Kumpi kansallislauluksi Maamme-laulu vai Finlandia?

  • 25 173
  • 140

Kumpi parempi Maamme-laulu vai Finlandia?

  • Maamme-laulu

    Ääniä: 212 32,9%
  • Finlandia

    Ääniä: 433 67,1%

  • Äänestäjiä
    645
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ainoa ongelma Finlandiassa on se että en ole koskaan kuullut taviksen laulavan sitä edes sinnepäin oikein. Oikeastaan tavis ei osaa edes Finlandian sanoja mutta se on sentään opeteltavissa. Finlandia on siitä huolimatta suosikkini yli Maamme-laulun. Eihän sitäkään kukaan porukassa laula kuin hirveässä juubelissa ja puoli Suomea muistaa kappaleesta selvinpäinkin vain yhden sanan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Finlandia pysyy osana suomalaista kulttuuri-identiteettiä vaikka siitä ei tulisikaan kansallishymni. Mutta miten kävisi Maamme-laululle jos se ei enää olisi kansallishymni? Onko Maamme tosiaan niin huono, että se ja sen 150 vuotta pitkä historia voidaan heittää roskikseen?
 

A Siente

Jäsen
Heh, tajusin vasta nyt että Finlandiassa on kuin onkin sanat. Oon aina kuunnellut sitä versiota jossa ei ole sanoja. Onhan tämä nyt paljon kauniimman ja isänmaallisemman kuuloinen kuin Maamme laulun POHJOINEEEN karjaisut.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ainoa ongelma Finlandiassa on se että en ole koskaan kuullut taviksen laulavan sitä edes sinnepäin oikein. Oikeastaan tavis ei osaa edes Finlandian sanoja mutta se on sentään opeteltavissa. Finlandia on siitä huolimatta suosikkini yli Maamme-laulun. Eihän sitäkään kukaan porukassa laula kuin hirveässä juubelissa ja puoli Suomea muistaa kappaleesta selvinpäinkin vain yhden sanan.

Tätä mietin minäkin. Finlandian kannalla olen, mutta tosiaan esim. lätkämatseissa tuo yleisön laulattaminen voi pahasti ontua.

Voin tuon "POHJOINEEEEEEN" -karjaisun tilalle jo kuvitella komeaksi korostukseksi säkeen "Oi, nouse Suomi, näytit maailmalle". Edellyttäen toki, että joku sanat osaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
@Radiopää

Ei kyse ole huonoudesta vaan jotenkin se ei vaan puhuttele sillä tapaa kuin Finlandia. Harvemmin pystyn kuuntelemaan sitä kuivin silmin. Tosin harvemmin sitä pystyn laulamaankaan ilman kyyneliä. Siinä on jotain sellaista tunnetta mitä kansallishymnissä kuuluukin olla. Enkä ole edes erityisen isänmaallinen.
 
Ei kyse ole huonoudesta vaan jotenkin se ei vaan puhuttele sillä tapaa kuin Finlandia. Harvemmin pystyn kuuntelemaan sitä kuivin silmin. Tosin harvemmin sitä pystyn laulamaankaan ilman kyyneliä. Siinä on jotain sellaista tunnetta mitä kansallishymnissä kuuluukin olla. Enkä ole edes erityisen isänmaallinen.
Sama. Finlandia herättää kansallistunnetta. Maamme-laulu herättää kysymyksen, voitimmeko taas jotkut hiihtokisat.
 
Lienen jossain aiemmin tähän vastannutkin, mutta ehdottomasti Finlandia. Maamme tuo mieleen jonkun Sakke Kuosmasen ja murtomaahiihdon
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei kyse ole huonoudesta vaan jotenkin se ei vaan puhuttele sillä tapaa kuin Finlandia. Harvemmin pystyn kuuntelemaan sitä kuivin silmin. Tosin harvemmin sitä pystyn laulamaankaan ilman kyyneliä. Siinä on jotain sellaista tunnetta mitä kansallishymnissä kuuluukin olla. Enkä ole edes erityisen isänmaallinen.

Musiikillisesti olen Finlandiasta samaa mieltä, mutta historian ja perinteiden sekä säveltäjän kunnioittamisen takia en halua siitä kansallishymniä. Ja mitä soitettaviin tilaisuuksiin tulee, Finlandia-hymni on minulle liian arvokas soitettavaksi esimerkiksi SM-liigan pudotuspeleissä. Paciuksen juomalaulu sopii siihen tarkoitukseen paremmin. Itsenäisyyspäivä on hyvä osoitus siitä, että meillä on Maamme-lauluakin arvokkaampia sävelmiä, kuten juuri Finlandia ja Oi kallis Suomenmaa.

Minä en siis pidä Maamme-laulusta enemmän, en vain näe järkeväksi, että nykyinen kansallishymni vaihdetaan toiseen vain sen takia, että toinen sävelmä on kauniimpi. Kansallishymnin vaihtaminen pitäisi olla merkki valtiomuodon vaihtumisesta tai jostain historiallisesta taakasta eroon pääsemisestä. Maamme-laulu ei ole diktatuurin tai siirtomaavallan ajan symboli, joten siksi en kannata sen vaihtamista.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Se on siinä ja siinä, onko Finlandia liian kaunis ja vaikuttava teos kansallishymniksi. Se on epäilemättä arvokkaampi ja siten sopivampi kappale Suomen tunnukseksi kuin Maamme, mutta noita biisejä joudutaan soittamaan kaiken maailman kissanristiäisissä. Niihin tilaisuuksiin tuollainen kevyempi "juomalaulu" sopii kivasti, mutta mua kyllä vähän riipaisisi kuulla Finlandia epävireisen ja väärään tahtiin laulavan lätkäjoukkueen tulkitsemana.

Sanon silti, että vaihdetaan ihmeessä. Finlandia on niin merkittävä ja suuri osa suomalaista kulttuurihistoriaa, että ihan turha sitä on piilotella ainoastaan Sakari Kuosmasen ja Ylioppilaskunnan laulukuoron setlisteissä. Finlandiasta voi jokainen suomalainen olla ylpeä. Maamme ei ihan samanlaisia väristyksiä herätä, vaikka toki sillekin on kertynyt tiettyä historiallista arvoa. Nykyinen tilanne on kuin sellainen, jossa meillä olisi vm. 98 VW Passat jokapäiväisenä käyttöautona samalla kun lähes iskemätön Ferrari istuu tallissa käyttämättömänä kun sillä tuntuisi vähän hassulta käydä kaupassa ja kun sillä Passatilla on aina ennenkin ajettu.

Kansanäänestys olisi hyvä idea. Kansalliset tunnukset jos mitkä ovat niitä asioita, joista kansan pitää mielestäni päättää.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kokoomus siis hylkäsi lakialoitteen kansallishymnin vaihtamisesta viime kuun puoluekokouksessaan. Asia on siis tällä erää loppuunkäsitelty, mutta tuodaan tulevaisuutta varten esille muutama mielipide.

Säveltäjä Jean Sibeliuksen suvussa ei innostuta kokoomuksen puoluehallitukselle tehdyistä aloitteista, joissa halutaan Finlandia-hymnistä Suomen kansallislaulu.

Helsingissä asuva Sibeliuksen tyttärenpoika Severi Blomstedt kertoo keskustelleensa suvun kesken asiasta, mutta mitään virallista näkökantaa Sibeliuksen oikeudenomistajilla ei ole.

– Emme ole virallisesti ottaneet asiaan kantaa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Maamme-laululla on merkittävä arvo maamme historian kannalta. Sitä on laulettu 1800-luvun puolivälistä alkaen.

Blomstedt korostaa, että Maamme-laulu on ollut läsnä kaikissa merkittävissä historiamme vaiheissa, niin kuin Suomen lippukin.

– On nousukasmaista kieltää sen historiallinen arvo, hän muistuttaa. Pidän tätä vaihtoehdotusta täysin poliittisena juttuna.

Historioitsija ja emeritusprofessori Matti Klinge tyrmää täysin kokoomuksen puoluehallituksen esityksen.

– Ehdotus on täysin tuulihattujen tuote. En ymmärrä myöskään puheita siitä, etteikö Maamme-laulun säveltänyt Pacius olisi riittävän suomalainen. Hän asui ja eli täällä ja loi merkittävällä tavalla Suomen kulttuurihistoriaa.

Lainaukset Turun Sanomista.
 

Kynämestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Pakko nostaa ketjua, sillä onhan huomenna 100-vuotisjuhla! Kyllä ehdottomasti Finlandia kansallislauluksi ja virallisesti vielä kiitos.
 

Gemondo

Jäsen
Alkaahan tuo Maamme olla jo aika puhkikuunneltu joten vaihtoon vain. Vaihtelu virkistää aina.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Pakko nostaa ketjua, sillä onhan huomenna 100-vuotisjuhla! Kyllä ehdottomasti Finlandia kansallislauluksi ja virallisesti vielä kiitos.

Ehdottomasti.

Olin juuri alkamassa kirjoittamaan, että Finlandiaa käytetään aivan liian vähän. Mutta sitten Paula Vesala alkaa täsmälleen samaan aikaan laulamaan Finlandia-hymniä IFK-Kärpät -matsissa. Isot pisteet tästä, yksi harvoista biiseistä joka aiheuttaa jokaisella kuuntelukerralla kylmät väreet.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mulla Finlandia eritoten laulettuna versiona nostaa kyyneleet silmiin melkein joka kerta. Jotenkin noissa sanoissa on vain vangittu jotain semmoista mikä liikuttaa syvästi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Finlandian lauluosuus on kyllä todella kaunis. Harva biisi vetoaa niin selkeästi ihmisiin kautta linjan iästä tms. taustasta riippumatta.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kyllä Finlandiasta tuli taas tänäänkin aivan selittämättömän vahvat "kokovartalokylmikset" - niin kuin lähes poikkeuksetta joka kerta. Maamme-laulusta ei oikeastaan koskaan.

Sanoisin jopa niin, että olkoon Maamme-laulu nimensä mukaisesti kansallislaulu, mutta mielestäni Finlandia on vastaavasti Suomen itseoikeutettu kansallishymni.
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mulla Finlandia eritoten laulettuna versiona nostaa kyyneleet silmiin melkein joka kerta. Jotenkin noissa sanoissa on vain vangittu jotain semmoista mikä liikuttaa syvästi.
Ehdottomasti Finlandia. Sanat ja sävelet jaksaa sytyttää. Ehdottomasti parempi kuin Maamme.

Kyllä Finlandiasta tuli taas tänäänkin aivan selittämättömän vahvat "kokovartalokylmikset" - niin kuin lähes poikkeuksetta joka kerta. Maamme-laulusta ei oikeastaan koskaan.
Tänään viittasit ilmeisesti Paula Vesalaan ja pieni ongelma. Sävel ja varsinkin sanat ovat varsin mahtipontisia ja Vesalan anteeksipyytävä tulkinta ei ollut mun juttu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
En todellakaan halua että Finlandiasta tulisi kansallislaulu. Olen aika yllättynyt että noin moni haluaa. Eikä kyse ole siitä etteikö Finlandia olisi kauniimpi ja merkittävämpi kappale. Tai oikeastaan kyse on juuri siitä. Maamme on nykyiseen käyttötarkoitukseensa oikein hyvä.

Katos, olen ollut jo viisi vuotta sitten oikeassa:
Maamme, tietenkin. Finlandia on liian hieno sävelruno kännisten urheilukatsojien yms juhlaväen hoilattavaksi. Se Kuosmasen akan pojan hökellyskin on jo liikaa. Maamme on tähän tarkoitukseen oikein sopiva, hieno kansallislaulu. Finlandia säästettäköön arvoisiinsa tilaisuuksiin, mieluiten mieskuoroille.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tänään viittasit ilmeisesti Paula Vesalaan ja pieni ongelma. Sävel ja varsinkin sanat ovat varsin mahtipontisia ja Vesalan anteeksipyytävä tulkinta ei ollut mun juttu.
Heh, olen erittäin otettu tästä oletuksesta, mutta viittasin itse asiassa Kuopion Mieslaulajien esitykseen ennen KalPa-HPK-ottelua.

Toki olen sitä mieltä, että Paula Vesalan ja Jori Sjöroosin uusinta Tuntematonta varten levyttämä Finlandia on tulkintana hyvin pelkistetty, vähäeleinen ja paikoin hyvin hauras - puhtaasti kauniilla tavalla . Samalla se on luonnollinen, eteerinen, ilmava, kirkas ja kuulaan kaunis. Ajatonkin. Ja Vesalan kaihoisa ääni sointuu mielestäni erittäin koskettavalla tavalla yksiin Sibeliuksen mestarillisen sävellyksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Maamme-laulu on se oikea. Finlandia on parempi koko pituudessaan instrumentaalina, siitä irrotettu laulupätkä ei niin sytytä. Ei se ole oikein kansallislauluainesta. Eikä noita ole tapana ollut joka vuosisata vaihdella muutenkaan. Eihän tuota lippuakaan olla kai vaihtamassa, vaikka siinä on uskonnollinen symboli.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Katos, olen ollut jo viisi vuotta sitten oikeassa:

En jaksa tarkistaa mitä olen mahdollisesti kirjoittanut aikaisemmin, koska tietenkään kanta ei ole muuttunut eikä voi muuttua.

Finlandia on upea teos mikä ei vain sovi kansallislauluksi. Tiedä vaikka johonkin sopisikin, mutta ei ainakaan niihin tapahtumiin missä itse käyn.

Ei se nyt kerta kaikkiaan toimi, jos joku Kerttu Niskanen vääntää hampaat irvessä kultaa Koreassa ja sitten pärähtää Finlandia soimaan. Sellainen tilanne vaatii Maamme ja sillä hyvä.

En ymmärrä mitä keskusteltavaa tässä edes on. Uusi-Seelanti yritti juuri vaihtaa lippua ja se tyrmättiin melko täysin, vaikka siinä on huonoja juttuja menneisyydestä. Ei kaikkea voi muuttaa koko ajan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös