasen ja Hytösen kommentteja liittyen Finley - Miklik tilanteeseen.

http://yle.fi/urheilu/3-9409537

Taklauksessa ainoa keskustelua aiheuttava osa on mun mielestä se että onko kyseessä kuolleesta kulmasta tullut taklaus, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ei tule kuolleesta kulmasta. Muutenhan taklaus oli yksiselitteisesti puhdas, Finleyllä ei ole kova vauhti, kohdistaa voiman ylhäältä alaspäin ja kädet ei nouse. Vastustajan kunnioituksen puutteestakin on suht turha puhua, koska Finley olisi voinut ajaa myös samoin kuin esim Pitkänen ajoi Koivistoa, eli kohdistaen voiman alhaalta ylöspäin, jolloin Miklikin ura todennäköisesti olisi loppunut siihen taklaukseen.
 

sampson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Leijonat
Tällä tavallahan voi sitten kalastella jäähyjä ihan kunnolla kun huomaa toisen pelaajan tulevan taklaamaan niin ei ota sitä kiekkoa haltuun vaan antaa syötön mennä läpi niin se on jäähy vastustajalle, ei se nyt vaan ihan noin mene.
Ei kukaan pysty tuollaisissa tapauksissa ennustamaan ettei syötön kohde saa tai ota syöttöä haltuun joten kyseinen pelaaja on pakko tulkita kiekolliseksi tai muuten taklaaminen kiekon juuri saavan/haltuunottaneeseen pelaajan on käytännössä kielletty.
Eli käyttöön on sitten otettava konsoli/tietokonepeleistä tuttu "kuvio" josta näkee kiekollisen pelaajan jos tuota sinun mallisia noudatetaan.
Jos toisaalta syöttöyritys on niin HUONO, ja menee vastaanottajan ohi, antaako tämä Suomen Liigan tulkinta oikeuden taklata aina kiekotonta pelaajaa? Vastaus: Ilmeisesti antaa oikeuden. Toivotaan, ettei satu pahempia... Tulkinta menee arpapeliksi, jos ei ole sellkeästi tulkittavia sääntöjä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Jos toisaalta syöttöyritys on niin HUONO, ja menee vastaanottajan ohi, antaako tämä Suomen Liigan tulkinta oikeuden taklata aina kiekotonta pelaajaa? Vastaus: Ilmeisesti antaa oikeuden. Toivotaan, ettei satu pahempia... Tulkinta menee arpapeliksi, jos ei ole sellkeästi tulkittavia sääntöjä.
Mutta tässä se syöttö ei ollut menossa ohi vaan suoraan lapaan se, että kiekko pomppii ei muuta tilannetta miksikään.
Ei liigan tulkinta anna oikeutta taklata kiekotonta pelaaja mutta tuossa tilanteessa oli selvää, että syöttö tulee Miklikille vain se syötön pomppiminen esti kiekon haltuunoton täysin.
Tuo sinun tulkintasi taas estäisi täysin taklaamisen pelaajiin jotka saavat juuri kiekon haltuun kun vastustajan pitäisi katsoa saako pelaaja kiekon haltuun vai ei tämänkin seurauksena nähtäisiin loukaantumisia kun taklaus pitäisi vetää "pois" kun pelaaja ei saakkaan kiekkoa haltuun.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Täällä höpistään pelkästään jostain Finleyn puhtaasta niitistä ja ollaan lähes kokonaan sivuutettu kauden törkein taklaus.

Ilmari Pitkäsen suorittama tappoyritys pitäisi poikia vähintään loppukauden pelikiellon. Jos tulee vähemmän, niin toivottavasti edes jollain Lukossa on munat ja kieltäytyy laittamasta miestä enää kentälle.

Vastustajan onneksi Pitkönen on sellainen 75 kiloinen rimpula ettei pysty edes vahingoittamaan ketään vaikka yrittää.

Olispa Ben Blood pelannut tuossa pelissä ja piessyt Pitkäseltä paskat ulos.

Vastenmielisin pelaaja Lukossa koskaan.
Sen enempää asiaan kantaa ottamatta mutta kenetkähän se Blood on sitten pieksänyt? Itse muistan herralta vain pari sikailut ja kilpparit.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni tuossa ei ole kyse vastustajan kunnioittamattomuudesta, sillä minusta suurin syy tapahtuneelle on Miklikin asento, jossa hän kurottaa kohti kiekkoa. Tiku ja Taku tekivät hyvän analyysin ja kehotan kaikkia kokeilemaan asennon muuttamista Miklikin kaltaisella tavalla. Tähän asennon muutokseen ei Finleyllä ole mahdollisuutta reagoida. Hieman verrattavissa selän kääntämiseen ja pään alentamiseen juuri ennen taklausta. Tällä vertauksella tarkoitan vain sitä, että taklaaja ei ehdi reagoida ja hänen vastuunsa ei ole yhtä suuri. Asennon muutokselle syy löytyy huonosta syötöstä. Kyllä Kanninen on tämän tapahtuman pääpiru.
 
Viimeksi muokattu:

sampson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Leijonat
Mutta tässä se syöttö ei ollut menossa ohi vaan suoraan lapaan se, että kiekko pomppii ei muuta tilannetta miksikään.
Ei liigan tulkinta anna oikeutta taklata kiekotonta pelaaja mutta tuossa tilanteessa oli selvää, että syöttö tulee Miklikille vain se syötön pomppiminen esti kiekon haltuunoton täysin.
Tuo sinun tulkintasi taas estäisi täysin taklaamisen pelaajiin jotka saavat juuri kiekon haltuun kun vastustajan pitäisi katsoa saako pelaaja kiekon haltuun vai ei tämänkin seurauksena nähtäisiin loukaantumisia kun taklaus pitäisi vetää "pois" kun pelaaja ei saakkaan kiekkoa haltuun.
Ei minun tulkinta, vaan esim. NHL:n sääntökirjasta.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ei minun tulkinta, vaan esim. NHL:n sääntökirjasta.
Ei siellä vaan anneta noista jäähyjä.
Seurausten osalta syy on pitkälti Miklikin omassa pelaamisessa kyykistyy ennen taklausta kun yrittää saada kiekkoa haltuun ja ei ole yhtään valmis mihinkään osumaan.
Finley taklaa "hitaasti" mutta erittäin puhtaasti eikä anna käsilä lisävauhtia taklaukseen yhtään, mutta siihen kyykistymiseen ei vaan ole aikaa reagoida ja sitä yrität tuolla sinun tulkinnallasi saada aikaan.

Kumman iso haloo puhtaasta taklauksesta tällä kertaa.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Ei minun tulkinta, vaan esim. NHL:n sääntökirjasta.

Jos tämä tulkintasi otettaisiin jokapäiväiseen käyttöön, jokainen voi mielessään miettiä mitä se tarkoittaisi käytännön tasolla pelissä. Puolustava pelaaja joutuisi aina himmailemaan hetken nähdäkseen saako syötön vastaanottaja kiekon kiinni vai ei. Miltäköhän peli näyttäisi silloin? Puolustava olisi melkoisen kusisessa tilanteessa aina. Todennäköisesti jankutat Miklikin kiekottomuutta hautaan asti, tai ainakin siihen saakka kunnes JYPin pelaaja taklaa jotakuta vastaavassa tilanteessa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No eihän. Finley tuli tilanteeseen mahdollisimman hyvällä vauhdilla, että ehtii taklauksen suorittamaan. Puhdas kova niitti ja eikä ainakaan vastustaja saanut ylivoima hyökkäystä.

Puhutaan samasta asiasta eri termeillä vauhdin osalta ja tuo sinun kuvaus parempi.
 

444

Jäsen
Tarpeeksi monella pelaajalla kun käy yhtä huono tuuri, niin kyllä. En puhu yksittäistapauksesta.
Mä olisin nyt aidosti kiinnostunut kuulemaan, että mitä muita vastaavaksi luokiteltuja taklauksia tulee mieleesi viimeisten 5 tai 10 vuoden ajalta? Siis taklauksia, jotka ovat sääntöjen ja niiden tulkinnan puitteissa puhtaita, mutta johtavat pelaajan pahaan loukkaantumiseen. Tähän on tarpeetonta listata sellaisia taklauksia, joista on jaettu pelikieltoa jälkeenpäin, koska ne eivät ole tällöin olleet sallittuja.
Mulle ei tule montaakaan mieleen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarpeeksi monella pelaajalla kun käy yhtä huono tuuri, niin kyllä. En puhu yksittäistapauksesta.


Kyllä se loukkaantuminen johtuu aina ihan fysiikan laista. Massan hitaus iskee tuossakin vauhdissa vääjäämättä, kun yli 100 kg tulee kohti, varsinkin avojäällä, kun taklaus suuntautuu kohteen liikesuuntaa vastaan. Pahimmat vammathan Miklik sai törmätessään rajusti jäähän. Laidassa samaan suuntaan luistellessa tilanne on ihan erilainen. Ihan vastaavasti P. Laine sai aivovaurion, kun häntä taklattiin vastapalloon. Tyrväinen ei onnistunut aivan täysin teloittamaan Lehtivuorta. Mutta kuten sanoin, en puhu yksittäitapauksista, vaan trendistä. Tuolla on melkein joka joukkueessa kaveri, joka halutessaan voi tehdä McCabet tai Tyrväiset. Finleyn taklaus oli puhdas, mutta se oli moraalisesti hyvin harmaalla alueella. Minusta lajin pitää siirtää tuota harmaata aluetta, koska nyt tulee jo puhtaillakin niiteillä todella pahaa jälkeä.

Ei sotketa sääntöjen vastaisia (Tyrväinen) taklauksia tähän keskusteluun. Liiallinen vauhti, kyynärpäällä taklaaminen, päähän kohdistuneet taklaukset yms. ovat oma juttunsa. Miklikin tapauksen tapaisia loukkaantumisia tapahtuu varsin harvoin Liigassa eli ilmeisesti puhutaan vielä yksitäistapauksista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös