Kuka Marjamäen tilalle?

  • 27 648
  • 73

Fordél

Jäsen
Aho hyppäsi viime kaudella Jypin puikkoihin kesken kauden, olisi ollut tyhmää lähteä muuttamaan pelitapaa kesken kauden varsinkin kun runko oli rakennettu robottikiekolle. Nythän pelitapa on mennyt kiekollisempaan suuntaan niinkuin itse kirjoitat, tietysti jyväskyläläinen identiteetti säilyttäen.

Mieltäni askarruttaakin että mistä kumpuaa Ahon maine ei-kiekollisena valmentajana? Mitäs jos mies sattuukin olemaan Marjamäen tapainen velho ja on nyt vain ollut pakotettu Jypin peräsimessä noudattamaan Dufvan rakentamia "perinteitä"?

Olen tehnyt saman havainnon. Bluesin ja JYP:n pelitapojen välimatka on kutistunut tällä kaudella. Ahon mainekin on varmasti osaksi RD:n ja JYP:n perintöä. JYP mielletään joksikin, mitä se ei enää samalla tavalla edusta. Perinne on ilman muuta edelleen olemassa ja miksei olisi? Onhan sillä tullut viime vuosina jo pari mestaruutta.

Ja tottakai jos Aho pystyisi tuomaan JYP:n vahvuudet mukanaan ja yhdistämään ne Bluesin vahvuuksiin niin tässähän voisi olla tuloksena helkkarin tuottoisa hybridi. Blues saisi valmentajan, joka on voittanut ja tietää tasan tarkkaan miten se tehdään. Kenties tämä on juuri se viimeinen silaus, jota Bluesin pitkä hyvä duuni kaipaa?

Eli ilman muuta tässä on mahdollisuudet todella positiiviseenkin juttuun. Silti lähtökohtaisesti itse lähtisin vahvistamaan Bluesin nykyistä identiteettiä sen sijaan, että reivaisin sitä takaisin Petun aikoja. Mutta aika näyttää a) tuleeko Aho ja b) mihin suuntaan pelaaminen kehittyisi. Kaikki tämä yllä olevahan on vain tällaisen amatöörin spekulaatiota.

Ihan varmasti alempiin kenttin tarvitaan kovaa duunariosastoa, en näe sitä miksikään ongelmaksi koska se on ollut vahva osa espoolaisen kiekkoilun identiteettiä jo vuosia. Nyttemmin se on ollut katoamaan päin ja omasta mielestäni sitä on jopa liian vähän nykyisessä jengissä, tosin se onkin jo sitten ihan toisen ketjun asia.

Ikosen ja Aaltosen tapaisia taitavia pelaajia ei toivottavasti jatkossakaan nosteta edustuksen alempiin kenttiin vaan niihin laitetaan työmiesosastoa. Tällä hetkellä meillä ei mielestäni ole kunnon jarrukenttää jollainen esim. oli viime kaudella Sailio - Töykkälä - Talaja. Kyllä minä haluan että Blues pelaa jatkossakin viihdyttävää peliä, muttei se sulje pois sitä etteikö Blues voisi olla myös ilkeä joukkue. Jengi jota vastaan on vittumaista pelata. Niinkuin jo aiemmassa viestissäni totesin: yksi heikkous tämän syksyn peleissä on ollut se, että vastustajalla on ollut liian mukavaa liikkua meidän päädyssä eikä meiltä ole toisaalta löytynyt tarpeeksi röyhkeyttä ajella vastustajan maalille.

Monessa jengissä riittää yksi duunarikenttä, mutta JYP:ssä on oikeastaan kaksi duunarikenttää (vaikkakin tällä kaudella alemmissa kentissä on pelannut mm. Myttynen). Tämä tekee JYP:ä vastaan pelaamisesta aika vittumaista. Nyt jos Bluesilta otetaan kaksi alinta kenttää pois ja täytetään ne sipiläisillä, jääskeläisillä ym. niin kyllähän silloin pelissä ja materiaalissa tapahtuu olennaisia muutoksia. Onko esimerkiksi jatkossa taitaville junnuille paikkoja pelata omassa roolissaan? Toisaalta kyllähän se Aaltonenkin nousi nykyiselle tasolle neloskentän pienen roolin kautta.

Mutta joo, hyviä pointteja teiltä asian puolesta. Itse vaan olen tykännyt todella paljon tästä suunnasta johon Bluesia on kehitetty viime vuosina enkä missään nimessä haluaisi, että sitä työtä aletaan vaarantamaan. Mutta jos se pystytään säilyttämään ja vain tuomaan siihen uusia vahvuuksia niin mikäpäs siinä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minulle jäi kyllä Ahon lausunnoista sellainen kuva, että hän ei ensi kaudella valmenna yhtään missään, vaan odottamattomat perhesyyt nimenomaan estävät valmentajana toimimisen. Toivoi saavansa työskennellä jääkiekon parissa ehkä vielä joskus myöhemmin.
 
Itse vaan olen tykännyt todella paljon tästä suunnasta johon Bluesia on kehitetty viime vuosina enkä missään nimessä haluaisi, että sitä työtä aletaan vaarantamaan. Mutta jos se pystytään säilyttämään ja vain tuomaan siihen uusia vahvuuksia niin mikäpäs siinä.

Olen kanssasi samaa mieltä, vähän enemmän tosin saisi nykyisessä jengissä olla särmää ja vittumaisuutta. Esimerkiksi nelosketjussa pelaa tällä hetkellä väärän roolin pelaajia se pitää mielestäni kyseenalaistaa kun tavoitellaan mestaruutta SM-liigassa. Jos minun olisi pitänyt valita valmentaja ensi kaudeksi niistä nimistä joilla ei tämänhetkisten tietojen mukaan ole sopimusta ensi kaudelle, olisi Törmänen ollut suosikkini. Hän ei vain liene realistinen nimi, Tuokkolaa en halua ihan jo pelkästään viime kevään takia. KalPan kulmissapyörimiskiekko ei ole sitä mitä haluan Bluesin pelaavan vaikka sillä on viimeisten kausien aikana pisteitä aika lailla kerättykin. Kärjistäen sanoisin että Tuokkola on runkosarjavalmentaja ja Aho pleijarivalmentaja ja haluan Bluesin profiloituvan jatkossakin pleijarijoukkueeksi.

Yksi vaihtoehto olisi jatkaa Bluesin tutulla linjalla ja nostaa uusi ykkösvalmentaja omasta organisaatiosta, en osaa sanoa tulisiko näin tehdä. Marjamäki oli kuitenkin kakkosena oppimassa useamman kauden ja Late on "valmentajalahjakkuus", pysyisikö Saarinen samaan jo ensi kaudella?

Toivottavasti et muuten Fordél saa sellaista kuvaa että minulla olisi jotain sua vastaan, vaikka olenkin useasti kirjoituksiisi kriittisesti vastannutkin ja toisinaan ollut eri mieltä. Hienoa että osallistut "ulkopuolisena" keskusteluun tälläkin puolella!
 

Fordél

Jäsen
Olen kanssasi samaa mieltä, vähän enemmän tosin saisi nykyisessä jengissä olla särmää ja vittumaisuutta. Esimerkiksi nelosketjussa pelaa tällä hetkellä väärän roolin pelaajia se pitää mielestäni kyseenalaistaa kun tavoitellaan mestaruutta SM-liigassa.

Samaa mieltä. Ainahan nää jengit on valmentajansa näköisiä. Matikaisen aikana oli sitä vittumaisuutta ja suurta sydäntä, mutta toisaalta paahdettiin menemään välillä vähän päättömästikin. Nyt Marjamäen aikana joukkue muistuttaa ehdottomasti Latea, niin hyvässä kuin pahassa. Jengi pelaa rauhallisemmin, fiksummin, mutta toisaalta se vittumaisuus puuttuu. Konkreettisesti tämä näkyy siinä, että ei ole sitä vittumaista neloskenttää, joka tarvittaisiin pytyn voittamiseen. Jos Aho tulisi jengiin, tähän tulisi varmasti muutos. Tulisi ainakin yksi vittumainen kenttä, kenties jopa kaksi. No, voihan se olla, että tähän ongelmaan vastataan jo nyt Marjamäenkin aikana.

Yksi vaihtoehto olisi jatkaa Bluesin tutulla linjalla ja nostaa uusi ykkösvalmentaja omasta organisaatiosta, en osaa sanoa tulisiko näin tehdä. Marjamäki oli kuitenkin kakkosena oppimassa useamman kauden ja Late on "valmentajalahjakkuus", pysyisikö Saarinen samaan jo ensi kaudella?

Tätähän on harrastattu JYP:ssäkin. RD, lähti, Aho nostettiin tilalle. Aho lähtee, Virtanen nostetaan tilalle. Kun menestystä on tullut, ei suurelle muutokselle (niin valmennuksessa kuin pelaajistossa) ole ollut tarvetta. On pyritty pitkäjänteisyyteen ja jatkuvuuteen. JYP onkin pysynyt nyt vuodesta toiseen sarjan kärkipäässä.

Mielestäni Bluesissakin olisi ollut hyvä paikka jatkaa samalla linjalla nostamalla Saarinen ykköseksi. Vaikka Bluesissa ei ole tullut menestystä mestaruuden muodossa, on toiminta koko ajan kehittynyt oikeaan suuntaan eikä suunnanmuutokselle ole mielestäni tarvetta. Saarinen oli siis ehkä allekirjoittaneen suosikkivaihtoehto. Ilmeisesti nyt päädytään toisenlaiseen ratkaisuun ja voi olla, että se tuo juuri sen puuttuvan palasen Bluesiin. Toivottavasti Saarinen kuitenkin jatkaisi organisaatiossa, sillä hänessä on ehdottomasti potentiaalia Bluesin tulevaksi ykkösvalmentajaksi.

Toivottavasti et muuten Fordél saa sellaista kuvaa että minulla olisi jotain sua vastaan, vaikka olenkin useasti kirjoituksiisi kriittisesti vastannutkin ja toisinaan ollut eri mieltä. Hienoa että osallistut "ulkopuolisena" keskusteluun tälläkin puolella!

En missään ole saanut. Täällä Blues-puolella on hyviä keskusteluja ja keskustelijoita, joten se on osasyy miksi viihdyn täällä. Tänne mahtuu hyvin erilaisia näkökantoja ja kriittisyyttä. Toinen syy on siinä, että symppaan suuresti tätä seuraa ja pyrin aktiivisesti seuramaan sen otteita.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Sen verran luotettavat lähteet ovat sosiaalisessa mediassa puhuneet Jyrki Ahon Blues-sopimuksesta faktana ettei sen suhteen kannata konditionaalia käyttää. Bluesin seuraava päävalmentaja on Jyrki Aho.

Mutta kyllä tässä ihan riittämiin arvuuteltavaa jää. Miten pitkä Ahon sopimus on? Nyt toista kautta apuvalmentajana toimivalla Mikko Saarisella on liigassa myös päävalmentajakokemusta (Tapparassa). Vaikea kuvitella, että hänelle ainakaan ensisijainen vaihtoehto olisi tässä tilanteessa jatkaa Bluesissa. Toki päävalmentajan pestejä on rajallinen määrä ja jos tiet ovat tällä hetkellä tukossa ja motivaatiota riittää niin voi ehkä allekirjoittaa vuoden jatkosopimuksen Bluesiin. Hirvonen varmaan jatkaa valmennusryhmässä - miksipä ei jatkaisi? Toivottavasti myös Torenius.

Mitä Marjamäkeen tulee niin nykyisessä tilanteessa, varsinkin kun oman porukan sisältä ei ole nousemassa uuttaa päävalmentajaa, toivon todella että hänen maajoukkuepestinsä alkaa vasta liigakauden jälkeen eikä Bluesin valmentamiseen keskittymistä häiritä EHT-turnauksilla. 10 vuotta tulee täyteen espoolaisessa kiekkoyhteisössä. Marjamäki on antanut Bluesille enemmän kuin moni osaa ajatellakaan. Toivon että hän saa keskittyä nyt täysillä Bluesin loppukauteen ja saada pitkästä Espoon urakastaan ansaitsemansa palkinnon.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onnea Jykästä!

Pavlovin koira on oikeassa ja voin kertoa tässä ja nyt että Jyrki Aho on 100% varmuudella Bluesin tuleva valmentaja. Sopimus on jo tehty.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Samaa mieltä Pavlovin Koiran kanssa. Aho-Hirvonen-Ahokas-Torenius on oma toive ensi kauden vamentajanelikoksi, Saariselle en oikein näe tässä yhtälössä tilaa.

Tänäänhän Marjamäki julkistetaan maajoukkueen kakkosvalmentajaksi. Ottaen huomioon että ensi kausi on ns olympiakausi niin jännä nähdä vaikuttaako tuo millä tavalla Laten valmentamiseen Kärpissä.
 
Pavlovin koira on oikeassa ja voin kertoa tässä ja nyt että Jyrki Aho on 100% varmuudella Bluesin tuleva valmentaja. Sopimus on jo tehty.

Luotetaan tähän ja toivotetaan Aho tervetulleeksi Espooseen! Kyllä nyt on Bluesiin imua kun tänne tulee mestarivalmentaja, tosin pakettikin näyttää hyvältä ensi vuotta silmällä pitäen niin miksi ei tulisi?
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Itse olen helvetin tyytyväinen tähän vaihtoehtoon, jos tosiaan paikkaansa pitää. Pelityylillisesti, jos ajatellaan niin esimerkiksi Matikaisen aikana Bluesin pelityyli vaihteli aika-ajoin kovastikin.

Ekalla kaudella jengi pelasi kivan näköistä lätkää. Tokalla kaudella pelissä ei ollut mitään tolkkua. Voittoja tuli kun onnistuttiin oma pää pitämään maalissa tai kahdessa ja 50 min kohdalla Keller hoiti tarvittavat maalit.

Kolmas ja neljäs eli viimeinen Matikaisen kausi oli pelillisesti aivan kuvottavaa paskaa. Kolmannenlla kaudella jengi oli ihan paska ja neljännellä pelihän oli niin saatanan tylsää paskaa koko viimeisen hopeakauden ennen pleijareita, ettei peleihin tosiaan kehdannut kavereita pyytää tai itse selvinpäin mennä. Se oli raskaat 30 pääasiassa arki-iltaa kännissä, se.

Marjamäen ajan pelityyli on ollut parhaillaan erittäin viihdyttävää, mutta ei kovin tuloksekasta. Mielestäni tämän kauden Blues-JYP oli laadultaan paras peli tällä kaudella kotona. Vaihdan mielelläni tämän kauniin pelin vähemmän kauniiseen, jos jälkimmäisellä tehdään vieraissakin maali tai jopa 2 joskus.

Tykkään ajatuksesta. Uusia menestyksen tuulia organisaatioon nuoren helvetin määrätietoisen oloisen valmentajan johdolla. Tässä on vähän samaa ajatusta takana kuin Riksmanin hankinnassa. Jengi toivoi jotain häviäjä Brücklereitä tänne ja saatiin voittaja Riksman.

Nyt häviäjä Marjamäki lähtee ja tilalle saadaan voittaja Aho. Mä tykkään. Ja jengi olisi mieluummin ottanut totaalisesti sulaneen Tuokkolan, jonka jengi pyörittää kivasti kulmissa eikä pysty reagoimaan mihinkään muutokseen? Oishan Virran Peksikin ollut vapaana?

Aho kakkosvalmentajana liigassa:
1 Suomen mestaruus ja 3 runkosarjan voittoa.
Ykkösvalmentajana liigassa:
Suomen mestaruus ja runkkarin 4. sija

Marjamäki kakkosvalmentajana liigassa:
2 hävittyä finaalia, hävitty pronssiottelu. 2 runkosarjan kakkostilaa.
Ykkösvalmentaja liigassa:
Hävitty pronssiottelu. Ynnämuut sijoitus runkosarjassa. (johon tämäkin kausi on taas menossa).

Toivottavasti Ahon sopimus on vähintään 3 vuotta. Runko on kohtuullisessa kuosissa, seura porskuttaa vahvassa myötäisessä ja tätä myötä jo ensi kaudelle on varmaan annettavana vähän paremmat kärkipalikat myös hyökkäykseen. Jos tämä on se viimeinen silaus mitä tarvitaan siihen ...... niin tervetuloa Jyrki!.
 
Viimeksi muokattu:

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Onkohan Bluesissa vedetty linjaus, että päävalmentaja ei saa ottaa A-maajoukkueen valmennuspestiä. Tässä voisi olla yksi syy siihen, miksi Marjamäki lähti. Ainakin nyt olen tyytyväinen siihen, ettei Marjamäki täällä Espoossa jatkanut. Senverran katastrofaalista aikaa oli Matikaisen ollessa maajoukkueessa.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onkohan Bluesissa vedetty linjaus, että päävalmentaja ei saa ottaa A-maajoukkueen valmennuspestiä. Tässä voisi olla yksi syy siihen, miksi Marjamäki lähti. Ainakin nyt olen tyytyväinen siihen, ettei Marjamäki täällä Espoossa jatkanut. Senverran katastrofaalista aikaa oli Matikaisen ollessa maajoukkueessa.

Tuskin. Sillä jos Late on tehnyt sopparin Ouluun n. 3 kk sitten, niinkuin lehdistö tietää, niin silloin ei tainnut edes vielä maajoukkuevalmentajan haku olla käynnissä. Eihän Late silloin voinut tietää päätyvänsä maajoukkueen palkkalistoille. Toisaalta jos halua oli sinne suuntaan ja ilmoitti sen Bluesille, niin siinä saattoi tulla erimielisyyksiä. Mutta edelleen, tuskinpa sentään.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo, tuskin on maajoukkuevalmentamista samaan aikaan lähdetty kahlitsemaan vaikka omat haittansa siitä voikin syntyä. Ja Marjamäki hoiteli tietääkseni ihan mukavasti hommansa pari vuottakin sitten kun oli U20-päävalmentajana samalla kun yritti peluuttaa jengiä Petun moottorisahaleikkien ohessa.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Keitäs on tulossa Ahon mukana? Viitanen takaisin kotiin? Välivaara? Jääskeläinen?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kovasti kyllä oli Aho niin vakavan oloinen eilen tiedotustilaisuudessa, että hivenen vaikea uskoa että tuossa tilanteessa olisi sopimusta tehnyt Bluesiin. Mutta mistä näistä tietää.
 

Turisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Naisten lentopallomaajoukkue
Juu...piti oikein tilastoja kaivella, tosiasia on se, että Marjamäellä ei ole yhtään mestaruutta vielä mistään sarjasta (C, B, A, SM-liiga, U20 maajoukkue).

Sen verran nuori valmentaja toki vielä on, että eiköhän niitä Championshippejä vielä joskus tule.

Kovin oli väsyneen näköinen Lauri tänään Maikkarin televiizio haastattelussa.

Toivotaan, ettei vedä itseään piippuun. Blues 2012-13, Kärpät ja maajoukkueen kakkoseksi ensi kaudeksi....hommia riittää.

Tervetuloa Jyrki Aho, uudet tuulet puhaltavat ja sopiva muutos on hyvästä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Jatkoajan maanantaijäässä sivutaan Bluesinkin valmentajakuvioita. Muutama suora lainaus:

"Miestä (Jyrki Ahoa) viedään huhuissa Espooseen. Tyyliltään Aho sopisi Bluesiin erinomaisesti. Rehellinen lätkäjätkä, joka arvostaa pelille heittäytymistä ja kannattaa luonnostaan aktiivisuuteen ja kovaan työntekoon perustuvaa jääkiekkoa. Aho ei ole SM-liigan analyyttisin valmentaja, vaan perustaa valmennusmetodinsa enemmän tunteeseen.

Paras hyöty Ahosta saadaan, kun tukena on analyyttisempi valmentaja, joka keskittää huomionsa pelin pieniin nyansseihin. Onkin erittäin mielenkiintoista nähdä millainen on lopulta Bluesin valmentajatiimi. Aho on ennen kaikkea tiimivalmentaja."


Tuo luonnehdinta tuo mieleen Petri Matikaisen. Tarvittaisiin siis "uusi Marjamäki" rinnalle joka kiinnittää huomiota nyansseihin. Onko Hirvonen tai Saarinen sellainen? Varmasti Aholla itselläänkin on sanansa sanottavana siihen, millaisen porukan hän ympärilleen haluaa.
 

Kiekko-Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, EPS
Aho-Hirvonen-Ahokas-Torenius on varmasti aika lähellä. Saarinen ei tällä tietoa jatka Espoossa. Itse olen tyytyväinen Jyrki Ahon sopimuksesta, sopimuksesta uutisoi myös tämän aamun iltasanomat. Toki ihannetilanteessa olisin halunnut Marjamäen jatkavan vielä vuoden, mutta parempi siirtyä kuitenkin ajoissa pois. Aho on valmentajana menestynyt erinoimaisesti ja täytyy toivoa, että Blues pystyy toistamaan Jyväskylän ihmeen.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ei ole myöskään Ahokas osana uutta valmennustiimiä vaan siirtyy liiton palvelukseen 16-vuotiaiden maajoukkuevalmentajaksi. Ehkä kuitenkin pieni pettymys, olisin itse mielelläni nähnyt miehen liigajoukkueen mukana. No, eiköhän samalla varmistunut se että uusi päävalmentaja saa valita ainakin yhden apuvalmentajan.
 
IFK:n ketjusta - onko Strömbergillä mitään yhteyksiä Espooseen?:

Tieto ei välttämättä tähän ketjuun kuulu, mutta Mika Strömberg tulee valmentamaan pääkaupunkiseudulla jatkossa. Ei yllättäisi, jos löytyisi ifk:n penkin takaa, niin sekaisin ovat maailmankirjat. Toki voihan Ströba löytyä Espoostakin ensi kaudella.

Tällaista tietoa löytyi kulman takaa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
IFK:n ketjusta - onko Strömbergillä mitään yhteyksiä Espooseen?:

Onhan nuo piirit sen verran pienet että periaatteessa kaikilla on ainakin jonkinlaisia yhteyksiä lähes kaikille liigapaikkakunnille. En mä valtavasti tuosta yllättyisi. Sen verran olen kuullut ensi kauden joukkueen rakentamisesta, että Espooseen on pyrkyä - siis tänne halutaan tulla - enemmän kuin koskaan aiemmin. Mutta en mä nyt kuitenkaan tiedä...Ströbä.

Mutta jos tuolla nyt haluaa spekuloida niin...Mikko Saarisella kuitenkin päävalmentajakokemusta joten riittääkö motivaatiota jatkaa apuvalmentajana? Saarinen on vastannut pakkien peluutuksesta ja Ströba on vanha puolustaja joten...?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös