KaZaa ja muut vastaavat

  • 36 749
  • 176
Tila
Viestiketju on suljettu.

pantteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli nyt tossa päivänä muutamana hankittua laajakaistayhteys kotiin, (kun halavalla sai). Nyt tietenkin meillä asuva nuorempi polvi haluaisi asentaa koneeseen KaZaa:n ja mitä niitä nyt kaikkia on, kun sieltä saa vaikka mitä. Ja kaikilla kavereillakin on eikä siitä ole mitään haittaa jne, jne. Kaikki ne normaalit selitykset...

Itse olen kuitenkin ymmärtänyt (jostain lukenut), että kyseinen ohjelma on periaatteessa virus. Toimii siis madon lailla? Ilmeisesti jakaa koneen sisällön/sisältöä verkkoon? Osaisiko joku valaista minua tästä asiasta tarkemmin? Millaisen tietosuojariskin otan jos annan luvan asentaa moisen ohjelman tai sen kavereita?

Niin ja moraalisaarnojakin voi pistää samaan, jos siltä tuntuu. Tiedän kyllä, että sitä kautta hankittu materiaali on varastettua. Itse kuitenkin edelleen maksan levyni, koska haluan ne laadukkaina CD -levyinä. (Vaikka se laatukin alkaa ollan kyseenalaista juuri kopiointisuojausten takia!)
 

JanJ

Jäsen
Jos ihan pakko on tiedostonjako-ohjelmia käyttää,
suosittelen Kazaan tilalle KazaaLitea. Tai WinMX:ää.
KazaaLite löytynee osoitteesta www.kazaalite.com

Totta on, että tiedostonjako-ohjelma nimensä mukaisesti jakaa koneesi tiedostot nettiin. Ei tietenkään kaikkia, vaan nimetyt kansiot. Tai niin ne lupaa. Kazaa voi tehdä muutakin.

Muistathan ladata kappaleet vain koekuunteluun, ja ostat sitten sen aidon levyn jos pidät kappaleista...
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Ei Kazaa minun mielestäni mikään virus ole...ohjelmahan perustuu tiedostojen jakoon muiden käyttäjien kesken...toimintaperiaate on seuraava:

Kazaa etsii haluamiasi tiedostoja muiden Kazaan käyttäjien koneilta, josta voit niitä sitten halutessasi imuroida...

Kun asennat Kazaan, joudut määrittelemään kansion jonka jaat muiden Kazaan käyttäjien kanssa eli he voivat "uploadata" kyseisestä kansiosta tavaraa jos siellä jotain on...itse olen pitänyt tämän jaetun kansion yleensä tyhjänä, joten eipä sieltä kukaan voi mitään ottaa...tämä tietysti sotii Kazaan perusajatusta vastaan, mutta ei minulla ole mitään tarvetta jakaa koneellani olevaa tavaraa muille...

Sitten pieni varoituksen sana: suosittelen Kazaalitea, jonka on kevyempi versio Kazaasta, mutta aivan yhtä toimiva, sillä ainakin minulle tuli Kazaan mukana useita "spyware" - tiedostoja..eli suomeksi sanottuna pieniä paska ohjelmia, jotka tarkkailevat koneen käyttöäsi, en tiedä onko niistä mitään varsinaista haittaa mutta ainakin omasta mielestäni ne hidastivat konettani (tällaisia spyware tiedostoja saa poistettu koneelta ad-aware ohjelmalla)...Kazaalite on sitten Kazaa josta on nuo spyware-jutut poistettu...ainakaan itse en ole spywarea koneeltani löytänyt kun vaihdoin Kazaasta Kazaaliteen


...huh...olipas monimutkaisesti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit...ai niin myös ohjelma nimeltänsä Winmx on toimii samalla periaatteella kuin Kazaa/Kazaalite ja on Kazaaliten tapaan "spywareton...


HUPS: väsäsin teksitä niin pitkään että JanJ kerkisi kertoa saman pähkinän kuoressa...
 
Viimeksi muokattu:

Sundance

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kazaa, Morpheus (joka on nykyään = Kazaa), Limeware, ja jotkut muutkin ohjelmat ilmeisesti sisältävät stealware softan. En nyt sen kummemmin jaksa selittää mitä kyseinen termi tarkoittaa, eiköhän googlella löydy tarkempaa infoa. New York Times mm. kirjoitti aiheesta jossain vaiheessa.

Mitä sitten Kazaahan tulee, niin ainakin jossain vaiheessa heidän EULA:ssaan oli maininta, että jos kyseisen EULA:n hyväksyy (siis sehän on hyväksyttävä asennuksen alussa), niin samalla antaa oikeudet käyttää omia vapaana olevia resurssejaan Kazaan porukoiden omiin prosesseihin tms. En tiedä mikä tilanne nykyään on.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni Kazaan mukana tulleet Spywaret jumittivat käyttiksen niin pahasti, että piti asentaa kaikki uudestaan. Kazaa-liteä en ole kokeillut, mutta kuulemma on parempi ja turvallisempi. Itse olen käyttänyt WinMX:ää ja hyvin on toiminut eikä mitään ikäviä ongelmiakaan ole seurannut.

Spyware-ohjelmien poistamiseen ja löytämiseen on olemassa AD-Aware niminen ohjelma, jonka saa ilmaiseksi jostain. Sen kun ajaa kerran pari viikossa, niin pysyy kone puhtaana.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KaZaan mukana tulee todellakin JÄRKYTTÄVÄ määrä spywarea ja muuta roskaa. Olen sen pari kertaa koneelleni asentanut, kun olen jotain tarvinnut ja samantien vetäissyt sen järjestelmänpalautuksella pois.

Jos spywarea normaalisti tarttuu mukaan maksimissaan 10 tiedostoa viikossa, KaZaa-asennuksen jälkeen AdAware löysi jotain päälle 90 tiedostoa.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Järkytyin. Itselläni on Kazaa asennettuna, enkä todellakaan ollut edes tietoinen noista kaikista Spy-wareista ym. En muutenkaan ole mikään asiantuntija koneiden kanssa, ja tässä se taas sitten nähtiin. Huomioin kyllä, että kone on muuttunut hitaammaksi, mutta en osannut mitään tällaista arvella. Nyt taitaa tuo ohjelma lähteä koneeltani pois ja äkkiä...

Tuo toinen Kazaa toimii siis kuitenkin muuten aivan yhtä hyvin, kuin tämä tavallinenkin?

Meni hieman ohi aiheesta...
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todennäköisesti ne spywaret jäävät koneelle KaZaan poistamisen jälkeenkin, joten kannattaa hankkia esimerkiksi juuri tuo ad-aware. Sen saa ilmaiseksi esim. osoitteesta http://www.download.com. Muutenkin kannattaa skannata kone sillä vähintään kerran viikossa, sillä netistä tosiaankin tarttuu mukaan kaikenlaista roskaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Itselläni on Kazaa asennettuna, enkä todellakaan ollut edes tietoinen noista kaikista Spy-wareista ym"

Mielenkiintoista, olen aina ihmetellyt mistä sitä porukkaa löytyy jotka klikkailevat liitetiedostoja, eivät huolehdi virusturvastaan ja käyttävät ohjelmia joiden toimintatapoja he eivät tunne.

Nyt tiedän ainakin yhden :)

Ei millään pahalla mutta luultavasti et lähde liikenteeseen autolla jonka renkaat ovat slicksit, lasit säröillä, ratti vääntynyt jne.
Samoista asioistahan tavallaan on kyse, turvallisuudesta ja onnettomuuksien ennaltaehkäisystä.

Okei ei netissä ole kuolemanvaaraa mutta kuitenkin..
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Direct Connect(DC++ ja DC) on mielestäni tähän imurointitarkoitukseen ihan soiva peli.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sumu
Direct Connect(DC++ ja DC) on mielestäni tähän imurointitarkoitukseen ihan soiva peli.

Onhan se muuten, mutta jos itsellä ei ole kovasti jaettavaa, on kaiketi vähän vaikea päästä osingoille muidenkaan matskusta.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti varjo
Mielenkiintoista, olen aina ihmetellyt mistä sitä porukkaa löytyy jotka klikkailevat liitetiedostoja, eivät huolehdi virusturvastaan ja käyttävät ohjelmia joiden toimintatapoja he eivät tunne.

Nyt tiedän ainakin yhden :)

Nii-in. Nyt tiedät yhden. :) Fakta on vain se, että en siis yleensäkään ymmärrä yhtikäs mitään näistä kapistuksista... (seli seli) Mutta olen kuitenkin se, joka meidän perheestä ymmärtää eniten. Ja jos sen verran vielä sanon, että virusturvana minulla on Norton antivirus, joka ainakin minun tietojeni/kokemukseni mukaan on aika hyvä turva. Oikeassahan kuitenkin olet siinä, että pitäisi olla asioista tietoa, ennen kuin latailee niitä. Haluaisin itsekin hallita nämä koneet paremmin...

Ja nyt voin muuten ilmoittaa, että tuo Kazaa lähti jo pois koneeltani.

Loppukevennykseksi varjolle vielä se, että minulla ei ole autoa. Onneksi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tua noin...kävin imuroimassa sen ad-awaren, kuis se lähtee pelittämään? Pyytää ennen scannausta valitsemaan alueet, mutta kun ei kelpaa, vaikka sieltä vasemmalta jotain alueita aktivoikin. Silti tulee herja, että tarttis valita...
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag
Tua noin...kävin imuroimassa sen ad-awaren, kuis se lähtee pelittämään? Pyytää ennen scannausta valitsemaan alueet, mutta kun ei kelpaa, vaikka sieltä vasemmalta jotain alueita aktivoikin. Silti tulee herja, että tarttis valita...

Itse pohdiskelin samaa, mutta sitten välähti. Eli ei riitä että klikkaat vaikkapa c-aseman kuvaketta, vaan siihen pitää laittaa raksi. Siis kaikkiin niihin kohtiin jotka haluat scannata. Kuvakkeiden edessähän on sellaiset neliöt, siitä vaan rastia ruutuun.
Tajusikohan tästä joku jotain...
 

Hazlewood

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota normaalin Kazaan asentamista ei kyllä tosiaan voi suositella kenellekään. Melkein sama kuin asentais koneeseensa viruksen, jos vähän kärjistetään. Itsekin tuli tuo virhe joskus tehtyä, kun sain hyvän nettiyhteyden. Järkytys oli aika suuri kun sitten havahtui siihen että mitä kaikkea koneelle oli samalla asentunut. Ja kannattaa todellakin ajaa se ad-aware. Pelkkä sen Kazaan poistaminen ei poista niitä spywareja. Esmes tällainen kiva BDE taitaa tulla tossa Kazaan mukana.

Tota Kazaalitea olen joskus myöhemmin käyttänyt ja se ei ole aiheuttanut ongelmia. Siinä ei pitäs olla tota spywarea, mutta mistä näistä varmasti tietää.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Hazlewood
Tota Kazaalitea olen joskus myöhemmin käyttänyt ja se ei ole aiheuttanut ongelmia. Siinä ei pitäs olla tota spywarea, mutta mistä näistä varmasti tietää.

Varmasti ei tietenkään tiedä, mutta ainakaan Ad-Aware ei tuon KaZaaliten asentamisen jälkeen ole löytänyt juurikaan spywarea. Veikkaan, että ne harvat, jotka Ad-Aware on löytänyt, eivät ole peräsin KaZaalitestä. Silloin kun varsinaista KaZaata kokeilin, niin Ad-Aware löysi tavaraa vaikka millä mitalla. Siihen loppui sen ohjelman käyttö.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Ja se huoraaminen loppu tähän paikkaan!

Kiitoksia vaan tuhannesti JanJ:lle, kun paljastit parhaimman työkaverini huoraavan keskellä kirkasta päivää muilla mailla vierahilla. Kaiken huippuna Hazlewoodin mainitsema BDE-implantti, jonka houkuttelemana monikansallisten yritysten porukat pääsivät halutessaan ronkkimaan rakkaani kitusia. Se on loppu nyt, poistin ylimääräiset osaset (kuka nähnyt elokuvan Boxing Helena?) ja tästä eteenpäin siellä on enää "Intel inside" ja joskus meikäläisen korppu.

Puoli vuotta koneeni vaikutti jotenkin poissaolevalta, eikä töistäkään tullut oikein mitään. Mutta kyä jatkislaiset tiätää, tänks!
 

pantteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia vaan kaikille vastanneille!
Näistä tiedoista oli jo senverran apua, että tiedän kieltää ainakin ton KaZaan asennuksen. Sen lite-version voi sitten kai antaa periksi...

Aiheeseen liittyen tai ainakin sitä sivuten:
Ilmeisesti palomuuriohjelma (tai rauta sellainen) on lähes pakollinen kiinteän yhteyden tapauksessa. Netistähän näitä saa ilmaiseksikin. Onko kokemuksia / suosituksia.

Sellainen asia tuli myös mieleen, että ton palomuurin kun pistää startuppiin, niin se on aina heti päällä ja suojaa konetta. Mutta entäs kun kone on logon screenissä eikä siis ole ajanut startuppia vielä. Lähinnä ajattelin tilannetta, kun loggautuu ulos koneelta ja seuraava käyttäjä ei ole vielä logannut itseään sisään. Onkos turvaa silloin? Vai eikö kone ole silloin yhteydessä verkkoon? Käyttiksenä mulla on XP Professional.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos haluaa musiikkia niin Kazaalite on ehdoton ykkönen. Jos haluaa leffoja, ohjelmia ja pelejä niin Edonkey/Emule lienevät parhaat vaihtoehdot. DC++ on hyvä niille jotka ovat ns. ammattilaisia eli joilla on jo valmiiksi paljon jaettavaa.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti pantteri
Aiheeseen liittyen tai ainakin sitä sivuten:
Ilmeisesti palomuuriohjelma (tai rauta sellainen) on lähes pakollinen kiinteän yhteyden tapauksessa. Netistähän näitä saa ilmaiseksikin. Onko kokemuksia / suosituksia.

Itselläni on käytössä Sygaten personal firewall. Se on ilmainen ja sillä saa "eristettyä" koneen hyvin muusta verkosta. Tuolta tämän saa: http://soho.sygate.com/free/default.php#spf (sieltä Sygate personal firewall ja mikä vaan sen download siteista).

Viestin lähetti pantteri
Sellainen asia tuli myös mieleen, että ton palomuurin kun pistää startuppiin, niin se on aina heti päällä ja suojaa konetta. Mutta entäs kun kone on logon screenissä eikä siis ole ajanut startuppia vielä. Lähinnä ajattelin tilannetta, kun loggautuu ulos koneelta ja seuraava käyttäjä ei ole vielä logannut itseään sisään. Onkos turvaa silloin? Vai eikö kone ole silloin yhteydessä verkkoon? Käyttiksenä mulla on XP Professional.

Luulisin, että koneelle on melkeinpä mahdotonta murtautua, kun se on logon-screenissä, koska verkon kannalta tärkeitä palveluita ei ole ladattu ennen logonia.
 
Viimeksi muokattu:

MarkusM

Jäsen
Aiheeseen liittyen tai ainakin sitä sivuten:
Ilmeisesti palomuuriohjelma (tai rauta sellainen) on lähes pakollinen kiinteän yhteyden tapauksessa. Netistähän näitä saa ilmaiseksikin. Onko kokemuksia / suosituksia.

ZoneAlarm ajaa asian hyvin. Ohjelman käyttö pitäsi olla helppoa myös "normaali käyttäjälle". Kun ZoneAlarm huomaa että joku uusi ohjelma ottaa yhdeyden nettiin niin ZoneAlarm kysyy tähän lupaa. Jos koneellasi ei ole mitään viruksia tai spywarea niin voit sallia kaikkien ohjelmien käyttää nettiä. ZoneAlarmin perusversio on kotikäytössä ilmainen.

http://www.zonealarm.com/store/content/company/zap_za_grid.jsp

Sellainen asia tuli myös mieleen, että ton palomuurin kun pistää startuppiin, niin se on aina heti päällä ja suojaa konetta. Mutta entäs kun kone on logon screenissä eikä siis ole ajanut startuppia vielä. Lähinnä ajattelin tilannetta, kun loggautuu ulos koneelta ja seuraava käyttäjä ei ole vielä logannut itseään sisään. Onkos turvaa silloin? Vai eikö kone ole silloin yhteydessä verkkoon? Käyttiksenä mulla on XP Professional.

Asennuksessa ZoneAlarm asentaa omat kernel tasolla pyörivät "socket välittäjä ajurit" joiden läpi kaikki tcp/ip ja udp porttien liikenne kulkee joten suoja toimii kaikissa tilanteissa.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti MarkusM
Asennuksessa ZoneAlarm asentaa omat kernel tasolla pyörivät "socket välittäjä ajurit" joiden läpi kaikki tcp/ip ja udp porttien liikenne kulkee joten suoja toimii kaikissa tilanteissa.

Periaatteessa kernelin tietoturva-aukko voisi mahdollistaa murtautumisen, mutta aika epätodennäköistä. Tosin Micro$oft, hmmm...
 

TheBlade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kansas City Outlaws
Kiitos kaikille tiedoista! nyt lähtee omastakin koneesta kyllä KaZaa ja vauhdilla..siirryn tuohon lite versioon.. virustysdeemien pitäisi olla kyllä omalla koneella kunnossa.....?
 

MarkusM

Jäsen
Periaatteessa kernelin tietoturva-aukko voisi mahdollistaa murtautumisen, mutta aika epätodennäköistä. Tosin Micro$oft, hmmm...
Nyt en täysin ymmärtänyt mitä hait tällä kommentilla.

Siis ZA:n ajurin on kernel tasossa jonka läpi menee kaikki tcp paketit, jos ZA havitsee että paketti on menossa suljettuun porttiin, tai kielletty ohjelma yrittää lähettää pakettia netiin tai paketissa on jotain muuta kiellettyä niin ZA ei toimita pakettia perille.

Windowsin kerneli ei varsinaisesti itse käsittele noita paketteja itse ollenkaan vaan se ainoastaan välittää ne verkkokortin ajureilta kohteeseen mahdollisten intermediate ajureiden läpi jotka saattavat tutkia tai käsitellä pakettia.

Vaikka joku paketti sisältäisikin jotain windowsille vahingollista tavaraa, vaikka tiedustelua jostain windowsin bugin vuoksi avoimesta portista niin se todennäköisesti pysähtyisi jo palomuurin intermediate ajuriin.

Toki itse palomuuriohjelma on ihan normaalia softaa ja softassa on bugeja joten joskus saattaa mennä tavaraa läpi jota ei pitäsi tai palomuurissa saattaa olla bugi joka mahdollistaa sen ohjaamisen/halvaannutamisen ulkoapäin mutta tämä on epätodennäköistä kunhan päivittää aina uusimman version palomuurista.

Palomuurinkin kanssa suurin riski on käyttäjä joka muuttaa sen asetuksia tietämättä mitä tekee tai antaa joillekin spyware tai muille vastaaville ohjelmille oikeuden käyttää vapaasti nettiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös