Koiranpaska – jokamiehenoikeus

  • 57 275
  • 342

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Vanha kunnon koiranpaskaketju, jes! Mulla on ollut käytännöllisesti katsoen aina koira / koiria ja poikkeuksetta keskisuuria tai suuria. Tällä hetkellä on menossa saksanseisojan ja schäferin risteytys. Mä inhoan koiranpaskaa jalkakäytävillä aivan sanoinkuvaamattoman paljon ja mulla on ollut hyvin yksinkertainen kuvio kaikkien koirien kanssa. Tämän voi tehdä halutessaan jokainen. Opetan koiran paskomaan vain metsiin. Älkääkä väittäkö, ettei pk-seudultakin löytyisi metsiä. Vilkaisu lentokoneen ikkunasta kertoo totuuden. Mun koiralla täytyy olla aivan sairaalloisen angstinen paskahätä, jos se alentuu sontimaan jalkakäytävälle. Tämä nolostuttaa sitä todella pahasti, kaveri on aivaan korvat luimussa, jos näin käy. Itse asiassa on todennäköisempää, että se paskoo jo tätä ennen eteisen lattialle tai ehdottomaan suosikkipaikkaani; saunan lattialle...argh. Tämä on mun / muun perheen oma vika, jos näin pääsee käymään. Koira ei ole päässyt riittävän usein ulos. Tai se on kipeä. Hyvin yksinkertaista.

Kun dogille opettaa, että tämä ulosteasia on privaattia toimintaa ja sitä varten tulee hakea paikka metsästä poissa poluilta, kaikki hoituu pentuajasta eteenpäin automaattisesti. Koira yhdistää jalkakäytävät ja polut ihmisten tuoksuihin, jonne ei paskota. Joskus mua on jopa hieman vituttanut, että kaverin pitää päästä metsään suhteellisen syvälle. Maantievarsien levähdyspaikathan toimivat lähinnä ihmisten vessoina tai panopaikkoina. Niinpä kammottavaa ihmistuoksua on levähdyspaikalta lähtevältä polultakin pirun pitkään. Ja koiralle kelpaa vasta neitseellinen alue, jonka tulee täyttää nämä kriteerit: polku on vähän käytetty ja sen viereltä aukeaa sopivaa maastoa. Jokainen koiranomistaja oppii tietämään oman doginsa preferenssit tähän toimintaan ja meikäläisen koiran on päästävä polulta ainakin 15 metriä umpimetsään. Päästän irti, jos on hiljaista aluetta, eikä paljon muita koiria. Tai sitten lampsin flexin kanssa itsekin selkeästi pitkän matkaa jorpakkoon. Kandee katsoa kengät sen mukaan. Automatkapysähdyksellä huoltsikalle selviää ihminen noin 5-10 minuutin tauolla, jos täytyy käydä paskalla. Koiran kanssa levähdyspaikalta menee mulla aina vähintään 25 minuuttia ennenkuin ollaan takaisin autolla.

Eniveis: koiranpentu on älykäs ja oppimishaluinen. Jos on pinnaa, koiran voi opettaa lähes mihin tahansa rutiiniin ja koira viihtyy hyvin rutiinien ja rajojen kanssa. Mulla on aina uroskoiria ja erityisesti ne ovat sitä leppoisampia, mitä selkeämmät raamit niillä on elämässään. Jos jollekin on ihan ookoo, että koira paskoo pennusta alkaen pitkin asfalttia, hänen ei ehkä pitäisi hankkia koiraa ollenkaan. Paitsi jos kantaa sitä paskapussia mukanaan. Mutta en tajua, miksi ei samantien opettaisi koiraa metsään. Metsä on koiran vessa. Mitä tykkäisitte ihmisestä, joka paskantaa lattialle, mutta noukkii kyllä kiltisti paskansa pussiin ja vie sen roskikseen? Mulla on aina pari muovikassia mukana koiran kanssa, jos vahinkoja sattuu tai paniikki iskee. Mutta harvemmin näin ja koiran sisäsiistiksi opettamista ei todellakaan tarvitse lopettaa siihen, että se ei pasko sisälle. Seuraavaksi opetetaan, ettei paskota pihalle, eikä asfaltille, eikä polulle. Ne tulevat ihan kaupan päälle siinä samalla, kun dogi oppii sisäsiistiksi. Koira on mielettömän upea eläin ja uskollisin kaveri, mitä löytyy. En osaisi elää ilman koiraa ja musta on koiran aliarvioimista jättää sen koulutus puutteelliseksi. Laumaeläin ei todellakaan ole onnellinen, jos se saa / sen pitää tehdä kaikki päätökset ihan itse. Se on luonnonlaki, että kaikki elollinen kusee ja paskoo - turha siitä on sinänsä vouhottaa. Maailmassa on isompiakin ongelmia ja pliis, säästäkää mut lehmien metaanikaasupäästöluennoilta tässä yhteydessä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Rouvalla kaksi about 10-kiloista otusta (Shipu ja Bostoni) ja molempien paskat kerätään poikkeuksetta talteen jos vääntävät ne ns. hoidetulle alueelle (suom.huom. tielle, jalkakäytävälle tai alueelle josta leikataan nurmikko).

Yksi kulma tähän keskusteluun;

1.) Astuinpa jokunen vuosi sitten lenkillä koiranpaskaan ja harmitti oikein isolla V:llä, mutta kuinka ollakaan paska lähti pesemällä.

2.) Astuinpas sitten päivänä muutamana jonkun (tod.näk. koiranpaskasta Hesarin yleisönosastolle novellin kirjoittavan) urpon kupeiden hedelmän paskaksi laittaman kaljapullon pohjan päälle => about tuuman mittainen lasinsirpale Dockersin pohjasta läpi, upposi jalkaholviin ja katkaisi mennessään isovarpaan jänteen irtipoikki kunnes jäi törröttämään luuhun...

Että pidätysvaikeuksia ja lievää touretten syndroomaa vaan teille kaikille koiranpaskasta valittaville, joilla ei tunnu olevan oikeita ongelmia!
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sopivasti on tällainenkin keskustelu tullut esiin, kun on saanut kunnon naurut naapurin huomatessa, että koko talven koiranpaskat ovat nyt sen nurmikolla. Jos olisin ollut kekseliäämpi, olisi paskaa löytynyt myös hänen postilaatikostaan. No, tämä jääköön ensi talvelle tai miksei jopa kesälle. Onhan se hyvä, että jotain iloakin niistä on saatu.

Lasinpalaset ja koiranpaskat ovat täysin eri asioita. Kummalla suurempi vitutuskerroin? Ylemmän kirjoittajan viestiin voin sanoa, että mikäköhän on todennäköisyys sille, että lasinpalanen läpäisee edes kengänpohjan? Lasia on myöskin aika harvassa ainakin näillä seuduilla. Lähinnä polkupyöränkumeille ovat haitaksi.

Näinä mustina aikoina koirista voitaisiin repiä sellaiset verotulot, että Suomi pitäisi yksin koko EU:ta pystyssä. Hankkikaa hyvät ihmiset kissa!

Tänne voisi varmaan lisätä vielä suuremman vitutuksen silloin harvoin, kun sattuu törmäämään, nimittäin hevosenpaskat. Viime kesänä pari kertaa puistotiellä oli melkein koko tien leveydeltä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tänne voisi varmaan lisätä vielä suuremman vitutuksen silloin harvoin, kun sattuu törmäämään, nimittäin hevosenpaskat. Viime kesänä pari kertaa puistotiellä oli melkein koko tien leveydeltä.

Kerrotko vielä, mikä tässä niin suunnattomasti vituttaa? Huikeat pari kertaa kesässä ja niin iso läjä, että siihen ei kyllä vahingossa astuta kuin ehkä säkkipimeällä.

Ainakin Stadissa hevosenpaskat ovat useimmiten poliisihevosten jättämiä, ja ymmärrän kyllä, miksi ne siihen jäävät. Ensinnäkin ison lapion kuskaaminen mukana olisi turvallisuusriski (osuu johonkin / jää kiinni), Koffin hevosten tyyliin "kakkapussia" ei voi laittaa ratsulle, eikä ole realistista, että järjestyksen ylläpidosta vastaavat poliisit laskeutuvat vähän väliä maahan ja toinen pitää molempia hevosia samalla kun toinen keräilee kakkoja maasta. Lisäksi se nyt ainakaan ei haise enää seuraavana päivänä, ja häviää nopeasti.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Eli tästä ongelmasta ei saa valittaa tai keskustella, koska muitakin ongelmia on.

Onnittelut loogisesta ajattelukyvystäsi.

Jos tuo koiranpaska oikeasti vituttaa niin paljon, että joidenkin täällä tekee about mieli murhata koirat ja niiden paskattajat niin meikäläinen onnittelee heitä siitä, että heillä ei ole oikeita ongelmia. Siinä sitä logiikkaa...
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kyllä minua vituttaa tolkuttomasti sellaisessa paikassa oleva koiranpaska, mistä se tarttuu kenkiini tai fillarini renkaisiin ja sitä kautta lentää jopa vaatteisiini ja naamalle. Ei minun silti koiria tee mieli murhata, mutta muutamaa niiden omistajaa voisi vähän kouluttaa ainakin sanallisesti.
On mulla silti muitakin ja isompiakin ongelmia. Lohduttaako?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kyllä mua itseäni kahden koiran omistajana ärsyttää se, että kotini lähiympäristöstä, kaikki polut ovat miinoitettu koiranpaskalla. Ei ole sellaista reittiä, mistä pääsisi lenkille ilman tätä koiranpaska miinakenttää. Itse kerään jätökset pois (toinen osaa tehdä jätökset metsään, ei halua kakkia asvaltille tai millekään kulkuväylälle), mutta ei ole kiva jokaisen ulkoilureissun jälkeen laittaa koiria pesulle, kun nämä kaverit ei välttämättä pysty väistämään jätöksiä, jos niitä on koko polun leveydeltä. Naapurimme on siistinyt koko talven lähimpää polkua koiranpaskoista, osa antoi koiriensa kuseksia talojen etupihoille ja paskaa löytyy parkkipaikalta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Sopivasti on tällainenkin keskustelu tullut esiin, kun on saanut kunnon naurut naapurin huomatessa, että koko talven koiranpaskat ovat nyt sen nurmikolla. Jos olisin ollut kekseliäämpi, olisi paskaa löytynyt myös hänen postilaatikostaan.

Arvaanko oikein, eli olet pitkin talvea toimittanut naapurin koiran ympäri kävelyteitä jättämät läjät naapurin nurmikolla sijaitsevaan lumihankeen? Jos näin, niin onnittelut - juuri tuollainen koulutus tepsii koiraan, joten miksei myös sen omistajaan! Itse käytin aikanaan vähän samantyylistä keinoa saadakseni parvekkeellemme yläkerran parvekkeelta putoilevat tupakantumpit putoamaan jonnekin muualle: toimitin ne noin kuukauden eränä naapurin postiluukusta sisään. Ei näkynyt tumppeja enää sen jälkeen.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kerrotko vielä, mikä tässä niin suunnattomasti vituttaa? Huikeat pari kertaa kesässä ja niin iso läjä, että siihen ei kyllä vahingossa astuta kuin ehkä säkkipimeällä.

Ei se että astuisin siihen, vaan se että ne peittävät yleensä koko tien ja vielä puistossa. Esim. Viime kesänä oli kerran paskat kahden ojan välissä olevalla kaistaleella ja jouduin kiertämään lähes koko puiston ympäri. Ravirata on about 200m päässä, joten kävelyttäisivät hevosiaan siellä. Onneksi sekin siirtyy lähitulevaisuudessa jonnekin kauas.

Arvaanko oikein, eli olet pitkin talvea toimittanut naapurin koiran ympäri kävelyteitä jättämät läjät naapurin nurmikolla sijaitsevaan lumihankeen?

Kyllä, olen aina ehkä viikon välein lumilapiolla niitä heitellyt. Hyvin sai lumetkin luotua samalla.
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juohtuipa vain mieleeni, että luulisin, että Dubaissa tai Singaporessa tuskin kikkareita on jalkakäytävillä, miksi siis Suomessa pitäisi olla? Erikoista tässä on vielä sekin, että ko. asiasta on tehty aivan yksiselitteinen laki, jonka mukaan koiranomistajien pitäisi huolehtia väännökset joko keräämällä ne pussiin tai vispaamalla jollakin apuvälineellä pusikkoon. Asetus on aivan susi, vai onko joku saanut hurjan 20 e rikesakon sakon koiransa kakankeräämättömyydestään?

Kuten ketjussa on jo ansiokkaasti ilmaistu, piittaamattomia koirankuljettajia on varsin vähän, mutta heidän reittinsä ovat sitäkin paremmin miinoitettuja. Joku voisi olla sitä mieltä, että poliisien pitäisi tehdä pari kertaa vuodessa tehoisku, jolloin kaikki välinpitämättömät sakotettaisin. Toisaalta poliiseilla on paljon parempaakin tekemistä.

Loppujen lopuksi kyse on itsekkäistä ihmisistä, jotka eivät joko viitsi opettaa koiralleen hyviä tapoja tai eivät "pysty" keräämään jostain asenneongelmasta johtuen esim. täsmälleen keskelle jalkakäytävää punnerrettuja pökäleitä. Luulen, että jollain hyvällä kampanjalla saatetaan saada puhtautta kävelyteille paremmin kuin jokakeväisellä koiranpaskahuutelulla.

Ala-arvoisella möykkäämisellä saadaan takuuvarmasti muutama koiranomistaja suorastaan kieroutuneesti kihertäen osoittamaan iltapimeällä nelijalkaisen päivittäiseksi jätöskohteeksi a) joko herkästi hermostuvan omakotiasujan tontinympärystö, b) kävelytie siten, että miinoitus estää normaalikävelyn tahi c) futis-, jää- tai leikkikenttä käyttäjien onnellisuutta ajatellen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tuo koiranpaska oikeasti vituttaa niin paljon, että joidenkin täällä tekee about mieli murhata koirat ja niiden paskattajat niin meikäläinen onnittelee heitä siitä, että heillä ei ole oikeita ongelmia. Siinä sitä logiikkaa...

Ei minua koiranpaska erityisemmin vituta sen enempää kuin vaikkapa idiootit autokuskit ilman vilkkua tms. melko vähäpätöiset asiat. En tiedä miksi siitä ei saisi kuitenkin puhua ketjussa jonka otsikossakin on sana koiranpaska.

En myöskään ymmärrä kuinka kukaan voi puolustella ihmisiä jotka antavat puudeliensa paskoa jalkakäytäville. Pohjimmiltaanhan taitaa olla kyse siitä, että koiraihmiset näkevät jotenkin asiakseen puolustaa muita koiraihmisiä. Kyseinen koiraihmisten vähemmistö on kuitenkin luultavasti näitä samoja vilkuttomia autoilijoita, itsekkäitä paskiaisia joita säännöt eivät koske.

En kyllä edes muista milloin olen astunut koiranpaskaan, lapseni ovat kyllä, mutta niillä nyt on muutenkin vaikeuksia pysyä pystyssä ja tiellä enemmän kuin isällä la aamuna klo. 5.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyseinen koiraihmisten vähemmistö on kuitenkin luultavasti näitä samoja vilkuttomia autoilijoita, itsekkäitä paskiaisia joita säännöt eivät koske.

En lähtisi yleistämään. Esim. itse en muista milloin olisin jättänyt vilkuttamatta kääntyessä autolla, mutta sen tiedän että yhtäkään paskaa en ole vielä pussiin kerännyt, osin samoista syistä mitä Jhag tuossa aikaisemmin totesi. Mutta ehkä jonkun pitäisi tehdä lakialoite... jota voisi noudattaa kuten esim. Hands Free lakia..

Meilläkin on muuten paskaa takapihan nurtsilla. Tai siis siinä, missä on vielä vähän lunta. Joskus katsos talvena laiskana päästänyt koirat vapaana iltapuuhiin ja lasti on saattanut tulla nurmikon puolelle (yleensä metsään). Mutta sekin hoituu aika helposti. Ottaa lapion, kaivaa kuopan ja heittää samalla lapiolla paskat sinne. Ei hirveän monimutkainen toimenpide.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kyllä minua vituttaa tolkuttomasti sellaisessa paikassa oleva koiranpaska, mistä se tarttuu kenkiini tai fillarini renkaisiin ja sitä kautta lentää jopa vaatteisiini ja naamalle.
Eikös sen kohta (kevät) kärpäsiä keräävän jätteen osalta ole vastuu siihen törmänneellä? Katso mihin astut? Toki kuunnellessasi tuoreinta shaibaa luureistasi voinet myös pyöräillessäkin katsoa, minne se rengas ajautuu?

Toki täytyy kertoilla - jotta keskusteluun saa edes osallistua - oma historiani koiruuksien kanssa. Kyllä, koko elämäni olen koirien kanssa elänyt, eikä meillä tai minulla ole koskaan ollut vähäisintäkään aikomusta aiheuttaa kanssaeläjille ongelmia syyttömien jätöksillä. Talteen on kerätty ja tuplapaskatilanteessa on joko kaivettu se varavarapussi ylläripökälettä varten, tai varmuudella se odottamaton ylläri on lingottu pakkoihin johon ei varmasti yksikään palstalaisista kykene.

Ei sinänsä sen puoleen, ettenkö halveksisi vastuuttomia lemmikinomistajia. Lemmikkien tuotokset pitää korjata talteen tai vähintään siivota haitoilta. Tämä tosin ei koske vastuuttomia kissanomistajia, mutta älkää tähän tarttuko.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Eikös sen kohta (kevät) kärpäsiä keräävän jätteen osalta ole vastuu siihen törmänneellä? Katso mihin astut? Toki kuunnellessasi tuoreinta shaibaa luureistasi voinet myös pyöräillessäkin katsoa, minne se rengas ajautuu?

Tottakai ne koiranpaskat siellä metsäpolulla nyt ovatkin minun vikani, kun niiden päälle menen astumaan tai fillarillani päälle ajamaan ja ihan tahallani sen vielä haluan tehdä.
Koiranomistajan vikahan se ei mitenkään voi olla.

Hyvin harvoin kuunteleen minkäänlaista shaibaa luureista, koska lenkkeillessä on mukava kuunnella niitä luonnon ääniä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllä mua ainakin paskat pyöräteillä vituttaa.

Itse asustan omakotialueella. Taloni ja leikkipaikan välinen matka on sellaset 700 metriä. Poikani tykkää käydä talvellakin leikkikentällä ja sinnehän mennään. Tuo matka tulee talvisin taivallettua pulkkaa vetäen, koska poika nauttii pulkassa istumisesta ja se on itsellekkin helpointa. Tai se siis olisi mukavin tapa, ellei niitä paskoja olisi pitkin ja poikin. Nyt kun keskitalvi hellitti ja alkoi selkeesti liukkaat ajat, niin kuntahan veteli hiekkaa pyörätielle. No kaikkihan tietävät, että sepeli ja pulkka eivät ymmärrä toisiaan. Tästä johtuen pulkkaa piti vetää ihan reunassa. Ne joilla on lapsia ymmärtävät, että lapsi ei pidä kiltisti kätösiään sylissä vaan se laahaa , vaikka kuinka komentaisi, siinä penkassa. Penkassahan on myös paskaa.

Paska, 2-3v, hansikas ja suu on yhdistelmä, mikä nyt vaan ei oikeen toimi. Olen kironnut alimpaan helvettiin kaikki saatanan koirat ja niiden omistajat, mitkä ne paskat siihen jättävät. Kotini ja leikkipaikan välissä oli eräänä iltapäivänä 184 koiran jätöstä näkyvissä. vittuuntuneena laskin.

Fakta on se, että Suomessa otetaan koira liian helpoin perusteluin ja unohdetaan vastuu. Suomessa on liian paljon koiria.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olenkohan aivan tyhmä kun olen muutamia kertoja (ehkä 3-4 kertaa viimeisen 10 v aikana) puhdistanut erään kävelytien pätkän (n. 500 m) koiranpaskoista itse, välineinä muovinen lapio ja pieni harja. Aikaa on kulunut ehkä noin tunti per kerta. En siis ole kerännyt kokonaan pois vaan siirtänyt leveähkön ojan pohjalle.

En ole tästä palkkaa saanut, muutamalta ohikulkijalta kiitosta - tosin vielä useammalta mulkoilua kun ovat joutuneet pyörineen tai rullaluistimineen takiani hidastamaan.

Ulkoilutan itsekin samalla tiellä kahta koiraa; osaavat paskoa ojan pientareelle, mutta jos tulee asfaltille, niin kerään pois.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eiköhän koirat vähenisi jos vero oli kohdallaan ja kaikkien koiranottajien pitäisi käydä koulutus. 500 euroa vuodessa per koira ja pakollinen koulutus 3-vuoden välein. Eihän tuo nyt olisi yhtään mitään, jos kerran koiran haluaa. Jos tuohon ei ole rahaa ja aikaa/halukkuutta, niin ei sitä koiraa ole varaa ostaakkaan, ekä sitä oikeasti silloin halua.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
metsäpolulla
Tarkkana kaupungin säännöksistä, sekä Suomen lainsäädännöstä.

Voi kun olisikin koira... antaisin sen vääntää JYPin logoa jokaiselle metsäpolulle. hymiö.

Eiköhän koirat vähenisi jos vero oli kohdallaan ja kaikkien koiranottajien pitäisi käydä koulutus. 500 euroa vuodessa per koira ja pakollinen koulutus 3-vuoden välein. Eihän tuo nyt olisi yhtään mitään, jos kerran koiran haluaa. Jos tuohon ei ole rahaa ja aikaa/halukkuutta, niin ei sitä koiraa ole varaa ostaakkaan, ekä sitä oikeasti silloin halua.
Mitäs sitten tehdään luonnonsuojelulainvastaisille kissoille?
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tarkkana kaupungin säännöksistä, sekä Suomen lainsäädännöstä.

Voi kun olisikin koira... antaisin sen vääntää JYPin logoa jokaiselle metsäpolulle. hymiö.


Mitäs sitten tehdään luonnonsuojelulainvastaisille kissoille?

Helpompaa olisi käyttää järkeä ja opettaa se koira vääntämään se logo siihen polun viereen, sanokoon lainsäädäntö mitä tahansa. Polku on yleensä muodostunut siitä, että sitä käyttää ihminen reittinään, niin onhan se fiksua antaa koiransa tortut siihen vääntää, vai onko?

Kissanpaska on varmasti monessa paikassa vielä suurempi ongelma kuin koiranpaska, koska kissat vääntävät mielellään torttunsa vaikkapa lasten hiekkalaatikkoon. Ihmisten vika sekin, mutta ihan toisen ketjun aihe.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Paljon helpompaa olisi, mikäli koiran uloste olisi kiinteän sijaan nestemäistä. Toki ne ripuliroiskeet voivat tahria koiran ulkoiluttajan kenkiä ja ehkä himpun lahkeitakin, mutta kai sen verran sietää rakkauden hintaa maksaakin. Kurat eivät kauaa kuivuisi asfaltilla, joten kikkarekeskustelusta päästäisiin kertaheitolla. Toinen vaihtoehto olisi sitten eristää koirat omistajineen muusta yhteiskunnasta, mutta sitä en näkisi kovin järkevänä ratkaisuna tällä väestön ikärakenteella. Sitten, kun eläkepommi on purettu, niin voidaan palata asiaan.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Sama asia, verolle vaan kaikki kultakalasta norsuun. Se olisi melkoinen summa rahaa vuodessa valtiolle.
Eli et pahemmin diggaile lemmikeistä. Hyvähän se on sieltä paitsiota huudella. Pääsiäiseen on toki aikaa, joten annanpa trullin kasvatella kissankäpäliä.

Targetille terveisiä, ettei niitä kisumisuja vallan lopettaa voi. Ne vain katoavat.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Helpompaa olisi käyttää järkeä ja opettaa se koira vääntämään se logo siihen polun viereen, sanokoon lainsäädäntö mitä tahansa. Polku on yleensä muodostunut siitä, että sitä käyttää ihminen reittinään, niin onhan se fiksua antaa koiransa tortut siihen vääntää, vai onko?
Luonnollisesti kyse on - kuten jo sanoitkin - omistajien viitsimisestä. Metsäpolkuja ei siltä JYPin logolta suojaa mikään muu kuin se viitsiminen, joten pitäisin edelleen vastuun paskasta epäkiitollisella tavalla nautittuna 50/50. Jos muiden polun käyttäjien huomioonottamiseen kykenemättömiä koiraansa ulkoiluttavia onkin niin ei se silti poista sitä helppoa ja vähäistä vaivaa muilta polunkäyttäjiltä kulkea siellä silmät auki.

Nimim. Jos minun kengässä on minkä tahansa eläimen paskaa, se on siellä sitten tarkoituksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös