Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 316 311
  • 66 798

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
No niin, 3kk bannit takana ja i`m back in business. Täytyykin heti kertoa, että meikäläisellä kävi hieman tuuri lomamatkalla. Oltiin jo viime vuoden puolella varattu matka Kossille ja kuinka ollakaan päivää ennen lähtöä siellä oli maanjäristys, joka oli vahingoittanut meidän hotellia niin paljon, ettei siellä voinut kukaan eikä kenkään asua. No meidät sitten sijoitettiin all inclusive hotelliin kaikilla herkuilla ja mikä huvittavinta saatiin vielä 250€ lahjakortti hyvitykseksi siitä, että jouduimme vaihtamaan hotellia. Eli käytännössä juotiin ja syötiin viikko matkatoimiston laskuun hienossa viiden tähden all inclusive hotellissa ja vielä saatiin lahjakortti päälle. Matkatoimisto oli ja on Tui. Kyllä se vaan näin on, että kun on kiltti eläimille, niin jossain vaiheessa elämä palkitsee. Ja sen vielä kirjoitan, että repesin ääneen nauramaan kun opas tuli meille kertomaan, että saadaan vielä lahjakortti päälle.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
No niin, 3kk bannit takana ja i`m back in business. Täytyykin heti kertoa, että meikäläisellä kävi hieman tuuri lomamatkalla. Oltiin jo viime vuoden puolella varattu matka Kossille ja kuinka ollakaan päivää ennen lähtöä siellä oli maanjäristys, joka oli vahingoittanut meidän hotellia niin paljon, ettei siellä voinut kukaan eikä kenkään asua. No meidät sitten sijoitettiin all inclusive hotelliin kaikilla herkuilla ja mikä huvittavinta saatiin vielä 250€ lahjakortti hyvitykseksi siitä, että jouduimme vaihtamaan hotellia. Eli käytännössä juotiin ja syötiin viikko matkatoimiston laskuun hienossa viiden tähden all inclusive hotellissa ja vielä saatiin lahjakortti päälle. Matkatoimisto oli ja on Tui. Kyllä se vaan näin on, että kun on kiltti eläimille, niin jossain vaiheessa elämä palkitsee. Ja sen vielä kirjoitan, että repesin ääneen nauramaan kun opas tuli meille kertomaan, että saadaan vielä lahjakortti päälle.

Hyvää palvelua ja hyvää tuuriakin. Usein sitä elämässä muistaa helposti vain vastoinkäymiset ja huonon kohtelun, mutta onneksi sitä tapahtuu sentään päinvastaistakin välillä.

Tui toimi aiemmin Suomessa nimellä Finnmatkat. Iso firma ja ilmeisesti hyvä palvelu.

Kosin saarella olen ollut pienenä poikana perheen kanssa lomamatkalla. En juuri muuta muista kuin että ostin joltain kauppiaalta C-kasettina Judas Priestin Painkillerin, joka oli ja on edelleen saatanallisen hyvä levy. En muista, miksi tuo oli myynnissä, mutta levy oli varmaan ilmestynyt hiljattain ja albuminhan on tuottanut kreikkalainen Chris Tsangarides. Levyn nimikkokappaletta kelpasi Kosilla kuunnella kasetilta. Linkki vie YouTube-videoon, johon voisi antaa epilepsiavaroituksen.
 

sinikettu

Jäsen
Tasa-arvoketjussa on kirjoittaja-pari ilmeisesti vedellyt vähän sieniä enne kirjoittamista, sen verran värikästä tekstiä pukkaa siellä ulos. Taidan jättää väliin ketjun seuraamisen viikoksi tai pariksi.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Voisko joku selittää minulle parilla ranskalaisella viivalla mitä tuolla yleisurheilun MM-kisoissa on oikein tapahtunut?
Selostajien puheesta olen saanut semmoisen käsityksen, että 200 metrin välierissä juoksi mies, joka ei osallistunut alkueriin lainkaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisko joku selittää minulle parilla ranskalaisella viivalla mitä tuolla yleisurheilun MM-kisoissa on oikein tapahtunut?
Selostajien puheesta olen saanut semmoisen käsityksen, että 200 metrin välierissä juoksi mies, joka ei osallistunut alkueriin lainkaan.

-Botswanan juoksija Makwala jäi ensin pois 200m alkueristä ilmeisesti omien lääkäriensä päätöksellä
-Tämän jälkeen häneltä kiellettiin osallistuminen 400m finaaliin, koska norovirusepäily
-Botswanan liitto haki juoksijalle lupaa juosta yksinään tuo 200m alkuerä sillä radalla mille hänet oli sinne alunperin laitettu
-Makwala juoksi alkueristä välieriin ja illalla myös finaaliin.
- Oli norovirusta tai ei, mutta yksi asia on varmaa: Ripuli on märkää kakkaa - YouTube
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tuolla yleisurheilun MM-kisojen liveseurannassa eräs nimimerkki toivoi moderaattoreilta "tiukkaa linjaa n-sanan käytöstä", oletan että tässä tarkoitetaan sanaa neekeri. Mitä mieltä kanssafoorumistit on tuosta sanasta, pitääkö tuon sanan käytöstä antaa tiukkaa satikutia vai miten sen kanssa pitäisi toimia? Nyky-yhteiskunnassa toki kyseinen sana on aika pahasti pannassa, mutta onko peräti turhaan?

Neekeri taitaa olla suora käännös sanasta "negridi", tosin en tiedä onko tämäkään oppi mitenkään enää nykypäivän mukainen. Mutta anyway, omasta mielestäni sana itsessään ei ole mitenkään rasistinen, rasistiseksi sen sanan tekee toiminta ja se miten sitä käytetään. Joku "painu vittuun täältä neekeri" on ehdottomasti rasistinen, mutta en itse näe esimerkiksi kovin rasistisena jos vaikka sanoo "Neekerit ovat aina juosseet kovasti".
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
@Roger Moore tuohon kysymykseen "neekeri" sanan käytöstä tällä palstalla on mielipiteeni seuraava.

Jatkoajan keskustelupalsta on trendikäs, ajan hermolla menevä ja yhteiskunnan tuntoja seuraava keskustelupalsta. Ja tällä hetkellä Suomalainen yhteiskunta ja moni palstalainen on täynnä tekopyhyyttä ja kaiken ilmapiirin täyttää uhriutuminen toisten puolesta jos siihen saadaan pienikin, vähän edes sinnepäin oleva syy. Tästä syystä "neekeri" sanaa tulee välttää kaikissa yhteyksissä ettei tule kenellekään paha mieli ja yhteiskuntarauha sekä palstasopu säilyy rikkoutumattomana.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä mieltä kanssafoorumistit on tuosta sanasta, pitääkö tuon sanan käytöstä antaa tiukkaa satikutia vai miten sen kanssa pitäisi toimia? Nyky-yhteiskunnassa toki kyseinen sana on aika pahasti pannassa, mutta onko peräti turhaan?

Neekeri taitaa olla suora käännös sanasta "negridi", tosin en tiedä onko tämäkään oppi mitenkään enää nykypäivän mukainen. Mutta anyway, omasta mielestäni sana itsessään ei ole mitenkään rasistinen, rasistiseksi sen sanan tekee toiminta ja se miten sitä käytetään.

Nyt en muista ollenkaan milloin viimeksi, mutta onhan sanaa käyty läpi tällä palstalla enemmänkin. Se on kaunis suomen kielen sana ja sisältää hyvin informaatiota mistä on kyse. Varttineekeri on ehkä aavistuksen loukkaava, mutta kertoo myös paljon tietoa ja erottaa yön mustasta.

Olin pienenä kesätöissä tummaihoisen suomalaisen henkilön kanssa kuka sattui olemaan myös erään kamppailulajin Suomen mestari. Ihan oikeasti oli, tuloslistat löytyi ja taisi urheiluruudussakin joskus olla.

Hän katsoi syvälle silmiin ja sanoi, että ei halua tätä enää kuunnella ja jos joku enää koskaan sanoo häntä neekeriksi, niin tulee todella pitkä sairaalareissu. En ollut alunperinkään sanonut enkä muista mistä asia edes tuli puheeksi, mutta semmoinen aavistuksen pelottava tilanne.

Ja se aavistuksen vituttaa, että neekerit puhuvat keskenään itsestään neekereinä ja sitten muut joutuvat elämään pelossa, jos sanookin jotain väärää.

Päätä voi aukoa monella tavalla ja juuri sen käyttötavan pitäisi ratkaista eikä siten, että kielletään kaikki vain. Saako muuten kuuroa sanoa kuuroksi vai onko se vain joku vajaakuntoinen ilman kykyä kuulla.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Pitää ymmärtää että valkoisen miehen taakka on raskas. Jos ei South Parkista tutun pc-rehtorin tyyliin saa sävellettyä homofobiaa joka nurkalle, on rasismia kuitenkin helppo nähdä kaikessa. Vakavammin sanottuna jokainen aikuinen erottaa halutessaan rasistisen menon ei-rasistisesta menosta.
 

Fullhazard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuolla yleisurheilun MM-kisojen liveseurannassa eräs nimimerkki toivoi moderaattoreilta "tiukkaa linjaa n-sanan käytöstä", oletan että tässä tarkoitetaan sanaa neekeri. Mitä mieltä kanssafoorumistit on tuosta sanasta, pitääkö tuon sanan käytöstä antaa tiukkaa satikutia vai miten sen kanssa pitäisi toimia? Nyky-yhteiskunnassa toki kyseinen sana on aika pahasti pannassa, mutta onko peräti turhaan?
Tämä on hyvää pohdintaa. Mielestäni riippuu kahdesta asiasta. Käytetäänkö sanaa yksilötasolla vai puhutaanko yleisellä tasolla ja toiseksi viitataanko, että he olisivat heikompia tai alempiarvoisia(vähemmän älykkäitä tms.). Jos joku kirjoittaa esimerkiksi, että neekeri x häviää mitalin, koska on tyhmä neekeri. Tuollaisessa kirjoituksessa mennään mielestäni jo vähän ylitse.

Tuolla liveseurannassa ei tainnut olla yhtään kommenttia, jossa Barberia haukuttiin henkilökohtaisella tasolla. Semenyaan liittyvät kommentit ovat olleet vähän siinä ja siinä, mutta ne ovat olleet sinänsä aiheellisia, vaikka niitä on liikaa ollutkin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Se historian painolastihan tuossa termissä on mikä aiheuttaa riskiä tyylivirheestä. Ei nykyisin taideta ainakaan ilman negatiivista mielikuvaa puhua vammaisista tai musulmaaneistakaan, vaikkei termeillä mitään automaattisen negatiivista konnotaatiota ole välttämättä aikoinaan ollutkaan. Toki haukkumasanana voi käyttää vaikka turkulaista kun sanoo sopivassa yhteydessä ja sopivalla äänensävyllä (joku vääräleuka luonnollisesti on mieltä ettei tarvitse edes erityistä yhteyttä tai äänensävyä) ja kaikkia potentiaalisesti pahennusta aiheuttavia sanoja lie mahdoton välttää jos ei lopeta verbaalista viestintää kokonaan.

Itse en neekeri -termiä käytä (jos tarvetta väriperustaiselle kuvauselle tulee niin sanon vaikka että "tummempi kaveri") ja hieman oudoksuttavaltahan tuo nykyään kuultuna kuulostaisi. En tosin ole kauheasti sellaisissa porukoissa hengaillut joissa tuota käytetään tuttavallisesti ja yleisesti hyväksytysti (vaalea- tai tummaihoisten).
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Entä jos on syntynyt 60-luvulla, jolloin neekereistä puhuttiin ilman sarvia ja hampaita...ihan sinne 90-luvulle saakka? Mikä on se taho, joka perustelee mulle vuosikymmenien termin muutoksen siksi, ettei se vaan sovi tähän päivään joidenkin mielestä vaikka en itse sitä pidä loukkaavana tai sellaiseksi edes tarkoita?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Monesti miettinyt, että jos mua joku sanoisi valkuaiseksi tai valkonaamaksi tai kalkkilaivan kapteeniksi, miksi ikinä valkoiseksi hieman "pilkaten", niin huvittaisi vaan. Samoin kuin neekeri, joka on sanana todella hauska. Kuten on lattari, svedu, norski, aussi, brittilädi, spanski, italonuudelijalka, japsi, kinuski jne jne.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Monesti miettinyt, että jos mua joku sanoisi valkuaiseksi tai valkonaamaksi tai kalkkilaivan kapteeniksi, miksi ikinä valkoiseksi hieman "pilkaten", niin huvittaisi vaan. Samoin kuin neekeri, joka on sanana todella hauska. Kuten on lattari, svedu, norski, aussi, brittilädi, spanski, italonuudelijalka, japsi, kinuski jne jne.
Täysin sama. Mua voi kutsua lähes millä tahansa "yleisellä" kutsumanimellä, joka vaikkapa liittyy ulkonäkööni ihonvärini lisäksi. Ei nappaa pätkääkään. Siksi minäkin kutsun ihmisiä juuri niillä termein, joilla haluan. Aivan paskan sama, mitä tästä joku ajattelee. Simple.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tuolla yleisurheilun MM-kisojen liveseurannassa eräs nimimerkki toivoi moderaattoreilta "tiukkaa linjaa n-sanan käytöstä", oletan että tässä tarkoitetaan sanaa neekeri. Mitä mieltä kanssafoorumistit on tuosta sanasta, pitääkö tuon sanan käytöstä antaa tiukkaa satikutia vai miten sen kanssa pitäisi toimia? Nyky-yhteiskunnassa toki kyseinen sana on aika pahasti pannassa, mutta onko peräti turhaan?

Neekeri taitaa olla suora käännös sanasta "negridi", tosin en tiedä onko tämäkään oppi mitenkään enää nykypäivän mukainen. Mutta anyway, omasta mielestäni sana itsessään ei ole mitenkään rasistinen, rasistiseksi sen sanan tekee toiminta ja se miten sitä käytetään. Joku "painu vittuun täältä neekeri" on ehdottomasti rasistinen, mutta en itse näe esimerkiksi kovin rasistisena jos vaikka sanoo "Neekerit ovat aina juosseet kovasti".
Minun mielestä ko. sanan käyttö on täysin turhaa. Fakta on, että monet jotka neekeri-sanaa käyttävät käyttävät sitä haukkumasanana/vähättelevään sävyyn. Aivan täysin turhaa pahoittaa jonkun mieli ihan vaan yhden sanan takia. On mullakin lesbo kaveri, jota joskus sanon "vitun lepakoksi" läpällä sopivassa tilanteessa. Mutta se kaveri tuntee mut ja tietää etten häntä moisen takia tuomitse. En siis ko. ilmausta käyttäisi julkisella paikalla tai menisi jollekin Silvia Mådigille niin sanomaan. Tai puhuisi Jatkiksessa "vitun lepakoista" muka tarkoittamatta mitään pahaa.

Ala-asteella oli tummaihoinen kaveri. Sellaista oli porukan kielenkäyttö sitä kohtaan, että en todellakaan neekereistä puhu. Sekin eri asia jos jonkun tummaihoisen kanssa tästä tulisi jotenkin "yhteinen läppä", mutta silloinkaan en julkisesti niin puhuisi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jotkut intiaanit eivät kuulemma tykkää, kun heitä kutsutaan intiaaneiksi.

Ja tosiaan, monet naiset eivät tykkää, kun heitä sanotaan naisiksi.
Amerikan intiaaneja ei kuulemma kiinnosta sanotaanko heitä intiaaneiksi, alkuperäisasukkaiksi vai miksi.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Olen pitkään miettinyt, että milloin tällainen perustetaan. Noussee varmaan ihan ykkössuosikiksi jatkoaikalaisten keskuudessa.

Ei minulla mitään asiaa ole. Istun töissä ja odottelen, että pääsisin kotiin. Nämä päivät ovat kyllä sellaisia, jolloin olen onnellinen siististä sisätyöstä.
No aika hyvin arvelit. Kohta 20 000 viestiä ja äkkiä laskin, että 13 eniten vastauksia kaikista ketjuista. Minun 15 minuuttia julkisuudessa. :D
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimimerkki @Parempi Myllys on kirjoittanut Jatkoaikaan kaksi viestiä. Ensimmäisen vuonna 2001 ja toinen on avausviesti kulunutta termiä käyttäen kulttiklassikkoketjuun "Kalle Laukkonen" vuonna 2003. Jokohan vaikea kolmas viesti on odotettavissa pian? Miten muuten SahtiAnkoille kävi?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ostin tänään ensimmäisen kerran elämässäni lihapullia. Katselin niitä jo alkuviikosta ja tänään oli sitten pakko ostaa. Kivikylän chilipullia.

Olen myös kerran ostanut ketsuppia. Hyi.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ostin tänään ensimmäisen kerran elämässäni lihapullia. Katselin niitä jo alkuviikosta ja tänään oli sitten pakko ostaa. Kivikylän chilipullia.

Olen myös kerran ostanut ketsuppia. Hyi.

Meinasitko myös maistaa niitä pullia? Miltä maistui?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös